Poika on menossa naimisiin. Morsian on nuori ja kaunis, kuinkas muuten.
Oletin ilman muuta, että hän sulautuu perheeseemme uuden tyttären lailla.
Nyt olen alkanut pelätä miten selviydyn, sillä pahaksi onneksi olen lukenut näitä palstoja, joissa miniät purkavat tuntojaan.
Mitä anopilta oikein odotetaan?
Mistä voin tietää, olenko sanonut tai tehnyt jotain sellaista, että miniä alkaa karttaa minua. Yritän olla ns. oma itseni. Jospa en sellaisena kelpaakaan?
Toistaiseksi kaikki on hyvin. Mutta olen alkanut tarkkaila itseäni ja huolestuneena mietin, onko tarjoilut ok? Tyrkytänkö älyttömiä neuvoja, jos sanon mielipiteeni jostakin asiasta? Uskallanko lahjoittaa mitään esinettä, jospa se ei ole miniän maun mukainen.
Pitääkö minun aina komunikoida vain poikani kanssa? Monissa teksteissä tuodaan esiin närkästys siitä, että anoppi on puhunut asiat miniälle, vaikka hänen olisi kuulunut tuoda mielipiteensä esiin poikansa kautta.
Hätäilenkö turhaan?
Epävarma olo
13
551
Vastaukset
- 5+3
Osittain hätäilet turhaan, osittain on oikeasti järkevääkin pohdintaa. Minusta ei ole oman anoppini "tyttäreksi", kun on oman äidinkin kanssa ihan tekemistä. Anoppi on mieheni äiti, ei minun äitini. That's it. Kavereita voidaan olla mut minkäännäköistä äiti-tytär-suhdetta on turha yrittää.
Tavaroita ei kannata lahjoittaa, jos ei ole sovittu jostain tietystä asiasta vaikkapa uuteen kotiin. Minun makuni poikkeaa anopin mausta valtavasti, enkä halua hänen tuomiaan koriste-esineitä pitää esillä, kun en niitä ylenmäärin halua muutenkaan pitää pölyä keräämässä.
Mieti asioita vaikkapa niin, että haluaisitko oman anoppisi neuvovan sinua vaikkapa kodinhoitoon liittyvissä asioissa (minä en haluaisi, sen verran on "reviiritietoisuutta" meikäläisessä). Anna vinkkejä, jos niitä pyydetään, älä tuputa omia tapojasi. Jos miniä haluaa keskustella kanssasi jostain ruuanlaittoon liittyvästä, älä myöskään päsmäröi vaan nimenomaan KESKUSTELE, jutustele, ota vinkit ja ajatukset vastaan ja jaa omasi.
Ole toki oma itsesi ja kunnoita samalla poikasi ja miniäsi elämää. Jos se ei riitä miniälle, se ei ole ongelmasi. Silloin voit olla yhteydessä ihan vaan poikaasi.- Huolest. an.
Olen suhtautunut tulevaan miniääni kuin nuorempiin työtovereihini.
Eipä tule mieleeni ruveta heitä neuvomaan taloudenpidossa, ja monissa asioissa myönnen mielelläni, että nuoret ihmiset tietävät enemmän kuin minä.
Kuitenkin ajattelen, että en voi olla pelkästään samaa mieltä kenenkään kanssa, on hän sitten miniä tai kuka tahansa. "Omana itsenäni" olen monesta asiasta vakuuttunut. Jos jollakin on eri mielipide, niin en toki rupea välejä katkomaan, mutta en myöskään vaihda mielipidettäni toisen tahdon mukaiseksi. Olisinpa aika tuúliviiri.
Minun kansani on kylläkin hyvin vaikea saada riitaa aikaan, jos riidaksi nimitetään äänen korottaminen ja juupas-eipäs-väittely.
Olen elämäni aikana oppinut ainakin sen, että jokainen voi ajatella asioista oman mielensä mukaan, eikä minun asiani ole oikoa kenenkään käsityksiä. Vain lapsia ohjasin, kun he tarvitsivat neuvoja aikoinaan, mutta en ole heidänkään elämäänsä koskaan puuttunut myöhemmin.
Mutta en myöskään siedä omaan elämääni puuttumista. Olen yksinhuoltajana joutunut tekemään aina päätökseni ilman muiden apua. En varmaankaan osaa ottaa neuoista vaarin, jollen ole niitä nimenomaan pyytänyt.
Uskon kyllä, ettei miniäni tule minua neuvomaankaan. Emme - kuten sanoitkin - ole niin läheisiä kuin äiti ja tytär.
- tarkka ampuja
Niin.. Mitä anopit sitten odottavatkaan? Uutta tytärtäkö? Naista josta voisi koulia itselleen mieleisen "tyttären"? Ei tälläinen enää tule kyseeseen. Miniät hoitavat itse uransa ja rahansa, kotinsa yms. Anopit eivät pääsääntöisesti koskaan asu saman katon alla enää tänä päivänä lastensa kanssa. Joten kumpikaan ei tarvitse toista käytännössä mihinkään. Periaatteessa siis moni anoppi lienee tuntee olevansa tarpeeton poikansa perheelle. Vai ?
Onneksi ei ole yhtään poikalasta minulla.. Säästyy tälläiseltä ihan kokonaan. Miksei tyttöjen äidit täällä ole valittamassa sanallakaan vävyistään.. Aina riidellään siitä pojasta. Hämmästyttävää.. ja kertoo paljon siitä kuinka äidit eivät laske poikiaan irti, myös jotkut miniät eivät päästä anoppia osalliseksi miehensä elämään..
Tarvitseeko siis mies äitiä enemmän kuin nainen? Sille näyttää..- anoppipeikko
Naiset käyttäytyvät eri tavoin miesten seurassa mitä naiset toistensa
kesken.Sukupuolierot säätelevät tapaamme kohdata toisiamme.
Äidin ja tyttären välit ovat useimmiten "hankalamman sorttiset"mitä
isien tyttärien keskeiset välit.
Miniät eivät myöskään juuri noteeraa edelleenkään miesten käyttäytymisiä
koska heillä ei juurikaan ole "välejä" miehensä isään .
Miehet ovat edelleen sivuasemassa naisten keskeisten välien selvittelyissä.
Äidit laskevat" poikansa irti "varsin helposti kun tulevat huomaamaan
lastensa kohtelun hyväksi.Tarkoitan miehen samaa asemaa naisen ja
miehen välisessä kanssaäkymisessä
Myös naiset jotka kokevat liian alhaista arvostusta omalta siipaltaan
hakevat usein "osattomuuteensa"helpotusta oman äitinsä myötätunnolla
ja arvostuksella tytärtään kohtaa.
Voidaan puhua perheessä vallitsevan "keskeinäisten välien arvottomuudesta"josta seurauksena etääntyminen omasta puolistosta
ja siirtyminen tuttuun ja turvalliseen "äiti/poika tai tytär /äiti suheisiin "
helpottamaan kotona vallitsevaa "huonoutta"
Ap.lle En lähtisi soimaamaan itseäni "huonouteen".
Miniät tulevat tulevaisuudessa kohtamaan väistämättä myös itse
anopin osan "vaikeutta".Naiset vain ovat toisiaan kohtaan välillä
sietämättömiä ja kärkkäitä arvostelemaan toistensa tekemisiä.
- anoppipeikko
Ei mies tarvitse äitiä vaan naisen joka rakastaa ja arvostaa hänen
tekemisiään .
Usein perhesysteemeissä joissa on liian" manipuloiva "toinen puoli
syntyy näitä anoppi kiistoja sun muita riitaisuuksia.
Sellaiset perheet joissa molemminpuolinen arvostus on kohdallaan
kohtaavat harvemmin näitä "äiti /poika"ongelmia.
Kysykääpä miniät itseltänne missä haluatte miehenne viihtyvän
äidin vai teidän seurassa ?
Mies tulee saada ensin arvostusta omalta siipaltaan näin" kilpailutilanne"
kumman kaa poika jakaa elämäänsä eteenpäin selkiytyy.
Mikäli oma äiti antaa parempaa arvostusta pojalleen mitä oma vaimo
kykenee antamaan menevät roolitukset pieleen.
Kukapa meistä ei kaipaa ihmisten seuraa joilta saa arvostusta omille
mielipiteilleen ?
Lähtekääs miniät tästä näkökulmasta tarkkailemaan omaa asemaanne.
Mitä enemmän annatte arvoa omalle miehellenne sitä vähemmän mies kaipaa äidin arvonatoa ja seuraa .
Olkaa niniät parasta seuraa miehellenne niin ette jää nuolemaan anopin
tekemiä "haavoja "rinnassanne. - masambi
Olipa anoppi tai miniä, niin hyvä tilannetaju ja kohteliaat käytöstavat pelastavat tilanteesta kuin tilanteesta sekä hyvässä lykyssä myös pitävät toisen riittävän etäällä. Ja onko ylipäätään sukulaisuhteissa pyrittävä tulemaan toimeen vai voisiko ajatella,että kunhan pärjätään niillä kyvyillä kuin on tuppaamatta kummankaan elämään sen enempää kuin on pakko?
Ylipäätään mietin, mikä ihmeen vimma on saada olla jotakin mieltä . Maailmassa on tavattomasti puheenaiheita , joissa riittävällä itsetunnolla varustettu ihminen voi vaan kysellä ja kuunnella ja pysyä neutraalina. Se, että asettaa odotuksia omalle ja toisen rooleille on jo valmiiksi tuomittu epäonnistumaan, koska kukaan ei taatusti käyttäydy kuin itse haluaisi. On eri asia tulla siis toimeen työkavereiden kanssa kuin sukulaisen, koska sukulaisuudessa on aina iso tunnelataus mukana ja sitä suuremmalla syyllä neutraalius ja elämänviisaus toimitkoot sukulaisuuden oppaina kuin pohtia millainen kunkin pitäisi olla. - tarkka ampuja
En voi kompata sinua puheissasi anoppipeikko. Omaan äitiini välini ovat erinomaisessa kunnossa, samoin appiukkoon.. siis ylipäätään jokaiseen muuhun paitsi päsmäröivään anoppiini. Miehenikään ei pidä äidistään erityisemmin enää, koska äitinsä kohtelee minua huonosti..
Tällätavalla se yleensä kulkee. Anopit löytävät edestään sen mitä ovat kylväneetkin. - anoppipeikko
En yksistään sanoisi anoppien löytävän edestään sen mitä ovat kylväneet.
Me kaikki ihmiset kylvämme kotona saamaamme satoa eteenpäin.
Jokaisella meistä löytyy suhteessamme mustia aukkoja joihin putoilemme
ja löydämme edestämme tekojemme seuraukset.
Avioieroissa tehdään usein hallaa suhteeseen ulkopuolisilla suhteilla
ynnä muilla kepulikonstein.
Näin maistetaan omaa lääkettä.
Uusioperheissä kylvetään vihan siemeniä ex-perheitä kohtaan.
Miniät osaavat yhtä lailla toimia kelvottomasti anoppia kohtaan mitä
anopit miniöitään varsinkin silloin kun ihmisten heikoimmat puolet painavat
enemmän mitä hyveet.Naisten keskuudessa pelaa ensin hyvätahtoisuutta
miniän ja anoppi alkuerissä näin kaikki onkin suhteellisen hyvin.
Arkipäiväinen elämä paljastaa jokaisen huonoja puolia ja pölyttää
hyvän tahdon (pettymys toiseen kuten avioelämässäkin)
Mielestäni ei ole erillisiä `hirmuanoppeja" näitä tyyppejä löytyy kaiken sorttisten
ihymisten keskuudesta niin miniöiden appien,ukkien ja sukulaisten
työelämän piiristä ja mistä tahansa ihmisten välisustä kanssakäymisistä
Mitäs vaikeutta on rajoittaa anopin liiallista päsmäröintiä kodissanne ?
Antakaa anopin päsmäröidä luonteensa mukaisesti kodissanne normaalin
sietokyvyn mukaan .Oli kyseessä kenen tahanasa ikävät päsmäripuolet joudutte säätämään tilanteesta syntyviä haittavaiukutksia
kotiinne sopivalle tasolle ,
Ulkopuoliset haitat suhteessanne kuten uskottomuus,anopin tekemiset,
appiukon tekemättä jättämiset ja muut ikävyydet korjaantuvat parhain päin
siinä tilassa kun oma liittonne on uskollisuuden tasapainossa,
Siinä vaiheessa kun liittonne sopu rakoilee syntyy railoja jäävuoreen .
Usein ihmissuhderiitaisuuksissa on myös kyse omastakin jaksokyvystä
katsella oman puolisonsa vaikeita piirteitä joista paljastuu samoja
ominaisuuksia mitä kaivetaan esiin puolison vanhemmista.
Varmaa kuitenkin on puolison kääntyvän oman tutun ja turvallisen perheen
siipien suojaan siinä vaiheessa kun oma liitto kokee sisältä käsin loukkaamista
tai muuta ihmisarvoa alentavaa tekoa. - Tarkka ampuja
sinulla anoppipeikko on ilmeisesti erittäin paljon kokemusta kaikesta kirjoittamastasi ja kova elämä on jo ehtoopuolella? Ainakin tuntuu tulevan näin hyvin tietäväisiä ja kokeen oloisia vastauksia meille kaikille muille.. Meinaan näyttää ettet ole päässyt itse kovinkaan helpolla, jos kokemuksesta puhut etkä vain spekuloi..
- tarkka ampuja
ps.. niinjuu ja meillä ei päsmäröi kukaan.. emme ole sen tyyppinen perhe että olisi tälläistä tarvetta kenellekään syntynyt. Anoppi ei käy meillä emmekä me vieraile hänen luonaan.
Mieheni tukeutuu minuun tai appeen tms (jolla uusi vaimo).. ei äitiinsä. Ei ole ikinä turvautunutkaan äitiinsä... - anoppipeikko
Tottakai tähän ikään menessä on kertynyt monenlaista elämän vaihetta
Ei kenelläkään ole tarjolla ainoastaan helppoa elämää, vaihtelevaa kylläkin.
Vuodet kiskovat perässään monenlaista tunnetilaa, hekumasta ikävään
alakuloon ja mentyksiin.Tiedätte varmaan jo itsekkin kuinka iloinen asia
voi vaihtua ikäväksi samaten ikävyyksistä selvityminen tuottaa suurta ilon
tunnetta rintaan .
En todellakaan ole päässyt elämästä vain helpolla luulenpa ettei sellaista
ihmistä elämän varrella ole joka ei olisi itsensä tai läheistensä
elämän vaikeuksia joutunut mieleensä tallentamaan.
KIitos kuitenkin ajatuksista joita minusta päättelit .
En sitten tiedä kuinka kevyesti olet itse elämääsi tähän päivään asti
elänyt kun mietteesi keskittyvät vain minun elmän kulkuun.
Sitä asiaa en voi taata kuinka kovaa elämäni tulee ehtoopuolella olemaan
luulenpa ettet tiedä itsekkään millaisen" ehtoollisen" saat itsellesi
kun päivä kääntyy iltaa kohti .Terveisin hyvä näin.
- miniä-anoppi
Toki hätäilet vähän turhaan, kyllä sinä kelpaat sellaisena kuin olet, ja kelpuuta se miniäsi myös sellaisena kuin hän on, niin hyvin käy. Tärkeintä vain on ettei ruveta käskyttämään ei omaa poikaa eikä miniääkään eikä arvostella heitä, siitä he eivät pidä, heillä alkaa oma yhteinen elämä. Äläkä huolehdi tarjoiluista, kyllä kaikki sujuu, miniääkin rupeaa huolestuttamaan, jos sinä olet liian tarkka, meillä omassa kodissa voi olla välillä vaikka "kenttäluonas", oppivat ottamaan itsekin, ja auttamaan.Tosin minulla ei miniöitä, mutta ihaniä vävypoikia siitäkin edestä. Olen itsekin ollut miniänä, tiedän millaista se on, asunut anopin ja appiukon katon alla, ja hoitanut heidät hautaan asti.Elämä ei aina helppoa. Mutta tärkeintä kuitenkin rakasta lähimmäistäsi ihan niinkuin itseäsi.
- anoppikans-.,
Vaikuttaa vaikealta nämä anoppi/miniä suhteet. Itse olen ollut miniä ja liiana aikaisin avioitunut sellainen, näin jälkeenpäin toisinaan naurattaa kun muistaa miten lapsellinen sitä oli eikä ymmärrystä riittänyt anopille yhtään. Kaikki oli minua vastaan vaikka hän mitä olisi sanonut tai tehnyt. Joten iän kasvaessa tulee toiset ajatukset mieleen ja sitä alkaa ymmärtämään anoppiakin ihan toisella lailla. Hävettää muutamat muistot joita ei saa tekemättömäksi kun sitä pauhasi "minä itse tyylillä" anopista.
Tänään olen anoppi itse ja hyvin arka sellainen, yritä etten aiheuttaisi olemuksellani mitään vaivaa poikani perheelle. Olen myös saanut huomata että miniälle on äiti ja sisaret kaikista tärkeimpiä, olin toivonut että saisin itsekkin olla heidän yhtäisössään vaan ei ole ollut tilaa. Joulut he viettävät miniän äidin luona kaikkien sisarusten kesken, mutta en ole valitanut siitä sillä se on heidän tapansa elää, minä vietän jouluni omalla laillani ja kylläkin aina viimeiseen asti aattona ajattelen että kai he soittavat ja pyytävät minutkin kerran mukaansa. Niin ei ole käynyt. Minun on hyväksyttävä se asia. Ja teen sen. Silti noin yleisesti olemme kyläilemässä toistemme luona ja olempa tyhmyyksissäni möläytellyt joskus sellaisia mitä olen vasta jälkeenpäin huomannut että saattoi miniä suuttua. Joten ei ole helppoa.
Anoppi on usein paha miniän mielestä siksi on hyvä pitää neutraalit välit, siis ei tukkia sinne missä meitä ei kaivata.
Mutta vävyt ovat ihan toista luokkaa, heidän seuraansa kyllä sopii ja saa olla tarpeeksi heidän lastensa kanssa.
Sellaista se on elämä omiin lapsiinsa tulee rajoitettu laatu aika sitä mukaa kun he perustavat oman elämänsä, kuten meidän anoppienkin jotka kerran olimme miniöitä.
Sitten nämä jotka niin kovasti ovat perimässä anoppejaan, testamentissa sitten aikanaan näkyy kuka saa mitäkin , joten ihan turhaa alaata riitelemään asioista. Ja siitä näkyy myös se mitä anopin elämässä on ollut tärkeää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462