Kuinka moni syyllistyy päivittäin törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen? Itse meinasin tänään kaksi kertaa päästä hengestäni lyhyellä matkalla ihan vain sen takia, että suurimmalla osalla ihmisistä on menny ohi sääntö ettei alle viiden metrin päähän suojatiestä pysäköityä/pysähtynyttä autoa saa ohittaa pysähtymättä. Tätä näkee varsinkin silloin jos sattuu olemaan kaista kääntymistä varten ja kaista joka jatkaa suoraan, kun joku on kääntymässä, ei suoraan jatkavat autot huomio sitä onko kääntyvän auton takaa joku ylittämässä tietä.
Kuinka moni päivittäin?
8
122
Vastaukset
- SivustaSeuraaja
Yllättävän moni... Eipä tule yhtäkkiä mieleen päivää jolloin tätä ilmiötä ei olisi nähnyt, oli sitten liikenteessä omalla autolla tai julkisilla niin aina jostain pistää silmään, mutta enpä ole tullut ajatelleeksikaan, että kyseessä todellakin on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen...
- ^^^^^^^^^^^^^^
Suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä, mutta olet varmaan ihan itse keksinyt tuon 5m:n matkan.
- Känni Josh
Kyllä kaikenpituisia matkoja on ollut olemassa iät ja ajat, myös viiden metrin matka.
TLL:
> 27 §
> Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
> [...]
> Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
>
> 1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella
> sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää
> pyörätietä tai pyörätien jatketta;
Siinäpä se vitonen.The_Rat kirjoitti:
TLL:
> 27 §
> Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
> [...]
> Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
>
> 1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella
> sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää
> pyörätietä tai pyörätien jatketta;
Siinäpä se vitonen.Tarkennetaan siis, että poliisin tulkinta kuulemma perustuu tuohon kohtaan. Sinänsä ihan järkevä, mutta olisihan sen voinut sanoa suoraankin, jos siinä joku metrimäärä on.
- tarkka raja tai ei
The_Rat kirjoitti:
TLL:
> 27 §
> Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
> [...]
> Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
>
> 1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella
> sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää
> pyörätietä tai pyörätien jatketta;
Siinäpä se vitonen.TLL 32§ Kuljettajan suojatiesäännöt
..."Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
Ei siinä sanota matkasta. Oleellista on ennen suojatietä ja peittää näkyvyyden. Jos jompikumpi toteutuu, ohittajan on pysähdyttävä ennen ohi ajamista. tarkka raja tai ei kirjoitti:
TLL 32§ Kuljettajan suojatiesäännöt
..."Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
Ei siinä sanota matkasta. Oleellista on ennen suojatietä ja peittää näkyvyyden. Jos jompikumpi toteutuu, ohittajan on pysähdyttävä ennen ohi ajamista.Niin, siis juuri se tarkka raja laista puuttuu, mutta tuohon lainaamaani kohtaan kuulemma tuo viiden metrin käytäntö perustuu.
käytännössä minä ajan pysähtymättä, jos näkyvyys riittää. Ellen tunne tarvetta kettuilla suojatien päälle pysähtyneille sun muille. :)
- Lande vai Snadi
eikö tuollaisissa risteyksissä ole valot? Risteysalueelle ei ole yleensä mitenkään mahdollista pysäköidä, se huomaa tyhmäkin kuski.
Missä tuollaisia risteyksiä on missä on kääntyvien- ja suoraan menevien kaista ja mihin on mahdollista pysäköidä ja missä ei ole liikennevaloja??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592