Mitä jos ei enää jaksa?

?

Jos ei enää vaan jaksa omaa elämää... Mitä tehdä silloin? Mulla on sellainen tunne ollut jo pitkän aikaa... Taidan mennä nukkumaan -unessa voi unohtaa... Öitä. :(

13

6748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silloin..

pitää unohtaa..antaa itselleen anteeksi------------

• voimia..!

soita omalle terveysasemallesi ja varaa aika psykiatriselle sairaanhoitajalle tai psykologille ja mene juttelemaan!! kyse on sinun elämästäsi ja sinulla on niitä yski. älä jää masentumaan elämääsi vaan tee jotain asialle. älä luovuta! voimia, uskon että löydät elämänilon mikäli sen eteen haluat tehdä töitä. välitä itsestäsi!!

• sama taistelu

On väärin sanoa, että "älä jää masentumaan elämääsi vaan tee jotain asialle". Masentunut ei nimenomaan jaksa tehdä asioille mitään. Tai oikeastaan kyse ei ole jaksamisesta, sillä ei masentunut välttämättä laiska ole. Masentunut ei vain yksinkertaisesti kykene. Voimat eivät riitä. Miten hakea apua, kun ei edes kykene tekemään ruokaa tai viemään roskia ulos?

• sama taistelu

Terveysasemalta voi olla näin kesällä vähän vaikea saada aikaa heti, kun on tota työntekijäpulaa. Jos sulla tulee semmonen olo, että et ole varma satutatko itseäsi jollain tavalla, niin soita hätäkeskukseen ja kerro tilanteestasi. Lähettävät ambulanssin ja pääset psykiatriselle, jossa tapaat psykiatrisen sairaanhoitajan ja lääkärin. Jos et todella jaksa, voit jäädä osastolle lepäämään päiväksi tai muutamaksi. He myös laittavat lähetteen eteenpäin ja saat keskusteluapua.

Jos olet 12-29-vuotias ja asut pääkaupunkiseudulla, voit mennä myös Nuorten kriisipisteelle ilman ajanvarausta. http://www.nuortenkriisityo.fi/?sid=6

Olen itse kamppaillut masennuksen kanssa jo vuosia. Apua oli hankala hakea, kun en välttämättä jaksanut nousta sängystä saati sitten edes vastata puhelimeen ystävillenikään. Kävin vuosien varrella koulukuraattorilla, nuorten kriisipisteellä ja terveysasemalla, mutten kokenut saavani niistä minkäänlaista apua. Lopulta olin siinä jamassa, että halusin päättää päiväni. Tietysti ajatus siitä oli pyörinyt jo pitkän pitkän aikaa mielessäni enemmän tai vähemmän, mutta silloin olin varma, että nyt lähden jos en todella saa apua. Soitin hätäkeskukseen, minulle lähetettiin ambulanssi ja minut vietiin Auroran psykiatriselle. Sain saman tien keskusteluapua, tapasin lääkärin, joka vaihtoi lääkkeeni sopivimmaksi, kuin terkkarilta saamani lääkkeet, joista tuli vain huonompi olo. Aurorasta laitettiin lähete Itäkeskukseen psykiatriselle poliklinikalle, jossa olen käynyt kerran viikossa juttelemassa tunnin ajan. Nyt tilannettani lähinnä seuraillaan ja tarkaillaan. Syksyllä saatan aloittaa parin vuoden hoitojakson psykoterapiassa. Masennusta en ole vielä saanut nujerrettua enkä tiedä olenko saanut otettua vielä montakaan askelta onnellisuuteen päin, mutta ainakin tiedän, että apu on nyt lähellä.

• tääontätä1

kiva huomata et heti ku jollain on ongelma/vaikeeta kommettia tulee.. etenkin kaikkitietäviltä naisilta..neuvoja ja viisauksia on joka lähtöön..on valinnanvaraa.. mä en kysele mitää.. parempi olla kyselemättä tarpeeksi ( ......) menee ilman kyselyitä... ei ihmisiin voi luottaa.. kenenkään ei voi luottaa.. luotan vaistooni ja tyhmään järkeeni..siinä tarpeeksi jo yhdelle elämälle;))

• R000pe

äläs kuule viitti. Harvoin täällä Suoli24-palstalla saa lukea noin asiallisia ja hyviä vastauksia kuin sinulle vastas tuossa tuo nimimerkki "sama taistelu", ihan hyvää hyvyyttään.

Mutta kai tuo on sitä masennusta sitten, jos joku erehtyy auttamaan niin väärin autettu - jos kukaan ei auta ei sekään kelpaa. mikään ei kelpaa.

• aloittaja.
        R000pe kirjoitti:

äläs kuule viitti. Harvoin täällä Suoli24-palstalla saa lukea noin asiallisia ja hyviä vastauksia kuin sinulle vastas tuossa tuo nimimerkki "sama taistelu", ihan hyvää hyvyyttään.

Mutta kai tuo on sitä masennusta sitten, jos joku erehtyy auttamaan niin väärin autettu - jos kukaan ei auta ei sekään kelpaa. mikään ei kelpaa.

Ei tuo ollut minulta tuo vastaus. Kiitos kaikille jotka viitsi yrittää piristää.

• Viivi.

On sellaisia aikoja, jolloin ei vain jaksa ja on aikoja jolloin jaksaa enemmän kuin yhden ihmisen pitäisi. Se on ihan normaalia elämää. Istahdat ja otat rennosti. Parempia aikoja tulee varmasti. Ota kaikki irti siitä hetkestä kun et vain jaksa. Käännä se hyödyksi. Kirjoita vaikka siitä kuinka on kurjaa ja huomaat ettei se ole pysyvä olotila.

Vastasin vaikka minulla onkin hyvin lyhytaikaisia nuo olotilat. Elämäni on pääasiassa kuitenkin hyvin virikkeellistä. Se auttaa jaksamaan. Jos muut eivät pidä sinua "varpaillasi", niin kokeile itse. Aloita vaikka jokin harrastus. Pakota itsesi ulos, liikkeelle. Jäämällä sohvan pohjalle helposti hyytyy.

Ps. Aurinkoista kesää.

• sama taistelu

Kiitos R000pe.

Eipä tarvitse enää edes yrittää vastailla asiallisesti suomi24:n sivuille. Mietin vaan mistä nää kaikki urpot tulee.

• yksi yritys

Mä rakastan ihmistä, jolla on samanlaiset fiilikset. Mutta se ihminen ei halua muuttaa mitään..ei näe ulospääsyä pienin askelin. Juhannuksena onnistuin saamaan sen hetkeks onnelliseks, mutta taas arki vei fiilikset samoihin ympyröihin.Meren rannalla oli onnelliset hetket. Nyt on vaan muistot ja se ei ees jaksa tavata..

• levännyt

Joskus kannattaa nukkua vaan reilusti, vaikka monta päivää. Aina ei tarvitse jaksaa. Sen verran kannattaa jaksaa että hommaa aluksi ruokaa muutamaksi päiväksi, mieluiten jotain hyvää ja terveellistä.

• Taivaan maalari

Kärsit varmaankin masennus tilasta,joka luultavasti ollut sinulla pidempään. Tilanne on nykyään hyvin hoidettavissa,tilaa aika omalta lääkäriltä,akuutissa tilanteessa jos ahdistus iskee pahana soita kriisikeskus. Voimia ja tsemppiä,kesää vielä jäljellä! :)

• Luonnon lapsia

Meitä on varmaan suomessa monta samanmoista.Itseäni auttoi paljon psykologin kanssa juttelu, vaikka tuntuikn että menen muka tuhlaamaan hänen aikaansa joltain joka on "oikeasti" enemmän tarpeessa. Luonnollinen ajatus ahdistuneelle, mutta muista että juuri sinä olet ihan yhtä tärkeä kuin kaikki muutkin. :) Sielllä muuten vasta huomasin pikkuhiljaa kuinka solmussa olen oikeasti ollut. Tsemppiä vain teille kaikille samojen ongelmien kanssa painiville! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4881
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3051
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe