EI TIEMAKSUJA DUUNAREILLE

ONKO JÄRKEÄ

Turku. Jopa liikenneministeriön sisällä epäillään, onko tiemaksujen kerääminen satelliittipaikannuksen avulla lainkaan toteutettavissa, kirjoittaa Turun Sanomat. Järjestelmän käyttöönottoa on ehdottanut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas).

Tiemaksuja kerättäisiin gps-paikantimen sijaintitietojen perusteella. Järjestelmä kattaisi koko maan.

Ministeriön asiantuntija, liikenneneuvos Lassi Hilska sanoo, että nykyteknologian riittävyydestä hankkeen toteuttamiseen on annettu liian ruusuinen kuva.

"Todellisuudessa tärkeimmät asiat, eli maksujen varmistaminen ja huijausyritykset, ovat täysin ilmassa."

Esimerkiksi gps-paikannin on helppo peittää foliolla, jolloin satelliitti ei voi seurata autoa.

Järjestelmä voi myös osoittautua hyvin kalliiksi. Saksassa suppeampi järjestelmä maksoi yli 700 miljoonaa euroa, ja Ruotsi luopui koko maan kattavan järjestelmän luomisesta korkeiden kustannusten vuoksi.

Turun Sanomien uutinen aiheesta
HS.fi 11.10.2011: Kyllönen: Yleinen tiemaksu purkaisi ruuhkia

10

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrankin tällä palstalla voi olla jonkun kanssa yhtä mieltä. Koko idean saisi haudata ja syvälle. Ei taida Kyllönen olla oikein ajan tasalla. Suomen ruuhkat ovat varsin pieniä Euroopan vastaaviin verrattuna, itsekin olen ollut sakujen baanalla muutaman tunnin aloillani lähellä Berliiniä enkä vieläkään tiedä miksi siellä se reilu 3 tuntia seisoskeltiin.

      • Puolueen jäsen

        Kyllösen ajatuksena on epäilemättä se, että kainuulaisten autoilu halpenisi, mutta tienkäyttömaksuihin sisältyy niin paljon koukkuja, että homma kusisi todennäköisesti tavallisten työläisten kintuille. Puolueen taholta Kyllösen sooloilulle pitäisi laittaa stoppi.


      • SPUTNIK BOT
        Puolueen jäsen kirjoitti:

        Kyllösen ajatuksena on epäilemättä se, että kainuulaisten autoilu halpenisi, mutta tienkäyttömaksuihin sisältyy niin paljon koukkuja, että homma kusisi todennäköisesti tavallisten työläisten kintuille. Puolueen taholta Kyllösen sooloilulle pitäisi laittaa stoppi.

        VIESTEJÄ VAAN KYLLÖSELLE


        [email protected]


      • Yllätyskö.no.ei

        Nyt asiaa ajaa Kepun Berner, ei se puolueesta ole kiinni.

        Ja näin edetään:

        Etenee, autoihin sim-kortti. Idea on alunperin EU:sta, mutta:

        "Mikäli tuo Bernerin missio yhtiöittää väylät onnistuu, niin kuljetaankohan me kohta kytky autoilla?

        Liittymän mukana voi liisata auton?

        Berner sanoi, että ei tarkoita yksityistämistä, eikä mahdollista myyntiä. Ja lehmät lentää ja joulupukki on olemassa..."

        http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228470-kytkyautot-tulee

        "Jos uudistus ajetaan läpi, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin HS:n mukaan ”SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan”.

        Järjestelmän teknisestä toteutuksesta huolimatta selvää on jo se, että uusi liikenneverkkoyhtiö ei laskuttaisi autoilijaa suoraan. Sen sijaan rahaa kuluttajilta perisivät yksityiset palveluntarjoajat.

        Poikkeuksia säännöstä olisivat vain kuljetusyritykset, jotka saisivat Bernerin mukaan ostaa kilometrinsä suoraan liikenneverkkoyhtiöstä.

        Käytännössä yksityiset palveluntarjoajat laskuttaisivat autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla"

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html?ref=rss


    • Mutta...

      kuten jo aiemmin sanottua, ne:

      "Nyt vaan toteuttaa EU-ideologiaa ja direktiivejä...

      "EU on päättänyt, että vuonna 2015 kaikissa uusissa autoissa on oltava gps- ja matkapuhelinominaisuus."

      "EU kannustaa jäsenvaltioita ”käyttäjä maksaa” -periaatteen toteuttamiseen liikenteessä ja on antanut sähköisistä tiemaksujärjestelmistä direktiivin, joka tähtää järjestelmien yhteentoimivuuteen Euroopassa.

      Yhdellä ajoneuvolaitteella maksut eri maissa kirjautuisivat samalle laskulle – matkapuhelinverkon kielellä puhutaan "tiemaksujen roamingista”, joka avaisi eurooppalaiset tiemaksumarkkinat."

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10107131/#comment-51636799

      • Näin_etenee

        Etenee, autoihin sim-kortti. Ideea on alunperin EU:sta, mutta:

        "Mikäli tuo Bernerin missio yhtiöittää väylät onnistuu, niin kuljetaankohan me kohta kytky autoilla?

        Liittymän mukana voi liisata auton?

        Berner sanoi, että ei tarkoita yksityistämistä, eikä mahdollista myyntiä. Ja lehmät lentää ja joulupukki on olemassa..."

        http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228470-kytkyautot-tulee

        "Jos uudistus ajetaan läpi, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin HS:n mukaan ”SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan”.

        Järjestelmän teknisestä toteutuksesta huolimatta selvää on jo se, että uusi liikenneverkkoyhtiö ei laskuttaisi autoilijaa suoraan. Sen sijaan rahaa kuluttajilta perisivät yksityiset palveluntarjoajat.

        Poikkeuksia säännöstä olisivat vain kuljetusyritykset, jotka saisivat Bernerin mukaan ostaa kilometrinsä suoraan liikenneverkkoyhtiöstä.

        Käytännössä yksityiset palveluntarjoajat laskuttaisivat autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla"

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html?ref=rss

        Puolueesta riippumatta politiikot noudattaa orjallisesti EU:n "opastusta".


    • opserveri

      eli selkeästi ylikansallinen rahastus JOLLA RAHOITETAAN EU::N YLISUURIA MENOJA JA KONEISTOA

    • Valfrid.Valvottu

      Jos nyt oikein muistan ideaa kehitteli Ollila-Kyllönen akseli.

      Nuo kytkennät joihinkin valmistajiin ja noihin mainittuihin laskuttajiin vaikuttavat aika mielenkiintoisilta. Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei kukaan ole niistä kiinnostunut. Samoin nämä kateusverot ovat aika mielenkiintoinen yhdistelmä. Se , että joillakin on tiedossa tuosta "kyyläys-syteemistä" megaluokan bisnes on myöskin valvontasysteemi joka voittaa STASIN ja KGB n. Kortistothan tuntuvat olevan jo valmiina. En sano mitä tilanne muistuttaa siinäkinhän oli valmiit piirustukset jo ennen aloitusta.

      • Rahastusprojekti

        Asiaa kehitteli EU jo vuonna 1995 oli niiden papereissa tästä.

        "Europarlamentin sivuilta löytyy vuonna !!!1995!!! tehty liikenteen valkoinen kirja jossa tätä asiaa jo suunnitellaan."

        Tuolta autopalstalta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/12011855/mita-olet-mielta-suunnitellusta-kilometriverotuksesta

        Homma menee siihen, kuten eussa yleensäkin, että hommasta tehdään bisnestä ja että lopulta ulkomaiset ylikansalliset toimijat ostavat tiet ja alkavat rahastaa niillä ja raha maasta valuu taas yhdestä reijästä lisää ulos jonnekin veroparatiiseihin.

        "Vivianne Forrester, ranskalainen kirjailija, kirjoittanut Ranskan vuoden -96 bestsellerin "The Economic Horror" Newsweek 3.2.1997

        "Eurooppa oli mainio poliittinen idea, josta ei ole tullut mitään muuta kuin taloudellinen valtapeli: tyypillinen anglosaksinen tapa tehdä bisnestä. Kaikki tarkoittaa joustoja, säätelyn purkamista ja alijäämien leikkaamista. Ajattelen, mitä tämä tarkoittaa inhimillisinä käsitteinä, ja tiedän, että alijäämät edustavat monen ihmisen kohdalla terveyden huoltoa, koulutusta - elämää."

        http://www.kaapeli.fi/~veu/eusta2.html

        Patomäkikin vielä tuolloin tajusi sen, mikä EU on, samaisesta linkistä lainattuna.

        "The Politics of the Economic and Monetary Union" (Talous- ja rahaliiton politiikkaa), ulkopoliittinen instituutti Hufvudstadsbladet 27.3.97

        "Se uusliberalismi, joka on Emun perustana on ristiriidassa perinteisen eurooppalaisen hyvinvointivaltion ja sen arvojen kanssa, sanotaan raportissa. Patomäki ja Minkkinen toteavat omassa kappaleessaan, että Emu on poliittinen eikä taloudellinen projekti". "


    • kyllä_maksatte

      Maksatta tai itkette, ei sillä väliä, tulette joka tapauksessa maksamaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      105
      3651
    2. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      47
      2600
    3. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      98
      2380
    4. 24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä

      Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣
      Ikävä
      40
      1954
    5. Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi

      Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu
      Ikävä
      27
      1638
    6. Rakastan sua

      Tänäänkin, eilenkin, varmaan huomennakin..
      Ikävä
      27
      1512
    7. Mulla tulee vaan niin

      Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et
      Ikävä
      21
      1478
    8. En tunne, en ymmärrä

      enkä muista 😱
      Ikävä
      22
      1318
    9. Olikohan se

      Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi
      Ikävä
      8
      1231
    10. Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi

      Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?
      Ikävä
      70
      1225
    Aihe