Mä luulen suomenpankkien perusideassa on yks juttu. Se ei ole se ongelma Suomessa etteikö kolme suurinta pankkia, joista vain yks on suomalainen, nii kaikki selviä nyky tason ongelmista.
Pankeilla ja vakuutusyhtiöillä on vakuustalletus rahoitustarkastukselle ja sitä kautta Suomen valtiolle. Summat ovat useita kymmeniä miljardea. Esimerkiksi Pohjolapankin kvarttaalin taseen luku on 2-3 kertaa niin iso kuin valtion budjettin loppusumma koko vuodelle, eli 100-150 miljardia euroa.
Mikä on ongelma. Ongelma on se vain, että pankkien taseissa on varmasti saman verran saatavia. Ja se on se ongelma, kun vanhat saatavat sulavat hitaasti ja uusia pukkaa... Aiemmin valtaosa niistä oli suht varmoja, mutta nykyään enempi epävarmoja. Epävarmoista saatavista ja niiden kasvusta huolimatta, valtaosa varmasti selviää. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ainakin50,01 pros. veloista saadaantakaisin, ja sitten on kymmennykset joilla on tai tulee olemaan ongelmia joita sulatetaan pitkään.
Itse olen velaton ja varaton. Mutta pankkien vakaavaraisuuden ja selviämisen sijaan jokaisen pitäis funtsia sitä omaa selviämistä vastuiden kanssa. Se ei lohduta velatonta, että itsellä ei ole velkaa, jos velka on painottunut alle puolesta 20-80 ikäluokkiin kuulivista ja tuossakin ikäryhmässä velallisten osuus on alle puolet. Yleinen velkaantumisaste kun on jopa yli 100%. Tämä on siis on totuus, että joillakin velan määrä voi olla jopa useitasatoja prosentteja suhteessa käytettävissä oleviin varoihin.
Ja kyllä suomalaisten pankkien asema on siksikin hyvä, että ei täällä ole eurooppalaisita kuin 5% ja riskit ulkomaille on jotain alle 20%/ miljardi euroa,
Ja mitä tulee sitten tähän viestiin, että jokainen keskittyis omaantalouteen oman pankkinsa sijaan, niin se on se tärkein asia.
Kyllä suomalaiset voivat pääosin turvallisesti viedä vitosensa ja muutamat tonnit mihkäpankkiin vain, kun se oma talous kestää muutoin vain sen mitä kukin tekee.
Itselläni on pankeista mielipiteitä, ja ei Suomessa ole pankkeja joihin luotan täysin. Joku vaan oli pakko valita, kun suomessa on käytännössä pakko olla joku pankkitili, vaikka koko asia harmittaakin aivan sairaasti.
Ei se Pohjolakaan mikään pulmunen ole minun silmissäni, ja pidän kyllä Nordeankin tapaa toimia aika kyseenalaisena. Sampolla on omat ongelmansa ja vielä handelsbanken on tuntematon pankkina.
S-pankki taas ei pysty yksin vastaamaan kokonaisvaltaiseen pankkitarpeeseen,vaikka se ottaakin asiakkaansa aivanasiallisesti.
Koivupankki on kanssa kovin tuntematon.
Suomen pankit
op-omistaja
0
123
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732362Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512112Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321857Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma821681Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211123Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi41985Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55874