Narsistinen luonne?

mielipidettä

11

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oisko sama riski kuin normipopulaatiossakin ?
      Abouttia sama vaihtelu.

      Tuota se mustasukkaisuus, kostonhalu ja hylätyksitulemisen/merkityksettömyyden tunne teettä. Uskomattomia sekoiluja, huh huh.

    • xcch

      Henkinen väkivalta taitaa olla 100% luokkaa, fyysistä esiintyy myös mutta yeisyyttää en osaa sanoa. Uskon sen olevan kuitenkin reilusti keskitason yläpuolella. Yleensä taitaa olla narskut jotka tunnetaan naistenhakkaajina, ei kai sitä kukaan tavallinen ihminen pidä tapana.

      • lk

        Valtaosa 'epätavallisista' ihmisistä ei ole narsisteja. Siis persoonallisuushäiriön puoleen.

        Tuskin valtaosa vaimonhakkaajistakaan.


    • 15

      Veikkaan, että suurin osa narsuista ainakin raivostuessaan turvautuu fyysiseen väkivaltaan, mikäli uskaltaa eli on todennäköistä, ettei teosta jää kiinni, eikä itse tule pieksetyksi. Pahimmassa vaaravyöhykkeessä ovat perheenjäsenet ja lemmikit, joille myös helposti sattuu " tapaturmia", mikäli eivät ymmärrä miellyttää narsua. Naapureiden, työtovereiden, yms. fyysistä koskemattomuutta ei-niin-älykkönarsu tyytyy peitellysti uhkaamaan sekä sanallisesti että eleillä. Narsun perheelle tällaiset vihjaukset saattavat olla normaalia arkea.

    • xcch

      Yleensä fyysistä väkivaltaa edeltää henkinen väkivalta ja yleensä kyse on häiriöisestä ihmisestä, joskus voi olla taustalla sairaaloinen mustasukkaisuus.

      Mutta henkisestä väivallasta ja empatian puutteesta johtuen narsisti on potentiaalnen fyysisen väkivallan harjoittaja. Täällä on muutaman kuukauden takainen keskustelu jossa naiset kertoivat tulleensa raiskatuksi narsisti puolisojen toimesta.

      • Olen aika vakuuttunut, ettei suurinosa minunkaan tuntemistani ihmisistä ole kovinkaan häiriöisiä ihmisiä...vaikka fyysiseen väkivaltaan ovatkin joskus kyenneet.
        Kuka tahansa siihen kykenee, kun vain tarpeeksi yllytetään ei sen takana tarvitse sen kummempia ongelmia olla...Joskus riittää hetkellinen stressi.

        Tietenkin jos sitä säännöllisesti harrastaa, se voi kertoa jonkunlaisista vihanhallintaongelmista, narsismi on sitten jotain ihan muuta...
        Nykyään harhaisesti liitetään kaikki "paha" narsistien syyksi.
        Tuliko mieleen, että on myös olemassa sellainen, kuin epäsosiaalinen, tai epävakaa persoonallisuus...Myös jälkimmäiseen on liitetty toistuva tappeleminen, kun piirrelistaa tarkastelee...( ei tätä kuitenkaan kaikki harrasta, sitä en sano, se vain "täydentää häiriön kuvaa." )
        On myös sellainen persoonallisuusäiriö, kuin räjähdysaltis persoonallisuus...NPH:sta ja epäsosiaalisesta siihen liittyvä väkivalta eroaa siinä, että tekijä katuu tekojaan jälkikäteen, mutta ei vain kykene hillitsemään itseään.
        Näitä "vaimonhakkaajia" sitten löytyy monista alkoholiongelmaisesta ihmisestä myös...sekä jotkut masentuneetkin tähän saattavat sortua...

        Luulenkin, että n. 70%:ia narsistin uhrina itseään pitävistä ihmisistä seurustelee, tai on seurustellut jonkun edellä mainitun kanssa, narsistin sijaan...mutta johtuen tästä suuresta narsismivillityksestä, he pistävät kaikki sen NPH:n alle.
        Sitten kun nämä uhrit, jotka osa on seurustellut jonkun harmittoman ääliön ja joku psykopaatin kanssa keskustelevat keskenään syntyy jos jonkunlaisia väärinkäsityksiä siitä, mitä se narsismi nyt oikeasti pitääkään sisällään...


      • A
        dizel kirjoitti:

        Olen aika vakuuttunut, ettei suurinosa minunkaan tuntemistani ihmisistä ole kovinkaan häiriöisiä ihmisiä...vaikka fyysiseen väkivaltaan ovatkin joskus kyenneet.
        Kuka tahansa siihen kykenee, kun vain tarpeeksi yllytetään ei sen takana tarvitse sen kummempia ongelmia olla...Joskus riittää hetkellinen stressi.

        Tietenkin jos sitä säännöllisesti harrastaa, se voi kertoa jonkunlaisista vihanhallintaongelmista, narsismi on sitten jotain ihan muuta...
        Nykyään harhaisesti liitetään kaikki "paha" narsistien syyksi.
        Tuliko mieleen, että on myös olemassa sellainen, kuin epäsosiaalinen, tai epävakaa persoonallisuus...Myös jälkimmäiseen on liitetty toistuva tappeleminen, kun piirrelistaa tarkastelee...( ei tätä kuitenkaan kaikki harrasta, sitä en sano, se vain "täydentää häiriön kuvaa." )
        On myös sellainen persoonallisuusäiriö, kuin räjähdysaltis persoonallisuus...NPH:sta ja epäsosiaalisesta siihen liittyvä väkivalta eroaa siinä, että tekijä katuu tekojaan jälkikäteen, mutta ei vain kykene hillitsemään itseään.
        Näitä "vaimonhakkaajia" sitten löytyy monista alkoholiongelmaisesta ihmisestä myös...sekä jotkut masentuneetkin tähän saattavat sortua...

        Luulenkin, että n. 70%:ia narsistin uhrina itseään pitävistä ihmisistä seurustelee, tai on seurustellut jonkun edellä mainitun kanssa, narsistin sijaan...mutta johtuen tästä suuresta narsismivillityksestä, he pistävät kaikki sen NPH:n alle.
        Sitten kun nämä uhrit, jotka osa on seurustellut jonkun harmittoman ääliön ja joku psykopaatin kanssa keskustelevat keskenään syntyy jos jonkunlaisia väärinkäsityksiä siitä, mitä se narsismi nyt oikeasti pitääkään sisällään...

        > On myös sellainen persoonallisuusäiriö, kuin räjähdysaltis persoonallisuus...NPH:sta ja epäsosiaalisesta siihen liittyvä väkivalta eroaa siinä, että tekijä katuu tekojaan jälkikäteen, mutta ei vain kykene hillitsemään itseään.

        Kuuluu impulssikontrollihäiriöihin. Mahdollisesti yhteyksiä bipolaariseen häiriöön:
        http://www.mdguidelines.com/explosive-personality-disorder


    • xcch

      "Luulenkin, että n. 70%:ia narsistin uhrina itseään pitävistä ihmisistä seurustelee, tai on seurustellut jonkun edellä mainitun kanssa, narsistin sijaan...mutta johtuen tästä suuresta narsismivillityksestä, he pistävät kaikki sen NPH:n alle."

      Voit olla oikessa sillä niin voi helposti käydä, kun ei ole oikeaa tietoa narsimista.
      Jonka takia siihen tietämättömyydessä sekoitetaan kuten sanoit, kaikki häiriöt.

      Minun käsitys on se että suurin osa ihmistä ei tiedä mikä nph narsisti on. Jos tehtäisiin katukysely aiheesta, niin oletan että harvemmalla kuin joka 20 kymmenellä on jonkinlainen käsitys nph:a. Ehkä yhdellä sadasta jos edes niin monella. Jos minulta olisi n. 6 vuotta sitten kysytty että onko puolisosi narsisti? niin vastaus olisi ollut ilman muuta kielteinen, olisin toki voinut kertoa jotain hankalasta luonteesta mutta en olisi osannut yhdistää sitä nph narsimiin koska en tiennyt mitä se on, en ollut silloin vielä sitää kuullutkaan vaikka narsimi sana oli tuttu.

      Vaikka narsistin kanssa asuu yhdessä ja lukee jonkun yleis artikkelin narsismista, niin ei välttämättä ymmärrä mistä on kyse. Itse sain ensimäisen diagnoosin kotinarsun sukulaiselta jo 4-5 vuotta sitten. Vaikka hän selitti oireet, perusteli diagnoosin ja netistä haettiin tietoa, niin en silti ymmärtänyt mitä nph perimiltään on.

      Vasta reilu vuosi sitten aloin lukemaan uhrien kokemuksia asiasta jolloin palaset alkoi mennä paikoilleen, silloin ymmärsin nph narsismin ja sen perimmäisen syyn.

      Kyllä jokainen uhri joka oikeasti asuu narsistin kanssa ja saa oikeaa tietoa narsimista, varmasti tietää että jonko puoliso on narsisti. Tämä näkyy siinä että sekahäiriöisen ollessa kyseessä he kertovat että jokin ei täysin täsmää nph oireisiin.

      Minun käsitys edelleen on että nph narsimia ei ymmärrä kunnolla muut kuin uhrit ja jotku erikois koulutetut mielenterveys alan ammattilaiset. Heitäkin on suomessa todennäköisesti vain pari- kolme kymmentä.

      Samoin uhreja ei ymmärrä muut kuin samat henkilöt, sen näkee täälläkin kun joku löytää netistä artikkelin jossa mainitaan ohunahkainen ja paksunahkainen narsisti, niin vaikka artikelissa ei sanota että kaikki uhrit on sellaisia niin silti se yleistetään koskemaan kaikkia.

      Väitetään kivenkovaan että asian on näin vaikka aiheesta ei ole tutkimustietoa saatavilla eikä väitettä pystytä mitenkään perustelemaan ja hyvin harva asiantuntija edes mainitsee asiasta, todennäköisesti heillä on eri käsitys. Ja todellisuus tässä on se että asia on tällä tavalla hyvin harvan kohdalla, itse en tunne yhtään uhria joilla olisi tämä heikkous.

      Narsitelilla on myös suuria luonne eroja, jonka takia käytöksessä voi olla suuria eroja, aivan kuin alkoholistien kohdalla on asia. Ongelma on sama pakkomielteinen juominen mutta käytös voi poiketa paljonkin toisistaan.

    • mitä mitä megavisio

      Mitä luulet, onko narsistinen luonnehäiriö oikeasti olemassa? Entä, jos se ei olekaan häiriö vaan jotain muuta?

      Miten milestäsi masennus ja narsistinen luonnehäiriö poikkeavat toisistaan? Onko molemmissa kyse häiriöstä vai normaalista ihmismieleen kuuluvasta tekijästä?

      Jos mietitään miten ihminen reakoi elämässä tuleviin ja oleviin erilaisiin asioihin/tilanteisiin, niin voidaanko näitä kahta tekijää pitää poikkeavana mielentilana?

      Ihmisen psyykkiseen kokonaisuuteen kuuluu itsekkyys, joka sekä masennuksessa että narsistisessa "häiriössä" on tunnusomainen piirre. Kun ihminen kokee tulleensa väärinkohtelemaksi hänessä herää "henkiin" nämä kaksi taistelevaa puolta. Masennus lamaannuttaa, mutta narsistinen itsekkyys ottaa toiminta vallan.

      Miten on?

      • xcch

        "Miten milestäsi masennus ja narsistinen luonnehäiriö poikkeavat toisistaan? Onko molemmissa kyse häiriöstä vai normaalista ihmismieleen kuuluvasta tekijästä?"

        Kyse on häiriöstä, molempia hoidetaan sairautena, normaaleja asioita ei koskaan hoideta sairautena tai mitenkään muutenkaan.

        Poikkeavat toisistaan ainakin siten että narsismi on kroonista johon ei rauhoittavat tehoa kun taas masennusta yleensä voidaan hoitaa lääkeillä hyvin tuloksin. Lisäksi masentuntunut ei valehtele terapiassa, kun taas narsisti elää jo muutenkin valhemaailmassa ja hänelle valehteleminen on luonnollinen suoja pitää itsensä kaikkivoipaisuuden itsepetos maailmassa ja se näkyy terapiassa, ympärillä oleva maailma on syyllinen kaikkiin hänen ongelmiin.

        On totta että masentunut narsistuu myös, mutta se näkyy lähinnä itsepäisyytenä ja eristäytymisenä, mutta ei valehteluna, jos siihen ei ole jo ennestään taipumusta.


    • narsistien uhri

      se on joko tai...harjottaa psyykkistä manipulointia,hallintaa/henkistä väkivaltaa ja sitten on niitä ketä hallitsee väkivallalla.mutta on niitäkin jotka käyttävät kumpaakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe