Onko enää muuta vaihtoehtoa

kuin ero

Olen yli kolmekymppinen viiden lapsen(3-15v) äiti. Avioliittoa takana 17 vuotta. Mieheni on ns "kunnollinen" käy töissä, ei ryyppää, auttaa kötitöissä ja on työkavereidenkin mielestä se hyvä tyyppi..monen silmissä ihanne puoliso.
Mutta...kaikki on hyvin, kun ollaan niinkuin hän haluaa. Haluaisin kovasti käydä joskus yhdessä ulkona istumassa iltaa ja "tanssahtelemassa" , mutta hän ei. No sen olen hyväksynyt, mutta kun minäkään en saisi. En saa myöskään käydä kaverini luona yksin muutamalla oluella. Pari kertaa olen käynyt ja siitä seurasi riita. Pahinta että myös vanhemmat lapset "vartioivat" myös. Koko illan kännykkäni soi ja lopulta minut haettiin kotiin. Suuttuessaan mieheni käyttäytyy uhkaavasti, huutaa ja haukkuu lasten kuullen. Yleensä jo pelkästään esim.se että kysyn voinko mennä , tai voiko ystäväni tulla meille pe iltana, saa hänet raivon partaalle ja hakemaan eroa. Tunnen hänessä katkeruutta jo pelkistä harrastuksistani, siksi en jaksa käydä enää niissäkään.
Olen kotiäiti ja lapset ovat kaikkikaikessa..hoidan perheeni mielestäni hyvin. Tarvitsen vain joskus irtaantumista arjesta, ilman syyllisyyden tunnetta. Minusta on tullut nalkuttava ja onneton vaimo, eikä läheisyys hänen kanssaan kiinnosta. Elämäni on vain arjen pyörittämistä.
Riitelemme muutenkin todella paljon. Olen kerran ollut jo eroamassa ja se sai lapseni sekoamaan ja vihamaan minua. Miehenikään ei vaikuta onnelliselta, mutta kuitenkaan erouhkailustaan huolimatta halua erota.
En tiedä onko tällä liitolla mitään toivoa, avioliittoneuvojallekaan en häntä ikinä saisi, kun ei muka ole mitään vialla.

Onneton ja yksinäinen vaimo:`(

23

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rilla-anoppi

Voi sua ,, mutta ei se ilo löydy toisen kainalosta , eikä oluttuopin takaa . Oisko ihan mahdollista, että pääsisit vain naistuttavillesi kylään ihan itseksesi tai ostoksille silloin tällöin , kirjastoon , teatteriin ..

Miehesi on mustasukkainen ja epäilee , koska aika on tällainen , että naiset haluavat baari iltoja . Niissä ei ole mitään pahaa , jos ollaan kunnolla , ei , mutta alkoholi sitten taas muuttaa käytöstä , siksi hän pelkää .

Nyt istutte alas ja mietitte yhdessä , mitä piristyksiä sinulle sallitaan , että pääset arjesta irti , sitä todella tarvitset .

Oisko mahdollista, että saisit vapaa ajan aina silloin tällöin ja joskus menisitte kaksin , sitäkin parisuhde kaipaa .
      On täysin ymmärrettävää väsyä , mutta ei se ole heti eron syy , eihän , vaan uuden suunnan etsimisen .

• Ei h-i !

Voi h-n kuustoista, etkö osaa lukea ? Missä kohassa ap sanoo, että hakee "toista kainaloa" ? - Aloittajalla on ongelma, mutta sun ongelmasi on suurempi.

• kaljalla se alkaa.
        Ei h-i ! kirjoitti:

Voi h-n kuustoista, etkö osaa lukea ? Missä kohassa ap sanoo, että hakee "toista kainaloa" ? - Aloittajalla on ongelma, mutta sun ongelmasi on suurempi.

kalja ja vieras kainalo, niin se menee, valitettavasti..

• ölölööö

Siinä edellisellä on taas näitä vastauksia että niin vaan ollaan ku miehelle sopii.... Kyllä sen nyt jumaliste pitäis miehelle sopia että SILLONTÄLLÖN käy ees iltaa istumas muutamalla kaverinluona tms, sairasta tollanen kontrollointi! ja sitten tuo että "ei se onni löydy toisestakaa kainalosta", miksi oletat että heti haettais toista kainaloa!?!?!? kun sais olla vaan yksin ilma miesta.. tuttua.....! En ymmärrä.

• yhyy, munaaaaa...

Mitä teatteripeliä, ämmät!
        Sinne vaan viinaa kittaan ja sitten märistään joka vieraan ukon kyljessä, kuin elämä on paskaaaaaaa.....!
        Onhan tuo nähty, että äijät panee tuollaisia eukkoja, heh!

• Niitä on paljon

Onpa tutun kuuloista, noin se meni täälläkin. Aina siihen päivän asti, kun mitta oli täysi 'hilseeseen' asti. Siinä kohdassa aloin vain mennä, vähän kerrassaan, pieniä juttuja, omia harrastuksia, teatteria, konsertteja, joskus tansseja, jne. Lupaa en kysynyt enkä pyytänyt ja mökötykseen sanoin, että jos et muuta osaa, saat mököttää mun puolesta hamaan hautaasi asti.

Pääasia on, että sinä tiedät itse, että aikuisena ihmisenä et tarvitse kenenkään lupaa omiin menemisiisi etkä tekemisiisi. Kun olet hoitanut oman osasi, velvollisuutesi perheessä, sen jälkeen sinulla on velvollisuus omaa persoonaasi kohtaan. Sinun tulee toimia niin, että tulet tyytyväiseksi ja onnelliseksi ihmiseksi valitsemillasi tavoilla, jotka tuottavat sinulle tyydytystä ja tunteen, että olet itse oman elämäsi kunkku eikä suinkaan se määräilevä, pompotteleva ja Euroopan omistajan elkein toimiva mieäs.

Myönnän, alku oli vaikeaa, taistelu mielen puolella oli kovaa, ei ollut ollenkaan itsestään selvää, toimiko oikein kun halusi jotain omaa elämää vai olisiko vain pitänyt suostua siihen, mitä mieäs vaati. Mutta siitä on jo aikaa ja nyt voin sanoa, että valitsemani tie oli enemmän kuin oikea. Minusta tuli minä eikä mieähen jatke.

• yksi eronnut.

...ja kohta sustakin tulee eronnut muiden eronneitten joukkoon.

• Sinnikäs sissi
        yksi eronnut. kirjoitti:

...ja kohta sustakin tulee eronnut muiden eronneitten joukkoon.

En ole eronnut, ainakaan vielä. Ja kun aviota on takana yli 30 vuotta, niin tiedän, mistä puhun - takuuvarmasti. Tahtojen taisteluun tarvitaan vahva henki, sitä ei kaikilla ole, silloin on helpompi alistua ja taantua toisen vallan alle.

• ja lapsesi kiittää

Viiden lapsen äiti! Hohhoijaa! Luuletko, että jos eroat, sinulla menee hyvin viiden alaikäisen yksinhuoltajana? Mistä silloin revit aikaa "muutamaan"? Ja miten kuvittelet lastesi silloin hyväksyvän "muutamasi"?

On kuule pysähtymisen aika. Perheelläsi on paljon lapsia, miehesi on luultavasti muös väsynyt. Siis myös miehesi, et yksin sinä.

Eikö ole mitään sellaista tekemistä, josta te yhdessä tai perheenä pidätte? Sillä nyt on sinun aikasi olla pienten lasten perheen äiti. Näin maailma vaan menee. Minusta nyt ei ole itsenäisyysjulistusten aika.
      Ehkä sinulla on naistuttavia, jotka voivat piipahtaa teillä?
      Eheään perheeseen kannattaa satsata viimeiseen asti.

• Hah !

Ja onko sullakin luki- vai joku muu häiriö ?

• n.75
        Hah ! kirjoitti:

Ja onko sullakin luki- vai joku muu häiriö ?

Juu.. väsynyt on varmasti miehenikin. Ei varmaan olisi pahitteeksi vapaa ilta/päivä silloin tällöin hänellekkään,mutta ei halua sitä, etten minäkään haluaisi. Eikä mielestäni väsymys oikeuta toisen kontroloimiseen. Ja käyhän niitä äitejä vapaalla, vaikka talossa olisi pieni vauva, se ei tee niistä yhtään huonompia.
        Mieheni oli jo ennen lapsia tällainen. Otin sen silloin imarteluna, olinhan vasta alle parikymppinen, risainen lapsuus takana..kaikenlainen "välittäminen" tuntui vain hyvältä. Ja mitä sitten kun lapset on isoja? Ja minkälaisen mallin tämä kaikki antaa lapsillemme??
        Kiitos niille jotka ymmärsivät todellisen ongelmani. Syyllistämisen osaa jo kiitos miehenikin..Mutta tämä on varmaan asioita jonka ymmärtävät parhaiten saman kokeneet...Ja meitä on varmasti paljon, valitettavasti.
        Kaikesta huolimatta...Hyvää Juhannusta kaikille :)

• ölölöööö

Siis anteeks nyt mutta vastaatko tähän, että eikö todellakaan jos on aviossa ja äiti, saisi olla enää MITÄÄN yksityistä,omaa aikaa ilman muuta perhettä?? Että kaikki pitää tehdä sen miehen pillin mukaan kuin 50 luvulla???? Siis täs ei ollut kyse jatkuvasti menemisestä vaan aina joskus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ja jos isä on isä, kai se on sitä eron jälkeenkin eikä kaikki olisi totaali yh:ta!? ARGH!!

• Oman elämänsä tulkki
        n.75 kirjoitti:

Juu.. väsynyt on varmasti miehenikin. Ei varmaan olisi pahitteeksi vapaa ilta/päivä silloin tällöin hänellekkään,mutta ei halua sitä, etten minäkään haluaisi. Eikä mielestäni väsymys oikeuta toisen kontroloimiseen. Ja käyhän niitä äitejä vapaalla, vaikka talossa olisi pieni vauva, se ei tee niistä yhtään huonompia.
        Mieheni oli jo ennen lapsia tällainen. Otin sen silloin imarteluna, olinhan vasta alle parikymppinen, risainen lapsuus takana..kaikenlainen "välittäminen" tuntui vain hyvältä. Ja mitä sitten kun lapset on isoja? Ja minkälaisen mallin tämä kaikki antaa lapsillemme??
        Kiitos niille jotka ymmärsivät todellisen ongelmani. Syyllistämisen osaa jo kiitos miehenikin..Mutta tämä on varmaan asioita jonka ymmärtävät parhaiten saman kokeneet...Ja meitä on varmasti paljon, valitettavasti.
        Kaikesta huolimatta...Hyvää Juhannusta kaikille :)

Olet oikeassa. Ainut tapa handlata juttu on sisäistää asia niin hyvin, että mies ei pääse 'niskan päälle' enää, että itse tiedät, miksi, mitä varten ja minkä hyväksi 'taistelet'.

Tie saattaa olla pitkä ja kivikkoinen, mutta ainut tapa näyttää, mitä tahtoo, tarkoittaa ja mistä on kysymys, on omalla käytöksellään, tekemisillään ja asenteellaan tehdä selväksi, että olet aikuinen, joka päättää itse omista asioistaan.

Näin opetetaan myös lapsille oikeita asenteita, ettei heistä tule isänsä laisia vankilapomoja parisuhteissaan sitten aikanaan.

• lapseton sinkku
        ölölöööö kirjoitti:

Siis anteeks nyt mutta vastaatko tähän, että eikö todellakaan jos on aviossa ja äiti, saisi olla enää MITÄÄN yksityistä,omaa aikaa ilman muuta perhettä?? Että kaikki pitää tehdä sen miehen pillin mukaan kuin 50 luvulla???? Siis täs ei ollut kyse jatkuvasti menemisestä vaan aina joskus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ja jos isä on isä, kai se on sitä eron jälkeenkin eikä kaikki olisi totaali yh:ta!? ARGH!!

Kyllä ne viinareissut on vaan unohdettava, kun on kerran perheen halunnut.
        Teitä kännisiä rähiseviä akanreuhkoja on kyllä jo ihan tarpeeksi tässä maassa, lapset ties missä ruokaa kerjäilemässä, kun äiskä on viihteellä hame korvissa.

• Hah !
        lapseton sinkku kirjoitti:

Kyllä ne viinareissut on vaan unohdettava, kun on kerran perheen halunnut.
        Teitä kännisiä rähiseviä akanreuhkoja on kyllä jo ihan tarpeeksi tässä maassa, lapset ties missä ruokaa kerjäilemässä, kun äiskä on viihteellä hame korvissa.

Yksinkertaisuus on synneistä suurin.

• ölölöööö
        ölölöööö kirjoitti:

Arvasin ettei vastausta tule tähän!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Äiti myös

Tuttu tunne!
      Meillä samanlainen tilanne (lapsia vaan vähemmän) ja elämä on todella raskasta...

Ala ottaa rohkeasti niitä omia menoja. Tottakai perheen äidillä on myös lupa harrastaa ja viettää vapaailtoja! Kehittää itseään ja olla itsenäinen ihminen, eikä pelkkä kodinhoitaja. Jos mies eisitä kestä, se on hänen ongelmansa.
      Ole rohkea, kasva vahvaksi ja elä myös omaa elämääsi! Älä pelkästään toisten ehdoilla!

• yuutu 5434

Mut annas olla jos isä haluaa omia harrastuksia ja haluaa käydä kavereiden kanssa joskun ravintolassa muutamakka. Mikä huuto ja kiukuttelu siitä tuleekaan.

• maikki_salo
        yuutu 5434 kirjoitti:

Mut annas olla jos isä haluaa omia harrastuksia ja haluaa käydä kavereiden kanssa joskun ravintolassa muutamakka. Mikä huuto ja kiukuttelu siitä tuleekaan.

Valitettavasti vaan tulee tunne, että aloittajan mies on sellainen kuin mun eksäni, mies, joka ei itse halunnut eikä lähtenyt yhtään mihinkään. Johtavassa asemassa kun oli, tuli pakkomenoja firman pyörittämisen puoleen, niissä kävi hädin tuskin, mutta yleensä saapui kotiin jo hyvissä ajoin. Vapaalla, kavereitten kanssa omasta tahdosta?? Ei ikinä, enkä minäkään mihinkään olisi saanut mennä.
        Kokeilin ensin joustaa omista tarpeistani: olin ollut ennen suhdetta hyvinkin menevä, monissa piireissä tervetullut. Parisuhteessa hävisin kavereilta ja tutuilta, piireistä ihan vaan siksi, etten halunnut rähinöitä mieheltä. Jälkeenpäin siinä kohtaa olisi pitänyt tajuta, ettei maailmamme tule kohtaamaan, miestä en saa tyytyväiseksi enkä rauhalliseksi itseni suhteen mitenkään, koskaan.
        Yritin myös oman ajanottamista,lähdin ystävieni mukana, peräti yhdessä luokkakokouksessa. Tuolloin ei ollut vielä kännyköitä, puhelin ei siis soinut kokoiltaa, mutta auta armias kun tulin kotiin. Kaiken sen mököttömisen, sanelun ja määräilyn lisäksi olin saanut päihini pitkin suhdetta, alkumatkasta väkivalta ei ollut ihan suoraa, mutta nimenomaan sitten kun aloin vaatia itselleni edes joitain normaaleja vapauksia, alkoi tulla turpiin entistä herkemmin.
        Viittä lasta ei onneksi suhteeseen siunaantunut, jotain hyötyä siitä, kun siirryin pois yhteisestä makuuhuoneesta toiseen huoneeseen jo reilu 1½vuotta ennen eroa, mutta muuten tilanne oli hyvin saman tapainen kuin aloittajan. Uskallan kuitenkin väittää, että helpompi on mennä eteenpäin eronneena, ilman väkivallan ja vapaudenriiston uhkaa ja tunnetta.

Aloittajalle sanoisin, että ero kannattaa ottaa työnalle, vaikka joku lapsista menisikin isänsä puolelle, jäisi kenties tälle; asialle ei voi mitään, ja joka tapauksessa joskus voi lasten ja äitin välit mennä sellaiseksi, ettei yhdessä perheenä eläminen onnistu.
        Lapset ei siis ole syy, ainoastaan tekosyy ja helppo keino vierittää vastuu sinne minne se ei missään tapauksessa kuulu. Jos lapset tuntuvat sekoavan eroaikeista, mutta elämä on tuollaista painostusta, niin kumpi on loppujen lopuksi pahempaa: joka tapauksessa teidän perhe voi pahoin. Lopulta, jos kidutatte toisianne, voi tilanne käydä liian ylivoimaiseksi, tapahtuu jotain, mikä halvaannuttaa vähäisimmätkin voimavarat.

Ymmärrän aloittajan vapaudenkaipuun, joka ei ole edes kovin räikeää eikä rikkovaa: sitä vangittuna ollessaan kuvittelee, mitä tahtoisi vapaana tehdä. Se, mitä muutaman lapsen eronneena huoltajana sitten tekee, on ihan eri asia. Kohtuutonta ei ole kuvitella,että edes pieni oma aika riittäisi, mutta kohtuutonta on, että jo suunnitelmat tuomitaan.

Itse erosin mustasukkaisesta ja itsestään epävarmasta - eron jälkeen mies kirjoitti kirjeen, jossa kertoi kaiken hakkaamisen, räyhäämisen ja sitomisen olleen tulosta siitä, että olin hänelle uhka; hän oli kokenut elämänsä rinnallani alistamisena, sen, että tein perheen eteen kaikkeni ja ajattelin olleeni siinä hyvä, oli hänelle jatkuvaa muistutusta omasta huonoudestaan ja kyvyttömyydestään yhtä päteviin ratkaisuihin. Elikä, hänkin tunnusti, ettemme olleet missään vaiheessa olleet sopivia toisillemme, vaan me jostain kumman syystä vain jäimme yhteen ja lisäännyimmekin, vaikka alunperinkään meitä ei oltu pariksi tarkoitettu.
        Väänsimme kuitenkin väkisin lähes 15 vuotta. Ei se tahtomalla, ei toivomalla, ei edes pariterapiassa käynnillä tullut sen viisaammaksi. Kun olimme jo lähtökohtaisesti niin eri maailmoista, ei yhdessäeläminen niitä mihinkään muuttanut, vaikka kuinka yritimme.

Oli todella vapauttavaa lähteä suhteesta. Tuolloin tiesin vaihtavani yhden vaikeuden toiseen, mutta tiesin myös sen, että tavalliseen aikuiseen elämään kuuluu myös tietty määrä ristiriitaa, ikäviä asioita. Valitsin mielummin mm. taloudellisesti epävakaamman tilanteen, kuin parisuhteen ja perhe-elämän, joka oli itsensä irvikuva. Tuon perästä en ole asunut omakotitalossa, en ole saanut autoa omaan käyttööni, en ole omistanut puolta kesämökistä enkä lomaosaketta, en ole päässyt luottokorttien kanssa shoppailemaan, mutta eipä minua ole enää haukuttu, ei hakattu, ei uhkailtu, eikä menemisistäni ole noussut elämää suurempia kysymyksiä. Tosin, kun lapset oli vielä pieniä, kotona, en juurikaan minnekään lähtenytkään. Vapaudekseni riitti "oma tupa, oma lupa"

Käsittääkseni elämä on sitä, miksi sen tekee. Toista kun ei voi muuttaa, on muutettava itseään.

• rakkaudesta elämään
        maikki_salo kirjoitti:

Valitettavasti vaan tulee tunne, että aloittajan mies on sellainen kuin mun eksäni, mies, joka ei itse halunnut eikä lähtenyt yhtään mihinkään. Johtavassa asemassa kun oli, tuli pakkomenoja firman pyörittämisen puoleen, niissä kävi hädin tuskin, mutta yleensä saapui kotiin jo hyvissä ajoin. Vapaalla, kavereitten kanssa omasta tahdosta?? Ei ikinä, enkä minäkään mihinkään olisi saanut mennä.
        Kokeilin ensin joustaa omista tarpeistani: olin ollut ennen suhdetta hyvinkin menevä, monissa piireissä tervetullut. Parisuhteessa hävisin kavereilta ja tutuilta, piireistä ihan vaan siksi, etten halunnut rähinöitä mieheltä. Jälkeenpäin siinä kohtaa olisi pitänyt tajuta, ettei maailmamme tule kohtaamaan, miestä en saa tyytyväiseksi enkä rauhalliseksi itseni suhteen mitenkään, koskaan.
        Yritin myös oman ajanottamista,lähdin ystävieni mukana, peräti yhdessä luokkakokouksessa. Tuolloin ei ollut vielä kännyköitä, puhelin ei siis soinut kokoiltaa, mutta auta armias kun tulin kotiin. Kaiken sen mököttömisen, sanelun ja määräilyn lisäksi olin saanut päihini pitkin suhdetta, alkumatkasta väkivalta ei ollut ihan suoraa, mutta nimenomaan sitten kun aloin vaatia itselleni edes joitain normaaleja vapauksia, alkoi tulla turpiin entistä herkemmin.
        Viittä lasta ei onneksi suhteeseen siunaantunut, jotain hyötyä siitä, kun siirryin pois yhteisestä makuuhuoneesta toiseen huoneeseen jo reilu 1½vuotta ennen eroa, mutta muuten tilanne oli hyvin saman tapainen kuin aloittajan. Uskallan kuitenkin väittää, että helpompi on mennä eteenpäin eronneena, ilman väkivallan ja vapaudenriiston uhkaa ja tunnetta.

Aloittajalle sanoisin, että ero kannattaa ottaa työnalle, vaikka joku lapsista menisikin isänsä puolelle, jäisi kenties tälle; asialle ei voi mitään, ja joka tapauksessa joskus voi lasten ja äitin välit mennä sellaiseksi, ettei yhdessä perheenä eläminen onnistu.
        Lapset ei siis ole syy, ainoastaan tekosyy ja helppo keino vierittää vastuu sinne minne se ei missään tapauksessa kuulu. Jos lapset tuntuvat sekoavan eroaikeista, mutta elämä on tuollaista painostusta, niin kumpi on loppujen lopuksi pahempaa: joka tapauksessa teidän perhe voi pahoin. Lopulta, jos kidutatte toisianne, voi tilanne käydä liian ylivoimaiseksi, tapahtuu jotain, mikä halvaannuttaa vähäisimmätkin voimavarat.

Ymmärrän aloittajan vapaudenkaipuun, joka ei ole edes kovin räikeää eikä rikkovaa: sitä vangittuna ollessaan kuvittelee, mitä tahtoisi vapaana tehdä. Se, mitä muutaman lapsen eronneena huoltajana sitten tekee, on ihan eri asia. Kohtuutonta ei ole kuvitella,että edes pieni oma aika riittäisi, mutta kohtuutonta on, että jo suunnitelmat tuomitaan.

Itse erosin mustasukkaisesta ja itsestään epävarmasta - eron jälkeen mies kirjoitti kirjeen, jossa kertoi kaiken hakkaamisen, räyhäämisen ja sitomisen olleen tulosta siitä, että olin hänelle uhka; hän oli kokenut elämänsä rinnallani alistamisena, sen, että tein perheen eteen kaikkeni ja ajattelin olleeni siinä hyvä, oli hänelle jatkuvaa muistutusta omasta huonoudestaan ja kyvyttömyydestään yhtä päteviin ratkaisuihin. Elikä, hänkin tunnusti, ettemme olleet missään vaiheessa olleet sopivia toisillemme, vaan me jostain kumman syystä vain jäimme yhteen ja lisäännyimmekin, vaikka alunperinkään meitä ei oltu pariksi tarkoitettu.
        Väänsimme kuitenkin väkisin lähes 15 vuotta. Ei se tahtomalla, ei toivomalla, ei edes pariterapiassa käynnillä tullut sen viisaammaksi. Kun olimme jo lähtökohtaisesti niin eri maailmoista, ei yhdessäeläminen niitä mihinkään muuttanut, vaikka kuinka yritimme.

Oli todella vapauttavaa lähteä suhteesta. Tuolloin tiesin vaihtavani yhden vaikeuden toiseen, mutta tiesin myös sen, että tavalliseen aikuiseen elämään kuuluu myös tietty määrä ristiriitaa, ikäviä asioita. Valitsin mielummin mm. taloudellisesti epävakaamman tilanteen, kuin parisuhteen ja perhe-elämän, joka oli itsensä irvikuva. Tuon perästä en ole asunut omakotitalossa, en ole saanut autoa omaan käyttööni, en ole omistanut puolta kesämökistä enkä lomaosaketta, en ole päässyt luottokorttien kanssa shoppailemaan, mutta eipä minua ole enää haukuttu, ei hakattu, ei uhkailtu, eikä menemisistäni ole noussut elämää suurempia kysymyksiä. Tosin, kun lapset oli vielä pieniä, kotona, en juurikaan minnekään lähtenytkään. Vapaudekseni riitti "oma tupa, oma lupa"

Käsittääkseni elämä on sitä, miksi sen tekee. Toista kun ei voi muuttaa, on muutettava itseään.

Olen itsekin vaihtanut rahallisen rikkauden elämänmakuiseen rakkauteen.

• voi, mikä äiti!!!
        rakkaudesta elämään kirjoitti:

Olen itsekin vaihtanut rahallisen rikkauden elämänmakuiseen rakkauteen.

Hulluja, kun täällä kehoitatte ihmisiä eroamaan?
        Kukahan viiden penskan äidin enää ottaisi todesta?
        Koko kylän mopo siinä on taas kehitteillä, huoh!

• maikki_salo
        voi, mikä äiti!!! kirjoitti:

Hulluja, kun täällä kehoitatte ihmisiä eroamaan?
        Kukahan viiden penskan äidin enää ottaisi todesta?
        Koko kylän mopo siinä on taas kehitteillä, huoh!

voi mikä viesti!!

Erossa ei lähtökohtaisesti edes ole kyse siitä, kuka ottaa todesta ja kenet. Ensimmäinen ja tärkein asia on saada elämä järjestymään ja kulkemaan tasaista arkea ilman väkivallan, uhkailun ja riidan pelkoa. Suurinpia murheita tuskin on uusi parisuhde, kelpaako kellen vai ei.

Elämä on aika yllättävää, sen kulusta ei ainakaan suomi24n palstoilta saa kovinkaan täsmällistä ennustetta.

Juu, vieläkin mielummin eronneena lasten kanssa kuin avioliitossa, joka vie jos ei henkeä, niin ainakin terveyden. Omalla kohdalla oli hengenlähtökin loppuaikoina ihan huomionarvoinen seikka. Havahduttavaa, kun tajuaa, että sillä menolla joutuu yksi lautoihin, yksi rautoihin ja loput sosiaalitoimen huostaan.

• Eikontrollia

Varaa teille aika terapeutille! Miehesi haluaa hallita ja kontrolloida joka osa-aluetta elämästäsi. Annatte todella huonon esimerkin lapsille parisuhteesta. Minä annoin mieheni hallita elämääni pitkän avioliittomme viimeiset vuodet , jotta rauha pysyisi. Elämä oli yhtä helvettiä. Älä antaudu samaan. Toimi heti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4537
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3769
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3473
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      118
      1035
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      129
      950
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      925
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe