5 huonointa

Laurea löytyi!

13

2935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • papa karvat

      Miten katsottuna huonointa? Ja mikä koulutusohjelma? Kuulemma parhaat amk löytyvät itäsuomesta suurinpiirtein eli hassua että Mikkeli on listan ykkönen.

      • Mikkelistä lähtöisin

        Itse olen Mikkelistä (ja asunut siellä 20-vuotta) enkä astuisi jalallanikaan Mikkelin AMK:hon, ellei olisi pakko. Keskustan kampus on kyllä upea (moderni jne.) mutta siihen se sitten jääkin kyseisen koulun osalta.

        Pari kertaa hain kyseiseen kouluun varana, jossen sattuisi muualle pääsemään. Ensimmäisen kerran ennen välivuotta (jos olisinkin jälkeenpäin päättänyt etten haluakaan pitää välivuotta, vaan opiskella) ja toisella kerralla Tampereen AMK:n yhteydessä. Molemmilla kerroilla olisin päässyt sisään Mikkelin AMK:hon, vaikka molemmat valintakokeet vedin läpi vitsillä. Mielestäni pisterajat lähes kaikkiin koulutusohjelmiin ovat todella alhaiset.

        En sitten tiedä onko MAMK:issa jotkut tietyt koulutusohjelmat parempia (esim. tietotekniikka).

        Tämä nyt VAIN oma mielipiteeni kyseisestä AMK:sta.


      • Mamk ihan ok
        Mikkelistä lähtöisin kirjoitti:

        Itse olen Mikkelistä (ja asunut siellä 20-vuotta) enkä astuisi jalallanikaan Mikkelin AMK:hon, ellei olisi pakko. Keskustan kampus on kyllä upea (moderni jne.) mutta siihen se sitten jääkin kyseisen koulun osalta.

        Pari kertaa hain kyseiseen kouluun varana, jossen sattuisi muualle pääsemään. Ensimmäisen kerran ennen välivuotta (jos olisinkin jälkeenpäin päättänyt etten haluakaan pitää välivuotta, vaan opiskella) ja toisella kerralla Tampereen AMK:n yhteydessä. Molemmilla kerroilla olisin päässyt sisään Mikkelin AMK:hon, vaikka molemmat valintakokeet vedin läpi vitsillä. Mielestäni pisterajat lähes kaikkiin koulutusohjelmiin ovat todella alhaiset.

        En sitten tiedä onko MAMK:issa jotkut tietyt koulutusohjelmat parempia (esim. tietotekniikka).

        Tämä nyt VAIN oma mielipiteeni kyseisestä AMK:sta.

        Aika jännää, että arvostellaan Mamkia, vaikka ei olla opiskeltu siellä ollenkaan. Itse opiskelin Mamkissa, enkä voi verrata sitä muualle, kun en ole muualla opiskellut. Itse koin opetuksen tason yleisesti ottaen hyvänä ainakin hoitotyön puolella ja samaa sanoivat sosionomiopiskeliatkin. Mikkeli ei ole vetovoimainen opiskelukaupunki monen mielestä, koska se on pieni paikka, joten sisään otettujen pisteraja on alhaalla, mutta tämä ei tarkoita, että opetus on huonoa. Opetus on oltava hyvää, koska opiskelijat eivät ole siellä huippuja niin kuin vaikka jossain Metropoliassa. Hyvää opiskelijaa ei pääse pilaamaan edes huono ope, mutta huonon saa valmistumaan vain hyvä. Että näin minusta.


      • Totta toinen puoli
        Mamk ihan ok kirjoitti:

        Aika jännää, että arvostellaan Mamkia, vaikka ei olla opiskeltu siellä ollenkaan. Itse opiskelin Mamkissa, enkä voi verrata sitä muualle, kun en ole muualla opiskellut. Itse koin opetuksen tason yleisesti ottaen hyvänä ainakin hoitotyön puolella ja samaa sanoivat sosionomiopiskeliatkin. Mikkeli ei ole vetovoimainen opiskelukaupunki monen mielestä, koska se on pieni paikka, joten sisään otettujen pisteraja on alhaalla, mutta tämä ei tarkoita, että opetus on huonoa. Opetus on oltava hyvää, koska opiskelijat eivät ole siellä huippuja niin kuin vaikka jossain Metropoliassa. Hyvää opiskelijaa ei pääse pilaamaan edes huono ope, mutta huonon saa valmistumaan vain hyvä. Että näin minusta.

        "Hyvää opiskelijaa ei pääse pilaamaan edes huono ope, mutta huonon saa valmistumaan vain hyvä."

        Saattaahan tuo olla noinkin. Olin Mikkelin amk:ssa opettajana muutaman vuoden ja voin vaan todeta, että haastetta löytyi. Opiskelijat piti saada valmistumaan, vaikka taso oli välillä harmittavan matala. Opettajat olivat huolissaan omasta työllisyydestään ja ottivat välillä vähän heikompiakin hakijoita sisään että saatiin koulutus alkamaan. Kun oli päästetty hakija sisään niin hänet piti saada kunnialla uloskin, koska eihän opiskelijalla voi teettää viittä vuotta turhaa työtä. Ei se aina kaikkien kohdalla pelkästään pedagogisella panostuksella tapahtunut, vaan kyllä jouduttiin laskemaan välillä vaatimustasoakin. Ykkösellä tuli päästetyksi läpi sellaisia tapauksia, että ei niillä taidoilla pärjää työssä.

        Oli siellä Mikkelissä silti joka ryhmässä aina joitakin hyviäkin opiskelijoita ja heidän kannaltaan oli surku, että ei ehditty opiskella asioita paremmin kun valtaosa ryhmästä laahasi aina jäljessä. Ymmärrän hyvin niitä, jotka sieltä lähtivät ensimmäisen tai toisen vuoden jälkeen muualle.

        Itsekin lähdiin Helsinkiin töihin heti kun sain paremmasta amk:sta työpaikan. On todellakin helpompaa tehdä töitä motivoituneitten ja hyvin valittujen opiskelijoiden kanssa.


      • Opiskelija MAMK 2010
        Totta toinen puoli kirjoitti:

        "Hyvää opiskelijaa ei pääse pilaamaan edes huono ope, mutta huonon saa valmistumaan vain hyvä."

        Saattaahan tuo olla noinkin. Olin Mikkelin amk:ssa opettajana muutaman vuoden ja voin vaan todeta, että haastetta löytyi. Opiskelijat piti saada valmistumaan, vaikka taso oli välillä harmittavan matala. Opettajat olivat huolissaan omasta työllisyydestään ja ottivat välillä vähän heikompiakin hakijoita sisään että saatiin koulutus alkamaan. Kun oli päästetty hakija sisään niin hänet piti saada kunnialla uloskin, koska eihän opiskelijalla voi teettää viittä vuotta turhaa työtä. Ei se aina kaikkien kohdalla pelkästään pedagogisella panostuksella tapahtunut, vaan kyllä jouduttiin laskemaan välillä vaatimustasoakin. Ykkösellä tuli päästetyksi läpi sellaisia tapauksia, että ei niillä taidoilla pärjää työssä.

        Oli siellä Mikkelissä silti joka ryhmässä aina joitakin hyviäkin opiskelijoita ja heidän kannaltaan oli surku, että ei ehditty opiskella asioita paremmin kun valtaosa ryhmästä laahasi aina jäljessä. Ymmärrän hyvin niitä, jotka sieltä lähtivät ensimmäisen tai toisen vuoden jälkeen muualle.

        Itsekin lähdiin Helsinkiin töihin heti kun sain paremmasta amk:sta työpaikan. On todellakin helpompaa tehdä töitä motivoituneitten ja hyvin valittujen opiskelijoiden kanssa.

        Itse opiskelin mamk:issa pari vuotta yli odotetun ajan, enkä todellakaan saanut mitään säälipisteitä - edes toivottomalta tuntuvassa loppuvaiheessa. Kursseista tuli yleensä täysin odotetun mukaisia arvosanoja (minun tapauksessani yleensä 0-3), eli vain opiskelemalla pärjää.

        Omakohtaisen kokemuksen (tietojenkäsittely) mukaan kursseilla ei todellakaan käyty asioita heikompien tahdissa, vaan "jos juna jätti, niin se jätti". Toki apua sai aina kysyttäessä, mutta uusiin sisältöihin mentiin aina suunnitellun aikataulun mukaisesti. Varaa myöhästymisiin ei ollut. Tietenkin tilanne voi olla toinen esimerkiksi käden taitoja vaativilla linjoilla (sähkö, puumateria jne.), joissa asioiden hallitsemattomuus voi olla jo turvallisuusriski.

        Mielestäni on siis hyvin paljon itsestä kiinni, miten mamk:issa suksi luistaa -opettajista tai opiskeluympäristöstä se harvemmin jäänee kiinni.


    • Verdo

      Ite opiskelin Mamkissa ympäristötekniikan inssiksi... En osaa opetuksen tasoa vertailla muihin mutta kyllä siellä jotain oppia jäi päähän. Ja toisesta opiskelijakesästä lähtien oman alan hommia riittäny niin paljon kuin jaksaa tehdä. Tosin ei tää terveystarkastajan jobi nyt liene mikään maailman halutuin. Ihan kohtalaista palkkaa saa mut työssä pitää olla kyllä paksuhko nahka, välillä tulee kuraa niskaan ihan kunnolla ja kielteistä julkisuutta paikallislehdissä. Omat opiskelukaveritkin työllistyny ihan hyvin sekä julkiselle että yksityiselle sektorille, osa tosin lähti valmistumisen jälkeen jatko-opiskelemaan ja osa tekee ihan muita hommia. Mut omalla alalla Mamkilla on ainakin hyvä maine.

    • Missä muut?

      Otit kai huomioon, että 13 suomalaista amk:ta puuttuu vertailusta kokonaan. Mukana on varmasti Mikkeliä huonompia.

      • No niinpäs puuttuu

        Aivan näin. Listalle oli päässyt Suomesta vain 33 korkeakoulua. Analysoituja korkeakouluja oli 15 000 ja mukaan listaukseen oli kelpuutettu 5000 parasta.

        Suomen sijoitus kokonaisvertailussa on vain 43, ja se johtuu juurikin noista huonoista amkeista, jotka eivät ole edes listalla. Puuttuu siitä ainakin Kajaanin, Kemi-Tornion, Satakunnan ja Keski-Pohjanmaan amk ... onko niitä tosiaan 13, jotka on tipahtaneet?


    • Huonoista huonoimmat

      Hei, noi oli 5000 parhaan korkeakoulun listalle päässeistä huonoimmat. Oikeasti huonoimmat tulee tässä:

      5019 Rovaniemen ammattikorkeakoulu
      5069 Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK
      5352 Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
      5352 Kemi-Tornion Ammattikorkeakoulu
      5363 Teatterikorkeakoulu
      5539 Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
      5636 Högskolan på Åland
      6061 Kajaanin ammattikorkeakoulu
      6254 Yrkeshögskolan Novia
      7109 Humanistinen Ammattikorkeakoulu
      7394 Academy of Fine Arts Helsinki
      8538 Saimia Saimaan ammattikorkeakoulu
      10132 Poliisiammattikorkeakoulu

      http://www.webometrics.info/rank_by_country.asp?country=fi

      • Mikkeliäkin huonomma

        Niin sitä vaan että elekää sitä Mikkelin amkia aina haukkuko, koska on noin monta, jotka on vielä Mikkeliäkin huonompia. Hännänhuippu on poliisit.


      • Pohjanmaalle?

        Eli Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu on kolmanneksi huonoin suomenkielisitä amkeista - ellei lasketa poliiskoulua. Eipä ihme että ne mainostaa niin kovasti niitten englanninkielisiä koulutusohjelmia. Niihin on varmaan helppo päästä!


      • jep jep.

        Saimia on kyllä ihan oikeassa kohtaa listaa.


    • pölöltttt

      Mitäs nuo Teatterikorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu? Ihan omaa luokkaansa ja eikö muualla Suomessa ole vastaavia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe