Oletteko kiinnittäneet huomionne seuraavaan asiaan.
Autoliikkeissä on myytävänä paljon autoja,joiden tuulilasissa olevan tietokortin kanssa on epätarkkuuksia.Esim:Kortissa maininta soitin mutta ei olekaan soitinta, lohkolämmitin ei olekkaan lohkolämmitintä jne..
Itse tällaista autoa ostavana vaadin kyllä liikkeen asennuttamaan ko.varusteen talon "piikkiin" jos sitä ei autossa ole ja listassa se on.Katson silloin varusteen asennuttamisoikeuden liikkeelle kauppaan ja ilmaiseksi.
Käytettyjen autojen varusteista.
32
3488
Vastaukset
- katsele vaan lisää
Ei.
Oletko ostamassa lisävarustelistan/ilmoituslappusen, vaiko auton tietyillä varusteilla?
Tottakai ennen kaupan lukkoonlyömistä tarkistatte yhdessä myyjän kanssa varusteet ja jos jotain ilmoitettua puuttuu, voi siitä neuvotella. Ennen ostopäätöstä.
Ostopäätöksen ja kaupan tehtyäsi, et voi vaatia "liikkeen piikkiin" asennuttamaan yhtään mitään.
Ostajalla on näissäkin tapauksissa TARKASTUS VELVOLLISUUS ja et voi virheenä vedota sellaiseen vikaan tai puutteeseen, joka sinun olisi ennen kaupantekoa pitänyt huomioida ja huomata.
Soittimen puuttumisen huomaa sokeakin.
Lohkolämmittimen tai ilmastoinnin, aluvanteet tai toiset renkaat tai vaikkapa ilmastoinnin/webaston voi myös varmistaa ja tarkistaa olemassaoleviksi varsin helposti.- gergtw4tg4e
Juu, nimenomaan, käytettyyn autoon varusteiden vaatimiminen myyjän piikkiin on aivan turhaa 6-vuotiaa näsäviisastelua.
Asiallisesti huomautat että auto ei ole sitä mitä on luvattu ja sen mukaan mennään kaupoilla. Huomattavaa kuitenkin on että Suomessa harvemmin lisävarusteet nostavat hintaa poislukien tehtaan porrastetut varustelupaketit. Niin ei se puuttuminenkaan sitä alaspäin vie. - Tarkkana saa olla
Nimittäin jos myyjä ilmoituksessaan ilmoittaa tietyt varusteet tai sanoo jonkun varusteen autossa olevan, niin se olisi silloin myöskin niin oltava.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/
"auto ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu tai siitä, mitä kauppaa tehtäessä on sovittu esimerkiksi auton varusteista" - tarkkana ei sokeana!
Tarkkana saa olla kirjoitti:
Nimittäin jos myyjä ilmoituksessaan ilmoittaa tietyt varusteet tai sanoo jonkun varusteen autossa olevan, niin se olisi silloin myöskin niin oltava.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/
"auto ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu tai siitä, mitä kauppaa tehtäessä on sovittu esimerkiksi auton varusteista"No on se nyt prkle, ettei osata tuotakaan sinänsä selkeää kuluttajaviraston tekstiä lukea!
Siellä lukee selkokielellä:
"Omat havaintosi auton kunnosta vaikuttavat siihen, arvioidaanko autossa olevan virhe vai ei. Et voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, jonka sinun täytyy olettaa havainneen ennen kaupantekoa."
Jos autossa ei esim. ole lohkolämmitintä, niin ei s'tana sitä kyllä "firman piikkiin" jälkikäteen mikään viranomainen pakota asentamaankaan. - Tarkkana saa olla
tarkkana ei sokeana! kirjoitti:
No on se nyt prkle, ettei osata tuotakaan sinänsä selkeää kuluttajaviraston tekstiä lukea!
Siellä lukee selkokielellä:
"Omat havaintosi auton kunnosta vaikuttavat siihen, arvioidaanko autossa olevan virhe vai ei. Et voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, jonka sinun täytyy olettaa havainneen ennen kaupantekoa."
Jos autossa ei esim. ole lohkolämmitintä, niin ei s'tana sitä kyllä "firman piikkiin" jälkikäteen mikään viranomainen pakota asentamaankaan.Kuluttajan suojalaki ja kuinka sitä sovelletaan, niin se ei ole minun keksintöni...;)
Eli tarkkana saa olla mitä varusteita ilmoittelee autossa olevan, tai älä laita ilmoitukseen varusteita ollenkaan, niin pääset sillä tästä omasta vastuustasi. - Huijarin maine
tarkkana ei sokeana! kirjoitti:
No on se nyt prkle, ettei osata tuotakaan sinänsä selkeää kuluttajaviraston tekstiä lukea!
Siellä lukee selkokielellä:
"Omat havaintosi auton kunnosta vaikuttavat siihen, arvioidaanko autossa olevan virhe vai ei. Et voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, jonka sinun täytyy olettaa havainneen ennen kaupantekoa."
Jos autossa ei esim. ole lohkolämmitintä, niin ei s'tana sitä kyllä "firman piikkiin" jälkikäteen mikään viranomainen pakota asentamaankaan.Muutamat oleelliset perusvarusteet merkitään usein tilaussopimukseen. Eli tilaussopimuksessa mainitut varusteet on myyjä velvollinen asentamaan, jos niitä ei autossa ole. Olen ostanut useammankin auton missä "tuulilasilista" ei ole pitänyt paikkaansa, mutta koskaan en ole itse selvittänyt varustetilannetta - aina sen on tehnyt automyyjä. Automyyjän mukaan huijarin mainetta ei saa syntyä - "jos myyjä saa huijarin maineen, niin se leviää kulovalkean tavoin ja montakin kauppaa jää syntymättä" totesi automyyjä itse.
- tarkkana ei sokeana!
Tarkkana saa olla kirjoitti:
Kuluttajan suojalaki ja kuinka sitä sovelletaan, niin se ei ole minun keksintöni...;)
Eli tarkkana saa olla mitä varusteita ilmoittelee autossa olevan, tai älä laita ilmoitukseen varusteita ollenkaan, niin pääset sillä tästä omasta vastuustasi.Ei tuo lain soveltaminen toki ole minunkaan keksintöä. Tiedänpä vain, että tuo "ostajan tarkistusvelvollisuus" -pykälä eli "ei voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, joka olisi pitänyt havaita ennen kaupantekoa" -klausuuli kaataa monen haaveet rahastaa jälkikäteen liikettä.
Tämä nyt on ihan normaalilla maalais-/kaupunkilaisjärjelläkin ajateltuna täysin järkeenkäypää ja onneksi kuluttaja-asiamiehet ja -naiset ovat pääsääntöisesti järkevää porukkaa.
Vallan järjenvastaiselta tuntuisikin, että sellaiset valitukset (lue: rahastusyritykset) menisivät läpi kuten ; ei ollutkaan lohkolämmitintä, ei ollutkaan metalliväri, ei ollutkaan aluvanteilla jne. jne. typerältä (lue edelleen: rahastusyritykset) tuntuvat valitukset tuomittaisiin valittajan hyväksi.
Onneksi näin ei kuitenkaan ole. - tarkkana ei sokeana!
Huijarin maine kirjoitti:
Muutamat oleelliset perusvarusteet merkitään usein tilaussopimukseen. Eli tilaussopimuksessa mainitut varusteet on myyjä velvollinen asentamaan, jos niitä ei autossa ole. Olen ostanut useammankin auton missä "tuulilasilista" ei ole pitänyt paikkaansa, mutta koskaan en ole itse selvittänyt varustetilannetta - aina sen on tehnyt automyyjä. Automyyjän mukaan huijarin mainetta ei saa syntyä - "jos myyjä saa huijarin maineen, niin se leviää kulovalkean tavoin ja montakin kauppaa jää syntymättä" totesi automyyjä itse.
"Muutamat oleelliset perusvarusteet merkitään usein tilaussopimukseen. Eli tilaussopimuksessa mainitut varusteet on myyjä velvollinen asentamaan, jos niitä ei autossa ole. "
Tottakai, jos tilaussopimukseen jotain on eritelty.
MUTTA.
Usein kauppasopimus tehdään "Myydään siinä kunnossa ja niillä varusteilla, kuin kaupantekohetkellä on." mitään tarkemmin erittelemättä.
(Tämä teksti on yleisissä käytetyn auton kauppaehdoissakin.)
Silloin on päivänselvää, ettei asiakas jälkikäteen mitään varusteita voi vaatia liikkeen asennettavaksi. - Tarkkana saa olla
tarkkana ei sokeana! kirjoitti:
Ei tuo lain soveltaminen toki ole minunkaan keksintöä. Tiedänpä vain, että tuo "ostajan tarkistusvelvollisuus" -pykälä eli "ei voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, joka olisi pitänyt havaita ennen kaupantekoa" -klausuuli kaataa monen haaveet rahastaa jälkikäteen liikettä.
Tämä nyt on ihan normaalilla maalais-/kaupunkilaisjärjelläkin ajateltuna täysin järkeenkäypää ja onneksi kuluttaja-asiamiehet ja -naiset ovat pääsääntöisesti järkevää porukkaa.
Vallan järjenvastaiselta tuntuisikin, että sellaiset valitukset (lue: rahastusyritykset) menisivät läpi kuten ; ei ollutkaan lohkolämmitintä, ei ollutkaan metalliväri, ei ollutkaan aluvanteilla jne. jne. typerältä (lue edelleen: rahastusyritykset) tuntuvat valitukset tuomittaisiin valittajan hyväksi.
Onneksi näin ei kuitenkaan ole.No ideahan on nimen omaan siinä ettei kauppias lähde tekemään ns. "ylimyyntiä" virheellisellä mainonnalla ja markkinoinnilla varusteista ja ominaisuuksista. Tästä syystä kun ilmoittelet, niin kuluttajasuojalain mukaan asiakkaan tulee voida LUOTTAA tietojen paikkansa pitävyyteen ilman erillistä tarkastusta.
Se nimittäin on aivan varma, että jos ilmoitat autossa esim. olevan ilmastoinnin tai webaston ja sitä ei siinä olekkaan, niin ei löydy sellaista kuluttaja-asiamiestä joka sinua riitatilanteessa ymmärtäisi. - tarkkana ei sokeana!
Tarkkana saa olla kirjoitti:
No ideahan on nimen omaan siinä ettei kauppias lähde tekemään ns. "ylimyyntiä" virheellisellä mainonnalla ja markkinoinnilla varusteista ja ominaisuuksista. Tästä syystä kun ilmoittelet, niin kuluttajasuojalain mukaan asiakkaan tulee voida LUOTTAA tietojen paikkansa pitävyyteen ilman erillistä tarkastusta.
Se nimittäin on aivan varma, että jos ilmoitat autossa esim. olevan ilmastoinnin tai webaston ja sitä ei siinä olekkaan, niin ei löydy sellaista kuluttaja-asiamiestä joka sinua riitatilanteessa ymmärtäisi.No ei se nyt ihan noinkaan ole "lain henki" tai "idea"... tottakai se on tarkoitettu täysiltä huijareilta kuluttajalle suojaksi, mutta myös "ammattivalittajilta ja rahastajilta" suojaksi myös yrittäjälle.
Tuossa hyvä uutisointi sellaisista:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9958560
Esimerkkisi "ilmoitat olevan ilmastoinnin tai webaston" voi (valitettavasti) siihen ikkunassa roikkuvaan lappuseen tai netti-ilmoitukseenkin joskus kiireessä lipsahtaa, mutta kun ne ovat tosiaan kalliita ja tärkeitä varusteita, PITÄÄ OSTAJAN ensinnäkin varmistaa että ne ovat autossa ja toisekseen myös varmistaa, että ne myös toimivat.
Jälkikäteen on turha vedota ikkunassa roikkuneen lappusen tietoihin, se on varma.
(Myös valveutunut kuluttajaviranomainen huomaa moisen "rahastusyrityksen" heti. Ei kukaan täyspäinen osta autoa ja vasta viikon päästä huomaa, ettei olekaan ilmastointia eikä webastoakaan... selkeääkin selvempi rahastusyritys.)
Mielenkiintoista on, näin kauppaa nähneenä ja tehneenä, että juurikin ne eniten aikaa koeajolla ja auton tutkimiseen käyttäneet ovat herkimmin "itkemässä" jälkikäteen. Suorastaan mielenvikaiselta tuntuu, kun kolme kertaa koeajolla käynyt, n.10tuntia tutkimiseen ja ajeluihin käyttänyt asiakas soittaa viikon kuluttua kaupasta ja yrittää asennuttaa "liikkeen piikkiin" vetokoukkua!
...se kun oli epähuomiossa jossain ilmoituksessa ruksattu varusteeksi.
SUOSITELTAVAA on, sekä kuluttajalle että myyjäliikkeelle, että ainakin olennaiset (miksi ei kaikkikin) varusteet käydään yhdessä läpi asiakkaan kanssa ja todetaan niiden olemassaolo ja toimivuus.
Ps.
Em. vetokoukkua "firman piikkiin" yrittänyt maksoi koukun ihan itse ja kokonaisuudessaan... tähän päätökseen tulimme yhdessä kuluttaja-asiamiehen kanssa, johon oltiin yhteydessä ensin liikkeen toimesta.
Aivan; kyseinen instanssi toimii molempiin suuntiin, myös yrittäjän turvana epäselvissä tilanteissa. - Pisneesmies
Kyllä liikkeelläkin on joku vastuu siitä, että tuote vastaa ilmoiteltua.
Soittimen puutteen nyt tajuaa sokeampikin, mutta lohkolämpppärin tms. erikoisemman löytäminen sieltä voi olla vaikeampaa.
Eikä ostajan tarkastus ole lain mukaan sitä, että tarkastetaan myyjän tekemää (hutiloitua) työtä. Ostajan on syytä keskittyä tarkastuksessaan aivan muihin seikkoihin. Ostaja voi kauppoja tehdessään lähteä siitä oletuksesta, että myyjä vastaa siitä että hänen antamansa tiedot ovat oikeita. Varustelista on virallinen dokumentti ja myyjää sitova.
Itse ainakin pistän aina talteen tuon joka kaupasta. - Tarkkana saa olla
tarkkana ei sokeana! kirjoitti:
No ei se nyt ihan noinkaan ole "lain henki" tai "idea"... tottakai se on tarkoitettu täysiltä huijareilta kuluttajalle suojaksi, mutta myös "ammattivalittajilta ja rahastajilta" suojaksi myös yrittäjälle.
Tuossa hyvä uutisointi sellaisista:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9958560
Esimerkkisi "ilmoitat olevan ilmastoinnin tai webaston" voi (valitettavasti) siihen ikkunassa roikkuvaan lappuseen tai netti-ilmoitukseenkin joskus kiireessä lipsahtaa, mutta kun ne ovat tosiaan kalliita ja tärkeitä varusteita, PITÄÄ OSTAJAN ensinnäkin varmistaa että ne ovat autossa ja toisekseen myös varmistaa, että ne myös toimivat.
Jälkikäteen on turha vedota ikkunassa roikkuneen lappusen tietoihin, se on varma.
(Myös valveutunut kuluttajaviranomainen huomaa moisen "rahastusyrityksen" heti. Ei kukaan täyspäinen osta autoa ja vasta viikon päästä huomaa, ettei olekaan ilmastointia eikä webastoakaan... selkeääkin selvempi rahastusyritys.)
Mielenkiintoista on, näin kauppaa nähneenä ja tehneenä, että juurikin ne eniten aikaa koeajolla ja auton tutkimiseen käyttäneet ovat herkimmin "itkemässä" jälkikäteen. Suorastaan mielenvikaiselta tuntuu, kun kolme kertaa koeajolla käynyt, n.10tuntia tutkimiseen ja ajeluihin käyttänyt asiakas soittaa viikon kuluttua kaupasta ja yrittää asennuttaa "liikkeen piikkiin" vetokoukkua!
...se kun oli epähuomiossa jossain ilmoituksessa ruksattu varusteeksi.
SUOSITELTAVAA on, sekä kuluttajalle että myyjäliikkeelle, että ainakin olennaiset (miksi ei kaikkikin) varusteet käydään yhdessä läpi asiakkaan kanssa ja todetaan niiden olemassaolo ja toimivuus.
Ps.
Em. vetokoukkua "firman piikkiin" yrittänyt maksoi koukun ihan itse ja kokonaisuudessaan... tähän päätökseen tulimme yhdessä kuluttaja-asiamiehen kanssa, johon oltiin yhteydessä ensin liikkeen toimesta.
Aivan; kyseinen instanssi toimii molempiin suuntiin, myös yrittäjän turvana epäselvissä tilanteissa.No toki pelkät rahastusyritykset on tietysti asia erikseen, mutta toisaalta tuskin se ostajakaan haluaa tietentahtoen lähteä sille tielle, vaan ilmoittaa jo ennen kaupantekoa että ilmoitetut varusteet ei pidäkkään paikkansa, kuin se että tulisi viekkaana viikon päästä narisemaan.
"(Myös valveutunut kuluttajaviranomainen huomaa moisen "rahastusyrityksen" heti. Ei kukaan täyspäinen osta autoa ja vasta viikon päästä huomaa, ettei olekaan ilmastointia eikä webastoakaan... selkeääkin selvempi rahastusyritys.)"
Tuohon sinulta lainattuun edelliseen väittämääsi totean vain, että miten maallikko talvella ostaessaan autoa voi helposti todeta "manuaali-ilmastoinnin" olemassa olon tai kesällä ostaessaan auton missä pitäisi olla webasto joka toimii automaattisesti? No ehkä ymmärsit pointin.Kyllä se vaan on niin että asiakas tässäkin kohtaa luottaa siihen mitä ilmoitetussa varustelistassa lukee. Tälläisessa tilanteessakin on kuluttajansuoja kyllä asiakkaan puolella.
Se toki on ymmärrettävää, että ilmoituksissa voi olla virheitä, koska me ihmiset tehdään virheitä, mutta jokainen meistä vastaa omista virheistään, kauppias omastaan ja ostaja omastaan. Turha tunteilu ja kukkoilu pois ja katsotaan mitä "sääntökirja" sanoo ja sen mukaan toimitaan. - tarkkana ei sokeana!
Tarkkana saa olla kirjoitti:
No toki pelkät rahastusyritykset on tietysti asia erikseen, mutta toisaalta tuskin se ostajakaan haluaa tietentahtoen lähteä sille tielle, vaan ilmoittaa jo ennen kaupantekoa että ilmoitetut varusteet ei pidäkkään paikkansa, kuin se että tulisi viekkaana viikon päästä narisemaan.
"(Myös valveutunut kuluttajaviranomainen huomaa moisen "rahastusyrityksen" heti. Ei kukaan täyspäinen osta autoa ja vasta viikon päästä huomaa, ettei olekaan ilmastointia eikä webastoakaan... selkeääkin selvempi rahastusyritys.)"
Tuohon sinulta lainattuun edelliseen väittämääsi totean vain, että miten maallikko talvella ostaessaan autoa voi helposti todeta "manuaali-ilmastoinnin" olemassa olon tai kesällä ostaessaan auton missä pitäisi olla webasto joka toimii automaattisesti? No ehkä ymmärsit pointin.Kyllä se vaan on niin että asiakas tässäkin kohtaa luottaa siihen mitä ilmoitetussa varustelistassa lukee. Tälläisessa tilanteessakin on kuluttajansuoja kyllä asiakkaan puolella.
Se toki on ymmärrettävää, että ilmoituksissa voi olla virheitä, koska me ihmiset tehdään virheitä, mutta jokainen meistä vastaa omista virheistään, kauppias omastaan ja ostaja omastaan. Turha tunteilu ja kukkoilu pois ja katsotaan mitä "sääntökirja" sanoo ja sen mukaan toimitaan."Turha tunteilu ja kukkoilu pois ja katsotaan mitä "sääntökirja" sanoo ja sen mukaan toimitaan."
Yhdyn tähän ja toteanpa vielä, että "sääntökirjan" tuntee todennäköisesti paremmin autoalalla oleva, kuin kerran viidessä vuodessa auton ostava.
Eikö vain?
Ainakin tässä keskustelussa on niin paljon tullut "musta tuntuu että näin on" muka varmaa tietoa, että huhhuh...
Tässä esitettyjä "valita vaan ni autoliike maksaa tai itkee ja maksaa" -höpinöitä voi toki jokainen kokeilla. Harmi vaan, että nämä turhat valitukset todella ruuhkauttavat kuluttaja-asiamiesten työt ja joku oikeasti palvelua ja apua tarvitseva voi jäädä jalkoihin.
Ei sillä, että olisi kenenkään etujen mukaista (ei todellakaan ainakaan autokauppaa harjoittavan yrittäjän) että ilmoituksessa/myyntilappusessa on jotain toimintoja/varusteita mainittuna, jotka ei sinne kuulukaan.
Kuten totesit; virheitä sattuu ja ihmisiä ollaan kaikki.
Suosittelen, toistamiseen tässä keskustelussa, että myyjä ostaja käyvät läpi kaiken oleellisen, ennen kaupan lukkoonlyömistä.
Silloin vältytään molemmin puolin ikäviltä yllätyksiltä... tosin selkeät "ammattivalittajat" yrittävät silti, aina.
- aloittaja-x
Jagron ja Ässäparin autoista puuttuu varusteita mitkä on mainittu tietokortissa mutta tolla tavalla juuri kusetaan ja toivotaan että asiakas ei huomaa auton puutteita kaupanteko hetkellä
- ,,......,.
Mikä ihme Jagro/Ässäparit -fiksaatio sulla on kun joka ketjussa tarvitsee mainita? Jagrosta ei ole kokemuksia, mutta Ässäparissa ainoa mikä pisti silmään oli auton tuontiauto-statuksen pimittäminen (Luxemburg -tuonti) ja polttoaineen vähyys koeajolla (valos syttyi jo pihassa). Mutta kokonaisuudessaan ihan ok paikalta vaikutti.
- Siiis Täääh ?
,,......,. kirjoitti:
Mikä ihme Jagro/Ässäparit -fiksaatio sulla on kun joka ketjussa tarvitsee mainita? Jagrosta ei ole kokemuksia, mutta Ässäparissa ainoa mikä pisti silmään oli auton tuontiauto-statuksen pimittäminen (Luxemburg -tuonti) ja polttoaineen vähyys koeajolla (valos syttyi jo pihassa). Mutta kokonaisuudessaan ihan ok paikalta vaikutti.
Olet aika tyhmä jos kehut kyseistä autoliikettä ok paikaksi ei rehellisen autoliikkeen tarvitse pimittää asiakkaalta tietoja autosta oli sitten kyseessä tuonti auto tai ei ja samoin ton koeajon kanssa jos autolla pystyy ajamaan vaan korttelin ympäri ja sen perusteella pitäisi tehdä sitten kaupat, ? eihän kukaan osta autoa varsinkaan käytettyä tollasen pohjalta.
- .....,,...
Siiis Täääh ? kirjoitti:
Olet aika tyhmä jos kehut kyseistä autoliikettä ok paikaksi ei rehellisen autoliikkeen tarvitse pimittää asiakkaalta tietoja autosta oli sitten kyseessä tuonti auto tai ei ja samoin ton koeajon kanssa jos autolla pystyy ajamaan vaan korttelin ympäri ja sen perusteella pitäisi tehdä sitten kaupat, ? eihän kukaan osta autoa varsinkaan käytettyä tollasen pohjalta.
Sehän on ostajan tehtävä ottaa selvää auton mahdollisesta tuontimaasta. Trafista saa hintaan 3,50.
Ja asiakashan voi poiketa mittarilla itse. Näkeehän sen jo ennen koeajolle ryhtymistä, kiinnostaako auto vai ei. - sghghs
.....,,... kirjoitti:
Sehän on ostajan tehtävä ottaa selvää auton mahdollisesta tuontimaasta. Trafista saa hintaan 3,50.
Ja asiakashan voi poiketa mittarilla itse. Näkeehän sen jo ennen koeajolle ryhtymistä, kiinnostaako auto vai ei."Sehän on ostajan tehtävä ottaa selvää auton mahdollisesta tuontimaasta."
Ei muuten ole, myyjän pitää se oma-aloitteisesti kertoa, Kuluttajaviraston ohjeissa on mainittu:
"Kertomatta jätetystä eli salatusta tiedosta on kyse silloin, kun myyjä ei kerro jotain tiedos-saan ollutta kaupan päättämisen kannalta olennaista seikkaa. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi se, että auto on ollut välillä pois rekisteristä vakuutusyhtiön lunastettua sen kola-rin vuoksi tai että se on tuotu käytettynä maahan." - ???
.....,,... kirjoitti:
Sehän on ostajan tehtävä ottaa selvää auton mahdollisesta tuontimaasta. Trafista saa hintaan 3,50.
Ja asiakashan voi poiketa mittarilla itse. Näkeehän sen jo ennen koeajolle ryhtymistä, kiinnostaako auto vai ei.Vai asiakkaiden pitää alkaa tankkaamaan autoliikkeiden autoja mitä seuraavaksi asiakkaan pitää varmaan myöskin ottaa autoon vakuutus ja maksaa ajoneuvovero jos haluaa käydä koeajolla voi luoja ei taida kyllä muualla maailmassa olla niin tyhmiä auton ostajia kuin suomessa kun lukee näitä kommentteja ei kyllä enää tarvii ihmetellä miksi niin monia kusetaan autokaupoissa.
- Finland finland.....
??? kirjoitti:
Vai asiakkaiden pitää alkaa tankkaamaan autoliikkeiden autoja mitä seuraavaksi asiakkaan pitää varmaan myöskin ottaa autoon vakuutus ja maksaa ajoneuvovero jos haluaa käydä koeajolla voi luoja ei taida kyllä muualla maailmassa olla niin tyhmiä auton ostajia kuin suomessa kun lukee näitä kommentteja ei kyllä enää tarvii ihmetellä miksi niin monia kusetaan autokaupoissa.
Seuraava vaihe on, että sehän on ostajan tehtävä itse käydä nettiautosta katsomassa toisilta yksityisiltä niitä käytettyjä autoja.
Kun sopiva on löytynyt, niin ostaja itse hakee sen auton ja maksaa. Välissä olevalle autoliikkeen myyjälle voi postittaa 3000 euroa rahaa siitä että "välitti auton".
Näin se menee. Tee se itse Suomi. - normitaunojen maa
Siiis Täääh ? kirjoitti:
Olet aika tyhmä jos kehut kyseistä autoliikettä ok paikaksi ei rehellisen autoliikkeen tarvitse pimittää asiakkaalta tietoja autosta oli sitten kyseessä tuonti auto tai ei ja samoin ton koeajon kanssa jos autolla pystyy ajamaan vaan korttelin ympäri ja sen perusteella pitäisi tehdä sitten kaupat, ? eihän kukaan osta autoa varsinkaan käytettyä tollasen pohjalta.
Ihan tavallinen suomalainen normitaunohan tuo kirjoittaja oli.
Sai helvetin huonoa palvelua mutta kun myyjä jätti vetämättä perseeseen, niin tauno ylistää liikettä "aivan hyväksi".
Lisäksi tauno latoo aina pyydetyn summan tiskiin, koska "ei halua näyttää köyhältä" (mutta tuolla taktiikalla taatusti pysyy sellaisena ikuisesti) - 12+8=20
??? kirjoitti:
Vai asiakkaiden pitää alkaa tankkaamaan autoliikkeiden autoja mitä seuraavaksi asiakkaan pitää varmaan myöskin ottaa autoon vakuutus ja maksaa ajoneuvovero jos haluaa käydä koeajolla voi luoja ei taida kyllä muualla maailmassa olla niin tyhmiä auton ostajia kuin suomessa kun lukee näitä kommentteja ei kyllä enää tarvii ihmetellä miksi niin monia kusetaan autokaupoissa.
"asiakkaiden pitää alkaa tankkaamaan autoliikkeiden autoja mitä..."
Saksassa ja Itävallassa pitää ostajan/koeajajan tarvittaessa tankata autoa. Itsekin olen näin tehnyt. Tankkaa sen verran mitä ajaa. Aika helppoa, jos menee eurolla liikaa niin ei paljoa kiinnosta.
Suomessa ostaja maksaa ne koeajopolttoaineet hinnassa loppujen lopuksi. Ei mikään autoliike anna ihmisten ilmaiseksi ajella. Miettikää vähän. Prkl. - ogjrpogkpekg
normitaunojen maa kirjoitti:
Ihan tavallinen suomalainen normitaunohan tuo kirjoittaja oli.
Sai helvetin huonoa palvelua mutta kun myyjä jätti vetämättä perseeseen, niin tauno ylistää liikettä "aivan hyväksi".
Lisäksi tauno latoo aina pyydetyn summan tiskiin, koska "ei halua näyttää köyhältä" (mutta tuolla taktiikalla taatusti pysyy sellaisena ikuisesti)Tai sitten tuo oli trolli. vähän haiskahtaa siltä. ei kukaan voi kehua sitä että laitetaan liian vähän bensaa tankkiin ja salataan tuontiautostatus, kun kerran tuontiautoissa ei pitäisi olla mitään hävettävää ainakaan saksantuontiuskovaisten mielestä.
- jobba111
Ne tarvikkeet jotka mainitaan auton tuulilasissa olevassa lapussa täytyy ehdottomasti myös löytyä, ostajan ei tarvitse niiden olemassaoloa alkaa tarkistelemaan. Esim. talvirenkaat, jos mainitaan, täytyy tulla mukaan vaikka eivät tavaratilassa olisikaan, samaten jos mainitaan irrotettava vetokoukku, myös se täytyy löytyä auton mukaan. Ja kaikki muutkin, ne kuuluvat lapussa olevaan hintaan, ja asiakas maksaa niistä kauppahinnassa.
- Renkaanpotkija
Takavuosina Keminmaassa kiertelin erään autoliikkeen vaihtoautovalikoimaa katsomassa, kun autokuume vaivasi.
Eka auto jota kattelin oli Avensis, ikkunalapussa luki lista varusteista, mutta mainittu peräkoukku autosta puuttui. Autokauppiaskin sitä ihmetteli, mutta sanoi sitten että jos siinä sellainen on luvattu, niin kyllähän siihen sitten sellaine samaan hintaan laitetaan.
Yhdestä Golfista taas puuttui sisätilan lämmittimen johto, joka ikkunalapun mukaan autossa piti olla, ja jälleen myyjä lupaili että kun siihen kerran on sellainen luvattu niin kyllähän siihen sellainen laitetaan...
Noo, siinä kun vielä kiertelin niin silmiini osui pihalla oleva oikein siisti hopeinen Honda Accord. Vilkaisin sitten hanskalokerossa olleita papereita, ja huomasin että vanhassa katsastuslapussa oli olmoitettu auton olevan 1,8 koneella, eikä 2,0 kuten ikkunassa luki. Myyjä pikaisesti konttoriin tarkistamaan papereitaan, hetkenpäästä palasi ja kertoi auton tosiaan olevan 1,8 koneella. Kysyin sitten , että kai hän tähän laittaa sen 2,o litraisen koneen kun kerran lapussa niin lukee... Ei kuitenkaan siihen suostunut, mutta hintaa lupasi harkita uudelleen... :D- kauppiaiden puolesta
Juuri näin.
Jos ennen kaupantekoa huomaa jonkin varusteen puuttuvan, pitääkin siitä myyjälle ilmoittaa.
Ja kuten tässäkin; liike sen asennuttaa, mikäli kaupat syntyy tai vaihtoehtoisesti alentaa hintaa.
(Kun et kyseisiä autoja ostellut ollessasi "renkaatpotkimiskierroksella", niin valveutunut liike korjaa nuo myyntilappuihin lipsahtaneet virheet pikimmiten.)
MUTTA:
Ei niin, että ensin ostetaan auto ja vaaditaan jonkun myyntilippusen mukaisia lisävarusteita jälkikäteen "liikkeen piikkiin".
Kyllä ne varusttet ja niiden toimivuus käydään läpi ennen ostopäätöstä, se on kaikkien etu.
- ss-nord
Kyllä ne ehtii jälkeenkinpäin vaatia jos kerran lapussa mainittu jokin varuste. Jos myyntilapussa lukee että lohkolämmitin on ja huomaa vasta syksyllä että se puuttuu, niin hyvin ehtii sitten sen myyjän piikkiin asennuttaa tai vaatia vastaava summa palautusta kauppahinnasta.
- just ja joo
Aha.
No sitten vaan kokeilemaan moista, jos noin varmalta asia tuntuu. - Volgaonvelka
Pönttö. Allekirjoita plankko vekseli. Ehtii sitä jälkeenpäin maksaa...
Mistä näitä sikiää? - Volgaonvelka
Pönttö. Allekirjoita plankko vekseli. Ehtii sitä jälkeenpäin maksaa...
Mistä näitä sikiää?
- tuotakuntuota
Ainakin täällä meilläpäin niissä varustelista lappujen lopussa lukee: VARMISTA TIETOJEN OIKEELLISUUS MYYJÄLTÄ!
Mä ostin vuosi sitten autoliikkeestä auton, niin myyjä ennen papereiden allekirjoittamista kysyi et olenko tutkinut auton omasta mielestä tarpeeksi hyvin ja onko kysyttävää auton kunnosta/varusteista. Vastasin vaan et olen tutkinut ja auton kunto tyydyttää. Näin ei sitten jälkeenpäin tule sanomista, kun asiat on kysytty ja sovittu. Tyytyväinen olen autoon ollut. - Lipitsainen
Kun automyyjiä yleisesti epäillään huijareiksi niin miksi luotetaan ilmoitettuihin varustetietoihin? Jos jotain niistä uupuu, niin niistä jotkut tietenkin valittaa mutta mitä jos löytyykin varusteita joita ei ole mainittu? Soitatteko myyjälle ja tarjoatte lisähintaa kun varmasti jäänyt huijarilta kyseinen lisävaruste varmaan kauppahinnasta pois...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809