Olen au pairina perheessä jossa vahdittavanani on 1-vuotias poika. Äiti työskentelee osa-aikaisesti ja on varsinkin näin kesällä ollut melko paljon kotona. Viime aikoina on alkanut enemmän ja enemmän ärsyttämään host-äidin puuttuminen työhöni... lapsi jota hoidan on hyvin paljon äitinsä perään, joten äidin läsnäolo tekee työni melko vaikeaksi. On esimerkiksi tilanteita joissa äiti on paikalla kotona, mutta tarvitsee omaa aikaa itselleen, jolloin minun on tarkoituksena pitää seuraa lapselle. Mutta jos lapsi tietää äitinsä olevan talossa, ei hän vapaaehtoisesti suostu jäämään minun hoitooni vaan itkee ja vaatii päästä äitinsä luo. Tämä johtaa siihen, että äiti ei saa kaipaamaansa rentoutumisaikaa ja suhtautuu tämän jälkeen syyllistäen minuun. Lisäksi äiti myös ruokkii itse tätä lapsen takertuvaisuutta juoksemalla heti hätiin jos lapsi vähänkin itkee.
Tästä pääsenkin seuraavaan ongelmaan... esimerkiksi jos vaikka kylvetän lasta ja lapsi alkaa itkeä ihan silkasta väsymyksestä tai kiukusta, ryntää äiti heti paikalle hätiin kyselemään mikä on vialla. Ei lapsella välttämättä ole mitään sen suurempaa hätää, vauvat itkevät joskus ihan ilman mitään vakavempaa syytä! Tunnen itseni usein todella riittämättömäksi ja huonoksi kun en saa hoitaa näitä tilanteita itse vaan äiti ryntää heti keskeyttämään. Koen etten saa tehdä työtäni rauhassa, vaan minua vahditaan koko ajan. Ymmärtäisin tämän jos olisin antanut mitään syytä epäluottamukseen. Mutta lapsi ei ole koskaan ollut missään hädässä kanssani.
Toinen asia mikä on alkanut rasittaa on se, että host-vanhemmat kyselevät jatkuvasti mitä teen ja kenen kanssa jos menen ulos vapaa-ajallani. Ymmärrän että tarkoitus on varmaan olla ihan ystävällisen kiinnostunut, mutta en kai minä ole tilivelvollinen menoistani ja vapaa-ajanvietostani perheelle, vai olenko?
Mitä mieltä olette näistä?
Sekaantuvat host-vanhemmat
1
320
Vastaukset
- Moooonica
vähän vastaavia kokemuksia itsellänikin. Olen tullut siihe tulokseen, että pienten lasten vanhemmat ovat ulkopuolisen hoitajan silmissä (varsinkin, kun hoitajalla itsellään ei ole kokemusta omista lapsista)usein varmasti ylisuojelevia ja heillä tunteet lasta kohtaan voittavat järjen. Varmaankin vielä suuremmin tämä ylihuolehtivaisuus näkyy ensimmäisen tai pienimmän lapsen kohdalla. He ovat halunneet hoitajan ja kun hoidat työsi hyvin, heillä ei pitäisi olla valittamista.
Sen sijaan omien menojen rapostointi ei kuulu mielestäni au pairin "velvollisuuksiin", eikä kaikkea tarvitse kertoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874048Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6864
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750