Nyt tahdon olla blondi ja kysyä. Eli, mitä kaikkia asioita pitää hoitaa perheen LÖYTYMISEN JÄLKEEN. Eli olen lähdössä yksityisesti ja perhe on löytynyt - lennot varattu ja kaikki.. Sveitsiin on matkani.
Eli kelalta täytyy tilailla se joku matkavakuutuskortti? Kannattaako olla muuta vakuutuskorttia? Pitääkö jonneki ilmoitella suomen päässä, että on lähdössä au pairiksi. Entäs, jos on lääkitys, niin mitä pitää hoitaa? (astma nimittäin löytyy..)
Hoidettavia asioita..
45
2753
Vastaukset
- nimimerkilläentiiä
Kait pitää/kannattaa vaihtaa osote. Mulla varmaan tulee toi sama tilanne kohtapuoliin ni kommentoikaas ihmiset !=)
- Tukevaisen Josku
Kantsii muistaa menna lentokentalle.
- huhuhuhuh
no ainakin kelaan pitää ilmoittaa että asuu ulkomailla aupairina... sieltä saa myös eurooppalaisen sairasvakuutuskortin jolla saa siis samanlaista lääkäriapua kuin paikalliset! ja ainakin kun jouduin itse käymään lääkärissä niin kortti oli todella tärke ja lisäksi oli matkavakuutus josta sai sitten lääkäri ja lääke maksut takaisin...
lääkkeistä ei itsellä kokemuksia ole.
mihin päin sveitsiä olet lähdössä? - l0tta
niin, osoitteemuutos suomen päässä, luultavasti teet ihan väliaikaisen vaan? itse ainakin tein kun olen lähdössä lauantaina vuodeks ulkomaille.
tosiaan kelaan täyttään lappu, sitten vaihdoin puhelinliittymän halvempaan, poistin datajutut ym ettei tule lisämaksuja niiistä. nettitikun otan mukaan ilman sitä sim-korttia ettei tuu sekin kalliiks..
Verohallinnolle pitää kirjallisesti lähettää faxi tai kirje missä kerrot mihin olet menossa, kuinka pitkäksi aikaa ja ilmottaa vanha ja uus osote jne. Lisää tietoja niiden sivuilta..
Mitäs muuta keksis.: D
ROKOTUKSET KUNTOON!- l0tta*
http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/02_tyonhaku_ulkomailta/10_muistilista/index.jsp tässä vielä tämmönen sivusto missä on kaikkee tärkeetä!
- Ninnuli88
Rokotuksia saa yleensa ulkomailta halvemmalla silla Suomalaisella Kela-kortilla, muuten.
- auppari22
Verohallinnolle? Enpä minäkää ainakaa mitään ole ilmoittanut :o
- l0tta
Mua ainakin kehotettiin :o En sitten tiedä onko siitä haittaa?
- entinenaupair
voi hyvänen aika, eihän nyt kelalle osoitteenmuutosta tehdä vaan väestörekisteriin! Sinne täytyy ilmoittaa aina pidemmistä muutoista (yli 3kk).
Lisäksi vakuutukset kannattaa hoitaa kuntoon: tapaturmien varalle, matkatavaroille ja matkalle. Itselläni oli pitkäaikainen matkavakuutus n. 200e.
Myöhemmin veroilmoituksessa täytyy sitten ilmoittaa ulkomailta saadut tulot. Jos sinulle tulee opintotukea, niin kannattaa se lakkauttaa, tai muuten joudut maksamaan sitä korkojen kanssa myöhemmin takaisin.
Huomio, ettei eurooppalainen sairasvakuutuskortti kata välttämättä kaikkea. Itse olin juuri Sveitsissä, ja kortin kanssa pelaaminen oli kamalaa. Se ei aina edes käynyt, koska Sveitsi ei ole virallinen eu-maa. Kannattaa ottaa sellainen tapaturmavakuutus, joka kattaa myös lääkärikäynnit ilman omavastuuta. Sveitsissä lääkärissäkäynti oli erittäin hankalaa nimimerkillä kokemusta on...
Itse soittelin suoraa mm. kelalle, väestörekisterikeskukseen ja vakuutusyhtiöön. Siellä he osaavat kyllä neuvoa todella asiantuntevasti ja tietävät mikä on järkevintä.- ?
Tottakai kelalle pitää ilmoittaa muutosta, kuten väestörekisteriinkin?
- ?
ei mun mielestä yllä ollu mainittu kelaan ilmoittaakaan muutosta? kelaan pitää palauttaa täytetty lappu, jossa kerrotaan tiedot mitä siellä ulkomailla teet jne.
- kuluista....
hei ihmiset!
Paljo tulee suunnillee kuluja kaiksita vakuutuksista yms. ku lähtee aupairiks? riitttääkö satanen mitenkää? Ei varmaa.... - :/
eeei. mulla meni ainaki jo pelkästää vuoden matkavakuutukseen yli 200 e...
- entinenaupair
väestörekisteristä menee automaattisesti tieto kelaan, niin ainakin minulla meni. Kela saa kaikki tiedot aina väestörekisteristä, joten sinne ilmoittaminen kyllä riittää. Myöhemmin pitää tehdä selvitys kelalle ulkomailta saaduista tuloista, jotka saattavat vaikuttaa esim. opintotukeen. Kannattaa nyt kuitenkin ottaa selvää vielä, koska omasta aupairiudestani on aikaa ja asiat ovat saattaneet muuttua...
100 euroa ei voi riittää millään vakuutuksiin. Kun itse ostin vakuutusta, olivat kalleimmat n. 500 e ja halvimmat 200 e. Vakuutukset kuitenkin kannattaa olla hyvin kunnossa, koska aina voi sattua mitä vain. Ja kuten sanoin, erityisesti Sveitsissä lääkärissäkäynti on vaikeaa ja vaivalloista.- entinenaupair
Lisäys vielä. Siis alle vuoden ulkomailla oleskellessa kuuluu siis edelleen Suomen sosiaaliturvan piiriin. Mutta jos vietät yli Vuoden ulkomailla au pairina, et enää kuulu Suomen sos.turvan piiriin ja tästä täytyy tehdä erillinen ilmoitus. Kelan sivuilta kyllä löytyy infoa.
- Lähdössä ulkomaille
Kävin viime viikolla ite juuri kelassa ja he antoivat täyttääkseni yhden lapun, kun lähden alle vuodeksi au pairiksi. Sain postissa kotiin siitä selvityksen kirjeenä, missä luki minkälaisia tukia voin saada ymym.
- entinenaupair
Lähdössä ulkomaille kirjoitti:
Kävin viime viikolla ite juuri kelassa ja he antoivat täyttääkseni yhden lapun, kun lähden alle vuodeksi au pairiksi. Sain postissa kotiin siitä selvityksen kirjeenä, missä luki minkälaisia tukia voin saada ymym.
hassua. oletko sitten menossa EU:n ulkopuolelle??
- ...
entinenaupair kirjoitti:
hassua. oletko sitten menossa EU:n ulkopuolelle??
En, Iso-Britanniaan
- Jo 3v UK:ssa asunut
... kirjoitti:
En, Iso-Britanniaan
Iso-Britanniassahan on paremmat sosiaaliturvat kuin Suomessa, sairaan- ja hammashoito ilmaista, työttömyys ja äitiyslomakorvaukset suuremmat kuin Suomessa jne. Juuri sen takia monet eivät ota matkavakuutustakaan.
Ei kannata missään nimessä olla Suomen sosiaaliturvassa kun sinne menee.
- polloo
tulin kuukaus sitten englantiin au pairiks, tavotteena olla vuos. Mä ainaki hoidin seuraavat asiat:
-rokotukset (mul oli hepatiitti-sarja kesken)
-matkavakuutus (oli aika kallis mut äiti makso koska halus että oon vakuutettu hyvin)
-kelaan maastamuutto-ilmotustus
-(kelan) eurooppalainen vakuutuskortti
(sano kelalta että se riittää, se on vähä ku kelakortti suomessa, mut äiti halus viel kunnon vakuutuksen mulle)
-matkatavaravakuutus
-tarkista pankkikortin vanhenemis aika!
-ajokortin II-vaihe (koska kortti ois vanhentunu vuoden aikana, nykyään ei enää saa lykkäystä)
-mahdollisista lääkityksistä en tiedä, mut peruslääkkeitä (buranaa yms) otin mukaan mutta paikanpäältäki varmasti saa ja perheeltä voi lainata
-Osta mahdolliset adapterit!! (oon kuullu et yks ei meinaa riittää ja ite oon huomannu että 2 on iha hyvän, toinen on koneessa kiinni ja toisella lataan puhelinta tai suoristan tms.)
-Passin voimassaolo aika (mulla ois seki vanhentunu vuoden aikana joten hankin uuden)
-Peru mahdolliset lehti yms tilaukset (peruin cosmon tilauksen mutta tulee vielä 4kk kotiin ku olin jo maksanu sen laskutuskauden....)
Osotteen muutosta en tehny, vaan äiti saa luvan avata mun kirjeet kotona ja infota tänne päin. Kannattaa opettaa/ auttaa lataamaan esim skype kavereille ja vanhemmille, koska mun vanhemmat oli ainaki iha toivottomia :D- UKssa pysyvästi asuv
"rokotukset (mul oli hepatiitti-sarja kesken)"
- Rokotukset ovat ilmaisia Englannissa
"matkavakuutus (oli aika kallis mut äiti makso koska halus että oon vakuutettu hyvin)"
- Minkä varalta? Sairaanhoito on ilmaista vaikka joutuisit sinne vuodeksi. Mutta ei ole matkavakuutuksen kanssa!
"Kelaan maastamuutto-ilmotustus
(sano kelalta että se riittää, se on vähä ku kelakortti suomessa, mut äiti halus viel kunnon vakuutuksen mulle)"
- Äitis ei tiedä kyllä mitään... hyväähän se höpsö varmaan tarkoitti
"Matkatavaravakuutus"
- Eikö perheelläsi ole kotivakuutusta? Lentoyhtiö maksaa aina kadonneet matkatavarat, kansainvälinen laki olemassa
"ajokortin II-vaihe (koska kortti ois vanhentunu vuoden aikana, nykyään ei enää saa lykkäystä)"
Voit vaihtaa Englannissa korttisi EU kortiksi ilman kakkosvaiheen tekemistä.
"mahdollisista lääkityksistä en tiedä, mut peruslääkkeitä (buranaa yms) otin mukaan mutta paikanpäältäki varmasti saa ja perheeltä voi lainata"
- Aivan hullun hommaa. Lääkkeet ovat UK:ssa paljon halvempia kuin Suomessa!!
"Osta mahdolliset adapterit!! (oon kuullu et yks ei meinaa riittää ja ite oon huomannu että 2 on iha hyvän, toinen on koneessa kiinni ja toisella lataan puhelinta tai suoristan tms.)"
- Niitä saa paikallisesta Tescosta puolet halvemmalla kuin Suomesta
"Passin voimassaolo aika (mulla ois seki vanhentunu vuoden aikana joten hankin uuden)"
- Suomalaisen passin voi uusia UK:ssa mm. Dublinissä johon pääsee Ryanairin lennolla parilla kympillä ja samalla näet toisen maan.
Nämä siis usean vuoden asumisen kokemuksen perusteella. Jos olisin nyt tulossa niin ottaisin passin, Kela-kortin ja tyhjän matkalaukun mukaan. - korttiavaan
UKssa pysyvästi asuv kirjoitti:
"rokotukset (mul oli hepatiitti-sarja kesken)"
- Rokotukset ovat ilmaisia Englannissa
"matkavakuutus (oli aika kallis mut äiti makso koska halus että oon vakuutettu hyvin)"
- Minkä varalta? Sairaanhoito on ilmaista vaikka joutuisit sinne vuodeksi. Mutta ei ole matkavakuutuksen kanssa!
"Kelaan maastamuutto-ilmotustus
(sano kelalta että se riittää, se on vähä ku kelakortti suomessa, mut äiti halus viel kunnon vakuutuksen mulle)"
- Äitis ei tiedä kyllä mitään... hyväähän se höpsö varmaan tarkoitti
"Matkatavaravakuutus"
- Eikö perheelläsi ole kotivakuutusta? Lentoyhtiö maksaa aina kadonneet matkatavarat, kansainvälinen laki olemassa
"ajokortin II-vaihe (koska kortti ois vanhentunu vuoden aikana, nykyään ei enää saa lykkäystä)"
Voit vaihtaa Englannissa korttisi EU kortiksi ilman kakkosvaiheen tekemistä.
"mahdollisista lääkityksistä en tiedä, mut peruslääkkeitä (buranaa yms) otin mukaan mutta paikanpäältäki varmasti saa ja perheeltä voi lainata"
- Aivan hullun hommaa. Lääkkeet ovat UK:ssa paljon halvempia kuin Suomessa!!
"Osta mahdolliset adapterit!! (oon kuullu et yks ei meinaa riittää ja ite oon huomannu että 2 on iha hyvän, toinen on koneessa kiinni ja toisella lataan puhelinta tai suoristan tms.)"
- Niitä saa paikallisesta Tescosta puolet halvemmalla kuin Suomesta
"Passin voimassaolo aika (mulla ois seki vanhentunu vuoden aikana joten hankin uuden)"
- Suomalaisen passin voi uusia UK:ssa mm. Dublinissä johon pääsee Ryanairin lennolla parilla kympillä ja samalla näet toisen maan.
Nämä siis usean vuoden asumisen kokemuksen perusteella. Jos olisin nyt tulossa niin ottaisin passin, Kela-kortin ja tyhjän matkalaukun mukaan.Hei!
Eli tarkoitatko, ettei kannata ottaa ollenkaan matkavakuutusta? Mietin ite samaa, että eikö EU kelakortti riitä... Olis kiva jos kertoisit tästä! :) - UKssa pysyvasti asuv
korttiavaan kirjoitti:
Hei!
Eli tarkoitatko, ettei kannata ottaa ollenkaan matkavakuutusta? Mietin ite samaa, että eikö EU kelakortti riitä... Olis kiva jos kertoisit tästä! :)EU Kelakortilla saat kaikki sairauskulut ja laakarikulut; lisaksi voit kayttaa NHS hammaslaakareita ilmaiseksi UK:ssa.
Matkavakuutus on hyva ainoastaan siihen jos halvaudut pysyvasti loppuiaksesi niin etta sinua ei voi kuljettaa matkustajakoneessa ja haluat Suomeen maksulliseen hoitoon.
- aupair aus Bälp
Sairausvakuutukset kannattaa hoitaa kuntoon ennen lähtöä. Itse olin au pairina Sveitsissä ja sairastuin perus nuhakuumeeseen ja kun siitä mentiin lääkäriin niin lääkäri luuli, että se oli sikainfluenssa (Sveitsin ensimmäiset sikainfluenssatapaukset oli löydetty sillä viikolla) ja se sitten otti kaikki nielunviljelyt ja keuhkoröntgenit ja parit verikokeet ynnä muuta mukavaa ja antoi antibioottia ja nenäsuihketta ja lähetti kotiin ja soitti muutaman tunnin pästä perään et ei sulla olekaan sikainfluenssaa, sulla on poskiontelotulehdus. :D Oli vähän hermoheikko ukko lääkärinä :D
Ja tuon diagnoosin saaminen, lääkitys ja jälkitarkastus maksivat yhteensä lähes 2 000 frangia... Onneksi oli vakuutukset kunnossa. Kela kuulemma korvaa yksittäisiä sairauskuluja ulkomailla johonkin 700 euroon asti, eli siitä olisi jäänyt noin tuhat euroa itselle maksettavaa (sen hetkisillä valuuttakurseilla) jos ei olisi ollut täyskattavaa sairausvakuutusta...- UKssa pysvasti asuva
Huomaa että Sveitsi ei ole EU:ssa.
Iso-Britanniassa lasku tuosta kaikesta - 0 euroa. Suomalainen isäni joutui samantapaseen ruljanssiin Englannissa eikä ollut matkavakuutusta. Passilla sai kaiken ilmaiseksi, kiitos EU lakien.
Itseasiassa matkavakuutuksen kanssa kaikki olisi tullut kalliimmaksi.
- polloo
ensinnäkin ukssa pysyvästi asuva, täällä kyseltiin yleisesti mitä kannattaa tehdä ennen kuin lähtee au pairiksi, ei vain englantiin :)?
Itse en ottanut erikseen matkavakuutusta, mutta täällä kyseltiinki mitä kuuluisi tehdä, kannattaa tarkistaa että sellainen on voimassa. Ajokortista ja passista en tiennyt, mutta tulipahan sekin hoidettua, passikin ku ois muutenkin pitänyt pian uusia nii sekin oli helppo läheiseltä poliisiasemalta, ei tarvii turhia stressata siitä vieraassa maassa.
Buranasta & adaptereista sen verran että onhan se kiva että heti kun saapuu maahan voi ladata puhelimen tai pistää koneen seinään, että ainakin jos yhden ottaa mukaan. Ostin suomesta muutamalla eurolla, joten vaikka täältä saisikin halvemmalla niin ei kauheasti haittaa. Eikä ne särkylääkkeet kovinkaan paljon paina tai maksa meni sitten minne päin maailmaa vaan.
En tiedä yrititkö tarkoittaa pahaa vain vaan kertoa mielipiteesi, mutta muista että au pair lähtee uuteen maahan ja muutenkin kaikki on hankalaa ja uutta niin ei siinä halua heti ruveta miettimään passin uusimista yms. Viestin aloittaja on lähdössä sveitsiin, ei englantiin ja koitin vain antaa vinkkejä. Eikä kaikki aupairit lähde reissuun taskut tursuten rahaa eikä au pair palkka riitä mahdottomiin shoppailuihin joten kannattaa kuitenkin sopivan verran pakata vaatteita, muttei liikaa koska niitä tulee vuoden aikana ostettua aika lailla, vaikkei lyhyen ajan sisällä tulisikaan osteltua paljoaa!
Monet noista asioista mitä listasin ei ole "pakollisia" vaan mielestäni hyvä muistaa :) toivottavasti viestin aloittaja pääsee hyvin perille ja viettää mukavan vuoden!- Tiukutauku2
"Buranasta & adaptereista sen verran että onhan se kiva että heti kun saapuu maahan voi ladata puhelimen tai pistää koneen seinään"
Molempia saa jo lentokentalta.
"Eikä kaikki aupairit lähde reissuun taskut tursuten rahaa eikä au pair palkka riitä mahdottomiin shoppailuihin joten kannattaa kuitenkin sopivan verran pakata vaatteita, muttei liikaa koska niitä tulee vuoden aikana ostettua aika lailla"
Tama on vahan kaksipiippuinen juttu. Usein joutuu maksamaan matkatavarasta ja silla rahalla shoppailee jo aika hyvin itseasiassa. Sitten takasintullessa tavaraa on taatusti hurjasti ja sitten se ylipaino maksaakin tai annat tavaroita hostperheelle. Kaverini joutui lahettamaan paketissa tavaroita Suomeen, maksoi 140 euroa. Ei ollut varma oliko tavarat edes sen arvoisia mutta kun ne oli omia. - AnanaBanana11
Tiukutauku2 kirjoitti:
"Buranasta & adaptereista sen verran että onhan se kiva että heti kun saapuu maahan voi ladata puhelimen tai pistää koneen seinään"
Molempia saa jo lentokentalta.
"Eikä kaikki aupairit lähde reissuun taskut tursuten rahaa eikä au pair palkka riitä mahdottomiin shoppailuihin joten kannattaa kuitenkin sopivan verran pakata vaatteita, muttei liikaa koska niitä tulee vuoden aikana ostettua aika lailla"
Tama on vahan kaksipiippuinen juttu. Usein joutuu maksamaan matkatavarasta ja silla rahalla shoppailee jo aika hyvin itseasiassa. Sitten takasintullessa tavaraa on taatusti hurjasti ja sitten se ylipaino maksaakin tai annat tavaroita hostperheelle. Kaverini joutui lahettamaan paketissa tavaroita Suomeen, maksoi 140 euroa. Ei ollut varma oliko tavarat edes sen arvoisia mutta kun ne oli omia.HÄH! Kun olin vaihdossa Japanissa ja lähetin sieltä loput tavarat Suomeen, maksoi jotain 10 000 yeniä, eli about 60-70 euroa 20kg paketti! Siis Japanista, josta luulisi olevan kalliimat postimaksut (mutta ei tietenkään välttämättä ole).
- Roppongii
AnanaBanana11 kirjoitti:
HÄH! Kun olin vaihdossa Japanissa ja lähetin sieltä loput tavarat Suomeen, maksoi jotain 10 000 yeniä, eli about 60-70 euroa 20kg paketti! Siis Japanista, josta luulisi olevan kalliimat postimaksut (mutta ei tietenkään välttämättä ole).
Katsopa muuten huvikses paljonko maksaa 20kg paketin lahetys Suomesta Japaniin.
On lottovoitto syntya Suomeen!
- Jonski111
Mä olen itse myös lähössä Sveitsiin kuukauden päästä aupairiksi, huh, tuntuu että hommia on miljoona mitä pitää hoitaa. Mun isäntä perhe sanoi, että ne ottaa mulle sieltä käsin vakuutuksen, ovat siis kyllä suomalaisia mutta asuvat siellä. En tiiä sitten oisko sitte järkevämpää ottaa suomesta käsin joku?? vai hääääh? Mihin päin muuten sinä joka lähdet myös sveitsiin niin oot menossa? :)
- ap.
Jonski11, Zürichiin olen minä suuntailemassa, entäpäs sinä? (:
Kävin Kelassa - miljoona lappua täytettävänä.. Josko vaan lopettaisin astmalääkityksen! :D
Passi on haettu ja II-vaiheen kortin paperit viety kyttikselle :) pitäisi ehtii tulla kortti ennen lähtöä.
Pohjolasta varmaankin otan vakuutuksen (Tapiolassa oli PIKKUSEN tyyriin puoleista..). Pohjolan pankki tarjoaa jollain 200e vakuutuksen, joten sillä varmaankin mennää (:
Ja jännityskin uhkaa iskeä! :o - sveitsiinmenossa
Hei te sveitsiin lähtijät! minäkin olen sinne päin suuntaamassa, Geneveen, elokuussa.
Kelalta en kyllä täyttänyt mitään, ei kuulemma ole pakko jos on alle vuoden. Matkavakuutus kannattaa ottaa vaikka perhe ottaa jotain vakuutuksia. Itsekin löysin n. 200e. Sveitsissä kun tuo lääkärissäkäynti taitaa olla aika hankalaa nähtävästi...
Muistakaa tehdä muuttoilmoitus maistraattiin, se on kuulemma pakollinen... - ap.
Muuttoilmoitus.. Empäs siitä ollutkaan tietoinen.. Hmm. Kiitos! :)
Sveitsiinmenossa, mistä otat/otit vakuutuksen itsellesi? :)
Mitä teille SVEITSIIN menijöille kuuluu? Kuukausirahat, kielikurssia, yms? :) Kertoilkaahan. - 1172
Oh. Olen lähdössä 6.8 Sveitsiin, enkä pidä tässä mitään kiireitä :D Lääkityksen hoidan Suomen kautta. Äiti saa lähetellä paketteja. Siksi ei tarvitse Kelalla juosta.
Vai onko siellä joku pakollinen asia hoidettavana?
Vakuutuksen kun saisi hommattua ja Maistraatissa käytyä. Joku Eurooppalainen Sairasvakuutuskortti on kai hyvä hommata, ilmeisesti saa Kelalta?
Jokseenkin, kun menee niin lähelle, niin vaika joku unohtuisi, niin äkkiäkös sen hoitaa. - Jonski111
Mä olen lähössä Berniin, varmaankin 8.8! Paniikki alkaa olee jo aika kova kun en oo mitään asioita hoitanut! =/ no on tässä vielä aikaa..
Joo, kannattaa hommata kelalta se eurooppalainen sairasvakuutuskortti. Ei maksa mitään. Pitäs käydä passi uusimassa kun menee talvella vanhaks, pääsis sitte jotenkin sieltä poiskin :D
Mun perhe maksaa mulle kielikurssin eli oon menossa, mutta en kyllä tiiä vielä yhtään että mihin ja koska se alkaa ymss..
Ja miten te meinaatte pakata vuoden tavarat, kun 20kg saa ottaa lentokoneeseen, en tuu siitä suoriutumaan mitenkään!
Toi vakuutus nyt mietityttää, mulla on kokoajan if:llä matkavakuutus, riittäkö se vai mitä mun pitää vielä ottaa lisäks? ja siis perhe hommaa mulle jonku sairausvakuutuksen vai mikäseoli?! :)
Zurich ei ainakaan oo kovin kaukana Bernistä, ois hauska nähdä siellä muitakin suomalaisia aupaireja! Missäs se Geneve sitte on? :o
Paljos teille maksetaan liksaa? :)- Jonski111
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007100618HS?OpenDocument
eli kelalle pitää ilmoittaa vaikka lähtee vain tilapäisesti eli alle vuodeksi. - tanjatanja
Moikka! Oon kans tulossa Bernin lähelle, jos luet tän vielä niin ota ihmeessä yhteyttä [email protected] :))
- sveitsiinmenossa
Sveitsiin lähtijät, vakuutuksen otin if:iltä, tai saan sen ilmaiseksi ammattiliiton kautta. Jouduin kuitenkin maksamaan lisäkuukausista n. 200e. Kotivakuutus kattaa matkatavarani, koska käyn jouluna kotiin, jolloin 6 kk raja ei ylity.
Saan palkkaa n. 500e/kk plus kielikurssin ja kuukausiliput julkisiin yms ylläpidon ja muut.
Kävin kysymässä kelalta muuttoilmoitusasioita. Sieltä kerrottiin henk.koht, ettei ilmoitusta ole pakko tehdä, mutta se Kannattaa. Mitään ei kuulemma menetä jos ei tee ilmoitusta, koska alle vuoden asumisesta ei siirry toisen maan sosiaaliturvan piiriin.- aupairUK
500 e????? uskomatonta. vai onks siä niin kallista muuten? teetkö hulluna töitä? HÄ :D ite kynin sen alle 400 e/kk
- sveitsiinmenossa
aupairUK kirjoitti:
500 e????? uskomatonta. vai onks siä niin kallista muuten? teetkö hulluna töitä? HÄ :D ite kynin sen alle 400 e/kk
näin työsopparissa lukee. Onhan sveitsissä eläminen kallista ja elintaso korkea... Lisäksi menen yksityisen kautta, eli en minkään järjestön, vaikuttaiskohan sekin myös?! Teen töitä n. 30h/vko
- Aupair87
Moikka!
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mihin ammattiliittoon kuulut kun saat vakuutuksen ilaiseksi? :) Itsekkin kuulun ammattiliittoon ja olen myös johtokunnan jäsen, mutta en ole kuullut tälläisesta..
- aupairUK
Hmm, itsekin tulin yksityisen kautta. Teen myös n. 30 h vko ja UK:ssa minimipalkka au pairille on 65 puntaa, joten harva maksaa enempää kuulemma. Itse saan sen 80 puntaa eli n. 90 e viikolta! Ehkä olet vaan hieman onnekkaampi :)
- Londis gyr
EI vaan riippuu missa olet.
Lontoossa elaminen ainakin 20% kalliimpaa kuin muualla. Palkassa on ns. Lontoon lisa muissakin tyopaikoissa.
- lälälälälälä
itse geneven lähellä ranskan puolella kuitenkin aupairina olevana voin sanoa ihan kokemuksesta että sveitsin puolella olevat aupair kaverit saavat kyllä huomattavasti enemmän taskurahaa kun taas ranskassa olevat... johtuu ihan elintasosta ja siitä että yleisesti ottaen useimmat sveitsiläiset (varsinkin aupairia haluavat) ovat rikkaampia! ja tietenkin sveitsissä on kallista eli jos geneven lähelle olette tulossa niin muistakaa että ranska on aivan muutaman minuutin päässä :D
- AupairUKnextweek
Oon just lähössä viikon päästä Englantii ja palkkaa saan 600e/kk ylläpito kurssit ja teen noin 40h/vk !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874128Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella263000No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 351338
- 10909
- 133901
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760