EI TIEMAKSUJA DUUNAREILLE

ONKO JÄRKEÄ

Turku. Jopa liikenneministeriön sisällä epäillään, onko tiemaksujen kerääminen satelliittipaikannuksen avulla lainkaan toteutettavissa, kirjoittaa Turun Sanomat. Järjestelmän käyttöönottoa on ehdottanut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas).

Tiemaksuja kerättäisiin gps-paikantimen sijaintitietojen perusteella. Järjestelmä kattaisi koko maan.

Ministeriön asiantuntija, liikenneneuvos Lassi Hilska sanoo, että nykyteknologian riittävyydestä hankkeen toteuttamiseen on annettu liian ruusuinen kuva.

"Todellisuudessa tärkeimmät asiat, eli maksujen varmistaminen ja huijausyritykset, ovat täysin ilmassa."

Esimerkiksi gps-paikannin on helppo peittää foliolla, jolloin satelliitti ei voi seurata autoa.

Järjestelmä voi myös osoittautua hyvin kalliiksi. Saksassa suppeampi järjestelmä maksoi yli 700 miljoonaa euroa, ja Ruotsi luopui koko maan kattavan järjestelmän luomisesta korkeiden kustannusten vuoksi.

Turun Sanomien uutinen aiheesta
HS.fi 11.10.2011: Kyllönen: Yleinen tiemaksu purkaisi ruuhkia

10

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrankin tällä palstalla voi olla jonkun kanssa yhtä mieltä. Koko idean saisi haudata ja syvälle. Ei taida Kyllönen olla oikein ajan tasalla. Suomen ruuhkat ovat varsin pieniä Euroopan vastaaviin verrattuna, itsekin olen ollut sakujen baanalla muutaman tunnin aloillani lähellä Berliiniä enkä vieläkään tiedä miksi siellä se reilu 3 tuntia seisoskeltiin.

      • Puolueen jäsen

        Kyllösen ajatuksena on epäilemättä se, että kainuulaisten autoilu halpenisi, mutta tienkäyttömaksuihin sisältyy niin paljon koukkuja, että homma kusisi todennäköisesti tavallisten työläisten kintuille. Puolueen taholta Kyllösen sooloilulle pitäisi laittaa stoppi.


      • SPUTNIK BOT
        Puolueen jäsen kirjoitti:

        Kyllösen ajatuksena on epäilemättä se, että kainuulaisten autoilu halpenisi, mutta tienkäyttömaksuihin sisältyy niin paljon koukkuja, että homma kusisi todennäköisesti tavallisten työläisten kintuille. Puolueen taholta Kyllösen sooloilulle pitäisi laittaa stoppi.

        VIESTEJÄ VAAN KYLLÖSELLE


        [email protected]


      • Yllätyskö.no.ei

        Nyt asiaa ajaa Kepun Berner, ei se puolueesta ole kiinni.

        Ja näin edetään:

        Etenee, autoihin sim-kortti. Idea on alunperin EU:sta, mutta:

        "Mikäli tuo Bernerin missio yhtiöittää väylät onnistuu, niin kuljetaankohan me kohta kytky autoilla?

        Liittymän mukana voi liisata auton?

        Berner sanoi, että ei tarkoita yksityistämistä, eikä mahdollista myyntiä. Ja lehmät lentää ja joulupukki on olemassa..."

        http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228470-kytkyautot-tulee

        "Jos uudistus ajetaan läpi, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin HS:n mukaan ”SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan”.

        Järjestelmän teknisestä toteutuksesta huolimatta selvää on jo se, että uusi liikenneverkkoyhtiö ei laskuttaisi autoilijaa suoraan. Sen sijaan rahaa kuluttajilta perisivät yksityiset palveluntarjoajat.

        Poikkeuksia säännöstä olisivat vain kuljetusyritykset, jotka saisivat Bernerin mukaan ostaa kilometrinsä suoraan liikenneverkkoyhtiöstä.

        Käytännössä yksityiset palveluntarjoajat laskuttaisivat autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla"

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html?ref=rss


    • Mutta...

      kuten jo aiemmin sanottua, ne:

      "Nyt vaan toteuttaa EU-ideologiaa ja direktiivejä...

      "EU on päättänyt, että vuonna 2015 kaikissa uusissa autoissa on oltava gps- ja matkapuhelinominaisuus."

      "EU kannustaa jäsenvaltioita ”käyttäjä maksaa” -periaatteen toteuttamiseen liikenteessä ja on antanut sähköisistä tiemaksujärjestelmistä direktiivin, joka tähtää järjestelmien yhteentoimivuuteen Euroopassa.

      Yhdellä ajoneuvolaitteella maksut eri maissa kirjautuisivat samalle laskulle – matkapuhelinverkon kielellä puhutaan "tiemaksujen roamingista”, joka avaisi eurooppalaiset tiemaksumarkkinat."

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10107131/#comment-51636799

      • Näin_etenee

        Etenee, autoihin sim-kortti. Ideea on alunperin EU:sta, mutta:

        "Mikäli tuo Bernerin missio yhtiöittää väylät onnistuu, niin kuljetaankohan me kohta kytky autoilla?

        Liittymän mukana voi liisata auton?

        Berner sanoi, että ei tarkoita yksityistämistä, eikä mahdollista myyntiä. Ja lehmät lentää ja joulupukki on olemassa..."

        http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228470-kytkyautot-tulee

        "Jos uudistus ajetaan läpi, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin HS:n mukaan ”SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan”.

        Järjestelmän teknisestä toteutuksesta huolimatta selvää on jo se, että uusi liikenneverkkoyhtiö ei laskuttaisi autoilijaa suoraan. Sen sijaan rahaa kuluttajilta perisivät yksityiset palveluntarjoajat.

        Poikkeuksia säännöstä olisivat vain kuljetusyritykset, jotka saisivat Bernerin mukaan ostaa kilometrinsä suoraan liikenneverkkoyhtiöstä.

        Käytännössä yksityiset palveluntarjoajat laskuttaisivat autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla"

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html?ref=rss

        Puolueesta riippumatta politiikot noudattaa orjallisesti EU:n "opastusta".


    • opserveri

      eli selkeästi ylikansallinen rahastus JOLLA RAHOITETAAN EU::N YLISUURIA MENOJA JA KONEISTOA

    • Valfrid.Valvottu

      Jos nyt oikein muistan ideaa kehitteli Ollila-Kyllönen akseli.

      Nuo kytkennät joihinkin valmistajiin ja noihin mainittuihin laskuttajiin vaikuttavat aika mielenkiintoisilta. Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei kukaan ole niistä kiinnostunut. Samoin nämä kateusverot ovat aika mielenkiintoinen yhdistelmä. Se , että joillakin on tiedossa tuosta "kyyläys-syteemistä" megaluokan bisnes on myöskin valvontasysteemi joka voittaa STASIN ja KGB n. Kortistothan tuntuvat olevan jo valmiina. En sano mitä tilanne muistuttaa siinäkinhän oli valmiit piirustukset jo ennen aloitusta.

      • Rahastusprojekti

        Asiaa kehitteli EU jo vuonna 1995 oli niiden papereissa tästä.

        "Europarlamentin sivuilta löytyy vuonna !!!1995!!! tehty liikenteen valkoinen kirja jossa tätä asiaa jo suunnitellaan."

        Tuolta autopalstalta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/12011855/mita-olet-mielta-suunnitellusta-kilometriverotuksesta

        Homma menee siihen, kuten eussa yleensäkin, että hommasta tehdään bisnestä ja että lopulta ulkomaiset ylikansalliset toimijat ostavat tiet ja alkavat rahastaa niillä ja raha maasta valuu taas yhdestä reijästä lisää ulos jonnekin veroparatiiseihin.

        "Vivianne Forrester, ranskalainen kirjailija, kirjoittanut Ranskan vuoden -96 bestsellerin "The Economic Horror" Newsweek 3.2.1997

        "Eurooppa oli mainio poliittinen idea, josta ei ole tullut mitään muuta kuin taloudellinen valtapeli: tyypillinen anglosaksinen tapa tehdä bisnestä. Kaikki tarkoittaa joustoja, säätelyn purkamista ja alijäämien leikkaamista. Ajattelen, mitä tämä tarkoittaa inhimillisinä käsitteinä, ja tiedän, että alijäämät edustavat monen ihmisen kohdalla terveyden huoltoa, koulutusta - elämää."

        http://www.kaapeli.fi/~veu/eusta2.html

        Patomäkikin vielä tuolloin tajusi sen, mikä EU on, samaisesta linkistä lainattuna.

        "The Politics of the Economic and Monetary Union" (Talous- ja rahaliiton politiikkaa), ulkopoliittinen instituutti Hufvudstadsbladet 27.3.97

        "Se uusliberalismi, joka on Emun perustana on ristiriidassa perinteisen eurooppalaisen hyvinvointivaltion ja sen arvojen kanssa, sanotaan raportissa. Patomäki ja Minkkinen toteavat omassa kappaleessaan, että Emu on poliittinen eikä taloudellinen projekti". "


    • kyllä_maksatte

      Maksatta tai itkette, ei sillä väliä, tulette joka tapauksessa maksamaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2321
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2241
    3. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2197
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1426
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1392
    8. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1126
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1106
    Aihe