Olen 13. vuotias tyttö ja karsin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta sekä monista muista fobioista. Huom! Älkää antako nuoren iän vaikuttaa/harhauttaa. Nuorillakin esiintyy tällaista.
Tämä kaikki alkoi suunnilleen puoli vuotta sitten: Minulla oli matikan koe ja minun oli pakko pärjätä siinä tai numeroni laskisi. Yritin sitten siinä täpötäydessä luokassa keskittyä kokeeseen, mutta jo toisen kysymyksen kohdalla menin lukkoon. Yhtäkkiä koepaperi alkoi pyöriä silmissäni ja minulle tuli todella kuuma. Minua alkoi myös oksettaa ihan kamalasti (mikä oli todella pelottavaa minulle, sillä pelkään oksentamista paljon) ja luulin pyörtyväni. Sydämeni hakkasi todella kovaa, kuin se pian räjähtäisi ja oli vaikea hengittää. Pystyin vain ajattelemaan, että pakko päästä vessaan, pakko päästä pois. Luokka oli alkanut tuntua liian ahtaalta ja vilkuilin kokoajan muita, jotka näyttivät olevan ihan kunnossa, mikä pahensi oloani entisestään. Ajattelin, että minun on pakkoa sanoa opettajalle että minulla on huono olo ja haluan vessaan, mutten vain uskaltanut. Muistaakseni sitten vihdoin rohkaisin itseni ja kävelin opettajan luo sanoen haluavani vessaan, koska minulla oli huono olo. Sain mennä, mutta kun pääsin vessaan ja odotin oksentavani, mitään ei tapahtunut. Hetken kuluttua ajattelin olevani valmis palaamaan luokkaan, mutta kun pääsin takaisin, kaikki alkoi taas. Onneksi opettajani oli antanut minulle luvan käydä vessassa jos siltä tuntuu (yleensä koetilanteissa ei saisi) ja se helpotti oloani. Koitin kuitenkin kestää, sillä en halunnut rampata kokoajan vessassa etteivät luokkatoverini luulisi minulla olevan no... mahatauti (ripulia, oksentamista ym.). Jouduin silti käymään monesti vessassa ja tämän kaiken takia pystyin täyttämään kokeesta vain yhden sivun kolmesta. Kokeen jälkeen opettaja kysyi, että haluaisinko lähteä kotiin, mutta huono olo oli mennyt jo suurimmaksi osaksi ohi, mutta halusin silti päästä kotiin. Seuraavana päivänä en mennyt kouluun, mutta harratukseeni (tanssiin) oli pakko mennä. Siellä sain kohtauksen uudelleen, mutten uskaltanut mennä sivuun istumaan vaan jatkoin tanssimista. Onneksi yksi ystävistäni oli huomannut etten voinut hyvin ja kesken tanssimisen hän sanoi huomanneensa minun näyttävän sairaalta ja että minun pitäisi mennä istumaan, työntäen minut sivuun. Menin siitä lähes suoraan vessaan, mutta taaskaan mitään ei tapahtunut. Puolessavälissä tuntia uskaltauduin vihdoin sanomaan opettajalle huonosta olostani ja hän antoi minun lähteä. Huono olo meni heti ohi. Sen jälkeen aloin oireilemaan aamuisin: Minulla oli ripulia, huonoa oloa, huimausta, enkä halunnut kouluun (ja iltapäivisin sama, sillä en halunnut tanssiinkaan). Sen jälkeen aloin tavallaan linstata (mikä kuitenkin harmitti minua, sillä olin vähän kuin "malli oppilas" hyvine numeroineni) . Vanhempani alkoivat kuitenkin pakottaa minua kouluun ja pelko muuttui suuremmaksi. Sitten eräänä tiistaina feikkasin kamalaa mahan kipua, jotten joutuisi menemään kouluun. Äitini oli vihainen, mutta päätti viedä minut lääkäriin, mikä sopi minulle hyvin sillä halusin tietää mistä tämä kaikki johtui. Lääkäri tutki minut, muttei löytänyt mitään. Juttelimme ja hän sanoi tämän kuulostavan paniikkihäiriöltä, mitä äitinikin oli epäillyt. Lääkäri kuitenkin määräsi minut verikokeisiin, ja juttelemaan terveydenhoitajani kanssa. Äitini soitti opettajalleni myöhemmin ja lääkärikäynnistä ja sen syystä, mikä helpotti minua sillä opettaja oli antanut minulle luvan lähteä luokasta jos siltä tuntuu. Seuraavana päivänä juttelin terveydenhoitajan kanssa ja hän suositteli minulle Nuorten Työryhmää, jonne varasimme äitini kanssa ajan myöhemmin. Minusta terveydenhoitajan kanssa jutteleminen helpotti ja odotin aina niitä päiviä, vaikka joinakin (useina) aamuina joudun jäämään kotiin huonon olon ja jännityksen takia. Kun minulla oli koe ja minulle tuli huono olo (lähes aina) sain mennä tekemään loput siitä yksinäni, niin sanottuun "pikku-luokkaan" (kirjaimellisesti). Se auttoi heti. Myös harrastuksista lintsasin, mutta kun kevät esitykset alkoivat lähestyä, oli pakko mennä. Pelkäsin kuitenkin niin, että valehtelin opettajallemme olevani sairas (angiina) ja istuin aina alkulämmittelyt sivussa rauhoitellen itseäni, mutta esityksen harjoituksiin oli pakko mennä mukaan.
Paniikkihäriö, sosiaalisten tilanteiden pelko...
2
159
Vastaukset
- ahdistunut
Jatkoa!!
Nykyään käyn Nuorten Työryhmässä psykiatrin luona. Ensiviikolla nyt neljättä kertaa ja toivon tosiaan tämän auttavan. Nyt on onneksi kesäloma, mutta ensi syksynä aloitan ylä-asteen ja pelkään sitä jo kamalasti. Koko tämän kesän alunkin olen viettänyt suurimmaksi osaksi kotona, sillä ei vain ole huvittanut lähteä ulos kavereiden kanssa. Äitini on hyvin huolissani siitä, ja lähes painostaa minua menemään. Hän on ainoa syy niihin 3-4 kertaan, jolloin olen ollut kavereideni kanssa. Minua itseänikin ahdistaa, sillä minusta tuntuu, että tämä kesä menee hukkaan. Ja kun syksyllä aloitan uuden koulun, en tunne opettajaa eikä hän tiedä mitään minusta, joten pelkään saavani kohtauksen, jolloin en tiedä mitä tehdä. Enhän minä voi noin vain marssia ulos luokasta sanomatta mitään tai astella opettajan eteen: "Minulla on paniikkikohtaus, menen ulos". Siellä psykiatrillakin käydessäni, en oikein uskalla puhua asioistani, eikä psykiatrini ole saanut oikeanlaista käsitystä minusta. Sain kuitenkin hymytytön ja stipendin parhaasta keskiarvosta. Siitäkään hänellä ei ole hajua, ja luulen että hän pitää minua aivan erilaisena kuin oikeasti olen. Tarvitsen apua, ja olisi mukavaa jutella/meilailla sellaisen ihmisen kanssa jolla on kokemusta näistä asioista. Anteeksi että tästä tuli niin sekava kun yritin tiivistää kaiken, mutta toivon ettette paheksu kun selitin teille lähes "elämän tarinani" verran :p - Vatsatyttö-90
Olen parikymppinen tyttö. Nolasin itseni pahasti alkuvuonna yhdessä palaverissa ja jouduin lähtemään kesken pois. Se vaikutti minuun voimakkaasti ja kevään mittaan aloin vähän jännittää palavereja ja muitakin paikkoja, joissa pitää istua hiljaisessa ympäristössä muiden ihmisten kanssa. Lopulta aloin pelätä jopa kahvilla käymistä tai leffaan menemistä, jopa yksin tai läheisten kavereiden kanssa.
Kävin lääkärillä ja sain beetasalpaajia lievittämään sydämen tykytystä. Koin saavani jotakin apua ja pakotin itseni rohkaistumaan. Menin beetasalpaajien voimalla pelkäämiini tilanteisiin, mutta eihän niissä oleminen mikään nautinto ollut. Palavereista jouduin edelleen poistumaan kesken kaiken vessaan ainakin kerran -yleensä tekosyyn varjolla. Minulle tulee siis pääasiassa vatsaoireita, kuten ripulia ja ilmavaivoja kun joudun jännittävään tilanteeseen, eikä parin tunnin yhtäjaksoinen paikallaan istuminen vain ole minulle mahdollista.
Tämän kesän aikana on mennyt vähän paremmin, ehkä siksi kun kavereita voi tavata ulkonakin. Yleensä jännitän sisätiloissa, joissa on usein hiljaista, eikä pääse pois nopeasti. Vatsaoireita on ollut edelleen ja olen ajatellut niiden syyksi jotakin allergiaa tms. mutta minusta tuntuu, että saan niitä stressistä ja jatkuvasta jännityksestä. En ole koskaan enää aivan huoleton ja rento, koska pelkään tulevaisuutta, syksyä ja alkavaa koulua. Yritän kyllä näyttää reippaalta ja iloiselta, eikä kukaan läheiseni tiedä ollenkaan, miten vaikealta minusta tuntuu koko ajan.
Ajattelin hakeutua uudestaan lääkäriin, vaikka sinnekin meneminen ahdistaa ja tiedän itkeväni siellä taas. En voi pidätellä kyyneleitä kun ajattelen, millainen minusta on tullut. Vielä vuosi sitten olin täysin onnellinen ja huoleton. Ennen kouluun menoa ei tarvinnut juosta vessassa viittä kertaa ja ottaa ripulilääkettä ja beetasalpaajia, jotta pystyy istumaan tunnin tai pari paikoillaan luokassa. Toivon saavani masennuslääkkeitä, koska en koe pärjääväni koulussa tai työelämässä tämänhetkisessä tilassani.
Olisi kyllä mukavaa jutella aiheesta lisää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2283935Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1381404
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein126925- 77909
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37890Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8747J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61726Mara&Esko gaalassa jälleen
Onkohan expariskunta taas tulossa yhdessä punaiselle matolle etuilemaan?? Heillähän on omasta mielestään oikeus, ovat He187697