En voi ymmärtää ja olen ihan rikki.
Kävin tänään tyäterveydessä hakemassa sairaslomaa isäni hautajaisten takia, jotka ovat kolmen päivän päästä. Minulla olisi yövuoro heti hautajaisten jälkeen. Eli joutuisin menemään yövuoroon suoraan hautajaisista, vieläpä muutaman sadan kilometrin päästä. En tiedä miten jaksan olla töissä, henkisesti/fyysisesti.
En saanut sairaslomaa. Kun "ei pysty ennakoimaan, mikä on tilanne hautajaisten jälkeen, kun siihen on vielä 3 päivää aikaa". "Pyydä työnantajalta palkatonta vapaata tms, ei täällä pystytytä ennakoimaan noin pitkälle".
Olin jo terveydenhoitajan vastaanotolla ihan rikki ja itkin, ja terveydenhoitaja vain pahoitteli ettei pysty auttamaan enempää.
En vaan tajua, miten on mahdollista ettei tällaisessa tilanteessa saa sairaslomaa?? Johtuuko vain siitä että olen vuokratyöntekijä tms.. Olen vaan niin väsynyt, että en tiedä enää mitä pitäisi tehdä. Ihmettelen vain onko tämä i han yleinen käytäntö, että hautajaisten jälkeen pitäisi olla ihan "normaalikunnossa" saman tien.
En saanut sairaslomaa, hautajaiset edessä
18
5428
Vastaukset
- jk
vai iin
- partsu
Järkyttävää! Ei mitään inhimillisyyttä! Lääkäriin sinun olis ehkä pitänyt mennä. Olisko niin että työterveyden, ja ylipäätään sairaanhoitajat, eivät voi kirjoittaa 3 pvää pidempää sairaslomaa. Lääkärit voi, ja onhan tuo selvää että et ole mitenkään työkunnossa heti hautajaisten jälkeen. Yritä päästä lääkärin vastaanotolle. Sinun pitää saada sairaslomaa sen verran kuin itse tunnet tarvitsevasi. Käy vaikka yksityisellä.
- Niinpä niin
Lähiomaisen kuolintapauksessa saa 1 palkallisen vapaapäivän.
Jos tämä lähiomaisen kuolema ei aiheuta varsinaista sairautta niin miksi työnantajan pitää maksaa poissaoloista?
Jos haluatte esim. 1 viikon vapaata kuolintapauksessa niin alkakaa ajamaan sitä ammattiliittojen kautta työehtosopimukseen.
Yhteiskunnassa pelataan sovittujen sääntöjen mukaisesti.
Niin ja en yhtään epäile ettetkö saisi vaikka viikkoa palkatonta vapaata tai vaikka vuosilomaa asioiden hoitamiseksi, niin mutta eihän se passaa kun joudut käyttämään omia varoja.
Nyt ihan rehelliseti ajattelemaan oikeudenmukaisesti asioita niin huomaat että työnantajalle loman maksattaminen ei ole millään mittarilla oikeutettua.
Eikä kyse ole yhdestä tapauksesta vaan silloin avataan myös muille mahdollisuus tehdä samoin (synyy vallitseva käytäntö), mitä tällainen järjestelä maksaisi työnantajalle.
Ps. saathan sinä perinnön jolla voi kuitata tuon menetetyn palkan. - Syy on se että
Suru EI OLE sairaus, siinä on syy, miksi et saanut SAIRAUSlomaa.
ja sitäpaitsi työ on paras lääke suruun.
Ethän vain yritä käyttää tilannetta tekosyynä lusmuilla töistä ja saada silti täyttä palkkaa?- Monta saattanut
Suru ei ole syy sairauslomaan, niin minullekin sanottiin äitini kuoleman jälkeen. Ajattelin ok. ja laitoin palkattoman loman hakemuksen. Otin heti kaksi viikkoa,koska ei ole helppoa työn ohella järjestellä hautajaisia toiselle paikkakunnalle.
Työ ei ole paras lääke suruun, kun on kyse lähiomaisesta. Suru vaatii aikansa. Aika karskia väittää lusmuiluksi. Kyllä jokainen läheisensä menettänyt tietää, että ei ole pikku juttu. Varsinkin kun raskas yövuoro heti tehtävänä. Mene yksitiselle - saat tarvitsemasi pituisen loman. - Vaikeita päiviä
Ei kukaan taatusti käytä surua tekosyynä lusmuillakseen töistä. Kamala väite. Kertoo vaan, että näin ajatteleva ei ole vielä joutunut menettämään lähiomaisiaan. Jokainen kokee menetyksensä yksilöllisesti. Ei me osata sanoa, että jonkin toisen suru on raskaampi kuin toisen. Kerrotaanhan täällä lemmikkieläinten kuolemankin olevan raskas kokemus ja senkin takia jäädään töistä pois.
Suru sinällään ei ole sairaus, mutta suru voi tuoda ihmiselle sellaisen olotilan, että ei yksinkertaisesti ole työkykyinen. Esim. ei saa nukutuksi.
Vanhempieni kuoltua olen ollut palkattomilla lomilla, tunsin tarvitsevani aikaa järjestellä hautajaiset yms. ja täytyy kokemuksesta sanoa, että työn ohella se olisi ollut ylivoimaisen raskasta. Mieheni joutui vakavaan työtapaturmaan ja oli epävarmaa selviääkö. Lähiesimies kirjoitti 3 pv sairauslomaa, että sain olla teholla hänen mukanaan ja sen jälkeenkin sain lähteä kesken työn sairaalaan jos oli tarvis. Mielestäni ihanteellista joustoa.
Lapseni kuoltua tapaturmaisesti, menin töihin, koska hautajaisten valmistelu siirtyi onnettomuuden tutkinnan vuoksi. Oli kyllä raskasta olla töissä, kun kaikki työtoverit eivät uskaltaneet edes puhutella minua. Suhtautuminen kuolemaan on yhä vieras ja vaikea asia varsinkin heille jotka eivät ole joutuneet sitä kokemaan. Hautajaisten seutuun siirettiin lomaa vuosilomapäivistäni.
Loman jälkeen menin töihin ja ns. post traumaattinen tila valtasi minut totaalisesti. Jouduin kuitenkin sairauslomalle. Vakavien (oikeiden) sydänoireiden takia. Se sairausloma olikin sitten pitkä ja fiksu työterveyslääkäri ohjasi minut psykologin pakeille. Elikkä kantapään kautta minulle opetettiin, että surulle pitää olla aikaa. Ei työelämä ja yhteiskunnan vaatimukset voi olla niin kovat ja kylmät, että siinä ihminen jää toiseksi.
Näiden kokemusten myötä rohkenen neuvoa aloittajaa, että joko hakee palkatonta, sairauslomaa tai sitten yrittää esimiehen kanssa järjestellä työvuorot sovivammaksi. Yleensä aina työkaverit ovat valmiita joustamaan ja auttamaan. Eikä muutaman päivän palkaton poissaolo kovin isoa lovea kuukausipalkkaan tee loppupeleissä. Itse sinä tiedät mikä on sinulle parasta - eikä kannata pahoittaa mieltä noista lusmuilu väitteistä, ilkeitä ihmisiä riittää. Olen myötä surussasi ja voimia, ymmärrän tilanteesi oikein hyvin. Otan osaa! - Juupa juu
Monta saattanut kirjoitti:
Suru ei ole syy sairauslomaan, niin minullekin sanottiin äitini kuoleman jälkeen. Ajattelin ok. ja laitoin palkattoman loman hakemuksen. Otin heti kaksi viikkoa,koska ei ole helppoa työn ohella järjestellä hautajaisia toiselle paikkakunnalle.
Työ ei ole paras lääke suruun, kun on kyse lähiomaisesta. Suru vaatii aikansa. Aika karskia väittää lusmuiluksi. Kyllä jokainen läheisensä menettänyt tietää, että ei ole pikku juttu. Varsinkin kun raskas yövuoro heti tehtävänä. Mene yksitiselle - saat tarvitsemasi pituisen loman.Työnantajan ei tarvitse hyväksyä muualta hommattuja sairaslomia, työnantajan määrittelemä työterveysasema on se paikka josta saa hyväksyttäviä sairaslomia, jos saa.
- Pikku vinkki
Vaikeita päiviä kirjoitti:
Ei kukaan taatusti käytä surua tekosyynä lusmuillakseen töistä. Kamala väite. Kertoo vaan, että näin ajatteleva ei ole vielä joutunut menettämään lähiomaisiaan. Jokainen kokee menetyksensä yksilöllisesti. Ei me osata sanoa, että jonkin toisen suru on raskaampi kuin toisen. Kerrotaanhan täällä lemmikkieläinten kuolemankin olevan raskas kokemus ja senkin takia jäädään töistä pois.
Suru sinällään ei ole sairaus, mutta suru voi tuoda ihmiselle sellaisen olotilan, että ei yksinkertaisesti ole työkykyinen. Esim. ei saa nukutuksi.
Vanhempieni kuoltua olen ollut palkattomilla lomilla, tunsin tarvitsevani aikaa järjestellä hautajaiset yms. ja täytyy kokemuksesta sanoa, että työn ohella se olisi ollut ylivoimaisen raskasta. Mieheni joutui vakavaan työtapaturmaan ja oli epävarmaa selviääkö. Lähiesimies kirjoitti 3 pv sairauslomaa, että sain olla teholla hänen mukanaan ja sen jälkeenkin sain lähteä kesken työn sairaalaan jos oli tarvis. Mielestäni ihanteellista joustoa.
Lapseni kuoltua tapaturmaisesti, menin töihin, koska hautajaisten valmistelu siirtyi onnettomuuden tutkinnan vuoksi. Oli kyllä raskasta olla töissä, kun kaikki työtoverit eivät uskaltaneet edes puhutella minua. Suhtautuminen kuolemaan on yhä vieras ja vaikea asia varsinkin heille jotka eivät ole joutuneet sitä kokemaan. Hautajaisten seutuun siirettiin lomaa vuosilomapäivistäni.
Loman jälkeen menin töihin ja ns. post traumaattinen tila valtasi minut totaalisesti. Jouduin kuitenkin sairauslomalle. Vakavien (oikeiden) sydänoireiden takia. Se sairausloma olikin sitten pitkä ja fiksu työterveyslääkäri ohjasi minut psykologin pakeille. Elikkä kantapään kautta minulle opetettiin, että surulle pitää olla aikaa. Ei työelämä ja yhteiskunnan vaatimukset voi olla niin kovat ja kylmät, että siinä ihminen jää toiseksi.
Näiden kokemusten myötä rohkenen neuvoa aloittajaa, että joko hakee palkatonta, sairauslomaa tai sitten yrittää esimiehen kanssa järjestellä työvuorot sovivammaksi. Yleensä aina työkaverit ovat valmiita joustamaan ja auttamaan. Eikä muutaman päivän palkaton poissaolo kovin isoa lovea kuukausipalkkaan tee loppupeleissä. Itse sinä tiedät mikä on sinulle parasta - eikä kannata pahoittaa mieltä noista lusmuilu väitteistä, ilkeitä ihmisiä riittää. Olen myötä surussasi ja voimia, ymmärrän tilanteesi oikein hyvin. Otan osaa!Olen itse työnantaja ja olen myös menettänyt lähiomaisen, vaimoni, joten osaan katsoa asioita kummaltakin kantilta.
Kun tuolla aiemmin kerroin että yhdelle ei voida antaa lomaa pelkästään sillä syyllä että lähiomainen kuolee se tarkoittaa valitettavasti sitä että tällaisessa tapauksessa työntekijätahot hyökkäävät sakaalina vaatimaan että kaikille vastaavassa tilanteessa pitää antaa samanlaisia vapauksia.
Jos taasen on kyse todellisesta sairaudesta jonka aiheuttaa suru ja joka pystytään lääketieteellisesti toteamaan niin toimitaan nykyisen vallitsevan käytännön mukaan.
Aloittaja pyysi etukäteen tietylle ajalle sairaslomaa, eli olisi pitänyt olla ennustaja ja arvioida mikä on työkunto tulevaisuudessa.
Ei kukaan terveysalan asiantuntija anna sairaslomaa nuilla perusteilla.
Aloittaja halusi vain välttää yövuoron hautajaisten jälkeisenä yönä, no kuten mainitsit se asia voidaan hoitaa muullakin tavalla kuin käyttämällä sairaslomaa väärin.
Veljelläni sairastui vakavasti lapsi ja hän järjesti työvuorot siten että hän pääsi päivävuoroon ja vielä lyhennettyyn sellaiseen, eli vaihtoehtoja on. - Vastaava esimies
Juupa juu kirjoitti:
Työnantajan ei tarvitse hyväksyä muualta hommattuja sairaslomia, työnantajan määrittelemä työterveysasema on se paikka josta saa hyväksyttäviä sairaslomia, jos saa.
Hyvin usein työnantaja hyväksyy myös yksityisen antamat sairauslomat. Niin, että älä puhu pa...aa! Harvassa on sellaiset työnantajat jotka uskaltavat olla hyväksymättä, koska jatkossa voi joutua vastaamaan oikeusasteisiin asti - silloin kun työntekijä sairastuu vakavammin, kun ei ole ajoissa päässyt sairastamaan. Ei työnantaja voi olla diktaattori!!!!
- Vastapuolen näkemyks
Pikku vinkki kirjoitti:
Olen itse työnantaja ja olen myös menettänyt lähiomaisen, vaimoni, joten osaan katsoa asioita kummaltakin kantilta.
Kun tuolla aiemmin kerroin että yhdelle ei voida antaa lomaa pelkästään sillä syyllä että lähiomainen kuolee se tarkoittaa valitettavasti sitä että tällaisessa tapauksessa työntekijätahot hyökkäävät sakaalina vaatimaan että kaikille vastaavassa tilanteessa pitää antaa samanlaisia vapauksia.
Jos taasen on kyse todellisesta sairaudesta jonka aiheuttaa suru ja joka pystytään lääketieteellisesti toteamaan niin toimitaan nykyisen vallitsevan käytännön mukaan.
Aloittaja pyysi etukäteen tietylle ajalle sairaslomaa, eli olisi pitänyt olla ennustaja ja arvioida mikä on työkunto tulevaisuudessa.
Ei kukaan terveysalan asiantuntija anna sairaslomaa nuilla perusteilla.
Aloittaja halusi vain välttää yövuoron hautajaisten jälkeisenä yönä, no kuten mainitsit se asia voidaan hoitaa muullakin tavalla kuin käyttämällä sairaslomaa väärin.
Veljelläni sairastui vakavasti lapsi ja hän järjesti työvuorot siten että hän pääsi päivävuoroon ja vielä lyhennettyyn sellaiseen, eli vaihtoehtoja on.Kuinka paljon olet työnantajana valmis tulemaan vastaan alaistasi? Meneekö työntekijän selkänahasta omiin taskuihisi revitty tulo kaiken edelle? Etkö raski palkata sijaisia? Vai onko jokin alaisesi korvaamaton? Onnistuuko sinun töissäsi olevalla nuo em. työaikojen järjestelyt? Aika paljon kiinni työnantajan empaattisuudesta, inhimillisyydestä ja halusta järjestellä asioita.
- Niinpä niin.
Vastapuolen näkemyks kirjoitti:
Kuinka paljon olet työnantajana valmis tulemaan vastaan alaistasi? Meneekö työntekijän selkänahasta omiin taskuihisi revitty tulo kaiken edelle? Etkö raski palkata sijaisia? Vai onko jokin alaisesi korvaamaton? Onnistuuko sinun töissäsi olevalla nuo em. työaikojen järjestelyt? Aika paljon kiinni työnantajan empaattisuudesta, inhimillisyydestä ja halusta järjestellä asioita.
Kun oli taantuma päällä pari vuotta sitten niin miki minun yritys piti tehdä kymmeniä tuhansia tappiota parina vuonna?
Miksikä työntekijät eivät tulleet vastaan?
Miksikä minun piti ottaa henk.koht. lainaa jotta pystyin lainaamaan rahaa lomautetuille työntekijöille kun työttömyyskassa ei kerennyt käsitellä hakemuksia ja yhteiskunta kieltäytyi auttamasta?
Miksikä työntekijöiden vuositienesti on korkeampi kuin minulla vaikka otan taloudellisen riskin yritystoiminnassa?
Kuten huomaatte työntekijät voivat paremmin yrityksessäni kuin minä itse.
Suomessa suurin työllistäjä on pk yritykset, isot pörssiyhtiöt jotka takovat kovaa tulosta työllistävät pienen osan.
Joten eiköhän lopeteta ne riistopuheet ja ajatella ihan oikeasti näitä asioita.
Jos työntekijä ei ole sairas mutta ei kykene tekemään töitä poissaolosyy on joku muu kuin sairasloma.
Sitten kun suru määritellään sairaudeksi niin sitten saa sairaslomaa.
Yksikään työnantaja ei halua sellaista automaattia että työntekijä ilmoittaa että en kykene tulemaan töihin ja työnantaja maksaa kotia palkan.
Kun nyt perataan tätä asiaa niin aloittajalla oli kyse siitä ettei hän jaksanut mennä töihin kun piti hoitaa hautajaiset ja sen päälle olisi ollut yövuoro.
Kyse oli siis jaksamisesta ei sairaudesta.
Toisekseen jos on totaalisesti rikki surun takia niin eipä siinä pystyy miettimään näitä taloudellisia asioita hyvinkään tarkkaan (enpä haet palkatonta lomaa koska silloin en saa rahaa mistään). Jos oikeasti on kykenemätön hoitamaan asioita niin ei tuollaiset taloudelliset asiat tule mieleen.
Hakiko aloittaja palkatota vapaata vai iskikö ahneus että rahaa on saatava joka päivä?
En minä ajatellut taloudellisia asioita kun vaimoni kuoli vaikka minulla oli firma johdettavana.
Kyllä sellainen joka kykenee kylmänrauhallisesti lakseskelemaan taloudellisia asioita jotta mitä kannattaa tehdä ja mitä ei on myös kykenevä töihin, tietenkin työn laadusta riippuen.
Niin ja työaikojen järjestelystä, joustan aina kun on mahdollista, hautajaiset, häät, (nyös muiden kuin omien) asunnon järjestelyn yms. asioiden takia saa palkatonta vapaata.
- 17+2
Olisit menny hoitajalle silleen, että hautajaispäivä on se 3. päivä jonka hoitajat pystyy maksimissaan kerralla kirjoittamaan sairauslomaa.
- Emilja
En ymmärrä, miten se kansanedustajanainen jonka pso oli poliisi ja kuoli jossain poliisien bileissä kaiketi omaan vahingonlaukaukseen marraskuussa, on saanut sairauslomaa kansanedustajan töistä niin pitkään, on vasta nyt palaamassa takaisin työhönsä! Siitä oli juttua 3.2. iltapäivälehdessä ja ihmettelin että miksi joku saa saikkua ja joku toinen ei lähiomaisen kuoleman takia.
Itse olin lopen uupunut iäkkään isäni kuoleman jälkeen. Vaikka hänen kuolemansa oli luonnollinen ja hän oli jo iäkäs, silti suru vei voimani enkä yksinkertaisesti jaksanut mennä töihin kahteen viikkoon. Ja vieläkin, vaikka hänen kuolemastaan on kohta kolme kuukautta, aika ajoin tunnen väsyväni työssä tavallista herkemmin.
Mene uudelleen lääkäriin ja kerro miten uupunut olet surusta!! Sinulla on oikeus surra, kun siltä tuntuu ja se jos mikä vie voimat, se on täysin luonnollista. Ajan myötä helpottaa varmasti, mutta juuri nyt - ota yhteys lääkäriin. - NEO-SystemFailure
Hae sairauslomaa masennukseen, se on sairaus.
Valita unen puutetta, keskittymisvaikeuksia, yl. kiinnostuksen puutetta ja voimattomuutta.
Lääkäri toki kirjoittaa pillerireseptin, mutta ei niitä ole pakko ostaa.
Kukaan ei sitä tarkista.
V*tut työnantajasta, olet sille kuitenkin pelkkä kone.
Koneen vikaantuminen on kai sille helpompi hyväksyä.
Varamiespalvelusta tms. saa kyllä tuuraajan.
Pienten lasten vanhemmat kyllä saa aina heti 2 päivää piltin joka korvakipuun ja nuhaan.
Hyvinvointivaltiossa olisi asiat järjestetty tässäkin paremmin sekä työntekijälle että työnantajalle, mutta suomihan on kulissihyvinvointivaltio.
Lähiomaisia ei kuole elämässä montaa kertaa, joten tuskin tätä voisi kovin paljoa väärinkäyttää. - kahvit jäi juomatta
No kuule niitä on sellasiakin kun menee kesken työvuoron hautajaisiin ja vaihtaa parkkipaikalla vaatteet ja sitten taas aamenen jälkeen töihin. Että ei sitä aina ehdi mitään lomia pidellä, vaikka kuinka itkettää.
- et näin
Miksi nostaa vanhaa ketjua?
Suru ei ole sairaus, sille ei ole IVD-10-luokituksessa dg.numeroa... - älä nostele toope
No pistä vaikka 8 numeroksi. Eikä surusta toivu niin nopeasti. Tuore juttuhan tämä vielä on kun on kuluvana vuonna tapahtunut.
- bdumann
Sain itse 1 viikon sairasloman vastaavassa tilanteessa.Työnantajani on yksityinen. Veljeni sai samassa tilanteessa 2 viikkoa sairaslomaa. On kunnallisella alalla.
Ei kukaan voi sanoa toiselle, miten kauan on surtava ja miten se vaikuttaa terveyteen. Jokainen ihminen on erilainen ja suhde vainajaan on kaikilla erilainen. Jotkut selviävät tapahtuneen yli helposti, jos suhde vainajaan on ollut ohuella pohjalla. Jos suhde on ollut kiinteä, niin tapahtuma voi johtaa mm. masennukseen ja kuukausien sairaslomaan. Omasta tapauksestani on jo kuukausia, mutta en ole silti 100% työkykyinen joka päivä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701