Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

asumiskulujen jakaminen avoliitossa

tintti6925

Moi
Tarvitsisin mielipiteitä/neuvoja asumiskulujen jakamisessa.Olemme muuttamassa yhteen avomieheni kanssa omistusasuntooni ja meillä on pientä kinaa asumiskulujen jakamisessa.Olen itse ehdottanut että hän maksaisi yhtiövastikkeeni kokonaan sen takia kun hän on vuokrannut oman omistusasuntonsa(yksiön) ja saa siitä vuokratuloja ja hänellä on myös isommat tulot kuin minulla.
Avomieheni mielestä puolet asumiskuluista eli yhtiövastikkeesta olisi kohtuullinen summa hänelle maksettavaksi.Yhteiset laskut ja ruokamenot jaamme puoliksi.

24

2765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avovaimoke

      Tietenkin laitat miehen maksamaan yhtiövastikkeen, kun kerran asuukin sinun asunnossasi ja on vielä varakkaampi kuin sinä! Älä anna miehen asua "ilmaiseksi" luonasi.

      • 3+11

        Ap:n tilanne ei ole ihan yksinkertainen sen puolesta, että mies saa vuokratuloja yksiöstään. Mutta muuten en ymmärrä tuota

        "Älä anna miehen asua "ilmaiseksi" luonasi. "

        -ajattelutapaa, joka tuntuu olevan aika yleinen nykypäivänä. Miksi ihmeessä puolison - ihmisen jota rakastaa ja jonka kanssa haluaa jakaa elämänsä - ei voisi antaa asua ilmaiseksi luonaan? Miksi niin usein tälläkin palstalla möykätään että pitäisi vuokraa periä puolisoltaan? Minusta se on aivan käsittämätön ajatus.


      • 19+14
        3+11 kirjoitti:

        Ap:n tilanne ei ole ihan yksinkertainen sen puolesta, että mies saa vuokratuloja yksiöstään. Mutta muuten en ymmärrä tuota

        "Älä anna miehen asua "ilmaiseksi" luonasi. "

        -ajattelutapaa, joka tuntuu olevan aika yleinen nykypäivänä. Miksi ihmeessä puolison - ihmisen jota rakastaa ja jonka kanssa haluaa jakaa elämänsä - ei voisi antaa asua ilmaiseksi luonaan? Miksi niin usein tälläkin palstalla möykätään että pitäisi vuokraa periä puolisoltaan? Minusta se on aivan käsittämätön ajatus.

        Katso "oikeudenmukaista" alla...

        Olen aivan samaa mieltä, kaiken pitäisi olla toiselle "ilmaista" jos todella rakastaa. Mutta silloin saman logiikan mukaisesti mieskin antaa "ilmaiseksi" puolet vuokratuloistaan naiselle, jonka omat tulot ovat pienemmät.


      • ei ole ilmaisia loun
        3+11 kirjoitti:

        Ap:n tilanne ei ole ihan yksinkertainen sen puolesta, että mies saa vuokratuloja yksiöstään. Mutta muuten en ymmärrä tuota

        "Älä anna miehen asua "ilmaiseksi" luonasi. "

        -ajattelutapaa, joka tuntuu olevan aika yleinen nykypäivänä. Miksi ihmeessä puolison - ihmisen jota rakastaa ja jonka kanssa haluaa jakaa elämänsä - ei voisi antaa asua ilmaiseksi luonaan? Miksi niin usein tälläkin palstalla möykätään että pitäisi vuokraa periä puolisoltaan? Minusta se on aivan käsittämätön ajatus.

        Vaikka jo vanha ketju vastaan silti, missään ei voi asua ilmaiseksi, vaikka oltais kuinka rakastuneita, ei se oikeuta elään toisen siivellä.


      • Mietintään
        ei ole ilmaisia loun kirjoitti:

        Vaikka jo vanha ketju vastaan silti, missään ei voi asua ilmaiseksi, vaikka oltais kuinka rakastuneita, ei se oikeuta elään toisen siivellä.

        Rakkaus ei ole kumminkaan puolista hyötymistä. Jos yhteenmuuton päämotiivi on hyötyminen, on parempi asua erillään.

        Jos jompikumpi kokee olevansa hyväksikäytetty, se varmasti vaikuttaa pitkällä aikajänteellä parisuhteeseen. Sitten se miten pari jakaa kulunsa oikeudenmukaisesti onkin parin keskinäinen asia, ja vaatiii yleensä kompromissia. Jos toinen on sitämieltä, että 50% on oikeuden mukainen ja toinen 100%, eikö hyvä ratkaisu voisi löytyä vaikka välistä 75%. Jos asiasta ei voida neuvotella rakentavalla tavalla ja ei löydy ratkaisua, jonka kumpikin pystyy sulattamaan hyvillä mielin, on ennustettavaa että samat ongelmat jatkuu yhteiselämässäkin.


    • Puolet ei riitä

      Minustakin puoliso voisi maksaa koko yhtiövastikkeen. Vähintään. Hän kuitenkin hyötyy siitä että voi nyt vuokrata oman asuntonsa. Melkeinpä reiluin olisi se, että miehen asunnosta saama vuokra (sen voitto-osuus eli kulut vähennettynä) käytettäisiin lähes kokonaisuudessaan yhteisiin kuluihinne, ja sen jälkeen loput puoliksi. Esim. yhteiset kulut tonnin, vuokravoitto 400e = sinä maksat 300e ja mies loput.

      Ei ole reilua jos yhdessä asumisenne lopputuloksena mies saa vuokratulot ja sinä saat omaan asuntoosi vain kulumisen jäljet. Mies kuitenkin hyötyy sinun luonasi asumisesta asunnostaan saaman vuokran verran - ja sinä tavallaan häviät sen mitä saisit omastasi, jos järjestely olisikin toisin päin.

    • Juuri näin

      Niin siis velaton kämppä, oletan? Kyllä, tuo kuulostaa kohtuulliselle, että hän hoitaa yhtiövastikkeen, kerran sivutulojakin löytyy. Sinänsä jos olet asunnosta VELKAA, se kuuluu sinulle.

    • Ns.Jyvitys

      Ja taas jyvitys

    • Pidä puolesi

      Eihän kellään muulla kuin asunnon omistajalla pitäisi olla mahdollista asua pelkällä yhtiövastikkeella. Laittakaa kaikki muut kulut, vesi, sähkö, netti.. puoliksi, yhtiövastikkeen ja mahdollisen asuntolainasi maksat itse. Mutta määräät miehellesi kulukorvauksen ns. vuokran (joka on sitten kyllä enemmän kuin perus yhtiövastike) siitä että hän tulee sinun omistamaasi asuntoon asumaan ja kuluttamaan paikkoja. Luulisi olevan reilua kun kerta mies tekee voittoa omasta asunnostaankin, niin eihän sinun häntä ilmaiseksi kuulu majottaa.

      • tintti6925

        Kyseessä on tosiaan velaton asunto ja koko yhtiövastiketta en tulisi pyytämäänkään ellei avomiehelläni olisi tuo oma asunto vuokralla.
        Kun palkkani on vielä puolet pienempi kuin hänen tuntuisi mukavalta saada pientä "tasausta" menoihimme kun kuitenkin muuten pistämme kaikki menot puoliksi.
        Kun asunto on minun niin luonnollisesti maksan itse tulevaisuudessa asuntooni tulevan julkisivuremontin ymt. ja nehän myöskään ihan ilmaisia eivät ole.Muuta omaisuutta minulla ei ole kuin tuo omistamani velaton asunto joten esim remonttien maksaminen tulee vaatimaan menojen kiristämistä.


    • KaimaaniKaisa

      Menot tulojen suhteessa, se on kaikkien oikeudenmukaisinta.
      Tosi rakkkaus ei katso katso tuloja,
      Elättekö yhteistä, vai erillistä elämää?

    • oikeudenmukaista...

      Rakastatteko toisianne ? Jos rakastaa, haluaa antaa toiselle omastaan. Siispä enemmän ansaitseva antaa vähemmän ansaitsevan eduksi yli puolet kuluuista. Tietysti.

      Jos ajattelet mitä laki sanoo elatusavusta, siinäkin lain mukaan enemmän ansaitseva maksaa enemmän osan lapsen kuluista. Laissa ei ole rakkaus-tekijää, mutta lakikin jo kohtuullistaa yhteiset "menot" (lapsen kulut) siinä suhteessa kun kummallakin on nettotuloja (tosin, siinä lasketaan tulot-pakolliset menot, ja niitä summia vertaillaan).

      Jos hän ei halua maksaa enempää osaa yhteisistä kuluista, silloin on ihan minimissään kohtuullista, että hän maksaa puolet sinun asuntosi kohtuullisesta vuokrasta. Miksi ?

      No siksi, että jos sinulla ei sattuisi olemaan sitä omistusasuntoa ja asuisitte vuokralla siinä asunnossa, se puolet kohtuullisesta vuokrasta olisi hänen maksettavaansa. Koska hän ei halua antaa sinulle osaa oman omistusasuntonsa "edusta" (=vuokra), miksi sinun pitäisi antaa oman omistusasuntosi "etu" hänelle ?

      Näin hänelle jää etu omastaan (vuokra) ja sinulle jää etu omastasi, aivan samalla tavalla.

      Mutta edelleenkin pidän oikeudenmukaisempana että hän maksaa enemmän osan myös muista kuluista.

    • Mie vaan

      Kun me muutettiin mieheni kans yhteen, oli itsestään selvyys molemmille, että yhteistä taloutta eletään ja kaikki tulot ja menot on yhteisiä. Asiasta ei tarvinnut sen kummemmin edes keskustella. 7 vuotta ollaan asuttu yhdessä, eikä ikinä ole tarvinnut rahasta kiistellä. Tuloista maksetaan laskut, ruoat yms. Jos toinen tarvii rahaa esim. harrastuksiin, saa toinen saman summan käytettäväksi mihin haluaa. Jos kotiin hankitaan jotain, niistä sovitaan yhdessä. Talo ja laina on minun nimissä, mutta yhdessä maksetaan myös siihen liittyvät kulut. Kysyin mieheltä tän keskustelun innoittamana, et liittyykö tuohon systeemiin ongelma jos sattuu ero tulemaan. Mies sanoi et siinä tapauksessa hän ottaa puolet irtaimistosta ja autot, jotka olemme myös yhdessä hankkineet, talo jää mulle. Jos mennään joskus naimisiin, niin sittenhän ei ole ongelmia tuon talonkaan suhteen, koska sittenhän mies saa siitä puolet. Minulla ei mene jakeluun, et jos parisuhde on niin vakaalla pohjalla että muutetaan yhteen niin sit kuitenkin viel jaotellaan et mikä on sun ja mikä mun.

      • 10+11

        Rahaa ja rakkautta ei pidä koskaan sotkea keskenään. Teillä ei varmaan kummallakaan ole kallista harrastusta esim. autot, hevoset tai golf joihin uppoaa rahaa. En haluaisi maksaa toisen kalliita harrastuksia. Ja miehesi on vähän Tauno maksaessaan sinun taloasi. Hän ei saa lain mukaan yhtään mitään irtaimistoa mukaansa jos ero tulee ja auton ottaa se, jonka nimissä se on. Hyvä se on nyt sopia mutta kun/jos ero tulee, silloin tulee yleensä myös riita eikä mistään voidakkaan enää sopia ellei siitä ole paperia.

        Omat ja yhteiset rahat erikseen. Me l (kerran suhteistamme eronneet) aitamme molemmat saman summan joka kk yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki yhteiset kulut ja molemmilla on siihen pankkikortti eli jos ostaa jotain kotiin ja yhteiseen hyvään, käytetään yhteistä tiliä.

        Kummallekin jää sitten omalle tilille loput ja ne saa vaikka antaa ukko mustalaiselle, toisella ei ole siihen sanomista.


    • Isadora64

      Itselläni myös samanlainen tilanne eli omistan asunnon jossa asumme ja mieheni maksaa minulle puolet yhtiövastikkeesta kaikki muut kulut laitamme puoliksi.Minulla on pienempi palkka kuin puolisollani ja hieman hirvittää taloyhtiössä kohta alkavat isot remontit, mm putkiremontti alkamassa 2 vuoden kuluttua.Meillä ei ole yhteisiä lapsia, puolisollani 1 aikuinen poika, itse olen lapseton.Riitaa tulee meillä usein rahasta kun en ole niin suurpiirteinen rahan kanssa vaan "nuuka".

    • tasa-arvoa

      Yksinkertaisesti ehdota miehelle, että muutatte hänen asuntoonsa. Vaikka se onkin pieni ja laitat omasi vuorkalle. Saat varmasti vuokraa enemmän isommasta asunnosta. Kysy riittääkö hänelle silloin, että maksat vain puolet hän vastikeesta ja saat vuokratulot omastasi

      • tikkitakkikoko

        Samaa mieltä kirjoittaja "tasa-arvon" kanssa. Rahasta pitää pystyä keskustelemaan järkevästi.
        Mies hyötyy sinun luonasi asumisesta saamansa "puhtaan" vuokratulon verran, joten sinunkin on "hyödyttävä" yhteisasumisesta. Rakkaus alkaa kummasti rapistua, jos itselle jää tunne taloudellisesta hyväksikäytöstä.
        Maksatte puolet juoksevista kuluista jo nyt, mutta jokainen varmaan tietää, että tavallisesti mies esim. syö enemmän ja nainen tekee enemmän palkatonta kotityötä (ruokaa, pyykkää, siivoaa ym.) meneekö ne puoliksi myös? Ehkä sitten voidaan puhua "puoliksi jakamisesta" myös menojen suhteen..


    • kolmas asunto

      Ehdota että sinäkin pistät kämppäsi vuokralle ja otatte yhteisen kolmannen asunnon vuokralle molempien nimiin. Jos kerran hän on niin ahne että haluaa enemmän rahaa sinun kustannuksellasi asuen sinun asunnossasi ja vuokraten omaansa.

    • ....

      Olen sitä mieltä, että kun yhdessä asutaan, niin kaikki menot maksetaan oletusarvolla 50-50 - ELLEI TOINEN TAHDO VAPAAEHTOISESTI maksaa enemmän. Näin vältytään riidoilta tulevaisuudessa.

      Mutta jos toinen tienaa enemmän kun toinen, niin kyllä se silloin on kaiken reiluuden nimissä, että hän myös maksaa enemmän laskuja/menoja.

      Meillä on niin, että koska minä tienaan 700 €/kk enemmän kuin mieheni, niin minä maksan myös enemmän asumiesmenoista ja laskuista.

      Meille on tärkeää, että kaikki menee puoliksi, ja että kumpikin maksaa SUHTEESSA saman verran, kuin toinenkin - suhteutettuna siis omiin tuloihin.

    • Jeptoo

      Kuulostaa hieman oudolta...

      Koska oma tilanteeni oli.. Tapasin oman avokkini ja hän opiskeli maksoin ns. kaiken koska hänen opintotukensa meni jonnekkin kahveille ja kaljaa kavereitten kanssa..
      Jo silloin hänen muutettua asumiskuluni nousivat reippaasti koska ei siinä mikään lauantaimakkara kelvannut ja sitä roskiin menevää ruuan määrää.. Sisustus alkoi myös heti .

      Myöhemminkin homma jatkui samaa rataa..
      Kaikkea hänen piti kyllä saada uusi auto ja oma talo molemmat olen minä maksanut/maksan.Joka hetki on saatava jotakin uutta taloon. töllöö,tietokoneita,puhelimia,sohvia yms. yms.
      Nyt vuosien kovien sotien/riitojen johdosta hän on suostunut maksamaan sähkön,veden yms. talon laskut..
      Itse olen melkein kokoajan ostanut ruuat hän vaatteet lapsille ja itselleen ..

      Toki hankin paljon enemmän, mutta avoani ei työt kiinnosta eikä haluja edes mennä töihin missä pitäisi vastuuta kantaa tai tehdä pitkää päivää. Vaikka päätä olisi... Kivempaahan se on vetää kaikki rennosti kuin tehdä jotakin töitä tai pistää itseään missään tiukoille.

      Vaikka meillä ei ole paras mahdollinen tilanne ja olen aika tarkka rahoista en rupeaisi jakamaan ruoka ja kaikkia pikku juttuja...
      Aika omituinen" on avomiehesi...? Koska kyllä tuossa tapauksessa en tunne miestä joka ei maksaisi vastiketta kokonaan !!! Jos ja kun maksatte kaiken muun jo puoliksi.. Ymmärtäisin jos hän maksaisi esim. ruuan tai muut laskut... no......
      Jotenkin olen aina olemaan se joka maksaa enemmän.. Vanhanaikainen ???
      Meillä esim. on eri tilit avoni ei koskaan suostuisi samaan tiliin koska hän "tuhlaa" rahaa ihan mihin vaan ja tietäisi että kyselen mihin tuokin raha on taas mennyt ..
      Vaikka teen n.60h/työviikkoa kokoajan ja tienaan hyvin niin 85-90% nettotuloistani menee autoon,taloon, ruokaa ja lapsiin.

    • normaali duunari

      Kyllä kaikki maksetaan puoliksi. Turha ruveta ahnehtimaan toisen omaa, vaan rupea tekemään sen eteen että saisit enemmän liksaa kun se kerran kiinnostaa noin paljon.

    • oppeliini1

      Anna rakkaallesi vaihtoehto: joko muutta takaisin omaan asuntoonsa tai hankkia oman vuokrakämpän. Rehellisen maalaisjärjen mukaan hänellä pitäisi ollä älyä maksaa yhtiovastike plus kaikesta muusta vahintään puolet.

      Tuo ei suinkaan ole sinun puolelta "rahastamista" vaan reilun pelin kauppa joka rakkasi voi hylata (ja muutta kokonaan pois elämästäsi) tai hyväksyä.

    • RoimaR

      Raha-asiat on suhteen alussa sivuseikka, mutta vähän ajan jälkeen niistä voi tulla iso ongela. Itse olen avoliitossa, avokolla 2 lasta mukana. Omat 2 lastani asuvat muualla. Avokon lasten toinen vanhempi ei osallistu (=maksa) lastensa elämisestä kuin pienen osan, eikä tule maksamaankaan. Avokon rahatilanne heikko. Eli minä maksan isoimman osan taloutemme menoista. Tätä nyt noin 2 vuotta.

      Oma rahatilanteeni heikkenee koko ajan, ennen pärjäsin ihan hyvin. Makselen siis nykyisin omien lasteni lisäksi toisen lasten kulut. Omien lapsieni menoista maksan ainakin puolet, ellen enemmänkin.

      Avokko keskittyy omien lasten (melkoisen kalliiisiin) harrastuksiin ja niiden hoiteluun. Minulla tekee tiukkaa vastata omien lasteni menoista/harrastuksista. Omia harrastuksia/menoja olen joutunut jo rajoittamaan.

      Muuten meillä menee suht OK. Mutta jos/kun tilanne jatkuu tällä mallilla, niin omat rahani loppuvat ja joudun sitten valitsemaan kumman lasten harrastukset rahoitetaan. Avokon lasten harrastuksia ei voi lopettaa...

    • Ikuisesti Yhdessä

      Me asumme avopuolisoni kanssa yhdessä ja maksamme vuokran puoleksi sekä ruokamenot. Laskuja meillä ei vuokran lisäksi tule kuin netistä ja sekin maksetaan vuorotellen, koska molemmat käytetään nettiä. itse maksan suomen kennelliiton maksun, koska omistan 2 koiraa. Mitä koirien ruokaan ja eläinlääkärikuluihin tulee, niin minä maksan rokotukset ja madotukset ja jos tarve vaatii niin muut eläinlääkärikulut ja ruoka ostetaan vuorotellen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe