Rasittava työkaveri vie voimat

Kypsä!

Asioita, jotka kyseisessä henkilössä ärsyttävää, on varmaan kymmeniä, joten luettelen vain muutaman pahimman.

Ähinä ja puhina: jatkuva ähinä ja puhina ja valitus rassaa todella pahasti. Henkilö kuvittelee itse tekevänsä kaiken täydellisesti, joten jos joku muu (yhteistyökumppani) yms. tekee pienen virheen alkaa hirveä valitus. Samoin puhelimen soiminen on toooodella rankkaa. Olen yrittänyt tarjota apuani jos hän kokee, että hänellä on liikaa tehtäviä, mutta apu ei kuitenkaan tunnu kelpaavan vaan päinvastoin tehtäviä oikeen kahmitaan itselle.

Pomottaminen: kyseinen henkilö on ns. pisteemme vastuuhenkilö, joka tarkoittaa sitä, että hän on yhteyshenkilö, jonka kautta tieto kulkee. Noh, henkilö nyt jostain syystä kokee olevansa meidän esimies ja yrittää pomottaa. Lisäksi hän mainostaa tätä vastuuasiaa jatkuvasti eli taitaa olla vähän pissi noussut päähän.

Minä, minä, minä! Henkilöä kiinnostaa vaan kertoa omista asioistaan. Jos joku kertoo jotain juttua, on hänellä aina siihen liittyvä omakohtainen kokemus, joka on poikkeuksetta äääärimmäisen tylsä. Miten joku voi kuvitella, että työkavereita kiinnostaa jonkun kummin kaiman siskon koiran isännän varvassieni!

Kyttääminen ja pingottaminen: Tyypistä huomaa, että hän kyttää tekemisiäsi. Hän huomaa jos sinulla on vähemmän tehtäviä kun itsellään, mutta silti apua ei oteta vastaan. Lisäksi kaikesta pingotetaan. Henkilö oli pari viikkoa lomalla ja meillä muilla oli todella kivaa töissä. Kaikki työ tuli hoidettua ajallaan, ilman turhaa puhinaa ja stressiä.

Ja lyhyesti vielä itseaiheutetuista yksityselämän ongelmista valittaminen ja esimiehien perseennuoleminen.

Näitä voisi luetella loputtomiin, mutta lopetan nyt tältä erää tähän. Eli kysymys kuuluu: mitä tehdä? Töihin tulo ahdistaa paljon tämän henkilön takia. Esimiehelle olen asiasta puhunut kehityskeskustelussa, mutta mitään ei ole tapahtunut eikä varmasti tapahdukaan epäpätevästä esimiehestä johtuen. Henkilö tuskin itse tajuaa, miten paljon häntä vihataan. Tähän on nyt helppo sanoa, että puhu kyseiselle henkilölle, mutta mitä? "Hei muuten, kaikki sussa rassaa meitä muita, joten voisitko muuttua". Jos kyseessä olisi vaan yksi tai kaksi asiaa, niin ne voisikin ottaa esille, mutta kun niitä on, kuten sanottu, kymmeniä...

Omat tutut ja kaverit joutuvat ainaisen valituksen kohteeksi, kun jossain asiasta on puhuttava, ettei joku päivä räjähdä ihan täysin ja anna tulla kaikkea kerralla asiattomaan sävyyn...

Nyt kesällä tilanne on erittäin hankala, koska olen kyseisen tyypin kanssa kahdestaan muiden lomaillessa. Sairaslomaa olen harkinnut, mutta eihän se ongelmaa poista. Työhakemuksia olen laittanut jatkuvasti, mutta en halua vaihtaa muuten hyvästä työpaikasta huonompaan tämänn yhden henkilön takia.

Apua kaivataan ennenkun pää hajoaa kokonaan...

78

14514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lomaa sateellakin

      Entä millainen työtoveri se sinä olet?
      Huomaatko itse puhuvasi muille tuntemattomista ihmisistä ihan kuin muita kiinnostaisi sinun ystäväsi?
      Jos puhuu itsestään ja kuulumisistaan siihen yleensä liittyy perhe, ystävät ja sukulaiset, ellei nyt ole ihan erakko.
      Tietenkin voidaan puhua vain työasioista.
      Oletko kateellinen?

      • Kypsä!

        Puhun toki töissä myös omista asioistani, mutta lähinnä silloin kun jotain erityistä tapahtuu. En esimerkiksi selosta edellisen illan/viikonlopun tapahtumia jos mitään normaalista poikkeavaa ei oikeasti ole tapahtunut. En itse sano olevani täydellinen työkaveri, mutta tiedän, että tämä kyseinen henkilö rassaa kaikkia muitakin hänen kanssaan työskenteleviä. Eli tästäkään syystä en millään usko, että ongelma olisikin vain minussa.

        Nämä tylsät jutut eivät tässä ole se pahin ongelma, vaikkakin ne ärsyttävät myös suunnattomasti.

        Kyseisen henkilön elämäntilanne on sellainen, että voin aivan rehellisesti sanoa, että en todellakaan ole hänelle kateellinen.


      • Tipsuli71
        Kypsä! kirjoitti:

        Puhun toki töissä myös omista asioistani, mutta lähinnä silloin kun jotain erityistä tapahtuu. En esimerkiksi selosta edellisen illan/viikonlopun tapahtumia jos mitään normaalista poikkeavaa ei oikeasti ole tapahtunut. En itse sano olevani täydellinen työkaveri, mutta tiedän, että tämä kyseinen henkilö rassaa kaikkia muitakin hänen kanssaan työskenteleviä. Eli tästäkään syystä en millään usko, että ongelma olisikin vain minussa.

        Nämä tylsät jutut eivät tässä ole se pahin ongelma, vaikkakin ne ärsyttävät myös suunnattomasti.

        Kyseisen henkilön elämäntilanne on sellainen, että voin aivan rehellisesti sanoa, että en todellakaan ole hänelle kateellinen.

        Sinä itse olet se työpaikkakiusaaja, joka ei suvaitse muita!

        Kaltaisesi ihminen kiusasi minua 7 vuotta koska a) juttuni olivat typeriä b) kun neuvoin muita se oli pomottamista c) kun valitin kiireestä, se ärsytti liikaa.

        Mene lääkäriin hakemaan rauhoittavia ja keskustelemaan mitä tarkoittaa ihmisyy, suvaitsevaisuus ja miten kateudesta pääsee eroon.

        Olen nyt töissä työpaikassa, jossa on hyvin monenlaisia, aivan ihania ihmisiä, nuoria ja vanhoja eikä hiekkalaatikkotasolle jääneitä pissiksiä.


      • John?doe30
        Kypsä! kirjoitti:

        Puhun toki töissä myös omista asioistani, mutta lähinnä silloin kun jotain erityistä tapahtuu. En esimerkiksi selosta edellisen illan/viikonlopun tapahtumia jos mitään normaalista poikkeavaa ei oikeasti ole tapahtunut. En itse sano olevani täydellinen työkaveri, mutta tiedän, että tämä kyseinen henkilö rassaa kaikkia muitakin hänen kanssaan työskenteleviä. Eli tästäkään syystä en millään usko, että ongelma olisikin vain minussa.

        Nämä tylsät jutut eivät tässä ole se pahin ongelma, vaikkakin ne ärsyttävät myös suunnattomasti.

        Kyseisen henkilön elämäntilanne on sellainen, että voin aivan rehellisesti sanoa, että en todellakaan ole hänelle kateellinen.

        Voi olla että hänellä on paineita kyseisestä tilanteestaan työpaikalla suoriutumisestaan tällä hetkellä, jos hänet on valittu vastuuseen lomien ajaksi.
        Mutta toki sinuna kohtelisin häntä välillä samoin kun hän kohtelee sinua. Huomatakseen vääryyden tavalla jolla hän työkavereitaan kohtelee. Välillä kun saa omaa lääkettään se herättää toista. Jos tunnet olosi epämukavaksi aina hänen lähestyessään, eihän se ole normaalia ja ikuinen välttely, tiettyä henkilöä omalla työpaikalla, on raskasta. Ihan sama työpaikasta, mutta tuntuu että vastaavia tilanteita löytyy joka puolelta. Pidä ihmeessä puolesi. Muuten kävellään aina ylitsesi. Onnea jatkossa ja kaikkea hyvää. Koita jaksaa.


      • trtre
        Tipsuli71 kirjoitti:

        Sinä itse olet se työpaikkakiusaaja, joka ei suvaitse muita!

        Kaltaisesi ihminen kiusasi minua 7 vuotta koska a) juttuni olivat typeriä b) kun neuvoin muita se oli pomottamista c) kun valitin kiireestä, se ärsytti liikaa.

        Mene lääkäriin hakemaan rauhoittavia ja keskustelemaan mitä tarkoittaa ihmisyy, suvaitsevaisuus ja miten kateudesta pääsee eroon.

        Olen nyt töissä työpaikassa, jossa on hyvin monenlaisia, aivan ihania ihmisiä, nuoria ja vanhoja eikä hiekkalaatikkotasolle jääneitä pissiksiä.

        Taidat olla narsisti...?


      • tiimityöläinen
        Kypsä! kirjoitti:

        Puhun toki töissä myös omista asioistani, mutta lähinnä silloin kun jotain erityistä tapahtuu. En esimerkiksi selosta edellisen illan/viikonlopun tapahtumia jos mitään normaalista poikkeavaa ei oikeasti ole tapahtunut. En itse sano olevani täydellinen työkaveri, mutta tiedän, että tämä kyseinen henkilö rassaa kaikkia muitakin hänen kanssaan työskenteleviä. Eli tästäkään syystä en millään usko, että ongelma olisikin vain minussa.

        Nämä tylsät jutut eivät tässä ole se pahin ongelma, vaikkakin ne ärsyttävät myös suunnattomasti.

        Kyseisen henkilön elämäntilanne on sellainen, että voin aivan rehellisesti sanoa, että en todellakaan ole hänelle kateellinen.

        Vaikuttaa siltä että tällä työkaverillasi on tullut liikaa painoa selkäreppuunsa. Sanothan itse että hän on pisteenne vastuuhenkilö ja mielestäsi hän nuoleskelee esimiestään. Jospa te työyksikössä ette kuitenkaan tee tarpeeksi tulosta ja vaarana on irtisanomisia.
        Ja mikään ei ole tiimityössä niin rasittavaa kuin lintsari työkaverit. Jos teillä on työtiimi ja olette tulosvastuussa, niin teidän käikkien pitäisi puhaltaa yhteen hiileen jotta voisitte säilyttäää työpaikkanne. Ikävää että hän joutuu teitä pomottamaan.
        Voisittehan ottaa puheeksi vaikka kahvitauolla palaverin ajankohdan, johon kaikkien tiimissä on osallistuttava puhdistaaksenne työilmapiiriä.
        Voipa olla että itse saat haluamasi tilaisuuden tulla vastuuhenkilöksi.


      • Tipsuli71
        trtre kirjoitti:

        Taidat olla narsisti...?

        Kyseinen henkilö aloitti itse kiusaamisen eristämällä minut ja pari muuta "tyhmää ja rasittavaa" tyyppiä hänen omasta sisäpiiristään. Myös esimiestä kiusattiin koska tämäkin oli rempseä ja kovaääninen.

        Minä yritin olla omissa oloissani ja olla tekemisissä heidän kanssaan, mutta hyeenalauma ei antanut periksi. Tervehdyksiini ei vastattu eikä minulle puhuttu. Kysymyksiini ei vastattu. Meille tuli uusi rempseä ja ulospäinsuuntautunut nainen, joka oli kokenus rankan eron. Välillä hän oli aika allapäin. Hyeenalauma löysi hänestä uuden uhrin jolle naureskella. Naisen ulkonäölle naureskeltiin tämän tästä.

        Syynä tähän oli, etten osannut antaa takaisin näille 30-vuotiaille tarhaikäisen tasolla oleville pissiksille. Nyt olen oppinut pitämään puoleni.

        Tiesitkö, että ihmisen leimaaminen hulluksi tai tyhmäksi tai rasittavaksi työpaikalla on työpaikkakiusaamista?

        Jos joku piirre ihmisessä ärsyttää, voi mennä sanomaan henkilölle asiallisesti siitä. Uskon, että se riittää ratkaisemaan asian.


      • seka että
        Tipsuli71 kirjoitti:

        Sinä itse olet se työpaikkakiusaaja, joka ei suvaitse muita!

        Kaltaisesi ihminen kiusasi minua 7 vuotta koska a) juttuni olivat typeriä b) kun neuvoin muita se oli pomottamista c) kun valitin kiireestä, se ärsytti liikaa.

        Mene lääkäriin hakemaan rauhoittavia ja keskustelemaan mitä tarkoittaa ihmisyy, suvaitsevaisuus ja miten kateudesta pääsee eroon.

        Olen nyt töissä työpaikassa, jossa on hyvin monenlaisia, aivan ihania ihmisiä, nuoria ja vanhoja eikä hiekkalaatikkotasolle jääneitä pissiksiä.

        Mitenkään kommentoimatta kuka on p...stä ja ketkä kärsijöitä kysyisin, että osaako kukaan vinkata, kuinka helposti niitä rauhoittavia saa työterveyslääkäriltä vai kannattaisiko mennä yksityiselle? Riittääkö perusteluksi, että työpaikan ilmapiiri ottaa päähän ja nostaa pulssia? Nukahtamislääkkeet ja viina ovat jo ahkerassa käytössä, minkä salaan työterveyshuollolta.


      • jipijaijee
        seka että kirjoitti:

        Mitenkään kommentoimatta kuka on p...stä ja ketkä kärsijöitä kysyisin, että osaako kukaan vinkata, kuinka helposti niitä rauhoittavia saa työterveyslääkäriltä vai kannattaisiko mennä yksityiselle? Riittääkö perusteluksi, että työpaikan ilmapiiri ottaa päähän ja nostaa pulssia? Nukahtamislääkkeet ja viina ovat jo ahkerassa käytössä, minkä salaan työterveyshuollolta.

        Työterveyshuollossa kannattaa pitää päänsä kiinni kaikesta mikä ottaa päähän. Olet ensimmäisten irtisanottavien joukossa, jos vähänkin irtisanomistarvetta työnantajalle ilmaantuu. Jos haet yksityiseltä puolelta rauhoittavia lääkkeitä asia on kait OK, mutta jos haet sieltä myös lomaa, niin siellä pitäisi sairauslomatodistukseen värkätä jokin muu syy kuin henkinen ongelma loman syyksi. Muutoin olet taas kilometritehtaalle lähtijänä. Ärsyttäjät ja pissikset jäävät taputtamaan käsiään ja etsimään uusia uhreja.
        Huomio, te kaikki hoitsut ja muut sellaiset, puhun asiaa. Turha väittää vastaan!


      • tapu tapu
        jipijaijee kirjoitti:

        Työterveyshuollossa kannattaa pitää päänsä kiinni kaikesta mikä ottaa päähän. Olet ensimmäisten irtisanottavien joukossa, jos vähänkin irtisanomistarvetta työnantajalle ilmaantuu. Jos haet yksityiseltä puolelta rauhoittavia lääkkeitä asia on kait OK, mutta jos haet sieltä myös lomaa, niin siellä pitäisi sairauslomatodistukseen värkätä jokin muu syy kuin henkinen ongelma loman syyksi. Muutoin olet taas kilometritehtaalle lähtijänä. Ärsyttäjät ja pissikset jäävät taputtamaan käsiään ja etsimään uusia uhreja.
        Huomio, te kaikki hoitsut ja muut sellaiset, puhun asiaa. Turha väittää vastaan!

        Työnantajan ja työterveyshuollon "tiivis yhteistyö" on tuttu ilmiö. Takavuosina työpaikkamme hovilääkäriltä oli ilmeisesti suora linja esimiehille. Mikään ei pysynyt salassa! Lekureiden ja pomojenkin vaihduttua on tyyli muuttunut asiallisemmaksi, mutta vieläkin epäilen työterveyslääkärin "etiikkaan". Myös esimiehen pikku apulaiset muistavat surkutella suureen ääneen, miten kalliiksi työnantajalle tulevatkaan työterveyshuollon palveluita käyttävät henkilöt. Rivien välit ovat tulvillaan vihjauksia, kuinka sairastaminen ja lääkärissä käynnit lisäävät altiutta tulla irtisanotuksi. Valioväen bravuuri on tulla flunssaisena räkimään kaikkien päälle ja kehuskella olevansa hyvin sairas, mutta ei kuitenkaan sairasloman tarpeessa. Pomolta he myös saavat tietää, kun joku on ollut muun kuin työterveyslääkärin kirjoittamalla sairaslomalla, että osaavat wid..uilevat sitten siitäkin.


      • Tyhmät akat!!!
        Tipsuli71 kirjoitti:

        Kyseinen henkilö aloitti itse kiusaamisen eristämällä minut ja pari muuta "tyhmää ja rasittavaa" tyyppiä hänen omasta sisäpiiristään. Myös esimiestä kiusattiin koska tämäkin oli rempseä ja kovaääninen.

        Minä yritin olla omissa oloissani ja olla tekemisissä heidän kanssaan, mutta hyeenalauma ei antanut periksi. Tervehdyksiini ei vastattu eikä minulle puhuttu. Kysymyksiini ei vastattu. Meille tuli uusi rempseä ja ulospäinsuuntautunut nainen, joka oli kokenus rankan eron. Välillä hän oli aika allapäin. Hyeenalauma löysi hänestä uuden uhrin jolle naureskella. Naisen ulkonäölle naureskeltiin tämän tästä.

        Syynä tähän oli, etten osannut antaa takaisin näille 30-vuotiaille tarhaikäisen tasolla oleville pissiksille. Nyt olen oppinut pitämään puoleni.

        Tiesitkö, että ihmisen leimaaminen hulluksi tai tyhmäksi tai rasittavaksi työpaikalla on työpaikkakiusaamista?

        Jos joku piirre ihmisessä ärsyttää, voi mennä sanomaan henkilölle asiallisesti siitä. Uskon, että se riittää ratkaisemaan asian.

        Älä viitsi kirjoitella noin typeriä. Ihmisten tulee työpaikalla antaa olla, ei heille mennä "sanomaan heidän ärsyttävistä piirteistään". Töissä tehdään töitä, eikä hoideta ihmissuhteita. Yritä tajuta se!!! Teet työtä, saat siitä rahaa. Millään muulla ei ole loppupeleissä väliä.


      • Anonyymi
        Tipsuli71 kirjoitti:

        Sinä itse olet se työpaikkakiusaaja, joka ei suvaitse muita!

        Kaltaisesi ihminen kiusasi minua 7 vuotta koska a) juttuni olivat typeriä b) kun neuvoin muita se oli pomottamista c) kun valitin kiireestä, se ärsytti liikaa.

        Mene lääkäriin hakemaan rauhoittavia ja keskustelemaan mitä tarkoittaa ihmisyy, suvaitsevaisuus ja miten kateudesta pääsee eroon.

        Olen nyt töissä työpaikassa, jossa on hyvin monenlaisia, aivan ihania ihmisiä, nuoria ja vanhoja eikä hiekkalaatikkotasolle jääneitä pissiksiä.

        Minua yrittää pomotaa 20 vuotias joka ei ole työpaikan pomo vaan ihan samanlainen duunari kuin muutkin. Ei pomota kauaa olen ammattilainen ikäni työtä tehnyt. Kusi on noussut päähän mutta kyllä se sieltä vielä alas valuu


    • Näitä nähneenä

      Usein sellaisilla henkilöillä, jotka eivät tule toimeen yhteisössään monien tai joissakin tapauksissa jopa kaikkien henkilöiden kanssa, ovat jollakin tapaa persoonallisuushäiriöisiä. Koska kyseessä ei ole fyysinen sairaus tai poikkeavuus, sitä on vaikea diagnosoida ellei henkilö itse koe, että hänessä on jotain vikaa.
      Nämä ns. "mahdottomat ihmiset" ovat taitavia manipuloimaan muita ihmisiä ja aiheuttavat usein sisäisiä konflikteja sekä pahaa oloa. Jotkut toteuttavat itseään ainoastaan työn kautta, jolloin työstä tulee heille pakkomielle ja nämä henkilöt voivat tulehduttaa työpaikan ilmapiirin, loukata sanomisillaan tai teoillaan täysin tietoisesti työkavereita ja jopa nauttia aiheuttamastaan kaaoksesta.

      On hyvä kysymys, miksi esimies ei puutu näiden ihmisten tekemisiin. Nämä persoonallisuushäiriöiset saavat vuosikymmeniä toimia kuten haluavat ja usein toimivat jopa esimiehen käskyjä vastaan. Jotkut esimiehet pelkäävät näitä henkilöitä, toiset pelkäävät heidän aiheuttamaansa konfliktia, joka voisi vaikuttaa myös esimiehen omaan asemaan. Nykyään on kehitetty erilaisia persoonallisuustestejä, joiden avulla voidaan välttyä palkkaamasta persoonallisuushäiriöistä henkilöä. Toisaalta, persoonallisuushäiriöiset ovat taitavia huijaamaan testejä.
      Kunnalla, erilaisissa voittoa tuottamattomissa organisaatioissa ja valtiolla on paljon persoonallisuushäiriöisiä henkilöitä töissä. Mistä se johtuu? Nämä ns. vaikeat ihmiset aiheuttavat välillisiä ongelmia yrityksessä ja kun yrityksen tärkein arvo on kasvu ja rahan tuottaminen, hankalista tyypeistä halutaan eroon, vaikkapa maksamalla iso eroraha. Yrityksen menestystä haittaava henkilö siis maksetaan ulos. Kunnalla ja valtiolla ei ole tällaiseen varaa.

      Valitettavasti persoonallisuushäiriöinen henkilö ei muutu. Jos henkilö on iäkäs, voi odottaa hänen eläkkeellejääntiä, joka ei kuitenkaan työnarkomaaneilla välttämättä ole se 63v.

      • John?doe30

        Tiedän just kyseisen työpaikan jossa esimiehellä ei ole mitään virkaa. Kyseinen esimies jopa pelkää yhtä työntekijäänsä (kyseessä naispuolinen työntekijä), niin paljon ettei uskalla väliin puhaltaa. Huh huh... Siellä valehtelemati viikoittain tulee ja lähtee työntekijöitä. Saattavat jopa ensimmäisenä työpäivänä lähteä kun ovat huomanneet kyseisen naisen työpaikalla. Kyseinen nainen, jopa sai esimiehensä uskoteltua kaikella pahuudellaan ja valheillaan että henkilö ei ole pätevä tehtävään ensimmäisen päivän aikana??!!! Ketä oppii uudet asiat ekana päivänä. Esimiehen vaimokin on töissä samassa paikassa ja kun joku sanoo vähänkin vinon sanan tulee lähtö. Siis niin sairaaksi on tämä maailma välillä mennyt ettei meinaa välillä uskoa kuulemaansa.


      • weryrety

        hyvä viesti. Tällä haavaa työyhteisössä, tosin toisessa toimipaikassa on yksi henkilö, jolla taitaa olla kuvaamiasi taipumuksia.


    • Kypsä!

      Tässä tapauksessa en usko, että henkilö tietoisesti saastuttaa ilmapiiriä ainakaan useimmiten. Uskon kyllä, että jonkinlainen persoonallisuushäiriö henkilöllä on oltava, niin sokea hän on omalle käytökselleen. Hän ei näe omia "virheitään" ollenkaan. Hän valittaa muiden (esim. asiakkaiden) käytöksestä, jotka todellisuudessa käyttäytyvät samaan tyylin kuin hän itse.

      Hänellä tuskin on mitään käsitystä siitä, miten paljon hän ärsyttää/rasittaa meitä muita.

      Esimiehen pitäisi toki puuttua tällaisiin asioihin, mutta tässä tapauksessa esimies on niin epäpätevä, että hänestä ei apua ole... Siksi en ole asiasta sen enempää hänen kanssaan keskustellut (paitsi silloin kehityskeskustelussa), sillä en koe siitä olevan mitään hyötyä

      Ikää ei ole vielä ihan niin paljoa, että eläkettä voisi alkaa odottaa. Hirveä sanoa, mutta pitkäaikaista sairaslomaa hänelle kyllä vähän toivoisin...

      • Meillä sama

        Tuo oman erinomaisuuden korostaminen ja puuttuva empatiakyky, eli hlö ei osaa lukea tilanteita puuttuessaan keskusteluihin yms...*huoks*..niin tuttua!

        Jotain narsistista tuossa käytöksessä on.

        Meillä auttoi se, että nostettiin kissa pöydälle. Henkilö yhtäkkiä tajusi rajansa ja nyt on asiat vähän paremmin, ainakin parempi keskusteluilmapiiri.

        Ainoa vaan, että tätä henkilöä täytyy osata "lukea", millä tuulella on. Jos naama on alaspäin, niin sinä päivänä en mene kysymään mitään. Se hidastaa töitä, mutta jaksan itse silloin paremmin.

        Voimia ja jaksamista, et ole yksin hankalan työkaverin kanssa!


    • Kypsä!

      Joo, narsistisia piirteitä kyllä löytyy. Tämä tapaus on kylläkin melko monimutkainen, sillä toisaalta "pätee", mutta taas toisaalta kertoo välillä oman elämän kurjuudesta, rahahuolista yms. Vaikea päästä perille, mitä hänen päässään liikkuu...

      Joo, puhuahan tosta pitäisi. Ei se mihinkään muuten muutu. Se on vaan niin hankalaa. Ehkä pikkuhiljaa, yksi asia kerrallaan. Niin, ja asiallisesti, ei hyökkäävästi. Ja tämä pitäisi tosiaan tapahtua ennenkun mitta tulee täyteen ja kaikki tulee kerralla ulos. Siitä on sitten asiallisuus kaukana..

      Tämä henkilö ei tiuski tms. työkavereille, on vaan sellanen yleinen p******reikä. Niin negatiivinen kaikessa. Ja kauhea stressi. Auttaa kyllä tarvittaessa ja niin edelleen. Melko monimutkainen tapaus, vaikea näin maallikkona analysoida=)

      "Mukava" kuulla, etten ole yksin, vaikka ei tällästä kyllä kellekkään toivoisi.

      • neropatti88...

        Eihän tuo ole paha kun se ei tiuski tai muuten ole häijy. Nyt on kuule syytä katsoa ite peiliin.

        Joillakin ihmisillä on stressiä. Itekkin oon kato stressi pesä ja stressaan joka ikisestä asiasta.

        Tää elämä on kato näin että meitä on monenmoista jullia ja likkaa täälä maassa. Ei auta valitella turhasta.


      • mummeli57

        Mitenkä olis jos joku päivä sopisitte kaikki muut että seuraavana päivänä laitetaan musankuunteluvehkeet korville ;)


    • nimi-merk-ki

      Kypsä, kuin meillä! Hyviäkin päiviä on..mutta paljon sitä, että syyttelee muita asioista, joita itse tekee eniten...olen mm.saanut syyt siitä, että hänen jäljiltään olevat tavarat on väärässä paikassa, jopa sellaiset, joihin en ole edes koskenut. Samoin haukkuu toisia toimistotavaroiden suurkuluttamisesta, vaikka taitaa itse niitä eniten viedä.

    • Kypsä!

      On se kummaa, miksi ihmisen pitää terrorisoida muita ihan syyttä. Lieneekö syynä oma epävarmuus tai kateus.

      Meidän terroristi ei hauku meitä muita ja on aina olevinaan ystävällinen. On vaan niin sokea omalle käytökselle. Tekee täysin samoja juttuja, joista itse arvostelee muita. Alkaapas taas kiukuttaa kun ajattelenkin asiaa...

      • nimi-merk-ki

        Kypsä, minä tiedän täsmälleen mistä on kyse, ei meillä tuota haukkumista kuitenkaan paljon ole, vaan tuollaista rivien välissä vihjailua. Epävarmuus on ainakin meidän tapauksessa syynä, sen huomasin todella nopeasti: missään työpaikassa ei ole perehdytetty ennen näin hitaasti. syynä se, että ei haluakaan uusien oppivan liikaa, ettei päästä samalle tasolle. Eikä halua samoihin tehtäviin ketään vakinaiseksi.


      • 6

        Mitäpä jos oletkin itse henkisesti sairas!!!!


    • 4+9

      Tee vaan omat hommasi...8 tuntia ja kotiin. Ei työmaalla tartte olla kenenkään ystävä taikka kaveri...pääasia on että kukin tekee työnsä sekaantumatta muiden asioihin. Ei sieltä kavereita ole tultu etsimään.

    • yy-kaa-koo-nee

      Helskuttiako tuota kuuntelee! Jos ikä on sopiva, vaihda maisemaa. Jos ei ikä ole sopiva (== ikärasismin kohteeksi joutuminen työmarkkinoilla), hakeudu lisäkoulutukseen o.t.o. Se on "laillinen" konsti, jolla pääsee ikävistä työwenkuloista äkin eroon. Vaatii jonkin verran omaa viitseliäisyyttä ja rahna-oma aika-resurssointia.

      Onhan niitä kierojakin konsteja: Puhelakot, sipi-supi-selän-takaa, kaffeköörit, ei-päivää-näkemiitä, selän kääntöä, tiedon pimittämistä jne, jne.. Täys-pazgan maineen siitä saa, mutta sodassa ja rakkaudessa lie kaikki luvallista. Kalat-pottuina.. :(

    • neropatti88....

      Näin. Ihmisten kanssa pitää vaan tulla toimeen. Tämä kaveri on sitten ihan oma persoona. Älä valita turhasta ja jos ei työ kiinosta niin hae sairaslomaa. Ihmisillä on kato oikeitakin ongelmia.

    • Hae lainaa!

      Vejä pipo korville ja tarvo pakkaseen. Siinä tunteet kylmenee. Ai niin, ensin pitäisi tulla talvi. Älkää huoliko, kyllä se sieltä tulee. Tulee ennemmin kuin huomaattekaan. Tulee niin pian, että se on jo melkein täällä. Voitteko tuntea jo pakkasen luuytimissänne? Kohta se on täällä. Pipo, pakkanen ja talvi.

    • wild china

      Olen itse ottanut sellaisen linjan kestovalittajien kanssa, että vastaan hänen ruikutuksiinsa asiallisesti, mutta yritän kääntää asian positiiviseksi. Esimerkiksi jos työkaverini valittaa ikävästä asiakkaasta, niin vastaan, että onneks suurin osa asiakkaista on kuitenkin tosi kivoja, joten kannattaa vaan unohtaa, häntä pystyyn ja eteenpäin. Tällä tavalla itse positiivisia asioita ylösnostamalla olen onnistunut vähentämään tätä marmatusta ja narinaa.

      Kannattaa myös välillä jättää narinat huomiotta. Olen itse tehnyt tylysti niin, että jos toinen puhuu ihan sontaa vieressäni, niin sanon, että nyt mun pitää jatkaa hommia ja alan tehdä töitä. Jos hän jatkaa puhumista ja kysyy jossain vaiheessa mielipidettäni, niin tokaisen, että "Sanoiksä mulle jotain? Sori, mä en yhtään kuunnellut, kun tein näitä hommia".

      Älä siis itsekään takerru hänen negatiivisuuteen, vaan kiinnitä huomiota iloisempiin ihmisiin ja asioihin. Sitä voi itse nostaa esille kivasti käyttäytyviä ihmisiä ja itsekin katkaista nalkutuskierrettä. Usein tällainen negatiivinen puhe on opittua lapsuudenkodista, jossa kaikki asiat nähdään kateuden, vahingonilon yms. kautta. Myös huono itsetunto voi olla syypää asiaan.

    • äöpe

      Ne jotka suureen ääneen valittaa ja kommentoi,ovat
      todennäköisesti epävarmoja,ja tuovat jostain syystä
      tätä omaa pahaa oloaan julki tällä tavalla.
      Itsellä on tällainen työkaveri myös,joka ärsyttää
      suuresti korostamalla julki(omaa erinomaisuuttaan,ja miksi
      muut eivät tee asioita hänen tavallaan erinomaisesti?)
      Jos esimies ei puutu tällaiseen,siihen voi kommentoida:
      esim,miksi olet jatkuvasti niin negatiivinen.
      Riitahan siitä tulee luultavasti,mutta on parempi antaa ihmisen itse
      huomata se,että onko jotain parantamisen varaa omassa käytöksessä.

      Tämmöinen käytös pilaa myös muiden työntekijöiden työmotivaation
      ei ole kiva kysyä kyseiseltä henkilöltä mitään,kun tietää että sieltä
      pelkkää valitusta????????

    • tiititaa

      Selkeästi narsisti... Vaihtaisin työpaikkaa...kokemusta vastaavasta...

    • egg4563456

      Itse olen huomannut parhaaksi tavaksi huomauttaa hyvistä käytöstavoista, sen pystyy tekemään erittäin pysäyttävän ilkeästi ;)

      Tällä tavalla "vihu" ei saa lisää vettä myllyynsä, koska hyviä käytöstapoja korostavasta vittuilusta suuttuva tavallaan tunnustaa junttiutensa.

      Eli kun valittaa seuraavan kerran jostain ihmisestä:

      Mielestäni, ei ole hyvien tapojen mukaista puhua toisen ihmisen asioista, varsinkaan kun hän ei ole paikalla.

      Yrittää pomottaa:

      Hyviin käytöstapoihin kuuluu esittää asia ystävällisesti...

      Valittaa töistään:

      Olen jo ystävällisesti luvannut auttaa, mutta apu ei kelvannut...

      Erittäin ikävässä tilanteessa, viedään henkilökohtaiseksi:

      Eikö isä ja äiti opettanut sinulle mitä hyviin käytöstapoihin kuuluu. Käytöksesi on äärimmäisen huonoa.

      • hytjd

        tämäkin nyt on sitten sitä piilovittuil_a, joka kyl toimii :)

        mut jos väleis haluaa pysyä ni en suosittelis ku pari kertaa näpäyttää.

        Enkä nyt sanoisi ihmisen paljastavan junttiuttaan mikäli tuollaiseen ärähtää, tajuaa kyl sinun "kohteliaisuuden vaalimisen" takaa ajatuksen jos ei aivan hönö ole.


    • waheli

      Yhtiökumppaneiden kesken pitemmän päälle se ei toimi sitten ollenkaan, myy osuutes pois ja laita kilpaileva firma viereen sillä siitä pääset mutta, pitää olla parempi kuin hän!? V-mäisiä pomottajia ja tärkeilijöitä pikku pomoja on aina työmailla ei niistä mihinkään pääse työhön ottajat ottaakin aikas hanakasti tälläisiä tyyppejä ja antavat viä näille ymmärtää pidä vähä silmäällä näit tupakalla käyviä luusereita ym.

    • pinjakastanja

      Kantsii varmaan varmistaa ettei vain vika ole omassa asenteessa kyseistä henkilöä kohtaan sillä monesti ärsytys jää päälle ja sit väsyksissä ketuttaa aina vaan enemmän.Ei tämä ihminen varmaan voi luonteelleen mitään mut voihan aina yrittää keskustella.Itse teen vain 8 tuntia ja yritän olla ärsyyntymästä pomottajiin koska ei niille mitään voi niillä on oma elämä päin peetä varmaan

    • Jaripetteri

      Aloittajalle että et todellakaan ole yksin. Näitä saamarin koko työpaikan ilmapiirin pilaajia löytyy monelta työpaikalta. Meilläkin on ihan valioluokan esimerkki: Tullaan maanantaina naama kurtussa työpaikalle ja ärähdellään huomenet toisille jos sitäkään. Muut aamut eivät paljon maanantaiaamuista poikkea. Joka helkutin asiasta lähdetään haastamaan riitaa ja kirosanojakaan tämä huom NAINEN ei säästele. Tässä paras juttu: semmosia lappusia ilmestyy pitkin työpaikan seiniä joissa valitetaan kaikesta. Tee sitä ja tätä näin eikä noin. Toiset sitten kaikessa hiljaisuudessa keräävät niitä lappuja pois. Huoh... Ja tällä naisella on valtaa työpaikallamme. MIKÄÄN ei sovi tälle ihmiselle ja kaikki arjen piristykset työpaikalla saavat tämän henkilön hyppimään seinille. Niinkuin sanottu tälle henkilölle ei voi kukaan mitään hänen asemansa vuoksi. Eikä hän todellakaan ole talomme pomo.

      • John?doe30

        Ei millään pahalla naisia kohtaan, mutta naisvaltaisia työpaikkoja on paljon ja ne on pahimpia varsinkin kun oikeen mehevä oikea tapaus sopii kohdalle ja tulee drama queen show jos jokunen päivä. Ja nuo laput... kuulostaa tutulta. Eräs nainen jätti myös lappuja ja eikä niin hienosanaisia... ja ikää oli sen verran että luulis jo edes jotain tapoja olevan. Esimiehet toimistoporukka ei puuttunut sen koommin muihinkaan naisen tempauksiin ja se oli oikeasti h***u. Ja ihan normi duunari mutta kaikki pelkäs sitä pientä huutavaa akkaa vain niin paljon. Uskomatonta mutta nainen on edelleenkin siellä töissä.


      • terroristit kuriin
        John?doe30 kirjoitti:

        Ei millään pahalla naisia kohtaan, mutta naisvaltaisia työpaikkoja on paljon ja ne on pahimpia varsinkin kun oikeen mehevä oikea tapaus sopii kohdalle ja tulee drama queen show jos jokunen päivä. Ja nuo laput... kuulostaa tutulta. Eräs nainen jätti myös lappuja ja eikä niin hienosanaisia... ja ikää oli sen verran että luulis jo edes jotain tapoja olevan. Esimiehet toimistoporukka ei puuttunut sen koommin muihinkaan naisen tempauksiin ja se oli oikeasti h***u. Ja ihan normi duunari mutta kaikki pelkäs sitä pientä huutavaa akkaa vain niin paljon. Uskomatonta mutta nainen on edelleenkin siellä töissä.

        Huutakaa saatana takaisin! Ja niin kovaa, että pää tärisee. Saakoon vaikka itkukohtauksen. Muistaa sen jälkeen olla huutamatta.


      • John?doe30
        terroristit kuriin kirjoitti:

        Huutakaa saatana takaisin! Ja niin kovaa, että pää tärisee. Saakoon vaikka itkukohtauksen. Muistaa sen jälkeen olla huutamatta.

        Juu kirjoitin lappuun takaisin viestin josta ei ilmeisemmin pitänyt ... ihan sama ei ne ole sitä akkaa vieläkään siellä saanut kuriin mutta ihmetelkööt sitten kun porukka vaihtuu koko ajan. Vakkariporukalle vaan v-mäistä opettaa joka toinen päivä uusia ja stressata itseensä sillä et taas uusi tyyppi ja loppupeleissä kaikista tulee ohiliitäjiä siinä paikassa. Ihan turhaa duunia periaatteessa ja ajanhukkausta vain vakkareille. Mutta minkäs teet kun esimies pelkää omiaan ja on oman vaimonsa tossun alla jopa duunipaikassaan.
        Näitä nyt riittää. :))


    • Näitä riittäääää!

      KUVAAMASI TYYPPI ON HEIKOLLA ITSETUNNOLLA VARUSTETTU NARSISTI SIELTÄ PAHIMMASTA PÄÄSTÄ! Hän "kaatuu" pienimmästäkin puhalluksesta joten sano hänelle suoraan mitä hänestä ajattelet niin pääset rauhaan!

    • kdasknnnfnfnfn

      Ensisijaisesti tietysti pomon pitäisi puuttua asiaan mutta harvassa taitavat olla pomot jotka oikeasti kykenevät hoitamaan tämän kaltaisia hankalia tilanteita. Toivottavasti voitte työkavereiden kanssa keskustella aiheesta ja sopia yhteiset pelisäännöt. Ei sille hankalalle tyypille kannata antaa samalla mitalla takaisin mutta jos yhtenä rintamana asetatte rajat, niin se voi auttaa. Rajojen asettaminen tarkoittaa ettei lähde vouhotukseen mukaan millään tavalla. Ei hyväksy asiatonta ja huonoa käytöstä eikä myöskään provosoidu. Tuossa joku antoikin ohjeita eli jos valittaa työmäärää niin voi kysyä "voinko auttaa?". Jos apu ei kelpaa niin sitten on lupa olla kuuntelematta valitusta. Jos haukkuu muita niin kieltäytyy kuuntelemasta. Jos yrittää määräillä ohi oman toimivallan niin voi sanoa että sovin nämä asiat esimiehen kanssa. Hänelle ei kannata näyttää että mikään mitä hän sanoo tai tekee aiheuttaisi sinussa mitään tunnereaktiota koska rekatioita hän metsästää. Ole teflonia kaikkea sitä kohtaan mitähän sinuun suuntaa. Näytä hänelle että sinulla menee hyvin omassa elämässäsi eikä hän kuulu siihen.

      Olennaista on että saat tuohon mukaan muitakin. Jos yrität yksin niin tuollaiset hankalat tyypit alkavat värvätä joukkoja puolelleen ja aloittavat todellisen kiusaamisen. Jos hän huomaa että teitä on usemapiakin, jotka ette suostu pompoteltavaksi, hän ehkä yrittää parantaa tapojaaan ennen kuin ottaa riskin että nolaa huonolla käytöksellä itsensä koko työyhteisön silmissä. Häpeän pelko on noiden tyyppien yleinen ominaisuus joten jos hänet saa pelkäämään nolaavansa itsensä esim. juuri asiattomalla käytösellä, hän alkaa varoa sanomisiaan ja tekemisiään.

    • ...

      Et lukenut aloittajan viestejä tarkemmin. kyseessä ei ollut mikään valittaja. Tämä tyyppi ei ole valittanut mistään asiasta. Joten luulenpa että aloittajan korvien välissäkin voi olla vikaa.

    • kyllästynytlorvimise

      Mä jouduin olee kans jokusen viikon "lomittajan" kans joka nuori likka, tyhmä ku saapas...koko ajan sai olla sanomas jotain....tämä järjen riemuvoitto vaan jokasen vapaan hetken istu netissä tai istu sohvalla...grrr....tunsi ittensä aika lailla hitleriks ku joutu koko ajan sanoo...toiset ei vaan käsitä et kun ollaan töissä niin tehdään töitä eikä makoilla ku pomo on pois. ja meillä on tosiaanki ihan rento työilmapiiri ja saa kyl istuskellakki eikä tarvi koko ajan huhkia mutta jos 3 viikon aikana 1 ainoan kerran teki oma-alotteisesti muutaki ni ei ihan ok...

    • John?doe30

      Saatat nyt saada ehkä vihaisiakin viestejä, mutta älä masennu. Oikeasti. Varaudu myös neg. palautteeseen. Tottakai suvaitsevaisuus on sopivaa mutta tilanteen mukaan, rajansa tietty kaikella. Itse koin jopa teininä hyökkääviäkin asenteita, varsinkin jos on vielä nuori. Myös ikärasismia on liikkeellä vaikka hassulta kuulostaakin. Tästä voisi puhua vaikka ikuisuuden sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ikä, sukupuoli, kateus, yksinäisyys yms. Kaikki tuovat itsensä esille jollakin tapaa, jopa todella henk.koht asiat eivät pysy edes työpaikoilla salassa joillakin henkilöillä. Ikään kuin ei olisi rajaa oman elämäsi ja työpaikkasi välillä. Jotkut ovat todella avoimia. Tietty jotkut asiat saattaa myöhemmin kostautua jos olet liiankin avoin. Nämä ovat kinkkisiä asioita ja kun aikaa kuluu kokemuksien sivussa työntekijästä-tekijöistä, tulee aina varovaisempia.

      Asiathan voi myös asiallisellakin tavalla ottaa kys.henk. kanssa esiin ja keskustella tai vain koittaa oppia jotenkin häntä ymmärtämään. :)) Tsemppiä äläkä lannistu.

    • tgretwerwerew

      Ollaankohan töissä samassa paikkaa ;) No ei vais mutta samankaltainen työkaveri on minullakin. Tämä 30v. naikkonen jaksaa jauhaa omista mukuloistaan ja asioistaan taukoamatta. Kaikki miehen veljen vaimon ja naapurien asiatkin tulee tutuiksi... Asiakaspalvelualalla kun ollaan niin tottakai tämä jauhaa asiansa myös asiakkaille. Kun minulla on asiakas niin tämä tulee väliin pätemään ja pälättämään. Jos asiakas kysyy minulta jotain niin tämä vastaa ennekuin kerkeän suutani avata. En tiedä yrittääkö tehdä minusta idioottia asiakkaan silmissä vai mikä ihme tuo väliintunkuinto oikein on. Tämä leikkii myös pikkupomoa ja komentelee meitä muita tekemään asioita joita aivan hyvin kerkeisi/osaisi/voisi itse tehdä. Hän myös osaa ja tietää KAIKEN. Jos yrittää neuvoa tai vihjaista ettei asia olekaan ihan noin, saa tiuskintaa ja kiukuttelua vastaukseski. "Kyllä minä osaan, olen ollut kaupassa töissä jo x vuotta!" Aivan sama mitä tälle sanoo niin aina löytyy parempi tarina. "Kävinpä Turussa tuossa vklna" "Aijaa me käytiinkin Rhodoksella just viimeviikolla" tyyliin...Hän myöhästelee todella usein. Aina on joko naikkonen itse tai mukulat kipeänä tms. syitä ja selityksiä. Tämä tyyppi on myös armoton sähläri ja tekee hommansa juostenkusten. Väsäilee kaikkia pieniä omia hommiaan työajalla eikä asiakkaiden palvelu tunnu huvittavan silloin kun on näitä omia hommia kesken. Facebookkailee työajalla ym...lista on loputon, harmi ettei minun hermoni. Tuon tyypin kanssa on todella raskasta olla töissä. En itsekkään ole täydellinen mutta sen verran minulla pelaa järki etten mm. huutele kovaan ääneen jostain viinanlitkimisistä kun on asiakkaita kuuloetäisyydellä.....

    • työterveyshoitaja

      Itsekkäitä ovat kaikki ihmiset, toiset tunnistaa itsekkyyden itsessään vain paremmin, mutta tyhmiä, jotka pomottaa löytyy joka työapikalta.

      Minä-ihmiset eivät ole saanet huomiota lapsena riittävästi. Jos niitä siitä huomautta "herneet menee nenään ja ovet paukkuu"

      Persoonallisuushäiriöisiä (patologiset narsistit ja niiden lievemmät tapaukset) on joka työpaikalla,

      terveisin työterveyshoitaja

    • Akka k iekuu

      Tommosia krakauloja voi vetää turpaan 100-0

    • kahvitauko2

      Joka paikassa on työkaveri joka pilaa fiilikset muilta. Sairaalassa pahimpia ovat vanhat perushoitajat, jotka ovat kertovat tulevansa kaikkien kanssa toimeen, mutta mitään muutosta toimintatapoihin ei saa tulla. Kyllä siinä on mielummin hiljaa tauollakin kun he omia asioitaan puhuvat toisten päälle. Ei asioista kärsivä ole aina itse väärässä, tuntuu pahalta myös hoitaja-asenne potilaita kohtaan kun lakia luetaan heillekin ja kovaa. Onneksi ei tarvitse olla jatkuvasti samassa vuorossa näiden pomojen kanssa.

    • wiekkyut

      Kyllä tämä kuulostaa nyt tasan vaan siltä, että henkilö ei vaan sovi muuhun työporukkaan, on ns. erilainen! Ja kautta aikaen jo koulusta asti tälläisen ihmisen jutut alkavat ärsyttämään/olemaan tylsiä, hän ei muka osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla yms.. Aina ei pidä sanonta "usea ihminen ei voi olla väärässä", koska ihminen on pohjimmiltaan lauman mukana menevä olento, jotkut vaan eivät sitten sovi porukkaan yhtä hyvin. Toisessa työpaikassa ihmisillä voisi olla aivan toisenlainen kuva ihmisestä! Tätä mieltä koska puhut lähinnä kuinka sinua ärsyttää erittäin pienet asiat hänessä, jutut yms, sekä siitä, että hän ei kuitenkaan hauku teitä muita yms. Ei kuulosta narsistilta tai persoonallisuushäiriöiseltä! Ehkä teillä ei vaan synkkaa.

      Samaa tekstii täytyy nyt todeta, että itse olen ollut työkaveri/pari erään henkilön kanssa jolla oli persoonallisuushäiriö, kaksisuuntainen mielialahäiriö sekä ADHD. Ihan siis lääkäreiden diagnosoimana, itse avoimesti kyllä kertoi asiasta. Ja voin sanoa että oli helvetinmoinen kestäminen!

    • Viha on pahasta

      "Henkilö tuskin itse tajuaa, miten paljon häntä vihataan."

      Lainatakseni sinua, tajuatko itsekään että tämä oli ns. vihapuhe. Vihaat tätä ihmistä ja olet jo päässyt siihen vaiheeseen kuvitelmissasi, että oletat, että muutkin ajattelevat samoin. Kuule, viha on pahasta, se syö sinua sisältä päin ja annat tällä tavalla hallita yhden henkilön päänuppisi sisältöä.

      Kannattaisi ottaa hiukan rennompi asenne, tuota rataa pääsi sekoaa varmasti.

      • aave???mariaaa..

        Viha sokeuttaa kyllä hyvin. Hakemalla oikeutta ei aina kuitenkaan ole hyvä. Niin monet samaistuu samaan muottiin eli olemalla hiljaa jolloin juuri ei saada asiaa etenemään. Monet pelkää laittaa junaa liikkeelle. Monet myös pelkää muutoksia, en ymmärrä jos oikeaa asiaa ajetaan niin miksi muutosta parempaan jännittää. Normi duunarina hankala saada mitään muutoksia. Näin homma jatkuu ja tulee jatkumaan.
        'Elä ja anna muittenkin elää'.Kanat kotkottaa ja kotkat liitää. Kun kaikki osaisi tavan olla ylempänä kotkottajia ja laittaa toisesta sisään ja toisesta ulos. :)

        Duunipaikkaan mennään töihin. Nykypäivänä tehdään vain töitä, ei duunipaikalle enää mennä viihtymään? Sitä varten on kuppilat ja oikeat ystävät. Työpaikka on myös joillekin terapiaistunto. ikävä kyllä.


    • ins. hanna karttunen

      kyseessä tyypillen vanha työntekijä joka tekee itsensä tärkeäksi muiden silmissä olemalla pomo.
      Hänellä ei ole omaa elämää , onko perhettä. Tyypillinen kouluttmaton työläis - kokoomuslainen joka luulee olevansa muita paremempi vaikka ei osaa edes käyttää tietsikaa kunnolla.

      jos pomokaan ei tee mitään niinkuin yleen ei ikävä kyllä voi tehdä muuta kuin vaihtaa paikkaa , ehkä vielä huonompaan paikkaan.

      voit tietenkin ja voitte tieten alkaa välttää ko. henkilöä työpaikalla ja alkaa tekemään yhdessä jäyniä , esim. hävittää hänen tekemiään , papereita, tai sopimuksia aina silloin tällöin ja tekemään hänen asiat hankalaksi, esim kukaan muu ei tiedä kuin hän ja epämääräisiä soittopyyntöjä hanen pöydälleen.

      Sitten voitte laittaa vielä jonkun asikkaan soittopyynnön vaikka ei ko. henkilö soittanutkaan , mukavaa kuultavaa kun hän inttää että olet soittanut ?

    • keittiöpsykologi

      sellanen ihminen joka sanoo tulevansa kaikkien kanssa hyvin toimeen, ei useinkaan tule, hän jo ennakkoon pitää muita ihmisiä syyllisenä jos tulee ongelmia

    • suolainenmeri

      En osaa neuvoa mutta kirjoitan ajatuksia joita minulle tuli mieleen.

      Minusta vaikuttaa siltä ettei tämä kuvailemasi henkilö ole ainakaan narsisti. Vaikuttaa siltä että hänen on vaikea pitää monia lankoja käsissään ja näin ollen normaali työtehtävä saattaa muuttua henkilön mielestä ylitsepääsemättömäksi varsinkin jos työtehtäviä on useampia päällekkäin. Jotkut ovat mieleltään hyvin epäorganisoituneita ja asioiden järjestely omassa päässä on vaikeaa.

      Esimerkiksi eräässä työssä minua pyydettiin auttamaan henkilöä joka aina valitti kuinka kovasti hänellä oli töitä ja stressiä. Otin 1/3 osan hänen töistään hoitaakseni ja kun opin tekemään nämä työt itsenäisesti huomasin että minulla meni näiden töiden hoitamiseen n. 1 tunti viikossa… Loppu hyvin kaikki hyvin, tämä henkilö vieläkin minua kiittelee kun olen ollut niin avulias ja stressikin on hävinnyt miltei kokonaan.

      On olemassa myös vähän ”höperöjä” ihmisiä jotka eivät ole pahoja mutta eeerittäin rasittavia. Heidän kanssaan vaan pitää tulla toimeen ja uskoisin että jokaisessa työyhteisössä näitä on ainakin yksi. Yksi tällainen on miljoona kertaa parempi kuin ilkeä ja narsistinen henkilö.

      Tiedän että yhden työntekijän jatkuva valitus voi saastuttaa ilmapiirin ja sanoitkin siitä viestissäsi kuinka valittaminen ärsyttää teitä muita. Itselleni on tärkeää että työtoverit ovat tyytyväisiä ja ahdistun helposti jos huomaan jonkun voivan pahoin. Olisiko mahdollista puhua esimiehelle ja kyseiselle henkilölle negatiivisesta asenteesta? Onko jotain mitä voitaisiin tehdä jotta valitus loppuisi?

      • usein väkivalta lopettaa vittuilun


    • työläinen*

      Ymmärrän täysin tunteesi. Minulla on samanlainen työkaveri. Mutta eihän näille oikein mitään voi. Koitan olla huomioimatta hänen valituksiaan. Sairauksista ja työn rankkuudesta (työ ei oikeesti ole kamalan rankkaa) kun alkaa valittamaan, sanon vain että käänny asiassa pomon puoleen...siihen loppuu valitus sillä erää. Se ON rasittavaa kuunneltava koko työpäivän. Itse koetan vain tehdä työni mahdollisimman hyvin(siis parhaani) ja annan myös muiden tehdä omat työnsä. Tämä työ kaveri myös koittaa luistaa omista hommistaan ja odottaa että minä tekisin ne hänen puolestaan...alkuun autoin häntä aika paljon, mutta lopetin sen koska se meni siihen ettei hän enää viitsisi tehdä mitään. Olen pomolle tästä puhunut...samoin pari muutakin työkaveria, mutta pomo sanoo vaan että, ehkä se johtuu kultturi eroista (virolainen) että täytyy vaan koittaa pärjätä hänen kanssa :( No, eihän siinä oikein muuta voikkaan, koska nämä "kultturi erot" saavat tehdä tai olla tekemättä, kyllä me suomalaiset tehdään sitten heidänkin edestä :))

    • korvaamaton oon

      Minä haluaisin edes yhden kerran kuulla työnantajan/esimiehen kertovan miksi ne ihmiset, jotka jatkuvasti aiheuttavat työpaikoilla ongelmia, tuntuvat olevan korvaamattomia työssään? Tunnetusti mikä tahansa työpaikka saa ikävän maineen tästä syystä, porukka vaihtuu säännöllisin väliajoin, sairauslomat pyörii jatkuvasti jne. Ja nämä häiriintyneet valioyksilöt sen kun jatkavat kaikessa rauhassa. Olisipa mielenkiintoista tietää esimerkiksi se, mitkä ovat todelliset kustannukset vaikkapa kymmenen vuoden ajalla tästä merkillisestä häirikön "suojelusta" millä tahansa työpaikalla missä tätä ilmiötä esiintyykään. Onkohan esimiehillä enää tulosvastuuta? Yksityiset työnantajat ovatkin mielestäni mielenkiintoisen tilanteen edessä jos tietävät mutta eivät puutu. No, heidän omista rahoistaahan se on pois.

    • Kyllästynyt 37

      Minun työkaveri taas puhuu aivan liikaa. Änkeää joka paikkaan henki haisten ja käytös on aivan oikeasti lapsen tasolla. Tupakkapaikalla heittelee pikkukivillä, kun olen muiden seurassa yms. Pitäisi vain sanoa että "OLE NYT perkele VÄLILLÄ HILJAA, vitun APINA!"

      • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

        heitä takaisin,nii voi sitä paasausta ja valitusta,,,,....


    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      ´tyypillinen narsisti,,,,....

    • nainen32....

      Ketjun aloittajalle.
      Aloitin työpaikassa, tämä kyseinen yritys oli minulle tuttu aiemman työpaikkani kautta. Kaikki alkoi suhteellisen hyvin, meitä oli mukava 3 hengen porukka jonka kanssa olimme tiimi mutta sitten meillä oli esimies, nainen joka oli ylennetty tehtävään muutama kuukausi aiemmin.
      Kuulin ensimmäisinä päivinä että me kolme jotka olimme tiimi, olimme kaikki uusia, siilä kaikki 4muuta jotka olivat olleet vuosia yrityksessä olivat irtisanoneet itsensä kyseisen ylennyksen jälkeen.
      Muutaman päivän jälkeen esimiehen kiusaaminen alkoi. Oli aivan sama mitä teit niin hän huusi ja huusi niin kovaa että sen kuuli kaikki, parin päivän työssäolon jälkeen ei voi osata tehdä kaikkea kuin olisit ollut siellä vuosia.
      Itsetuntoni laski koska jatkuvasti esimieheltä kuuli kuinka p***a olet jne...
      Puhuin asiasta ylemmälle johdolle, siellä vain leviteltiin käsiä, he olivat täysin tietoisia aiemmista lähteneistä työntekijöistä. 3kuukauden jälkeen olin niin väsynyt ja turhautunut ettei enää kiinnostanut aamulla lähteä töihin, kävin vielä viimeisen kerran puhumassa ylemmälle esimiehelle, vastauksena sain, "emme voi tehdä mitään, tämä nyt vain on tällaista, koita kestää".
      aloin hakea toista työtä ja sainkin aivan mahtavan työpaikan jossa olen nyt ollut 4vuotta ja kauhulla vain ajattelen niitä 4 kuukautta joita vietin tuossa firmassa. Siellä oli aivan ihania työkavereita joiden kanssa olen tekemisissä vielä tänäkin päivänä.
      Sinulla voi olla ainoa mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa mikäli esimiehenne ei ole halukas tekemään asialle mitään. Tuskin auttaa asiaa millään lailla vaikka sanoisit tuolle ihmiselle suoraan päin näköä mikä mättää.
      Ja mistä voit tietää vaikka pääsisit mukavampaan työpaikkaan ?
      Tsemppiä ja jaksamista sinulle.

    • tekstari

      Tuttua. Mulla kokemus siitä, että hän on ainoa ns koulutettu (työpaikan kautta) ja hän ei anna tilaa toisten mielipiteille vaan on ainoa asian osaaja. Valitukset tulee aina tekstiviesteinä. Puhun paskaa hänen seläntakana, valitan työvuoroista ja en hyväksy sijaisija. Tätä on jatkunut jo yli vuoden. Sit meni hermo, sain hermoromahduksen ja jäin sairaslomalle. Otin yhteyttä esimieheen, joka yritti tehdä jotain asialle. Nyt vaihdan työpaikkaa ja tuntuu surulliselta, koska joku joutuu kuitenkin hänen piinattavaksi. Jos olisin ollut se juoru niin en varmasti olisi tehnyt tätä ratkaisua, enkä olisi sairastuttanut itseäni. Olen viiskymppinen ja sain vielä uuden työpaikan, joten kyllä sinullakin on siihen mahdollisuus.

    • työkaveri minäkin

      Viestisi herättää ristiriitaisia tunteita. Lukiessani tuli ekaksi mieleeni että sinä olet se joka tulehduttaa työpaikan ilmapiirin.

      Sinua ärsyttää työkaveri, väität esimiehen olevan epäpätevä. Kerrot miten paljon työkaveriasi vihataan jne.

      Kukaan ei voi valita työkavereitaan.


      Tää sun aloituksen on pakko olla provo!

      • Aiheesta keskustelua

        Mitä sillä väliä onko aloitus provo tai ei, jos se saa vilkasta mielipiteenvaihtoa aikaiseksi, niin ihan hyvä.


    • justjoo==

      mitäs sitte ku esimies/miehet ovat narsisteja?

    • 1001

      Kun työjohto ei halua/osaa selvittää yhteisön ongelmaa, "tulehdus" pahenee, hyssyttely ja väärien ihmisten syyllistäminen jatkuu hamaan tulevaisuuteen. Tilanne voi ratketa konkurssiin, rankkaan organisaatiomuutokseen tai eläköitymisiin sairastumisten kautta. Aina kun ongelma on työnjohdon suojeluksessa ja/tai asioista puhuminen aiheuttaa vain lisää vaikeuksia, ollaan sairaassa työyhteisössä, josta voi pelastua vain poistumalla.

      Tässäkin ketjussa on kerrottu hyviä ohjeita, kuinka ihmiset antavat toisilleen palautetta toistensa käytöksestä, mutustelevat asioita aikansa ja pian jokainen parantaa tapansa. Tämä usein toimiikin, kun kyse on jotakuinkin "normaaleista" ihmisistä. Luonnehäiriöiseen mikään ei oikeasti vaikuta. Myös ammattiauttajien perusmoka on olettaa, että persoonallisuudeltaan sairaita ihmisiä on häviävän vähän ja jokaisen työpaikan ongelmat ovat lähinnä henkilokemioista johtuvia väärinkäsityksiä ja siten ratkaistavissa, kunhan ihmisten käsketään käyttäytyä. Fyysiseen väkivaltaan helpoimmin turvaavat sosiopaatit varmaan ovatkin työelämän ulkopuolella, mutta entä nämä arkipäivän monikasvoiset hämmentäjät, jotka mainostavat olevansa ihania ihmisiä ja tekevät töitä enimmäkseen puheissaan? Heitähän pyörii kaikkialla ja heidän määränsä vain lisääntyy. He ovat teflonia, johon järkipuheet eivät oikeasti uppoa. He eivät koskaan ymmärrä, että yhteiset säännöt ja toisten kunnioittaminen ovat kaikkien parhaaksi.

      Olen nähnyt useammankin työterveyspsykologin, konsultin ja esimiehen saapastelevan suoraan häiriintyneen työpaikkakiusaajan rakentamiin ansoihin. Menneinä vuosina ammattiauttajilla oli tapana todistaa puolustuskyvytön uhri syylliseksi, joka vähin äänin menetti työpaikkansa. Nyt kun syyllisiä ei enää kuulu etsiä, varotaan ottamasta mihinkään kantaa, vaikka todisteita jonkun henkilön harrastamasta häiriköinnistä olisi paljonkin. Kärsineelle osapuolelle sanotaan, että voithan sinä lähteä, kun et sopeudu joukkoon. Mieleltään sairas porskuttaa myös jatkossa kuten tahtoo.

    • Kypsä!

      Olen ollut lomalla ja nyt pitkästä aikaa luen tätä keskustelua, joka onkin ollut aika vilkasta... Tässä muutama kommentti edellisiin.

      Kiitos kaikille tuesta. Homma on nyt niin, että työpaikka menee vaihtoon eli uusi paikka on jo tiedossa;) Ja teille, jotka epäilette, että vika onkin minussa:

      Samasta työpaikasta on lähtenyt lisäkseni 4 työtekijää viimeisen vuoden sisällä samasta ammattiryhmästä ja meitä ei täällä monta ole. Pari tänne jäävää ovat valitettavasti yhtä kypsiä kuin minä. En siis millään usko, että vika olisi minussa. Tai nythän se nähdään kun lähden;)

      Ymmärrän, että ryhmän paine saattaa osaltaan vaikuttaa muiden tilanteeseen, mutta en kuitenkaan usko, että tässä tapauksessa näin on ollut. Olin pitkän aikaa hiljaa ja valitin henkilöstä vain perheelle/ystäville. Pikkuhiljaa alkoi selviämään, että muut ovat samoilla linjoilla kanssani. Eli en ole aloittanut mitään joukkolynkkausta ja vetänyt kaikkia muitakin mukaan.

      Kuten mielestäni yritin sanoa, pahinta ei ole henkilön henkilökohtaiset ongelmat ja rasittavat jutut (joita riittää ja joista avaudutaan vuolaasti) vaan enemmänkin työhön liittyvät ongelmat. Eli stressaaminen ja päteminen.

      Tarkoitus ei ollut todellakaan provosoida, vaan lähinnä saada ns. vertaistukea ja kuulla muiden kokemuksista.

      "Kaltaisesi ihminen kiusasi minua 7 vuotta koska a) juttuni olivat typeriä b) kun neuvoin muita se oli pomottamista c) kun valitin kiireestä, se ärsytti liikaa." a) Minä en ole henkilöä kiusannut, vaikka jutut ovat välillä todella puuduttavia. Olen joko kuunnellut tai keskittynyt omiin töihini. b) Osaan ottaa neuvoja vastaan, tässä ei ole kyse siitä. Kollegan komentelu onkin sitten toinen asia. Lisäksi esim. kokouksissa "minä, minä, minä"-puheet jne. rassaavat. c) Toki itsekin valitan kiireestä, mutta kuten olemme muiden työkavereiden kanssa todenneet, hänen stressi saastuttaa koko ilmapiirin. Esim. puhina ja mutina joka ikinen kerta kun puhelin soi alkaa jossain vaiheessa kyllästyttämään, vielä kun apua ei oteta tarjottaessa vastaan.

      "Mitenkä olis jos joku päivä sopisitte kaikki muut että seuraavana päivänä laitetaan musankuunteluvehkeet korville ;) " Tota yritin jo joitain kuukausia sitten. Mutta täällä on vähän hankala olla napit korvilla kun kuuloa tarttee työhommissakin;)

      ”Tee vaan omat hommasi...8 tuntia ja kotiin. Ei työmaalla tartte olla kenenkään ystävä taikka kaveri...pääasia on että kukin tekee työnsä sekaantumatta muiden asioihin. Ei sieltä kavereita ole tultu etsimään.” Tähän pyrinkin ja ymmärrän hyvin, että kaikki eivät voi olla ylimpiä ystäviä. On kuitenkin vaikea sivuttaa 8h napina ja puhina alle 5 m päästä. Trust me, yrittänyt olen=)


      ”Et lukenut aloittajan viestejä tarkemmin. kyseessä ei ollut mikään valittaja. Tämä tyyppi ei ole valittanut mistään asiasta. Joten luulenpa että aloittajan korvien välissäkin voi olla vikaa.”
      Ja tämä oli aloitusviestissäni: ” jatkuva ähinä ja puhina ja valitus rassaa todella pahasti” eli valitusta kyllä on;)

      Vielä kiitos kaikille ja lisää kommentteja, negatiivisia ja positiivisia, otetaan mielellään vastaan. Toivotaan, että uudessa paikassa asiat olisivat toisin=)

    • riivinrauta

      4 vuoden helvetti.työtoveri on jäänyt kiinni varastamisesta ja valheista.hänen elämänsä on yhtä suurta kriisiä.vika on aina muissa.ja pomo paapoo tuota naista.jos huomautan tuolle eukolle että jäitpäs taas kiinni pas..n jauhamisesta niin sitten uhkaillaan itsensä irtisanomisella.anti mennä vaan.meitsi tuo kyllä kynän jos tarvii nimeä paperiin raapustaa.patologinen valehtelija.toisten hyväksi käyttäjä.enää ei jaksa.duunipaikka ja duuni mukavat mutta ei vaan enää jaksa.

    • Kuulkaapa

      Kuka jaksaa kuunnella sellaista golleegaa joka toistaa ja puhuu toisten päälle omia höpinöitään ja isolla volyymilla.Tämä tyyppi on niin ärsyttävä että hermot kohta menee hänen takia.

    • Räpräp

      Töisä tehdään töitä,eikä mölytä kotiasioita,kumpa uskaltas sanoa toiselle että kita kiinni.Mun mitta on täynnä jatkuvia kotiasioita toiselta kuultuna.Ja hirveä arvostelu jos teet työt eri tavalla kuin hän.Mää räjähdän kohta sille.

    • Räpäpä

      Joka jaksaa ihtiänsä kehua sekä työnsä tuloksia,oma kehu haisee jo pahasti.Parempi olla nöyrä ja huomaamaton kuin toisten kova arvostelija ja haukkuja.

      • Anonyymi

        presidenttainesta semmoinen on. Jatkokaudelle äänestävät.


    • introvertti.pertti

      Olen introverttiä tyyppiä ja yleensä saanut olla melko rauhassa töissä mutta tällä viikolla on ollut epätavallisen paljon sosialisointia ja alkaa jo rasittaa. Naisihminen tuli töihin niin rauha meni samantien. Onneksi huomenna on jo perjantai.

    • Anonyymi

      Aivan kuin puhuisi minun työkaverista i!
      Pidän työstäni ja paikasta, jossa työskentelen, mutta töihin meno kertakaikkisesti v*****aa tämän ko. henkilön takia.

    • Anonyymi

      Kukaan ei jaksa kitisevää urpoa työmaalle.
      Kun työhyvinvointi menetetään niin firmakin menettää paljon resursseja ja suorastaan heittää roskiin silkkaa rahaa.

      Sairauslomat ja huono johtaminen ovat kytköksissä toisiinsa, myös hierarkinen ja epäreilu yhteisö missä perseennuolenta on se ykkösjuttu hovin rakentamisen kera johtaa työpaikan todelliseen rappioon ja huonot uutsethan menevät nopeammin kuin hyvät ja todella kauas joten sellainen firma on looseri työvoiman saannissa aina.

      Ihmiset kiertävät kaukaa moiset savustamot ja paras työvoima hakeutuu ihan muualle jopa toiselle alalle. turha kuvitella että internet aikana tieto ei liikkuisi ja että ihmiset ovat vain hiljaa ja nielisivät vain kaiken.

      Työvoimapulaa vinkuvat firmat ovat juurikin niitä luuseri firmoja jotka ovat suuria häväjiä ja ne tulevat poistumaan markkinoilta ajan kanssa.

      Mikä vittu siinä on että aikusiet ihmiset leikkivät vielä hiekkallatikko leikkejä, häpeäisitte vatipäät, ette ole edes ihmisiä vaan kusipäitä ääliöitä.

    • Anonyymi

      tvsarjoista mallia, saaripeliä jossa pullautetaan yhdessä aina osa pois

    • Anonyymi

      En tiedä liittyykö tää mun kommentti varsinaisesti aiheeseen, mut mun on pakko purkaa tää johonkin. Olin tosiaan kesätöissä ja mulla oli melko hermoja raastava "työkaveri". Hän on tosiaan mun kanssa saman ikäinen ja oltiin tavattukin kerran vapaa-ajalla pari vuotta ennen tätä jälleenkohtaamista. Marssin tosiaan reippaasti kaupan kassalla ja työnantaja oli mukava ei siinä. Mutta sitten hän laitto tämän aiemmin mainitsemani ihmisen "opastamaan" mua. Tässä vaiheessa olin jo melko järkyttynyt koska en muutenkaan kauheesti tykännyt tästä henkilöstä. Juttuhan meni siis näin: vaihdoin työvaatteet, "ohjeet" kymmenessä sekunnissa, eikun hommiin.

      Varmasti nyt moni ajattelee tässä vaiheessa et eihän tossa mitään. En nyt siis haluais vaikuttaa karenilta mut ihmiset, VIERAANVARAISUUS!! Mulle tuli alunperin jo yllätyksenä et hän on vakituisena työntekijänä ja se oli viimenen asia mitä toivoin. Sit oltiin mukamas niin "pomo" eikä mulle ees esitelty juurikaan mitään tai ketään. Pikku hymykin olis riittäny mulle mut eeei sit. No teinpähän siinä sit hyllytyksiä koko päivän, aluks pienessä järkytyksessä luonnollisesti. Ja musta tuntuu et hän mulkkaili mua koko päivän. :D Vau olet vakituisessa työssä vaikka moni ei siinä iässä ole, mut olisin kaivannu sitä vieraanvaraisuutta ja nyt rehellisesti vituttaa ihmiset. Mieluummin haluisin ylienergisen ja HYMYILEVÄN työkaverin toisinku tollasta mulkkaajaa. Kiitos olen puhunut saatana,

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe