Hesarissa tänään eräs toimittaja(?) Pauliina Sjöblom kirjoitti todella herkullisen kolumnin tahtomattaan. Kyseessä oli Näkökulma-kolumni.
Hän heti kärkeen ilmoitti olevansa rekisteröity ruotsinkieliseksi, VAIKKA ei osaa ruotsia käytännössä ollenkaan. Syynä on kuulemma lapsuuden tapahtumat.
Pauliina ymmärsi esittää kysymyksen ihan itse, että miksi hän sitten on rekisteröitynyt ruotsinkieliseksi.
Syy on merkillinen! Hän kuulemma kannattaa kaksikielisyyttä??!!
Siis se hänen mukaansa riittää syyksi rekisteröityä suruksi. Miltä kuulostaa?
Hesarin huppukolumni!
9
109
Vastaukset
- Vertaus!
Minä taas kannatan EU;ta. Voisinko minä sitten rekisteröityä vaikka saksalaiseksi tai italialaiseksi, vaikka en osaa noita kieliä tippaakaan?
- sdfghjkllokjhgf
"Minä taas kannatan EU;ta. Voisinko minä sitten rekisteröityä vaikka saksalaiseksi tai italialaiseksi, vaikka en osaa noita kieliä tippaakaan? "
Ehkäpä. Entäs sitten? - Että sitten.
sdfghjkllokjhgf kirjoitti:
"Minä taas kannatan EU;ta. Voisinko minä sitten rekisteröityä vaikka saksalaiseksi tai italialaiseksi, vaikka en osaa noita kieliä tippaakaan? "
Ehkäpä. Entäs sitten?Että kun meitä italiailaisiksi rekisteröityneitä olisi tarpeeksi Suomessa, niin italia voitaisiin julistaa kansalilsikieleksi ja kaikki pakotettaisiin lukemaan italiaa.
Että siten vaan....
- Journalisti.
Pauliina kuulemma toivoo kaksikielisiä kouluja, jotta hänen täysin suomenkielisillä lapsilla olisi mahdolisuus kaksikielisyyteen, mikä kuulemma hänetltä oli "riistetty".
Kysymys tietysti kuluu; Miksi lasten pitäisi olla juuri suomi-ruotsi-kaksikielisiä? Miksei joku hyödyllinen maaailmankieli voisi olla ruotsin siijalla? - yksipuolista
Kuinka usein hesarissa on artikkeli, jossa ylistetään ruotsin kieltä? Joka päivä?
- Jaahas.
Pauliina on siis tyyppiesimerkki näistä täysin yksikielisesti suomalaisista "suruista", joita on rekisteröity ruotsinkieiseksi. Onko tässä mitään jarkeä?
- 31
Eikös Kimmå Sasikin ole ruotsinkieliseksi rekisteröitynyt? Ei kai muuten ole asiaa folktingetin hommiin.
- 69
Eikös Sasilla ole ruotsinkielinen vävy?
- Ei pakkoruotsia
Tämän Pauliinan ajatuksenjuoksu on tietysti sitä, mitä hän ei vielä perhettä perustaessan omissa asioissaan huomannut.
Hän huomasi sen vasta , kun omat lapset ovat tulossa kouluikään. Suomenruotsalaisuudellahan saa huikeat etuoikeudet pelkästään suomenkielisiin nähden: koulutuskiintiöt, joilla päsee ohittamaan suomenkieliset ja paremmilla pistemäärillä opiskelemaan pyrkivät, lapsille varmat virkamiestyöpaikat ruotsinkielisyyteen vedoten, virkamiehet jatkamaan kieliapartheidia, ehkäpä joku vihreä oksakin tällä koulutuspolitiikalla järjestetyssä ja ruotsinkielisyyteen perustuvassa hyvä-veli talousmafiassa.
Pauliina on mielipiteiltään rehellinen opportunisti: tilaisuutta pitää käyttää hyväksi, vaikka se taistelisi räikeästi ihmisten tasa-arvoista kohtelua vastaan.
Pauliina huomasi, että ruotsinkielisyydellä saa etuoikeudet suomenkielisiin nähden tässä Pohjolan apartheid-maassa, ja sen hän nyt haluaa antaa perinnöksi lapsilleen.
Helsingin Sanomien ja RKP:n järjestämä kieliaivopesu jatkuu, ja kieliapartheidin vastustajien on tiivistetävä rivejään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742972
- 682847
- 681832
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171689- 241657
- 261612
- 201610
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91269