Kun toista stressaa

Tässä vierellä

Miten olette käyttäytyneet kun kumppani on työpaineiden takia stressaantunut ja poissaoleva? Haluaisin olla tukena, mutta en tiedä mikä olisi paras keino. Antaako mieluummin tilaa, tukea vai hemmottelua? Itselläni alkaa pukata lievää kaamosmasennusta ja sitä ei auta kun näkee toisen niin syvällä stressiahdistuksissaan. Tunnen syvää empatiaa, mutta en tiedä miten helpottaisin tilannetta.

Entä te ketkä olette stressaantuneita jostakin tietystä syystä, miten toivoisitte kumppaninne toimivan? Jääkö teille yhtään jaksamusta/kiinnostusta parisuhteelle?

4

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työmies32

Olen omassa suhteessa se useammin työasioista stressaava osapuoli, ja työmäärät tuppaavat välillä olemaan aika hirvittäviä. Omalla kohdallani toimii tuo tilan antaminen parhaiten, mutta kuitenkin niin, että toinen pienillä huomionosoituksin osoittaa olevansa läsnä.

Muistan kerran kun tulin rättiväsyneenä ja vittuuntuneena kotiin rankan työrupeaman jälkeen. Avokki oli ostanut uuden Car Magazinen ja antoi luvan kanssa rojahtaa sohvalle sitä selailemaan, toi vielä oluen. Ei odotuksia keskutelusta, ei nalkutusta kotitöistä, ei ylipäätään mitään vaatimuksia, pieni päänsilitys vain ja "ole hyvä". Ei siinä kauaa mennyt kun piti jättää autolehti kesken ja mennä halaamaan ja pussailemaan kultaa kiitokseksi :)

Työasioiden vatvominen yhdessä ei toimi, ei sitä stressantuunena jaksa niitä vatvoa kotonakin. Päälleliimattu hemmottelu voi myös epäonnistua, työputken jälkeen toinen ei välttämättä osaa hetii rentoutua jos mielessä on esim. joku hieronta tms.

Toki sen stressaavankin osapuolen tulee ymmärtää keskittyä myös suhteeseen, ei työkiireet ole mikään tekosyy olla huomioimatta toista.

• tässä vierellä

Kiitos vastauksesta, kuulostaa järkeenkäypältä. Jotain tuon tapaista tilaa antavaa hemmottelua olen joskus tehnytkin, ja saanut kiitosta. Hyvä myös tietää että työasioista ei kannata vatvoa.

Vastauksesi sai minut näkemään itseni samassa tilanteessa, millaista on ollut joskus tulla kotiin pitkän raskaan päivän jälkeen. Silloin haluaa vain rentoutua ja laittaa aivot narikkaan.

Puolisoni ei ole laiminlyönyt parisuhdetta, päinvastoin, mutta joskus hänen silmistään on nähnyt että nyt ei jaksaisi huomioida niin kuin yleensä, siksi näitä täällä kyselinkin.

• työmies32

Hyvä jos vastauksesta oli jotain apua! Tuo on itse asiassa erittäin tärkeää tuo että yrittää nähdä itsensä toisen asemassa ja miettiä, mitä itse siinä asemassa ajattelisi ja haluaisi. Jos ihmiset harrastaisivat tätä useammin niin uskon, että aika monilta ongelmilta voitaisiin välttyä.

• stressiolio

Nimimerkkisi kertoo sen tärkeimmän. Ole vierellä, mutta älä tyrkytä empatiaakaan liikaa. Älä ota stressiä itsellesi, kuuntele, jos hän haluaa jutella. Joskus sohvalla makoileminen ja hetken hiljaisuus, halaus ja pieni huomiointi työpäivän jälkeen auttaa.

Jos stressi on todellakin pitkään jatkuvaa, niin puutu siinä vaiheessa asiaan, esimerkiksi kysymällä ja keskustelemalla aluksi. Ihmisellä valitettavasti on tapana olla näkemättä stressin määrää, kun oppii sietämään sitä pikkuhiljaa. Parisuhde on erittäin tärkeä tuki silloinkin, kun ei siihen itse jaksa panostaa siihen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe