"Ken vitsaa säästää, se lastaan vihaa."

Eloveena

..oli äitini lempi sanonta. Meillä ollaan aina tiedetty miten lapsi kasvatetaan näkymättömäksi ja persoonattomaksi myötäilijäksi. Ihan perus sääntö oli se, että negatiivisten tunteiden näyttäminen kuten: itkeminen, suru, kiukku tai viha, oli täysin kiellettyjä. Jos kuitenkin erehdyit näyttämään näitä tunteita, olit hullu. Siispä opin olemaan täysin tunnekylmä pokerinaama, vaikka sisälläni velloisi järkyttävä määrä ahdistusta.
Äitini piti kiinni siitä, että kulissit oli kunnossa ja lapsilla oli hymy kasvoillaan, riippumatta siitä mitä he oikeasti tunsivat. Elämä oli yhtä suurta näytelmää.

Järkyttävin kokemukseni lapsuudesta oli se kun sain raivokohtauksen, jonka aikana kiroilin ja osoitin mieltäni äidille. Raivokohtaus loppui lyhyen, kun hän haki kaapista diapamia sisältävän, epilepsiaan tarkoitetun ensiapuruiskeen. Hän istui päälleni niin, etten pystynyt liikkumaan senttiäkään, ja antoi ruiskeen. Nöyryyttävintä koko tilanteessa oli se, että tämä ruiske oli peräruiske. Olin sekaisin kuin seinäkello ja äitini vain silitti päätäni ja ohjasi minut sänkyyn. Näin tilanne oli taas hallinnassa ja äiti tyytyväinen tilanteeseen.
Äitini teki hyvin selväksi sen minkälainen hyvän lapsen tulee olla. Alistuvuutta ihailtiin ja alistumattomuutta halveksuttiin. Hyvän lapsen tulee olla eloveena tyttö suoraan kaurapuuropaketin kuvasta.

Olen nyt aikuinen, mutta tämäntyyppisestä kasvatuksesta on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.

6

474

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttua

aivan järkyttävää ja kuullostaa melko tutulta tuo henkinen väkivalta ja kontrolloiminen. väkivallasta en osaa sanoa mutta lapseni isä on kokenut jotain samanlaista pohjanmaalla lapsuudessaan.
      mielenterveysongelmia, alkoholismia ja kaikkea mahtuu lapsuuden perheeseensä. mistään ei mitään saa puhua ja puhutaan selitellään parhain päin.
      toivottavasti olet päässyt karkuun kiusaajiasi, äläkä vaan luule että olisit "elämäsi äidillesi velkaa", - näin olen kuullut syyllistettävän..ja muista että ilkeys ja sairaus on kaksi eri asiaa!
      voimia!

• Eloveena

"mielenterveysongelmia, alkoholismia ja kaikkea mahtuu lapsuuden perheeseensä. mistään ei mitään saa puhua ja puhutaan selitellään parhain päin."
        Näin juuri. Muillakin näyttää olevan paljon samanlaisia kokemuksia helvetillisestä kontrolloimisesta ja tunteiden tukahduttamisesta. Surullista on se, että lapsena opittuja toimintamalleja on hirveän vaikea lähteä muuttamaan enää aikuisena.
        Paljon voimia kaikille traumoista kärsiville!

• Sama kokemus

Otan osaa kokemuksiisi. Olemme kohtalontovereita. Vaikka olen jo keski-ikäinen, äitini mielestä hänen kuuluu saada tietää kaikki kaverini ja ostokseni (vaatteet, astiat, muut tekstiilit jne) edelleen. Hän on käynyt varastamassa irtaimistoani minun asunnoistani 18-vuotispäiväni jälkeen. En ole antanut hänelle avaintani. Hän on myös kieltänyt harrastukseni edelleen, vaikka asumme eri osoitteissa.

Kokemastamme autoritäärisestä kasvatuksesta on pelkkää haittaa. Se rajoittaa mm. sosiaalisia kontakteja. Se heikentää omatuntoa ja itsetuntoa.

Kuten "tuttua" mainitsi, kotikasvatuksemme vaikutuksia olivat mm. "mielenterveysongelmia, alkoholismia ja kaikkea, mistään ei mitään saa puhua ja puhutaan selitellään parhain päin" En vieläkään ole saanut sanoa sanaakaan niin sukulaisten kuin tuttujen läsnäollessa silloin, kun äiti on ollut kuuloetäisyydellä. Muulloin olen saanut avata suuni sekä sanattomasti että sanallisesti.

• Eloveena

"Kokemastamme autoritäärisestä kasvatuksesta on pelkkää haittaa. Se rajoittaa mm. sosiaalisia kontakteja. Se heikentää omatuntoa ja itsetuntoa."
        Surullista mutta totta. Alistuminen ja jatkuva miellyttäminen on johtanut minut vain suhteisiin luonnehäiriöisten kanssa. On se jännä miten kieroon olen kasvanut kun koen olevani rakastettu vain silloin kun joku alistaa tai nöyryyttää minua.

• tuttua

lueppa minun kokemukseni suko on pahin palstalta; mummi järkyttävine poikineen.
      tämmöiseksi se meillä meni kun sekosin väärän naisen kultamunaan.

olen tosi pahoillani että ette ole saaneet kokea kohtuullisen tasapainoista ja hyvää lapsuutta vaan aina on tuntosarvet pitänyt olla ojossa että tunnistaa tilanteen ja että sitten osaa olla valppaana käyttäytymään niin kuin toivotaan ja sanomaan niin kuin halutaan kuulla.
      itsellä aika normaali perhetausta ja kaikki se suhmurointi mitä olen joutunut näkemään mieheni ja hänen äitinsä välillä saa minut pahoinvoivaksi.
      niinhän se menee että kierrettä ei meinaa saada poikki kun kaikki sairas tuntuu niin kovin turvalliselta. en tiedä kauanko jaksan tätä meidän sirkusta, nyt on tytär pelinappulan roolissa ja niinpä se elämä menee häntä puolustaessa..

pitäkää itsenne naisina ja voimia!

• Oppeja vain

Tasapainoinen lapsuus? Televisiosta jännää robottiohjelmaa naapurissa katselleena pikkulapsena totean että selkään tuli. Television katselu on kiellettyä josta joutuu helvettiin ja "joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" saarnattiin 70 luvulla.

Isekelmämusiikkikasetti piilossa patterin välissä. Pojat jäivät kiinni ja asiasta tuli julkinen nöyryytys.

Henkisistä häiriötiloista kärsivää teini-ikäistä ei viedä psykiatrille koska "uskovaisia psykiatreja ei ole". Kuolikin paljon ennen eläkeikää samoissa harhoissaan.

Koulutetut vanhemmat vain noudattivat virallisia oppeja. Ottaako joku vastuuta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe