Ristoveli sai jatkaa puhujana. Muutamat yrittivät hyllyttää, mutta pieleen meni.
Leppänen jatkaa
32
1519
Vastaukset
- Anneli
Tavallinen seuravieras on varmaan tyytyväinen tähän.
Asiahan on kuitenkin niin että puhujalle pelkkä vakaa usko ei riitä, pitää osata myös esittää asia.
Puheessa pitää olla selkeä alku jolla mielenkiinto herätetään. Pitää olla selkeä selittävä osuus jossa aihe käsitellään ja mielellään saisi olla myös puhujalla omaa näkemystä, ei liikaa viittauksia aiempien sukupolvien puhujiin. Ja pitää olla myös selkeä puheen lopetus jossa puhuja kertaa pääkohdat ja kiteyttää asiat muutamaan pääkohtaan.
Tässä suhteessa Risto Leppänen on yksi parhaista puhujista.- Puhujan edellytykset
Ajatuksesi on hieno, mutta se ei ole Raamatun opin mukainen.
2. Moos. 4:10-17
10 Niin Mooses sanoi Herralle: "Oi Herra, minä en ole puhetaitoinen mies; en ole ollut ennen enkä senkään jälkeen, kuin sinä puhuit palvelijallesi; sillä minulla on hidas puhe ja kankea kieli".
11 Ja Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö minä, Herra?
12 Mene siis nyt, minä olen sinun suusi apuna ja opetan sinulle, mitä sinun on puhuttava."
13 Mutta hän sanoi: "Oi Herra, lähetä kuka muu tahansa!"
14 Niin Herra vihastui Moosekseen ja sanoi: "Eikö sinulla ole veljesi Aaron, leeviläinen? Minä tiedän, että hän osaa puhua. Ja katso, hän tuleekin sinua vastaan; ja kun hän näkee sinut, iloitsee hän sydämestänsä.
15 Ja puhu sinä hänelle ja pane sanat hänen suuhunsa. Ja minä olen sinun suusi apuna ja hänen suunsa apuna ja opetan teille, mitä teidän on tehtävä.
16 Ja hän on puhuva sinun puolestasi kansalle; niin hän on oleva sinulla suuna, ja sinä olet oleva hänellä jumalana.
17 Ja ota käteesi tämä sauva, jolla olet tekevä nuo tunnusteot."
Erityisesti jae 17-kertoo, mitä puhujalla tulee olla. Vain yksi asia.
(TC) Puhujan edellytykset kirjoitti:
Ajatuksesi on hieno, mutta se ei ole Raamatun opin mukainen.
2. Moos. 4:10-17
10 Niin Mooses sanoi Herralle: "Oi Herra, minä en ole puhetaitoinen mies; en ole ollut ennen enkä senkään jälkeen, kuin sinä puhuit palvelijallesi; sillä minulla on hidas puhe ja kankea kieli".
11 Ja Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö minä, Herra?
12 Mene siis nyt, minä olen sinun suusi apuna ja opetan sinulle, mitä sinun on puhuttava."
13 Mutta hän sanoi: "Oi Herra, lähetä kuka muu tahansa!"
14 Niin Herra vihastui Moosekseen ja sanoi: "Eikö sinulla ole veljesi Aaron, leeviläinen? Minä tiedän, että hän osaa puhua. Ja katso, hän tuleekin sinua vastaan; ja kun hän näkee sinut, iloitsee hän sydämestänsä.
15 Ja puhu sinä hänelle ja pane sanat hänen suuhunsa. Ja minä olen sinun suusi apuna ja hänen suunsa apuna ja opetan teille, mitä teidän on tehtävä.
16 Ja hän on puhuva sinun puolestasi kansalle; niin hän on oleva sinulla suuna, ja sinä olet oleva hänellä jumalana.
17 Ja ota käteesi tämä sauva, jolla olet tekevä nuo tunnusteot."
Erityisesti jae 17-kertoo, mitä puhujalla tulee olla. Vain yksi asia.
(TC)Oletko muuttunut juutalaiseen uskoon, kun VT;n ohjeessa elät.
Ne oli annettu VAIN JUUTALAISLLE, ja Moosekselle.
Jos omaat Uuden Testamentin, se on kirjoiettu Kaikille Pyhille pääsääntöisesti, voit olla lähempänä Raamatun angendaa.
Apt kertoo Apolloksesta, lue se täältä, > Efesokseen tuli Apollos, Aleksandriassa syntynyt juutalainen, joka oli ETEVÄ puhuja ja tunsi kirjoitukset perin pohjin.
Paavali taas hieman kankea, kuten Mooses.
Kes.
- Miten Heikki?
Hyllyttivätkö Heikki Rainion?
- Kuiskaaja
Tällä viikolla se ratkeaa.
- Kuokkavieras...
Kuiskaaja kirjoitti:
Tällä viikolla se ratkeaa.
Ovatko järjestäneet uuden, SALAISEN hoitokokouksen?
Miten estivät, ettei päässyt vuotamaan julkisuuteen? Missä ja milloin se on, niin voidaan mennä kuokkimaan? - Miksi salaista?
Kuokkavieras... kirjoitti:
Ovatko järjestäneet uuden, SALAISEN hoitokokouksen?
Miten estivät, ettei päässyt vuotamaan julkisuuteen? Missä ja milloin se on, niin voidaan mennä kuokkimaan?SRK:n toimet eivät kestä päivänvaloa. Siksi Risto Leppäselle jo ehdittiin järjestää hoitokokous ihan salassa. Mutta Eivätkö saa Heikille salaista kokousta aikaiseksi?
- kallisweli
Risto on varmaan liian laiha lammas, että häntä olisi voitu hyllyttää.
Zijoonin myyräwäiset tänne ovat uskollisena tiedottamassa onneksi tilanteesta. :D:D - 55x49
Ristossa on vielä hyvää se, että hän hyväksyy myös toiset uskovaiset.
- näin on näppylät
Eivät uskaltaneet hyllyttää, koska arkkipiispa seuraa tilannetta.
- TA
Risto oli liian kova pala purtavaksi, Heikki joutuu hyllylle koska pitäähän joku saada hyllytettyä koska eihän seurakunta voi erehtyä, tässä on liikkeellä muut voimat kuin Jumalan Pyhä henki.
- SRK kostaa aina!
Jos Heikki Rainiota rangaistaan lasten puolustamisesta ja lastenraiskaamisen tuomitsemisesta, pidetään asiaa esillä myös lehdistöön päin niin paljon, että joutuvat perumaan rangaistuksensa!
Tulee erittäin negatiivisia uutisia lehtiin ja varmasti televisioonkin jos sen tekevät. Siitä pidetään huoli.
- Anneli
Se on vaikea sanoa että onko puhetaitojen korostaminen/arvostaminen Raamatun oppien mukaista vai ei.
Aika vaikeaa sanoa että voidaanko Moosesta verrata tämän päivän seurapuhujaan, minusta roolit ovat melko erilaiset.
Toisaalta voidaan ottaa Perhon suviseuroista ja Raamatusta tuttu; Usko tulee kuulemisesta.
Käytännön tosiasiahan on että seurapuheen aikana voi yleisön aiheuttamasta taustamelusta päätellä kuinka paljon todella kuunnellaan puhetta.
Kautta historiansa SRK on harrastanut lähetystyötä, tälläkin viikolla Ahvenanmaalla. Ja kun usko tulee kuulemisesta niin luonnollisesti on syytä kiinnittää huomiota myös siihen että puhuja pystyy saamaan viestinsä läpi.
Meillä ihmisillä on erilaisia lahjoja ja niitä pitää hyödyntää. Jos on puhumisen lahja niin sitä kannattaa käyttää, eikä se tietenkään tarkoita että huonommat puhujanlahjat omaava olisi mitenkään uskossaan tai ihmisenä sen huonompi.Se on vaikea sanoa että onko puhetaitojen korostaminen/arvostaminen Raamatun oppien mukaista vai ei.
Uusi Testamentti kunnioittaa hyvää puhujaa, kuten Apollosta. Siihen liittyy myös VT;n tunteminen.
Paavali uskoon tulon jälkeen opiskeli lähes 20 vuotta, ennekuin alkoi opettaa ja osasi VT; ulkoa jo ennen parannustaan.
Ne kuuluu yhteen, Sanan tunteminen ja opettaminen.
>>Aika vaikeaa sanoa että voidaanko Moosesta verrata tämän päivän seurapuhujaan, minusta roolit ovat melko erilaiset.** Ei ole ollenkaan vaikea. Jumala ei kutsunut Moosesta puhujaksi vaan pelastamaan juutalaiset Egyptistä ja lanseeraamaan Hänen lakinsa.
Ovat aivan eri tehtäviä, kun opetus Jeesuksesta.
>>Toisaalta voidaan ottaa Perhon suviseuroista ja Raamatusta tuttu; Usko tulee kuulemisesta.** Usko voi ja usein tuleekin kuullun evankeliumin kautta, mutta ei aina. Ei kuuroille, eikä Heillekään, joille sitä ei puhuta. Jos Jumala kutsuu, luettu sana on silloin ainoa tie, kuten Hoviherra Apt 8;34 sekä He, joille me kristityt viemme Raamattuja. He hakeutuvat kasteelle tuhansittain kuukaudessa, vaikka He eivät ole kuulleet Jumalan Sanaa, ainoastaan lukeneet ja saaneet tietoon, missä on lähetystyöntekijöitä.
Ihmettelen, eikö lestadiolaiset ole uskossa, kun pitää aina painottaa saarnan kuulemista? Se on seurakuntatyötä, eikä lähetystyötä.
>>Käytännön tosiasiahan on että seurapuheen aikana voi yleisön aiheuttamasta taustamelusta päätellä kuinka paljon todella kuunnellaan puhetta.** Melua ei ole kristillisissä kirkoissa, siellä kuunnellaan ja lapset ovat omissa tapahtumissaan. Se kertoo paljon VL muoto uskovaisuudesta, pitää olla, mutta ei todellisuudessa ollakaan Sanan edessä.
>>Kautta historiansa SRK on harrastanut lähetystyötä, tälläkin viikolla Ahvenanmaalla.** Eikö Ahvenanmaalla ole ennen kuultu Kristuksesta? Kerrotko sen, montako kastoitte?
>> Ja kun usko tulee kuulemisesta niin luonnollisesti on syytä kiinnittää huomiota myös siihen että puhuja pystyy saamaan viestinsä läpi.** Amen. Mutta se ei tule jollei puhuja ole Pyhän Hengen voideltu, ja siteeraa voideltu, joka puhuu vain vanhoja kopioita, me- jutusta ja muualla on pahaa.
Kes.- Ej från Åland
>SRK on harrastanut lähetystyötä, tälläkin viikolla Ahvenanmaalla.
Onko tämä asiayhteydessä sen homppeliylioppilaan vaalimenestykseen Ahvenamaalla?
- kuulijainen
voipi olla ettei pyyntöjä ihan hirveesti ole veljelle, vaikka lisenssi nimellisesti pysyykin voimassa :)
- ralf
Se varmasti pitää paikkanssa! Voidaan kaikkiin muin keinoin sulkea ulos yhteisöstä. Ei puhujaa kutsuta saarnamaan, koska ollaan annttu ymmärtää että ei ole puhdas oppinen tai menettänyt luottamuksen.
- Siis tällä tavalla
ralf kirjoitti:
Se varmasti pitää paikkanssa! Voidaan kaikkiin muin keinoin sulkea ulos yhteisöstä. Ei puhujaa kutsuta saarnamaan, koska ollaan annttu ymmärtää että ei ole puhdas oppinen tai menettänyt luottamuksen.
Kiusaamismenetelmissä osataan.
- SRK käy kimppuun.
Siis tällä tavalla kirjoitti:
Kiusaamismenetelmissä osataan.
SRK:n kosto on julma ja sen viha leppymätöin. SRK ei unohda sitä, että Rainio tuomitsi vl-lastenraiskaamisen, vaikka SRK on sitä vuosikymmenet aivalla salannut, rikollisia suojellut ja uhreja vaientanut!
- 8) 9
"Risto oli liian kova pala purtavaksi, "
Hyvä näin! Ei ihmisille ole annettu tuomarin virkaa, kun kyse on hengellisestä tuomiosta. - ymmällään oleva
Tietääkö kukaan mistä Leppästä syytetään?
Onko johtokunnta ilmaissut mistä on kyse? - tästä on kyse
Tässä vähän taustaa
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/7154-rauhayhdistys-hyllyttamassa-arkkipiispan-teologisen-sihteerin
t. Tiedottaja - Joen varresta
Kun lukas kotimaan sivulta Riston kommentit, niin tuli hyvä mieli.
Keskustelussa oli saanut puhaltaa virvoittavat tuulet ja saatu synti hyljätä syntinä poissa. Eli se voidaan ilmaista myös, saatu puhdistaa matkalla likaantuneita vaatteita puolin ja toisin.
Jokainen toivoi ja rukoili näin asioiden menevän. - ä-ö.lk,jmh
Heikkiäkään ei hyllytetty.
- Heikin hoitokokous?
Onko Heikin hoitokokous jo pidetty? Missä, milloin?
- Sieltä löyttyy
Heikin hoitokokous? kirjoitti:
Onko Heikin hoitokokous jo pidetty? Missä, milloin?
Lue kotimaa24.fi
- ekumenia-VL
Sieltä löyttyy kirjoitti:
Lue kotimaa24.fi
Ei lopulta hyllytetty kumpaakaan. SRK on kesyyntynyt 1970-luvun päivistä SRK:n opit ovat muuttuneet. SRK on muuttunut.. 1970-luvun SRK olisi ilman muuta todennut, että naispapin puoliso tulee osalliseks vaimonsa synnistä eikä ole sopiva puhuja-tehtäviin. Ja vielä tän naispapin on todettu siirtyneen pappisvihkimyksen myötä "Jumalan valtakunnan" ulkopuolelle. Tosin on piispa Salmenkin todettu olevan "Jumalan valtakunnan" ulkopuolella.
- mistä moinen käsitys
ekumenia-VL kirjoitti:
Ei lopulta hyllytetty kumpaakaan. SRK on kesyyntynyt 1970-luvun päivistä SRK:n opit ovat muuttuneet. SRK on muuttunut.. 1970-luvun SRK olisi ilman muuta todennut, että naispapin puoliso tulee osalliseks vaimonsa synnistä eikä ole sopiva puhuja-tehtäviin. Ja vielä tän naispapin on todettu siirtyneen pappisvihkimyksen myötä "Jumalan valtakunnan" ulkopuolelle. Tosin on piispa Salmenkin todettu olevan "Jumalan valtakunnan" ulkopuolella.
????????????????????????????????????????????????????????????????????
Ei hyllytetty, vapautettiin. - erehdyt
ekumenia-VL kirjoitti:
Risto vapautettiin puhujantehtävistä.
- ypsilon09
erehdyt kirjoitti:
Risto vapautettiin puhujantehtävistä.
Mietin miks VL-seurakuntapapeille on laillista olla alttarilla naispappien kanssa. Eivätkö he tule osallisiks tämän (naispappi) synnistä? Entä Vl-seurakuntapappien kastetilaisuudet avokummeineen, eronneiden vihkimiset. Ylenmääräinen veljeily nimittäin "epäuskoisten kanssa on kielletty mm. juuri siksi, ettei tulla osalliseks tämän "epäuskoisen" synneistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482509Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742497Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.572155Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321877Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841695Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211153Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56896