Olemme seurustelleet monta vuotta, asuneet yhdessä muutaman vuoden ja kihloihin mentiin jokunen aika sitten. Meillä menee hyvin, arkemme on täynnä hellyyttä ja rakkautta. Mutta tietenkin niitä vaikeita juttuja on ollut, oma vakava sairastuminen, siitä toipuminen, työ- ja koulustressit yms. Olemme noin parikymppisiä, mies on vähän vanhempi kuin minä. Mies valmistuu keväällä ja minäkin pääsin sairaslomalta ja saan koulun suoritettua loppuun kesään mennessä. Kaikki on meillä nyt hyvin, kun sairaus on melkein voitettu.
Ainoa ongelma onkin, että mua pelottaa mieheni juominen. Ei, se ei juo paljoa (ennen mä join saman verran, nyt olen ollut melkein raittiina 3 kk). Viikonloppusin, joskus arkisin ottaa muutaman oluen kun kattoo jääkiekkoa. Mies ei muutu vaikka kuinka paljon joisi (mutta harvoin juo itseään känniin). Ei hauku, ole väkivaltainen eikä mitään.
Huolestumiseni johtuukin siitä, että kun miehen äiti on täysi alkoholisti ja isä myös. Oikeastaan koko suku on viinaan menevä. Välttelen hänen sukuaan viimeiseen asti, koska itse en tykkää juomisesta, ainakaan sellaisesta mitä hänen sukunsa harrastaa. Mutta tää mun mies ei ole samanlainen kun muut sukulaisensa.. Onneksi, olen hänelle sanonut että en ala mitään samanlaista menoa katsomaan, se on ero samantien sitten. Niin mua siis pelottaa se, että entä jos miehenikin alkoholisoituu? :( Pelottaa ihan vaan hänen terveytensä ja meidän yhteisen tulevaisuuden kannalta.
En ole vielä ottanut asiaa puheeksi, otan tässä joku ilta kun on rauhallista. :) Aion kertoa, että mua huolestuttaa, että yhtäkkiä juominen ei pysy hallinnassa.
Mietinkin, että miten sen voisi välttää? En kuitenkaan halua nipottaa mieheni tavoista enkä nalkuttaa enkä mitään. Haluan vaan kertoa, että oikeasti olen huolissani. Olen miettinyt, että jos ehdottaisin hänelle että korkeintaan kerran viikossa saa juoda? Voinko edes ehdottaa tuollaista?
En kuitenkaan halua suututtaa miestäni saatika pahoittaa hänen mieltään. Miehelle on muutenkin vaikeaa vanhempien alkoholismi enkä halua loukata.
Miten ottaa asia nätisti puheeksi? Ja onko kellään vinkkejä, miten me voisimme yhdessä keksiä jotain "varotoimia", ettei juominen lähde hallinnasta joskus?
Olen huolestunut mieheni juomisesta..
17
371
Vastaukset
- iisi
Kerro millaisia määriä menee olutta ja alkoholia viikon aikana (laatu, määrä, ajankohta).
Luulen, että jos olet topakasti ilmoittanut, että alkoholistia et ala katselemaan, hän ei alkoholisoidu. Siis jos olet hänen mielestään uskottava ja hän pitää sinua arvossa, kunnioittaa mielipidettäsi. - iisi
Kerro millaisia määriä menee olutta ja alkoholia viikon aikana (laatu, määrä, ajankohta).
Luulen, että jos olet topakasti ilmoittanut, että alkoholistia et ala katselemaan, hän ei alkoholisoidu. Siis jos olet hänen mielestään uskottava ja hän pitää sinua arvossa, kunnioittaa mielipidettäsi. - aloittaja...
No tyypillinen viikko on ma-pe 1-2 olutta jääkiekkoa katsellessa (jos sitä tulee). Perjantaina voi sitten mennä sixpakki tai mäyräkoira ja lauantaina ehkä muutama olut.
Sitten on tietenkin näitä tilaisuuksia, poikien iltoja sun muita jolloin mies juokin sitten vähän enemmän.
Nyt kun listasin ne tohon, niin ei kyllä vaikuta mitenkään suurilta kai? Emmä tiiä... Pelkään vaan että vielä tulevaisuudessa mies alkoholisoituu.
Ja olen sanonut topakasti, että en ala katselemaan mitään juoppoa saatika sietämään liiallista juomista.- lisäys edelliseen
Lisäys, siis tarkoitin että maanantain perjantain välisenä aikana, eli siis yhden kerran maanantain perjantain välillä hän juo sen muutaman, jos tulee peli. Ei siis muuten viikolla.
- asf345hfh dfg
"Nyt kun listasin ne tohon, niin ei kyllä vaikuta mitenkään suurilta kai?"
NO kyllä nuo ovat suuria määriä kun niitä menee tasaisen tappavaan tahtiin eli riski alkoholisoitua on selvästi kasvanut.
Tuollainen määrä olisi vielä hyväksyttävien rajoissa mikäli rajoittuisi esimerkiksi kesälomaan.
Ongelmahan tuossa ei ole itse nykyinen määrä, vaan se että tuolla tahdilla ne määrät tuppaavat pikkuhiljaa aivan varmasti kasvamaan, etenkin kun miehellä on suvun perusteella selvä geneettinen lattius alkoholisoitumiseen. Esimerkiksi oma isäni meni juurikin tuota tietä ja sai semmoisen kymmenen vuoden ajanjaksolla kehitettyään todellisen alkoholiongelman.
Tsekkaappas tämä:
http://www.paihdelinkki.fi/testit-alkoholi
- mies 35 v
Tuli samoja ajatuksia kuin miehes on. Mun vanhemmat oli täysiö juoppoja. Joivat monta kertaa viikossa ja paljon ja hirveet kännit aina kun olin nuori. Silloin nuorena kun kattelin sitä menoo niin päätin että musta ei tule samanlaista juoppoja. Ja olen mielestäni pitänyt lupauksen itselleni. En juo ikinä niin paljoo et sammun. en juo edes usein, vaan ehka kaks kertaa kuussa jos silloinkaan. käyn baareissa harvoin, joku 5 kertaa vuodessa. Mun käytös ei muutu juodessa. En siis ala vit.tuilemaan tai haukkumaan ketään, olen aika rauhallinen ja hiljainen. En huuda vaan puhun rauhallisesti. En ole väkivaltainen koskaa ollut ja päätin jo nuorena ettei minusta tule sellaista. kohtlen naisia hyvin myös kun olen juonut.
Ehkä miehes on kans nähnyt sen juomisen nurjan puolen ja ajattelee ettei siitä tule sellasta mulkkua koskaan vaan juo rauhallisesti ja osaa käyttäytyä. Ehkä voit puhuu sille siitä jotenkin et olet huolissasi. Minusta voit ottaa asian esiin ja sanoa että luotat mieheesi mut et siedä sit sellasta örvellys meininkiä ja et ero tulee jos sellanen meno alkaa. Tässä mun ajatuksia!! - alkoholit
No tuskin ketään voi varsinaisesti estää sairastumasta alkoholismiin mutta en miettisi sinuna turhaan tuollaista. Minun vanhempani ovat alkoholisteja. Itse juon ns normaalisti, muutaman kerran kuussa. Itse olen kyllä omasta miehestäni ajatellut että hän saattaisi sortua alkoholismiin joskus, sillä hän ei juo lähes koskaan. Ei siinä mitään pahaa ole. Hänellä vain on ollut tapana murehtia turhista asioista, hänellä ei ole montaa ystävää ja hänen isä suhteensa on hankala. Että purkaako hän olonsa joskus tulevaisuudessa viinaan? Mutta tämäkin turhaa jossittelua. En tiedä pitääkö paikkansa että alkoholismi olisi periytyvää, se jää nähtäväksi.
- hohhoijaa
Niin itselläsi on psyykeongemia ja olet huolissasi siitä kun mies juo silloin tällöin muutaman kaljan. Varotoimia tarvisi pikemminkin suunnitella sinun varallesi.
- aloittaja....
Anteeks nyt ihan hirveesti, jos toi sun kommentti oli tarkotettu mulle. Kehtaatkin sanoa noin.
Ja ei, mulla ei oo mitään psyykeongelmia. Rintasyöpä. Idiootti, pidä mölyt mahassas..
Muille kiitos vastauksista, otan asian miekkosen kanssa puheeksi pikimmiten.. - kultainen lapsuus
aloittaja.... kirjoitti:
Anteeks nyt ihan hirveesti, jos toi sun kommentti oli tarkotettu mulle. Kehtaatkin sanoa noin.
Ja ei, mulla ei oo mitään psyykeongelmia. Rintasyöpä. Idiootti, pidä mölyt mahassas..
Muille kiitos vastauksista, otan asian miekkosen kanssa puheeksi pikimmiten..Eihän tosiaan se, että on lapsena nähnyt mitä alkoholismi on, tarkoita sitä ettei itse sairastuisi alkoholismiin. Valitettavasti se on päinvastoin. Isäänikin on koko lapsuus hakattu ja riepoteltu lastenkodeissa ja silti hän hakkasi myös omia lapsiaan. Tai molemmat tätini ovat alkoholisteja, joiden isä (eli myös isäni isä) oli myös alkoholisti.
Kannattaa siis ottaa se asia puheeksi, kyllä puheeksi pitää voida ottaa asiat jotka itseään vaivaa ja pelottaa. Oli asia sitten mikä tahansa. - hohhoijaa
aloittaja.... kirjoitti:
Muille kiitos vastauksista, otan asian miekkosen kanssa puheeksi pikimmiten..Voi anteeksi. Jokatapauksessa sinun varallesi olisi niitä suunnitelmia tehtävä, kun todennäköisemmin syöpäsi uusiutuu kun miehestäsi tulee alkoholisti. Varotoimien suunnittelun tarve varmaan johtuu sairastamastasi rintasyövän aiheuttamasta traumasta. Eli varotoimia jos sinulla kuitenkin on psyykeongelma tai jos vaikka tulee.
- öllölä
Yritä keksiä teille molemmille jokin yhteinen harrastus siksi päiväksi kun hän hörppii olutta. Lenkkeily olisi parhaasta päästä, ilmainen ja terveellinen, tai jotakin retkipyöräilyä, luonnossa patikointia, hiihtoa..mitä tahansa, joka tapahtuu selvinpäin ja tuottaa iloa plus hyvää kuntoa.
Koiran hankintakin voisi antaa potkua ja ryhtiä elämäänne. Sen kanssa kun on pakko ulkoilla ja liikkua.
Määrät eivät ole isoja, se on lähinnä kotona tissutellen istuva elintapa josta on syytä päästä eroon.
"Malli liikunnalliseen elämään lähtee kotoa", siispä joidenkuiden on se itse opeteltava aikuisiällä, jos mielivät pysyä terveinä ja menestyä elämässä. - haluaisin tetää?
Miks kaikki juoppo miehet löytäää aina naisen? Mitä ne tekee et saa naisen koukkuun? Haluaisin todella tiettää, kun itse en juo todellakaan useesti. vai pitääkö täs alkaa ottamaan joka viikonloppu kun en halua olla yksin loppu elämää?? rentut saa naisa mut kiltimpi mies joka ei käy baareissa ei löydä ketään, edes netistä vaikka olen aika selvästi sanonut että en ole alkoholisti.
- 2ttä
Lähinnä käy ärsyttää nää puheet et kaikista tulee luultavasti alkoholisteja jos vanhemmat on. Hoh hoijaa.
- Liian paljon on
Onhan tuo määrä suuri, sillä sixbac on kerralla paljon. Aikamoinen alkoholisti on jo nyt. Ja ajatte mikä määrä rahaa valuu ihan turhaan.
Mitä hän tuolla juomisella hakee, onko se jonkin asian unohtamisesta, tai huonoa omaatuntoa, itsesääliä vai mitä, mutta jokin on vialla. - oppeliini
Anna miehen valita kumman haluaa, sinut vai viinan.
Niin yksinkertaista se on.
Tee hänelle selväksi että sinä todella haluaisit elää koko elämäsi hänen kanssaan mutta että sinä et halua investoida rakkauttasi, aikaasi etkä enegiaasi kahteen: mieheen ja hänen viinaansa.
Joten ennenkuin jatkamme enää pidemmälle. "sinun on tehtävä valintasi"
JA PYSY SANASI TAKANA. Jos mies peli-iltana kinuaa "yksi pieni kalja", anna se hänelle ja poistu ikiusiksi ajoiksi hänen elämästään. - Ei vaihtoehtoja
Kiellä mieheltäsi urheilun katsominen, niin loppuu se oluen juontikin. Hänen on valittava joko urheilun töllöttäminen tai sinut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462