Saako lapset ostaa hiusväriä?

Sanni-T

Oon 12-vuotias tyttö ja äiti lupasi värjätä hiukseni, mutta minun pitäisi itse käydä ostamassa väri. Kaverini sanoi ettei alle 16-vuotiaille myydä hiusväriä, niin onko se totta? Olisin kiitollinen jos vastaatte!

36

7002

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noraliina

      No vaikka niissä joissain hiusväreissä lukeekin että ei alle 16-vuotiaille, niin tukin on olemassa mitään lakia, jossa kielletään hiusvärin myynti lapselle. Kyllähän lapsille myydään energiajuomia, vaikkei niitäkään suositella lapsille....
      Jos olet epävarma, hiusvärin ostosta itse, niin pyydä äítisi mukaan jos olet hänen kanssaan kerran sopinut hiusten värjäämisestä.

    • Parturikampaajatyttö

      Hiusvärejä myydään kaikenikäisille mutta ennen 15 ikävuotta hiuksia ei kannattaisi värjätä koska se vaikuttaa soluihin ja aivoihin!

    • PonyLoveGirl

      Moi on 10-v. Tyttö ja äiti laitto mun hiuksiin punaisen raidan sanoin että oisin halunnu koko tukkaan mut äiti sano et lapsille ei saa laitta hiusvärii paljon nii jos yhen raidan laittaa nii se ei tee mitää aivoille.

    • -99

      Moi! Onko teillä tietoo, että olis valmistettu hiusvärejä, jotka olis suunniteltu alle 16-vuotiaille?

      • Anonyymi

        On kai olemassa jotain sellaisia kasvivärejä joiden ei pitäisi vahingoittaa


      • Anonyymi

        Varmaan joku vappu väri


      • Anonyymi

        no esim sävytteet ei tee pahaa


    • fdpsv

      Hiusten värjäystä ei suositella alle 16-vuotiaille, koska itse väri on suoraa myrkkyä jota nuoren elimistö ei vielä pysty suodattamaan. Väriä siis imetyy hiuspohjan kautta verenkiertoon. Suosittelisin itse "ala-ikäisille" raitojen tekemistä niin, ettei aine koske hiuspohjaan tai sitten sävytevaahtoja, sitä miedointa. Pääsääntönä on hyvä pitää että ei ainakaan koske hapeteväreihin. (Niihin, joissa sekoitetaan itse väri hapete)

      • Haloo noobit

        Haloo color spay 125ml lähtee pesussa pois muutenki miten se voi läpäistä ihon jos kaverille laittettii punaset hiukset ja se painaa 59kiloa ja on 9v ei ole tullu mitään vaiva


      • EiSuatanaNy
        Haloo noobit kirjoitti:

        Haloo color spay 125ml lähtee pesussa pois muutenki miten se voi läpäistä ihon jos kaverille laittettii punaset hiukset ja se painaa 59kiloa ja on 9v ei ole tullu mitään vaiva

        Aika vitun läski kaveri sulla


      • Sejokasäet
        EiSuatanaNy kirjoitti:

        Aika vitun läski kaveri sulla

        Älä hauku toisia! Sitä paitsi toi viesti kertoo susta ei siitä että joku on läski


      • Anonyymi
        EiSuatanaNy kirjoitti:

        Aika vitun läski kaveri sulla

        lol oon myöhäs mut älä vittu hauku muita


    • parafenylenediamine

      Väri on ihan yhtä myrkyllistä kaiken ikäisille. Mutta laskennallinen syöpäriski on pienempi, jos aloittaa myöhemmin. Sama juttu kuin tupakan ja säteilyn kanssa.

    • 5 1

      Hiusvärin ostamiseen ei ole mitään ikärajaa.
      Lue tarkkaan käyttöohjeet (myös äidin kanssa) ja tee ensin allergiatesti pakkauksen ohjeen mukaan.

    • whutt

      Eikös se laki ole muuttunut? Mun mielestä ei myydä alle 16 vuotiaille

    • haluaisinopeaatietoa

      Heippa! Olisko joku ketä tietäis että myydäänkö alla 16v hiusväriä (tarkasti pitää tietää siis mielellään)

    • karkkiiii

      Mun mielestä kannattaa ensin kokeilla hiusmaskeja kun värjää pysyvällä värillä!

    • eiostajallaoleväliä

      Alle 16 vuotias ei saa värjätä hiuksia, koska ne aineet ovat vaarallisia.

      Ne ovat vaarallisia 16v jälkeenkin.

      Äiti on todella tyhmä, jos laittaa lapsensa päähän hiusväriä, on ostaja sitten kuka tahansa.

      • Anonyymi

        Kiva ku haukkuu muitten äitejä.


      • Anonyymi

        Älä hauku ketään tyhmäksi kun et tiedä edes asian taustaa, syitä voi olla monenlaisia hiustenkuivaaja värjäyksen .


      • Anonyymi

        Joo oon myöhässä, mut on kaikkien oma valinta värjääkö. Kenenkään kasvatusta ei saa haukkua toi on ihan sairasta ja törkeetä


    • diudiudiu

      Älä turhaan värjää hiuksiasi ! Itseäni harmittaa kun nuorena aloitin sen touhun ja tukka oikeasti kärsii oli se sit kuinka kevytväri tai mikä vaan tahansa.. Nyt kun en ole värjännyt ja annan oman värin tulla, tuntuu tukka ihan eriltä, näyttää eriltä. PALJON kauniimpi! Ja niissä on vaikka mitä myrkkyjä. En suosittele. Myöhemmässä iässä sua saattaa harmittaa :( jotkut raidat ei ehkä ole niin paha jos tuntuu et pakko kokeilla nyt jotain. Ymmärrän senkin. Nuorena sitä vain on pakko kaikkea kokeilla. Älä turhaa värjää koko päätä ainakaan.

    • entinenvärjäilijä

      Niin, tavalliset hiusvärit ovat myrkkyä kaikenikäisille. Lapsillekin. Suoravärit ovat turvallisempia. En tiedä tosin onko kaikki suoravärit.

    • MOOII

      haittaako jos 12 vuotias värjää hiukset sellasella värillä mikä lähtee pois tyylii 30 pesun jälkee jos värjää vaan kerran :)

    • 00000

      Joo ikivanha keskustelu ja sillee. Mutta hiusväri ei mielestäni ole vaarallista edes lapsille jos värjää vain raitoja tai latvat niin ettei väriä pääse päänahkaan.

    • Kylläminätiedän

      No siis tämä on jo vanha keskustelu, mutta jos joku Googlettanut tällä hakusanalla mikä johti tänne niin lue mieluiten minun suositukset tähän asiaan. Eli siis nykyäänhän on suoravärejä jotka eivät vahingoita hiuksia. Niin ja jos haluatte tietää että miksi niitä hiusvärejä ei myydä alle 16-vuotiaalle niin syy on se että niissä on myrkkyä. Niin ja lapsen hius on aikuisen hiusta ohuempaa, joten sitä ei kannata pilata myrkkypommeilla. Jos hiusvärejä levittää koko pään eli koko tukan värjäys eli hiusväri osuu päänahkaan, niin sieltä se lähtee elimistöösi. Jos nyt vaikka haluat latvavärin tai muutamia raitoja, niin tuskin se nyt sinun hiustasi pahasti vahingoittaa. Mutta nämä olisi järkevämpi tehdä kampaajalla. Niin joo ja sitten kerron siitä suoraväristä, eli se on nestettä/vaahtoa joka tarttuu hiukseen mutta ei muuta hiuksen rakennetta. Eli voit huoletta kokeilla suoraväriä. Mutta ikävä kyllä suoravärillä ei voi vaalentaa hiuksia, mutta värivaihtoehtoja on useita. Voit värjätä punaiseksi, pinkiksi, vaaleansiniseksi, vaalean pinkiksi, keltaiseksi tai vaikka vihreäksi. Mutta kannattaa ensimmäiseksi kokeilla vain pieneen hiussuortuvaan ettei tule harmeja. Jos kiinnostuit suoraväristä, googlaa vaikka. Tsemppiä hiusten muodonmuutokseen!👍

    • TästEdesVainLuomua

      Luomuvärejä kannattaa suosia, jos on lapsi ja nuori varsinkin. Yleensä omat luonnonhiukset, se luonnollinen väri, on kaikista kaunein.
      Hiusväreissä, shampoissa ja hoitoaineissa, on pahoja myrkkyjä ja ne saastuttavat myös vesistöjä.

    • Anonyymi

      hiusvärejä nykypäivänä ei kai saa ostettua alle 16vuotias?

    • Anonyymi

      tää on tosi vanha keskustelu mut jos nyt joku googlettaa tätä viel ni ainaki näkee tän :^)
      ite oon 14 ja kävin just ostaa vaaleen ja oranssin kestovärin jois luki et ei alle 16v mut anto ostaa !

      • Anonyymi

        Mistä ostit


    • Anonyymi

      Mulla on ollu jo pinkit hiukset ja ostin värin ite oon 9v

    • Anonyymi

      Moi oon 12-vuotias tyttö
      Oon värjännyt hiuksiani yli 10 kertaa ja joka kerta vain latvat äitini sanoi että hiustyveen ei mitään saa laittaa onko mun aivot ja solut nyt pilalla?!

    • Anonyymi

      Mä ainaki ostin ite suoraväriä ja oon 11 että kyllä mä uskon että sitä muuallaki myydään alle 16v

    • Anonyymi

      Saa, mikäli ei sisällä kofeiiniä nk, kahvi,tee tai kaakao.

    • Anonyymi

      Moi! Olen 11-vuotias tyttö värjäsin eilen hiukseni ja kävin ostamassa värin itse! Eli kyllä voit itse sen ostaa.

      • Anonyymi

        You know tää on 11 vuotta vanha keskustelu et tää tyyppii taitaa olla jo täysi ikäinen


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe