Sisätilanlämmitin

Enskertalainen

Kertokaa aloittelijalle, että minkälaisen sisätilanlämmittimen uskaltaa ottaa käyttöön, kun lämpötolpassa on kaksi pistokepaikkaa ja yksi 16A sulake? Ja lohkolämmitin käytössä tietty samalla.

9

1002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiellettävä kokonaan

      Sisätilan sähkölämmitys on ekoterrorismia, joka pitäisi kieltää lailla. Heti kun laittaa auton käyntiin ja lähtee liikkeelle auton oman lämmityslaitteen puhallus työntää "lämmitetyn" sisäilman pihalle ja tilalle tulee kylmä ulkoilma.

      • oikeaa tietoa tarjol

        Ei ainakaan oikeissa autoissa joissa on automaattinen ilmastointi joka säätää venttiileitä ja puhallusta sen mukaan joka on nopein tapa saada haluttu lämpötila auton sisään.


      • Poistaa kosteuden
        oikeaa tietoa tarjol kirjoitti:

        Ei ainakaan oikeissa autoissa joissa on automaattinen ilmastointi joka säätää venttiileitä ja puhallusta sen mukaan joka on nopein tapa saada haluttu lämpötila auton sisään.

        Kunnon auton automaatti kytkee käynnistettäessä maksimipuhalluksen ja suuntaa puhalluksen ikkunoihin. Kyllä varmaan vaihtuu kylmä ilma lämpimän tilalle, mutta tämä takaa sen, että ikkunat eivät hikoile umpeen.


      • Niin kuuluukin

        Niin pitääkin tulla. Sisätilan lämmittäminen kuivaa autoa eli kun auton sisällä oleva ilma lämpenee, niin siihen sitoutuu samalla auton sisäkosteutta. Kun autolla lähdetään liikkeelle niin lämmityslaite kuuluukin puhalluttaa täysillä että kostea ilma poistuu ja korvautuu kuivalla ulkoilmalla, ja näin saadaan estettyä tehokkaasti ikkunoiden huurtuminen ja jäätyminen.


      • lisää kulutusta
        Poistaa kosteuden kirjoitti:

        Kunnon auton automaatti kytkee käynnistettäessä maksimipuhalluksen ja suuntaa puhalluksen ikkunoihin. Kyllä varmaan vaihtuu kylmä ilma lämpimän tilalle, mutta tämä takaa sen, että ikkunat eivät hikoile umpeen.

        > Kunnon auton automaatti kytkee käynnistettäessä

        Eihän tuo ole kunnollinen automaatti, vaan typerin mahdollinen! Tai ainakin melkein. Vielä huonompi on sisäkierron käyttö lämpenemisen apuna.

        Maksimi puhallusnopes tarkoittaa, että
        - moottorin lämpenemistä hidastetaan maksimaalisen tehokkaasti
        - puhallusilma jää kylmäksi (kun jäähdytysneste on vielä haaleaa), jolloin matkustamo ei juurikaan lämpene
        - kylmä moottori tarkoittaa myös suurta polttoaineenkulutusta

        Fiksu automaatti käyttää lämpöenergiaa säästeliäästi, kun sitä on niukasti tarjolla. Siis kylmällä moottorilla puhallus hyvin hiljaisella, suuntaus tuulilasille ja lämpö täysillä.

        Hiljaisella puhallusnopeudella
        - ilma lämpenee enemmän, haaleasta jäähdytysnesteestä huolimatta, joten hiljainenkin puhallus riittää pitämään tuulilasin auki
        - moottorilta ryövätään vähemmän lämpöä -> moottori saavuttaa käyntilämpönsä nopeammin ja kulutus jää pienemmäksi

        Kun jähdytysneste lämpenee, fiksu automaatti vaihtaa strategiaa ja rupeaa tosissaan lämmittämään matkustamoa; puhallus 2/3 -teholla ja lämpöä jalkatilaan.

        Täysillä puhaltaminen on tässäkin idioottien hommaa. Mitä suurempi puhallusnopeus, sitä enemmän menee lämpöä harakoille poistoilman mukana. Ennemmin kannattaa panostaa puhalluksen lämpötilaan, joka on korkeampi, kun nopeudesta tinkii hieman. Näin lämmityksen "hyötysuhde" eli moottorista otettu lämpövirta miinus matkustamon poistoilman mukana menetettävä lämpö on parempi.


      • Hiutalenappula
        lisää kulutusta kirjoitti:

        > Kunnon auton automaatti kytkee käynnistettäessä

        Eihän tuo ole kunnollinen automaatti, vaan typerin mahdollinen! Tai ainakin melkein. Vielä huonompi on sisäkierron käyttö lämpenemisen apuna.

        Maksimi puhallusnopes tarkoittaa, että
        - moottorin lämpenemistä hidastetaan maksimaalisen tehokkaasti
        - puhallusilma jää kylmäksi (kun jäähdytysneste on vielä haaleaa), jolloin matkustamo ei juurikaan lämpene
        - kylmä moottori tarkoittaa myös suurta polttoaineenkulutusta

        Fiksu automaatti käyttää lämpöenergiaa säästeliäästi, kun sitä on niukasti tarjolla. Siis kylmällä moottorilla puhallus hyvin hiljaisella, suuntaus tuulilasille ja lämpö täysillä.

        Hiljaisella puhallusnopeudella
        - ilma lämpenee enemmän, haaleasta jäähdytysnesteestä huolimatta, joten hiljainenkin puhallus riittää pitämään tuulilasin auki
        - moottorilta ryövätään vähemmän lämpöä -> moottori saavuttaa käyntilämpönsä nopeammin ja kulutus jää pienemmäksi

        Kun jähdytysneste lämpenee, fiksu automaatti vaihtaa strategiaa ja rupeaa tosissaan lämmittämään matkustamoa; puhallus 2/3 -teholla ja lämpöä jalkatilaan.

        Täysillä puhaltaminen on tässäkin idioottien hommaa. Mitä suurempi puhallusnopeus, sitä enemmän menee lämpöä harakoille poistoilman mukana. Ennemmin kannattaa panostaa puhalluksen lämpötilaan, joka on korkeampi, kun nopeudesta tinkii hieman. Näin lämmityksen "hyötysuhde" eli moottorista otettu lämpövirta miinus matkustamon poistoilman mukana menetettävä lämpö on parempi.

        Olen jo runsaan kuukauden verran painanut siitä huurteenpoistonappulasta mikä säätää puhalluksen täysille ja suuntaa puhalluksen laseille. Aika nopeasti kuivaa lasit. Perusautomatiikalla kuivuminen on tosi hidasta ja usein ajoon lähdettäessä perusautomatiikalla ikkunoiden kosteus lisääntyy ja pakkasella jäätyy ja ikkunoiden aukeaminen vie tosi pitkään.


    • kyllä riittää

      Laita normiauton sisätilalämppäri noin 1300-1500W.

    • 16A kestää 3500W

      16A sulake kestää noin 3500W tehon. Toisin sanoen yhteenlaskettu teho ei saa ylittää 3500W. Neljä kpl 750W tehoista yksikköä voi olla samanaikaisesti kytkettynä kun sulake on 16A.

      Tärkeää on että sulakkeen takana on yhteenlaskettua tehoa korkeintaan 3500W.

    • noin 1200 W OK

      Lohkolämmitin vie yleensä korkeintaan 600 W eli vajaat 2 A. Käytettävissä on puolet 16 A sulakkeen sallimasta virrasta eli 8 A (toinen puolisko jätetään naapurin käyttöön), joten sisätilanlämmitin saa ottaa reilun 5 A. Mikä tekee noin 1200 W.

      Ei ole kyllä ihan watin päälle nämä, joten joku 1250 tai 1300 W mallikin käy. Etenkin, jos/kun autossasi ei olekaan perinteinen lohkolämmitin, vaan noin 250 W säteilylämmitin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe