Hämmästelin ku n tyttöystäväni kysyi et milloin Suomi itsenäistyi. Uskoin että se on fiksu mut kysyin lisää ja selvisi ettei teidä edes milloin talvisota käytiin. selvisi ettei ole pahemmin kouluja käynyt tai kirjoja lukenut mutta kyllä nyt tollaset asiat luulisi jokaisen tíetävän
Tyhmä tyttöystävä.
406
19559
Vastaukset
- 2 00000
Älä tuhlaa elämääsi moiseen junttiin, heitä mäkeen.
- :-o
Meillä päin sanottiin ennen että vakka kantensa valitsee.
Pitänee edelleen paikkansa. Aika usein ihmiset ovat sellaisten ihmisten kanssa, jotka heille parhaiten sopivat.
- odssdss
Vähäks se on nolo :b
- tyhmänä pidetty
Luettiin tää miesystäväni kanssa ja hän sanoi että "Ihan kuin mun kirjoittamani". Ja tasan tiedän milloin Suomi on itsenäistynyt. Pitäisiköhän pistää mies vaihtoon? :D
- .......
No tyhmähän sinä oletkin jos et huumoria ymmärrä. Ja aloittajan nainen vaihtoon, ei sellaisella naisella tee mitään, jolla tuuli viuhoo pään läpi.
- 3+15
....... kirjoitti:
No tyhmähän sinä oletkin jos et huumoria ymmärrä. Ja aloittajan nainen vaihtoon, ei sellaisella naisella tee mitään, jolla tuuli viuhoo pään läpi.
Ja sulla tuuli viuhoo ja lujaa pään läpi.
Tuo aloitus joo aika jännä tosiaan, että jos yllättää tyttöystävän tietotaso, niin mitäs se tutustumisaika sitten on ollut. Aloittaja on selkeästi aivan tietämätön siitä, että oliko tuo vaan yksi yksittäinen asia mitä tyttöystävä ei tiedä vai onko koko ymmärrys tuota tasoa. Joten aloittajalle vastaan että aivan sama laitatko sen vaihtoon vai et, kun ei siinä varmasti suuri romanssi häviä. Mikäli nyt sit oikeasti oli edes oikea tilanne, ettei vaan joku kuviteltu provo. Jonkin verran kirjoitusvirheitä itse tekstissäkin, niin saattaa olla ihan mitä vain. Vaikka kännissä väsätty joku "loistava" päähänpistos.
Tyhmänä pidetty... Soinin mukaan se ois niinku normaalii. ;D Jamppa vaihtoon samalla kun sukatkin. :D Pieni kiusoittelu on aina silloin tällöin paikallaan. :)- Kippura2
Ehkä puhuikin tyttöystävästään.
- Kissakolli
....... kirjoitti:
Aloitus on provo,
MM tv,s eräs tansseissa menestynyt sm-missi ei tiennyt tuota fin aloitusvuotta, Mietti varmaan, et oliko se vuodelta 1809,, vai 1200luvulta;;;;))))))
Noissa asiois voi petrata myöhemminkin. - 24
....... kirjoitti:
Vai olisikohan sittenkin itseltäsi mennyt ohitse huumori tyhmänä pidetyn viestissä?
- hmmhmm?
....... kirjoitti:
"No tyhmähän sinä oletkin jos et huumoria ymmärrä."
Tulee pari kuukautta myöhässä, mutta saman voi sanoa sulle. Tai siis sulle nimenomaan. - PunakynäViuhuu
omanlainen_tallaaja kirjoitti:
Tuo aloitus joo aika jännä tosiaan, että jos yllättää tyttöystävän tietotaso, niin mitäs se tutustumisaika sitten on ollut. Aloittaja on selkeästi aivan tietämätön siitä, että oliko tuo vaan yksi yksittäinen asia mitä tyttöystävä ei tiedä vai onko koko ymmärrys tuota tasoa. Joten aloittajalle vastaan että aivan sama laitatko sen vaihtoon vai et, kun ei siinä varmasti suuri romanssi häviä. Mikäli nyt sit oikeasti oli edes oikea tilanne, ettei vaan joku kuviteltu provo. Jonkin verran kirjoitusvirheitä itse tekstissäkin, niin saattaa olla ihan mitä vain. Vaikka kännissä väsätty joku "loistava" päähänpistos.
Tyhmänä pidetty... Soinin mukaan se ois niinku normaalii. ;D Jamppa vaihtoon samalla kun sukatkin. :D Pieni kiusoittelu on aina silloin tällöin paikallaan. :)"Jonkin verran kirjoitusvirheitä itse tekstissäkin, niin saattaa olla ihan mitä vain"
Eipä tuon oman sepustuksesi taso kovin kummoinen ole ensimmäisen kotimaisen hallinnan suhteen. - vattumikäurpo
Kissakolli kirjoitti:
Aloitus on provo,
MM tv,s eräs tansseissa menestynyt sm-missi ei tiennyt tuota fin aloitusvuotta, Mietti varmaan, et oliko se vuodelta 1809,, vai 1200luvulta;;;;))))))
Noissa asiois voi petrata myöhemminkin.mikä on sadomasokisti-missi? En sinuna kyllä hirveesti naureskelis toisen tyhmyydelle :D
- ja heti
joo pistä vaan
- 39 alkoi..
Heitä se sika pellolle, ei sun kannata tuhlata elämääsi tuollaisen naisen kanssa joka ei tiedä milloin talvisota alkoi!!
Tämä oli sitten käänteisverrannollinen vitsi, jos se ei nyt jollekkin auennut.... - fhjdf
itsekään en nyt tässä pystyisi sanomaan koska talvisota alkoi (varmaan talvella hehheh, mutta vuotta en oikeasti tiedä/muistaisi, voin toki googlettaa jos haluan Mtta kun en halua).
Ylipäänsä mä inhoan kaikkea sotiin liittyvää, en ikinä katso jotain tuntematonta sotilasta eikä voisi vähempää kiinnostaa...
ehkä olen tyhmä tai ehkä suomen historia ei yksinkertaisesti kiinnosta.- efergtrhhytyjyukikiu
no pitäs viddu kiinnostaa urpo!
- Tuhat tarinaa
No tiesit onneksi sen ettei se Suomi talvisodan aikaan itsenäistynyt. Eikä Suomi muutenkaan itsenäisyyttään sodalla voittanut itselleen vaan neuvottelemalla.
Tärkeintä suomalaisten olisi ymmärtää, että milläs me nyt itsenäisyytemme takaisin saamme kun se on menetetty. - omg
efergtrhhytyjyukikiu kirjoitti:
no pitäs viddu kiinnostaa urpo!
omg,s'oot viksu!
- hjjo
Kiinnostaa tai ei, niin talvisodan alkamisajankohdan tietäminen kuuluu yleissivistykseen.
Minä en tiedä kuka on Suomen presidentti enkä haluakaan tietää, koska en ole kiinnostunut politiikasta. En tiedä mikä on Suomen pääkaupunki enkä haluakaan tietää, koska en ole kiinnostunut maantiedosta. En tiedä paljonko on kaksi kertaa kuusi enkä haluakaan tietää, koska en ole kiinnostunut matematiikasta. Jne. - Määä repesin
No katso sitten tunnettua sotilasta...Voi lol sentään
- ;)
SAMA! MUTTA 1917 muistan.
- 38v ihana nainen
hjjo kirjoitti:
Kiinnostaa tai ei, niin talvisodan alkamisajankohdan tietäminen kuuluu yleissivistykseen.
Minä en tiedä kuka on Suomen presidentti enkä haluakaan tietää, koska en ole kiinnostunut politiikasta. En tiedä mikä on Suomen pääkaupunki enkä haluakaan tietää, koska en ole kiinnostunut maantiedosta. En tiedä paljonko on kaksi kertaa kuusi enkä haluakaan tietää, koska en ole kiinnostunut matematiikasta. Jne.No milloin se alko ???
- Ehkä joskus
Tyhmyys/älykkyys ja kiinnostuneisuus historiasta eivät kulje käsi kädessä. Esimerkiksi itse olin ihan normiälyinen ja opinnoissani erinomaisesti menestynyt, mutta yleissivistys on kiinnostuksen puutteesta johtuen surkea. Historiasta tai politiikasta ei mun kanssa keskustelua saa, mutta filosofiasta, etiikasta, psykologiasta ja ehkä uskonnostakin. Oma huono yleissivistys hävettää, mutta ei ihan vielä niin paljon et jaksais alkaa opetella ulkoa vuosilukuja tai poliitikkojen nimiä. Ehkä joskus...
- tietämätön filosofi
Mulla on tasan sama tilanne, yleissivistyksen puute joissakin asioissa johtuu yksinkertaisesti kiinnostuksen puutteesta. Etenkin juuri nuo sotajutut pitäisi takoa lekalla päähän ja siltikin unohtuisi, kun ei vaan nappaa. No okei, kyllä mä sentään Suomen itsenäistymisen ajankohdan tiedän, mutta tarkemmin noista sota-asioista en niin sitten tiedä... Tiedostan kyllä, että olisi hyvä tietää yhdestä jos toisestakin asiasta (esim. juuri historia), mutta vaikea itseään on pakottaa. Kiinnostuksen täytyisi olla aitoa.
Minulla on yliopistotutkinto ja olen ollut ns. "kympin oppilas" aikoinaan koulussa. Mutta eipä ne väkisin päähän tankatut sotahistoriat esimerkiksi siellä päässä pysyneet. Omat vahvuuteni ovat myös enemmän tuolla filosofiassa, psykologiassa jne. Jonkin verran myös luonnontieteissä. Mutta ei esim. historiassa tai politiikassa lainkaan. Olen tehnyt sellaisen mutuhavainnon, että miehet ovat naisia useammin kiinnostuneita juuri historiasta. Toinen tekemäni havainto on, että ihmiset mielellään pistävät älyn mittariksi juuri sen jutun, jossa itse ovat hyviä :D Kielellisesti lahjakas pitää kielellisesti lahjattomampaa tyhmänä, historiasta tietävä pitää historiasta tietämätöntä tyhmänä,...
Ihmiset tosi usein kyllä sekoittavat TIEDON ja älykkyyden. Eivät ne kuitenkaan ole sama asia. Toki jos joku nyt vaikka sanoisi minulle, ettei tiedä kuka on tällä hetkellä Suomen presidentti, niin kyllä siinä vähintäänkin täytyisi keskustella vähän lisää saadakseen selville onko kyseessä ihan vajaa tyyppi vai niin älykäs tyyppi että keskittää kaiken huomionsa ja energiansa esim. johonkin fuusioreaktorin keksimiseen :D Monet tiedemiestyypithän ovat helposti sellaisia omalla alallaan huippuälykkäitä, mutta sitten voivat olla ihan ulalla jostain perusjutuista muissa asioissa. - just joo
tietämätön filosofi kirjoitti:
Mulla on tasan sama tilanne, yleissivistyksen puute joissakin asioissa johtuu yksinkertaisesti kiinnostuksen puutteesta. Etenkin juuri nuo sotajutut pitäisi takoa lekalla päähän ja siltikin unohtuisi, kun ei vaan nappaa. No okei, kyllä mä sentään Suomen itsenäistymisen ajankohdan tiedän, mutta tarkemmin noista sota-asioista en niin sitten tiedä... Tiedostan kyllä, että olisi hyvä tietää yhdestä jos toisestakin asiasta (esim. juuri historia), mutta vaikea itseään on pakottaa. Kiinnostuksen täytyisi olla aitoa.
Minulla on yliopistotutkinto ja olen ollut ns. "kympin oppilas" aikoinaan koulussa. Mutta eipä ne väkisin päähän tankatut sotahistoriat esimerkiksi siellä päässä pysyneet. Omat vahvuuteni ovat myös enemmän tuolla filosofiassa, psykologiassa jne. Jonkin verran myös luonnontieteissä. Mutta ei esim. historiassa tai politiikassa lainkaan. Olen tehnyt sellaisen mutuhavainnon, että miehet ovat naisia useammin kiinnostuneita juuri historiasta. Toinen tekemäni havainto on, että ihmiset mielellään pistävät älyn mittariksi juuri sen jutun, jossa itse ovat hyviä :D Kielellisesti lahjakas pitää kielellisesti lahjattomampaa tyhmänä, historiasta tietävä pitää historiasta tietämätöntä tyhmänä,...
Ihmiset tosi usein kyllä sekoittavat TIEDON ja älykkyyden. Eivät ne kuitenkaan ole sama asia. Toki jos joku nyt vaikka sanoisi minulle, ettei tiedä kuka on tällä hetkellä Suomen presidentti, niin kyllä siinä vähintäänkin täytyisi keskustella vähän lisää saadakseen selville onko kyseessä ihan vajaa tyyppi vai niin älykäs tyyppi että keskittää kaiken huomionsa ja energiansa esim. johonkin fuusioreaktorin keksimiseen :D Monet tiedemiestyypithän ovat helposti sellaisia omalla alallaan huippuälykkäitä, mutta sitten voivat olla ihan ulalla jostain perusjutuista muissa asioissa.Yleistiedon puute johtaa junttiuteen ja sitä kautta aivojen riutumiseen tv-paskan äärellä. Sinäkin luultavasti elät elämääsi salkkareiden ja glamourelämää essexissä- parissa.
"Monet tiedemiestyypithän ovat helposti sellaisia omalla alallaan huippuälykkäitä, mutta sitten voivat olla ihan ulalla jostain perusjutuista muissa asioissa. "
Tuo nyt on niin harvinaista ettei sitä olisi edes kannattanut mainita. - tietämätön filosofi
just joo kirjoitti:
Yleistiedon puute johtaa junttiuteen ja sitä kautta aivojen riutumiseen tv-paskan äärellä. Sinäkin luultavasti elät elämääsi salkkareiden ja glamourelämää essexissä- parissa.
"Monet tiedemiestyypithän ovat helposti sellaisia omalla alallaan huippuälykkäitä, mutta sitten voivat olla ihan ulalla jostain perusjutuista muissa asioissa. "
Tuo nyt on niin harvinaista ettei sitä olisi edes kannattanut mainita."Yleistiedon puute johtaa junttiuteen ja sitä kautta aivojen riutumiseen tv-paskan äärellä. Sinäkin luultavasti elät elämääsi salkkareiden ja glamourelämää essexissä- parissa."
:D No sori, ei nyt oikein osunut. - 9ju´08y4astw
"Historiasta tai politiikasta ei mun kanssa keskustelua saa, mutta filosofiasta, etiikasta, psykologiasta ja ehkä uskonnostakin."
Taitaa tulla aika pliisu keskustelu jos et tiedä historiasta mitään. Ymmärräkös kuinka paljon nuo mainitsemasi aiheet ovat sidoksissa historiaan? Siis eri paikkoihin ja aikakausiin ja siihen miten noina aikakausina on eri asiat käsitetty? Siihen miten ennen on eletty? Ja tietenkin se on hyvin olennaista miten asiat nykyään ovat.
Miten voit esim keskustella etiikasta jos et ymmärrä miten aihe sitoutuu vallitsevaan aikakauteen? Jos et ymmärrä että moraalikäsitykset muuttuvat ajan kanssa, ja ovat erilaisia eri paikoissa?
Miten voit ymmärtää ihmisten käsityksiä ja kokemuksia jos et tiedä heidän historiastaan ja identiteetistään mitään? - tietämätön filosofi
9ju´08y4astw kirjoitti:
"Historiasta tai politiikasta ei mun kanssa keskustelua saa, mutta filosofiasta, etiikasta, psykologiasta ja ehkä uskonnostakin."
Taitaa tulla aika pliisu keskustelu jos et tiedä historiasta mitään. Ymmärräkös kuinka paljon nuo mainitsemasi aiheet ovat sidoksissa historiaan? Siis eri paikkoihin ja aikakausiin ja siihen miten noina aikakausina on eri asiat käsitetty? Siihen miten ennen on eletty? Ja tietenkin se on hyvin olennaista miten asiat nykyään ovat.
Miten voit esim keskustella etiikasta jos et ymmärrä miten aihe sitoutuu vallitsevaan aikakauteen? Jos et ymmärrä että moraalikäsitykset muuttuvat ajan kanssa, ja ovat erilaisia eri paikoissa?
Miten voit ymmärtää ihmisten käsityksiä ja kokemuksia jos et tiedä heidän historiastaan ja identiteetistään mitään?En ole se, jolle vastasit, mutta omasta puolestani voisin sanoa jotakin. Olet nyt vetänyt ehkä turhan jyrkän rajan tuohon asiaan, jos ajattelet ettei joku tietä historiasta MITÄÄN. Noista kysymyksistä, joita tuossa esitit (esim. "psykologian historia") on minulla kyllä käsitys, nehän liittyvät aiheeseen josta olen kiinnostunut. Sen sijaan sotien etenemiset ynnä muut minulta ovat aika pimennossa. Tottakai kaikella on välillinen vaikutus kaikkeen, mutta en koe että esimerkiksi psykologian ymmärrystäni merkittävästi rajoittaa se, etten tiedä miten tarkalleen jokin sota on edennyt.
"Jos et ymmärrä että moraalikäsitykset muuttuvat ajan kanssa, ja ovat erilaisia eri paikoissa?" Tuo esimerkiksi on jotenkin todella kaukaa haettua. Eiköhän kuka tahansa vähänkin kriittisesti ajatteleva tuon asian ymmärrä.
Ja niin, en tosiaan edelleenkään yritä väittää, etteikö riittävä historian tietäminen kuuluisi yleissivistykseen. Olen kuitenkin myös itselleni armollinen siinä, etten ala väkisin pänttäämään jotakin maailmanhistorian eeposta, kun tiedän että en sillä tavalla mitään oppisi. Selvittelen asioita sitä mukaa, kun kysymyksiä herää. Alkuperäinen kritiikkini koski lähinnä sitä, että ihmisen ÄLYÄ ei voi päätellä siitä, muistaako hän jonkin tietyn päivämäärän ulkoa vai ei. - Freud ja sen penis
9ju´08y4astw kirjoitti:
Miten voit ymmärtää ihmisten käsityksiä ja kokemuksia jos et tiedä heidän historiastaan ja identiteetistään mitään?Itse olen menestynyt psykan opinnoissani,mutta historian ja psykan yhteyden huomasin vasta myöhemmin.Joten menestyin psykassa ilman historian tuntemusta.Muutoinkin voi puhua paljonkin,tietämättä mihin aihealueeseen kyseinen asia kuuluu.AAina voi tietty viilata pilkkua ja leikkiä hienoilla termeillä,mutta fiksu ihminen kykenee erottamaan olennaisen epäolennaisesta.Rohkenisinkin väittää,että a)keskustelun tason ei tarvitse kärsiä b)se voi jopa auttaa pysymään itse asiassa,jollei tiedetä että jokin asia nyt on kontekstissa vaikkapa näin kasnanomaisesti hevonperseen vittuun,ja että milläs vuosisadalla moinen ilmauskin on keksitty,ja että ilmauksesta sujuvalla aasinsillalla päästäänkin ilmavaivoihin verbaalimielessä.Harrastetaanko lisää verbaaliakrobatiaa,vai pohdittaisko me psykaa rakastavat ehkä kuitenki mihin pierustuu eräiden tarve patologiseen paskan jauhamiseen foorumilla kuin foorumilla - ja tässä varmasti alkuun pääsee sen syvällisemmin anaalisoimatta/tuntematta itse paskanjauhamisen historiaa.
- tietämätön filosofi
Freud ja sen penis kirjoitti:
Itse olen menestynyt psykan opinnoissani,mutta historian ja psykan yhteyden huomasin vasta myöhemmin.Joten menestyin psykassa ilman historian tuntemusta.Muutoinkin voi puhua paljonkin,tietämättä mihin aihealueeseen kyseinen asia kuuluu.AAina voi tietty viilata pilkkua ja leikkiä hienoilla termeillä,mutta fiksu ihminen kykenee erottamaan olennaisen epäolennaisesta.Rohkenisinkin väittää,että a)keskustelun tason ei tarvitse kärsiä b)se voi jopa auttaa pysymään itse asiassa,jollei tiedetä että jokin asia nyt on kontekstissa vaikkapa näin kasnanomaisesti hevonperseen vittuun,ja että milläs vuosisadalla moinen ilmauskin on keksitty,ja että ilmauksesta sujuvalla aasinsillalla päästäänkin ilmavaivoihin verbaalimielessä.Harrastetaanko lisää verbaaliakrobatiaa,vai pohdittaisko me psykaa rakastavat ehkä kuitenki mihin pierustuu eräiden tarve patologiseen paskan jauhamiseen foorumilla kuin foorumilla - ja tässä varmasti alkuun pääsee sen syvällisemmin anaalisoimatta/tuntematta itse paskanjauhamisen historiaa.
:D sulla on asennetta!
- 9hw46u46u565i
Freud ja sen penis kirjoitti:
Itse olen menestynyt psykan opinnoissani,mutta historian ja psykan yhteyden huomasin vasta myöhemmin.Joten menestyin psykassa ilman historian tuntemusta.Muutoinkin voi puhua paljonkin,tietämättä mihin aihealueeseen kyseinen asia kuuluu.AAina voi tietty viilata pilkkua ja leikkiä hienoilla termeillä,mutta fiksu ihminen kykenee erottamaan olennaisen epäolennaisesta.Rohkenisinkin väittää,että a)keskustelun tason ei tarvitse kärsiä b)se voi jopa auttaa pysymään itse asiassa,jollei tiedetä että jokin asia nyt on kontekstissa vaikkapa näin kasnanomaisesti hevonperseen vittuun,ja että milläs vuosisadalla moinen ilmauskin on keksitty,ja että ilmauksesta sujuvalla aasinsillalla päästäänkin ilmavaivoihin verbaalimielessä.Harrastetaanko lisää verbaaliakrobatiaa,vai pohdittaisko me psykaa rakastavat ehkä kuitenki mihin pierustuu eräiden tarve patologiseen paskan jauhamiseen foorumilla kuin foorumilla - ja tässä varmasti alkuun pääsee sen syvällisemmin anaalisoimatta/tuntematta itse paskanjauhamisen historiaa.
Ööh, missäs täällä oli jotain verbaaliakrobatiaa....? Ja edelliselle; missä minä puhuin sotien etenemisestä? Älä vedä hatusta asioita jos niistä ei ole kyse.
Kyllä opinnoissa pärjää kuka tahansa, ei se mitään superälykkyyttä vaadi, se on ihan normaaleille ihmisille tarkoitettu juttu. En myöskään puhunut varta vasten psykologian historiasta, vaan yleisesti historiasta. Meneppäs joku päivä ulos sieltä koulusta ja vakio-opiskelijabaarista isoon maailmaan ja keskustele ihmisten kanssa. Ihmisten jotka ovat eri kulttuureista ja eri maista ja mieti sitten mahtuuko historiaan jotain muutakin kun sotien etenemiset ja vuosiluvut. - tietämätön filosofi
9hw46u46u565i kirjoitti:
Ööh, missäs täällä oli jotain verbaaliakrobatiaa....? Ja edelliselle; missä minä puhuin sotien etenemisestä? Älä vedä hatusta asioita jos niistä ei ole kyse.
Kyllä opinnoissa pärjää kuka tahansa, ei se mitään superälykkyyttä vaadi, se on ihan normaaleille ihmisille tarkoitettu juttu. En myöskään puhunut varta vasten psykologian historiasta, vaan yleisesti historiasta. Meneppäs joku päivä ulos sieltä koulusta ja vakio-opiskelijabaarista isoon maailmaan ja keskustele ihmisten kanssa. Ihmisten jotka ovat eri kulttuureista ja eri maista ja mieti sitten mahtuuko historiaan jotain muutakin kun sotien etenemiset ja vuosiluvut.No tässä ketjussa puhutaan päivämäärien muistamisesta, siksi minäkin siitä puhuin. Tuo historian ymmärrys, josta sinä näyttäisit puhuvan on vähän eri juttu. Tuntui vaan oudolta jos kuvittelet, että jos en tietäisi joitakin historian tapahtumia, niin en myöskään tajuaisi esim. moraalikäsitysten muuttuvuutta. Tosi outoa ajattelua minusta.
Ja tosiaan, koska tässä ketjussa puhuttiin nimenomaan päivämäärien ja sitä kautta historian yksityiskohtien muistamisesta, niin siksi niihin itsekin tuossa viittasin. Ei siinä sen kummempaa. Sinä tässä mielestäni enemmän asian vieressä huitelet noiden outojen moraalikäsitys-juttujesi kanssa. - Ei voi uskoa
Putosin tuoliltani kun luin tämän:
On varmaan mielenkiintoinen keskustelu. XD - Auto-da-fé
Olet oikeassa siinä, että suorittava raakaäly ja yleistiedon hallinta eivät kulje käsi kädessä, vaikka usein korreloivatkin. Historiaa yliopistossa opiskelleena sanoisin kuitenkin , että historia nimenomaan ei ole vuosilukujen ja poliitikkojen nimien ulkoa opettelua (se on kouluopetuksessa valitettavan usein tapahtuvaa historian väärinkäyttöä), vaan se voi olla juuri noita mainitsemiasi filosofiaa, etiikkaa, psykologiaa ja myös uskontoa. Historian tähän mielenkiintoisempaan puoleen ei vain peruskoulu- ja lukio-opetuksessa oikein päästä käsiksi, koska tiukat opetussuunnitelmat vaativat tietyn tietopaketin siirron oppilaille, ja toisaalta jotkut pohjatiedot on oltavakin, jotta historiaa voi alkaa kohdella taikinana eikä monoliittina.
- Ei voi usko
Auto-da-fé kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että suorittava raakaäly ja yleistiedon hallinta eivät kulje käsi kädessä, vaikka usein korreloivatkin. Historiaa yliopistossa opiskelleena sanoisin kuitenkin , että historia nimenomaan ei ole vuosilukujen ja poliitikkojen nimien ulkoa opettelua (se on kouluopetuksessa valitettavan usein tapahtuvaa historian väärinkäyttöä), vaan se voi olla juuri noita mainitsemiasi filosofiaa, etiikkaa, psykologiaa ja myös uskontoa. Historian tähän mielenkiintoisempaan puoleen ei vain peruskoulu- ja lukio-opetuksessa oikein päästä käsiksi, koska tiukat opetussuunnitelmat vaativat tietyn tietopaketin siirron oppilaille, ja toisaalta jotkut pohjatiedot on oltavakin, jotta historiaa voi alkaa kohdella taikinana eikä monoliittina.
Kyllä historia kulkee usein käsikädessä juuri filosofian ja uskonnon kanssa. Ne ideathan ovat syntyneet tai muovautuneet juuri historiallisten tapahtumien kautta.
En minäkään tarkkoja vuosilukuja muista, mutta jos ei osaa yhtään asettaa niitä uomiinsa niin kyllähän se kertoo että muutenkin yleistieto tai varsinkin sen pohjalta käytävä keskustelu on aika pintamuotoista.
Toisaalta, eipä se paljoa auta jos pelkät vuosiluvut ja päivämäärät muistaa. - Ei voi usko
No tässä ketjussa puhutaan päivämäärien muistamisesta, siksi minäkin siitä puhuin. Tuo historian ymmärrys, josta sinä näyttäisit puhuvan on vähän eri juttu. Tuntui vaan oudolta jos kuvittelet, että jos en tietäisi joitakin historian tapahtumia, niin en myöskään tajuaisi esim. moraalikäsitysten muuttuvuutta. Tosi outoa ajattelua minusta.
Ja tosiaan, koska tässä ketjussa puhuttiin nimenomaan päivämäärien ja sitä kautta historian yksityiskohtien muistamisesta, niin siksi niihin itsekin tuossa viittasin. Ei siinä sen kummempaa. Sinä tässä mielestäni enemmän asian vieressä huitelet noiden outojen moraalikäsitys-juttujesi kanssa."Tuntui vaan oudolta jos kuvittelet, että jos en tietäisi joitakin historian tapahtumia, niin en myöskään tajuaisi esim. moraalikäsitysten muuttuvuutta. Tosi outoa ajattelua minusta."
Ei siinä ole mitään outoa.
Moraalikäsitykset ovat voineet muuttua historiallisten tapahtumien myötä ja saaneet vaikutuksia siitä mitä yhteiskunnassa tapahtuu.
"Ja tosiaan, koska tässä ketjussa puhuttiin nimenomaan päivämäärien ja sitä kautta historian yksityiskohtien muistamisesta, niin siksi niihin itsekin tuossa viittasin."
Eikä puhuttu. Aloittaja kertoi vain ettei hänen tyttöystävänsä tiedä milloin Suomi itsenäistyi tai Talvisota alkoi joten hän päätteli että tyttöystävä on tyhmä koska hän ajattelee että jokaisen tulisi ne tietää, toisin sanoen kuuluvat yleissivistykseen.
Tarvitset logiikan oppitunteja. Helpottaa myös moraalikeskusteluja jatkossa. ;) - yleistyksiä
Ei voi usko kirjoitti:
"Tuntui vaan oudolta jos kuvittelet, että jos en tietäisi joitakin historian tapahtumia, niin en myöskään tajuaisi esim. moraalikäsitysten muuttuvuutta. Tosi outoa ajattelua minusta."
Ei siinä ole mitään outoa.
Moraalikäsitykset ovat voineet muuttua historiallisten tapahtumien myötä ja saaneet vaikutuksia siitä mitä yhteiskunnassa tapahtuu.
"Ja tosiaan, koska tässä ketjussa puhuttiin nimenomaan päivämäärien ja sitä kautta historian yksityiskohtien muistamisesta, niin siksi niihin itsekin tuossa viittasin."
Eikä puhuttu. Aloittaja kertoi vain ettei hänen tyttöystävänsä tiedä milloin Suomi itsenäistyi tai Talvisota alkoi joten hän päätteli että tyttöystävä on tyhmä koska hän ajattelee että jokaisen tulisi ne tietää, toisin sanoen kuuluvat yleissivistykseen.
Tarvitset logiikan oppitunteja. Helpottaa myös moraalikeskusteluja jatkossa. ;)Voi, tämä on niin tällaista tyypillistä keskustelupalstavänkäämistä (siis ihan itsenikin osalta), että ei oikein tahtoisi enää jaksaa. En jaksa alkaa väitellä mm. siitä, miten minä olen kokenut tämän ketjun sisällön, koska ei sillä nyt lopulta ole pskankaan väliä. Sinusta tässä ketjussa on puhuttu jostakin asiasta ja minä taas olen kiinnittänyt huomioni johonkin toiseen asiaan. Mutta jos nyt tuosta moraalihommasta vielä sen verran sanoin, että kun esitit ajatuksen että en ymmärtäisi moraalikäsitysten muuttuvan ajassa niin halusin sen korjata ja ihmettelin, että aika pihalla täytyy olla, jos sitä ei ymmärrä. En näe, että tässä nyt olisi kyse logiikasta tai sen puutteesta vaan ihan siitä, että kumpikin painottaa tai näkee nyt eri asioita tässä keskustelussa/ketjussa.
Enkä ole missään kohtaa väittänyt, että historian tunteminen olisi jotenkin turhaa (siis jos nyt sellainen kuva on tullut). Sitä olen tässä ketjussa vain kritisoinut, että älykkyyden ja yksittäisten tietojen muistamisen välille ei turhan vahvoja yhteyksiä kannata vetää. Eikä myöskään yksittäisten päivämäärien muistaminen kerro juurikaan mitään. Toisaalta jonkin sortin tyhmyyttä on se, jos ei tajua omaa tietämättömyyttään vaan julistaa vahvoja mielipiteitään. Näitä kyllä välillä näkee.
Sellainen ajatus tässä vielä heräsi, että viisautta on myös se, että ei oleta omia ennakkoluulojaan todeksi. Kovin monesta viestistä tässä keskustelussa kokonaisuudessaan tulee sellainen kuva, että vedetään hyvin pitkälle meneviä stereotyyppisia päätelmiä ihmisistä yksittäisten juttujen perusteella. Esim. ei muista itsenäistymispäivää -> on tyhmä, katsoo vain salkkareita ja bb:tä, ei osaa puhua muusta kuin meikeistä ja kännäämisestä,... Jos nyt näin kärjistää.
Mutta jätän tämän vänkäämisen omalta osaltani tähän, sen verran olen näitä palstoja lukiessani viisastunut :D - deft
En ole se, jolle vastasit, mutta omasta puolestani voisin sanoa jotakin. Olet nyt vetänyt ehkä turhan jyrkän rajan tuohon asiaan, jos ajattelet ettei joku tietä historiasta MITÄÄN. Noista kysymyksistä, joita tuossa esitit (esim. "psykologian historia") on minulla kyllä käsitys, nehän liittyvät aiheeseen josta olen kiinnostunut. Sen sijaan sotien etenemiset ynnä muut minulta ovat aika pimennossa. Tottakai kaikella on välillinen vaikutus kaikkeen, mutta en koe että esimerkiksi psykologian ymmärrystäni merkittävästi rajoittaa se, etten tiedä miten tarkalleen jokin sota on edennyt.
"Jos et ymmärrä että moraalikäsitykset muuttuvat ajan kanssa, ja ovat erilaisia eri paikoissa?" Tuo esimerkiksi on jotenkin todella kaukaa haettua. Eiköhän kuka tahansa vähänkin kriittisesti ajatteleva tuon asian ymmärrä.
Ja niin, en tosiaan edelleenkään yritä väittää, etteikö riittävä historian tietäminen kuuluisi yleissivistykseen. Olen kuitenkin myös itselleni armollinen siinä, etten ala väkisin pänttäämään jotakin maailmanhistorian eeposta, kun tiedän että en sillä tavalla mitään oppisi. Selvittelen asioita sitä mukaa, kun kysymyksiä herää. Alkuperäinen kritiikkini koski lähinnä sitä, että ihmisen ÄLYÄ ei voi päätellä siitä, muistaako hän jonkin tietyn päivämäärän ulkoa vai ei.Koetetaanpa näin:
Onko uteliaisuus (ja kiinnostus tietää) merkki ihmisen älykkyydestä?
ja vielä...
Jos on jotenkin merkittävästi älykäs (lue: lahjakas omaksumaan esimerkiksi ammatin), niin mikä yksi erottava asia on lahjakkaalla ja oppimalla älykkääksi tulleella? - tietämätön filosofi
deft kirjoitti:
Koetetaanpa näin:
ja vielä...
Jos on jotenkin merkittävästi älykäs (lue: lahjakas omaksumaan esimerkiksi ammatin), niin mikä yksi erottava asia on lahjakkaalla ja oppimalla älykkääksi tulleella?"Onko uteliaisuus (ja kiinnostus tietää) merkki ihmisen älykkyydestä?"
No ei suoranaisesti. Riippuu tietenkin miten sen älykkyyden määrittelee. Itse ajattelen älykkyyden olevan lähinnä sitä suorituskykyä, johon kuuluu monia osa-alueita (vrt Mensan testit). Tietystä "henkisestä vireydestä" uteliaisuus ja kiinnostus tietää ovat, ja ne ovat ilman muuta positiivisia ominaisuuksia. Uteliaisuus ja kiinnostus tietää eivät omasta mielestäni suoraan kuitenkaan tarkoita, että henkilö olisi älykäs. Eli yhtäsuuruusmerkkiä en niiden välille itse vetäisi.
Jälkimmäinen kysymyksesi on hiukan sekava. Tai ehkä itse ajattelen älykkyyden jokseenkin pysyvänä ominaisuutena, joten en ole varma mikä on "oppimalla älykkääksi tullut". Toki ajattelen, että esim. varhaislapsuuden kokemukset vaikuttavat siihen millaiseksi ihmisen suorituskyky kehittyy, mutta en ajattele, että ihan hirveän paljoa voisin muuttaa omaa älykkyyttäni vain "oppimalla älykkääksi". Määrittelykysymyksiä tietysti nämä, siis mitä älykkyys nyt ylipäänsä on... - deft
"Onko uteliaisuus (ja kiinnostus tietää) merkki ihmisen älykkyydestä?"
No ei suoranaisesti. Riippuu tietenkin miten sen älykkyyden määrittelee. Itse ajattelen älykkyyden olevan lähinnä sitä suorituskykyä, johon kuuluu monia osa-alueita (vrt Mensan testit). Tietystä "henkisestä vireydestä" uteliaisuus ja kiinnostus tietää ovat, ja ne ovat ilman muuta positiivisia ominaisuuksia. Uteliaisuus ja kiinnostus tietää eivät omasta mielestäni suoraan kuitenkaan tarkoita, että henkilö olisi älykäs. Eli yhtäsuuruusmerkkiä en niiden välille itse vetäisi.
Jälkimmäinen kysymyksesi on hiukan sekava. Tai ehkä itse ajattelen älykkyyden jokseenkin pysyvänä ominaisuutena, joten en ole varma mikä on "oppimalla älykkääksi tullut". Toki ajattelen, että esim. varhaislapsuuden kokemukset vaikuttavat siihen millaiseksi ihmisen suorituskyky kehittyy, mutta en ajattele, että ihan hirveän paljoa voisin muuttaa omaa älykkyyttäni vain "oppimalla älykkääksi". Määrittelykysymyksiä tietysti nämä, siis mitä älykkyys nyt ylipäänsä on...Suuresti kärjistäen uskot siis siihen, että jotkut ihmiset ovat syntymästään lähtien älykkäämpiä kuin toiset? Vai ymmärsinkö sinut totaalisesti väärin...?
Se on hirmuisen mielenkiintoista kun erilaiset arvot niin sanotusti taittavat peistä. Se on vähän niin kuin olisi taistelu, jossa ei ole muuta kuin häviäjiä.
Nojoo, mun aiempi viesti oli sekavahko. Luulemma. Ei tosin ollut tarkoitus, jokin vain särähti korvaan noissa viesteissä.
Jos me oletetaan(?) että ihminen on eläin, muiden joukossa, niin me taidetaan olla ainoa eläin joka tahtoo ajatella koko asiaa nimeltä älykkyys. Ja että vielä määritellä sen "lähinnä suorituskyvyksi, johon kuuluu monia osa-alueita". Erittäin mielenkiintoista. - tietämätön filosofi
deft kirjoitti:
Suuresti kärjistäen uskot siis siihen, että jotkut ihmiset ovat syntymästään lähtien älykkäämpiä kuin toiset? Vai ymmärsinkö sinut totaalisesti väärin...?
Se on hirmuisen mielenkiintoista kun erilaiset arvot niin sanotusti taittavat peistä. Se on vähän niin kuin olisi taistelu, jossa ei ole muuta kuin häviäjiä.
Nojoo, mun aiempi viesti oli sekavahko. Luulemma. Ei tosin ollut tarkoitus, jokin vain särähti korvaan noissa viesteissä.
Jos me oletetaan(?) että ihminen on eläin, muiden joukossa, niin me taidetaan olla ainoa eläin joka tahtoo ajatella koko asiaa nimeltä älykkyys. Ja että vielä määritellä sen "lähinnä suorituskyvyksi, johon kuuluu monia osa-alueita". Erittäin mielenkiintoista.Onhan se mielenkiintoista. Ymmärtääkseni edelleenkään ei ole yhtenevää käsitystä siitä, miten se äly/suorituskyky/mikälie määräytyy.
Ja joo, kärjistäen uskon juuri niin, että jotkut ovat syntymästään lähtien älykkäämpiä kuin toiset. Mutta se ei tarkoita missään määrin sitä, että ihmisen arvo olisi jotenkin eri riippuen hänen älykkyydestään. Nykyään vaan moni vauhkoaa siitä älykkyydestä niin paljon, ja ajatellaan että se on se ihmisen mitta. Monille äly on se korkein arvo, ja intuitiivisesti moni olettaa, että jos toinen on vähemmän älykäs syntyjään niin hän on myös jotenkin "huonompi" tai arvottomampi. Nykyään ei kai ole poliittisesti korrektia puhua mistään älyeroista juuri sen takia, että moni liittää sen automaattisesti eroihin ihmisarvossa. Mutta miksi? - tietämätön filosofi
Onhan se mielenkiintoista. Ymmärtääkseni edelleenkään ei ole yhtenevää käsitystä siitä, miten se äly/suorituskyky/mikälie määräytyy.
Ja joo, kärjistäen uskon juuri niin, että jotkut ovat syntymästään lähtien älykkäämpiä kuin toiset. Mutta se ei tarkoita missään määrin sitä, että ihmisen arvo olisi jotenkin eri riippuen hänen älykkyydestään. Nykyään vaan moni vauhkoaa siitä älykkyydestä niin paljon, ja ajatellaan että se on se ihmisen mitta. Monille äly on se korkein arvo, ja intuitiivisesti moni olettaa, että jos toinen on vähemmän älykäs syntyjään niin hän on myös jotenkin "huonompi" tai arvottomampi. Nykyään ei kai ole poliittisesti korrektia puhua mistään älyeroista juuri sen takia, että moni liittää sen automaattisesti eroihin ihmisarvossa. Mutta miksi?Ai niin ja piti vielä sanoa, että en toki ajattele että se synnynnäinen suorituskyky suoraan määrittäisi kaiken, mutta uskon sillä olevan kuitenkin merkitystä. Eli joillakin lienee heti alkujaan paremmat rahkeet oppia asioita.
- gfghg
Ei voi uskoa kirjoitti:
Putosin tuoliltani kun luin tämän:
On varmaan mielenkiintoinen keskustelu. XDTai olisko sulla vaan taipumus nähdä asiat mustavalkoisesti...
- + keskustelua, ei -
yleistyksiä kirjoitti:
Voi, tämä on niin tällaista tyypillistä keskustelupalstavänkäämistä (siis ihan itsenikin osalta), että ei oikein tahtoisi enää jaksaa. En jaksa alkaa väitellä mm. siitä, miten minä olen kokenut tämän ketjun sisällön, koska ei sillä nyt lopulta ole pskankaan väliä. Sinusta tässä ketjussa on puhuttu jostakin asiasta ja minä taas olen kiinnittänyt huomioni johonkin toiseen asiaan. Mutta jos nyt tuosta moraalihommasta vielä sen verran sanoin, että kun esitit ajatuksen että en ymmärtäisi moraalikäsitysten muuttuvan ajassa niin halusin sen korjata ja ihmettelin, että aika pihalla täytyy olla, jos sitä ei ymmärrä. En näe, että tässä nyt olisi kyse logiikasta tai sen puutteesta vaan ihan siitä, että kumpikin painottaa tai näkee nyt eri asioita tässä keskustelussa/ketjussa.
Enkä ole missään kohtaa väittänyt, että historian tunteminen olisi jotenkin turhaa (siis jos nyt sellainen kuva on tullut). Sitä olen tässä ketjussa vain kritisoinut, että älykkyyden ja yksittäisten tietojen muistamisen välille ei turhan vahvoja yhteyksiä kannata vetää. Eikä myöskään yksittäisten päivämäärien muistaminen kerro juurikaan mitään. Toisaalta jonkin sortin tyhmyyttä on se, jos ei tajua omaa tietämättömyyttään vaan julistaa vahvoja mielipiteitään. Näitä kyllä välillä näkee.
Sellainen ajatus tässä vielä heräsi, että viisautta on myös se, että ei oleta omia ennakkoluulojaan todeksi. Kovin monesta viestistä tässä keskustelussa kokonaisuudessaan tulee sellainen kuva, että vedetään hyvin pitkälle meneviä stereotyyppisia päätelmiä ihmisistä yksittäisten juttujen perusteella. Esim. ei muista itsenäistymispäivää -> on tyhmä, katsoo vain salkkareita ja bb:tä, ei osaa puhua muusta kuin meikeistä ja kännäämisestä,... Jos nyt näin kärjistää.
Mutta jätän tämän vänkäämisen omalta osaltani tähän, sen verran olen näitä palstoja lukiessani viisastunut :DNaulan kantaan, komppaan ihan täysillä :)
- LOOGINEN MAAILMA
PUHUT VÄHÄN , MUTTA ASIAA
Ai niin ja piti vielä sanoa, että en toki ajattele että se synnynnäinen suorituskyky suoraan määrittäisi kaiken, mutta uskon sillä olevan kuitenkin merkitystä. Eli joillakin lienee heti alkujaan paremmat rahkeet oppia asioita.
Älykkyydestä...
Älykkyys ei todellakaan ole välttämättä synnynnäistä. Älykkyydessä sulla on geeneissä tietty taso, mutta siitä eteenpäin älykkyys joko kehittyy tai taantuu. Tähän perustuu esimerkiksi rottakokeet joilla koetettiin esittää kannabiksen vaarallisuus kehittyville aivoille pitämällä täydellistä lobotomiaa rotilla koko niiden teini-iän ajan päällä antamalla suhteellisesti järkyttävät määrät THCta. Tottakai se aiheutti dementiaa nuorille rotille.
Aivojen solumäärä saattaa kaiken aikaa vähentyä jonkun tietyn iän jälkeen, mutta niiden väliset yhteydet sekä niiden taso paranee, joka on taas tutkittua tietoa vanhusten muistamisesta. Lisäksi kaikista olennaisimpana asiana on älykkyystekniikka. Tai ajattelutekniikka, mikäli se on yhtään kuvaavampi nimitys. Ajatteluunkin tulee tietty rutiini, mutta älykkyyteen tarvitaan paitsi säännöllisyyttä, niin myös luovuutta ja kykyä kyseenalaistaa omatkin aikaisemmat arviot.
Mutta siis. Jos sulla on lähtötaso joku... Sanotaan että lähtötaso älykkyydessä jollain henkilöllä A olisi 8 ja hän ei kehittäisi ajatteluaan yhtään, vaan saisi irrallisia oivalluksia sieltä täältä elämän varrella, eikä sattumuksetkaan ohjaisi ajattelua sen enempää ajattelemaan ongelmia, niis se saattaisi kehittyä vaikka tahtiin 8, 10, 12, 14.... Ja henkilöllä B olisi alussa älykkyys 4. Ei kovin suuri, mutta oikealla kasvatuksella ja innostamisella saisi onnistumisen tunteita vaikkapa matematiikasta ja erillaisista puzzleista sekä videopeleistä ja ja... Joukuepeleistä. Erillaisista asioista joihin syventyisi asia kerrallaan ja opettelisi oman tyylin oppimiseen. Kehitys olisi varmasti nopeampaa kuin tämän haahuilijan ja jos ymmärtäisi itse joskus ajatustekniikoita, niin jäisi monet viisaammatkin taakse, mutta jo pelkällä opettamisella tuo älykkyys voisi kasvaa 4, 8, 12, 16...
Mutta jos tuossa jommalla kummalla tulisikin trauma, vaikka myöhemmin kun heidän ajattelunsa olisi vaikka neron tasolla. Jos mieli ei toimi, niin se ei toimi, vaikka älykkyys olisi mikä. Siksi tunnepuolella on varsin suuri osa-alue älykkyydessä. Aivan kuten sillä on urheilussa tai yrittämisessä tai... Aivan kaikessa mitä vaan ihminen tekee. Ja jos trauma purkautuu, niin klik... Saattaakin paljastua nero.
Älykkyys on aika helkutin suuri kokonaisuus ja loppujen lopuksi se ei ole vielä mitään muuta kuin potentiaalia ymmärtää. Ja sitten tuo lause kertaa useammalle sektorille.
Darwin oli siitä typerä henkilö, että hän kuvitteli vain geenien muokkaavan eläintä, vaikka tosiasiassa eläinkin muokkaa geenejä. Geenit ei ole vankila, vaan lähtökohta.deft kirjoitti:
Suuresti kärjistäen uskot siis siihen, että jotkut ihmiset ovat syntymästään lähtien älykkäämpiä kuin toiset? Vai ymmärsinkö sinut totaalisesti väärin...?
Jos me oletetaan(?) että ihminen on eläin, muiden joukossa, niin me taidetaan olla ainoa eläin joka tahtoo ajatella koko asiaa nimeltä älykkyys. Ja että vielä määritellä sen "lähinnä suorituskyvyksi, johon kuuluu monia osa-alueita". Erittäin mielenkiintoista.Vaikea tietenkin vastata suoraan, että ajatteleeko joku eläin asiaa nimeltä älykkyys. Moni ihminenkään ei sitä tee. Monilla linnuilla esim on kuitenkin jonkin sortin "kieli" mitä käytetään yhdessäkin, eikä vain reviirimerkkinä. Monet lajit varoittavat muitakin lajeja pedoista tai jopa suunnittelevat hyökkäyksen yhteistuumin. Ja nämä on siis näitä tyhmiä maaeläimiä, joita ei edes voi verrata delffiineihin tai valaisiin, joilla on paljon ihmisen aivoja suuremmat aivot.
Delffiineillä on selkeästi uteliaisuutta kaikkea ihmiseen liittyvää kohtaan, mikä näkyy niiden käytöksestä merellä. Mistäpä sen tietää, vaikka ne ajattelisikin, että miten ihmeessä ihminen on niin fiksu että osaa ajaa venettä. Mikäli nyt osaa moista ajatella.
Ja kun jopa merisaukko osaa käyttää työkaluja ja mustekala kykenee aukomaan purkin kansia, niin antaa sekin jotain osviittaa missä delffiinin ajattelun täytyy yltää. Se että ihminen ei kykene kommunikoimaan jonkun eläimen kanssa, niin ihmekö tuo. Eipä se kommunikointi tuppaa onnistumaan edes ihmisten kesken.
Sosiaalinen yhteenkuuluvuuden tunne lienee asia joka aika pitkälle laittaa miettimään oman älykkyyden suhteellisuutta johonkuhun toiseen, joten nostampa vielä yhden eläinlajin esille, nimeltään Bonobo. Kyseinen simpanssilaji eroittuu isommasta lajitoveristaan esimerkiksi käyttäytymisensä puolesta. Okei, Bonobot on kuuluisia seksin harrastamisesta ihan huvikseenkin, mutta en sitä tarkoita, vaan kokeesta, jossa simpassille annettiin häkkiin ruokaa, jossa oli mahdollisuus päästää kaverikin ruokaan osille, mutta tämä tavallinen simpassipa söi itse hedelmät, eikä laskenut kaveriaan apajille. Bonobo sen sijaan maistoi ensin itse, mutta heti sen jälkeen ennen kuin oli juuri maistiaista suurempaa palasta syönyt, laski kaverinsakin hedelmien kimppuun.
Ehkä kyseessä oli halu päästä muhinoimaan kaverin kanssa tai mitä tahansa, mutta yhteisöllinen ajattelu mun mielestä mahdollistaa sitä todennäköisyyttä, että Bonobo saattaisi joskus syventyä ajattelemaan itse älykkyyttäkin. Osaisiko se ymmärtää älykkyyttä sellaisena kuin joku filosofi, ehkä ei, mutta joku arvostus tai kunnioitus kaveria kohtaan, että perhana tolla naapurin Bonobolla leikkaa. :D
Itse uskon kuitenkin enemmän delffiinien funtsivan jotain tuollaista, kun on ihmisten kanssa tekemisissä olleet jo pitkään.- Älytöntä
deft kirjoitti:
Koetetaanpa näin:
ja vielä...
Jos on jotenkin merkittävästi älykäs (lue: lahjakas omaksumaan esimerkiksi ammatin), niin mikä yksi erottava asia on lahjakkaalla ja oppimalla älykkääksi tulleella?"Koetetaanpa näin:
Onko uteliaisuus (ja kiinnostus tietää) merkki ihmisen älykkyydestä?"'
Kyllä ne ovat. Ainakin ne kuuluvat älyykkyyteen, koska ilman motivaatiota älykäs ihminen ei tekisi mitään.
"Jos on jotenkin merkittävästi älykäs (lue: lahjakas omaksumaan esimerkiksi ammatin), niin mikä yksi erottava asia on lahjakkaalla ja oppimalla älykkääksi tulleella? "
Oppimalla voi tulla viisaaksi, ei älykkääksi. Eikä älykäs opi ammattia opettelematta sitä, joten molempia tarvitaan. Älytönkin voi oppia, mutta siinä valuu vähän pidmepään hiekkaa tiimalasissa kuin älykkäällä. tietämätön filosofi kirjoitti:
"Onko uteliaisuus (ja kiinnostus tietää) merkki ihmisen älykkyydestä?"
Jälkimmäinen kysymyksesi on hiukan sekava. Tai ehkä itse ajattelen älykkyyden jokseenkin pysyvänä ominaisuutena, joten en ole varma mikä on "oppimalla älykkääksi tullut". Toki ajattelen, että esim. varhaislapsuuden kokemukset vaikuttavat siihen millaiseksi ihmisen suorituskyky kehittyy, mutta en ajattele, että ihan hirveän paljoa voisin muuttaa omaa älykkyyttäni vain "oppimalla älykkääksi". Määrittelykysymyksiä tietysti nämä, siis mitä älykkyys nyt ylipäänsä on...apinankin voi opettaa paistaan lettuja..mut monenko apinan oot nähny paistavan lettuja luonnostaan. siinä älykkyyden ja opettelun välinen ero.
yleistyksiä kirjoitti:
Voi, tämä on niin tällaista tyypillistä keskustelupalstavänkäämistä (siis ihan itsenikin osalta), että ei oikein tahtoisi enää jaksaa. En jaksa alkaa väitellä mm. siitä, miten minä olen kokenut tämän ketjun sisällön, koska ei sillä nyt lopulta ole pskankaan väliä. Sinusta tässä ketjussa on puhuttu jostakin asiasta ja minä taas olen kiinnittänyt huomioni johonkin toiseen asiaan. Mutta jos nyt tuosta moraalihommasta vielä sen verran sanoin, että kun esitit ajatuksen että en ymmärtäisi moraalikäsitysten muuttuvan ajassa niin halusin sen korjata ja ihmettelin, että aika pihalla täytyy olla, jos sitä ei ymmärrä. En näe, että tässä nyt olisi kyse logiikasta tai sen puutteesta vaan ihan siitä, että kumpikin painottaa tai näkee nyt eri asioita tässä keskustelussa/ketjussa.
Mutta jätän tämän vänkäämisen omalta osaltani tähän, sen verran olen näitä palstoja lukiessani viisastunut :DEKSISTELIAISTI!:D
- go moron sverige
herbie.v kirjoitti:
apinankin voi opettaa paistaan lettuja..mut monenko apinan oot nähny paistavan lettuja luonnostaan. siinä älykkyyden ja opettelun välinen ero.
En tunne ketään, joka olisi osannut paistaa lettuja luonnostaan. Kyllä äidin tai köksänopen on pitänyt opettaa...
"Tyhmyys/älykkyys ja kiinnostuneisuus historiasta eivät kulje käsi kädessä. Esimerkiksi itse olin ihan normiälyinen ja opinnoissani erinomaisesti menestynyt, mutta yleissivistys on kiinnostuksen puutteesta johtuen surkea. Historiasta tai politiikasta ei mun kanssa keskustelua saa, mutta filosofiasta, etiikasta, psykologiasta ja ehkä uskonnostakin. Oma huono yleissivistys hävettää, mutta ei ihan vielä niin paljon et jaksais alkaa opetella ulkoa vuosilukuja tai poliitikkojen nimiä. Ehkä joskus..."
Tuon voin kanssa allekirjoittaa. Noh kyllähän tuo suomen itsenäisyys on tosin vielä tuttu juttu. Kaikkia maiden pääkaupunkejakaan en ole viitsinyt / jaksanut opetella koulussa tai sitten olen vain unohtanut heti kokeiden jälkeen kuten tavallista. Kuuluisista näyttelijöistäkin tiedän ehkä 1~2% jos pitää nimi tietää.
- niimpäniin...
no ei ole kyllä minullakaan mitään hajua talvosodan syttymisesta/suomen itsenäistymisestä. Eikä miesystäväni tästä hermoile? Mikä teillä on ongelma?? ei se muute ap:n parisuhdetta minnekkään suuntaan jos tyttöystävä ei noita asioita tiennyt? Nyt varmaan sitten tietää?
- niimpä niin
Niinpä,ei niimpä.Miesystäväsi taitaakin pitää hieman,no hmmm... yksinkertaisemmista asioista.;)
- heikkinenl
Terve!
Hahaha...voi hyvä luoja!
oletko vielä hänen kanssa?
/ Lauri - tyhmänainen...
eihän kaikkia ihmisiä yksinkertaisesti kiinnosta millon alko talisota tai milloin suomi itsenäistyi. Itsekkään en tiedä eikä se haittaa minua, olen kyllä kuullut milloin se alkoi, mutta aihe ei ole niin kiinnostava että oisin pistänyt muistiin. oisko suomi itsenäistyny 11.12?? :DD
- nunnuo
Mun mielestä on kyllä vähän tylsää jos jotain ihmistä ei oman yhteiskunnan asiat kiinnosta. Jokainen saa olla sellainen kun on, mutta en ainakaan itse haluaisi sellaista kumppania jota ei kiinnosta.
Mitä ajatuksia sellaisella ihmisellä on esim siitä millaisen elämän heidän isovanhempansa elivät, tai vaikka miten sotakorvaukset muuttivat yhteiskuntaamme? Mitä he miettivät kun kuulevat Sibeliuksen Finlandian tai katsovat Gallen Kallelan maalauksia, kun ei heillä ole hajuakaan miksi ja mistä nämä teokset syntyivät?
Ja samanlaisia kysymyksiä tulee mieleen muita maita koskien. Mitä nämä ihmiset ajattelevat kun matkustavat Berliiniin ja törmäävät muurin rippeisiin? Mitä he miettivät kun uutisissa kerrotaan arabimaailman mellakoista? Tietävätkö he miksi Ranskassa on niin paljon mustaihoisia ihmisiä? Ymmärtävätkö he miksi Amerikan tai Englannin passin haltija kohtaa monessa maassa ylimääräisiä vaikeuksia?
Miten he osaavat muodostaa mitään kuvaa maailmasta ja kansoista ja ihmisistä, jos heitä ei tippaakaan kiinnosta tietää että miksi me täällä ollaan tällaisia ja miksi nuo tuolla on tuollaisia? Mitä he saavat irti juuri esim matkustamisesta, jos eivät tiedä matkakohteidensa historiasta mitään? Vai onko nämä juuri niitä tyyppejä jotka matkustavat johonkin rannalle löhöämään ja siiryvät illalla paikalliseen suomibaariin kippaamaan kaljaa, ja sitten ylpeinä tekstaavat kotimaahan että täälläpäs on 30 astetta lällällää? Ei kiitos, en halua tuollaista kumppania. - Satunnainen turisti
nunnuo kirjoitti:
Mun mielestä on kyllä vähän tylsää jos jotain ihmistä ei oman yhteiskunnan asiat kiinnosta. Jokainen saa olla sellainen kun on, mutta en ainakaan itse haluaisi sellaista kumppania jota ei kiinnosta.
Mitä ajatuksia sellaisella ihmisellä on esim siitä millaisen elämän heidän isovanhempansa elivät, tai vaikka miten sotakorvaukset muuttivat yhteiskuntaamme? Mitä he miettivät kun kuulevat Sibeliuksen Finlandian tai katsovat Gallen Kallelan maalauksia, kun ei heillä ole hajuakaan miksi ja mistä nämä teokset syntyivät?
Ja samanlaisia kysymyksiä tulee mieleen muita maita koskien. Mitä nämä ihmiset ajattelevat kun matkustavat Berliiniin ja törmäävät muurin rippeisiin? Mitä he miettivät kun uutisissa kerrotaan arabimaailman mellakoista? Tietävätkö he miksi Ranskassa on niin paljon mustaihoisia ihmisiä? Ymmärtävätkö he miksi Amerikan tai Englannin passin haltija kohtaa monessa maassa ylimääräisiä vaikeuksia?
Miten he osaavat muodostaa mitään kuvaa maailmasta ja kansoista ja ihmisistä, jos heitä ei tippaakaan kiinnosta tietää että miksi me täällä ollaan tällaisia ja miksi nuo tuolla on tuollaisia? Mitä he saavat irti juuri esim matkustamisesta, jos eivät tiedä matkakohteidensa historiasta mitään? Vai onko nämä juuri niitä tyyppejä jotka matkustavat johonkin rannalle löhöämään ja siiryvät illalla paikalliseen suomibaariin kippaamaan kaljaa, ja sitten ylpeinä tekstaavat kotimaahan että täälläpäs on 30 astetta lällällää? Ei kiitos, en halua tuollaista kumppania.Olen kanssasi aivan samaa mieltä, varsinkin tuo viimeinen kappale osuu naulankantaan. Melkein kuin omasta näppiksestä.
Mitä ihmettä varten pitää matkustaa (esim. Thaimaahan) jonnekin kauas, ja käydä siellä perillä vaikkapa suomalaistyyppisessä baarissa? Räikein esimerkki tällaisesta lienee Tallinnan vanhassa kaupungissa oleva Helsinki-ravintola.
Kun tähän baariin astuu, tuntuu siltä kuin astuisi johonkin suomalaiseen lähiöräkälään.
Ehkä syypää tähän on noi ihmisiä tyhmistävät tosi-TV sarjat, mene ja tiedä..... - Talia päähän...
Oon varmaan tyhmä mut kysyn, mikä on edellisen kirjoittajan mainitsema "talisota"? Linnutko ne talista taistelevat, vai onks tää ihan ihon talijuttua?
...Niin joo mut ei, Suomi ei itsenäistynyt 11.12. päivämäärällä. Vuosikin on näemmä hukassa, vai?
Noin henk.koht. olen muuten sitä mieltä, että nuorison yleissivistyksen taso on surkea ja vain julkisuus, glamour, seksi ja kännääminen ym. tuntuvat kiinnostavan. nunnuo kirjoitti:
Miten he osaavat muodostaa mitään kuvaa maailmasta ja kansoista ja ihmisistä, jos heitä ei tippaakaan kiinnosta tietää että miksi me täällä ollaan tällaisia ja miksi nuo tuolla on tuollaisia? Mitä he saavat irti juuri esim matkustamisesta, jos eivät tiedä matkakohteidensa historiasta mitään? Vai onko nämä juuri niitä tyyppejä jotka matkustavat johonkin rannalle löhöämään ja siiryvät illalla paikalliseen suomibaariin kippaamaan kaljaa, ja sitten ylpeinä tekstaavat kotimaahan että täälläpäs on 30 astetta lällällää? Ei kiitos, en halua tuollaista kumppania.? Miten tuo kaikki liittyy parisuhteeseen? Siis siihen että miten viihtyy arjessa ja tuleeko hyvälle mielelle kun näkee juuri sen naisen hymyn ja että tekee mieli pussata just sitä naista. Tai millainen voimavara ja onnellisuuden osa parisuhde voi olla. Miten ihmeessä sulle tulee mieleen joku Berliinin muuri tai Amerikkalaisen ongelmat siinä kohtaa?
Ei kannata niin paljoa huumaantua tiedosta, että menee yhteiskunnan historian sekoittamaan johonkin parisuhteeseen. Kyllä niitä piirejä sitten löytyy joiden kanssa voi keskustella älykkäämpiäkin tai ainakin eritavalla älykkäämpiä asioita kuin elämänkumppanin kanssa tuppaa kahden keskisissä keskusteluissa käymään.
Sitä paitsi historia on vain muistelemista siitä mitä jotkut muut on joskus tehnyt.
Eipä siinä mitään, kukin tyylillään, mutta itse ainakin poistun paikalta jos joku alkaa muistelemaan laajemminkin asioita jotka kuuluvat menneisyyteen. Jollei niissä ole jotain merkittävääkin asiaa tai pointtia juuri kuulijoille.
Carpe Diem. Se on se juttu.- umpimielistä
nunnuo kirjoitti:
Miten he osaavat muodostaa mitään kuvaa maailmasta ja kansoista ja ihmisistä, jos heitä ei tippaakaan kiinnosta tietää että miksi me täällä ollaan tällaisia ja miksi nuo tuolla on tuollaisia? Mitä he saavat irti juuri esim matkustamisesta, jos eivät tiedä matkakohteidensa historiasta mitään? Vai onko nämä juuri niitä tyyppejä jotka matkustavat johonkin rannalle löhöämään ja siiryvät illalla paikalliseen suomibaariin kippaamaan kaljaa, ja sitten ylpeinä tekstaavat kotimaahan että täälläpäs on 30 astetta lällällää? Ei kiitos, en halua tuollaista kumppania."Vai onko nämä juuri niitä tyyppejä jotka matkustavat johonkin rannalle löhöämään ja siiryvät illalla paikalliseen suomibaariin kippaamaan kaljaa, ja sitten ylpeinä tekstaavat kotimaahan että täälläpäs on 30 astetta lällällää? Ei kiitos, en halua tuollaista kumppania. "
No eivät ole, vaan tavallisia suomalaisia älykkäitä korkeakouluopiskelijoita ja vastavalmistuneita insinöörejä, jotka matkustavat rannalle ja laskettelukeskuksiin ja hyvin menee.
On ihan hirvittävä harha kuvitella, että kaikkia aikuisikään ehtineitä kiinnostaisivat edes ssamat perusasiat. AIka moni aikuinen lukee romaaneja ja aivan helvetin moni aikuinen ei lue ainuttakaan sen jälkeen kun on opettajan käskystä lukenut sen mitä on vaadittu. Ja silti nämä ihmiset ovat toimivia, hyödyllisiä, rakastavia, älykkäitä ja monesta asiasta kiinnostuneita ihmisiä. Meitä on täällä niin monta, että kyllä politiikasta ja Gallen-Kallelasta kiinnostunuttakin jengiä riittää joka koloon, joten paheksunnan ja voivottelun voi jättää kokonaan väliin ja keskittyä itse kiinnostumaan siitä mikä kiinnostaa. - viedäänkö pidemmälle
Satunnainen turisti kirjoitti:
Olen kanssasi aivan samaa mieltä, varsinkin tuo viimeinen kappale osuu naulankantaan. Melkein kuin omasta näppiksestä.
Mitä ihmettä varten pitää matkustaa (esim. Thaimaahan) jonnekin kauas, ja käydä siellä perillä vaikkapa suomalaistyyppisessä baarissa? Räikein esimerkki tällaisesta lienee Tallinnan vanhassa kaupungissa oleva Helsinki-ravintola.
Kun tähän baariin astuu, tuntuu siltä kuin astuisi johonkin suomalaiseen lähiöräkälään.
Ehkä syypää tähän on noi ihmisiä tyhmistävät tosi-TV sarjat, mene ja tiedä.....Samaan tapaan olen itsekin ajatellut. Oma ideaalini toiseen maahan matkustamisesta on jotain muuta kuin turistinähtävyydet. Mieluummin jokin pieni kylä alkuperäisasukkaineen ja oikeine elämineen, maan ominaisine tunnelmineen.
Toisaalta taas.. eikös se nyt ole vähän rajoittunutta, ettei saisi vaikka Suomalaisena viihtyä ulkomailla paikoissa joissa puhutaan omaa kieltä. Ehkä tuollaisissa paikoissa on erityinen suomalainen tunnelmansa eri tapaan kuin Suomessa? Hauskoja ihmisiä, joita ei näkisi tai joiden kanssa ainakaan ei alkaisi keskustelua kotomaassa? Vaikea tietää, en ole kokeillut.
Tätä ajatusrakenteiden rajoitteisuuden pohtimista voi ulottaa monelle tasolle.
- 15
Tyhmästä tyttöystävästä voi ajan kuluessa tulla tyhmä vaimo, ota se huomioon.
- fennomaani
Miksi olet alkanut seurustella hänen kanssaan, jos sivistyneisyys on sulle tärkeää? Ihmisillä on erilaisia kiinnostuksenkohteita ja pinnallisista asioista kiinnostunut saattaa tietää esim. laajalti populaarimusiikin listahittejä tai vaikka luetella Madonnan diskografian. Hän saattaa myös tietää laajalti muotialalta haute coiture -muotitaloja, suunnittelijoita ja osaa esimerkiksi juhlapuvuissa käytettävien eri kangaslajien hyviä ja huonoja puolia.
Nykyelämä on mennyt siihen, että enää laaja-alaista yleissivistystä on enää harvalla. Jokainen voi syventyä juuri siihen elämän osa-alueeseen, joka itseä kiinnostaa.
Minä olen kiinnostunut historiasta hyvinkin paljon ja tiedän heittää heti lonkalta vaikkapa USA:n itsenäistymisvuoden, Ranskan suuren vallankumouksen yksityiskohtia, mikä on Magna Charta tai vaikka Kolumbuksen laivojen nimet. En silti oleta, että muut niitä tietävät. Omassa ystäväpiirissäni ei ole ketään muuta keitä nämä kiinnostaisivat. - Aviomies X
Ei-naiset eivät toimi näin. Se, mitä miehen mielestä naisen "kuuluisi tietää" ei koske naisia ollenkaan. Eihän mieskään tiedä juuri mitään aluslakanan laskosten ompelutekniikoista-vai tietääkö?
Naisia ei kokemukseni perusteella kiinnosta Suomen historia lainkaan(varsinkaan sotahistoria), mutta vastaavasti he kyllä ovat hyvin tietoisia kaikkien tuntemiesi henkilöitten koulutus-että lähihistoriasta, että sitten sairaskertomuksista. He myös voivat luetella tuntemiensa naisten lasten nimet-ja iät. Siihen ei yksikään mies pysty.
Kysymys on siis hyvin pitkälti kiinnostuksen kohteitten erilaisuudesta, eikä niinkään tyhmyydestä.- 1
Kyllä se tyhmyys siellä vaikuttaa, hyvännäköisen tyhmän naisen kanssa on vaarallista olla varsinkin mikäli seksi sujuu taivaallisesti.
Siihen jää koukkuun.
- oppeliini
Rypyttomyys häviää iän mukana mutta tyhmyys pysyy!
- 16
Niinpä, siksipä juuri on hyvä vältellä ottamasta vakavsti tyhmiä naisia.
- Hämmästyttää..
Kummastuttaa, kuinka toiset ihmiset kykenevät kulkemaan läpi elämänsä, ilman että heihin tarttuu minkäänlaista yleissivistystä?
Kuinka se on mahdollista?
Taito sinänsä ;) - rekisteröitymätön**
Olen nainen ja kyllä minusta oman kotimaan keskeinen historia kuuluu ihan perustietoihin, jotka pitää olla hallussa ja josta pitää olla kiinnostunut. Mitä ihminen on, ellei kulttuurihistoriansa tuote. Jos ei tiedä maansa menneisyyttä, on hukassa iso pala omaa itseä.
Ei tarvitse mitään pikkudetaljitietoa omata jokaisesta taistelusta kaikissa sodissa, mutta siis aivan perustiedot ( vaikka edes englanninkielisen wikipedian verran...) voisi sinne harmaaseen massaan tarttua vaikkei "sodat kiinnosta". Ei kiinnosta minuakaan, mutta historia ei ole pelkkiä sotia - sodilla on syynsä ja seurauksensa. SE on historiaa.
Tämän vertaaminen ompelutaitoihin (sujuu) tai tietoon sukulaispenskojen syntymäpäivistä (en todellakaan muista kenenkään syntymäpäiviä) kertoo kyllä jossain ihme Big Brother- maailmankaikkeudessa elämisestä...- NäinMeillä
Tässähän juuri on se pointti. Ei ole sinällään tyhmyyttä että yleissivistys ei ole hyvä. Mutta ihminen muodostaa myös mielipiteensä sen perusteella mitä asiasta tiettää. Huono yleissivistys ja asioiden seuraaminen johtaa siis usein siihen että mielipiteet ja käsityksetkin voivat olla ihan mitä sattuu kun ei vain "kiinnosta" ottaa asioista selvää. Nykyaikaa tuntuu olevan juuri se että kaikilla on kyllä voimakas mielipide asiasta kuin asiasta vaikka taustoista ei olisi mitään hajua.
- Mila*
NäinMeillä kirjoitti:
Tässähän juuri on se pointti. Ei ole sinällään tyhmyyttä että yleissivistys ei ole hyvä. Mutta ihminen muodostaa myös mielipiteensä sen perusteella mitä asiasta tiettää. Huono yleissivistys ja asioiden seuraaminen johtaa siis usein siihen että mielipiteet ja käsityksetkin voivat olla ihan mitä sattuu kun ei vain "kiinnosta" ottaa asioista selvää. Nykyaikaa tuntuu olevan juuri se että kaikilla on kyllä voimakas mielipide asiasta kuin asiasta vaikka taustoista ei olisi mitään hajua.
Hyvin sanottu. Itsekin olen todennut, miten joiltakin löytyy vahvoja mielipiteitä ilman todellista tietämystä. Kun yrität sellaiselta kysellä perusteita mielipiteilleen, on reaktiona "se nyt vaan on niin" tai pelkkää hermostumista. Harmittavan usein myös median kirjoittelut otetaan sellaisenaan, ilman minkäänlaista lähdekritiikkiä saati lisädetaljien selvittelyä.
En usko, että useimmissa tapauksissa kyse olisi tyhmyydestä, vaan lähinnä laiskuudesta ja kiinnostuksen suuntautumisesta pinnallisempiin asioihin. Ehkä individualismistakin. Monista ihmisistä löytyisi varmasti halutettassaan hyvin paljonkin potentiaalia muuttaessaan asennettaan minäkeskeisestä maailmakeskeisemmäksi. - tuli vaan mieleen
NäinMeillä kirjoitti:
On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki jotka eivät tunne hyvin historiaa eivät silti ole niitä tolloja, jotka pauhaavat kärkkäitä mielipiteitään varmana tietona. Osoittaisi vähän suppeaa näkemystä olettaa niin, vaikka tosiaan noita tyyppejä löytyy (ja raivostuttavia ovat :D).
- kuvottavaa
"otka pitää olla hallussa ja josta pitää olla kiinnostunut."
Koko tuo lausuma "pitää olla kiinnostunut" on täysin absurdi.
Sama kuin sanoisi , "kyllä kaikkia pitäisi kiinnostaa lenkkeily, koska se tekee hyvää kokonaisterveydelle".
Kyllä pitäisi kiinnostaa, mihin asti lähikauppa on auki ja paljonko bensalitra maksaa. No ei kiinnosta.
Kaikesta kun ei ehdi millään kiinnostua, joten valikoipi ihminen sitten niitä aiheita, joihin aikaa jää. - wikipedia joo
Jos nyt tässä kysyisin vaikkapa sellaisen helpon yleiskysymyksen, että miten koet Suomen historian käännekohtien vaikuttaneen kansamme erityislaatuun, niin tulisiko sieltä järkevä vastaus hyvinkin nopsaan?
Suomen historiasta riittää, kun tietää, että ollaan oltu Ruotsin ja Venäjä vallan alla, niin muuta ei paljon tarvitakaan. Mieluummin opettelen ompelutaitoja kuin historiaa, siitä on muillekin jotain annettavaa.
- juu-uuu
Kiva, oon sitte sinun mielestä oikiasti tyhmä. kiitos! t tyttöystävä,kohta ex
- et sellasta
Mun tyttöystävä on käynyt kouluja paljon enemmän kuin minä. olen käynyt vaan ammattikoulun ja kaikenlaisia tietokonekursseja ja muuta. Ja pidän itseäni aika fiksuna, olen pärjännyt jopa tietokilpailussa. Mut olen siltin onnellinen.
- Otatko idiootin?
"Jos ei tiedä itsenäisyyspäivää edes pienen ajankaan kanssa, on kyllä auttamatta bimbo."
Ei herran jumala sentään... jotain rajaa tohon naistekin tyhmyyteen!!
Sen vielä jotenkin ymmärtäisin että jotkut täysin idootit missukat ei tajua yhtään mitään, kun niiden ei tarvi, niiten kroppa puhuu niiden puolesta.
Mutta että muut suomalaiset tavisnaisetkaan ei tajua mitään?
Kuka vit*u sellasia huolis???- no kyrpä huolis
Kukako huolis?No ehkä just tuollainen kaltaisesi kaljamahainen suomalaismies,jonka ÄO (ä-lyk-kyys-o-sa-mää-rä) hipoo kengännumeroo,eikä muuta saa.... Toi "kuka vit'u sellasia suolis???" toimikin hyvänä lopputäkynä oman tasosi kruunaten. ;) Tiedän yhden biisin sanoituksin "älykkyysosamäärä hipoo kengännumeroo,mut eihän se haittaa sen kovempihan on!",oot sinä joo aikas kova jätkä,jos tällein määritellään.
- N
Hävettää naisten puolesta. Pidetään itseään kiinnostuneina mm filosofiasta ILMAN YLEISSIVYSTYSTÄ. Kuka tietää tai tuntee yhtään filosofia tai ajattelevaa ihmistä, jolla ei ole vankkaa käsitystä yleissivistyksen perusteista? Kyllä nainen voi ottaa selvää mm oman maan historian peruspylväistä, ilman että tykkää sotahistoriasta. Ei kaikki asiat mene tässä maailmassa tykkään-en tykkää -akselilla. Ja kun ei tykätä (eli päätetään etukäteen, että joku, josta ei ole hajuakaan ei kiinnosta!) niin ei sitten hankita siitä mitään tietoa. Jotenkin outo ajattelu. Minä ainakin selvitän jonkin asian, ja päätän vasta sen jälkeen tykkäänkö vai en. Ja itse olen huomannut, että hyvin harva asia on tylsä kun siihen viitsii hieman paneutua.
- tuli vaan mieleen
Onko sitten itselläsi yleissivistys kaikilta osin täydellinen? Ja mikä mielestäsi kuuluu yleissivistykseen? En tietenkään kiellä, etteikö historiantietämys siihen kuuluisi, mutta tuli vaan mieleen, että aika monella on jokin osa-alue hakusassa. Mutta ne alueet ei tietenkään ole yhtä tärkeitä kuin juuri ne jotka itsellä on hallussa.
- tuli vaan mieleen
tuli vaan mieleen kirjoitti:
Onko sitten itselläsi yleissivistys kaikilta osin täydellinen? Ja mikä mielestäsi kuuluu yleissivistykseen? En tietenkään kiellä, etteikö historiantietämys siihen kuuluisi, mutta tuli vaan mieleen, että aika monella on jokin osa-alue hakusassa. Mutta ne alueet ei tietenkään ole yhtä tärkeitä kuin juuri ne jotka itsellä on hallussa.
Miinusta pukkaa muttei vastausta ;)
- N
Miinusta pukkaa muttei vastausta ;)
En ehdi täällä joka päivä vastailla. Nyt on pieni hetki. Yleissivystys on juuri sitä sanansa mukaista yleistä tietämystä asioista, ei välttämättä mitään syvää ymmärrystä tai knoppitietojen hallintaa. Suuret linjat niistä asioista, jotka tavalla tai toisella vaikuttavat meidän elämäämme. Yleissivistykseen kuuluu omasta mielestäni historia, politiikka ja poliittisen elämän tietäminen ja jonkinasteinen ymmärtäminen, etiikka, vieraista uskonnoista perusteet, osin tekniikka, psykologia, taiteet, filosofia ym. Ei kaikesta täydy pitää tai tykätä, mutta joku ymmärrys täytyy olla, jotta voimme olla toistemme kanssa ja ymmärtää toisiamme ja itseämme tämän yhteiskunnan osana ja jäseninä. Monikultturisessa maailmassa, jossa tieto vain lisääntyy, tarvitaan sitä yleisisvistystä, jotta voidaan kohdata vierasta ja uutta ja sopeutua muutoksiin.
Yleissivistys ei korreloi älyn kanssa, mutta en voi mitään sille ajatukselle, että tyhmyyttä ei ole se, että ei tiedä, vaan se, että ei edes pidä tietämistä minkään arvoisena. En tiedä, tuliko logiikkani selvästi esille, kiireessä kirjoitan. - tuli vaan mieleen
N kirjoitti:
En ehdi täällä joka päivä vastailla. Nyt on pieni hetki. Yleissivystys on juuri sitä sanansa mukaista yleistä tietämystä asioista, ei välttämättä mitään syvää ymmärrystä tai knoppitietojen hallintaa. Suuret linjat niistä asioista, jotka tavalla tai toisella vaikuttavat meidän elämäämme. Yleissivistykseen kuuluu omasta mielestäni historia, politiikka ja poliittisen elämän tietäminen ja jonkinasteinen ymmärtäminen, etiikka, vieraista uskonnoista perusteet, osin tekniikka, psykologia, taiteet, filosofia ym. Ei kaikesta täydy pitää tai tykätä, mutta joku ymmärrys täytyy olla, jotta voimme olla toistemme kanssa ja ymmärtää toisiamme ja itseämme tämän yhteiskunnan osana ja jäseninä. Monikultturisessa maailmassa, jossa tieto vain lisääntyy, tarvitaan sitä yleisisvistystä, jotta voidaan kohdata vierasta ja uutta ja sopeutua muutoksiin.
Yleissivistys ei korreloi älyn kanssa, mutta en voi mitään sille ajatukselle, että tyhmyyttä ei ole se, että ei tiedä, vaan se, että ei edes pidä tietämistä minkään arvoisena. En tiedä, tuliko logiikkani selvästi esille, kiireessä kirjoitan.Hmm, joo olen aika pitkälti samaa mieltä kanssasi. Mutta onko täällä paljonkin niitä, jotka eivät pidä tietämistä minkään arvoisena...?
- Siivooja muijako?
Oikeesti hei.. kuka kehtais viedä noin typerän naisensa vaikka firman kutsuille, kun kaikki heti huomais ettei se tiedä mistään mitään eikä sillä ole yhtään yleissivistystä?
Työkaverit pilkkais lopun elämää...
Jos otat muijaks jokun siivoojan joka ei ole oppinut mitään, niin pidä se sitten kotona lukkojen takana, mutta älä päästä sitä nolaan sua julkisesti!- been there.9
Firman edustustilaisuuksissakin jutellaan yleensä hyvin kevyttä rupattelua. Ei siellä tarvitse päteä ja ripotella knoppitietoa, koska se antaa yleensä ihmisestä hyvin ylemmyydentuntoisen vaikutelman.
Sitä paitsi moni mies ei kestä sitä, että nainen on oikeasti fiksumpi ja tietävämpi. Siksi on helpompaa naisena vaan hymyillä ja nyökytellä, vaikka todellisuudessa tietääkin, että mies vaan haluaa päteä ja hän puhuu hevonsontaa.
- tyhmättö
Hehe, olen myöskin nainen ja tohtorikoulutettava. Minua kiinnostaa sotahistoria kovastikin, mutta kansainväliset asiat kolahtavat kyllä enemmän kuin pelkkä kotimaan historia. Jos joku omasta mielestään älykäs pelle alkaisi minulta tivaamaan Suomen itsenäistymispäiväämäärää tms. itsestäänselvää, saattaisin ihan vain läpällä heittää esim. 4.7. 1776. Ehkäpä tyttö harjoitti vain hieman ironiaa?
- thtjsj
Se ap:n tyttöystävähän itse kysyi asiaa.
- pelle hermanni
Ehkä sinäkin täällä vain harjoitat hieman itseironiaa ;).Ei nimittäin kyseessä olisi tuollaisessa tapauksessa ironia.Niin pelle ainakaan kukaan tähän ketjuun osallistuneista tuskin kuitenkaan on,että itseään älykkäänä pitäisi,mutta eiköhän ketjun aloittanut vain aidosti yllättynyt,että löytyi joku vielä häntäkin tyhmempi.
- tyhmättö
Mutta saattoihan se silti olla huumoria?
- tämä pahempi tyhmyys
No tietämättömyys itsenäisyyspäivästä on sentään aika pieni tyhmyys verrattuna englantilaisten enemmistön tyhmyyteen, jotka eivät tutkimuksen mukaan osaa sanaakaan mitään toista kieltä kuin omaansa. Tuollaista tyhmyyttä on jo vaikea ylittää.
- 9+9
Jaa luuletkos että jotkut junttisuomalaiset vaivautuisi opettelemaan kieliä jos puolet maailman ihmisistä puhuisi suomea? Vähän säkin voisit miettiä syitä ja seurauksia.
- yreyereyr
9+9 kirjoitti:
Jaa luuletkos että jotkut junttisuomalaiset vaivautuisi opettelemaan kieliä jos puolet maailman ihmisistä puhuisi suomea? Vähän säkin voisit miettiä syitä ja seurauksia.
No kyllä silti pitää melko umpiossa elää, ettei törmää tai muista yhtään vieraankielistä sanaa.
- Ihme viilausta
Ja se nyt on sinulle maailmanloppu kun hän ei tiennyt milloin talvisota käytiin tai milloin Suomen itsenäistyi? Tottakai se nyt on suomalaista yleissivistystä tietää nuo asiat, mutta jos kaikki muu on parisuhteessanne kondiksessa, niin onko sillä nyt niin väliä?
Enhän minäkään läheskään aina muista milloin nuo tapahtui, koska en sillä tiedolla yleensä ikinä mitään teekkään.
Luulisi, että ihmisillä on parempaakin tekemistä, kuin kysellä muilta milloin Suomi itsenäistyi tai et milloin talvisota käytiin. - vakka kantensa
Mielestäni vaikutat itsekin hieman keskinkertaislta päättelyinesi.Ei käynyt sitten mielessä,että ehkä hän valitsi sinut ,juurikin koska on tyhmä?
- markovaan
Itsenäisyys päivänä siskoni oli nähnyt arvokkaan näköisen miehen, puku päällä ja jutteli fiksuja... oli sitä mieltä että sotaveteraaneja ei arvosteta , siinä oli toinen mies jutussa mukana ja kysäisi mieheltä että kuinkas vanha Suomi nyt sitten onkaan eli minäs vuonna itsenäistyi.... meni mies hiljaiseksi....ei tiennyt!!!! että näin paremmissakin piireissä! älä naistas nyt tosta syystä jätä... pahempiakin virheitä voisi olla! esim:pettäjä, hyväsikäyttäjä ja niitähän riittää!
- kissan päivät
Niin jos päivämääriä ei tiedä, niin ei voi arvostaa veteraanejakaan. Näinhän se on...vai onko.
- Rasismia!!!!!
MIKSI TOSSA KUVASSA OLI BLONDI!!!??? Sehän tässä on kysymyksistä päälinmäisenä! Suomalaisista on aika iso osa blondeja. Jenkkilän vetyperoksiidi blondit on tyhmiä.
- PAMELA.1.
KOSKAHAN OLET TUTUSTUNUT JENKKILÄISIIN JA MISSÄ ?????
- Höpsytin
Mulla puolestaan on mies, joka oli DNA-mainoksesta ihan äimänä, että mistä ne tuollaisen laaman on keksineet. Ei ollut millään uskoa, että laamoja on oikeasti eikä kyseessä ole mikään animaatio tms.
Ihmetteli kerran, että onko kyy myrkyllinen. Ja eikö Suomessa tosiaan ole muita myrkyllisiä käärmeitä.
Sekoittaa muslimit ja hindut.
Ja sitä rataa.
Aina välillä ällistyttää noilla ihmeellisillä kysymyksillään. Hänellä ei kovin paljon yleissivistystä, huomaa, ettei ole käynyt lukiota. Ja vanhempiaan kun kuuntelee, niin ymmärtää, ettei sieltäkään kovin paljon elämän eväitä ole tuossa suhteessa tullut.
Ylemmän amk-tutkinnon kuitenkin suorittanut ja suunnittelee tohtorinväitöskirjan tekemistä... Ja ymmärtää tekniikasta yms. enemmän kuin moni muu.- javascript:void(0);
Jaa että tohtoriksi AMK-tutkinnolla?
- laama on vuohi
Joo lukiossa käsittääkseni on kursseja laamoista, Suomen myrkkykäärmeistä ja lukionpohjalta on hyvä väitellä tohtoriksi.
- yleistyksiä
laama on vuohi kirjoitti:
Joo lukiossa käsittääkseni on kursseja laamoista, Suomen myrkkykäärmeistä ja lukionpohjalta on hyvä väitellä tohtoriksi.
Meillä oli tosi hyvä laamaopettaja lukiossa!:D
- Simo Vaatehuoneelta
javascript:void(0); kirjoitti:
Jaa että tohtoriksi AMK-tutkinnolla?
Ei taida ihan onnistua :)
Ylemmän AMK:n jälkeen pitää päästä yliopistoon ja suorittaa maisterin tutkinto (120 op).
Maisterin tutkintoon voi hakea yleisten pääsykokiden kautta tai sitten maisterinhaussa.
Maisteri haussa vaatimuksena on vähintään arvosanalla 3 suoritettu opinnäytetyö. Maisteri haku ei näe mitään eroa AMK ja Ylemmän AMK tutkinnon välilä.
Maisterin tutkintoon sisältyvä pro gradu tutkielma pitää suoritaa vähintään arvosanalla C, jotta saa jatko-opiskeluoikeuden lisuriksi tai tohtoriksi.
Sitten siitä tekemään yliopiston jatkotutkintoja ja sitten suunnittelemaan väitöskirjaa.
Toki saahan sitä suunnitella vaikka USA:n perustuslain uusiksi tekemistä, jos ei muuta puuhaa ole..... - Laamanator
Eikös se Laama ollut Saunalahden mainoksissa....
- huhihihi
Laamanator kirjoitti:
Joo, miettikää mitä älyn puutetta kun muisti että olis ollut dna:n mainoksessa!
- dnallaräikkönen
Laama esiintyy Saunalahden, ei dnan mainoksessa.
- Makuuhuoneesta iltaa
Simo Vaatehuoneelta kirjoitti:
Ei taida ihan onnistua :)
Ylemmän AMK:n jälkeen pitää päästä yliopistoon ja suorittaa maisterin tutkinto (120 op).
Maisterin tutkintoon voi hakea yleisten pääsykokiden kautta tai sitten maisterinhaussa.
Maisteri haussa vaatimuksena on vähintään arvosanalla 3 suoritettu opinnäytetyö. Maisteri haku ei näe mitään eroa AMK ja Ylemmän AMK tutkinnon välilä.
Maisterin tutkintoon sisältyvä pro gradu tutkielma pitää suoritaa vähintään arvosanalla C, jotta saa jatko-opiskeluoikeuden lisuriksi tai tohtoriksi.
Sitten siitä tekemään yliopiston jatkotutkintoja ja sitten suunnittelemaan väitöskirjaa.
Toki saahan sitä suunnitella vaikka USA:n perustuslain uusiksi tekemistä, jos ei muuta puuhaa ole.....Otetaan nyt asioista selvää ennen kun ruvetaan pätemään. YAMK ja Diplomi-insinööri ovat saman arvoisia ihan tiedoks vaan niin Suomessa kuin ulkomailla. YAMK käyneen ei tarvii suorittaa mitään maisterin tutkintoa kun se löytyy jo (master of engineering) dippa-inssit (master of science in technolgy) Tässähän oli nimenomaan sit tekniikasta kyse. Jos tekee vielä mieli päteä niin klikkaa alta auki niin selviää ehkä enemmän.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/koulutusjaerjestelmae/liitteet/koulutusjarjestelma.pdf - http://keskustelu.su
Makuuhuoneesta iltaa kirjoitti:
Otetaan nyt asioista selvää ennen kun ruvetaan pätemään. YAMK ja Diplomi-insinööri ovat saman arvoisia ihan tiedoks vaan niin Suomessa kuin ulkomailla. YAMK käyneen ei tarvii suorittaa mitään maisterin tutkintoa kun se löytyy jo (master of engineering) dippa-inssit (master of science in technolgy) Tässähän oli nimenomaan sit tekniikasta kyse. Jos tekee vielä mieli päteä niin klikkaa alta auki niin selviää ehkä enemmän.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/koulutusjaerjestelmae/liitteet/koulutusjarjestelma.pdfMitäs wanhan liiton insinöörit ovat eli 60-luvulla valmistuneet?
- D I on praaaaat
Makuuhuoneesta iltaa kirjoitti:
Otetaan nyt asioista selvää ennen kun ruvetaan pätemään. YAMK ja Diplomi-insinööri ovat saman arvoisia ihan tiedoks vaan niin Suomessa kuin ulkomailla. YAMK käyneen ei tarvii suorittaa mitään maisterin tutkintoa kun se löytyy jo (master of engineering) dippa-inssit (master of science in technolgy) Tässähän oli nimenomaan sit tekniikasta kyse. Jos tekee vielä mieli päteä niin klikkaa alta auki niin selviää ehkä enemmän.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/koulutusjaerjestelmae/liitteet/koulutusjarjestelma.pdfY A M K ja diplomi-insinööri eivät tiedä ja osaa MITÄÄN käytännön asioita . TESTATKAA !!
- TEABETH
Laamanator kirjoitti:
EI OLLUT VAAN SE OLI DALAISSA .
- 2+16
Aloitus on provo eikä aloittajalla ole tyttöystävää koskaan ollutkaan.
- darina88
juuri niin, koska sehän on tunnettu tosiasia, että Suomen historiaa koskevien vuosilukujen memorisointi on ainut keino harmooniseen ja stabiiliin parisuhteeseen!!!
kannattaa todellakin hankkia seuraavaksi älykäs tyttöystävä ettei tarvitse enää hävetä silmät päästä tai haukkua rakasta julkisilla nettipalstoilla.
olen käynyt lukion ja tällä hetkellä suoritan korkeakoulututkintoa. en myöskään muistanut Suomen itsenäistymisvuotta. peruskoulussa minulle opetettiin lähinnä amerikan historiaa ja yleisesti maailman historiaa amerikkalaisesta näkökulmasta.
nykyään Suomi ei enää edes ole kovin itsenäinen, kun euroopan unioni sanelee direktiivit joita täytyy noudattaa. siispä en hurraa itsenäisyydelle tai pidä sitä arvossa.
kyllä ne sotaveteraanit taitavat lähinnä paheksua nykymiehiä ja sitä millaisiksi vellihousuiksi te olette evolvoituneet. todella patrioottista, kun suomalaiset täysi-ikäiset miehet eivät kykene suoriutumaan intistä ylipainon tai nettiriippuvuuden vuoksi. hyi hävetkää.- SIVISTYMÄTÖN
Nythän sieltä pukkaa oikeen KATA KÄRKKÄISTÄ että . Muistitko pilkut ja pisteet .
- wetwf
Ihan viisas se sun muijas on. Eihän täällä mitään itsenäisyyttä ees ole enää, eli ketä enää kiinnostaa jotkut itsetitsenäisyyspäivät?
- gdgd
Ei ole paha, jos pari faktaa ei ole tiedossa. Lopullisen tiedon määrä on sen verta suuri, että faustisenkin ihmisen on vaikea siitä pienestäkään osasta päästä kunnolla käsiksi. Tiedon määrä kasvaa kokoajan ja sen mieli omaksuu joka parhaiten sopii itselleen.
Sitä paitsi varmasti hänellä on nyt tiedossa nuo ihmettelemäsi asiat, joten en ainakaan itse näe tässä mitään ongelmaa. Opimme jatkuvasti ja toisinaan asioita unohtuu; vain kertaamalla tieto pysyy muistissa, ellei tuo kyseinen tieto ole erityisen kiinnostava ja siksi pysyy väkisinkin pysyvästi muistissa. Hyvä muisti on asia erikseen ja osaksi mittaa älykkyyttä. Arvostan kovasti hyvämuistisia ihmisiä, mutta jos induktiivinen päättelykyky on hukassa, niin argumentointi jää pelkkien oletettujen faktojen tasolle. Noh, se on tietenkin makuasia, että minkä tyyppisistä keskusteluista pitää. Kuitenkin jos mittaat älykkyyttä vain premissien tietämisen pohjalta, niin et luultavasti arvosta syventävää keskustelua.
Tiedän vain sen verran kuin olet tekstissäsi sanonut, joten en aio olettaa liikaa. Mutta sanonpahan vain, että todellinen älykkyys ei ole vain verbaalista, analyyttistä ja kykyä kalkyloida. Se on ennemminkin tuon kaiken yhdistelmä, eli kykyä pysyä mukana aiheessa ja heittää mukaan argumentteja, jotka ovat edes abduktioiden tasoa (joillekin sekin riittää nimittäin). Ihminen ei ole tyhmä, jos osaa vastaanottaa informaatiota ja tehdä siitä johtopäätöksiä.- VIISASTEN KERHOSSAKO
VOI TUOTA VIISAUDEN MÄÄRÄÄ .Ajattelin minäkin tulevaisuudessani opiskella ja valmistautua PROKTOLOGISTIKSI .P R A A A A T!
- Näin Se on
Suomalaiset tyhmenevät jatkuvasti. Korkeasti koulutetut ihmiset eivät ehdi tehdä lapsia, kun taas työttömät lisääntyvät kuin kanit. Tuleva sukupolvi tulee olemaan idioottisukupolvi.
- Suuret ikäryhmät
- Baby Boomers
- Generation X
- Idioottisukupolvi- yesman
Olen ihan samaa mieltä kun noin kattavan lähdeaineistonkin olet kerännyt.
- .,-,-.,.-,-.,
yesman kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä kun noin kattavan lähdeaineistonkin olet kerännyt.
minulla on tuttuja jotka ovat noiden tyhmien työttömien yh-äitien jälkeläisiä, eräskin on fiksuin koko luokallani ja moni muu korkeasti koulutettu.
- TähHähHöH
.,-,-.,.-,-., kirjoitti:
minulla on tuttuja jotka ovat noiden tyhmien työttömien yh-äitien jälkeläisiä, eräskin on fiksuin koko luokallani ja moni muu korkeasti koulutettu.
Täh!
Sinun luokallasi moni muu on korkeasti kouolutettu? - MAIJAMIISEE
TähHähHöH kirjoitti:
Täh!
Sinun luokallasi moni muu on korkeasti kouolutettu?SE OLI TUKSU
- mk
Yksi asia on että kuinka moni tietää milloin suomen ensimmöinen alko aukaistiin kietolainjälkeen. Nämä aisat on ihan yleissivistystä ja ei nämä ketään kiinosta mutta ne vain pitää tietää. Itse tiedän milloin sotä käytiin mutta en noita tarkkoja juttuja muista kuten talvisota ja jatkosota mutta ei mitään väliä. Politiikkakin on niin yksin kertaista että pitää vain ajatella asioista miten itse ne näkee ja miten niiden pitäsii olla.
- meneeköhän oikein?
sanoisin kuuklesta katsomatta että 1932.
- ÄLYKÄS .1.
ALKO AVATTIIN KELLO 10 VEDÄ LOPUT VIISASTELIA
- http://keskustelu.su
Minäkin hämmästyin. Menin kysymään aurinkokunnan planeetat. Tuo tampio luetteli Plutonkin planeetaksi. Annoin kenkää.
- nimimerkkiä viestiss
Meillä menee täydestä jotta kuunpimennyksessä aurinko on maan ja kuun välissä.
- hyvä niin!
Siis TÄH??? Huh, onneks annoit kenkää, eihän tuollaisen kanssa kehtais liikkua ihmisten ilmoilla ollenkaan. Tosi noloa...
- Enceladus
Minun ex-muija sotki Saturnuksen ja Jupiterin kuut keskenään. Annoin heti kenkää!!!
- huhihihi
Enceladus kirjoitti:
Minun ex-muija sotki Saturnuksen ja Jupiterin kuut keskenään. Annoin heti kenkää!!!
:D:D:D OMG mitä juntteja tää maa päällään kantaa! Villi veikkaus että se ei myöskään tiedä missä kuussa Abraham Maslow on syntyny... Ja anna mä veikkaan, se ei kato telkkarista muuta kuin salkkareita ja bb:tä, ja sillä on blondi tukka! Mä osaan kyllä arvioida nää jutut, mä oon sentään älykäs, toisin kuin jotkut...
- plonti
huhihihi kirjoitti:
:D:D:D OMG mitä juntteja tää maa päällään kantaa! Villi veikkaus että se ei myöskään tiedä missä kuussa Abraham Maslow on syntyny... Ja anna mä veikkaan, se ei kato telkkarista muuta kuin salkkareita ja bb:tä, ja sillä on blondi tukka! Mä osaan kyllä arvioida nää jutut, mä oon sentään älykäs, toisin kuin jotkut...
Onko Abraham Maslow syntynyt kuussa??????
- daaaah
plonti kirjoitti:
Onko Abraham Maslow syntynyt kuussa??????
Daaah!! kaikkihan ton nyt tietää, mut onko se syntynyt jupiterin vai saturnuksen kuussa?
- huhihihi
daaaah kirjoitti:
Daaah!! kaikkihan ton nyt tietää, mut onko se syntynyt jupiterin vai saturnuksen kuussa?
:D:D::D
- nimimerkkiä viestiss
nimimerkkiä viestiss kirjoitti:
Meillä menee täydestä jotta kuunpimennyksessä aurinko on maan ja kuun välissä.
Ja tähdenlennot vasta menevätkin täydestä. On aivan sama mikä lentää ja missä.
- javascript:void(0)
Enceladus kirjoitti:
Mun muija ei tiedä mikä on kaasuplaneetta. Sillä on kaasua päässä.
- piaruliini
javascript:void(0) kirjoitti:
Mun muija ei tiedä mikä on kaasuplaneetta. Sillä on kaasua päässä.
Ja perä fuskaa .
- iteniinviisas
Ei sillä väliä tietääkö jotain nippelitietoo vaiko ei, mutta pakko myöntää että kerran yritin seurustella perus "tyhmän" ihmisen kanssa.
Väistämättäkin se meni siihen että aloin pikkuhiljaa puolitahattomasti piilo*ittuileen toiselle, kun toinen oli aina huuli pyöreenä ja silmistä loisti tyhjä pää. Eikä se sitä mutkan takaa kuittailuakaan aina tajunnut. Nolotti sen kanssa aina jotain kavereita nähdä kun tuli kaverin kanssa aina katottua sillain "...niiiin" (...mikä dille!) - Vajukkimuijat
Tämä kertoo todella paljon nykysuomalaisen naisen sivistystasosta.
Ovatko kaikki suomalaisnaiset nykyään jotain pubiruusuja, joilla ei ole alkeellisintakaan yleissivistystä?
Enää ei voi naureskella typerille blondeille ja missukoille, kun ne punikkimuijien näköiset telaketjufemakotkin on yhtä vajukkeja?- noniin
Kertoo myös todella paljon siitä, että suomalaiset miehet haluavat seurustella mieluiten näiden ns. tyhmien naisten kanssa - pääasia, että löytyy nätti naama ja hyvät tissit. Jos ulkonäkö on tärkein, joutuu usein karsimaan jostain muusta. Jos naista kehutaan pienestä asti kauniiksi, niin eiköhän siinä yleissivistyksen kartuttaminen jää suhteellisen vähälle, kun pelkällä ulkokuorella pärjää.
- Leonjardo
Tyhmä nainen on kyllä ikävä juttu, koska suom. miehelle se nainen on usein paras kaveri,kin ja ei sitä tahdo kenenkään typeryksen kaa hillua, jos itse on fiksumpi.
Ymmärrän sua, koska olen viisas. - dgrfdjj
Onpa huono provo keksi parempi...
Valitettavasti monien yleissivistys on nykyään täysin olematonta. Itse kokisin suhteen sellaisen ihmisen kanssa hyvinkin turhauttavaksi kun ei mistään vakavammasta keskustelusta tulisi yhtään mitään...
- herätkää urpot
Joo yleensähän keskustellaan syvällisiä Itsenäisyydestä, sotien alkamis ja päättymispäivistä...EIKUN SIIS :D
Jos maailma/parisuhde kaatuu siihen että jonkun kumppani ei muista jotain itsenäistymis päivämäärää tai sodan ajankohtaa oikein, niin ei kyllä hyvin mene suhteessa. Ei kovin empaattisesta luonteesta myöskään kerro se että täällä pakko nauraa omalle kumppanille selän takana parin päivämäärän takia, jotta tulisi hyvä olo itselle. - Ei voi uskoa
herätkää urpot kirjoitti:
Joo yleensähän keskustellaan syvällisiä Itsenäisyydestä, sotien alkamis ja päättymispäivistä...EIKUN SIIS :D
Jos maailma/parisuhde kaatuu siihen että jonkun kumppani ei muista jotain itsenäistymis päivämäärää tai sodan ajankohtaa oikein, niin ei kyllä hyvin mene suhteessa. Ei kovin empaattisesta luonteesta myöskään kerro se että täällä pakko nauraa omalle kumppanille selän takana parin päivämäärän takia, jotta tulisi hyvä olo itselle.No mistäs niitä syvällisiä keskusteluja sitten käydään?
Siitä parisuhteestako ja minkä väriset verhot makuuhuoneeseen valitaan matsaamaan vuodevaatteisiin, niinkö?
Eiköhän kuvittelisi että tässä aiheessa puhutaan siitä että jos ei edes suurin piirtein tiedä milloin Suomi itsenäistyi tai talvisota käytiin (siis kunhan on sinne päin edes) niin on hyvin vaikea ajatella että kyseisellä henkilöllä muukaan yleistieto olisi hanskassa jota kautta kovinkaan syvällinen keskustelu on tuomittu jo alun alkaen.
Mutta tärkeäähän on vain muistaa mitä joku horo samantha jones sanoi jossain sarjassa ihmissuhteista, EIKÖS NIIN? :D
"Jos maailma/parisuhde kaatuu siihen että jonkun kumppani ei muista jotain itsenäistymis päivämäärää tai sodan ajankohtaa oikein, niin ei kyllä hyvin mene suhteessa. "
On paljon pinnallisempia kuin syitä mihin parisuhde joidenkin mielestä on hyvä päättää kuin se että toisen kanssa ei voi keskustella syvällisempiä kun hänen yleistietonsa on niin surkea.
Jos yleistieto on huonolla pohjalla niin laajempien kokonaisuuksien ymmärtäminen maailmasta ylipäätään voi olla vähän niin ja näin samoin kuin eri asioiden keskinäisten vaikutussuhteiden.
Tilalle taitaa jäädä vain sitten tunne ja suhdehöttö keskustelu sekä se mitä BB:ssä joku just joi tai ketä nai. - tuli vaan mieleen
Ei voi uskoa kirjoitti:
No mistäs niitä syvällisiä keskusteluja sitten käydään?
Siitä parisuhteestako ja minkä väriset verhot makuuhuoneeseen valitaan matsaamaan vuodevaatteisiin, niinkö?
Eiköhän kuvittelisi että tässä aiheessa puhutaan siitä että jos ei edes suurin piirtein tiedä milloin Suomi itsenäistyi tai talvisota käytiin (siis kunhan on sinne päin edes) niin on hyvin vaikea ajatella että kyseisellä henkilöllä muukaan yleistieto olisi hanskassa jota kautta kovinkaan syvällinen keskustelu on tuomittu jo alun alkaen.
Mutta tärkeäähän on vain muistaa mitä joku horo samantha jones sanoi jossain sarjassa ihmissuhteista, EIKÖS NIIN? :D
"Jos maailma/parisuhde kaatuu siihen että jonkun kumppani ei muista jotain itsenäistymis päivämäärää tai sodan ajankohtaa oikein, niin ei kyllä hyvin mene suhteessa. "
On paljon pinnallisempia kuin syitä mihin parisuhde joidenkin mielestä on hyvä päättää kuin se että toisen kanssa ei voi keskustella syvällisempiä kun hänen yleistietonsa on niin surkea.
Jos yleistieto on huonolla pohjalla niin laajempien kokonaisuuksien ymmärtäminen maailmasta ylipäätään voi olla vähän niin ja näin samoin kuin eri asioiden keskinäisten vaikutussuhteiden.
Tilalle taitaa jäädä vain sitten tunne ja suhdehöttö keskustelu sekä se mitä BB:ssä joku just joi tai ketä nai.Asiat eivät ole niin mustavalkoisia, että joko keskustelee maailmanhistoriasta tai sitten jersey shoren viimeisimmistä käänteistä tai siitä kuka bb:ssä ketäkin nai...
Mutta taipumus luokitella asiat (ja ihmiset) yksinkertaistettuihin luokkiin on toki inhimillistä, ei mitään uutta auringon alla... herätkää urpot kirjoitti:
Jos maailma/parisuhde kaatuu siihen että jonkun kumppani ei muista jotain itsenäistymis päivämäärää tai sodan ajankohtaa oikein, niin ei kyllä hyvin mene suhteessa. Ei kovin empaattisesta luonteesta myöskään kerro se että täällä pakko nauraa omalle kumppanille selän takana parin päivämäärän takia, jotta tulisi hyvä olo itselle.Itse kyllä keskustelen kumppanini kanssa historiasta, filosofiasta, uskonnoista ja myös politiikasta. Ja mikäli toisella ei ole edes hajua siitä, että missä päin on Lähi-itä tai mitkä olivat akselivallat, ni ei sellasen tyhjäpään kanssa jaksa kauaa aikaansa tuhlata.
Mutta kuten sanotaan, ni vakka kantensa valitsee... ;)- Yhyyyyyyyyyyyyyy
TheOne kirjoitti:
Itse kyllä keskustelen kumppanini kanssa historiasta, filosofiasta, uskonnoista ja myös politiikasta. Ja mikäli toisella ei ole edes hajua siitä, että missä päin on Lähi-itä tai mitkä olivat akselivallat, ni ei sellasen tyhjäpään kanssa jaksa kauaa aikaansa tuhlata.
Mutta kuten sanotaan, ni vakka kantensa valitsee... ;)Ai hitsi, no tossahan se syy sitten on, miksen ole löytänyt itselleni miestä. Pidän nimittäin itseäni ihan normitietävänä ihmisenä, mutta ei kyllä ole hajuakaan, mitä ovat/olivat akselivallat, ja hyvin on pärjätty yli nelikymppiseksi. Kukaan ei ole koskaan maininnut akselivaltoja sanallakaan.
...mutta tää se syy mun sinkkuuteen sitten varmaan on. :( Yhyyyyyyyyyyyyyy kirjoitti:
Ai hitsi, no tossahan se syy sitten on, miksen ole löytänyt itselleni miestä. Pidän nimittäin itseäni ihan normitietävänä ihmisenä, mutta ei kyllä ole hajuakaan, mitä ovat/olivat akselivallat, ja hyvin on pärjätty yli nelikymppiseksi. Kukaan ei ole koskaan maininnut akselivaltoja sanallakaan.
...mutta tää se syy mun sinkkuuteen sitten varmaan on. :(Kuka tyytyy mihinkin...
Osalle riittää pelkkä seura. Itselläni sitten on taas se rima hieman korkeammalla...- blondi-misu
Yhyyyyyyyyyyyyyy kirjoitti:
Ai hitsi, no tossahan se syy sitten on, miksen ole löytänyt itselleni miestä. Pidän nimittäin itseäni ihan normitietävänä ihmisenä, mutta ei kyllä ole hajuakaan, mitä ovat/olivat akselivallat, ja hyvin on pärjätty yli nelikymppiseksi. Kukaan ei ole koskaan maininnut akselivaltoja sanallakaan.
...mutta tää se syy mun sinkkuuteen sitten varmaan on. :(Mikä on "normitietävä" ihminen?
Pakko kysyä vaikka olisin sitten tyhmä.
Olen niin kova kyselijä.
Miehet tykkää vastata. - blondi-misu
blondi-misu kirjoitti:
Mikä on "normitietävä" ihminen?
Pakko kysyä vaikka olisin sitten tyhmä.
Olen niin kova kyselijä.
Miehet tykkää vastata.Ja miehet aina sanoo, että ne ei tartte ystävää, eikä kuuntelijaa. Sellaisia heillä jo on.
- monikakkupäältäkauni
Kyllä voi olla yllätyksiä miehissäkin, vaikka kuinka fiksusti itsensä laittanut, mutta kun avaa suunsa?
- sedukka
Niin on hampaaton ja kaiken lisäksi henkikin haisee sille ,eli on just tullut vieraista !
- tyhmä aloitus
Vähän pistää naurattamaan teidän mielipiteet. Yleissivistyksen vaateet ovat jonkun kaiken tietävän kaavailemia. Sivistykseen kuuluu paljon muutakin kuin tuo teidän tietämä aina sama sotien ja itsenäistymisen päivämäärät.
Tunnen monta tolloa, jotka tietävät itsenäistymisen ja parin sodan päivämäärät, mutta siihen kaikki "älykkyys" sitten jääkin. aloittaja vaikuttaa juuri sellaiselta henkilöltä.- HERKKU SERKKU
On sulla kaverit ,kun ei tiedä muuta kuin parin sodan päivämäärät . Osaavatko he kenties edes lukea aapista tai laskeskella 1 2 3 4 5 6 . Oletan että he ovat sinulle LÄHISUKUA !
- tyhmä kyselijä
Täysin relevanttia tietoa. Kaikkea ei tarvitse muistaa.
- tuli vaan mieleen
Vai tarkoititko irrelevanttia...?
- viisas nainen
Sosiaalidemokraatit ehdottivat Suomen valtiopäivillä maaliskuussa 1917 itsenäisyyden julistamista, mutta porvaripuolueet olivat sitä vastaan.
Tiesitkö sitä? Hähää olet tyhmä. - eräs nainen
Onneksi älykkyys mitataan päivämäärien muistamisessa, eikä esimerkiksi toisen selän takana haukkumisessa tai kyvyssä vähätellä omaa kumppaniaan. Suosittelen eroamista, sillä vaikutat niin pinnalliselle ja tunnekylmälle.
- Ei voi uskoa
Taisi kolahtaa sun nilkkaan tuo avaus ja tunsit itsesi tyhmäksi? ;D
- oihs
Ei voi uskoa kirjoitti:
Joo siis ikinähän mitään kommenttia missään ei voi kritisoida ellei se "kolahda omaan nilkkaan". Pettämätöntä logiikkaa.
- Hah !
Ei voi uskoa kirjoitti:
Onko sana satiiri ollenkaan tuttu ?
- kateuskortit ja muut
Ei voi uskoa kirjoitti:
Samalla logiikalla kai sitten sun nilkkaan taisi kolahtaa pahemman kerran tuo "eräs nainen" -nimimerkin kommentti. Eikös vain.
- Ei reiän tarvitse
mitään tietää. Ei reiän tarvitse ajatella. Riittää, että on hyvännäköinen!
- Yöäk !
Tällaisen kommentin kirjoittajalla on reikä aivojen kohdalla.
- kaks reikää
Yöäk ! kirjoitti:
Tällaisen kommentin kirjoittajalla on reikä aivojen kohdalla.
Ja sulla aivot reikien kohdalla .
- Ei voi uskoa
Itsehän sinä päätät minä pidät tyttöystävääsi.
Mutta jos rehellisiä ollaan niin aika moni nainen ei tiedä mitään sodista yms. asioista joten se on aika helppo ohittaa.
Itse olen möys oppinut vähitellen sen että mieluummin otan suht viehättävän helppoa seuraa olevan muuten fiksun naisen suhteeseen kuin "älykkään" kehoa hoitamattoman suomalaisen pyöreän tavisnaisen kertomaan omia "tärkeitä" mielipiteitään.
Ehkä sinun tyttöystävässä on muita puolia kuin tuon kaltainen "älykkyys" tai kirjatietämys?- 34+43
Aina voi pohtia, mitä on "yleistieto", "älykkyys", "kirjatieto",.. mutta noin yleisesti ottaen asioista ja niiden taustoista mitään tietämätön ihminen on säälittävä. Nykyisin näkee nuoria aikuisia, joita ei ole kasvatettu lainkaan, joille on annettu kaikki, jotka eivät ole olleet lainkaan kiinnostuneita koulunkäynnistä. He ovat kasvaneet suuriksi lapsiksi. Jos soppassa on ongelmana vielä, ettei ihmisellä ole erityilahjakkuutta mihinkään käytännön työhön, lopputulos aika paha. Vanhemmat tai puoliso saavat tavallaan "holhota" aikuista ihmistä. Yksin nämä eivät kovin hyvin pärjää. Kaunis, nuori ja tyhmä nainen pärjää niin kauan, kuin on kaunis. Seksin vastineeksi moni mies "pitää huolta" nätistä typykästä.
- spargfjadägnäao
On varmaan muita puolia, kuten vaikka takapuoli ;) Kukas sitä nyt mitään älyllistä seuraa kaipaa elämänkumppaniltaan, kyllähän miellyttävä pärstä on paljon tärkeämpi.
- galluuppi
Kysymys?
Ottatko mieluummin aidon ns" tyhmän" naisen vai "älykkään" barbi- naisen??
- arvostatyttöystävääs
Aika ala-arvosta haukkua jotain tyhmäksi jonkun parin kysymyksen takia. Älykkyyttä on erilaista. Jotkut ovat jossain alueella parempia kuin toiset, ei kouluttamattomuus tarkoita aina tyhmyyttä.
Mielestäni sinä itse vaikutat hieman hieman yksinkertaiselta kun toimit tyyliin "monta markkaa on yksi euro" "Enpäs muuten muista" "hahahaha oot tyhmä!!!" - hegohego
Mitä sillä on väliä, jos se vaan on hyvän näkönen ja hyvä sängyssä?
Osta sille Suomen talvisota 1939-40 yhtyeen levy! Siinä on mm. M. A.Numminen ja Rauli Baddind Somerjoki. - nippelitieto
mitä välii ,senhän voi katsoa netistä ja millai se sun maailmaas parantaa, vaikka tyttöystäväsi olisi kävelevä tietokirja, jos muuten hällä elämä kunnossa, hyvä työ ja talous kunnossa.
- voi jeena,
kuule jätä se, ja hae sellainen ystävä joka on historian opettaja ja joka pettää, valehtelee, mollaa ja pitää sua naurunalaisena.
Ei tuollaasella tiedolla mitään tee ,pääasia, että on rehti, kunnioittaa, arvostaa ja rakastaa sua, käy työssä ja osaa käyttää rahaa. - eszxdrojkngf
Itsekkään en tarkalleen muista noita päiviä. Talvisota oli joskus 1940 tienoilla koska se oli sitä toisen maailmansodan aikasta juttua ja itsenäistyminen oli jotain 1915-1920 välillä ja sitäkään en tarkalleen muista
Tää on eka kerta kun hyötyisin tarkoista päivämäärista sillä olisihan mahtavaa kehuskellaa täällä tietävänsä - tuli vaan mieleen
Tämä ei nyt ole ihan yks yhteen alkuperäisen aiheen kanssa, mutta tämä ketju herätti ajatuksia eräästä tietynlaisesta ihmistyypistä.
Tiedättekö ne tyypit, jotka ottavat itsensä ja muut niin vakavasti, että ovat ihan omg, jos joku vaikkapa katsoo salkkareita? Todellisuudessahan (ihan omassa tuttavapiirissä esim.) on paljon ihan älykkäitä ihmisiä, jotka vaikkapa katsovat salkkareita ihan puhtaasti viihten ja rentoutumisen vuoksi. Jos tekee vaikkapa vaativaa työtä, niin on kiva siksi puoleksi tunniksi lösähtää sohvalle ja heittää aivot narikkaan. He luottavat omaan fiksuuteensa sen verran, että he eivät saa kriisiä sen enempää omasta kuin muidenkaan salkkareiden katsomisesta.
Sitten on ne vähän huvittavat tosikot, jotka eivät TODELLAKAAN katso salkkareita tai mitään muutakaan "tyhmien sarjaa", koska siis sehän nyt olis ihan... Tyhmäthän niitä vaan katsoo. Itse kutsun näitä tyyppejä "nousukkaiksi". En nyt tarkoita nousukasta taloudellisessa mielessä vaan henkisessä mielessä. Ollaan tavallaan henkisesti niin pikkukeskiluokkaisia, että ei uskalleta suhtautua elämään ja itseen huumorilla ja rennosti. Tärkeintä on vaikuttaa fiksulta ja tosi sivistyneeltä.- Juuri näin
Sama huomattu. Ne on näitä johonkin keskiluokkaiseen ammattiin kouluttautuneita, joilla ei ole rahkeet tai yrittäminen riittäneet korkeakoulu-opintoihin. Sitä kompensoidaan tietyntyyppisellä pätemisellä, ettei vaan vaikuteta tyhmältä. Eli BB:tä katsotaan ja Seiskaa luetaan mutta oikeesti ei lueta, koska "niitä lukee tyhmät". Ja sitten ollaan kärppänä osoittelemassa, jos joku saadaan kiinni asiavirheestä, tärkeintä ei ole asian korjaaminen, vaan virheiden bongailu ja ideaalitapauksessa henkilön nolaaminen.
- 16-88
Ihmetyttää vaan että miten joku voi tuntea olonsa rentoutuneeksi katsomalla noin huonosti näyteltyä sarjaa. Minut se saa lähinnä vaivautuneeksi.
- tuli vaan mieleen
16-88 kirjoitti:
Ihmetyttää vaan että miten joku voi tuntea olonsa rentoutuneeksi katsomalla noin huonosti näyteltyä sarjaa. Minut se saa lähinnä vaivautuneeksi.
Älä ota sitä vakavasti... En tahdo neuvoa, mutta kuuntele Teuvoa.
Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia. Sinä koet sen niin, kaikki eivät ota sitä niin vakavasti.
- M....
Naisesi teeskentelee ja haluaa aloittaa kanssasi keskustelun, jotta oppisi tuntemaan sinut.
- påhdiaa
No ei tarkojen vuosi lukujen muistaminen merkitse mitään älykkyydestä. Itsellä ei numero pysy milläää n päässä
- lol :D
jos olisitte treffailuvaiheessa ja huomaisit ettette ole samantasoisesti älykkäitä se olisi ymmärrettävää mutta koska te olette parisuhteessa olet kommunikoinut tyttöystäväsi kanssa sen verran, että hänen älykkyysosamääränsä on ollut sinulle riittävä/omaa tasoasi.
- lol xD
jos olisitte treffailuvaiheessa ja huomaisit ettette ole samantasoisesti älykkäitä se olisi ymmärrettävää mutta koska te olette parisuhteessa olet kommunikoinut tyttöystäväsi kanssa sen verran, että hänen älykkyysosamääränsä on ollut sinun mielestäsi riittävä/omaa tasoasi.
- et sellasta
Pelattiin trivial pursuittia viikonloppuna ja mä voitin 5 kertaa viidestä.
- et sellasta
En pidä itseäni fiksuna mut kyl mä tietokilpailussa olen joskus pärjännyt. koulussa mul oli vaan 7.5 keskiarvo
- 1 aivosolu?
"ei tarkojen vuosi lukujen muistaminen merkitse mitään älykkyydestä. Itsellä ei numero pysy milläää n päässä"
Jaa sulla ei pysy päässä se yks päivämäärä joka on SUOMEN ITSENÄISYYSPÄIVÄ?
Ei taida ihan kaikki murot olla kupissa? - kun kaikki on liikaa
Nykyään on hirvittävän paljon vajakki-ihmisiä, joiden yleistieto rajoittuu Salkkarien juoneen ja että rahaa pitäisi olle mahdollisimman paljon. Peruskoulu kuulemma päästää nämä tyypit läpi luokalta, että opettajien ei enää tarvise sietää kaikkein urpoimpia luokallejääviä.
- viim,veteraani
talvisota alkoi talvella,kyyllähän tuon kaikki tietää.
- dillediii
Historian itsetarkoitus eivät ole vuosiluvut, vaan kokonaisuuksien hahmottaminen.
- Fiksu mies
Tyhmää kanaa pitää potkaista perseelle ja vaihtaa viisaampaan.
- voi aikoja
Pikkujenkkilä Suomi tuottaa pikku-pissiksiä, jotka ei tiedä edes milloin Suomi itsenäistyi!
Olen 50 v ja takaan ja vannon että minun aikana jokainen nuori tyttö tiesi milloin Suomi on itsenäistynyt! Mutta silloin ei meitä ruokittukaan läpivuorokautisella tyhmistävällä jenkkiviihdemössöllä!
Ja ettei nämä tipsukat älyä edes hävetä!!!!!- näin ajattelen
Yleissivistystyksen merkitystä ei pidä aliarvioida. Jos ihminen ei tiedä mistään mikä ylittää hänen välittömän arkipäivän kokemuksensa on puheenaiheet pidemän päälle vähissä.
Monesti tällaiset ihmsiet on sitten kyllä lahjakkaita esim ihmissuhdealalla, hankkivat helposti ystäviä. Mutta maailmanmenosta kiinnostuneen ja sitä seuraavan parina tuskin täysin napakymppi. - nyky nuori
näin ajattelen kirjoitti:
Yleissivistystyksen merkitystä ei pidä aliarvioida. Jos ihminen ei tiedä mistään mikä ylittää hänen välittömän arkipäivän kokemuksensa on puheenaiheet pidemän päälle vähissä.
Monesti tällaiset ihmsiet on sitten kyllä lahjakkaita esim ihmissuhdealalla, hankkivat helposti ystäviä. Mutta maailmanmenosta kiinnostuneen ja sitä seuraavan parina tuskin täysin napakymppi.Nykypäivän maailmanmenoa ei ole vuosi 1917 vai mikä se itsenäisyysvuosi nyt olikaan. Ihan vaan tiedoksi.
P.S opettele kirjoittamaan sana ihmiset oikein ja kommentoi vasta sitten - Pika Vippi
nyky nuori kirjoitti:
Nykypäivän maailmanmenoa ei ole vuosi 1917 vai mikä se itsenäisyysvuosi nyt olikaan. Ihan vaan tiedoksi.
P.S opettele kirjoittamaan sana ihmiset oikein ja kommentoi vasta sittenOnko vuosi 1981 ja rahamarkkinoiden vapauttamisen aloittaminen jokin nykypäivän ilmiö vai eikö ole?
- einari
Ootteko te ihan terveitä? Jos noi on sun kriteerit naista valita, niin eikun onnea vaan!
Tuliko tuo naisen tyhmyys jotenkin yllätyksenä? Ja sulla kesti se noinkin tajuta, niinkin älykkö kun olet?
Kyllä mä nyt sanoisin että olette joko loistava pari tai sitten naisen pitäisi pikimmiten hakeutua uudenlaiseen seuraan.
Ensi kerralla kun isket naista niin tee pari kysymystä ensin. Toinen vaikka että milloin oli talvisota ja toinen milloin on itsenäisyyspäivä. Siten saat valikoitua oikean aineksen tyhmien joukosta.
Mutta älä tee yhtään lisäkysymystä saattaa ilmaantua että nainen onkin sinua viisaampi ja tekee omat johtopäätökset sinusta.- tuli vaan mieleen
"Tuliko tuo naisen tyhmyys jotenkin yllätyksenä? Ja sulla kesti se noinkin tajuta, niinkin älykkö kun olet?"
Joo, tämä on ihan pätevä näkökulma. Jos nainen kuitenkin on jo tyttöystävä, niin aika jännä että naisen kaiken ylittävä, kokonaisvaltainen tyhmyys yhtäkkiä valkeni tämän yksittäisen kysymyksen kautta. Ei taida aloittajakaan olla ihan skarpeimmasta päästä, jos tuo todellinen (?) tyhmyys ihan puun takaa tuli. Tai sitten aloittaja itse vaan on niin lyhytnäköinen, että yksittäisen tiedon perusteella yleistää oletuksensa koskemaan koko ihmistä. - hyi heevetti.
"Tuliko tuo naisen tyhmyys jotenkin yllätyksenä? Ja sulla kesti se noinkin tajuta, niinkin älykkö kun olet?"
Joo, tämä on ihan pätevä näkökulma. Jos nainen kuitenkin on jo tyttöystävä, niin aika jännä että naisen kaiken ylittävä, kokonaisvaltainen tyhmyys yhtäkkiä valkeni tämän yksittäisen kysymyksen kautta. Ei taida aloittajakaan olla ihan skarpeimmasta päästä, jos tuo todellinen (?) tyhmyys ihan puun takaa tuli. Tai sitten aloittaja itse vaan on niin lyhytnäköinen, että yksittäisen tiedon perusteella yleistää oletuksensa koskemaan koko ihmistä.Ihan tyhmä on!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6535380
- Tiia Irmeli
No on tässä nyt aloittajaa lyöty oikein olan takaa.
Mutta kun lukee ton aloituksen, niin kyllä ihan oikeesti pitää ihmetellä, että joku voi tosissaan olla noin tietämätön. Miten se on mahdollistakaan?
Ei tietenkään ihmisen tarvitse kaikkia maailman asioita tietää, mutta jos todella ei tiedä edes niitä muutamia hyvin, hyvin perustavaa laatua olevia asioita, kuten oman maansa itsenäistymisvuotta tai todellakaan viimeksi käytyjen sotien vuosilukuja, niin on pakko ihmetellä. Kyllä, jos kyseessä kuitenkin on aikuinen ihminen, minä epäilen jo ihmisen älykkyyttä. Kyllä normaalijärkiselle ihmiselle tuollaiset asiat jää päähän ihan ilman muuta.
En voisi keskustella tuollaisen ihmisen kanssa mistään. Tulee hyvin mieleeni, kun katselin tv:stä Berliinin muurin murtumista ja siitä kertovaa ajankohtaisohjelmaa. Meillä oli samaan aikaan kylässä miehen veli silloisen tyttöystävänsä, nykyisen vaimonsa kanssa. Olin kauhean kiinnostunut ja yritin seurata lähetystä, kun taas tämä tyttis höpötti kaikkea muuta turhanaikaista, hänen päänsä täytti vain ja ainoastaan joku lomareissun pohtiminen ja uudet vaatteet. Sanoin, että hei katotaan tätä, tää on mielenkiintoista, niin tyttis katsoi täysin ilmeettömänä ja tyhmänä muutaman sekunnin ja kysyi, että mitä tää nyt sitten on, mitä noi tarkottaa, onks tää jotain politiikkaa vai? Eikä ollut edes mikään teinityttö enää vaan ihan kolmeakymppiä lähentelevä naisihminen. Mutta kun ei ollut elämänsä aikana kiinnostunut mistään maailman asioista, niin siinähän se hyvin näkyi. Näkyy edelleen. Mutta miten tällaisen ihmisen kanssa pystyy pitemmän päälle kommunikoimaan? No, jos ei puhuta mistään muusta kuin eteen tulevista oman elämän asioista, niin kaipa se niinkin sujuu. - http://keskustelu.su
Meillä joutuu jatkuvasti selittelemään ettei ne ole kilovatteja eikä kaloreita. Ne ovat kitovattitunteja ja kilokaloreita. Aivan pönttö nainen.
- alfa.
Mun tyttöystävä puhuu jostain BB-talosta. Muistelee aina miten häntä siellä bylsittiin. Mikä tuo BB-talo on?
- BIGBLOCK
alfa. kirjoitti:
Mun tyttöystävä puhuu jostain BB-talosta. Muistelee aina miten häntä siellä bylsittiin. Mikä tuo BB-talo on?
BB on Chevroletin isolohko kasi,talosta en tiedä.BimboBlondi-talo??????
- Viisas neuvo
Mielestäni tyhmempää olisi mikäli hän ei olisi kysynyt ? Häntä kuitenkin kiinnosti tietää. Voisikohan olla myös niin että halusi sinun tuntevan itsesi viisaaksi ja tärkeäksi? Naiset tietävät kuinka tärkeää miehille on että saavat vähän päteä ja tyhmänä oleminen sekä mieheltä neuvon kysyminen on osa tätä peliä.
Sinä voit nyt kuitenkin tehdä tyhmästä viisaan ja kohta puoliin tyttöystäväsi tietää enemmän kuin moni muu eli iloitse siitä. Minä olen joutunut viisastuttamaan monissa asioissa omaa siippaani. Hän se vasta tyhmä olikin. Mutta kiltti ihminen ja erittäin oppimiskykyinen mikä on todella hienoa! - Rupes suututtaan
Höh, eihän heteromies naista aivojen takia valitse?
Jos se on suht nätti ja antaa, niin mitä oikein valitat? - evelynnnn
kaverini on ulkkistaustainen, mutta muutti alle kouluikäisenä Suomeen. hän puhuu sujuvasti 8aa kieltä, osaa mm. rakentaa tietokoneita ja ymmärtää muutenkin todella paljon elektroniikasta aina koodauksesta puhelimien jailbreakaukseen ja muihin toimintoihin joista minulla ei ole mitään ymmärrystä. hän ei tiedä minä vuonna Suomi itsenäistyi mutta minäpä tiedän, eli taidan automaattisesti siis olla häntä älykkäämpi?
- Kuule neuvo tää...
Onhan sitä kaikenlaisia tyhjäpäitä maailmassa mutta jos muuten on mukava ihminen ja teillä synkkää hyvin niin ei yleistiedon puutteen takia kannata parisuhdetta romuttaa. : )
- näin sitä mennää
... ja sanotaan että naiset etsivät täydellistä miestä.
PS. Mittaa oma älysi ja liitä se keskusteluun. Saadaan sitten kaikki nauraa. Joulut! - Sanaton...
Tyhmä on se joka luulee, että älykkyys mitataan yleistietoisuuden määrällä.
PISTE!!!- Tarmo Tuotos
Miten yksinkertainen nainen on vielä hyvä lasten äidiksi?
- AKKA HÄVIS
KYLLÄ SITÄ AINANKIN KOTIIN PITÄÄ OSATA . MUT KU EI !!!
- snob_ei
Joku täällä kirjoitti, että historia täytyy jokaisella olla tiedossa ja hallussa. TÄYTYY? Itse kierrän moiset snobit kaukaa....
- yleistyksiä
Joo, ja jos sille linjalle lähtee, niin on ihan hirveä määrä muitakin asioita, joita TÄYTYY tietää. Varmaan jokaisella on jokin "täytyy"-alue vähän heikommin hanskassa, ja jokin toinen alue paremmin hanskassa. Kuten olen tainnut aikaisemminkin sanoa, niin vaikuttaa siltä, että kullekin se ehdoton täytyy-alue on juuri se, jossa itse on vahvoilla. Pikkusieluiset ihmiset saavat sitten mahdollisuuden tuntea ylemmyyttä, kun jonkun tietopohja poikkeaa omasta.
- Repikää siitä
Mut hei! Mä oonkin niin viisas et osaan myöntää olevani tyhmä ;)
- MiesMiehelle
Kaksi-nais pulma:
Kumman valitset mies?
Nainen A:
Hellä, kaunis, lempeä, hyvä äiti, hyvä vaimo, hyvää seksiä, ottaa muut huomioon, hyvä kokki, hyvät kodin yllläpitotaidot, hyvä käytös, viehättävä, sosiaalisesti lahjakas, harrastaa käsitöitä
- lukee lähinnä viihdekirjallisuus-hömppää.
Ei tiedä koska suomi itsenäistyi ja ei tiedä sodista ja muusta historiasta mitään eikä hän juurikaan ole asiasta kiinostunut.
Nainen B:
Historian maisteri ja tutkija, kaunis, hyvää seksiä,hyvä käytös, viehättävä, sosiaalisesti lahjakas.
- huono puoliso,ei tahdo lapsia, koti vähän niin ja näin, kaikki vapaakin aika menee historian parissa, ei laita ruokaansa itse juuri koskaan.
Itse miehenä kävisin kyllä kyntämässä naista B mutta jos totta puhutaan niin elämänkumppaniksi, vaimoksi, lasteni äidiksi ottaisin vaihtoehdon A. koska A- naisella on kaikki ne edellytykset joita tarvitaan pitkän kestävän parisuhteen luomiseen. B:llä on taas hyvä runko ja hyviä kekusteluja joilla viihdyttää itseään mutta vaimoksi hänestä ei ole.
Ap. taitaa hakea vain pikaisesti ulospääsyä suhteestaan, tekosyyyllä tai toisella, syystä tai toisesta.- lol lol
hahahahahah.... terveisin yks maisteri.... Entä jos tämä maisteri tykkää lapsista oikein paljon, niin kuin uskon maisterisnaisien yleensä tykkäävän ja tykkää myös hyvästä ja terveellisestä ruoasta, jollaista osaa myös laittaa... En voi mitään ajatukselle, että siitä hömpän lukemisesta ei todellakaan paljon viisastu ja jotain tästä hömpästä varmaan tarttuu lapseenkin.
Siis kaikenlaisia osaamis- ja luonnevariaatioita on olemassa, mutta tässä oli jotenkin tosi huvittavaa kuvausta.
- Tarmo Tuotos
Ajattelitko laskea hänet lastesi äidiksi? Miten korkeatuottoisia veronmaksajia saat tuonkaltaisella äidillä?
- talvis.korpr.
Onko se talvisota jo loppunut?
Ainakin parina viimetalvena vielä taisteltiin ?
Olisit iloinen, kun tommosen naisen olet löytänyt, voi juma, kunpa osuisi kohdalle,
hän pitäisi minua varmaan todella viisaana miehenä, kun kertoisin tarinoita.
Mielestäni voisit luovuttaa hänet asiasta enempi ymmärtävälle..
Ottaisit itse osaa tietovisoihin, ym. alan tapahtumiin, mitäsinä naisella/naiselle... - Tavallinen-73
Suomen itsenäistymisen päivämäärä on jokaisen suomalaisen tiedettävä. Saman luokan itsestäänselvää perustietoa kuin Suomen naapurimaat ja vaikkapa nykyisen presidentin ja pääministerin nimi. Nämä nyt vaan pitää jokaisen suomalaisen tietää, piste.
- et sellasta
Kattelin tyttiksen koulutodistuksia. 9 oli numero historiasta ala ja ylä asteella. Muutkin numerot oli todella hyviä. En mä nyt ole sitä siltin jättämässä kuitenkaan vaikka ei tiennyt milloin Suomi itsenäistyi. Tyttöystävä on enemmän kiinnostunut tanssimisesta kun historiasta. Muuten kuitenkin mukava, tosi kiltti, ystävällinen ja fiksu nainen. ja näköjään aika paljon huomiota sain aloituksella.
- et sellasta
Ihan liikaa sain siis huomiota
- Öyvin
et sellasta kirjoitti:
Ihan liikaa sain siis huomiota
Outoa. Saanut hyvät numerot historiasta koulussa ja nykyään ei muista edes itsenäistymisvuotta. Tyypillinen kympin tyttö. Luki kokeisiin ja sai hyvät numerot. Tässä on meritokratian suuri ongelma, tyhjäpäät kympin tytyöt pääsevät päätöksentekijöiksi.
- VÄÄRIN PYSÄKÖITY
Öyvin kirjoitti:
Outoa. Saanut hyvät numerot historiasta koulussa ja nykyään ei muista edes itsenäistymisvuotta. Tyypillinen kympin tyttö. Luki kokeisiin ja sai hyvät numerot. Tässä on meritokratian suuri ongelma, tyhjäpäät kympin tytyöt pääsevät päätöksentekijöiksi.
ERITTÄI HYVÄÄ RAAKA-AINETTA LAPPULIISAKSI .
- Keppihevonen
(Itsenäisyys päivän (en vuotta) muistan kaverini syntymäpäivästä.
Talvisodan faktoista en paljoa tiedä, enkä ole koskaan nähnyt tai lukenut Tuntematonta sotilasta (Kirjan nimi tarkistettu).)
Olen yleissivistykseltä ja nippelitiedolta todella vajaa. Mielestäni on todella outoa, että joku pitäisi toista ihmistä tyhmänä siks ettei hän tiedä joitakin faktoja.
Oma yleissivistykseni on jäänyt hyvin vajaaksi, mm. useiden koulun vaihtojen ja lapsena Suomesta muuton seurauksena.
Trivial Pursuit on pelattu, tiesin 1-2 vastausta.
En ehkä sulaudu joukkoon keskikertaisuuldella, mutta en pidä itseäni tyhmänä, koska on alueita joissa tiedän olevani hyvin vahva.
Viisauden alku on kyky rakastaa, ja halu ymmärtää erilaisuutta...
Tai sitä se ainakin vois olla.
Rauhalisia lomia ja hyvää uutta vuotta
Toivottaa: Musta (keppi) hevonen Nice one:)
Tuttava joskus ihmetteli että missä on Ahvenanmaa...- Olet tyhmempi
Ilmeisesti SÄ olit VIELÄ TYHMEMPI, koska et osannut vastata tyttöystävällesi edes niin helppoihin kysymyksiin. LOL!!!
Kukaan ei ole täydellinen.
Tunnistatko itse Tapio Heinosen tai Carole kingin biisit?
Tiedätkö isännöisijäsi puhelinnumeron?
Tiedätkö mikä on nyktofobia?- Tieto on monelaista
Itselläni historia ja maantieto on suunnilleen nollaluokkaa, toisin kuin ukollani, ja joskus veteleekin mulle facepalmeja :D mutta eipä tuo miestäni haittaa, sillä olen tietotasoltani vahva mm. terveystiedossa. Samoin mieheni on sanonut, että rakastaa minussa tunneälyä, joka on hänen mielestään paljon tärkeämpää, kuin se, mitä tietää historiasta. Tietysti kyllä tiedän milloin talvisota oli ja itsenäisyyspäivän, mutta siihen se sitten jääkin.
Mutta miestäni se ei haittaa, ja mielestäni tulemme vastaan toisiamme omissa tiedonpuutteissamme: Hän minua historiassa ja maantiedossa, minä terveysasioissa, joista hän ei itse tiedä mitään. Tyttöystäväsi voi yllättää sinut jossain muussa, mistä itse et tiedä mitään.
Jokainen on hyvä jossain =) - noin vaan
Onko se muka älykkyyden merkki jos tietää koska suomi itsenäistyi, ja mitäs älykkyyttä alittajan avaus näyttää kun parjaa kaiken kansan edessä tyttöystävänsä epätietoisuutta. Ei kai se sinun elämääsi heiluta mitenkään jos joku vuosilukuei ole muistissa.
Entäs kun kysäisin tämän tyyliseltä kaikki tietävältä mieheltä mikä on Austraalian pääkaupunki niin tämä vastata paukautti että Sydney, ja oli hyvin leuhkan näköinen, ja kun sanoin että ei pidä paikkaansa niin tämä suuttui ja alkoi väittämään että hän on oikeassa, joten tietoa se on pikku tietokin. - Vit*un vajukit!
"Onko se muka älykkyyden merkki jos tietää koska suomi itsenäistyi"
Kyllä jokaisen SUOMALAISEN ja Suomessa asuvan aikuisen (ja jo teininkin) PITÄÄ TIETÄÄ koska Suomi on ITSENÄISTYNYT!!!
Jollei tuota YHTÄ tietoa kykene omaksumaan, on liian TYHMÄ!!!
Miten muka YHDEN AINOAN PÄIVÄMÄÄRÄN muistaminen voi olla muka liikaa vaaduttu suomalaisisilta NAISILTA???- eitpueri
Aikamoista yleistystä koskemaan kaikkiin suomen naisiin..kuvaa yleistäjän omaa älykkyystasoa..
- huhhuh
Ootko sää vähän tyhmä?
- Vajukille
Hei vajukki...
Onko Suomi mielestäsi vielä Itsenäinen?
- Johtajasmies
Korkeasti koulutettuna miehenä olen huomannut tyhmän naisen sopivan hyvin vaimon rooliin. Ei kysele turhia, siivoaa kunnolla, uskoo selitykset muista naisista jne. Kaikki tuntuu menevän läpi.
- yööööööööööööööök
Siis vaimo on yhtä kuin siivoja... Aikamoista sovinismia. Sinun vaimonasi olisi kamalaa olla. Et taida olla älykäs.
- Einetiiä
Jos se ei olekkan tyhmä vaan r***ä.
- Virhe....
Sama ongelma, mulla vaan on ihan tollanen mies. Täydellinen moukka, mutta onhan sitä kiva katella.
- hyvä naiset
Se nainen pisti sinut 6-0
Taidat olla pedo kun olet tuollaisen nasien kanssa! Viehtymyksesi tuollaiseen tyhmyriin todistaa juuri siitä, että alitajuisesti himoitset lasta...tarvitset kumppaniksesi holhottavan.
No ei ehkä itse olet sen verran urpo ettet tullut ajatelleeksi sitä mahdollisuutta ettei göölfrendisi ole Suomalainen.Jos ei avaus ole provo niin vähänn kummastuttaa:) No ei kai tuo aivan tavatonta ole.
Tiedän ihmisiä, jotka eivät tiedä milloin toinen maailmansota alkoi. Jos ei tiedä milloin Suomi itsenäistyi alkaa olla jo aika epäilyttävää, tai sitten aloittajan tyttöystävä todellakaan ole Suomalainen. Ulkomaalaisia on paljonkin Suomalaisella nimellä ja puhuvat moitteetonta Suomea, jos tuollainen asia ei ole tullut ilmi ihmetyttää millä perustalla seurustelu pyörii, ap:n attraktion syitä ei voi kuin arvailla. On silti olemassa uskonnollinen suuntaus nimeltä myöhempien aikojen Jeesuksen kristuksen pyhät. He kouluttavat joskus kiertäviä lähetystyöntekijöitä, opettavat kielen, maan tapoja ja maksavat menolipun, että neuvovat uskonveljien luo kohdemaassaan. He alkavat vaikka Suomalaisiksi näennäisesti. Eivät siis välttämättä tiedä em asioita, tai aloittajan tyttöystävä voisi olla tällaisen lähetyssaarnaajan tytär. Ei ollenkaan niin mielikuvituksellista kuin voisi kuvitella.
Sorry viime viestin vulgaarisuus.
- Sinäjasunongelmas
Et oo tosissas. :D En itsekään muista milloin talvisota käytiin, eikä ole haitannut muita kuin hissan maikkaa elämäni aikana. O.o
- 1995
juu ei oo merkitystä, parempi tietää koska meistä tuli EU.n jäsenvaltio, itsenäisyyspäivälläkään ei oo enään mitään merkitystä,se on menny.
- Universumin lapsi
Minun tyttöystävä rupesi vastustamaan evoluutioteoriaa kun luki jonkun kreationistin kirjoittaman kirjan.
Olikohan se joku fundamentalisti lääkäri Reinikainen ja kirja Unohdettu Genesis tms.
Pistin naisen vaihtoon enkä halua olla enää missään tekemisissä.
En halua haaskata elämääni suggestioherkän imbesillin kanssa.
Myöhemmin hän sekosi maya-astrologiaan ja kehotti myös välttämään ruuan kuumentamista mikroaaltouunissa. Se kun turmelee ruuasta sen elinvoiman.
Hän ei myöskään tiennyt delfiinien olevan nisäkkäitä ja oli silminnähden järkyttynyt kun esitin valaiden olevan maailman suurimpia nisäkkäitä.
Tiedä millaisia lapsiakin hän olisi kasvattanut minun selän takana!
Mikä hauskinta, hän piti itseään fiksuna keskustelijana :D Tykkäsin hänestä silti ja koin paljon hyviä hetkiä hänen kanssaan. Joskus kirjoitin jopa salaa sellaista listaa kaikista perusasioista, joita hän ei tiennyt...Oikein kiva tyttö, mutta enpä menisi lisääntymään...
Mielestäni jokaisella meillä on vastuu siitä millaisten ihmisten kanssa lisäännymme. - rekisteröitymätön**
Ihailuni. Siis ihan oikeasti. MIelestäni heivasit naikkosen aivan oikein perustein. Tuollaiselle ei pidä antaa mahdollisuutta lisääntyä.
- Anonyymi
Kyllä! Ja tilalle löysin oikeasti fiksun ihmisen, joka tietää asioista ja on kriittinen ja perustaa tietämyksensä asioista viimeisimpään tieteelliseen tutkimukseen.
Tuo toinen rupesi elättämään käenpesää, joten onneksi ei siirtänyt geenejään eteenpäin! Ehkä Suomi säästyy parilta urpolta 20-vuoden päästä! Katsokaa tarkemmin millaiseen pesään pökkäätte!
- http://keskustelu.su
Toi ei osaa viedä autoa katsastukseen. Eikä tarkistaa renkaista ilmanpainetta. Perhana. Pitää olla tarkkana ettei kaada jäähdytinnesteen joukkoon lasinpesuainetta. Tai jarrunesteen. Tai ohjaustehostimeen. Käsijarru päällä takajarru punaisena ajelee. Kerran tuli rengasremppa kun oli vedättänyt latana toista takarengasta. Toiselta puolelta oli kenkä kulunut ja rengas säästyi. Mutta muuten sillä sujuu auton ajo. Vähän vain jyristää kun kierrokset ovat 700. Liikenneympyrässä näyttää vilkulla vasemmalle.
- jääura
olet ite tyhmä .älä koskaan arvostele muita . olet sitte sota ukko. ja kaikkein höhlä. luulet että olet kova jätkä mut sun tyttö ystävä on kiva. sinä olet tyhmä kun toista syytät
- javascript:void(0)
Toi meikäläisen kumppani vasta tyhmä onkin. Se otti laivaristeilylle kortsuja vaikka sillä ei ole munia.
- 17+14=31
Ei nyt ihan heti tule mieleen milloin minä vuonna suomi itsenäistyi, ei nyt ole tarvetta tuolle tiedolle... eikä minua haittaa vaikkei joku sitä tietäisikään. Jokin yleissivistyksellinen ripe menneisyydestä jolla ei tee enää yhtään mitään... ja tänä päivänä on sen verran paljon kaiken maailman tiedon lähteitä että sen saa aika nopeasti selville jos se nyt välttämättä haluaa tietää.
Tyhmyyttä ja viisautta on monenlaista, voi olla kirja viisas ja opetelle "tarpeelliset" luvut ulkoa mutta ei se kerro viisaudesta vielä mitään. - iomjrt09q8q
Ei ole kysymys tyhmyydestä vaan heikosta yleistietämyksestä. Hänellä voi esim. olla käytännöllistä älykkyyttä, tilannetajua, tunneälyä jne.
- KOE KUMPPANILLE
Helppo viiden kohdan perustietokoe, joka kannattaa kysyä aina uudelta kumppanilta. Yksi kohta saa mennä väärin, mutta kahdesta väärästä kumppani vaihtoon...
1. Milloin Suomi itsenäistyi?
2. Mistä tulee lyhenne bkt ja mitä se tarkoittaa?
3. Kuka oli Mussolini?
4. Mitä tarkoittaa progressiivinen verotus?
5. Selitä termi "fotosynteesi"?
Kaikki siis perus-yleissivistystä, jonka jokaisen tulisi tietää...Koe kokeenesittäjälle.
1. Mihin budjetinalijäämää verrataan, kun budjetinalijäämä ilmoitetaan prosenteissa ja miksi?
2. Kuinka monta prosenttia Ranskan ja Saksan kriisiriskit on suhteessa näiden maiden pankkien riskiluottoihin nähden? (EUn velkakriisistä kyse)
3. Kuinka moninkertainen omaisuusrikollisuus on USAssa Suomeen nähden jokaista sataatuhatta asukasta kohden? (Tilastot eivät ole ainakaan olleet suoraanverrannolliset, vaan joutuu hiukan tekemään laskutoimenpiteitä.)
4. Onko puhdas vesi hyvä vai huono sähkönjohdin?
5. Mikä on se osittain lihaakin syövä papukaija, joka haittaa lampaan kasvatusta syömällä rasvaa elävän lampaan munuaisten ympäriltä?
6. Kun vapaasti hengittävässä kaksitahtisessa bensiinimoottorissa paine kasvaa vakiotilavuudessa kohtuullisen pienessä puristuksessa polttoaineen syttyessä sähkösen kipinän avulla saaden aikaan hetkellistä voimaa, jonka jälkeen polttokaasut "huuhdellaan" bensiinikaasuseoksella osan mennessä suoraan pakokaasujen mukana, niin miten kuvailisit kaksitahtista dieselmoottoria?
7. Mitä on pimeä energia ja millaisia vaikutuksia sillä on?
8. Hiilidioksidi ABSORBOI lämpösäteilyä kuten tekee metaanikin. Mitä tuo tarkoittaa?
9. Miksi Venuksen yläilmakehässä höyrystynyt vesi jakaantui vedyksi ja hapeksi, vaikkei sitä Maan ilmakehässä voisi tapahtua?
Mitään tekemistä näillä ei kuitenkaan ole parisuhteen kanssa tai edes sen kanssa että niissä viihtyisi. Kysymyksiähän voi esittää aina ja loputtomasti ja vaikka kuinka vaikeita. Miksi joku kysymys olisi joku raja että se kuuluu yleissivistykseen ja joku toinen ei? Voisin kysyä vaikka Arabian posliinien hinnoittelusta tai Tapio Wirkkalan suunnittelemista lasiesineistä ja -astioista, jotka kummatkin on osa yleissivistystä. Ainakin niiden historia on. Tai että miksi Suomessa on yleisenä nopeusrajoituksena taajaman ulkopuolella 80km/h. Silläkin on historiansa. Kuinka ison osan metsä kuluttaa auringon energiasta kasvuun? Mikä merkitys on lämpösaarekevaikutuksella? Kuinka suuren osan ihminen on peittänyt asfaltilla tai betonilla, jos kaikki päällysteet kerättäisiin samalle alueelle?
Miksi joku tietty asia olisi joku sellainen, että sillä on parisuhteeseen yhtään mitään tekemistä, jollei se suoranaisesti ole "parisuhdeoppia" tai jollain tapaa olennaista juuri sille henkilölle? Mitään tekemistä näillä tiedoilla ei ole älykkyyden kanssa, jos ne on vain tietoja. Jos ajattelet asiat ja oikeasti ymmärrät asiat ja asiayhteydet tai kokonaisuuksien merkityksen, niin silloin sillä on tekemistä älykkyydenkin kanssa.
Eikä tartte vastata millään kopiolla jostain netistä. Kyllä ne sieltä varmaankin löytyy kaikki. Tai ainakin osittain. Eikä oikeastaan muutenkaan tartte vastata. Kunhan esitin miksi oikeastaan jonkun rajan laittaminen ei oikein ole mikään raja sittenkään kuin juuri sille tasolle joka on kysyjänä ja silloinkin vain siinä tapauksessa, että kysyjä ottaa aiheesta itselleen agendan.- tuli vaan mieleen
Koe kokeenesittäjälle.
1. Mihin budjetinalijäämää verrataan, kun budjetinalijäämä ilmoitetaan prosenteissa ja miksi?
2. Kuinka monta prosenttia Ranskan ja Saksan kriisiriskit on suhteessa näiden maiden pankkien riskiluottoihin nähden? (EUn velkakriisistä kyse)
3. Kuinka moninkertainen omaisuusrikollisuus on USAssa Suomeen nähden jokaista sataatuhatta asukasta kohden? (Tilastot eivät ole ainakaan olleet suoraanverrannolliset, vaan joutuu hiukan tekemään laskutoimenpiteitä.)
5. Mikä on se osittain lihaakin syövä papukaija, joka haittaa lampaan kasvatusta syömällä rasvaa elävän lampaan munuaisten ympäriltä?
6. Kun vapaasti hengittävässä kaksitahtisessa bensiinimoottorissa paine kasvaa vakiotilavuudessa kohtuullisen pienessä puristuksessa polttoaineen syttyessä sähkösen kipinän avulla saaden aikaan hetkellistä voimaa, jonka jälkeen polttokaasut "huuhdellaan" bensiinikaasuseoksella osan mennessä suoraan pakokaasujen mukana, niin miten kuvailisit kaksitahtista dieselmoottoria?
8. Hiilidioksidi ABSORBOI lämpösäteilyä kuten tekee metaanikin. Mitä tuo tarkoittaa?
9. Miksi Venuksen yläilmakehässä höyrystynyt vesi jakaantui vedyksi ja hapeksi, vaikkei sitä Maan ilmakehässä voisi tapahtua?
Mitään tekemistä näillä ei kuitenkaan ole parisuhteen kanssa tai edes sen kanssa että niissä viihtyisi. Kysymyksiähän voi esittää aina ja loputtomasti ja vaikka kuinka vaikeita. Miksi joku kysymys olisi joku raja että se kuuluu yleissivistykseen ja joku toinen ei? Voisin kysyä vaikka Arabian posliinien hinnoittelusta tai Tapio Wirkkalan suunnittelemista lasiesineistä ja -astioista, jotka kummatkin on osa yleissivistystä. Ainakin niiden historia on. Tai että miksi Suomessa on yleisenä nopeusrajoituksena taajaman ulkopuolella 80km/h. Silläkin on historiansa. Kuinka ison osan metsä kuluttaa auringon energiasta kasvuun? Mikä merkitys on lämpösaarekevaikutuksella? Kuinka suuren osan ihminen on peittänyt asfaltilla tai betonilla, jos kaikki päällysteet kerättäisiin samalle alueelle?
Miksi joku tietty asia olisi joku sellainen, että sillä on parisuhteeseen yhtään mitään tekemistä, jollei se suoranaisesti ole "parisuhdeoppia" tai jollain tapaa olennaista juuri sille henkilölle? Mitään tekemistä näillä tiedoilla ei ole älykkyyden kanssa, jos ne on vain tietoja. Jos ajattelet asiat ja oikeasti ymmärrät asiat ja asiayhteydet tai kokonaisuuksien merkityksen, niin silloin sillä on tekemistä älykkyydenkin kanssa.
Eikä tartte vastata millään kopiolla jostain netistä. Kyllä ne sieltä varmaankin löytyy kaikki. Tai ainakin osittain. Eikä oikeastaan muutenkaan tartte vastata. Kunhan esitin miksi oikeastaan jonkun rajan laittaminen ei oikein ole mikään raja sittenkään kuin juuri sille tasolle joka on kysyjänä ja silloinkin vain siinä tapauksessa, että kysyjä ottaa aiheesta itselleen agendan.Olen ihan samaa mieltä kanssasi, mutta en tiedä tulkitsitko tuon edellisen kirjoittajan olevan tosissaan. Hämmennyin siksi vähän tästä "vastaiskusta", kun itse ainakin luin tuon viiden kohdan kokeen aika vahvana sarkasmina.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi, mutta en tiedä tulkitsitko tuon edellisen kirjoittajan olevan tosissaan. Hämmennyin siksi vähän tästä "vastaiskusta", kun itse ainakin luin tuon viiden kohdan kokeen aika vahvana sarkasmina.
Joo siis kyllä oletin olevan sen tosissaan. Minusta siinä ei ole mitään joka olisi aloittajaa "nälvivää", vaan lähinnä tukea aloitukselle. Okei, koko homma aloitusta myöten ollee provo, mutta sarkasmiksi ei tuo edeltänyt viesti tunnistaudu.
Yleensä sarkasmi määräytyy kohdistuksella jollekin. Miten sä tuon saat määriteltyä sarkasmiksi?- tuli vaan mieleen
Joo siis kyllä oletin olevan sen tosissaan. Minusta siinä ei ole mitään joka olisi aloittajaa "nälvivää", vaan lähinnä tukea aloitukselle. Okei, koko homma aloitusta myöten ollee provo, mutta sarkasmiksi ei tuo edeltänyt viesti tunnistaudu.
Yleensä sarkasmi määräytyy kohdistuksella jollekin. Miten sä tuon saat määriteltyä sarkasmiksi?Ajattelen sen sarkasmiksi tätä koko keskustelua kohtaan, ei vain vastauksena pelkkään aloitukseen. Lähinnä se on mielestäni sarkasmia sitä kohtaan, että jotkut arvottavat yksittäisten faktojen tietämättömyyden parisuhteen kompastuskiveksi. On se nyt mielestäni aika selvää rivien välistä kettuilua esim. sanoa, että yksi kohta saa mennä väärin mutta kahdesta kenkää. Eli tuo oli minun tulkintani mukaan kettuilua sellaista asennetta kohtaan, että korotetaan hirveän oleelliseksi asiaksi parisuhteen kannalta se tietääkö joitakin yksittäisiä faktoja.
Luen siis sarkasmin rivien välistä. Eli koko juttu menee niin yli, että se on ns vakavalla naamalla kirjoitettua huumoria. Eihän noista tietenkään ikinä varma voi olla, etenkin kirjoitetussa tekstissähän se on hyvin pitkälti tulkinnasta kiinni. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla tuolta viiden kohdan kirjoittajalta, että oliko tosissaan vai ei :D - etijuttukaverilive
Koe kokeenesittäjälle.
Eikä tartte vastata millään kopiolla jostain netistä. Kyllä ne sieltä varmaankin löytyy kaikki. Tai ainakin osittain. Eikä oikeastaan muutenkaan tartte vastata. Kunhan esitin miksi oikeastaan jonkun rajan laittaminen ei oikein ole mikään raja sittenkään kuin juuri sille tasolle joka on kysyjänä ja silloinkin vain siinä tapauksessa, että kysyjä ottaa aiheesta itselleen agendan.Eikö sulla oo muuta tekemistä kuin kirjoitella tänne ja esittää viisasta ?
KVG on vastaukseni !
- mies yksinäinen
Mä veikkaan et monikaan kansanedustajista ei tiedä että kuka on nykyinen miss Suomi?
- en ota tyhmää
Naisethan tunnetusti etsivät miestä joka tienaa, joten kannattas heivata akka mäkeen ja ottaa joku joka tietää jotain.
Itse veikkaan etten tietäisi ensimmäistäkään missiä ja sen misseys vuotta kohdilleen. Hmm... Montakohan missiä ylipäätään tietäisin.
Teija Sopanen tais olla yks. Riitta Väisänen 1976?, Anne Pohtamo, Tarja Smura, Viivi Pumpanen oli kai ihan tässä... 2010? Ei ole mun juttu missikisat. Niin ja Lola Odusoga vuonna se ja se.- kullikalli
Miksi pitaisi tietää ???
- kone mies
aika tyhmä
- Oma maan historia
Olen venalainen ja asunut Suomessa 7 v mutta aika hyvin tieda etta koska on itsenaisyys laiva on Suomessa, mietika vain, jos suomalainen tyttökaveri ei tiedan mita suomeen historia, tai onko vaikea Google käyty ja katsoa koska se on , kun kysyä poikaystavalta. Heh..
Oma maan historia kirjoitti:
Olen venalainen ja asunut Suomessa 7 v mutta aika hyvin tieda etta koska on itsenaisyys laiva on Suomessa, mietika vain, jos suomalainen tyttökaveri ei tiedan mita suomeen historia, tai onko vaikea Google käyty ja katsoa koska se on , kun kysyä poikaystavalta. Heh..
Niin, kun google on keksitty, niin yleissivistys ei oikeastaan ole enää niin merkittävä. Kaiken tarvittavan melkeen löytää, jos sitä hiukan etsii.
Ennemminkin sellaisista asioista pitäisi oikeasti olla selvillä, joista on vankka "mielipide" lähinnä lööpeistä tai jostain muista lähteistä. Siis siten, että oikeasti ymmärtää että onko asia ihan uskottavalla pohjalla vai ei.
Tuollaiset asiat niin... Jos tyttöystävä ei tiedä itsenäisyyspäivää, niin sille voi sanoa että hiukan oot tyhmyliini mutta kyllä mä susta tykkään. :)
- Aivovaurioinenko?
Pikkasen huono sitä tietoa on googlettaa kun olet jossain LIVENÄ keskustelemassa ihmisten kanssa. Vai meinaatteko sanoo "sori pikku hetki käyn soittamassa" ja äkkiä tarkastatte asian 3g-kännyllänne? Ei taida kovin kummosta keskustelua sellaisen ihmisen kanssa syntyä?
Tietysti täysin eriasia on jos pidätte sen tyttöystävänne koko ajan 4 seinän sisällä ettekä vie sitä ihmisten ilmoille. Eihän sen typeryys sielä sängyssä haittaa?
Jos Suomen, OMAN ISÄNMAANSA, itsenäisyyspäivän muistaminen, ilman googlettamista on, liian vaativa asia, niin kannattaisi tutkituttaa päänsä aivovaurioiden varalta.- blondi-misu
On olemassa ihmisiä, jotka osaavat small talkin ja ovat siinä niin neroja, että ohittavat nuo sudenkuopat tuosta vaan joihin joku tyhmempi voi tipahtaa.
- Nainen 19v
En minäkään tiedä vastauksia kyseisiin kysymyksiin!
Kirjoista ne koulussa luettu mutta aina unohtuu. :)
En nytkään tiedä milloin... joten googletan. xD
Olen tyhmä- Ota selvää
Hyvä että edes nyt googletat, koska sitten ei enää ole tyhmä kun ottaa selvää asioista :)
- Maryan -80
Niin on se hyvä, että asioista selvän ottaminen on niin helppoa nykysin. Ilman googlea tietäisin mäkin paljon vähemmän siitä mitä tällä hetkellä tiedän. Sitäpaitsi se vähentää myös riitoja, kun kaikki kiistanalaiset asiat voi hetkessä tarkistaa. Miksihän sitten noin puolet parisuhteista päätyy kuitenkin eroon, googlesta huolimatta... ; )
No, ihan tosissaan kun mietitään, onko älykkyys yhtä kuin kirjanoppineisuus tai yleissivistys?! Minusta siihen vaaditaan paljon muutakin.Toisten ihmisten huomioon ottamista, empatiaa, herkkyyttä, ystävällisyyttä, käytännöllisyyttä arjesta selvitäkseen, tunnollisuutta, omatoimisuutta ja ennen kaikkea sitä kuuluisaaa maalaisjärkeä, jota ilman mitkään vuosiluvut, ja opit eivät merkitse mitään. Kyllä niistä varmaan jotain pitää ymmärtää selvitäkseen elämästä kunnialla, ja voidakseen keskustella muustakin kuin trendi-lehden meikkivinkeistä, mutta kaikki elämässä oikeasti tärkeät, ja siihen olennaisesti vaikuttavat asiat lähtee kyllä omasta arvomaailmasta ja kyvystä käsitellä asioita. Siis keskustelutaitokin on tärkeää, mutta ei se aina tarkoita sitä, että pitäisi puhua jatkuvasti historiasta, politiikasta, maantieteistä, tai muusta vastaavasta. Osaavatkohan nämä kirjatieotoja latelevat ihmiset puhua ollenkaan esimerkiksi tunteista?! Jotenkin muutenkin he tuntuvat elävän jossain omissa maailmoissaan, sulkien pois tämän tavallisen arjen, jonka pyörittäminen on kuitenkin aika tärkeää.
Siinä olen samaa mieltä, että jos joskus lukee vaikka seiskan keskusteluja, ei se tarkoita, ettei ihminen muuta tekisikään, kuin lukisi juoruja, ja katsoisi bb:tä. Onhan sekin jonkinlaista sivistystä. Minusta on ihan hyvä tietää vähän kaikesta jotakin, jopa juoruista, niistähän ne ihmiset kuitenkin puhuu. Jos kysyt älyköltä Tuksun miehen nimeä, hän vastaa, ettei tiedä, mutta voi kertoa kaiken talvisodasta yksityiskohtia myöten. Kuinka moni oikeasti jaksaa kuunnella?!
Eriasia sitten on ne kiroilevat juntit, jotka eivät osaa argumentoida mitään mielipiteitään, tai kuvailla tunteitaan. Siinä se älykkyys mitataan! Älykkyshän on itseasiassa sitä, että osaa käyttää aivojaan, ja kaikkia aistejaan mahdollisimman laajasti, kirjatieto on vain yksi osa sitä, eikä millään riitä antamaan kattavaa kuvaa kenestäkään ihmisestä. Itsellänikin on huono muisti, ja monet koulussa opetetut tiedot ovat unohtuneet muistista jo aikapäiviä sitten. Itsenäisyyspäivän kyllä muistan, koska pidän sitä suuressa arvossa. Olemmehan me vielä toistaiseksi itsenäisiä kuitenkin, vaikka Eurooppa yrittääkin syödä sitä meiltä pois. Sekin on asia, mihin me voimme vaikuttaa, valitsemalla oikeat päättäjät, siksi en ymmärrä, miksi jotkut eivät kiinnostu hitustakaan politiikasta. Siellä sentään päätetään meitä kaikkia koskevista asioista. Heitäkin ihmettelen, jotka sanovat ettei Suomen historia lainkaan kiinnosta, jotainhan sitä pitää isiemme historiasta tietää. Minua ainakin koskettaa, että isosisäni menetti kotitalonsa sodassa, ja että hän oli äidin kertoman mukaan palattuaan kotipaikalleen istunut alas jäljellä olevalle kivetykselle, itkenyt ja polttanut tupakan. Siinä meni meidän suvun hieno talo, josta on enää maalaus muistona. Ehkä se on sit tää nuorempi polvi, joita ei kiinnosta, kun heitä sota ei niin läheisesti ole koskettanut!
Jokatapauksessa hyvää uutta vuotta kaikille viisaille, tyhmille ja jokaiselle siltä väliltä! Paikkansa on jokaisella luojanluomalla!- historia
Omaan maan historia aina pitää tieda, jos te ette tiedä, kuka oppija sitten lapset historia, jos lapsi kysya aiti, koska on itsenaisyys päivä, ja äiti sano en tiedä, se on nauratava mun mielesta. Ja ei kaikki tarvitse Google, mutta parempi itselle tiedä, kun kysya tyhmia kysymyksiä, ja sitten kaikki voi miehia että toi näinen tai poikaystava on tuhmä... Perushistoria aina tarvitsee tieda...
Kirjatietoa ei juurikaan taideta mitata älykkyystesteissä, ei ainakaan tieteenkuvalehden ÄO-testissä. Siinä ainakin on kirjatiedosta vain alkeet ja niiden päättelyä että mitä tarkoittaa ja senkin osuus on varsin suppea. Matematiikastakin vain alkeet, mutta siitäkin päättelyä. Eli oikeampi määritelmä älykkyydelle lienee joku luovuus ajattelussa.
Olet oikeassa siinä, että parisuhteessa merkitsee parisuhdetaidot paljon enemmän kuin mikään kirjatieto tai älykkyys. Jossain määrin noillakin on merkitystä, mutta en lähtisi niistä sitä pointtia tekemään. Halu ymmärtää pari kokonaisuutena on asia mistä on hyvä lähtee. Jos morkkaa toista muiden kuullen, niin sama kun morkkaisi itseään. Tai jos tuottaa pahaa mieltä toiselle, niin lopulta se vaikuttaa omaankin eloon, se on varma. Sen pitäisi vaikuttaa jo siinä vaiheessa kun sen möläyttää, mutta jos ei tuolloin vielä sitä sisimmässään tunne, niin huomaa sen vaikutukset näivettyvänä parisuhteena.
Google auttaa vain ja ainoastaan noissa tietokyssäreissä. Parisuhdeopissa ei lainkaan. Noin itsenäisyydestä ja siitä mitä se on Suomelle maksanut ja nyt ollaan hankkiutumassa johonkin liittovaltiotyyliseen. Onhan siinä jotain... Oltais sitten ennemmin pysytty Ruotsin hallinnon alla vuodesta 1917 eteenpäinkin. Parempi siellä olisi olla kuin osana keskiEurooppaa. Vieressä on ollut Neuvostoliittoa ja Itsenäisten Valtioiden Yhteisöä ja nyt halutaan yhteen samanlaiseen liittoumaan itse. Kansalaisille nämä liittoumat tietää aina taantumaa. Kapitalismi on tuossa aatteena ja varmaankin se tuo porvareille tuloja, mutta suurin osa kansasta näivettyy USAn tyyliin. Mikään ei olisi niin toivottavaa kuin se, että saadaan pitää hyvinvointiyhteiskunta tulevaisuudessakin, jossa mahdollisimman monilla olisi hyvä olla.
Suomella on paljon opittavaa vaikkapa Norjan asenteista. Kyllä siellä on vahva yhteishenki omien puolesta. Samaa pitäisi suomalaisten opetella alkaen omasta partnerista ja siitä ulospäin laajeten.- Minni__
Kirjatietoa ei juurikaan taideta mitata älykkyystesteissä, ei ainakaan tieteenkuvalehden ÄO-testissä. Siinä ainakin on kirjatiedosta vain alkeet ja niiden päättelyä että mitä tarkoittaa ja senkin osuus on varsin suppea. Matematiikastakin vain alkeet, mutta siitäkin päättelyä. Eli oikeampi määritelmä älykkyydelle lienee joku luovuus ajattelussa.
Olet oikeassa siinä, että parisuhteessa merkitsee parisuhdetaidot paljon enemmän kuin mikään kirjatieto tai älykkyys. Jossain määrin noillakin on merkitystä, mutta en lähtisi niistä sitä pointtia tekemään. Halu ymmärtää pari kokonaisuutena on asia mistä on hyvä lähtee. Jos morkkaa toista muiden kuullen, niin sama kun morkkaisi itseään. Tai jos tuottaa pahaa mieltä toiselle, niin lopulta se vaikuttaa omaankin eloon, se on varma. Sen pitäisi vaikuttaa jo siinä vaiheessa kun sen möläyttää, mutta jos ei tuolloin vielä sitä sisimmässään tunne, niin huomaa sen vaikutukset näivettyvänä parisuhteena.
Google auttaa vain ja ainoastaan noissa tietokyssäreissä. Parisuhdeopissa ei lainkaan. Noin itsenäisyydestä ja siitä mitä se on Suomelle maksanut ja nyt ollaan hankkiutumassa johonkin liittovaltiotyyliseen. Onhan siinä jotain... Oltais sitten ennemmin pysytty Ruotsin hallinnon alla vuodesta 1917 eteenpäinkin. Parempi siellä olisi olla kuin osana keskiEurooppaa. Vieressä on ollut Neuvostoliittoa ja Itsenäisten Valtioiden Yhteisöä ja nyt halutaan yhteen samanlaiseen liittoumaan itse. Kansalaisille nämä liittoumat tietää aina taantumaa. Kapitalismi on tuossa aatteena ja varmaankin se tuo porvareille tuloja, mutta suurin osa kansasta näivettyy USAn tyyliin. Mikään ei olisi niin toivottavaa kuin se, että saadaan pitää hyvinvointiyhteiskunta tulevaisuudessakin, jossa mahdollisimman monilla olisi hyvä olla.
Suomella on paljon opittavaa vaikkapa Norjan asenteista. Kyllä siellä on vahva yhteishenki omien puolesta. Samaa pitäisi suomalaisten opetella alkaen omasta partnerista ja siitä ulospäin laajeten.Huhuh... sulla on selvästi kaikista voimakkain tunnereaktio aihetta kohtaan, joten pakko tässä on sinulle vastata :) Väistämättä tulee mieleen, että sinulla itselläsi on ongelma asian kanssa. Olisitko ehkä ottanut itsellesi naisen, jotan ystävät ja suku pitävät tyhmänä... no en tiedä...
Oma mielipiteeni on, että nämä sinun puheesi "parisuhdetaidoista" älykkyyden edellä on tetotieteellistä kananpaskaa... suo anteeksi mielipiteeni. Jos tarkoitat sillä sosiaalista älykkyyttä, niin sehän on älykkyyden yksi muoto kyllä kyllä... mutta en minä ottaisi itselleni miestä/vaimoa pelkän sosiaalisen älykkyyden perusteella. Onhan se kiva että toinen osaa lukea tilanteita, käyttäytyä tilanteen tavalla tai osaa olla mukava. Minä kuitenkin haen parisuhteelta muutakin kuin tiettyä käyttäytymismallia, mitä nyt parisuhdetaidoksi nimität. Minulle merkitsee syvälliset keskustelut, jopa väittelyt. Minun tarvitsee puhua maailman menosta, jakaa sen tuskat ja ilot rakkaani kanssa. Ja se ei valitettavasti onnistu, jos toinen ei tiedä mistä puhutaan.
Tätä ei tule tulkita niin, että vaatisin mieheltäni vaikkapa akaateemista loppututkintoa. Se ei todellakaan ole minulle mikään mittapuu. Mutta sosiaalisen älykkyyden lisäksi haluan, että yleissivistys sekä ennenkaikkea mielenkiinto ympäröivää maailmaa kohtaan on kunnossa. Kerran nuorempana jopa rakastuin mieheen, joka oli hellä, ihana ja hyvin urheilullinen... kroppa kuin jumalalla ;) Parisuhde kuitenkin kariutui siihen, ettemme koskaan voineet keskustella mistään. Jos hänelle olisi sanonut, että katsoitko uutisia, Kim Jong Il on kuollut... hän olisi sanonut ettei lue uutisia, eikä hän olisi pystynyt kertomaan oliko henkilö BB-tähti tai Kiinan presidentti. Ehkä huono esimerkki, mutta antaa vähän kuvaa mitä tarkoitan... tuossa ei rakkauskaan kanna, koska pelkkä seksi tai hellyys ei kanna ikuisesti. - tuli vaan mieleen
Suomella on paljon opittavaa vaikkapa Norjan asenteista. Kyllä siellä on vahva yhteishenki omien puolesta. Samaa pitäisi suomalaisten opetella alkaen omasta partnerista ja siitä ulospäin laajeten.Tää menee nyt vähän sivuraiteille, mutta ihan sivuhuomautuksena vaan sanon että tuo Tieteen kuvalehden älykkyystesti herätti kyllä minussa vähän epäilyksiä. No, toisaalta siinä kyllä muistaakseni väitettiin testin olevan ihan pätevä, mutta silti tuntuu että ihmiset saavat siinä kohtuuttoman korkeita pisteitä. Taitaa olla vähän sellainen "hei vau, vähän mä oonkin älykäs, tulipas hyvä mieli... tilaanpas tieteen kuvalehden tästä" -tyyppinen juttu. Itse olin testin mukaan "hyvin lahjakas". "Pistemääräsi on korkeampi kuin 97,72%:lla väestöstä keskimäärin."
Joo, en mä mikään dillekään ole, mutta... :D tuli vaan mieleen kirjoitti:
Tää menee nyt vähän sivuraiteille, mutta ihan sivuhuomautuksena vaan sanon että tuo Tieteen kuvalehden älykkyystesti herätti kyllä minussa vähän epäilyksiä. No, toisaalta siinä kyllä muistaakseni väitettiin testin olevan ihan pätevä, mutta silti tuntuu että ihmiset saavat siinä kohtuuttoman korkeita pisteitä. Taitaa olla vähän sellainen "hei vau, vähän mä oonkin älykäs, tulipas hyvä mieli... tilaanpas tieteen kuvalehden tästä" -tyyppinen juttu. Itse olin testin mukaan "hyvin lahjakas". "Pistemääräsi on korkeampi kuin 97,72%:lla väestöstä keskimäärin."
Joo, en mä mikään dillekään ole, mutta... :DJoo, se on totta, että se antaa aika pehmeitä arvoja, mutta itse sain 1,5% paremman tuloksen. Ja itse munasin vielä todella helpon kysymyksen jossa kysyttiin jostain jossa yksi vaihtoehto oli yleisurheilu. Lipsahti. Silti se on siitä otoksesta varsin hyvä. Ja on tosiaan niinkin, että yksi yksittäinen testi ei kerro kuin sen, että sillä kertaa meni ihan ok.
Koitappa tuota: http://www.iqout.com/start.php
Jos tossa vetäset samantason tuloksen, niin sit alkaa olemaan jo näyttöä. Itse sain tossa kahdella testillä keskiarvoksi 98,5% paremman tuloksen kuin muut testin tehneet. Ekan testin pitäisi näyttää sen oikean tuloksen, mutta silloin kun testin tein, niin ei ollut hiirtä ja se välillä lätki niitä vääriin paikkoihin, joten tein uudestaan siksi. Kuvioiden paikat muuttuu joka kerta, joten tuosta ei saa hyötyä vaikka koittaisikin opetella ulkoa vastaukset.Minni__ kirjoitti:
Huhuh... sulla on selvästi kaikista voimakkain tunnereaktio aihetta kohtaan, joten pakko tässä on sinulle vastata :) Väistämättä tulee mieleen, että sinulla itselläsi on ongelma asian kanssa. Olisitko ehkä ottanut itsellesi naisen, jotan ystävät ja suku pitävät tyhmänä... no en tiedä...
Oma mielipiteeni on, että nämä sinun puheesi "parisuhdetaidoista" älykkyyden edellä on tetotieteellistä kananpaskaa... suo anteeksi mielipiteeni. Jos tarkoitat sillä sosiaalista älykkyyttä, niin sehän on älykkyyden yksi muoto kyllä kyllä... mutta en minä ottaisi itselleni miestä/vaimoa pelkän sosiaalisen älykkyyden perusteella. Onhan se kiva että toinen osaa lukea tilanteita, käyttäytyä tilanteen tavalla tai osaa olla mukava. Minä kuitenkin haen parisuhteelta muutakin kuin tiettyä käyttäytymismallia, mitä nyt parisuhdetaidoksi nimität. Minulle merkitsee syvälliset keskustelut, jopa väittelyt. Minun tarvitsee puhua maailman menosta, jakaa sen tuskat ja ilot rakkaani kanssa. Ja se ei valitettavasti onnistu, jos toinen ei tiedä mistä puhutaan.
Tätä ei tule tulkita niin, että vaatisin mieheltäni vaikkapa akaateemista loppututkintoa. Se ei todellakaan ole minulle mikään mittapuu. Mutta sosiaalisen älykkyyden lisäksi haluan, että yleissivistys sekä ennenkaikkea mielenkiinto ympäröivää maailmaa kohtaan on kunnossa. Kerran nuorempana jopa rakastuin mieheen, joka oli hellä, ihana ja hyvin urheilullinen... kroppa kuin jumalalla ;) Parisuhde kuitenkin kariutui siihen, ettemme koskaan voineet keskustella mistään. Jos hänelle olisi sanonut, että katsoitko uutisia, Kim Jong Il on kuollut... hän olisi sanonut ettei lue uutisia, eikä hän olisi pystynyt kertomaan oliko henkilö BB-tähti tai Kiinan presidentti. Ehkä huono esimerkki, mutta antaa vähän kuvaa mitä tarkoitan... tuossa ei rakkauskaan kanna, koska pelkkä seksi tai hellyys ei kanna ikuisesti.Hmm... Totta hitossa monista asioista tekisi mieli ehkä sanoa mielipiteitä, mutta itse joudun varsin mittavasti muutenkin miettiä, että kelle voi mitäkin sanoa. Okei, ehkä sulta puuttuu tuo filtteri kokonaan ja sulla täytyy olla aika pitkälle sitten sun kaltainen henkilö. Itse väitän tuonkin olevan osa parisuhdetaitoa, että minkä asioiden antaa vaikuttaa parisuhteeseen ja minkä voi suvaita. Jossain vaiheessa tuollaisesta väittelevästäkin parisuhteesta vastaan tulee asia, jossa kummallakin on eriävä mielipide. Sittenkö se on siinä, kun kumpikaan ei jousta?
Jonkun P-Korean diktaattorin takia parisuhde romuttamoon. Tempperamenttia voi suunnata ja valita hetken milloin asioita purkaa. Sitten vaikka jonnekin nettiin möläyttelee näkemyksiään. Okei, antaishan se lisäarvoa, jos pystyisi edes osasta maailmaa heilauttavista asioista keskustelemaan, mutta ei sentään lähellekään kaikki asiat ole niin merkittäviä.
Ehkä joissain asioissa saattais kyllä itselläkin kiehahtaa, mutta enemmän silloin, jos olisikin joku joka "tietää" todella eritavoin asioiden laidan kuin mitä itse asiat miellän. Ennemmin tietämätön joka tietää itsensä hitusen bimboks, kuin joku joka luulee tietävänsä ja että asia on luettua tietoa, eikä ajateltua ymmärtämistä.
- temmottii, tämmöttii
Valitettavasti monet nuoret ovat tietämättömiä Suomen historiasta ja muistakin tärkeistä asioista kuten politiikka ja yhteiskunnalliset asiat. Ei tiedetä myöskään oman asuinalueensa asioista. Näille riittää kunhan tuutista tulee rokkia ja muuta potaskaa. No, on paljon vanhempiakin ihmisiä, jotka eivät lue sanomalehtiä, katso uutisia tai lue kirjallisuutta. Tietämätön kansa kaikenkaikkiaan verrattuna muihin Euroopan kansalaisiin.
- eliza93
Miksi kummassa miehet menevät aina etsimään maapallon tyhmimpiä miehiä kun olisi olemassa paljon yksinäisiä ja mukavia fiksuja?
Öö... Niin siis tarkoitat naisia? Noo... Tuskin sinustakaan kaikille on. Mitenkään vähättelemättä kykyjäsi, meinaan vaan että miehiä on monta ja sinua vain yksi. :)
- Maryan -80
Niin muuten, itseasiassa on aika paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä/muista Suomen itsenäistymisvuotta. Siitä oli kysely joskus. Eikä edes meidän ex-missi Satu Tuomistokaan tiennyt vastausta. Hän sanoi vuodeksi 1952, eli ei edes pienintäkään käsitystä. Jos vuotta ei ihan oikein muistakaan, niin luulisi, et edes suunnilleen, ja päivän luulisi muistavan jo siitäkin, että meillähän on joka vuosi Linnan juhlat silloin. Lisäks Tuntematon tulee aina silloin tv.stä, ja muutakin itsenäisyyteen liittyvää ohjelmaa. On siinä mielessä aika hyvin, jos tuota päivää ei edes muista, vaikka olis miten huonomuistinen, niinkuin itsekin olen. Noi samat jutut toistuu sentään joka vuos...
Tuntematon sotilas ei tavallaan liity itsenäisyyteen. Tai... Venäjän tavoite oli marssia suoraan Vaasaan saakka, mutta ihan alkujaan kyse oli vain osista Karjalaa ja toinen käsivarsi Lapista. Venäjä halusi turvata Saksalta liian nopean hyökkäyksen pääkaupunkiinsa ja toisaaltaan Lapissa merkitys oli sotastrategisesti olennainen.
Näinköhän ihmiset edes tietää ettei itsenäistymisessä ollut kyse Venäjästä irtaantumisesta, vaan Ruotsista irtaantumisesta. Jotenkin tuo Venäjä on niin iso mörkö, ettei muisteta syntyperiäkään, että miten se kaikki menikään. Tai ehkä aliarvioin vain suomalaisten yleissivistyksen tason. Tavallaan merkityksellisempää on tuo että miten itsenäistyminen tuli, kuin vuosiluku.- Blasma
Tuntematon sotilas ei tavallaan liity itsenäisyyteen. Tai... Venäjän tavoite oli marssia suoraan Vaasaan saakka, mutta ihan alkujaan kyse oli vain osista Karjalaa ja toinen käsivarsi Lapista. Venäjä halusi turvata Saksalta liian nopean hyökkäyksen pääkaupunkiinsa ja toisaaltaan Lapissa merkitys oli sotastrategisesti olennainen.
Näinköhän ihmiset edes tietää ettei itsenäistymisessä ollut kyse Venäjästä irtaantumisesta, vaan Ruotsista irtaantumisesta. Jotenkin tuo Venäjä on niin iso mörkö, ettei muisteta syntyperiäkään, että miten se kaikki menikään. Tai ehkä aliarvioin vain suomalaisten yleissivistyksen tason. Tavallaan merkityksellisempää on tuo että miten itsenäistyminen tuli, kuin vuosiluku.Jätetään saivartelut ja itsensä kehuskelut sikseen. Elokuva Tuntematon sotilas liittyy siten itsenäistymiseen, että se näytetään TV:ssä joka ikinen itsenäisyyspäivä. Tässä tapauksessa ei kaikkien tarvitse tietää jokaikistä käännettä sodassa.
- Maryan -80
Blasma kirjoitti:
Jätetään saivartelut ja itsensä kehuskelut sikseen. Elokuva Tuntematon sotilas liittyy siten itsenäistymiseen, että se näytetään TV:ssä joka ikinen itsenäisyyspäivä. Tässä tapauksessa ei kaikkien tarvitse tietää jokaikistä käännettä sodassa.
Niin, kiitos Blasma! Tuota just tarkoitin!! Oon nähnyt elokuvan miljoona kertaa, (lähes aina katson sen telkusta juuri silloin itsenäisyyspäivänä,) ja tiedän kyllä mihin se liittyy. Pointtihan oli just se, et pitäis olla aika hyvä merkki siitä, et on itsenäisyyspäivä, kun Tuntematon tulee telkusta. Tai voiskohan olla niin, et kaikki eivät sitäkään asiaa ole panneet merkille...
- lätyskä
Näinköhän ihmiset edes tietää ettei itsenäistymisessä ollut kyse Venäjästä irtaantumisesta, vaan Ruotsista irtaantumisesta. Jotenkin tuo Venäjä on niin iso mörkö, ettei muisteta syntyperiäkään, että miten se kaikki menikään. Tai ehkä aliarvioin vain suomalaisten yleissivistyksen tason. Tavallaan merkityksellisempää on tuo että miten itsenäistyminen tuli, kuin vuosiluku.Moni nuori ei välttämättä ole kouluaikana kiinnostunut historiasta. Monet asiat alkavat sitten vanhempana kiinostaa; historia, suku, yms. Se on sellainen aihealue, johon voi halutessaan palata myöhemminkin. Näyttää siltä, että ne parisuhteen oikeat kulmakivet pitäisi löytää. Ne, jotka pitävät suhteen pystyssä, elävänä.
Itse olen iän myötä tullut vähän skeptiseksi siinä mitkä asiat painavat vaakakupissa. Kun ihminen muuttuu, voivat myöskin ne ns. kulmakivet muuttua ja koko hökötys voi romahtaa. Tarvitaan oikeita, kestäviä sellaisia perustaksi. Sitten niitä muita palikoita voi olla erilaisia. Voi olla kiinnostavaakin että niitä tulee uusia.
Kyllähän todellisessa parisuhteessa pitää olla tunnetta mukana, jos haluaa hyntyyt yhteen panna. Ei siihen suhteeseen muuten tervejärkinen ryhdy. On se monesti niin kivikkoinen tie, jos niikseen tulee. Jostain luin ihan hyvän neuvon:" Olisiko sitten parempi aloittaa parisuhde ystävän kanssa? Parisuhde on niin rankka juttu, että siihen ei voi mennä ilman rakastumista."
Jos on aitoa rakkautta, joku kirjatiedon puute ei ole este.
Mutta miksi sitten usein rakastuu/ ihastuu sellaiseen vastakkaiseen tyyppiin. Joka sitten myöhemmin voi alkaa ärsyttää.
- ??
Tyhmä olet!! Juttu on joka palstalla....................Onko mielestäsi niin loistava yksinkeskustelu???
- ny en ymmärrä
Yksinkeskustelu? :D Harvinaisen suosittujahan nämä ketjut ovat, meinaatko että aloittaja on kirjoittanut kaikki kommentit itse vai...?
- Naalukkainen
Kuinkahan moni nykyajan nuori tai nuoriaikuinen oikeastaan muistaa milloin suomi itsenäistyi kuin heittämällä arvauksia mikä menee sinne päin? Itselläni on vain lähinnä hämärä muistikuva mikä vuosi oli kun suomi itsenäistyi (googlettamalla huomasin muistaneeni oikein), mutta onko se nyt vielä merkki ihmisen fiksuudesta muistaako hän milloin suomi tuli itsenäiseksi? Yleissivistymätöntä kyllä mutta että se tekisi tyhmäksi? Ei kai nyt sentään, lähinnä tietämättömyys tuollaisesta kertoo ettei kys. ihminen välitä asiasta. Sama on talvisodan kanssa ja jatko-sodan, useampia ei kiinnosta sotahistoria.
Se tosin olisi jo paha jos tyttöystäväsi olisi kysynyt tyyliin; "Ai, onko suomi joskus itsenäistynyt???" tai "Onko suomi ollut joskus sodassa???" , silloin ymmärrän järkytyksesi...- Hohhoijaa..........
Edelleen: kyse on yleissivistyksestä.
- pistipä sivusilmään
Heh, onko ap tai joku muu tämän keskustelun innoitama tällä hetkellä mtv3:n chatissa kyselemässä:
"Milloin juontaja arvelee talvisndan olleen Suomessa?"
Ei arvellut juontaja mittään :D- pistipä sivusilmään
Se juontaja oli muuten MIES! :O
Ja en ole sitä mieltä, että talvisodan ajankohdan muistaminen tai muistamattomuus kertoisi vielä idiotismista yhtään mitään.
- M@k3
Suomi itsenäistyi vuonna 1985, kun neuvostoliitto hajosi ja suomi lakkasi olemasta soviet finland :)
Vanhempi väki muistaa vielä autojen tuulilaseissa SF tarrat?
Jos joku on erimieltä, niin sopii miettiä miksi suomen kansain välinen lyhenne muuttui juuri silloin fin:ksi. - server32
tyttöystäväsi on siis tiemätön paska,vaihda viisaseen naiseen .!
- Parhaan 90% jäsen
Kyllä huvitti. Kommentit ketjussa ovat kuin 15 vuotiaiden ykkös-olut bileistä.
Valitettaavaa että se heijastaa myös enemmistöä tässä maassa. Ei ole nuoriso älyllä pilattua :( - joonoinnniinnnäin
Naisissa nyt on ihan sama oli tyhmä tai ei, tai oikeastaan hyvä vaan että on tyhmä niin on itse aina muutaman askeleen edellä ja keskivertomieskin voi loistaa:) Naisissa pääasiat ovat uskollisuus, ulkonäkö ja että ei ole pihtari, näin on!
Ni hitto en tiiä minäkään millon Suomi itsenäistyi tai milloin talvisota käytiin, en tee vittujakaan näillä tiedoilla!!!
- Sotamiääs
Jaa että Upinniemen matruusi EI tiedä koska SUOMI itsenäistyi tai koska TALVISOTA käytiin? Just joo. mitä sä muka siä intissä sitten oot tehny???
Oiskohan kannattanu jatkaa peruskoulua pidemmälle, kun et ole sielä vielä yleissivistystä saanut. - Jatko opiskeluun
Sotamiääs kirjoitti:
Jaa että Upinniemen matruusi EI tiedä koska SUOMI itsenäistyi tai koska TALVISOTA käytiin? Just joo. mitä sä muka siä intissä sitten oot tehny???
Oiskohan kannattanu jatkaa peruskoulua pidemmälle, kun et ole sielä vielä yleissivistystä saanut.Varsinkin jos kerran oot ollu jo 3 vuotta työttömänä, vaikka oot 25 vuotias.
- Sinkkumies87...
Aika typerää jos tuon takia jätät tyttöystäväsi.
Myönnän että en itsekkään tarkkaan muista Suomen itsenäistymistä. Ei vain kiinnosta ajatella asiaa eikä myöskään kiinnosta Suomen saatikka muun maan historia. Minua kiinnostaa vain tulevaisuus, menneistä vain ne ajat kun minä olin elossa. Eikä lainkaan se mitä on tapahtunut ennen minun syntymääni. Typerä peruste tuo yleissivistys.
Isänmaa? Vaikka minä ja sukuni olemme suomalaisia, ei tämä maa ole minulle mikään isänmaa. Sen verran olen pettynyt nykyiseen Suomeen ja hallitukseen ettei minua kiinnosta tehdä yhtään mitään sen hyväksi.
Ihan sama vaikka joku pitäisi minua tyhmänä. Kaikki ihmiset ovat joissakin asioissa tyhmiä. Kuten esimerkiksi moni auton omistaja jotka osaavat vain ajaa autoa, mutta eivät osaa huoltaa itse autoaan. - Maryan -80
Niin, just noinhan ne asiat paraneekin, et kukaan ei välitä...
- fiksu86
No en minäkää tiedä vuosia. Mutta keski arvo silti ollu yli kahdeksan. Aika turhaa ruveta tollasen takia luulemaan että toinen on tyhmä.
- tyhmä
Naisesi voi olla tyhmä joissain asioissa. Itseänikään ei kiinnosta tällaiset asiat, mutta olen tietyissä asioissa tosi fiksu ja tiedän niistä paljon. Älykkyysosamääräni on korkea, vaikka en tiedäkkään, milloin suomi itsenäistyi. Ei ole vain koskaan kiinnostanut, niin ei ole jäänyt mieleen.
- rajanaapuri
Korkealla älykkyysosamäärällä pitäisi pystyä helposti päättelemään milloin Suomi itsenäistyi.
- Fiksu tollo
Ulkoaopitun kirjaviisauden puutteesta päätellen ei voi ketään yksioikoisesti leimata TYHMÄKSI, kuten aloittaja teki.
- Tästä johtuen, minä leimaan aloittajan yksioikoisesti HYVIN, HYVIN TYHMÄKSI!
Mutta vakavasti:
Fiksu ja älykäs voi olla, vaikkei olisikaan ikinä ollut kiinnostunut pänttäämään ulkoläksyjä historiasta. Toisaalta, kuka tahansa kirjaviisas voi olla käytännössä hyvinkin tyhmä muilla älykkyyden osa-alueilla. - Semmottista
Tyhmyys ja tietämättömyys ovat eriasioita. Itse en noita kyseisiä asioita tarkalleen muista: eli siis itsenäisyysVUOTTA ja tarkkaa talvisodan päättymispäivää, mutta se johtuu muistamisesta ja siitä, ettei pahemmin jaksa kiinnostaa.
Tällä hetkellä teen tutkielmaa magnetohydrodynamiikasta. - minäpävainhei
Katsokaa tämä blogi http://mielenkiemurat.blogspot.com/
eihän naisten tarvitse tietää mitään. Mihin he tietoa tarvitsevat?
- Nyt jotakin rajaa
Kysymys on yleistiedosta. Suomessa on kansainavälisissä vertailuissa hyvin menestynyt koulutusjärjestelmä ja jokaisen peruskoulunsa käyneen pitäisi omata jonkinlainen yleissivistys. Historiaakin on jokainen opiskellut monta vuotta. Sitten itse kysymykseen. Jos peruskoulun historiantunneilta pitäisi suomalaisen ihmisen muistaa yksi, siis kokonaista yksi vuosiluku niin se on kyllä sitten Suomen itsenäistymisvuosi. Mikäli tämän yhden tärkeän vuosiluvun muistaminen on ylivoimaista niin kyllä ihmisellä sitten on varmasti muitakin vakavia aukkoja yleissivistyksessään.
- ei jaksa
Minusta tärkeämpää on tietää se, milloin Suomea alettiin asuttaa ja mistä suunnasta.
- Tohtori Idiootti
Älykäs tietää milloin Suomi itsenäistyi mutta viisas tietää ettei sillä ole mitään väliä. Eikä Suomi edes ole itsenäinen enää, loppu joskus 2000 tietämillä.
Ja ripaus maalaisjärkeä on tärkeämpää kuin koulussa opittu nippelitieto. - mikä puu!
Pitkä on viestiketju, mutta kerronpa, että paljon pahempaa, kun treffasin kerran 28 vuotiaan miehen, joka ei osannut erottaa koivua, kuusta ja mäntyä. Eli ei tiennyt edes mille koivu näyttää. Joten siihen nähden tyttöystäväsi on vielä ihan mukiinmenevä ;D
- koivukainen
Tavallaan tuollaisella asialla ei ole edes mitään merkitystä, sivuseikka. tietenkin jos sitten on yleisestikkin "tyhmä" asia on erikseen.
- Miekii
Oooooon tyhymä. En ymmärrä naisia. 30v naimisissa ja edelleen alku pisteessä:(
- Aivotonko?
No tarviiko sitä nyt yleiskoneella olla aivoja?
- mm
Ei hän tyhmä välttämättä ole...yleissivistys vain puuttuu mutta kuinka moni nuori nykyään tietää milloin Suomi on itsenäistynyt tai talvisota, jatkosota on käyty..
- 1917
no,milloin?
- fiksuneiti30
Onneksi olkoon, tyttöfrendisi on tyhjäpää ja olet sen kanssa yhdessä! :D Onnea ja menestystä! :DD Sulla tulee olemaan kyllä lystiä!
- osess
Kirjaviisaus on eri asia ku fiksuus. Voihan typy olla fiksu, mutta ei tiedä mitään kirjasta luettavia juttuja
- sellaista elämä on
Toivottavasti se on kuitenkin kaunis ja antaa pillua usein.
- fiksu pissis
"Kirjaviisaus on eri asia ku fiksuus. Voihan typy olla fiksu, mutta ei tiedä mitään kirjasta luettavia juttuja"
No just. Peruskoulun käynyt ihminen joka ei tiedä edes Suomen itsenäistymisvuotta ei voi olla kovin fiksu. Kertoisitko miten tämä fiksuus sitten näissä ihmisissä ilmenee. - Missukat tentissä
"Hankalinta kaunotarten oli muistaa talvisodan loppumisvuosi"
Muistatteko te?
Lunttaa jollet muista:
http://www.iltalehti.fi/missit/2012011715090007_mm.shtml - poiu87trdfgyhukolp
On edelleenkin aika jännä, että Suomessa katsotaan tyhmyyden merkiksi se, että ei tiedä vuosilukuja Suomen historiasta. No, ehkä se on sitä, että Suomi on vielä valtiona niin nuori, että patrioottisuus on voimissaan...
- pyh.
Ja sulla tuuli viuhoo ja lujaa pään läpi.
- Maryan -80
Niiden, jotka sanovat, etteivät välitä Suomen historiasta, tai tunnista itsessään isänmaallisuutta, kannattaisi lukea kirja: "Prinsessa", joka on kuvaus saudiprinsessan elämästä. Alkaa äkkiä oma elämä täällä Suomen melko hyvissä oloissa tuntuakin aika makoisalta. Oppii vähän arvostusta Suomen maata kohtaan. Jos todella pysähtyy miettimään, maailmassa ei ole montaakaan maata, jossa naisella (ja miehilläkin) olisi näinkin hyvät oltavat, joten pientä kunnioitusta hyvä nuoriso. Yksikään maa ei ole täydellinen, mutta kyllä Suomi sentään on suhteellisen hyvä maa elää! Meillä ihmiset ovat ainakin vapaita valitsemaan oman tiensä. Meille ei sanella tiukkoja sääntöjä, miten meidän tulisi elää. Se vasta onkin todellista itsenäisyyttä!
- Maryan -80
Niin, tuo kirja perustuu tositapahtumiin, ja siinä on todella rankkoja ja julmia juttuja, joita ei edes tahtoisi todeksi uskoa...Itselläni ainakin kasvoi kiitollisuuden tunne Suomalaisuudestani luettuani kirjan...
- ooohoo
Omituista tuos otsikos on ku nainen on se tyttöystävä siinä kuvas.Mihin tämä maailma on menos????
- fiksiut
jos luulet että toi on tyhmää, nii et oo nähny tätä
http://www.clicksia.com/index.php?ref=aapol - drpeppep5
mieti asiaa kunnol http://www.clicksia.com/index.php?ref=aapol
- 5
no etpä itsekkään oo kovin fiksu jos tollasen asian huomaat vasta nyt että ihan sovitte kyllä toisillenne.
joillekkin merkitsee toiset asiat enemmän kuin toiset
veikkaan että frendis hämmästelee että mitä sä et tiedä
idiootilta vaikutat - ei sota juttuka
Tytöthän ei tiedä mitään matikasta saati sitten historiasta. Ehken maatiedosta ? Missä mahtavat rannat ja bilepaikat.
- eg
Meme muualle, et kehtaat!
- kiukkukiuru
Ehkä tyttöystäväsi ei ole seurannut historian tunneilla kovin tarkkaavaisesti, tai historia ei häntä niinkään oppiaineena ole kiinnostanut. Hän voi olla muilla aihealueilla kuitenkin fiksu, jopa sinuakin fiksumpi. Kaikki ihmiset eivät perehdy samoihin asioihin. Joku tietää paljon historiasta, joku matematiikasta, joku biologiasta, joku taiteesta... jne.
Kysyppäs tietääkö hän mikä on suomen kansallis eläin, tai kukka.
Nykymaailmassa mediakin (mainonta ja muu) vie niin suuren huomion ihmisten elämässä, että lapsetkin tunnistavat enemmän eri logoja, kuin vaikkapa kasveja, tai eläimiä. - milla\janika
Kaikki ei ole aina itsestäänselvää, en itsekkään aina tuota muistaisi. Naiset ovat yleensä fiksuja. Oletko sinä sittenä aina oikeassa ja tiedät kaikesta kaiken? Jos aijot tämän takia jättää tyttöystäväsi, olet vitun tyhmä
Niin, sen siitä saa kun ei KESKUSTELE kumppanikandidaattinsa kanssa.
Hei mies,
miehillä on aivot raajojen välissä, yleensä vaikeeta kestää älykästä ja sexyä naista- ladetsy
Minä muistan yhden kaverin joka seurusteli yhden aika tyhmmän nuoren naisen kanssa joka ei tiennyt esim. Ranskan pääkaupunkia. Ei muistanut että Suomella yhteistä maarajaa Norjan kanssa ym......Laskeminen tuotti suuria ongelmia ym....
Kaveri kuitenkin kerran humalassa kehui, että tuo nainen antoi suuseksiä todella usein ja hartaasti. Eli jotain perää varmaan Marja.Bormannin heitossa on.
Monta vuotta myöhemmin minäkin sain todeta, että sen yhden asia hän osasi, siis monta vuotta myöhemmin, kun kaverini oli jo eronnut hänestä ja jähy aika oli ohi..Minä en kuitenkaan seurustelut hänen kanssaan, vaan harrastin vain seksiä :) - odajsdfhjadhfjd
voi, voi teitä nuoria..pienet on murheet
- milla/janika
Olen täysin samaa mieltä ylläolevani kanssa. Kasvettuasi aikuiseksi ongelmasi tulevar olemaan huomattavasti suurempu, kun joki tälläinen asian muistaminen. Silti hän varmasti arvostaa suomea vaikka ei itsenäisyys päivää muistakkaan. Jos joku tulisi kysymään sinulta samaa muistaisitko aina. Koetko muistavasi aina kaiken?
- Pössi
Mulla oli amisaikoina huonekaverina mies jota minä pidin älykkäänä. Osas ratkoa ongelmia, ties historiaa ja käytti tietokoneita sujuvasti. Sitten se alko laittaan ruokaa. Kaikki palo pohjaan, pannusta lähti pinnote. Ei se tajunnu miksi ruoka suojataan kelmulla. Hampurilaisen se laitto mikroon avaamattomana. Todella helpot käytännön perusjutut ei onnistunu. Sitten oon törmänny naisiin jotka ei ymmärrä puhetta. Selitän tarkasti miten jokin laite toimii ja näytän vielä malliksi. esim kaukosäädin. Niin ei. EI EI EI. Tämä todistaa sen että, jos ihminen on jostain asiasta vähemmän kiinnostunu, niin ei se haluakkaan tajuta siitä mitään.
- teletabbi..
Olet opettanut naiselle kaukosäätimen käyttöä? "Katsos tätä numero 1 painamalla, telkkari menee kanavalle 1". Onkohan se nainen pitänyt vain sua pilkkanasi ja antanut sun miehistellä sen kaukosäätimen parissa :D
- R
Jaa älä sie manaa ja pidä tyhmänä tyttöystävääsi. Voihan hänkin kysyä sulta
sellaista mitä et itse tosiaan tiedä. Mieti sitä !
Kysyit itse tuota kun tiesit vastauksen.
Vai oliko tämä tyttöystävältäsi "tietämättömyys" tahallinen ? ehkä katsoi sua
miten reakoit ?? - Apina
Eikun mäjelle.
- Kenkura
Jonkun mielestä tuollaiset vuosiluvut kuuluvat yleissivistykseen. Minusta ne kuuluvat enemmänkin erikoistietoihin. Maailmassa on paljon muutakin kiinnostavaa historiaa, kuin pienen Suomen historia. Toki osana Eurooppaa ja Venäjän historiaa Suomellakin on jokin pieni marginaalinen osuutensa. Itse asiassa Euroopan historiakin on vielä aika pieni osa mielenkiintoisesta ihmisten historiasta. Monta merkittävää tapahtumaa ja kulttuurihistoriallista kehitysvaihetta löytyy vaikkapa Intian, Kiinan ja Japanin sekä usean Afrikan alueen sekä Amerikan mantereiden historiasta. Jos lajeennetaan vielä historian perspektiiviä, voidaan tarkastella elämän syntyä maapallolla, maapallon ja koko aurinkokuntamme sekä galaksimme syntyä. Tästä perspektiivistä katsoen Suomen käymän talvisodan alkamis- ja loppumisajankohdat ovat kuin kärpäsen kakan miljardisosa ikkunalasissa.
Olen kiinnostunut syvällisistä asioista ja syy-seuraussuhteista, en yksittäisistä vuosiluvuista. Kertokoon se sitten vaikka tyhmyydestä ;D - eg
Hei haloo, tuo nyt on yleis sivistystä.
- kiitos
http://makuhaaste.taffel.fi/index.php/bag/11939
Yksikin ääni on aina plussan puolella. Muistakaa, yksikin ääni voi vaikuttaa! :D
“One person can make a difference and every person should try.”
John Fitzgerald Kennedy
SO VOTE FOR MY TAFFEL!
anteeksi häirintä! :) - Pitäsköhän vaihtaa
Minun mies se vasta tyhmä onkin, ei tiedä edes missä kalsarit ovat.
- vai molemmat
Kassaritko vai mies?
- fgghdfhdfhdfg
ei toi nyt mistään tyhmyydestä kieli.... kyllä munkin ex avovaimo ei osannut laskea: 159 jaettuna 10.... eli siis desimaalipilkun siirto liian monimutkaista hänelle.... mutta en silti pidä tyhmänä....matematiikka kun näet on miesten laji.... ja siihen liittyy kaikki luvut, eli historian vuosiluvutkin.... ei se mikään tyhmä ole.. usko mua.
naisissa on tietty voima... jota pitää kunnioittaa.- milla/janika
Anteeks nyt vaan mutta kovinkaa moni ei osaisi laskea 169:10, että anteeksi
- ehkäpä kjkkjj
Helsingin kaupunki maksoi 2 miljoonaa euroa Guggenheim-selvityksestä. Tuon hengentyön raportissa lukee mm. että Suomi itsenäistyi talvisodan jälkeen... Ehkäpä ap:n tyttöystävä perustaa tietonsa Guggenheim-raporttiin.
- Neuvo Neetu
Kuule, että ei tulisi tälläisiä pahoja yllätyksiä niin tästä viisastuneena seuraavan tyttöystävän kanssa teet näin. Laadit kysymyslistan jolla selvität tyttöystäväehdokkaan tietämyksen, älykyyden, koulutuksen ym.
Älä enää ihmettele vaan nyt tyttis äkkiä vaihoon!- Neuvo Neetu
Itse repuutan testit aina oikeinkirjoituksessa!
- et sellasta
Ihan hyvällä läpällä sain tälläsen aloituksen ja tällästä juttua aikaiseksi. En edes seurustele! Kiitos kaikille.
- et sellasta
Netissä on kiva huijata kaikkii. Hyvät naurut olen saanut tästä.
- Jööpä
Mitäpä se kertoo sinusta itsestäsi, että ihan huvin vuoksi kirjoittelet tuommoisia ja naurat, kun ihmiset kenties uskoo? Aika naurettavaa touhua sekin. Huvinsa kullakin... Mutta kiva kun jostain saat naurun aikaiseksi, nauru pidentää ikää.
Ensiksi mietin oletko trolli, mutta vastaanpa kuitenkin...
Tieto siitä milloin suomi itsenäistyi tai talvisodan vuosiluvut eivät tee ihmistä sen tyhmemmäksi tai fiksummaksi kuin muukaan kirjatieto...
Olisiko sillä mitään merkitystä vaikka hän olisi tyhmempi kuin oletit, jos pidätte toisistanne ja juttu luistaa? Oletko itse tyhmä jos et tiedä vaikkapa kaikkia suomen presidenttejä? Onko syysi seurustella hänen kanssa vain hänen älykkyytensä? Jos ei niin ei ole mitään merkitystä onko hän oikeasti tyhmä viisas tai saamaton.- qaz-mko
On myös muunlaista sivistystä, kuin kirjoista luettu. Ihminen voi olla fiksu ja sivistynyt, vaikka ei joitakin sotavuosia muistaisikaan. Kiinnostavat asiat jäävät mieleen paremmin, ehkäpä jotkut muut asiat ovat kiinnostaneet enemmän.
Tuttavapiirissä toisinaan vähän hymyilyttää, miten toiset (aika monetkin) jatkuvasti yrittävät olla viisaampia, kuin mitä olisi edellytyksiä. En viitsi alkaa kinata, sillä vasta paljastaa typeryytensä, vaikka oikeassa olisikin.
Aika oikeassa olevat ja kaikki tietävät tuttavat ja/tai työkaverit ovat niitä pahimpia. Jokaisen pitäisi pysähtyä miettimään, millaisen ihmisen kanssa he keskustelisivat mieluiten. - mä vaan
Mistäs se älykkyys on kiinni? Onko se noin pienestä asiasta kiinni kuin talvisota ja suomen itsenäisyys? Ai unohdinko mä laittaa isot kirjaimet... TYHMÄ! Monesti kuulin parisuhteeni aikana olevani tyhmä. Tarpeeksi monta kertaa kun kuulee olevansa tyhmä, se heikentää itsetuntoa. Onneksi en ole enää parisuhteessa, saan vapaasti olla tyhmä, ja kukaan ei koko ajan huomauta siitä. Ja seuraava mieheni, jos sellaisen löydän, arvostaa minua, eikä hauku tyhmäksi.
- RQL
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moniälykkyysteoria
- Blondeista blondein
No eipä tuo tarinan aloittajakaan ole liiemmin äidinkielen tunneilla käyny tai sitten on konekirjoitustaito pahasti hakusessa!!
- Hä?
Mitä sä haluut? Viis euroo. Viis euroo? Ja uuden kengän!
Mitä sä sanoit? En mitään!?
NIINPÄ!
OMG jos tyttöystävä ei oo älykäs, niin on sulla ongelmia tulevaisuudessaan. Ei ihmisen viisautta voi sillä mitata, jos ei tiedä koska suomi itsenäistyi tai millo talvisota käytii. ite muistan, et suomi itsenäistyi tos joulukuun puolesvälis? ja talvisota käytii ennen jatkosotaa 1900-luvun puoles välis.
Mut jos toine ei oo vaivaantunu opiskelemaan nii kyllä se kertoo jo jtn. Itse en kyllä vaatisi ihan mtn. yliopisto tasoa. Mutta minusta viisaus on arvostettava piirre.- Mato Luikuri
Ekaksi: älykkyys ja viisaus on kaksi eri asiaa. Puhekielessä molempien vastakohtana käytetään sanaa "tyhmä". Viisaus on tietomäärän ja kokemuksen summa, älykkyys on puolestaan kyky hoksata asioita. Siis voi olla mahdottoman älykäs tietämättä mitään, tai mahdottoman viisas hoksaamatta mitään. Tietomäärää mitataan tietokilpailuissa, mutta älykkyyden mittaaminen onkin vaikeampaa. Siinä pitää välttää vaatimasta mitään tietopohjaa, ja usein vakavasti otettavat älykkyystestit pelaavatkin graafisilla kuvioilla ja muilla kulttuuri- sosiaaliluokkasta riippumattomilla keinoilla. Äly=hoksotin, Viisaus=tieto&kokemus
Sitten. Jokaisen suomen kansalaisen tulisi tietää yksi päivämäärä: 6.12.1917, jolloin suomen eduskunta hyväksyi senaatin pari päivää aiemmin antaman itsenäisyysjulistuksen. Tällä ei ole älykkyyden kanssa mitään tekemistä, ja viisaudenkin kanssa vain sen verran että suomen kansalaista ei voi väittää viisaaksi jos ei tuota tiedä.
Mutta jos parisuhde on muuten reilassa, niin mitä väliä sillä on jos puoliso ei ole viisas? Jos elo muuten luistaa ja seksiä saa/se maittaa niin mitäs sitten? Keskustele kavereidesi kanssa noista asioista ja tee lapsia sen eukkosi kanssa! Parempi se pitkässä juoksussa on jos se ei kaikkea tiedä/hoksaa... - Ole viisas
Jos tyttöystvälläsi on hyvä pillu eikä ole tietävinäänkään kaiken niin pidä hänet !
Muuta neuvoa ei ongelmaasi voi antaa . - hohohohoh
Maailmassa on parempaaki muistettavaa, ku suomen itsenäistyminen.
- kullikalli
No, siltä saa kuitekin pesää sopivasti ja lienee aika nautinnillastakin. Eikös vaan. Vaihtaisin älykkö vaimono heti hetkessä kkuuma pesäiseen misukkaan.
- nainenkin_eräsvain
Ei se tee ihmisestä tyhmää jos ei jotain vuosilukuja muista. Sota-asiat nyt ei yleensä naisia kiinosta, miksi pitäisikään? Eiköhän se ole tärkeintä, että muistaa veteraaneja ja tuntee historiaa. Minäkin olen huono muistamaan vuosilukuja, päivämääristä nyt puhumattakaan kun en edes hääpäivääni meinaa muistaa :D. Enemmäkin tässä on kyse ehkä yleistiedon puutteesta kuin tyhmyydestä. Aloitus on angstaava ja provosoiva, mutta piti nyt kuitenkin vastata.
-nainen - miesssssssssssssssss
Älykkyys on yliarvostettu piirre ihmisessä. Nyt kun on 38v miehenä jo kokemusta parisuhteista tarpeeksi niin arvostan esim. empaattisuuden ja inhimillisyyden tärkeämmäksi kuin älykkyyden. Älykkyyttä on lisäksi monenlaista.
Jos ihminen on älykäs niin sitten saattaa olla jotain muuta vikaa. Koskaan ei saa kaikkea, jotain vikaa löytyy aina toisesta ihmisestä. Jonkinasteisen tyhmyyden voi vielä katsoa sormien välistä jos muuten on paketti kunnossa. Oon juuri lukiota lopettava ja täytyy myöntää, että oma yleissivistys ei myöskään ole ihan sitä parasta luokkaa. Tämä johtuu ihan siitä että historia ja politiikka ei kiinnosta ollenkaan, koulussa kurssit on mennyt vähän ohi tai sitten vaan olen unohtanut asiat heti, enkä kotona ole jaksanut lukee.
Itseeni hävettää kyllä yleissivistyksen puute ja haluan sivistää itseäni ja vaikka sitten väkipakolla lukee jotain historiankirjoja. Eli viimestään kun yliopistoon pääsee, niin olis kiva tietää jostain jotain.
(Mutta kyllä, tiedän sentään milloin Suomi itsenäistyi)
Täytyy kyllä sanoo, että alottaja vaikuttaa hieman lapselliselta ja monet muutkin tänne kommentoineet. Vaikka kys. asia kuuluu yleistietoon, ei se liity mitenkään älykkyyteen. Älykkyyttäkin on niin monenlaista, esim. tunneälyä, sos. äkykkyyttä jne, ja jos ton takia alottaja on valmis jättämään tyttöystävänsä niin ehkä se on molemmille osapuolille ihan hyvä.. voi tyttökin löytää vähän paremman kumppanin...- Neviriry
Silloin minäkin olen tyhmä :D Pitäisikö siis ruveta ikisinkuksi? :D
Tyhmyys kun on niin kovin suhteellista. Esimerksi itse myönnän, että ei ihan aina mene oikein noin Euroopan maiden pääkaupungit, kun välillä Brysseli on Saksassa ja tms.
Mut se johtuu omalla kohdalla ihan siitä, että on todella heikko maantieto. Mut toisaalta tiedän paljon enemmän esim. Historiasta ja Englannin kieleni on kiitettävä.
Eiköhän tuolta tyhmältäkin löydy jotain jossa se voi tiedollaan loistaa, oli se sitten saippuasarjojen henkilötaustat tai akvaarioiden rakennusoppi. :)- riipputissinäroikun
Milloin ja kuka keksi naisille rintaliivit ?
Tärkeä ja terveyttä edistävä historiallinen tieto, jos et jumalauta tiiä niin toivottavasti akkas heittää sut pellolle !!! Jooh, itse olen suht sivistynyt ihminen , mutta mainitsemasi asiat eivät mielestäni ole sivistystä, joten en itsekkään tiedä näitä asioita. Mutta se johtuu siitä että ei voisi vähempää kiinnostaa, me elämme nyt tässä hetkessä joten menneet on menneitä. Arvostan toki sotiemme veteraaneja mutta, historia nimensämukaisesti pitää jättää taakse, ja antaa kaikki kaikki kunnioitus maamme puolustajille, joten älä tuomitse "sivistymätöntä" puolisoasi tämän niin sanotun aukon takia.
No ehkä sun tyttöystävää ei kiinnosta tollaset asiat.
Mitähän tämä teksti kertoo sinusta?
ei kaikki!!!
- Pakkoko on
seurustella BB-talon white trashin tasoisen paskasakin kanssa,
- Näin on
Naiset on tyhmiä ja tulee aina olemaan.....
- yaaahh
Voi kuule. Tuntisitpa erään tyypin....
HAH sai meidän luokan poikanörttiä paremmat arvosanat joka kokeessa, eikä edes näytä geekiltä.
..sitäpaitsi, koko olemus tällä tytöllä on jotenkin.. edistynyt.
Jotkut syntyy älykkäiksi.
EN MENISI SANOMAAN POIKIA ÄLYKKÄIKSI MUUTEN MUUTENKAAN.
Haluavat vain sitä yhtä asiaa, vaikka elämässä olisi muutakin järkevää tekemistä..
ÄLKÄÄ YLEISTÄKÖ, IHMISET. (vaikka itse taidankin tehdä niin...)
- eheahaeh
No en minäkään tiedä, milloin talvisota on käyty. Onko se jollekin ongelmaksi??
Minä en ole kiinnostunut mistään sotajutuista ja nukuin historian tunnit. - TÄTIOPE
En tiedä menikö edellinen viesti PERille. muttA OLEN EKA KERAA LINJOILLA.
NYKYISI I OPISKELLA VUOSILUKUJA, VAAN KOKONAISUUDEN YMMÄRTÄMIEN ON TÄREINTÄ. PERUSKOULUISSA TARVITSEE NYKYSIN HALLITA VAIN iSÄ MEIDÄN RUKOS SEKÄ KYMMENEN KÄSKYÄ SEKÄ KERTOTAULUT - tobetornottobet
Poikakaveri on insinööri ja pitää mua joskus vähän hitaana ja hölmönä. Antoi kerran jonkun "yksinkertaisen" laskutehtävän ratkaistavaksi jota en osannut. Vaihtoon en laita koska rakastamme toisiamme ja olemme 24/7 bdsm-suhteessa joten minun on vähän tarkoituskin olla alistettu, mutta....
Olen älyllisesti utelias ja kiinnostunut asioista joita muut pitävät kuivina ja tylsinä. Luen paljon ja voitan Trivial Pursuitissa lähes poikkeuksetta. Minua on sanottu käveleväksi sanakirjaksi. Silti tunnen oloni poikakaverini kanssa joskus auttamattoman tyhmäksi ja epävarmaksi. Että olen hänen alapuolellaan koska hän on insinööri ja minä vain merkonomi josta ei tullutkaaan yliopisto-opiskelijaa. Hän tosin sanoi että olen fiksumpi kuin hänen aikaisemmat tyttöystävänsä.- tobeornottobet
Lisäys vielä: tunnen samoin myös muiden ihmisten seurassa, että olen jotenkin lapsellinen ja hölmö ja he vain "sietävät" minua.
- tuli vaan mieleen
tobeornottobet kirjoitti:
Lisäys vielä: tunnen samoin myös muiden ihmisten seurassa, että olen jotenkin lapsellinen ja hölmö ja he vain "sietävät" minua.
Poikaystäväsi taitaa kaivata älyllistä ylemmyydentuntoa. Hän voi älyn ylimyksenä tehdä sinusta arvion ja todeta armeliaasti, että olet fiksumpi kuin hänen edellisensä. Kun sinulla vielä on huono itsetunto oman älysi suhteen (lieneekö huono itsetunto kehittynyt täss suhteessa vai jo aiemmin?) niin poikaystäväsi saa nauttia kuvitteellisesta ylemmyydestään. Antaa sinulle laskutehtäviä ja tehdä sinulla huonon olon jos et osaa hänen määrittämiään tehtäviä. Hänhän on kuitenkin älykkäistä älykkäin (ja älyhän on ihmisen tärkein ominaisuus ja arvoista paras).
Mä olen jotenkin aina ajatellut, että nuo seksipuolen sm-jutut pysyisivät sillä alueella eikä alistaminen jatkuisi myös henkisenä muulla ajalla...
- Hoh hoijaa
MIstä lähtien tieto / kuinka paljon on lukenut ja äly on ollut = Sama asia ?.
Tällä logiikalla, jos jotain luolasta löytyy erakko, joka osaa ratkaista laskun kuin laskun ja ongelma kuin ongelman, mutta ei tiedä, kuka oman maan pressa = Tyhmä ja turha jätkä.
Jos joku pistää tommosten takia tyttöystävän vaihtoon, mitä aloitusviestissä oli, ei paljon tartte miettiä kuka on oikeasti suhteessa, se typerys... - SULOTAR
Ja tyttöystävällä ikää on?Ei kaikki tytöt/naiset ole perillä teidän miesten jutuista...osaatko itse sanoa mikä on kuukautiskierto..
- yaahh
mielestäni tyhmyys luokitellaan sen mukaan, kuinka nopeasti oppii uusia asioita ja oppii virheistään. Itse pidän hyvinkin mahdollisena sitä, ettei joku vaikka tietäisi, kuka nyt tulikaan valituksi presidentiksi, sillä joitakin ei yksinkertaisesti kiinnosta.
p.s. miun luokal on yks tyttö, joka sano kerran Runebergintorttuja Agricolantortuiksi x"D ETTÄ SIINÄ. - niin minullakin
niin minullakin mutta pillu on niin ihana että en vaihda
- s
valetta
- cogito ergo sum
Älä stressaa. Itsellä ollut kourallinen muijakavereita ja olen todennut että yhdeksän kymmenestä oli meikäläistä tyhmempiä ja se yksi oikein saatanan tyhmä.
Ilmeisesti se nyt vaan on niin että naiset ei tajua kovinkaan monesta asiasta shoppailun ja juoruilun lisäksi. Ja sitten kun asenne on "no miehet on sitä varten" tai "ääk siis mä inhoan tiedejuttuja" niin voi olettaa että kehitystä ei tapahdu auton korjaustaitojen, yleissivistyksen, matemaattisen lahjakkuuden, ongelmanratkaisun, kädentaitojen tai nokkeluuden saralla.
Mutta onneksi sentään miehet ovat oppineet paremmiksi ruoanlaittajiksi ja siivoojiksi yhden sukupolven aikana niin ei naisilla juuri mitään roolia enää oikein olekaan.
Toisaalta, ne välimeren alueen miehet vasta tyhmiä ovatkin. Niitäkin tullut nähtyä jos monenmonta vaihto-oppilaina omassa koulussa yms. Ensinnäkin antavat naisten viedä ja jojottaa miten haluaa, sitten ovat aivan saattanan tyhmiä tiedoiltaan ja surkeita kädentaidoiltaan. Kerrostalokämpän lattia pestään heittämällä ämpärillinen vettä siihen jne jne. Ei urbaania legendaa vaan aivan omin silmin todettua.
Ja sitten ärsyttävintä oli että kun pelasi porukalla jotain perhanan Buzzia ja itse suht hyvällä yleissivistyksellä pesin joka ainoan satanolla ja satakertaa putkeen niin koko ajan nämä kikkarapäät siinä vieressä "haa! you must have played this game a million times and know the answers already! haa!" vaikka en kyllä kyseistä peliä monesti ollut pelannut ja ihan vinkkinä että siinä on noin miljoona kysymystä että aikamoinen opettelu olisi ollut. Mutta kun eivät omaa tyhmyyttään tajua. Edes siinä vaiheessa kun kysytään jotain Psykon ohjaajaa, ensimmäistä kosmonauttia, Marilyn Monroen oikeaa nimeä, vuotta kun Kolumbus löysi Amerikan yms. maailman löysintä yleistiedon palasta. Siinä oli vaikea olla toisaalta nauramatta päin naamaa, toisaalta suuttumatta siitä että OIKEASTI luulivat meikäläistä niin tyhmäksi että en jotain perusasioita voisi ilman älytöntä huijaamista ja lunttaamista hallita.
Noh, siinä sitten näkee millä mallilla nykyään nämä järjen jättiläisten oliivilandiat siellä etelässä ovat... - tuli vaan mieleen
Tyhmimpiä kyllä ovat ne, jotka luulevat olevansa jotenkin ylivertaisen fiksuja:
http://www.hs.fi/ulkomaat/Tyhmä on liian tyhmä tajutakseen asian itse/a1305559157792
Vaikka mä en tunnekaan historiaa kovin hyvin, niin tuon uutisen perusteella mä olen hyvinkin fiksu :D Tiedostan oman tietämättömyyteni ja usein aliarvioin oman suoriutumiseni tietoa vaativissa tehtävissä. Oon siis ihan helevetin viisas! Jos hän on vielä talvisodasta kiinnostunut niin lukekaa yhdessä historiankirjoja tai menkää museoon.
- En ihmettele; mies
Katsos kun suomalainen nainen on vaan tyhmä,typerä, aasis, näin se on. Toisin se muaalla esim. aasiassa. Vertailua:
Aasialaisissa naisissa yhdistyy kauneus, seksikkyys, sirous ja äly, kun taas pohjoismaisissa naisissa peniskateus, feminismi, jätkämäisyys, typeryys ja laiskuus. Aasialaisessa yhteiskunnassa naiset kasvatetaan miehen aivoiksi, suomessa pohjoismaissa miehen alistajaksi. Aasiassa naiset huolehtivat kotitöistä ja perheen raha-asioista, pohjoismaissa itsestään ja siitä että kaikki vittumainen jakautuu tasan, ja kaikki hyvä vain heille. Jos jumala olisi halunnut naisesta femakon, naisellakin olisi muna ja miehen voimat.
Homouden räjähdysmäinen lisääntyminen johtuu yksinomaan siitä, että länsimaissa miehen ja naisen välinen ero arkielämässä on katoamassa ja naiset keskimäärin ovat rekkalesbomaisia miestenvihaajia. Siksi aasialaiset naiset houkuttavat miehiä, jotka kaipaavat naisellisuutta.
Feminismi on johtanut mm. siihen että naisten keskimitta kasvaa koko ajan, sillä naisten rakenne sopeutuu miesten töihin. Nykyisen siiderivalaitten sukupolven jälkeen tulee tasapaksujen rekkalesbojen sukupolvi ja parin kolmen sukupolven jälkeen naisillekin kasvaa munat. Onneksi ei tarvitse olla näkemässä sitä kehityksen huipentumaa, maan mullat onneksi kutsuu ennen sitä. - priorisointi
Ei välttämättä kaikkee muista. Tollaset tiedot saa nopeati netistä, jos sitä tietoo TARVII. Minä en ainakaan säilö päässäni kaikkea, jota en välttämättä tarvitse. Milloin joku sota käytiin...ehkä nämä asiat pitäisi olla miesten maailmassa, kun nuorten neitosten...
- Jopas jotakin
Heh,kyllä tuon aloituksen on pakko olla provo.Se ei kerro mitään kenenkään älykkyydestä,jos ei tunne historiaa kovin hyvin.Tunnen ja tiedän ihmisiä,jotka kyllä selittelevät kirjasta luettuja asioita vaahto suussaan,mutta kun elämästä pitäisi jotakin ymmärtää,niin se ei suju millään.Jos oikeasti pidät seurustelukumppaniasi typeränä olemattoman tiedon puutteen vuoksi,olet kyllä itse varsinainen vajakki.
- Tyrmistynyt
Tulin sattumalta tälle sivulle ja luin viestejä. Ei voi olla totta, mitä vastauksia.
Urpoja joka iikka. Onko Suomi todella täynnänsä tällaisia ihmisiä ja ajatuksia?
Alentavaa!!! Missä on keskustelun TASO???? - ......
Se, että muistaa ulkoa pari vuosilukua ei ole viisautta, vaan turhan nippelitiedon osaamista. Tässä maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita, jotka kannattaa osata.
- bellaMoore
samaa mieltä. Miksi hitossa pitäis tietää sodista, kun ne ei omaa elämää ole koskettanut millään tasolla? Itse seurustelen miehen kanssa joka (miehille tyypillisesti) on ihan sotahullu, lukee historiaa jne.
Itse sen sijaan olen kiinnostuneempi tieteestä ja tulevaisuuden näkymistä, luonnosta ja kasveista.
Osaan satoja kasveja nimeltä ulkoa, kyllä, myös tieteelliset nimet.
Ne on vaan jääneet mulla päähän koska ne kiinnostaa minua.
Se ei meidän parisuhdetta haittaa lainkaan, päinvastoin me täydennämme toisiamme. - Nina'
bellaMoore kirjoitti:
samaa mieltä. Miksi hitossa pitäis tietää sodista, kun ne ei omaa elämää ole koskettanut millään tasolla? Itse seurustelen miehen kanssa joka (miehille tyypillisesti) on ihan sotahullu, lukee historiaa jne.
Itse sen sijaan olen kiinnostuneempi tieteestä ja tulevaisuuden näkymistä, luonnosta ja kasveista.
Osaan satoja kasveja nimeltä ulkoa, kyllä, myös tieteelliset nimet.
Ne on vaan jääneet mulla päähän koska ne kiinnostaa minua.
Se ei meidän parisuhdetta haittaa lainkaan, päinvastoin me täydennämme toisiamme.Samaa mieltä siinä mielessä, että viisautta ei ole se, että muistat vuosilukuja ulkoa.
Mutta bellaMoore, sodat ei oo vaikuttanu sun elämään millään lailla? hmm, mietitäänpä. Suomella ei luultavasti olisi itsenäisyyttä, tai ainakaan asiat näin hyvin, ellei sodissamme olisi käynyt niin kuin kävi. - Nina'
Nina' kirjoitti:
Samaa mieltä siinä mielessä, että viisautta ei ole se, että muistat vuosilukuja ulkoa.
Mutta bellaMoore, sodat ei oo vaikuttanu sun elämään millään lailla? hmm, mietitäänpä. Suomella ei luultavasti olisi itsenäisyyttä, tai ainakaan asiat näin hyvin, ellei sodissamme olisi käynyt niin kuin kävi.eli siis täytyy historia, vähintään oman maan, tuntea.
- smurffi
Paraskin sanomaan... Opi kirjoittamaan ennen kuin valitat muista ihmisistä perkele! *Aamen*
- mä haluun
antakaa mulle HILLOO!
- Anonyymi
Suomen itsenäistyminen on jo perustietoa, luulis ainakin.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225344- 254518
- 282631
- 342294
- 372048
- 151978
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191627- 121561
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211317Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101224