Kuinka moni päivittäin?

...

Kuinka moni syyllistyy päivittäin törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen? Itse meinasin tänään kaksi kertaa päästä hengestäni lyhyellä matkalla ihan vain sen takia, että suurimmalla osalla ihmisistä on menny ohi sääntö ettei alle viiden metrin päähän suojatiestä pysäköityä/pysähtynyttä autoa saa ohittaa pysähtymättä. Tätä näkee varsinkin silloin jos sattuu olemaan kaista kääntymistä varten ja kaista joka jatkaa suoraan, kun joku on kääntymässä, ei suoraan jatkavat autot huomio sitä onko kääntyvän auton takaa joku ylittämässä tietä.

8

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SivustaSeuraaja

      Yllättävän moni... Eipä tule yhtäkkiä mieleen päivää jolloin tätä ilmiötä ei olisi nähnyt, oli sitten liikenteessä omalla autolla tai julkisilla niin aina jostain pistää silmään, mutta enpä ole tullut ajatelleeksikaan, että kyseessä todellakin on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen...

    • ^^^^^^^^^^^^^^

      Suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä, mutta olet varmaan ihan itse keksinyt tuon 5m:n matkan.

      • Känni Josh

        Kyllä kaikenpituisia matkoja on ollut olemassa iät ja ajat, myös viiden metrin matka.


      • TLL:
        > 27 §
        > Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
        > [...]
        > Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
        >
        > 1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella
        > sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää
        > pyörätietä tai pyörätien jatketta;

        Siinäpä se vitonen.


      • The_Rat kirjoitti:

        TLL:
        > 27 §
        > Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
        > [...]
        > Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
        >
        > 1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella
        > sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää
        > pyörätietä tai pyörätien jatketta;

        Siinäpä se vitonen.

        Tarkennetaan siis, että poliisin tulkinta kuulemma perustuu tuohon kohtaan. Sinänsä ihan järkevä, mutta olisihan sen voinut sanoa suoraankin, jos siinä joku metrimäärä on.


      • tarkka raja tai ei
        The_Rat kirjoitti:

        TLL:
        > 27 §
        > Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
        > [...]
        > Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
        >
        > 1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella
        > sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää
        > pyörätietä tai pyörätien jatketta;

        Siinäpä se vitonen.

        TLL 32§ Kuljettajan suojatiesäännöt
        ..."Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

        Ei siinä sanota matkasta. Oleellista on ennen suojatietä ja peittää näkyvyyden. Jos jompikumpi toteutuu, ohittajan on pysähdyttävä ennen ohi ajamista.


      • tarkka raja tai ei kirjoitti:

        TLL 32§ Kuljettajan suojatiesäännöt
        ..."Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

        Ei siinä sanota matkasta. Oleellista on ennen suojatietä ja peittää näkyvyyden. Jos jompikumpi toteutuu, ohittajan on pysähdyttävä ennen ohi ajamista.

        Niin, siis juuri se tarkka raja laista puuttuu, mutta tuohon lainaamaani kohtaan kuulemma tuo viiden metrin käytäntö perustuu.

        käytännössä minä ajan pysähtymättä, jos näkyvyys riittää. Ellen tunne tarvetta kettuilla suojatien päälle pysähtyneille sun muille. :)


    • Lande vai Snadi

      eikö tuollaisissa risteyksissä ole valot? Risteysalueelle ei ole yleensä mitenkään mahdollista pysäköidä, se huomaa tyhmäkin kuski.
      Missä tuollaisia risteyksiä on missä on kääntyvien- ja suoraan menevien kaista ja mihin on mahdollista pysäköidä ja missä ei ole liikennevaloja??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe