Eli olen etsimässä pyörää työmatkoille ja kuntoiluun lähinnä asfaltti teille, mutta pitäs kyetä hiekkateilläkin ajelemaan. Budjetti olisi max 600 euroa. Olen jonkunverran lueskellu eri foorumeita ja Kona dew ja dew plus on osunu silmään aika useasti. Eli onko kokemusta tai tietoa mahdollisista tyyppivioista.
Muistakin saman hintaluokan pyöristä olisi hyvä kuulla kommenttia.
etsimässä pyörää
18
174
Vastaukset
- inssi'
Minulla on neljä vuotta ollut jokin Crescentin hybridipyörä, ostettu Bikeplanetista hinta tarjouksessa (tietty) 699 euroa. En tiedä osista enkä muustakaan, mutta minun tarpeisiini on riittänyt hyvin. Ajan työmatkaa 16 km suuntaansa kesäaikaan, tänä vuonna tuli ennen lomia liki 100 km. Yhteensä olen ajanut pyörällä nyt noin 8000 km ja vain päällyskumit ja jarrupalat (kahdesti) olen joutunut uusimaan. Vaihteisto, vanteet, jarrut ja kaikki muukin on toiminut minun vaatimuksiini nähden hyvin.
- Yksinkertaista:
Joku perus maatiepyörä, jos ei ole tarvetta saada nastoja alle talveksi.
- Alkup. Maantiepyöräi
Konan pyöristä Honky Tonk on juuri tuollaiseen tarkoitettu. Jos matkat ja lenkit ovat lyhyitä, niin aloittelijallakin menee Paddy Wagon.
Muista, että pyörän lisäksi tarvitset kaikkea sälää. Siihen menee äkkiä pari-, kolmesataa euroa:
- kypärä
- lukkopolkimet
- kengät
- housut paita
- työkalut rengasraudat
- varasisäkumi
- satulalaukku
- 2*pumppu- inssi'
Katsoin tuota pyörää ihan mielenkiinnosta. Pyöräkeskuksen hinta 899 euroa. Jos muuhun menee vielä pari-kolmesataa lisää, niin miten tuo suhtautuu aloittajan budjettiin, joka on 600 euroa.
Minä suosittelen edelleen 600 euron hybridipyörää, jossa on kaikki tarvittava vakiona. - Ssis, ei
inssi' kirjoitti:
Katsoin tuota pyörää ihan mielenkiinnosta. Pyöräkeskuksen hinta 899 euroa. Jos muuhun menee vielä pari-kolmesataa lisää, niin miten tuo suhtautuu aloittajan budjettiin, joka on 600 euroa.
Minä suosittelen edelleen 600 euron hybridipyörää, jossa on kaikki tarvittava vakiona.Ainoa svh 600€ pyörä, joka on siedettävä tuollaisessa käytössä, ollee Konan Paddy Wagon. Kuuteensataan saa kuitenkin kelvollisia maantiepyöriä alennusmyynneistä.
- inssi'
Minulla on siis Crescentin hybridipyörä. Pyörän malli lienee tuttu sinullekin. Ensimmäisestä kirjoituksestani oli jäänyt yksi nolla pois, eli ajoin ennen lomia liki 1000 kilometriä pelkästään työmatkaa, suuntaansa 16 km. Minusta hybridipyörä on täysin toimiva tuolla matkalla päivittäin ajettuna. Ja hybridipyörässä on siis kaikki tarvittava mukana vakiona. Lukon voi joutua hankkimaan erikseen.
- Heh heh
Keskiverto hubridien ajoasento on aivan skeidaa, kun verrataan kunnollisiin polkupyöriin. Tielle aina normaali droppitanko, jos ei ole jotain erityistä syytä ostaa suoraa- Lenkkipyörään tielle aina droppitanko. Kun kerran kokeilee jotain pyörää, jossa on hyvä ajoasento, ei palaa hybridiin.
Oma lukunsa on sitten, jos löytää jostain hyvän teräksisen maasturinrungon ja tekee siitä kaupunkipyörän. Vanha Tunturi tai Klein on hyvä aihio. Siihen hyvä teräs- tai hiilikuitu keula, niin voi saada aikaan mukavankin pyörän.
Nimimerkki inssi on joko provo, tai sitten hän ei ole koskaan oikeasti kokeillut mitään ajokelpoista fillaria. :D - inssi'
Heh heh kirjoitti:
Keskiverto hubridien ajoasento on aivan skeidaa, kun verrataan kunnollisiin polkupyöriin. Tielle aina normaali droppitanko, jos ei ole jotain erityistä syytä ostaa suoraa- Lenkkipyörään tielle aina droppitanko. Kun kerran kokeilee jotain pyörää, jossa on hyvä ajoasento, ei palaa hybridiin.
Oma lukunsa on sitten, jos löytää jostain hyvän teräksisen maasturinrungon ja tekee siitä kaupunkipyörän. Vanha Tunturi tai Klein on hyvä aihio. Siihen hyvä teräs- tai hiilikuitu keula, niin voi saada aikaan mukavankin pyörän.
Nimimerkki inssi on joko provo, tai sitten hän ei ole koskaan oikeasti kokeillut mitään ajokelpoista fillaria. :DNimimerkki inssi' ei ole provo, vaan ihan oikea itselliseen ajatteluun pystyvä tekniikan asiantuntija. Inssi' ajaa vuosittain hybridipyörällään noin 200 km, josta siis tänä vuonna on jo puolet takana. Inssi' poljeskelee usein mm. työmatkojaan eikä aja veren maku suussa. Veri ei maistu hyvältä. Inssi' on lisäksi satunnainen lintujen tarkkailija ja yrittää poljeskellessaan löytää kuulemansa perusteella varsinkin keväisin mahdollisimman monta lintua työmatkansa varrella. Lisäksi inssi' ei lue minkäänlaisia fillarointilehtiä, vaan tekee nämäkin hankintansa ihan fiilis-pohjalta. Samaa koskee mm. autoja.
Hybridipyörä on mitä parhaimmin ajokelpoinen lyhyille ja pitkillekin lenkeille, joissa on tarkoituksena nauttia pyöräilystä ei niinkään jatkuvasta reittiennätyksen tavoittelusta. - inssi'
inssi' kirjoitti:
Nimimerkki inssi' ei ole provo, vaan ihan oikea itselliseen ajatteluun pystyvä tekniikan asiantuntija. Inssi' ajaa vuosittain hybridipyörällään noin 200 km, josta siis tänä vuonna on jo puolet takana. Inssi' poljeskelee usein mm. työmatkojaan eikä aja veren maku suussa. Veri ei maistu hyvältä. Inssi' on lisäksi satunnainen lintujen tarkkailija ja yrittää poljeskellessaan löytää kuulemansa perusteella varsinkin keväisin mahdollisimman monta lintua työmatkansa varrella. Lisäksi inssi' ei lue minkäänlaisia fillarointilehtiä, vaan tekee nämäkin hankintansa ihan fiilis-pohjalta. Samaa koskee mm. autoja.
Hybridipyörä on mitä parhaimmin ajokelpoinen lyhyille ja pitkillekin lenkeille, joissa on tarkoituksena nauttia pyöräilystä ei niinkään jatkuvasta reittiennätyksen tavoittelusta.Lisäys edelliseen. Taas näemmä uupuu yksi nolla. Siis 2000 km.
- Hyvä neuvo:
inssi' kirjoitti:
Lisäys edelliseen. Taas näemmä uupuu yksi nolla. Siis 2000 km.
Toivottavasti inssi ei tee siltojen tai pilvenpiirtäjien lujuuslaskelmia. ;) Pilkku on niissä kiva saada kohdalleen. Ei niin kuin se yksi vihreiden helsinkiläinen kansanedustaja, joka suunnitteli Turkuun sillan.
Oikeasti noiden hybrideinä myytävien trekking pyörien ajoasento on aivan perseestä. Se ei kelpaa kunnolla mihinkään.
Mene kauppaan ja osta itsellesi kunnollinen pyörä. Joku rennolla ajoasennolla oleva maantiepyörä on käyttöösi todennäköisesti paras.
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1311 - inssi'
Hyvä neuvo: kirjoitti:
Toivottavasti inssi ei tee siltojen tai pilvenpiirtäjien lujuuslaskelmia. ;) Pilkku on niissä kiva saada kohdalleen. Ei niin kuin se yksi vihreiden helsinkiläinen kansanedustaja, joka suunnitteli Turkuun sillan.
Oikeasti noiden hybrideinä myytävien trekking pyörien ajoasento on aivan perseestä. Se ei kelpaa kunnolla mihinkään.
Mene kauppaan ja osta itsellesi kunnollinen pyörä. Joku rennolla ajoasennolla oleva maantiepyörä on käyttöösi todennäköisesti paras.
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1311Miten sellaisella pyörällä, joka ei kelpaa mihinkään, voi ajaa 8000 (kahdeksan tuhatta) kilometriä. Ja ilman mitään isompia remontteja sen paremmin pyörässä kuin sen kuljettajassakaan.
Älä pelkää, firmassa on lujuuslaskijat erikseen.
- Joo, siis ei
Kun ei tiedä paremmasta, niin tuollainenkin kelpaa. ;) Mutta ihan vakavasti. Noilla kilometreillä ei kannata enää kärvistellä. Käy kokeilemassa jotain kelvollista maantiepyörää.
Ps.1 Olen minäkin virheeni tehnyt ja omistanut hybridin. :D :D :D
Ps. 2 Olisi kiva tietää, speksasitko käytön myyjälle oikein ja jos, niin mikä liike vielä myi sinulle tuollaisen? - inssi'
En ihan ymmärrä näitä pyörien speksaajia ja kadenssin kyttääjiä.
Kun olen työni puolesta joutunut matkustamaan vähän siellä ja täällä, niin olen melko vankasti sitä mieltä, että käppyräsarvisilla pyörillä ajaa maailmassa hyvin pieni vähemmistö. Varmaan yli 99 % pyöräilijöistä ajaa ns. normaalilla pyörällä. Siinä mm. näkyvyys ja kuuluvuus ovat huomattavasti paremmat kuin kyykkyasennossa. Ja kun ei polje verenmaku suussa, niin silloin ilmanvastuksella tai matka-ajalla ei ole suurta merkitystä. Ilman lukkopolkimiakin voi pokea pitkiäkin matkoja ilman mitään ongelmia.- Joo, siis ei
Tuo väite on skeidaa. Pyörän ajoasento muodostuu kolmen pisteen suhteista: tanko, satula ja keskiö. Tangon muoto ei siihen vaikuta. Kippuratanko antaa vain useampia vaihtoehtoja, kuin suora.
Nykyaikaiset tangot mitoitetaan niin, että yleensä ajetaan kahvoilta. Vastatuulessa, spurtissa tms. ajetaan alaotteella.
Oma lukunsa ovat täysin pystyssä ajettavat pyörät kuten Jopo. Sellaisella voi ajaa työmatkaa, jos se on kilometrin, pari. Pidempää ei ahteri kestä.
Minustakin tuntuu, että inssi yrittää sekaantua keskusteluun, josta ei ymmärrä mitään. Vähän monipuolisemmin kokemusta työmatkapyöräilystä, niin sen jälkeen voi tulla takaisin. ;) Siis yhdestä asiasta olemme samaa mieltä. :D - INSSI'
Joo, siis ei kirjoitti:
Tuo väite on skeidaa. Pyörän ajoasento muodostuu kolmen pisteen suhteista: tanko, satula ja keskiö. Tangon muoto ei siihen vaikuta. Kippuratanko antaa vain useampia vaihtoehtoja, kuin suora.
Nykyaikaiset tangot mitoitetaan niin, että yleensä ajetaan kahvoilta. Vastatuulessa, spurtissa tms. ajetaan alaotteella.
Oma lukunsa ovat täysin pystyssä ajettavat pyörät kuten Jopo. Sellaisella voi ajaa työmatkaa, jos se on kilometrin, pari. Pidempää ei ahteri kestä.
Minustakin tuntuu, että inssi yrittää sekaantua keskusteluun, josta ei ymmärrä mitään. Vähän monipuolisemmin kokemusta työmatkapyöräilystä, niin sen jälkeen voi tulla takaisin. ;) Siis yhdestä asiasta olemme samaa mieltä. :DTäällä teoriapyöräilijät yrittävät väittää mahdotonta mahdolliseksi. Hybridipyörällä voi ajaa oikein hyvin työmatkoja useana vuotena monta tuhatta kilometriä. Vauhti ei varmaan päätä huimaa, mutta ei ole tarviskaan. Jos keskivauhdin pitää tuolla n. 20:ssä, mikä on oikein hyvä vauhti harrastajalle, niin ajaminen onnistuu vaikka jopolla. Mutta kun lukee fillari-lehdestä, mikä pyörä tänä keväänä pitää olla ja minkäväriset sortsit kuuluu vetää päälle, niin silloin luonnollisesti jopo-portti on sulkeutunut.
Tuntuu olevan vaikea käsittää, että meille kaikille, myös joillekuille nuoremmille, pyöräilyssä vauhti ei ole pääasia, vaan mukava matkanteko. Ja kun pyöriä hankkii vain yhden, kuten useimmat tekevät, niin silloin hybridi on oikea vaihtoehto. Sillä voi polkea niin työmatkaa, terassireissuja kuin tanssilavallekin.
Näyttää vähän siltä, että muutama mUu on sekaantunut pahemman kerran. Aloittajan budjetti on 600 euroa. Nyt on ehdotettu maantiepyörää, joiden hinta täysin riisuttuna alkaa noin 900 eurosta. Siihen tarvitaan sitten vielä muutakin, että esim. työmatkaa voi pyöräillä. Mutta kun se maantiepyörä on kaiken pelastaja, niin se ON OSTETTAVA. - Vähän neuvoja
INSSI' kirjoitti:
Täällä teoriapyöräilijät yrittävät väittää mahdotonta mahdolliseksi. Hybridipyörällä voi ajaa oikein hyvin työmatkoja useana vuotena monta tuhatta kilometriä. Vauhti ei varmaan päätä huimaa, mutta ei ole tarviskaan. Jos keskivauhdin pitää tuolla n. 20:ssä, mikä on oikein hyvä vauhti harrastajalle, niin ajaminen onnistuu vaikka jopolla. Mutta kun lukee fillari-lehdestä, mikä pyörä tänä keväänä pitää olla ja minkäväriset sortsit kuuluu vetää päälle, niin silloin luonnollisesti jopo-portti on sulkeutunut.
Tuntuu olevan vaikea käsittää, että meille kaikille, myös joillekuille nuoremmille, pyöräilyssä vauhti ei ole pääasia, vaan mukava matkanteko. Ja kun pyöriä hankkii vain yhden, kuten useimmat tekevät, niin silloin hybridi on oikea vaihtoehto. Sillä voi polkea niin työmatkaa, terassireissuja kuin tanssilavallekin.
Näyttää vähän siltä, että muutama mUu on sekaantunut pahemman kerran. Aloittajan budjetti on 600 euroa. Nyt on ehdotettu maantiepyörää, joiden hinta täysin riisuttuna alkaa noin 900 eurosta. Siihen tarvitaan sitten vielä muutakin, että esim. työmatkaa voi pyöräillä. Mutta kun se maantiepyörä on kaiken pelastaja, niin se ON OSTETTAVA.Hybridi on epämukava kompromissi. Miksi ostaa huono pyörä, kun samalla hinnalla saa kunnollisenkin? Päosa Suomessa myytävistä "hybrideistä" on kaikenlisäksi huonoja trekkingpyöriä.
Kun tielle hakee juuri mukavaa kulkinetta, on paras valinta maantiepyörä. Ei mitän kisakireä kilpapyörä, vaan sellainen vähän korkeammalla emäputkella varstettu. Tuotenimiä on monta, mm: C2C, sport, jne.
Kaikki me olemme tehneet epäonnistuneita hybridikauppoja, koska viime vuosina liikkeet ovat tuputtaneet roskaa kuluttajille. En minä silti tule tänne hehkuttamaan elämäni epäonnistuneinta pyöräkauppaa onnistuneeksi. :D
Maantiepyöriä saa halvemallakin, kuin tuo 900€. Tähän aikaan kesästä kannattaa kysellä jo tarjouksia. Siinä mielessä olet oikeassa, että järkevää on satsata vähän enemmän. - inssi'
Vähän neuvoja kirjoitti:
Hybridi on epämukava kompromissi. Miksi ostaa huono pyörä, kun samalla hinnalla saa kunnollisenkin? Päosa Suomessa myytävistä "hybrideistä" on kaikenlisäksi huonoja trekkingpyöriä.
Kun tielle hakee juuri mukavaa kulkinetta, on paras valinta maantiepyörä. Ei mitän kisakireä kilpapyörä, vaan sellainen vähän korkeammalla emäputkella varstettu. Tuotenimiä on monta, mm: C2C, sport, jne.
Kaikki me olemme tehneet epäonnistuneita hybridikauppoja, koska viime vuosina liikkeet ovat tuputtaneet roskaa kuluttajille. En minä silti tule tänne hehkuttamaan elämäni epäonnistuneinta pyöräkauppaa onnistuneeksi. :D
Maantiepyöriä saa halvemallakin, kuin tuo 900€. Tähän aikaan kesästä kannattaa kysellä jo tarjouksia. Siinä mielessä olet oikeassa, että järkevää on satsata vähän enemmän.En minäkään varsinaisesti hehkuta. Mutta veikkaan, että tällä pyörällä olen nyt ajanut toiseksi eniten kilometrejä niillä neljällä omalla pyörälläni, mitkä olen itse ostanut.
Kaksi ensimmäistä olivat 70-luvun ns. retkipyöriä. Ensimmäinen 5-vaihteinen ja toinen 6-vaihteinen. Tuolla 6-vaihteisella ajoin varmasti reilusti päälle 10000 km. Se kesti 70-luvun lopulta 90-luvulle. 80-luvun puolessa välissä, kun lapsia alkoi putkahdella, ostin 3-vaihteisen Helkaman. Se on satunnaiskäytössä vieläkin. Nyt on sitten käytössä tämä hybridi, jolla on neljässä vuodessa tullut liki 8000 km. Lapset eivät enää pyöri jaloissa ja muut kesäiset liikuntaharrastukset ovat jääneet.
Olen ollut viimeisimpään hankintaani todella tyytyväinen ja suosittelen tuota pyörätyyppiä muillekin, joilla sekä matkat että vauhti pysyvät kohtuuden rajoissa. Olen mielestäni perustellut, miksi hybridi on mukava. Kuinka usein käyt lähikaupassa maantiepyörälläsi lukkopolkimineen. Kuola poskella ajaville löytyy sitten varmaan omat mallit. - Voi voi
inssi' kirjoitti:
En minäkään varsinaisesti hehkuta. Mutta veikkaan, että tällä pyörällä olen nyt ajanut toiseksi eniten kilometrejä niillä neljällä omalla pyörälläni, mitkä olen itse ostanut.
Kaksi ensimmäistä olivat 70-luvun ns. retkipyöriä. Ensimmäinen 5-vaihteinen ja toinen 6-vaihteinen. Tuolla 6-vaihteisella ajoin varmasti reilusti päälle 10000 km. Se kesti 70-luvun lopulta 90-luvulle. 80-luvun puolessa välissä, kun lapsia alkoi putkahdella, ostin 3-vaihteisen Helkaman. Se on satunnaiskäytössä vieläkin. Nyt on sitten käytössä tämä hybridi, jolla on neljässä vuodessa tullut liki 8000 km. Lapset eivät enää pyöri jaloissa ja muut kesäiset liikuntaharrastukset ovat jääneet.
Olen ollut viimeisimpään hankintaani todella tyytyväinen ja suosittelen tuota pyörätyyppiä muillekin, joilla sekä matkat että vauhti pysyvät kohtuuden rajoissa. Olen mielestäni perustellut, miksi hybridi on mukava. Kuinka usein käyt lähikaupassa maantiepyörälläsi lukkopolkimineen. Kuola poskella ajaville löytyy sitten varmaan omat mallit.Ei tuollaista hyridiä voi suisitella. On paljon parempiakin vaihtoehtoja samaan hintaan. Kun olet koeillut vaihtoehdot läpi:
- maantiepyörä
- maastopyörä
- moderni retkipyörä
- citysinkula
- crossari jne,
niin tule sen jälkeen uudestaan tänne. Takaan, ettet suosittele hybridiä kenellekkään sen jälkeen. Se, että sinä erehdyit, ei tarkoita että muidenkin täytyy tehdä samat virheet kuin sinun ja minun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h292854Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062651Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv282365Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141493- 321463
- 1771183
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021173En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81958