Maalämpöongelma

Kylmä talo

Vanhassa puutalossa on ollut maalämpö kohta 5 vuotta ja siihen on oltu tyytyväisiä. Nyt kuitenkin juuri pakkasten tultua se on alkanut temppuilla eli talo ei lämpiä. Vastukset on vaihdettu ja yritettiin saada taloa lämpimäksi siis pelkällä sähköllä sen aikaa, kun kompressori saadaan korjattua/vaihdettua. Putkimies arveli, että ongelma voisi johtua sähkökatkoksista, joita seudulla oli useampia joulun jälkeen. Onko kelläään kokemusta vastaavasta ? Takuu (5 vuotta) on vielä onneksi jonkin aikaa voimassa.

28

1572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wuwrteyt
    • halkoa pesään tarken

      Huvittavaa lukea provoiluasi. Muuten minkä kokoiset vastukset on varaajassasi? tiedätkö? Sähköllä saa talosi kuumaksi esim sähkö uunissa on sähkövastukset ja minuuteissa on 200astetta lämintä etten sanoisi kuumaa joten vastuksilla saa talon mukavan lämpimäksi. Jos ei lämpene vika on sinussa. naapurin maalämpö talossa on sauhu piipun päässä.

      • Kylmä talo

        Kiitos kommenteista, en ole minkään uskonnon edustaja tässä asiassa enkä ole ketään provosoimassa. Kumma, että pitää kommentoida asiattomasti.

        Talo on yli 100 vuotta vanha puutalo, jossa on neliöitä n. 320m. Kun sellainen jäähtyy, ei se kovin nopeasti lämpene uudestaan. Itse en siellä asu, onpahan vaan sukulaisten talo, jossa alkaa mummolla olla aika kylmä näillä pakkasilla. Talossa on vanhan öljylämmityskattila, jota yritettiin saada toimimaan, onnistumatta. Vanha puuhella on vielä käyttökelpoinen ja pieni irrallinen sähköpatteri olemassa, mutta eiväthän ne riitä tuonkokoisen talon lämmitykseen. Ja maalämpö pitää tietysti saada toimimaan, tähän asti sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Putket on laitettu pitkin peltoa, ei siis ole mitään syvää kaivoa tarvinnut kaivaa.

        Olisikohan täällä joku, joka haluaisi kommentoida ihan asiallisesti ? Kiitos !


    • voi voi

      Ensinnäkin, miksi helkkarissa mummolle on asennettu epävakaa lämmitysjärjestelmä?
      Toiseksi, mihin mummo tarvii 320 neliötä, suviseurojen pitoon?
      Kolmanneksi ........................................

    • Halkokattila sarja

      Vastukset siis liianpieni tehoiset varajassa ellei lämpeä siinä syy.
      Miten isot vastukset?
      Miten iso lämmitys teho maalämmössä?
      Sähkökatkos siis särkenyt maalämpöpumpun kompressorin. Uusi kompura tilalle ja ehkä jopa energiatehokkaampikin joten pieni hyötykin voiu tulla samalla ja uusiutuupa kompurakin taas ja kestää ehkä sen 10v jatkossa,

      Halkoa pesään pakkasella lieteen se kannattaa aina .

      • Mummo Lumessa

        Muttakun myyjä sanoi että tuo laite kestää vähintään 30 v ja on huoltovapaa.
        Eli tarkoittaako tuo nyt sitten sitä, että takuun (3v) jälkeen kun laite hajoaa
        niin uusi tilalle, eli kalliiksi tulee?


    • Vikadiagnoosi

      Sehän on maalämpökattila ja kyllä sen lämpömittareista pitää näkyä, missä ei kierrä tai on väärä lukema.

    • inssi'

      Käykö maalämpöpumppu ollenkaan? Jos käy, jäähtyykö maalämpöneste (siis se joka kiertää maassa tai kaivossa)?

      Meillä on talo v:lta 1981. Siinä on ollut koko ajan maalämpö. Alkuperäinen lämpöpumppu oli sellainen, että sähkökatkon jälkeen se ei aina lähtenyt käyntiin. Syynä oli se, että sähköyhtiö korjasi katkoa ikäänkuin vaihe kerrallaan. Eli aluksi tuli vain yksi vaihe kuntoon. Jos pumppu yritti juuri silloin käyntiin, käynnistysvirta kasvoi niin suureksi, että lämpörele laukaisi pumpun pois päältä. Tuo rele piti käydä käsin kuittaamassa. Tämän takia meilläkin on vastukset varalla. Tosin nykyinen pumppu ei toimi noin.

      Oletko tutkinut (tai kysynyt), onko teillä jokin samantapainen systeemi.

      • Kylmä talo

        Kiitokset Inssi, Halkokattila... ja Hei Pojat-nimimerkeille. Jotku muut kommentoijat voisivat käyttää aikaansa johonkin järkevämpään...!

        En pysty nyt valitettavasti kertomaan tarkempia tietoja, koska asun itse 400 km päässä mainitusta talosta enkä muutenkaan tunne systeemiä kovin tarkasti. Tilanne tällä hetkellä on kuitenkin se, että vanha öljylämmityskattila on saatu toimimaan ja sillä yritetään mennä, kunnes uusi kompressori saadaan. Sähkävastukset toimivat hetken aikaa (= 1/2 vrk) mutta sitten paloi sulakkeet ja sähköt katkesivat. Sulake tietysti vaihdettiin, mutta lämmitys ei sitten enää toiminut edes vastuksilla.

        Tällä hetkellä ei siis tarvitse enää pelätä mummon paleltumista, mutta tässä on taas yksi osoitus siitä, kuinka riippuvaisia sähköstä ollaan ja miten nuo myrskyjen aiheuttamat sähkökatkot voivat aiheuttaa ongelmia vielä pitemmän ajan kuluttua. Miksi sitten äitini asuu noin isossa talossa, onkin eri juttu eikä sen käsitteleminen enää kuulu tähän.


      • inssi'
        Kylmä talo kirjoitti:

        Kiitokset Inssi, Halkokattila... ja Hei Pojat-nimimerkeille. Jotku muut kommentoijat voisivat käyttää aikaansa johonkin järkevämpään...!

        En pysty nyt valitettavasti kertomaan tarkempia tietoja, koska asun itse 400 km päässä mainitusta talosta enkä muutenkaan tunne systeemiä kovin tarkasti. Tilanne tällä hetkellä on kuitenkin se, että vanha öljylämmityskattila on saatu toimimaan ja sillä yritetään mennä, kunnes uusi kompressori saadaan. Sähkävastukset toimivat hetken aikaa (= 1/2 vrk) mutta sitten paloi sulakkeet ja sähköt katkesivat. Sulake tietysti vaihdettiin, mutta lämmitys ei sitten enää toiminut edes vastuksilla.

        Tällä hetkellä ei siis tarvitse enää pelätä mummon paleltumista, mutta tässä on taas yksi osoitus siitä, kuinka riippuvaisia sähköstä ollaan ja miten nuo myrskyjen aiheuttamat sähkökatkot voivat aiheuttaa ongelmia vielä pitemmän ajan kuluttua. Miksi sitten äitini asuu noin isossa talossa, onkin eri juttu eikä sen käsitteleminen enää kuulu tähän.

        Tuo viiden vuoden kesto vaikuttaa kyllä aika vähäiseltä.

        Kuinka isot vastukset siellä on. Jos sulakkeet paloivat (ehjien) vastuksien takia, niin saattaa sähköjärjestelmässäkin olla säätöä. Jos nyt kuitenkin päädytte kompuran vaihtoon, niin kannattaa pyytää se entinen itselle. Sitten sitä kannattaa käydä näyttämässä johonkin toiseen liikkeeseen mahdollisen vian selvittämiseksi. Meillä on nyt menossa kolmas kompura. Alkuperäinen oli jo vaihdettu, kun me muutimme taloon v. -92. Tämä nykyinen on ollut käytössä noin 5 vuotta. Eli se toinen kesti noin 15 vuotta. Eikä sekään ollut vielä rikki. Mutta käynnistys-, käynti- ja sammumisääni olivat jo sitä luokkaa, että kuuluivat joka puolelle taloa. Tämä uusi toimii edelleen kuin uusi. Iän mukana käyntiääni ja sammumisen aiheuttaman kolahdusääni kasvavat.

        Sähköstä me kaikki olemme riippuvaisia. Vanhan ajan joka huoneeseen sijoitettu pönttöuuni on ainut konsti välttyä sähköriippuvuudesta lämmityksen suhteen.


      • Gigantin takuu
        inssi' kirjoitti:

        Tuo viiden vuoden kesto vaikuttaa kyllä aika vähäiseltä.

        Kuinka isot vastukset siellä on. Jos sulakkeet paloivat (ehjien) vastuksien takia, niin saattaa sähköjärjestelmässäkin olla säätöä. Jos nyt kuitenkin päädytte kompuran vaihtoon, niin kannattaa pyytää se entinen itselle. Sitten sitä kannattaa käydä näyttämässä johonkin toiseen liikkeeseen mahdollisen vian selvittämiseksi. Meillä on nyt menossa kolmas kompura. Alkuperäinen oli jo vaihdettu, kun me muutimme taloon v. -92. Tämä nykyinen on ollut käytössä noin 5 vuotta. Eli se toinen kesti noin 15 vuotta. Eikä sekään ollut vielä rikki. Mutta käynnistys-, käynti- ja sammumisääni olivat jo sitä luokkaa, että kuuluivat joka puolelle taloa. Tämä uusi toimii edelleen kuin uusi. Iän mukana käyntiääni ja sammumisen aiheuttaman kolahdusääni kasvavat.

        Sähköstä me kaikki olemme riippuvaisia. Vanhan ajan joka huoneeseen sijoitettu pönttöuuni on ainut konsti välttyä sähköriippuvuudesta lämmityksen suhteen.

        Yleensä takuunpiiriin vaihdettuja vanhoja osia ei saa itselle.
        Joko maahantuoja, myyjä tai jopa valmistaja haluaa tutkia missä syy
        "liianaikaiseen " hajoamiseen.
        Myös maahantuojat myyvät ns. takuukorjattuja laitteita.


    • Lämpöä lämmöllä

      Kyllä se nyt vain on otettava tikkuaski kouraan ja kirottava hyrysysy alimpaan helvettiin..

    • et näin.....

      Onhan noita maassa 100000 pumppua. Mitä jos yksi hajoaakin takuuaikana. Valitteleehan vilua sähkölämmittäjäkin tuolla toisaalla, eikä ole ainut.

      • rauhoitettu eläin

        Taitaakin olla harvinainen yksilö, joka uskaltaa puhua totta.
        Kaikilla muilla 99.999 omistajalla ei mitään vikaa eika huollontarvetta
        ollut ainakaan 30 vuoteen.
        Joskus kuulemma siivousfirma käy pölyt pyyhkimässä.


      • jk
        rauhoitettu eläin kirjoitti:

        Taitaakin olla harvinainen yksilö, joka uskaltaa puhua totta.
        Kaikilla muilla 99.999 omistajalla ei mitään vikaa eika huollontarvetta
        ollut ainakaan 30 vuoteen.
        Joskus kuulemma siivousfirma käy pölyt pyyhkimässä.

        Kyllä maalämmittäjän pitää varautua että kompura vaihdetaan n 10v välein . on tietoa vakuutus korvaa osan.


    • Hei Pojat ! ! !

      Koettakaahan ryhdistäytyä.
      Ihan asiallinen avaus kysyjällä.
      Vastaukset taas kerran täysin asiattomia !
      Onko se aina pistettävä eri lämmitysmuotojen haukkuminen ja irviminen pystyyn tällä palstalla,,,
      Meno on kuin pahaisilla kakaroilla !

    • pöölämmitys

      kiinnostaa lämmönjakotapa : onko se seinäpatteri vai lattialämmitys?
      mielestäni lattialämmitys soveltuu paremmin maalämpö-pumpulle koska
      kiertoveden lämmön ei tarvitse nousta niin korkeaksi.

      • DI-------

        Kalliolämpö ei sovellu mihinkään lämmitykseen tämä on tosi. Suomessa maalämpö on noin keskimäärin 4 astetta eihän sillä taloa lämmitetä tarvitaan sähköä muuten ei toimi. Eli sähköllä nostetaan lämpö 60 asteeseen jotta legionella ei pääse rehottamaan lämpimässä vedessä.


      • mikä lämmitysmuoto
        DI------- kirjoitti:

        Kalliolämpö ei sovellu mihinkään lämmitykseen tämä on tosi. Suomessa maalämpö on noin keskimäärin 4 astetta eihän sillä taloa lämmitetä tarvitaan sähköä muuten ei toimi. Eli sähköllä nostetaan lämpö 60 asteeseen jotta legionella ei pääse rehottamaan lämpimässä vedessä.

        nykytalossa ei vaadi yhtään sähköä?


      • Kosan
        mikä lämmitysmuoto kirjoitti:

        nykytalossa ei vaadi yhtään sähköä?

        Halkolämmitys tietty.


      • Palamu komisario
        mikä lämmitysmuoto kirjoitti:

        nykytalossa ei vaadi yhtään sähköä?

        kaasua komisario, kaasua


      • jk

        olet ihan oikeassa lattialämmitys on maalämmölle optimaali.


      • jk
        DI------- kirjoitti:

        Kalliolämpö ei sovellu mihinkään lämmitykseen tämä on tosi. Suomessa maalämpö on noin keskimäärin 4 astetta eihän sillä taloa lämmitetä tarvitaan sähköä muuten ei toimi. Eli sähköllä nostetaan lämpö 60 asteeseen jotta legionella ei pääse rehottamaan lämpimässä vedessä.

        Ei ole maalämmön periaate auennut sinulle,kannatta perehtyä .kun lisää aurinko paneelit . niin alkaa olla hyvin ekoloogista ja edullista


    • ikämies

      Eikö maalämmön patterikierron vettä saa lämpimämmäksi kuin 40astetta
      onko laitevika vai joku muu

      • jk

        ei varmaan saa


      • saapa hyvinkin

        minulla syötti nyt kovilla pakkasilla 46 astetta verkkoon, ja pannussa varaa olisi ollut lisätäkin. Sisällä 21 astetta tasaseen.


    • jk

      Ota heti yhteys takuun myöntäjään ,vastuksen vaihto ollut tarpeeton.sähkökatkoksilla ei mitään merkitystä.

    • En kade,mul maalämpö

      Hanki lopultakin se maalämpö niin ei tarvi keksiä tota skeidaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe