Olemme parikymppinen lapseton pariskunta ja avoliitossa jo kolmatta vuotta. Avomieheni käy töissä ja kuukausitulot 1800€ lisät. Itse olen opiskelija ja tienaan vain opintotuen ja asumislisän verran eli n. 450€/kk. Jo avoliiton alkutaipaleella sovimme että minä keskityn opiskeluun, ja hän tekee töitä.
Reilun vuoden jälkeen avomieheni alkoi kitistä minulle siitä kun en ole töissä - hänellä kun on useita opiskelijakavereita jotka tekevät töitä opiskelun ohella. Etsin sitten töitä, ja sainkin - puhelinmyyjänä. Tienasin 300-400e/kk osa-aikaisena (töitä väh. 15h/vk). Opinnot alkoi kärsiä, koska olin vain yksinkertaisesti niin väsynyt etten enää illalla jaksanut lukea kokeisiin jne. Sitten avomieheni alkoi narista minulle siitä kun olen töissä enkä keskity kouluun! Sovimme että teen loppukevään töitä ja kesälomalla sitten suoritan rästiin jääneitä opintoja ja luen jo etukäteen syksyä varten..
Kesällä en saanut opintotukea, joten tuloni oli tasan 0€/kk. Muutaman satasen kaikkiaan tienasin hoitamalla sukulaisten lapsia. Avomieheni aloitti taas narisemisen: kun en ole töissä ja hän joutuu maksamaan kaiken...
Nyt on syksy, saan jälleen opintotukea, mutta työharjottelujaksojen takia en töitä tänä syksynä tee (tästäkin olemme keskustelleet ja avomieheni on sitä mieltä että minun on parempi keskittyä kouluun). Tein kuitenkin erittäin hasardin löydön siivotessani: erääntyneitä laskuja, perintätoimistojen kirjeitä ja jopa käräjille menneitä maksamattomia vuokria. Kaiken kaikkiaan vajaat 3000€ on nyt maksamattomia menoja... Mieheni on lähiaikoina tehnyt aivan ihmeellisiä "sijoituksia": kaksi uutta tietokonetta, viikottaiset lottokuponit, rahapeliautomaatit, uusia Lagosten kenkiä ja vaatteita... Ostanut "hyvää ruokaa" kuten sisäfilepihviä, kebabia (yleensä kun syömme puuroa, makaroonia yms)... Ihmettelin mistä hän oli rahaa tempaissut johon hän vastasi "aina on sen verran varaa..." Vaan tässä nyt nähtiin: kesäkuun alusta nyt lokakuuhun asti melkeinpä kaikki hänen vastuullaan olevat laskut maksamatta. :(
Käräjille siis on vuokravelatkin mennyt, ja nyt vasta sain tietää että rahat on maksettava lokakuun loppuun mennessä tai ukot kantaa tavarat ulos... Uusi kämppäkin etsittävä tässä pikapuoliin. Itse menin jo "tuhlaamaan" kuukauden opintotukeni ruokaan, puhelin- ja nettilaskuihin sekä sähkölaskuun... Eikä siitä olisi paljoa ollutkaan apua tuossa 2000€ vuokrarästeissä johon tulee oikeudenkäyntikulut päälle. Mieheni tili on nolla. NOLLA! Palkka tulee kuun viimeinen päivä ja silloinkin "vain" se 1800€.
En halua jättää miestäni sillä olen seurustellut hänen kanssaan 14-vuotiaasta... Totta kai häntä rakastan. En vain oikein nyt tiedä kuinka auttaa häntä tajuamaan että vuokrat yms laskut vain TÄYTYY maksaa... Riidellessämme jopa tiuskaisin hänelle: "Tätäkö sinä minulle halusit?? Tämäkö on sinun näkemys huolenpidosta ja sopimuksista!?" Mieheni vain tokaisi ettei hän minulle mitään pahaa tarkoittanut, karkasi vain mopo käsistä. Ja että hänhän nyt tässä kärsii eniten kun laskut on hänen nimissään... Tähän sitten muistutin: MUTTA vuokrasopimuksessa on meidän molempien nimet...
Avopuolison rahankäyttöonelma...
14
454
Vastaukset
- vinkki ville
Pidä ainakin huoli et saat omat opintosi suoritettua ja pidä huoli ettet maksa miehesi laskuja mitä on jättänyt maksamatta. Ulosotto mieheltä voi pyytää maksu suunnitelman jolloin miehes voi saada velkansa maksettua. ei ole kovin luoettava sun miehes. katso ainakin ette itse joudu ongelmiin miehes takia. Jos joudut, niin eroa kannattaa harkita, koska miehes voi pilata sun luottotiedot ja muut asiat.
- vinkki ville
Koita ainakin saada oman osuutesi vuokrasta maksettua, niin ei mene perintään laskut, koska perinnästä tulee laskua lisää kuitenkin.
- .....!
Miehesi on täysi idiootti raha-asioissa. Sano itsesi irti hänen vastuullaan olevista jutuista, maksat vain oman osuuden menoista jos asutte yhdessä. Älä tee samaa virhettä kuin mies. Mies saa noin paljon palkkaa, eikä maksa laskuja, ainoastaan tyhmä ei tajua että ulosottoon ne menee loppupeleissä!!! Kyllä miehen palkalla jää rahaa vaatteisiin ja elektroniikkaan, vaikka maksaisi ne perus elämiseen menevät kulut, sähkön, kännykkäliittymän, netin ym ym... mutta ilmeisesti miehellä ei tuo laskupää toimi... Anteeksi tämä vihainen vastaus, en voi muuta kuin pyöritellä silmiäni moiselle talouden kuralle vetämiselle.
- n 25
Vau...minä muuttaisin pois. Ja tosiaan koska olette avoliitossa vastuu koskettaa sinuakin, nimenomaan ainakin tuon vuokran osalta. Hyvä jos muissa maksamatta jääneissä laskuissa miehen nimi, mutta ei tuo silti hyvää lupaa sinullekaan. Minulle tuollainen petos olisi liian suuri nieltäväksi. Hän on tarkoituksella, pidämmän aikaa valehdellut ja salannut asioita jotka vaikuttavat teidän kummankin elämään. Hänelle tavara ja oman egon buustaus on tärkeämpää kuin perustaloudesta huolehtiminen ja teidän kummankin arjen turvaaminen. Tuo ei ole mikään pikkujuttu ja toivonmukaan sinäkin heräät tilanteen vakavuuteen ENNEN kuin sinullakin on luottotiedoissa merkintä (joka vaikuttaa olennaisesti asunnon ja työn saantiin) ja hänen aiheuttamaansa velkataakkaa rästissä maksettavana.
Äh, ei tuollainen ole mies vaan poika... varsin keskenkasvuinen, itsekäs sellainen. - jhdqhwofvi
Tuli mieleeni, että olisikohan miehelläsi peliongelma? Kuulostaa meinaan näin äkkiseltään kovin tutulta..
- mk
Ainoa lasku mikä pitää aina ensiksi maksaa on vuokra ja sitten jos muuhun jää jotain niin sillä eletään koska asua pitää jossain ja niin edelleen. Ei muuta kun menette vanhemmiltanne lainaamaan vuoden masuajalla tuon pari tonnia jos mahdillista koksa älkää vain menttäkö luottotieto´ja koska sen jälekeen elämä on hankalaa koska asunnon vuokraajat tarkistavat yleensä luottotiedot.
- samantyyppistäkokenu
Tuli juttuasi lukiessa ajatus, että minäkin muuttaisin sinuna pois, sanoisin miehelle että sitten voidaan muuttaa taas yhteen kun on oppinut miten rahaa tulee käyttää oikein ja oikeisiin asioihin. Mutta ei se ole niin yksinkertaista, jos rakkaus on mukana.
Meillä oli vähän samantyyppistä reilu vuosi sitten. Miehellä kaatui firma ja rahaa meni niihin juttuihin. Olemme molemmat työssäkäyviä, palkat suunnilleen samat kuin sinun miehelläsi, mutta olemme sopineet kumpi maksaa mitkäkin yhteiset menot. Itse en siedä karhukirjeitä ja maksan aina laskut ajallaan, olen vaikka ostamatta ruokaa kunhan vaan saa laskut pois. Joten auta armias, kun alkoi meidän yhteisistä laskuista tulla muistutuksia, ja kun luulin että mies on ne hoitanut! Sanoin miehelleni tiukkaan sävyyn, että minä en halua muistutuksia ja karhukirjeitä kotiini. Mies sitten myönsi, ettei ollut rahaa maksaa laskuja. Olin tietysti tosi vihainen, kun mies ei ollut sanonut näistä ja makselin välillä pois niitä laskuja, jotka hänen olisi kuulunut maksaa. Viime helmikuussa minä sain työstä tulospalkkiota vajaa 1000e ja voit kuvitella mihin kaikkeen mukavaan olisin halunnut ne rahat käyttää, mutta miehen maksamattomiin laskuihinhan niistä rahoista suurin osa meni...
Asiat ovat tällä hetkellä parempaan päin, mutta edelleen minä tivaan mieheltäni onko hän maksanut yhteiset laskut ja paljonko hänellä on milloinkin rahaa (olemme pyrkineet siihen, että ruokaostoksia makseltaisiin vuorotellen mutta se asia ei vieläkään ihan aina onnistu). Kunhan saa laskut maksettua, niin hyvä niin.
Teet miehellesi selväksi miten nyt edetään tai onko hän edes miettinyt miten aikoo edetä? Maksat tosiaan vain ne osuudet, jotka sinun tulisi maksaa, mutta älä yhtään enempää. Vaikka minä makselin mieheni osuuksia, niin meillä ei sentään häätö uhannut! Teillä on eri juttu. Tai jos haluat, niin keskeytät opiskelut vähäksi aikaa ja menet töihin, jos haluat osallistua kustannuksiin. Voimia! - Merkantti
Oletko sinä varma että avomiehelläsi on työpaikka? Voi olla että hän on jo kesäkuulla saanut loparit eikä ole uskaltanut mainita sitä sinulle. Moni elää kaksoiselämää , menevinään töihin vaikka työpaikkaa ei edes ole olemassakaan.
Pyytäkää vanhemmiltanne vaikka ennakkoperintönä nuo 2000€ jottei velkataakkanne korkojen takia kasva älyttömyyksiin. Sitten myytte kaikki turhat tavarat, teette tarkan budgetin jota kummankin on pakko noudattaa ja aloitatte alusta jos teillä enää on pohjaa yhteiselle elämälle. - oihug
Ottamatta muuhun kantaa, huvittavaa että useampi vastaaja on päätynyt lopputulokseen että sen kun menee ja lainaa/pummii vanhemmilta.... :-D Eipä taida kaikilla vanhemmilla olla? Tulevaisuudessa enää varsinkaan, vaikka tällähetkellä siivoojaäitinne ajaisikin mersulla. Tavallisen duunarin koko palkka menee 30v. velkavankeuteen talonröttelöstä että olisi edes katto pään päällä.
- fdslkj342klj
Missä vaiheessa avomiehesi olisi sulle sanonut, että häätö on tulossa, jos et olisi löytänyt papereita itse?
Ota heti yhteyttä vuokra-asiasta käräjäoikeuteen ja kysy neuvoa - en tiedä, miten rekisterit menevät virallisesti, mutta selvitä mahdollisuutesi saada ainakin kirjattua johonkin ylös, ettet ole ollut rästeistä tietoinen, koska avopuolisosi on pimittänyt (kyllä! se on pimittämistä, jos kerran vuokrasopimus on molempien nimellä!) tiedon sinulta. Ja ala järjestellä asioita pikimmiten.
Yhdessä ette voi enää asua ennen kuin miehesi ottaa oikeasti opikseen. Hän on toiminnallaan todennäköisesti onnistunut saamaan sinullekin luottohäiriömerkinnän. Ja kun kyse on vielä vuokrarästeistä, se ei olekaan ihan pikkujuttu. Ota yhteyttä velkaneuvontaan, sosiaalitoimistoon, opiskelija-asuntosäätiöihin (jos paikkakunnallasi on; joku muukin opiskelijaneuvonta voisi tietää, miten auttaa). Pystytkö hätätapauksessa asumaan jonkin aikaa vanhemmillasi tai kavereillasi?
Tsemppiä vaikeaan tilanteeseesi. Kuten muutkin, minäkin sanon, että keskity nyt pelastamaan itsesi. Puhu ystäville, puhu vanhemmillesi. Miehesi huolehtikoon itsestään, kun on sotkun aiheuttanutkin. Itse päätät, onko tämä liikaa teidän seurustelua ajatellen, mutta kehottaisin vakavasti ainakin seurustelemaan seuraavan vuoden-pari eri asunnoista käsin. Miehesi on vielä nuori, niin kuin sinäkin, ja voi oppia virheistään, mutta jos se selviää tuosta kuin koira veräjästä niin tuskinpa oppii. - Tåhtåri Asa
Oli sitten niin hyvä panija, ettet maltttanu luopua?
- toivottavasti ei
Kuulostaa kyllä todella huolestuttavasti peliongelmalta eli siis PELIONGELMALTA. Lotot ja peliautomaatit. Tietokoneet kaikenmaailman pelisivustoja varten. Salailu. Hyvän ruoan ostaminen ns. itsensä ja sinun palkitseminen kun on tullut voitettua jotain tai yrittää hyvitellä häviämiänsä summia. Ja peliongelmastahan on todella vaikeaa päästä eroon ja luottamusta on erittäin vaikea rakentaa uudestaan. Tiedän mistä puhun. Itse olen vielä saman miehen kanssa, jolla velat edelleen ja maksan lähes kaiken elämisen kustannukset. (HUOM, en kaipaa tähän kenenkään mielipiteitä asiasta!) Kannattaa ottaa puheeksi.. kysellä myös yhteisiltä tutuilta ystäviltä onko huomanneet erityistä kiinnostusta rahapeleihin. Ja onko mahdollisesti mies ottanut myös esim joitain pikavippejä tms. muiden maksamattomien laskujen lisäksi.. tiedä häntä. Jos mihelläsi on peliongelma sitä voi olla erittäin, ERITTÄIN vaikea saada häntä myöntämään sitä. Toivon todella, että hän on ollut ns vain huoleton rahankäyttäjä....
- määmy
Viidessä kuukaudesa kolme tonnia velkaa ja palkka 1800 x 5 = 9 000 (miinus verot?). Mopo tosiaan karannut käsistä, kyllä noilla tuloilla tiukasti eläen pärjää.
Vaatteita voi ostaa kirpputorilta.
Aivan vinkkinä, kesällä kannattaa tehdä työtä saadaksesi rahaa, ei opiskella.
Perussääntö työmarkkinoilla kuitenkin on "Mitä parempi todistus, sitä varmemmin saa töitä". Nimim. Epätoivoinennnnnnn
Lähtökohta on jo täysin virheellinen.
Tehän ette ole avioliitossa, joten teidän ei tulisi edes asua yhdessä. Miehen tulee asua omassa asunnossa ja sinun omassasi ja kummankin velvollisuus on maksaa omat asumis ym. kustannukset..
Vasta sitten kun olette seurustelleet niin pitkään, että tunnette toistenne elämän tavat niin tarkkaan, että mitään ikäviä yllätyksiä ei tulevassa avioliitossa voi ilmetä, voitte harkita kihloihin menemistä ja siitä avioliittoon ja yhteiseen asuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731930Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471217
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462