Lentomatkalla kaksi amerikkalaista miestä päätyi istumaan vierekkäin. Toinen aloitti keskustelun ja meni tervehdyksen jälkeen suoraan asiaan:
-Oletko sinä kristitty?
-Kyllä olen,usko on minulle elämän tärkein asia,kuului vastaus.
-Sepä mukavaa. Oletko protestantti,katolinen vai ortodosi?
-olen protestantti.
-Aivan hienoa,niin minäkin.
-Onko uskonkäsityksesi kalvinistinen vai arminiolainen?(Sievä tapa kysyä,uskooko toinen ennaltamääräämiseen vai ei.)
-Minä olen ylpeä siitä,että olen vakaa kalvinisti,kuului vastaus.
Sehän on aivan fantastista.Niin minäkin olen. Toivottavasti et pane pahaksesi,jos kysyn vielä,oletko kalvinistinen babtisti vai presbyteeri.
-Minä olen kalvinistinen babtisti.
-Mikä yhteensattuma,niin olen minäkin. Kuulutko sitten pohjoiseen kalvinististen baptistien haaraan vai eteläiseen?
-Sukuni perintönä mutta ennen muuta ennaltamääräämisen ja oman valintani perusteella olen pohjoisen kalvinistinen baptisti.
- No niin minäkin olen!Tämähän on aivan uskomatonta. Herra varmaankin johti meidät samaan lentokoneeseen istumaan vierekkäin voidaksemme iloita yhteisestä uskostamme.
-Hei,minun täytyy vielä kysyä tätä.Oletko sinä tavallinen pohjoinen kalvinistinen baptisti vai kuulutko pohjoisen kalvinististen baptistien konservatiiviseen ryhmään?
-Minä olen pohjoisen konservatiivisten kalvinististen baptistien jäsen.
-Tämä on todella mykistävää. Eihän meitä ole kovin paljon ja juurimeidän piti tavata tässä tilanteessa.
- Entä sitten ,oletko vuoden 1844 pohjoisen konservstiivisten kalvinististen baptistien yleiskokouksen julkilausuman kannattaja vai vuoden 1868 julkilausuman?
-Minä olen vuoden 1844 päätöslauselmaa seuraavien pohjoisen konservatiivisten kalvinististen babtistien kannattaja.
-No mutta veli rakas,tämäkin vielä.Tässähän on kysymys täydellisestä ihmeestä.Oletko sitten vuoden 1844 pohjoisen konservatiivisten kalvinististen babtistien vanhan raamatunkäännöksen vai vuoden 1844 konservatiivisten kalvinistisen baptistien uuden raamatunkäännöksen kannattaja?
-Olen pohjoisen konservatiivisten kalvinististen baptistien vuoden 1844 päätöslauselman ja uuden raamatunkäännöksen kannattaja.
Näihin sanoihin kyselijän leveä hymy kuoli. Hän katsoi hetken kauhuissaan harhaoppista vierustoveriaan, kääntyi poispäin ja kieltäytyi ehdottomasti keskustelemasta sanaakaan sellaisen kanssa,joka oli noin pahasti väärässä.
Olemme joskus uskomattoman tyhmiä näkemysten puutteestamme. Pienet asiat tulevat meille suuriksi ja suuret pieniksi,tärkeät sinuseikoiksi, sivuseikat tärkeiksi.Raamattuasenteemmekin haluaisi pakottaa kaikki samaan muottiin, kun taas Jeesus hyväksyi jokaisen ihmisen sellaisena kuin hän oli.
Nykyaina 29/2011 Kai Arasola
Niin lähellä mutta kuitenkin kaukana
3
88
Vastaukset
- ei pilkata muita
Miksi pitää baptisteja noin pilkata? Mukavia ihmisiä ovat vaikka adventtikirkon lehdessä heitä pitää ivata ja pilkata.
- - 12 - >
>> Miksi pitää baptisteja noin pilkata? Mukavia ihmisiä ovat vaikka adventtikirkon lehdessä heitä pitää ivata ja pilkata.
Ilmeisestikin kaikilla ahtaan katsomuksen "kristityillä" on kovin herkkä hipiä ja todellisuuttakin kuvaavat tai erinäiset fakta-asiat koetaan pilkkana, loukkauksina, ja ivana, jopa vainonakin. Omahyväisyys ja ylpeys sokaisee.
Eikö olisi rehellisempää ja suoraselkäisempään tunnustaa asiat sellaisin akuin ne ovat? Mutta sehän ei omaan / oman ryhmän-lahkon erinmaisuuden maailmankuvaan sovi, ymmärrettävästi.
Itselleni sivustakatsojana tuo tarina kuvasi varsin hyvin laajemmasa merkityksessä erilaisten uskonnollisten ryhmien, ennenkaikkea fundamentalististen sellaisten, suvaitsemattomuutta ja koko kristittyjen eri ryhmien mosaiikin itseriittoisuutta ja hengellisyyden ylivertaista erinomaisuutta omissa silmissään muihin verrattuna.
On poikkeuksellisen vastenmielistä nähdä miten eri ns. kritityt uskonnot, lahkot ja ryhmät sotaisasti ja julkeasti itsensä Jumalan asemaan korottaen tuomitsevat hanakasti toinen toisiaan sen vuoksi, että toinen tulkitsee samoja kirjoituksia eri tavoin. Kuitenkin jokainen väittää ylpeästi omaavansa sen ainoan oikean tulkinnan.
Noita samoja kirjoituksia on tutukineet noin 2000 vuoden ajan kautta sukupolvien hyvin älykäät ja vilpittömät henkilöt, vaan vieläkään ei ole valmista tullut. Sen sijaan jakaumia, ylpeyttä, itseriittoisuutta, pöyhkeän julkeaa itsensä korottamista, tekopyhyyttä ja sotaisuutta.
Samaan aikaan hyvin karkeat ja suorastaan räikeästi Jeesuksen lunnaita, hänen opetuksen vastaiset ja arvoa häpäisevät pakanalliset tavatovat hyväksyttyjä kautta kristikunnan. Kuin ennen aikaan temppeliprostituutio konsanaan:
- http://keskustelu.suomi24.fi/node/10335523
Ei siten kannata ihmetellä, että lukemattomat ihmiset kokevat syvää vastenmielisyyttä järjetäytynyttä uskontoa / uskontoja kohtaan ja osan se saa jopa horjumaan henkilökohtaisessa uskossakin, niin vastenmieleistä sen meno on kokonaisudessaan. Uskonot ovat suureksi häpeäksi sille mitä ne väittävät edustavansa.
- veli¤
Niin ystävä oletko lukenut Kai Arasolan kirjoituksia täälä aikaisemmin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821985Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1131708- 1801296
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472