Hei.
Meillä ollut nyt tämän talven käytössä Toshiba RAS-07PAVP-ND kompura ja hyvältä näyttää. Ei hyytymisen merkkejä 30 asteen pakkasessa. Tämän talven joudumme poikkeuksellisesti pitämään pelkällä ilmalämpöpumpulla pari huonetta lämpöisenä 18-22 asteessa. Ulkoyksikkö pysyy tosi hyvin sulana lukuunottamatta paria pohjassa olevaa reikää josta vesi pääsee pois. Siitä on alkanut pikkuisen leviämään jää kennoihin. Voiko tuota sulattaa esim. lämpöpuhaltimella koska ei varmaankaan ole hyvä jos tuo jää rupeaa leviämään?
Ilmalämpöpumpun ulkoyksikössä jäätä
8
484
Vastaukset
- kerroin on yksi
Kannattais ehkä näillä pakkasilla käyttää suoraa sähköä, ei lämpöpumppu enää mitään lämpöä kehitä. Eli patterit pälle ja ensi viikolla taas pumppu jauhaan rahaa.
- Jappanen
Kyllä se vaan kummasti pöhöttää lämpöä. Näin jossain tästä kyseisestä kompurasta testejä niin vielä 30 asteen pakkasella kerroin oli jotain 1,5 luokkaa. Jossain netissä se oli... Täytyypä vielä katsoa jos löytyis.
- enerventuskis
Jappanen kirjoitti:
Kyllä se vaan kummasti pöhöttää lämpöä. Näin jossain tästä kyseisestä kompurasta testejä niin vielä 30 asteen pakkasella kerroin oli jotain 1,5 luokkaa. Jossain netissä se oli... Täytyypä vielä katsoa jos löytyis.
Näin se on et kannattaa se pitää päällä jatkuvasti niin ei tule sitten kylmä käynnistyksiä jos sitä alkaa räpeltään.
Mä olen jäitä sulattanut pitkäkaulaisella kukkien kastelukannulla, sinne kun laittaa lämmintä vettä niin jäät lähtee hienosti, vielä kun ajoittaa veden kaatamisen samaan aikaa kun pumppu itsekin sulattaa kennoa. - Joonas.
Jappanen kirjoitti:
Suomessa ei ole myynnissä yhtäkään sellaista ilmalämpöpumppua, jonka coppi olisi -30 asteessa parempi kuin 1. Ei edes Toshipa pysty siihen.
- RAS10
Kannattaa tosiaan kannulla sulattaa heti lämpöisellä vedellä ,jos kenno alkaa vetämään jäähän. Meillä hajosi Toshiba ,kun kenno jäätyi niin meni putki sieltä rikki.
Korjaaja kertoi olevan Tossuissa ihan normaalia välillä kennojen jäätyminen ja kehotti tarkkailemaan kennon ja pohjapellin reikiä. - Toshi.
Mulla on se isompi Toshiba. Hyvin tuottaa lämpöä vielä -20:ssa. Otan sen kuitenkin pois noilla main, koska COP menee aika alas ja kuluttaa turhaan kompuraa.
- Toshi.
Tuo ylimääräinen sulattelu on turhaa. Osaa muutenkin sulattaa sen, mitä tarvii. Pitää vain alustan puhtaana, että vesi pääsee valumaan pois.
- On ilppi.
Minulla on myös Ras-10 ollut päällä yhtäsoittoa ja lämmintä vielä pukkaa, sisällä 22°, aamulla oli ulkona - 26,5°C mutta päivällä jo lämpötila nousi ollen nyt illalla -22° C, viikonvaihteessa lämpenee huomattavasti.
Kahta eri mieltä ILP:n sammttamisesta; toinen koulukunta sammutta jo -15°C:ssa toinen antaa laulaa -30°C saakka eli antaa ILP:n käydä jatkuvasti
Itse sammuttelin 2004 ostettua pumppua "alvariinsa", kesti 7 vuotta.
Nyt olen ajatellut asian niin että jos annan ilmalämpöpumpun käydä jatkuvasti niin kompressorin öljyt ym laitteet pysyy lämpimänä ja tämä rassaa ILP:tä vähemmän..
Jos jatkuvasti tulee kylmäkäynnistyksiä kompressori kärsii siitä huolimata vaikka "kompuralla" on oma lämmitysvastus!
Pitää tietysti huoltaa suodattimet ja tarkkailla näin talvella ulkoyksikön höyrystimen kennostoa ja että pohjapellin vesireijät on auki, eikä jääpuikot pääse kennostoa rikkomaan.
Tarvittaessa ( aivankun joku edellä mainitsi ) kukkakannun nokasta "lurutetaan" varovasti kennoston ( kennostoa ei saa tökkiä ruttuun ) ja pohjapellin väliin kuumaa vettä. Jos koko kennosto on jäässä niin nyt olisi sammuttamisen ja huoltomiehen kutsumisen paikka, voi olla pohjan sulanapitokaapeli rikki tai kylmäaine karannut putkista jne.
Ps mitä enemmän ILP kuluttaa sitä enemmän se säästää ( epäilijät vaietkoon ) !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62915
- 119714
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp80698Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm49661- 41648
- 87571
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante111553- 38492
- 41481
- 72473