Painovoimainen koneelliseksi

1+1=2

Olemme muuttamassa painovoimaista ilmanvaihtoa koneelliseksi talotuulettimella. Millaisia kokemuksia ja minkä hintaiseksi tuli? Meillä vuonna 1983 rakennettu omakotitalo 110 neliötä, tuulettimelle tulisi poistot saunaan,pesuhuoneeseen ja WC:hen

13

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Realisti.

      Kaikki oleelliset ksutannukset tulevat putkien vedosta/eristämisestä ja nämä ovat talokohtaisia. Kukaan täällä ei pysty vastaamaan talostasi tähän.

      Jos teet kyseiset työt itse, niin putki maksaa karkeasti kympin metri ja muut osat noin kympin kpl. Päälle eristys.

      Kyseisen ison työn jälkeen koneeksi ei kannata valita sitä kaikista halvinta, mutta tajuat asian itsekkin kunhan pääset puuhastelussa alkuun.

      Usein lopputulos on, että putkien veto on työlästä ja todetaan yllättäen, että oikeasti tämä painovoimainen onkin maailman paras.

      • +++333

        Muuten hyvä kirjoitus, mutta:

        "Usein lopputulos on, että putkien veto on työlästä ja todetaan yllättäen, että oikeasti tämä painovoimainen onkin maailman paras. "

        Mentiin uudessa matalaenergiatalossa painovoimaisella ilmanvaihdolla vuoden verran ennenkuin saatiin koneellinen iv asennettua. Sähkölämmitteisessä talossa ekan vuoden kokonaiskulutus oli 38 000 kwh painovoimaisella. Iv:n asentamisen jälkeen 20 000kwh.

        Energiasäästön ohella parempaa koneellisessa iv:ssä on säädettävyys ja epäpuhtauksien suodatuskyky.


      • Realisti.
        +++333 kirjoitti:

        Muuten hyvä kirjoitus, mutta:

        "Usein lopputulos on, että putkien veto on työlästä ja todetaan yllättäen, että oikeasti tämä painovoimainen onkin maailman paras. "

        Mentiin uudessa matalaenergiatalossa painovoimaisella ilmanvaihdolla vuoden verran ennenkuin saatiin koneellinen iv asennettua. Sähkölämmitteisessä talossa ekan vuoden kokonaiskulutus oli 38 000 kwh painovoimaisella. Iv:n asentamisen jälkeen 20 000kwh.

        Energiasäästön ohella parempaa koneellisessa iv:ssä on säädettävyys ja epäpuhtauksien suodatuskyky.

        Kun nyt lukee täältä näitä vastaavia tarinoita, niin lopputulema vain sattuu olemaan yleensä tuo.

        Ei siis ollut minuun mielipiteeni, vaan alkuperäisten pähkäilijoiden. Katso muutamia ketjuja vastaavasti aiheesta, niin ymmärtänet asian.

        Halvintahan on olla vaihtamatta ilmaa.


      • joopa joo
        Realisti. kirjoitti:

        Kun nyt lukee täältä näitä vastaavia tarinoita, niin lopputulema vain sattuu olemaan yleensä tuo.

        Ei siis ollut minuun mielipiteeni, vaan alkuperäisten pähkäilijoiden. Katso muutamia ketjuja vastaavasti aiheesta, niin ymmärtänet asian.

        Halvintahan on olla vaihtamatta ilmaa.

        "Halvintahan on olla vaihtamatta ilmaa. "

        http://www.sisailmayhdistys.fi/portal/terveelliset_tilat/sisailmasto/sisailman_vaikutukset/

        "Huonon sisäilmaston aiheuttamiksi kustannuksiksi Suomessa on arvioitu (Seppänen ja Palonen 1997) 3 miljardia euroa vuodessa eli 600 €/asukas, mikä ylittää rakennusten lämmityskustannukset. Arviossa ovat mukana kaikkien sisäilmasta aiheutuneiden sairausten kustannukset.

        "


      • Ei ei
        joopa joo kirjoitti:

        "Halvintahan on olla vaihtamatta ilmaa. "

        http://www.sisailmayhdistys.fi/portal/terveelliset_tilat/sisailmasto/sisailman_vaikutukset/

        "Huonon sisäilmaston aiheuttamiksi kustannuksiksi Suomessa on arvioitu (Seppänen ja Palonen 1997) 3 miljardia euroa vuodessa eli 600 €/asukas, mikä ylittää rakennusten lämmityskustannukset. Arviossa ovat mukana kaikkien sisäilmasta aiheutuneiden sairausten kustannukset.

        "

        Suomessahan on ilmainen terveydenhuolto.

        Ihan oikeasti perusihminen on niin pihi, että jos euron voi säästää, niin sehän säätää. Ja häpeähän se on, jos oma talo kuluttaisi enemmän kuin naapurin.


      • r44566677
        Ei ei kirjoitti:

        Suomessahan on ilmainen terveydenhuolto.

        Ihan oikeasti perusihminen on niin pihi, että jos euron voi säästää, niin sehän säätää. Ja häpeähän se on, jos oma talo kuluttaisi enemmän kuin naapurin.

        "Suomessahan on ilmainen terveydenhuolto."

        koskahan viimeksi olet käynyt polilla, edes julkisella, joskus yya sopimuksen aikaan? Oletko kuullut jopa julkisen sektorin lääkäriasemien maksuista?


      • A313.
        r44566677 kirjoitti:

        "Suomessahan on ilmainen terveydenhuolto."

        koskahan viimeksi olet käynyt polilla, edes julkisella, joskus yya sopimuksen aikaan? Oletko kuullut jopa julkisen sektorin lääkäriasemien maksuista?

        Tuo oli sarkasmia, jos et tajunnut.

        Valitettavasti olen sen verran terve, että ei ole kokemusta ja vähät vaivat hoitunut yksityiseltä. Toisaalta yya sopimus taidettiin lopettaa jo about 20 vuotta sitten.

        Ihan oikeasti ihmiset ovat sairaan pihejä. Kyllä kansaan on juurtunut syvästi tieto siitä, että kaikki vaihdettava ilma on turhaa. Isolla osaa vanhoja pientaloja ei ole mitään konetta vaihtamassa ilmaa ja melkein lopuissa mistä kone löytyy se on talvet minimillä.Löytyy aivan tutkittua tietoakin, mutta en jaksa linkkejä etsiä. Googleta itse.


    • että näin,

      Vaan kun, tässä kysytään homman tekemistä talotuulettimella. Itse ymmärrän tämän koneelliseksi poistoksi, ilman lämmön talteenottoa.

      Tällöin järkevintä on laittaa erillisiä moottoroituja venttiilejä suoraan seinistä ulos, jolloin ei tarvitse vetää putkia. Jos siis haluaa vain parantaa ilman vaihtuvutta. Kosteutta saatanee vähennettyä, mutta lisääntyvä kylmä korvausilma voi lisätä vedontunnetta ja lämmitystarvetta.

      Meillä oli talotuuletin ja siis poistoputket valmiiksi vedettyinä. Remontin yhteydessä laitoin LTO-koneen, jolloin piti tukkia entiset korvausilmaventtiilit ja vetää yläpohjaan 100mm eristetyt korvausilmaputket. 10 000,- on syytä hommaan varata. Kerran kirpaisee, mutta tuskin harmittaa jälkeen päin

      • f4456tt66

        Ivputkien eristämisessä on syytä käyttää kaksinkertainen määrä, mitä asennusohjeet sanoo. Eli jos ohje sanoo 10 cm niin laitetaan 20cm.

        Paroc top ohjelmalla voi itse laskea, että muutama aste lisäeristys vaikuttaa.

        10 keur on myöskin yläkanttiin, 2-3k eur saa kelpo iv koneen ja siihen päälle putket ja eristeet ei monta donaa tuo päälle.


      • jalat ilmassa
        f4456tt66 kirjoitti:

        Ivputkien eristämisessä on syytä käyttää kaksinkertainen määrä, mitä asennusohjeet sanoo. Eli jos ohje sanoo 10 cm niin laitetaan 20cm.

        Paroc top ohjelmalla voi itse laskea, että muutama aste lisäeristys vaikuttaa.

        10 keur on myöskin yläkanttiin, 2-3k eur saa kelpo iv koneen ja siihen päälle putket ja eristeet ei monta donaa tuo päälle.

        Lähetätkö yhteystietosi, niin voi tulla tekemään kyseisen työn meille parilla tontulla. Tuplataan tarjous samalla.


    • ilsisdmsda

      Voiko yksinkertaisimmillaan muuttaminen tapahtua siten että laitetaan vain pienet tuulettimet poistoventtiileihin nopeuttamaan ilman kulkemista pois huoneistosta? Sisään ilma tulee itsestään raitisilmaventtiileistä.

    • Mara..

      Kyllä se näin käy, ilma vaihtuu hyvin. Tulee vain pieni ongelma, lämmityskustannukset nousevat huomattavasti ja vetoa saattaa esiintyä.

    • halpa ja toimiva

      Valmistus vuosi-83,eli kaikki poistot ilmeisemmin vedetty metalliputkilla jo valmiiksi.??
      Jos on, niin potkaiset hatun mäkeen sieltä "piipunpäästä"(ei savupiipun)ja tilalle talotuuletin/imuri,ja ohjaus liesituulettimella.Ittellä maksoi n 230e kolmisen vuotta sitten.
      Muutama korvausilma venttiili katon rajaan ja se on siinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe