Kertokaa aloittelijalle, että minkälaisen sisätilanlämmittimen uskaltaa ottaa käyttöön, kun lämpötolpassa on kaksi pistokepaikkaa ja yksi 16A sulake? Ja lohkolämmitin käytössä tietty samalla.
Sisätilanlämmitin
9
1002
Vastaukset
- Kiellettävä kokonaan
Sisätilan sähkölämmitys on ekoterrorismia, joka pitäisi kieltää lailla. Heti kun laittaa auton käyntiin ja lähtee liikkeelle auton oman lämmityslaitteen puhallus työntää "lämmitetyn" sisäilman pihalle ja tilalle tulee kylmä ulkoilma.
- oikeaa tietoa tarjol
Ei ainakaan oikeissa autoissa joissa on automaattinen ilmastointi joka säätää venttiileitä ja puhallusta sen mukaan joka on nopein tapa saada haluttu lämpötila auton sisään.
- Poistaa kosteuden
oikeaa tietoa tarjol kirjoitti:
Ei ainakaan oikeissa autoissa joissa on automaattinen ilmastointi joka säätää venttiileitä ja puhallusta sen mukaan joka on nopein tapa saada haluttu lämpötila auton sisään.
Kunnon auton automaatti kytkee käynnistettäessä maksimipuhalluksen ja suuntaa puhalluksen ikkunoihin. Kyllä varmaan vaihtuu kylmä ilma lämpimän tilalle, mutta tämä takaa sen, että ikkunat eivät hikoile umpeen.
- Niin kuuluukin
Niin pitääkin tulla. Sisätilan lämmittäminen kuivaa autoa eli kun auton sisällä oleva ilma lämpenee, niin siihen sitoutuu samalla auton sisäkosteutta. Kun autolla lähdetään liikkeelle niin lämmityslaite kuuluukin puhalluttaa täysillä että kostea ilma poistuu ja korvautuu kuivalla ulkoilmalla, ja näin saadaan estettyä tehokkaasti ikkunoiden huurtuminen ja jäätyminen.
- lisää kulutusta
Poistaa kosteuden kirjoitti:
Kunnon auton automaatti kytkee käynnistettäessä maksimipuhalluksen ja suuntaa puhalluksen ikkunoihin. Kyllä varmaan vaihtuu kylmä ilma lämpimän tilalle, mutta tämä takaa sen, että ikkunat eivät hikoile umpeen.
> Kunnon auton automaatti kytkee käynnistettäessä
Eihän tuo ole kunnollinen automaatti, vaan typerin mahdollinen! Tai ainakin melkein. Vielä huonompi on sisäkierron käyttö lämpenemisen apuna.
Maksimi puhallusnopes tarkoittaa, että
- moottorin lämpenemistä hidastetaan maksimaalisen tehokkaasti
- puhallusilma jää kylmäksi (kun jäähdytysneste on vielä haaleaa), jolloin matkustamo ei juurikaan lämpene
- kylmä moottori tarkoittaa myös suurta polttoaineenkulutusta
Fiksu automaatti käyttää lämpöenergiaa säästeliäästi, kun sitä on niukasti tarjolla. Siis kylmällä moottorilla puhallus hyvin hiljaisella, suuntaus tuulilasille ja lämpö täysillä.
Hiljaisella puhallusnopeudella
- ilma lämpenee enemmän, haaleasta jäähdytysnesteestä huolimatta, joten hiljainenkin puhallus riittää pitämään tuulilasin auki
- moottorilta ryövätään vähemmän lämpöä -> moottori saavuttaa käyntilämpönsä nopeammin ja kulutus jää pienemmäksi
Kun jähdytysneste lämpenee, fiksu automaatti vaihtaa strategiaa ja rupeaa tosissaan lämmittämään matkustamoa; puhallus 2/3 -teholla ja lämpöä jalkatilaan.
Täysillä puhaltaminen on tässäkin idioottien hommaa. Mitä suurempi puhallusnopeus, sitä enemmän menee lämpöä harakoille poistoilman mukana. Ennemmin kannattaa panostaa puhalluksen lämpötilaan, joka on korkeampi, kun nopeudesta tinkii hieman. Näin lämmityksen "hyötysuhde" eli moottorista otettu lämpövirta miinus matkustamon poistoilman mukana menetettävä lämpö on parempi. - Hiutalenappula
lisää kulutusta kirjoitti:
> Kunnon auton automaatti kytkee käynnistettäessä
Eihän tuo ole kunnollinen automaatti, vaan typerin mahdollinen! Tai ainakin melkein. Vielä huonompi on sisäkierron käyttö lämpenemisen apuna.
Maksimi puhallusnopes tarkoittaa, että
- moottorin lämpenemistä hidastetaan maksimaalisen tehokkaasti
- puhallusilma jää kylmäksi (kun jäähdytysneste on vielä haaleaa), jolloin matkustamo ei juurikaan lämpene
- kylmä moottori tarkoittaa myös suurta polttoaineenkulutusta
Fiksu automaatti käyttää lämpöenergiaa säästeliäästi, kun sitä on niukasti tarjolla. Siis kylmällä moottorilla puhallus hyvin hiljaisella, suuntaus tuulilasille ja lämpö täysillä.
Hiljaisella puhallusnopeudella
- ilma lämpenee enemmän, haaleasta jäähdytysnesteestä huolimatta, joten hiljainenkin puhallus riittää pitämään tuulilasin auki
- moottorilta ryövätään vähemmän lämpöä -> moottori saavuttaa käyntilämpönsä nopeammin ja kulutus jää pienemmäksi
Kun jähdytysneste lämpenee, fiksu automaatti vaihtaa strategiaa ja rupeaa tosissaan lämmittämään matkustamoa; puhallus 2/3 -teholla ja lämpöä jalkatilaan.
Täysillä puhaltaminen on tässäkin idioottien hommaa. Mitä suurempi puhallusnopeus, sitä enemmän menee lämpöä harakoille poistoilman mukana. Ennemmin kannattaa panostaa puhalluksen lämpötilaan, joka on korkeampi, kun nopeudesta tinkii hieman. Näin lämmityksen "hyötysuhde" eli moottorista otettu lämpövirta miinus matkustamon poistoilman mukana menetettävä lämpö on parempi.Olen jo runsaan kuukauden verran painanut siitä huurteenpoistonappulasta mikä säätää puhalluksen täysille ja suuntaa puhalluksen laseille. Aika nopeasti kuivaa lasit. Perusautomatiikalla kuivuminen on tosi hidasta ja usein ajoon lähdettäessä perusautomatiikalla ikkunoiden kosteus lisääntyy ja pakkasella jäätyy ja ikkunoiden aukeaminen vie tosi pitkään.
- kyllä riittää
Laita normiauton sisätilalämppäri noin 1300-1500W.
- 16A kestää 3500W
16A sulake kestää noin 3500W tehon. Toisin sanoen yhteenlaskettu teho ei saa ylittää 3500W. Neljä kpl 750W tehoista yksikköä voi olla samanaikaisesti kytkettynä kun sulake on 16A.
Tärkeää on että sulakkeen takana on yhteenlaskettua tehoa korkeintaan 3500W. - noin 1200 W OK
Lohkolämmitin vie yleensä korkeintaan 600 W eli vajaat 2 A. Käytettävissä on puolet 16 A sulakkeen sallimasta virrasta eli 8 A (toinen puolisko jätetään naapurin käyttöön), joten sisätilanlämmitin saa ottaa reilun 5 A. Mikä tekee noin 1200 W.
Ei ole kyllä ihan watin päälle nämä, joten joku 1250 tai 1300 W mallikin käy. Etenkin, jos/kun autossasi ei olekaan perinteinen lohkolämmitin, vaan noin 250 W säteilylämmitin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 77669
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483