haluan oppia uimaan.

uimataidoton nuori

Olen 16 vuotias ja haluaisin oppia uimaan hyvin. Peruskuntoni on hyvä, mutten osaa uida juuri ollenkaan. Tekniikka varmasti aivan hukassa, mutta mistä tähän apu? Onko nuorille suunnattuja uimakouluja vai kannattaako vain yrittää uida sinnikkäästi ja hakea itse tekniikkaa? Vai kenties muita hyviä vaihtoehtoja?

22

1957

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgjghjghjghjghj

      Itse en ole koskaan ollut mikään kova uimari, mutta tänä kesänä olen alkanut uimaan aktiivisesti lähestulkoon joka päivä luonnonvesissä. Ensimmäiset kerrat tuntuvat siltä, ettei jaksaisi millään uida edes sataa metriä, mutta jo kymmenen uintikerran jälkeen jaksaa paljon paremmin. Eli lähdet vain uimaan, kannattaa katsoa esim. netistä opetusvideoita, ja yleensä uimataito lähtee selkärangasta eli alkaa sujumaan hyvin nopeasti kunhan vain yrittää.

      • srajr

        Uinti on kuitenkin tekniikkalaji ja luulen että oikean tekniikan opettelu alusta alkaen olisi tärkeää. Riittääkö pelkät videot tekniikan tajuamiseen?


      • os..
        srajr kirjoitti:

        Uinti on kuitenkin tekniikkalaji ja luulen että oikean tekniikan opettelu alusta alkaen olisi tärkeää. Riittääkö pelkät videot tekniikan tajuamiseen?

        Uinti ei ole mikään tekniikkalaji siinä mielessä, että jokin määrätty tekniikka pitäisi opetella. Sen sijaan pitäisi opetella oikeaa hengitystä ja kelluntaa. Aloittelevan uimarin pitää oppia tuntemaan veden kannattava voima. Uimalasit pitää olla ja uimista voi alussa harjoitella snorkelin avulla.
        Kun osaa kellua ja hengittää on vapaa uimaan millä tyylillä tahansa.

        Hengitys pitää siis tehdä puhaltamalla ilmaa keuhkoista ulospäin. Sisäänpäin ei pidä ilmaa vetää. Keuhkot täyttyvät ilmalla automaattisesti ulos puhaltamisen jälkeen. Silloin jaksaa uida, kun saa uutta ilmaa keuhkoihin.


      • Kröhm....
        os.. kirjoitti:

        Uinti ei ole mikään tekniikkalaji siinä mielessä, että jokin määrätty tekniikka pitäisi opetella. Sen sijaan pitäisi opetella oikeaa hengitystä ja kelluntaa. Aloittelevan uimarin pitää oppia tuntemaan veden kannattava voima. Uimalasit pitää olla ja uimista voi alussa harjoitella snorkelin avulla.
        Kun osaa kellua ja hengittää on vapaa uimaan millä tyylillä tahansa.

        Hengitys pitää siis tehdä puhaltamalla ilmaa keuhkoista ulospäin. Sisäänpäin ei pidä ilmaa vetää. Keuhkot täyttyvät ilmalla automaattisesti ulos puhaltamisen jälkeen. Silloin jaksaa uida, kun saa uutta ilmaa keuhkoihin.

        "Sisäänpäin ei pidä ilmaa vetää"

        Juu ei varsinkaan jos pää on veden alla...


    • joquimarivaan

      "Keuhkot täyttyvät ilmalla automaattisesti ulos puhaltamisen jälkeen. Silloin jaksaa uida, kun saa uutta ilmaa keuhkoihin. "

      -okei.

      "Kun osaa kellua ja hengittää on vapaa uimaan millä tyylillä tahansa."
      -no ei nyt ihan hei!

      MENE UIMASEURAAN! Eiköhän ne siellä vähän paremmin tiedä kun sm24:ssa

      • os..

        Olisi kiva tietää, mikä on se parempi tieto. Luuletko uimaseuran määräävän, miten pitää uida?


      • Neiti Rausku
        os.. kirjoitti:

        Olisi kiva tietää, mikä on se parempi tieto. Luuletko uimaseuran määräävän, miten pitää uida?

        "Olisi kiva tietää, mikä on se parempi tieto. Luuletko uimaseuran määräävän, miten pitää uida? "

        Sitä parempaa tietoa saa siellä uintikurssilla niiltä, jotka ovat hallitsevat tekniikan. Uintiseura ei määräile ketään, vaan antaa ne keinot, millä omasta uinnista saa enemmän irti ja uinti on entistä mukavempaa.

        Sullahan kumma asenne on opetukseen. Ihan kuin kokisit opetuksen vastaanottamisen jonain henkilökohtaisena loukkauksena omaa tyyliä kohtaan. Minä olen ainakin tosi mielissäni siitä, että opin uimaan kurssilla paremmin ja sellaiset heikot kohdat omassa tekniikassa tuli vahvistettua opastuksen ja vahvistuksen avulla. Ne väärät liikeradat on siellä selkäytimessä asti, kun niitä on kauan toistanut. Opetuksesta saa lisää eväitä ja vinkkejä itselle jotta uinti on entistä kivempaa, eikä niitä kukaan ota pois, kuten sinä näyt ajattelevan. Ei sellainen ihminen koskaan opi mitään uutta, joka ei ota vastaan mitään vain sen takia, että kuvittelee jo osaavansa kaiken.


    • uimaope72

      potkut kaiken a ja o.tekniikkakurssille

      • uimaope72

        os. uinti on tasan tarkkaan tekniikkalaji ja taas vedät tuota kellunttaa ym kuten 2v sitteen joka jo silloin tuli todistettua
        Potkut kaiken a ja o se fakta


      • os..
        uimaope72 kirjoitti:

        os. uinti on tasan tarkkaan tekniikkalaji ja taas vedät tuota kellunttaa ym kuten 2v sitteen joka jo silloin tuli todistettua
        Potkut kaiken a ja o se fakta

        Olen uinut kymmeniä vuosia, eikä kukaan ole tullut huomauttamaan minulle tekniikastani. Minä olen itse oppinut yksin uimaan.
        Parasta on kumminkin se kellunta. Vedessä voi olla miten päin vaan.


      • epätoivot on
        uimaope72 kirjoitti:

        os. uinti on tasan tarkkaan tekniikkalaji ja taas vedät tuota kellunttaa ym kuten 2v sitteen joka jo silloin tuli todistettua
        Potkut kaiken a ja o se fakta

        Uinti ei ole pelkkä tekniikkalaji. Kuten hgjg kertoi, alussa lihakset väsyvät (ainakin jos on tällainen nopean lihastyypin henkilö kuten minäkin olen) lyhyestäkin pulikoimisesta, mutta toistojen kertyessä jaksaa pidemmälle ja pidemmälle. Uinti on ennenkaikkea lihaskestävyyslaji. Hapottaa niin perkeleesti, ellei ole tottunut.

        Toki tekniikka ratkaisee pitkälti nopeuden, mutta kuntoilijalle tärkeämpää on tieto siitä että harjoittelua jatkamalla alkaa jaksamaan tehokkaampaakin kauhomista kuin kuviokelluntaa.


      • Heh heh
        os.. kirjoitti:

        Olen uinut kymmeniä vuosia, eikä kukaan ole tullut huomauttamaan minulle tekniikastani. Minä olen itse oppinut yksin uimaan.
        Parasta on kumminkin se kellunta. Vedessä voi olla miten päin vaan.

        Et vain osaa. Kun joskus on tekniikka ollut kunnossa, niin tuntee kropassaan, minkälaista taapertamista nykyinen oma uinti on. Se ei ole kivaa.

        Paikkakunnallani ei ole aikuisten uimatreenejä, eikä rahat riitä Sievisen palkkaamiseen. Joten täytyy vain kärsiä ne harvat kerrat kun vetää sen tonnin altaassa.


    • uimaope72

      os.. en sitä tarkoittanut.
      Potkut kaiken a ja o.

      Kellunnasta kävimme aikoinaan kovaa väittelyä- silloin olin eri nimimerkillä täällä
      lifeguard72

      vesi hieno elementti.

      Alkuperäiselle kysyjälle niin tekniikkakursille tai johonkin uimaseuraan.

    • uimaope tämäkin

      Vesi on hieno elementti, mutta samalla jopa haastava..

      Sanoisin, että kaupungin teknikkakurssille tai seuran tekniikkakurssille - riippuen siitä, mitä on tarjolla :) siellä ammatti-ihmiset opastaa ja ohjaa jokaista löytää oman tekniikan.

    • aktiiviliikkuja

      Itse aloittelin untiharrastuksen "kypsässä" iässä 34-vuotiaana, ja siitä lähtien (n. 5,5vuotta) on tullut käytyä altaassa säännöllisesti 1-3 kertaa viikossa. Alunperin ajatus uinnista lähti siitä, että piti saada jokin hartioiden ja yläselän lihaksia rasittavaa ja liikkuvuutta parantavaa pitkäkestoista aerobista liikuntaa pyöräilyn vastapainoksi. Laji on tehtävänsä täyttänyt.

      Ennen uintiharrastuksen aloittamista en juurikaan ollut uinut, joten hengitystekniikka oli hukassa. Siispä otin oikotien: ostin snorkkelin, nenäklipsin ja uimalasit, ja ei muuta kuin altaaseen kellumaan naama alaspäin. Ensimmäisillä kerroilla uin altaan edestakaisin vapaalla, ja tämän jälkeen piti palautella seuraava kierros rintauinnilla, sillä hartialihakset olivat niin hapoilla, että kroolaaminen ei olisi onnistunut. Mieleeni on jäänyt, että muutaman ensimmäisen kerran untimatka oli 2,5-2,6kilometriä tunnissa, ja lopussa puuskutus oli jo melkoista.

      Siitä sitten on kunto pikkuhiljaa parantunut, tuntiin olen parhaimmillaan uinut vapaalla 3,3kilsaa ja puoleentoista tuntiin 4,5kilometriä. Harjoitukset olen ajatellut niin, että saisin tehtyä mahdollisimman paljon työtä yläkropan lihaksilla, joten altaan päissä en potkaise vauhtia, vaan käännöksen jälkeen lähden liikkeelle kutakuinkin paikaltaan. Hengitys tapahtuu niin, että snorkkelin kautta vedän ilmaa keuhkoihin, ja puhallan sen ulos nenän kautta. Tämä onnistuu, kun jättää nenäklipsin riittävän löysälle, niin että se sulkee sieraimet, mutta sallii ilman ulos puhaltamisen.

      Minulla tämä tyyli on toiminut erittäin hyvin, enkä näe mitään syytä, ettenkö sitä voi muillekin suositella. Toki, jos nuorempana olisi ollut mahdollista opetella "oikea" untitekniikka, niin mielelläni olisin vaikka uimaseuraan liittynyt, mutta näin myöhäisheränneenä mennään näillä avuilla. Uinti on hieno laji.

    • Mr.Holopainen

      Tämä on sinänsä hassua, että pienenä lasten uimakoulussa opetus ei kiinostanut sitten ei yhtään. Uiminen kuitenkin kiinosti kovasti ja kiinostaa vieläkin. En uskonut opettajia vaan opettelin itse uimaan. Opin mielestäni tekniikat paremmin kun tein niitä itse. Se mikä on hassua niin nyt vanhempana tietää, että opettelin itse kuitenkin aivan samoja asioita mitä opettajat sanoivat. Nyt osaa ottaa paremmin vastaan neuvoja.
      Nuorenahan asiat jää hyvin mieleen ja uintia on varmasti vaikeampi oppia vanhemmalla iällä itse. Kyllä uimakouluja löytyy tai voihan palkata henkilökohtaisenkin valmentajan opettamaan.
      Tärkeintähän uinnissa on se, että ei pelkää vettä. Sen kun tosiaan ymmärtää, että vedessä voi olla miten päin vaan niin huomaa ettei se uinti niin vaikeaa olekaan. Jos puhutaan tosiaan ihan siitä, että pääsee vaan eteenpäin niin sen kyllä oppii itsekin aikansa räpiköimällä ja voi oppia hyvinkin. Sitten jos kisajuttuja ajatellaan niin valmentaja on oikeastaan välttämätön.
      Vesi on hyvä elementti ja kaveri.. ;)

    • Nyytti Kassinen

      Tärkeintä on muistaa uida genitaalialue paljaana.

      • uimari/sukeltaja

        Aikuisten tekniikkakursseille. Kannattaa mennä on itselleenkin helpompaa uida oikealla tekniikalla kuin että se on ns. sinnepäin.. Rohkeasti mukaan vaan. Kysele uimaseuroista ja uimahallilta milloin kyseisiä kursseja on.


    • touho

      Monilla paikkakunnilla järjestetään aikuisille tekniikkakursseja. Tuollaisella kurssilla saa hyvän opetuksen uintitekniikkaan. Tosin jos kaveripiirissä sattuu olemaan uintia harrastavia ja hyvän tekniikan omaavia, niin heiltäkin voi saada apua oman tekniikan parantamiseen.

    • TreenausFI

      www.treenaus.fi -keskustelufoorumilla alkaa "opi uimaan" -ketju, jonka tarkoituksena on tarjota uintitekniikkavinkkejä, harjoitusohjelmia ja apuvälineneuvoja uintitekniikan omatoimisen harjoittelun helpottamiseksi.

      Kannattaa rekisteröityä ja seurata!

    • kiusattu13

      Ei nyt oikeastaan liity aiheeseen mutta olen 13-v ja minua on kiusattu koska en osaa uida.. nyt ajattelin ottaa kursseja/tunteja ja uida lähes joka päivä kesällä ainakin.

      • Aikanaan valtion harmaissa (tai siis nykyään kurkkusalaatin värisissä) tuli vastaan kavereita, jotka eivät osanneet uida. Oletettavasti kaikki aikuisia tai ainakin yli 18-vuotiaita. Eli muitakin on.

        Jos et osaa ollenkaan uida: 13-vuotiaana olet ehkä hieman nuorehko aikuisten uimakouluun ja vanha pienten lasten uimakouluun tai uimaseurojen alkeisryhmiin. Aikuisten uimakouluun pääseminen riippuu ohjaajasta, lasten kurssit sinusta itsestäsi (muut ovat paljon nuorempia). Joiltakin ohjaajilta voinee saada myös yksityistunteja, mutta henkilökohtaiset valmentajat yleensä maksavat jo jonkin verran. Jos vanhempasi osaavat uida, voit tietysti kysyä, voisivatko he opettaa sinulle alkeet, ja perusteet hallittuasi (noin 50 metrin uimataito) pyrkiä eteenpäin esimerkiksi uimaseuran järjestämällä tekniikkakurssilla.

        Jos taas pystyt uimaan edes joten kuten tuon 50 metriä, edes hitaasti, niin ei muuta kuin kurssille. Osa uimataitoa pitää tulla selkärangasta, eli esim. oikea tapa hengittää löytyy yleensä suhteellisen hitaasti, mutta muuten uimataito kohenee nopeasti ohjattuna.

        Ja takaisin tuohon "kuka tietää parhaiten, miten pitää uida": Jokainen toki ui omalla tavallaan, ja ei ole yhtä tiettyä tapaa, miten kaikkien laihojen, pyöreiden, pitkien, pätkien ja ties minkä muotoisten ihmisten pitäisi uida. Oletettavasti ohjaajat kuitenkin tietävät, miten ei tule uida (koska muutamia selkeitä "älä tee näin" juttuja on) ja vähimmillään osaavat opastaa, jos nyt ei henkilökohtaisen uimatyylin kehittämisessä, niin ainakin jonkin toimivat tekniikan omaksumisessa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe