kokemuksia kaivataan
voiko narsistin kanssa olla parisuhteessa??
42
2085
Vastaukset
- 11+3
Ei. Kokemusta on. Ehkä toinen narsisti.
- mikkis_
Voi, jos haluaa tehdä elämästään maanpäällisen helvetin. Kokemusta on myös täällä.
- Ugh, olen puhunut
Voin kertoo että ei voi. Siitä ei mitään hyvää seuraa jos sellasen kanssa on.
- rjwklj
kertokaaa kokemuksistanne tai mistä voi tietää et on narsisti voiko tutustumis vaiheessa tietää??
- kokenutkaikentietää
Oikeastaan ei voi tietää kuka on. Tai täytyy olla katkerien kokemusten kasvattama "narsistitutka", joilloin jo asiaan perehtynyt voi jopa muutamassa sekunnissa luokitella oikein uuden ihmisen.
Tyypillistä tutustumis/koukutusvaiheessa on uhrin tunne ihanasta ihmisestä, joka täyttää salaisimmatkin toiveet ja on juuri oikeanlainen. Ns. liian hyvää ollakseen totta! - Eka meni oikein
kokenutkaikentietää kirjoitti:
Oikeastaan ei voi tietää kuka on. Tai täytyy olla katkerien kokemusten kasvattama "narsistitutka", joilloin jo asiaan perehtynyt voi jopa muutamassa sekunnissa luokitella oikein uuden ihmisen.
Tyypillistä tutustumis/koukutusvaiheessa on uhrin tunne ihanasta ihmisestä, joka täyttää salaisimmatkin toiveet ja on juuri oikeanlainen. Ns. liian hyvää ollakseen totta!Ei ketään, siis EI KETÄÄN, voi kukaan luokitella millään tutkalla muutamassa sekunnissa yhtään miksikään. Jos on oikeasti kokemusten kasvattama, tämän tietää ja tajuaa, eikä kuvittele omien silmäyksiensä olevan mitään kaikkiteitäviä. Niin voi tehdä ja sanoa narsisti, mutta ei oikeasti uhri, koska jokainen kokenut tietää, että sitä tekee ensipäätelmiään ja -vaikutelmiaan niin paljon luulojen ja mielikuvien perusteella.
Tai siis, luokitella voi, mutta sitä kutsutaan tuomitsemiseksi tuntematta toista. Se ei ole oikein, vaikka olisi miten saanut huonoja kokemuksia.
Luulisi että nimenomaan kasvanut ihminen tajuaisi, että ihmistä ei voi tuomita eikä tuntea pikaisesti oikein, hyvässä eikä pahassa, vaan silloin ainoastaan arpoo. Ihmiset täytyy tuntua, jopa narsistit, hieman kauemmin.
Katkerat ihmiset kyllä peloissaan ja ennakkoluuloissaan tuomitsevat helposti muut, ymmärrettävästi, koska ovat saaneet köniinsä ja ovat kipeitä. Jo pelkkä katkeruus kertoo haavoista, jotka eivät meinaa arpeutua. Mutta katkeruus ei kyllä lisää mitään psykologista silmää ylimaallisen tarkaksi. Katkeruus saattaa jopa sokeuttaa entistä pahemmin.
Narsistitutkaa ei ole olemassakaan, ja narsistin uhri saattaa tuomita liian helposti kaikki muut: muuttuen itse siksi, mitä eniten vihaa ja mikä häntä on satuttanut.
Lisäksi kaikissa ihmisissä on joitain ja ainakin hetkellisiä narsistisia piirteitä. Jokainen voi olla kylmä, huonolla tuulella, oikukas, jokainen pystyy manipuloimaan ja turvautuu valkoisiin valheisiin. Ihminen saattaa olla syystä tai toisesta todella paskamainen juuri sillä hetkellä, olematta sitä kuitenkaan koko ajan. Lisäksi möläytyksistä, sammakoista puhumattakaan. Tai siitä, että on vaan kasvanut itsekeskeiseksi: tarkoittaa hyvää, tuntee empatiaa, mutta ei osaa auttaa, koska on kökkö ja yksinkertainen. Semmoisiakin tunnen.
Lisäksi olen tuntenut semmoisia vahingoittuneita ihmisiä, jotka ovat olleet todella suorastaan vihamielisiä alussa, mutta olen opetellut tulemaan heidän kanssaan toimeen, koska niissä olosuhteissa on ollut pakko. Heistä ei ole paljastunutkaan narsistia, vaan herkkis.
Ihminen on niin monisävyinen, että ei voi tietää millään tutkalla ja tämä on ihan elämän kokemusta.
Kannattaa mun mielestä suhteen alussa ottaa rauhassa ja muistaa, että haaveet, toiveet ja unelmat muodostavat vahvojakin mielikuvia. Kuunnella, mitä toinen puhuu ja verrata osuuko käytös ja puheet yksiin. Liikaa mielistelevä ja imarteleva saattaa olla epävarma, tai narsisti, ja toisaalta, pelien pelaajat puhuvat itsensä rehellisen ihmisen kanssa pussiin ihan muutamassa kuukaudessa. Sitten tullaankin siiihen vaikeimpaan osuuteen: luopuako omista toiveistaan ja uskoa totuus, vai jäärätä ja satuttaa itsensä.
Monella se liian hyvä tunne, johtuu myös siitä, että on niin kovasti toivonut ja se alkuhuuman vaihe on usein ihan jopa teeskentelyä, kumminkin päin. Se on sitä seksiä ja romantiikkaa, haaveita ja kaikenmoista toisen mielistelyä monella. Ei se pettymys aina tarkoita että toinen olisi ollut narsisti, joskus vaan arki tulee vastaan eikä itsekään ole ihan se pyyteetön rakastaja, mikä jaksoi olla ekat 6 kk... Se pitäisi vaan muistaa eikä odottaa niin kamalasti ihmeitä, kun ihminen on melko tavallinen.
Narsisti kyllä alkaa puhua nopeasti muista ja siinä huomaa, miten. Väheksyvästi usein. Hänen negatiivinen asenteensa alkaa näkyä pienissä asioissa ensin. Väheksyminen, arvostelu ja leikkiminen, semmoinen että ensin ottaa lähelle, sitten potkii kauas, ensin kehuu ja sitten haukkuu, ristiriitaiset viestit on pienoinen varoitus.
Kaksoisvietsintä ja semmoinen manipulointi. Se alkaa pienestä, kun ekan kerran huomaat miettiväsi oletko tosiaankin näin vaikeasti ymmärrettävä, vai eikö se toinen vaan kuuntele... Miten se nyt näin väärin käsitti... Siis hetkinen... Voiko tää olla yksin mun vika tosiaan... Olenko mä tosiaan näin kylmä ja itsekäs, onko tää tosiaan kaikki mun vikaa... Miksi tää on niin kamalaa, miksi tää on niin vaikeaa... Ehkä mun pitääkin suostua, antaa, olla, joustaa, mä olen tyhmä, väärässä, en osaa, no enhän mä tosiaankaan...
Niin tiedät että moro! Nimittäin suhteessa keskustellaan eikä koko ajan sysätä toisen niskaan kaikkea, eikä asiat ole oikeasti niin vaikeita, ja jos sä koko ajan epäilet itseäsi, se suhde ei tee sulle hyvää, oli toisen diagnoosi mikä vaan. Jos sulla on ollut oikeita ystäviä, niin on helpompi verrata. Mulla ainakin auttoi.
Mutta niiltä narsisteilta välttyy kun itse on rehellinen: etenkin itselleen. Silloin ei tarvitse diagnosoida muita, kun tietää että se mikä on hyväksi, on hyväksi ja se mikä ei ole, sen voi jättää.
PS. Narsistin kanssa ei voi olla terveessä parisuhteessa, koska semmoiseen kuuluu rakkaus ja kunnioitus. Narsisti ei rakasta eikä kunnioita ketään. Edes itseään. Se on surkea kohtalo. - 12 + 15
Eka meni oikein kirjoitti:
Ei ketään, siis EI KETÄÄN, voi kukaan luokitella millään tutkalla muutamassa sekunnissa yhtään miksikään. Jos on oikeasti kokemusten kasvattama, tämän tietää ja tajuaa, eikä kuvittele omien silmäyksiensä olevan mitään kaikkiteitäviä. Niin voi tehdä ja sanoa narsisti, mutta ei oikeasti uhri, koska jokainen kokenut tietää, että sitä tekee ensipäätelmiään ja -vaikutelmiaan niin paljon luulojen ja mielikuvien perusteella.
Tai siis, luokitella voi, mutta sitä kutsutaan tuomitsemiseksi tuntematta toista. Se ei ole oikein, vaikka olisi miten saanut huonoja kokemuksia.
Luulisi että nimenomaan kasvanut ihminen tajuaisi, että ihmistä ei voi tuomita eikä tuntea pikaisesti oikein, hyvässä eikä pahassa, vaan silloin ainoastaan arpoo. Ihmiset täytyy tuntua, jopa narsistit, hieman kauemmin.
Katkerat ihmiset kyllä peloissaan ja ennakkoluuloissaan tuomitsevat helposti muut, ymmärrettävästi, koska ovat saaneet köniinsä ja ovat kipeitä. Jo pelkkä katkeruus kertoo haavoista, jotka eivät meinaa arpeutua. Mutta katkeruus ei kyllä lisää mitään psykologista silmää ylimaallisen tarkaksi. Katkeruus saattaa jopa sokeuttaa entistä pahemmin.
Narsistitutkaa ei ole olemassakaan, ja narsistin uhri saattaa tuomita liian helposti kaikki muut: muuttuen itse siksi, mitä eniten vihaa ja mikä häntä on satuttanut.
Lisäksi kaikissa ihmisissä on joitain ja ainakin hetkellisiä narsistisia piirteitä. Jokainen voi olla kylmä, huonolla tuulella, oikukas, jokainen pystyy manipuloimaan ja turvautuu valkoisiin valheisiin. Ihminen saattaa olla syystä tai toisesta todella paskamainen juuri sillä hetkellä, olematta sitä kuitenkaan koko ajan. Lisäksi möläytyksistä, sammakoista puhumattakaan. Tai siitä, että on vaan kasvanut itsekeskeiseksi: tarkoittaa hyvää, tuntee empatiaa, mutta ei osaa auttaa, koska on kökkö ja yksinkertainen. Semmoisiakin tunnen.
Lisäksi olen tuntenut semmoisia vahingoittuneita ihmisiä, jotka ovat olleet todella suorastaan vihamielisiä alussa, mutta olen opetellut tulemaan heidän kanssaan toimeen, koska niissä olosuhteissa on ollut pakko. Heistä ei ole paljastunutkaan narsistia, vaan herkkis.
Ihminen on niin monisävyinen, että ei voi tietää millään tutkalla ja tämä on ihan elämän kokemusta.
Kannattaa mun mielestä suhteen alussa ottaa rauhassa ja muistaa, että haaveet, toiveet ja unelmat muodostavat vahvojakin mielikuvia. Kuunnella, mitä toinen puhuu ja verrata osuuko käytös ja puheet yksiin. Liikaa mielistelevä ja imarteleva saattaa olla epävarma, tai narsisti, ja toisaalta, pelien pelaajat puhuvat itsensä rehellisen ihmisen kanssa pussiin ihan muutamassa kuukaudessa. Sitten tullaankin siiihen vaikeimpaan osuuteen: luopuako omista toiveistaan ja uskoa totuus, vai jäärätä ja satuttaa itsensä.
Monella se liian hyvä tunne, johtuu myös siitä, että on niin kovasti toivonut ja se alkuhuuman vaihe on usein ihan jopa teeskentelyä, kumminkin päin. Se on sitä seksiä ja romantiikkaa, haaveita ja kaikenmoista toisen mielistelyä monella. Ei se pettymys aina tarkoita että toinen olisi ollut narsisti, joskus vaan arki tulee vastaan eikä itsekään ole ihan se pyyteetön rakastaja, mikä jaksoi olla ekat 6 kk... Se pitäisi vaan muistaa eikä odottaa niin kamalasti ihmeitä, kun ihminen on melko tavallinen.
Narsisti kyllä alkaa puhua nopeasti muista ja siinä huomaa, miten. Väheksyvästi usein. Hänen negatiivinen asenteensa alkaa näkyä pienissä asioissa ensin. Väheksyminen, arvostelu ja leikkiminen, semmoinen että ensin ottaa lähelle, sitten potkii kauas, ensin kehuu ja sitten haukkuu, ristiriitaiset viestit on pienoinen varoitus.
Kaksoisvietsintä ja semmoinen manipulointi. Se alkaa pienestä, kun ekan kerran huomaat miettiväsi oletko tosiaankin näin vaikeasti ymmärrettävä, vai eikö se toinen vaan kuuntele... Miten se nyt näin väärin käsitti... Siis hetkinen... Voiko tää olla yksin mun vika tosiaan... Olenko mä tosiaan näin kylmä ja itsekäs, onko tää tosiaan kaikki mun vikaa... Miksi tää on niin kamalaa, miksi tää on niin vaikeaa... Ehkä mun pitääkin suostua, antaa, olla, joustaa, mä olen tyhmä, väärässä, en osaa, no enhän mä tosiaankaan...
Niin tiedät että moro! Nimittäin suhteessa keskustellaan eikä koko ajan sysätä toisen niskaan kaikkea, eikä asiat ole oikeasti niin vaikeita, ja jos sä koko ajan epäilet itseäsi, se suhde ei tee sulle hyvää, oli toisen diagnoosi mikä vaan. Jos sulla on ollut oikeita ystäviä, niin on helpompi verrata. Mulla ainakin auttoi.
Mutta niiltä narsisteilta välttyy kun itse on rehellinen: etenkin itselleen. Silloin ei tarvitse diagnosoida muita, kun tietää että se mikä on hyväksi, on hyväksi ja se mikä ei ole, sen voi jättää.
PS. Narsistin kanssa ei voi olla terveessä parisuhteessa, koska semmoiseen kuuluu rakkaus ja kunnioitus. Narsisti ei rakasta eikä kunnioita ketään. Edes itseään. Se on surkea kohtalo.Pysyn edelleen väitteessäni että kunnon psykopaatin tunnistan jo kehonkielestä, pukeutumisesta, maneereista, puhetyylistä jne. aivan intuitiolla enkä varmasti ole ainoa. Ja väistän takavasemmalle. Olen hyvin herkkä, intuitiivinen ihminen. Kaipa psyyken särkymisestä ja oman itsetunnon romuksi ajamisesta edes tämä pikku ilo suodaan. Et tunne minua etkä voi todistaa, ettenkö pysty intuitiivisesti tunnistamaan narsistista ihmistä joukossa. Itse ehkä olet perustavis jolla tätä "lahjaa" ei ole. OK, olkoon niin.
- Pysy ihan rauhassa
12 + 15 kirjoitti:
Pysyn edelleen väitteessäni että kunnon psykopaatin tunnistan jo kehonkielestä, pukeutumisesta, maneereista, puhetyylistä jne. aivan intuitiolla enkä varmasti ole ainoa. Ja väistän takavasemmalle. Olen hyvin herkkä, intuitiivinen ihminen. Kaipa psyyken särkymisestä ja oman itsetunnon romuksi ajamisesta edes tämä pikku ilo suodaan. Et tunne minua etkä voi todistaa, ettenkö pysty intuitiivisesti tunnistamaan narsistista ihmistä joukossa. Itse ehkä olet perustavis jolla tätä "lahjaa" ei ole. OK, olkoon niin.
Ja tämä vastaus kertookin pika-analyysien tekijöistä aika paljon. Todella vaatteethan ne kertoo kuka on kukin ja tottakai, juuri sinulla on spesiaali lahja ja muut vain "taviksia". Kärsimykset elämässä hyvitetään juuri sinulle selvännäkijän lahjoilla ja sinä jaat oikeita tuomioita. Väistää toki saa ketä haluaa ja silloin kun haluaa, se on jokaisen oikeus. Seuransa saa valita ilman diagnoosiakin. Kukaan ei varmasti tunne sinua eikä ole yrittänytkään todistaa mitään.
Minä ainakin olen ihan mielelläni perustavis, ilman sinun kaltaistesi "lahjoja". En aio edes kuunnella pika-analyyseja, koska olen niin tavis, vaan uskallan ihan itse ottaa selvää. Olen niin tavis, etten noista intuitioista ymmärrä, vaan ihan joudun ottamaan tilanteen kerrallaan, ihmisen kerrallaan enkä osaa kenenkään ulkonäön perusteella heitä tuomita. Tai siis "diagnosoida". Vanhanaikaisesti siis joudun ihan oikeasti ottamaan selvää, miettimään moneltakin kannalta ja menemään tietojen perusteella sitten. Enkä edes kuuntele kaltaisiasi "intuitivisia ihmisiä" jotka näkee vaatteet ja niistä päättelee aatteet. Olen niin tavis, etten usko pikatuomioihin tai kaikennäkeviin, en profeettoihin enkä yliluonnolliseenkaan.
Sori vaan. Pysy toki väitteessäsi jatkossakin, onnea ja menestystä. - clarity2
Pysy ihan rauhassa kirjoitti:
Ja tämä vastaus kertookin pika-analyysien tekijöistä aika paljon. Todella vaatteethan ne kertoo kuka on kukin ja tottakai, juuri sinulla on spesiaali lahja ja muut vain "taviksia". Kärsimykset elämässä hyvitetään juuri sinulle selvännäkijän lahjoilla ja sinä jaat oikeita tuomioita. Väistää toki saa ketä haluaa ja silloin kun haluaa, se on jokaisen oikeus. Seuransa saa valita ilman diagnoosiakin. Kukaan ei varmasti tunne sinua eikä ole yrittänytkään todistaa mitään.
Minä ainakin olen ihan mielelläni perustavis, ilman sinun kaltaistesi "lahjoja". En aio edes kuunnella pika-analyyseja, koska olen niin tavis, vaan uskallan ihan itse ottaa selvää. Olen niin tavis, etten noista intuitioista ymmärrä, vaan ihan joudun ottamaan tilanteen kerrallaan, ihmisen kerrallaan enkä osaa kenenkään ulkonäön perusteella heitä tuomita. Tai siis "diagnosoida". Vanhanaikaisesti siis joudun ihan oikeasti ottamaan selvää, miettimään moneltakin kannalta ja menemään tietojen perusteella sitten. Enkä edes kuuntele kaltaisiasi "intuitivisia ihmisiä" jotka näkee vaatteet ja niistä päättelee aatteet. Olen niin tavis, etten usko pikatuomioihin tai kaikennäkeviin, en profeettoihin enkä yliluonnolliseenkaan.
Sori vaan. Pysy toki väitteessäsi jatkossakin, onnea ja menestystä.Kiitos vaan. Itse koen elämäni muuttuneen helpommaksi ja miellyttävämmäksi viime aikoina, kun oman egon säpäleiksi pirstomisen jälkeen en niin perusta muidenkaan pullistelevista egoista ja muista pönötyksistä. Koen että elämässä tärkeintä on rakkaus. Tämä asia perustavanluonteisesti erottaa minut narsisteista, ja henkisen muukalaisuuden ansiosta olen hämmästyttävää kyllä päässyt nöyrässä elämässäni täysin narsistivapaaseen elin- ja sosiaaliseen ympäristöön. Taivas maan päällä : )
ja säälin niitä kanssasisaria, jotka joko lakkaamatta sotkeutuvat narsististen ihmisten verkkoihin tai lopulta eivät uskalla enää luottaa kehenkään ihmiseen. Voimia heille. - pelastusrenkaat
12 + 15 kirjoitti:
Pysyn edelleen väitteessäni että kunnon psykopaatin tunnistan jo kehonkielestä, pukeutumisesta, maneereista, puhetyylistä jne. aivan intuitiolla enkä varmasti ole ainoa. Ja väistän takavasemmalle. Olen hyvin herkkä, intuitiivinen ihminen. Kaipa psyyken särkymisestä ja oman itsetunnon romuksi ajamisesta edes tämä pikku ilo suodaan. Et tunne minua etkä voi todistaa, ettenkö pysty intuitiivisesti tunnistamaan narsistista ihmistä joukossa. Itse ehkä olet perustavis jolla tätä "lahjaa" ei ole. OK, olkoon niin.
Siis ihan oikeasti, narsistia ei kyllä tunnista vaatteista/maneereist/ulkoapäin. Itse olen erehtynyt parisuhteeseen narsistin kanssa joka on käynyt terapiassa yli kymmenen vuotta ja on oppinut peittämään narsisminsa. Valitettavasti minäkin huomasin sen liian myöhään, ja menetän paljon rahaa narsistimiehen takia. Mutta mieluummin köyhä kuin rikottu henkisesti
- tässä vastaus
Ei voi. en usko et haluat et toinen määräilee kaikesta.
- koke-musta416
Ei voi.... paitsi jos haluaa myydä oman sielunsa...
- Daddy Cool
Periaatteessa kyllä, mutta haastavaa se on normaalille ihmiselle. Jos on luonteeltaan masokisti, niin se saattaa olla jopa hyvä liitto.
- egoisti
Minun exä oli sitä mieltä että ei...
Mut kun erottiin, niin yötäpäivää mankuu takaisin, ja vainoaa mun uusia tuttavuuksia...
Ps. Kun erottiin niin hänellä oli uusi "rakkaus" kenen kanssa kihloihin astikkin
meni... - 11+3
Valitettavasti usein kestää liian kauan ennenkuin tajuaa olevansa tekemisissä narsistin kanssa. Narsistin "peilaaminen ja esittäminen" kestää yleensä jonkin aikaa, sitten alkaa selkäänpuukotus joka on vailla vertaa. Järki siinä menee ellei suhde narsistin kanssa lopu. Narsistille sopii toinen narsisti ei normaali empatiakykyinen ihminen.
- Huh..huh
Ei tosiaankaan!! Vaikka kuinka rakastas kyseistä ihmistä. Kokemusta on yllinkyllin. Siitä EI hyvää seuraa tulevaisuutta ajatellen.
- tällänen käytös
narsistin tunnistaa siitä et se alkaa määräilee melkein kaiksesta. Et saa tavata kavereita, et saa mennä mihinkään ilman lupaa, jos viet roskiksen niin heti kysyy et minne menet, kommentoi koko ajan sun ulkonäköö, käskee laihduttamaan, käskee siivota ja tehdä kaikki kotityöt, huutaa, tönii, vit..tuilee vähän joka asiasta, sanoo että et tee mitää oikein, on väkivaltainen... olis vaikka mitä merkkejä mut täs osa
- kameljontti-nainen
voiko nassun kansssa olla parisuhteessa ?
Voi jos on masokisti.
Jos rakastaa riitelyä ja nauttii roolistaan olla syyllinen joka asiaan.
Jos haluat laittaa oman mielen tunteesi ja tarpeesi nassun edelle.
Jatkuvaa taistelua jos siitä repii intohimonsa. Mikäs siinä.
Kun olet heikoimmillasi nassu potkii vain enempi päälle. Ei kestä jos silittäjä ei ole kunnossa.
Kokemus on 10v ajalta ja vieläkin joskus kaipaan realistista maanpäälle palautus keskustelua ystävien kanssa jotta ymmärrän kuinka hullu suhteemme oli.- Narskun entinen
Olen juuri ennen joulua päässyt lopullisesti eroon narsistimiehestä. Hyvä, että hengissä selvisin, niin koville ottaa narsistin kanssa eläminen. Monet asiat, joista tässä on kirjoitettu, on aivan totista totta. Narsistin kanssa eläessä tulee voimakkaana se oman riittämättömyyden tunne ja outoa on se, kun toinen ei ole mihinkään tyytyväinen. Alistamista jatkui kohdallani vuosia, kunnes itse tajusin, että tässä on jotakin mätää.Aloin vahvistua vasta, kun uskalsin kertoa reilusti perhehelvetistämme ulkopuolisille ja sen myötä uskalsin olla eri mieltä asioista ja väittää vastaan. Narsisti vihaa vahvaa kumppania ja löytää kyllä aina uuden alistettavan kilteistä ja hiljaisista ihmisistä. Kuulemma uusi uhri onkin jo kiikarissa;se kiltti ja hiljainen.
Minun ex on juuri tuon tyyppisen määräilijän ja alkoholistin kanssa, ilmeisesti irti ei vaan pääse.
Ilmeisesti jotkut haluaa olla määräiltävänä, minullekin kertoi soittaessaan minulle miten mustasukkainen kaikista tapaamistaa ihmisistä, työssä, vapaa-ajalla ja joka puhelinsoitosta jonka hän soittaa tai vastaa.
Ja kun kysyin, että onko väkivaltainen lyökö sinua niin sanoi, että lyön takaisin?
Lähetti minulle noin vuosi sitten viimeksi sähköpostia, että "minulle ei ole enää sitä juoppoa kaveria elämässäni" ja muutenkin epätoivoinen viesti joka sai minut pelkäämään jopa pahinta.
Mitään ei sen jälkeen kuulunut ja itse oli otettava selvää onko hän hengissä vai ei, turhaa ajoa satoja kilometrejä ja huolta ym. kunnes lopulta monen mutkan takaa sain hänet puhelimeen.
kertoi vain, että sähköposti ei ollutkaan tarkoitettu minulle??
Oon vaan miettiny, että oliko tosissaan hätä, humalaisen sekoilua myös koko sp vai mitä vois olla?
On kuulemma kuitenkin kokoajan ollut sen saman kaverin kanssa, ei voi ymmärtää??
Lisäks hällä diabetes ja arvot heittelee, ei varmaan ole terveellistä liika juominen?
En voi käsittää onko edes sama ihminen jonka kanssa seurustelin ja suunnittelin koko loppuelämää?- leila laila
Onhan näitä kaveripiirissäkin yksi vastaava ja juu samaa miältä parempi puhua tietyn tyyppisestä luonteesta kun mistään narsistista.
Sopis varmaan jonnekkiin armeijaan paremmin ku suhteeseen. - jatkoaaa
leila laila kirjoitti:
Onhan näitä kaveripiirissäkin yksi vastaava ja juu samaa miältä parempi puhua tietyn tyyppisestä luonteesta kun mistään narsistista.
Sopis varmaan jonnekkiin armeijaan paremmin ku suhteeseen.Ja niin juu sama pelisielläkin haluavat kai tapella yhdessä ja nauttivat siitä, mikäs siinäei voi ku ihmeetellä
- 1+8
jatkoaaa kirjoitti:
Ja niin juu sama pelisielläkin haluavat kai tapella yhdessä ja nauttivat siitä, mikäs siinäei voi ku ihmeetellä
Jep, kukin tavallaan..
- 5+9
Ei voi mut monen on pakko!
- tadaaaaaaaah
Lupaan, että hlevetin vaikeaa tulee olemaan (eli on jo!). itse olin joskus aikoinaan.. ja en suosittele. pääsin eroon. kiitos
- Ei oikeastaan
Narsistisia piirteitä on kaikissa, yleensä vähemmän kuin sairaudeksi asti, mutta riittävästi että riitoja saadaan aikaan. Kotidiagnooseja pitäisi välttää ja oikeasti katsoa tilanteita sellaisina kuin ne ovat. Monissa pariskunnissa, missä toinen syyttää toista henkisestä väkivallasta, toinen kokee ihan samoin. Ihmiset usein eivät osaa kuunnella, etsivät suhteesta lapsuuden paikkaajaa, eli omaavat lapselliset itsekkäät vaateet, ja omaavat kaikenlaisia huonoja puolia, aina oikeassa olemisen tarpeesta mustasukkaisuuteen.
Oikeasti narsisteja, siis psykopaatin esiasteita (EI ole sama asia!!!), on todella vähän.
Heidän kanssaan ei voi olla parisuhteessa sillä tavalla, kun me käsitämme parisuhteen, koska parisuhteessa me haluamme kuitenkin vastavuoroisuutta, rakkautta, ja joskus itsekin huomioon ottamista. Narsistille kaikki suhteet ovat kaupankäyntiä ja hyötyä. Hän toki omaa tunteet, toisin kuin psykopaatti, jolta tunnerekisteri puuttuu, mutta ne tunteet kohdistuvat hieman erikoisella tavalla vain häneen itseensä. Siis hän kyllä loukkaantuu, muttei osaa ajatella toisten huonoja tunteita. Hän kokee rakastavansa, mutta vain silloin kun kaikki on hänelle edullista. Hän kokee olevansa oikeutettu kaikkiin itsekeskeisiin tekoihinsa usein, koska kokee jääneensä paitsi, on siitä loukattu ja surullinen, ja hakee kompensaatiota... Toisten kustannuksella. Häneltä siis puuttuu aito myötätunto ja empatia.
Parisuhteessa hän on itsekeskeinen, lynttäävä, manipuloiva ja pikkuhiljaa haluaa riippuvuutta enemmän ja enemmän, - ja halveksii sitä, joka sen toteuttaa. Hän ei siis oikeasti halua rakkauttakaan, vaan omistaa. Hän ei halua hellyyttä, vaan käyttää lopulta seksiäkin pelivälineenä, ja hellyys on vain alun tapa saada toinen koukkuun. Hän viestii jatkuvasti ristiriitaisesti, siis ensin kehuu ja sitten lynttää, hokee miten hyvä on ja toinen on hänelle tärkeä ja sitten esim. pettää, haukkuu jostain tai monesta ominaisuudesta jne. siis "olet ihana ja tarvitsen sinua, mutta sinä vain teet kaiken väärin ja olet häpeällinen!"
Eli hän hämmentää ja saa pahaa oloa aikaan. Narsistin kanssa pitäisi koko ajan joustaa ja toisaalta, pitää itsensä, tehdä vain toisen mieliksi, mutta yrittää pysyä selväjärkisenä, hyväksyä jatkuva itsensä parjaaminen ja kuitenkin pysyä hyväitsetuntoisena. Rakastaa ilman oikeaa vastarakkkautta, harrastaa seksiä vain toisen halujen mukaan, ostaa aikaa. Olla osto-suhteessa, missä pitää ostaa toisen aika, läheisyys jne. jne.
Parisuhteessa taas pitäisi kunnioittaa, olla rehellinen, molempien antaa ja rakastaa. Vaikka tulisi riitojakin, ne pitäisi sopia ja narsistihan väittelyssäkin haluaa vain voittaa, ei päästä sopimukseen. Eli oikeastaan parisuhteessa hänen kanssaan ei voi millään mittarilla olla. Narsistin kanssa voi olla riippuvuussuhteessa, tai jossain itsensärangaistussuhteessa, mutta parisuhde on rakkaussuhde. Narsistin kanssa ei voi olla rakkaussuhdetta. Riippuvuus ei ole rakkautta, eikä pelkokaan.
Eikä narsistia lopulta voi itse oikeasti rakastaa, koska ei kukaan oikeasti rakasta sellaista ihmistä. Mielikuvaa tai toivetta jostain parannuksesta tai ajatusta rakkaudesta kyllä, muttei todellisuutta.
Eli oikeastaan ei millään. Mutta se ei haittaa, sillä ihminen saa valita kenen kanssa on, ja jos parisuhteessa alkaa olla paha olo koko ajan, niin parisuhteen voi jättää taakseen: narsististakin pääsee eroon, kun haluaa. Eikä siihen tarvitse keksiä diagnoosejakaan, joittenkin kanssa voi olla ja toisten ei, jos suhde ei sovi, se ei sovi. Eikä jokainen epäonnistunut suhde ole aina ollut narsistin kanssa, kuten täällä tuntuu osa luulevan. Kaikkien ex-mies on narsisti, vaikka se nyt on jo tilastollisesti mahdotonta. Yleensä se exä on vaan ollut hemmetinmoinen pettymys ja muuten ihan tavallinen ihminen, mutta vaan täysi pässi. Pässi voi olla olematta narsisitikin :)- leenu m
"Kaikkien ex-mies on narsisti, vaikka se nyt on jo tilastollisesti mahdotonta."
Onks ex- nainen sitte narsissi? :))) - uif
leenu m kirjoitti:
"Kaikkien ex-mies on narsisti, vaikka se nyt on jo tilastollisesti mahdotonta."
Onks ex- nainen sitte narsissi? :)))Ei, välttämättä. Ei narsissi eikä narsisti. Vaan pettyneitä ihmisiä, jotka haluaa pettymykselleen jonkun syyn.
Olisi parempi tietenkin olla hieman tasapuolisempi, ja vaikka inhimillisesti todeta, ettei kaikki vaan sovi yhteen ja joskus vaan ei onnistu. Kaikkien kanssa ei vaan kaikki voi olla. - tyt
uif kirjoitti:
Ei, välttämättä. Ei narsissi eikä narsisti. Vaan pettyneitä ihmisiä, jotka haluaa pettymykselleen jonkun syyn.
Olisi parempi tietenkin olla hieman tasapuolisempi, ja vaikka inhimillisesti todeta, ettei kaikki vaan sovi yhteen ja joskus vaan ei onnistu. Kaikkien kanssa ei vaan kaikki voi olla.Niin, mitä me ihmiset olemme toisillemme diagnooseja antamaan?
Toinen juttu on se, alkaako itse uhriksi. Suhde on suurin piirtein tasapainossa silloin, kun kumpikin saa siitä suurin piirtein yhtä paljon, eikö vain? Ja koska toiseen ei voi vaikuttaa, ainoa keino on vaikuttaa itseen: anna toiselle aikaa ja ajatuksia vain niin paljon, kuin itse saat.
Tämä on minun oma selviytymiskeino tuon naisen kanssa. Se puhuu vain itsestään, ei mistään muusta kuin itsestään. Ei sitä kiinnosta kyläily, yhdessäolo tai edes television katselu (ei siis mikään muukaan), kun se vain vaatii, että minä olen läsnä ja kuuntelen sitä. Enimmäkseen se valittaa, seuraavaksi eniten suunnittelee menoja itselleen, sitten seuraavaksi eniten haukkuu minua tai lapsia tai työkavereitaan tai muita ihmisiä.
Että tällaista.
- hlkjhlkjl
vaikea sitä on kun on narsistin kynsissä tottakai olen mieheen pettynyt mutta en kai minä sille mitään voi jos se narsisti syyttelee minua asioista mitkä ei edes pidä paikkaansa haukkuu kokoajan kun mikään ei ole hyvin vaikka kaiken sen eteen on tehnyt
- *
Niin, itsekin narsistin kanssa tälläkin hetkellä jotenkin roikkuvana ja roikotettavana. Mutta mutta, narsisti tai ei itse sanoisin että paras tapa suhdetta muodostaessa on katsoa miten kumppani kohtelee kaikkein lähimpiä ihmisiään sillä sille paikallehan itse on pyrkimässä, myös se miten puhuu eksistään, niistä entisistä hyvin tärkeistä ihmisistä kertoo jo jonkin verran.
- ..........
Minulla ei ole mitään ex-poikaystävääni vastaan ja olen nyt onnellisessa uudessa suhteessa. Mutta sen tiedän, että hän oli narsisti ja jokainen narsistin piirre, jotka voit lukea googlettamalla esim. sopivat häneen.
Hänellä oli yltiösuuria kuvitelmia Rakkaudesta. Siitä, kuinka hän on suuri rakastaja ja minä en pysty vastaaman hänen rakkauteensa sen ansaitsemalla tavalla. Koirani olisi pitänyt antaa pois, koska en voi rakastaa koiraa samaan aikaan kuin häntä. Kaikki hänen ystävät olivat hiukan alempiarvoisia, mutta riitatilanteessa oikeassa kun olivat hänen puolellaan, siis hänen omien sanojensa mukaan. Maailma oli kahtiajakoinen; naisissa oli täydellisiä naisia ja huoria. Muut miehet olivat pahoja viettelijöitä. Hänen ehdoillaan koko elämä, olisi pitänyt kokata hänelle joka päivä hänen haluamaa ruokaa. Kun koki esim. ystävieni kanssa olemisen epämieluisana, asettui tilanteen yläpuolelle ja alkoi esim. haukkumaan minua kahden kesken -jälkeenpäin kauhea raivo jota ei edes itse osannut selittää. Jne jne...
Kyllästyin eniten suhteessa siihen, että hänen mielialansa hallitsivat sitä sekä jatkuviin riitoihin. Lopulta sitten tajusinkin että jonkin asteen persoonallisuushäiriöstä on kyse. Nyt suhteessa tasapainoisen, mukavan miehen kanssa ja ei yhtäkään riitaa ole ollut (siis kunnollista) -vaikka jokapäiväinen riitely aiemmassa suhteessa oli minun persoonallisuuteni ja suostumattomuuteni syytä, enhän ymmärtänyt "että rakkauden vuoksi uhraudutaan".- Tajutkaa tää
Ja tästä, kuten huomaatte, selväjärkinen nainen, jolla oma itsetunto on kunnossa, opitte että narsistista pääsee eroon. Ei ole diagnoosilla väliä, jos jätkä/mimmi on hanurista, niin olkoon, siitä voi erota. En ymmärrä marttyyri-itsesäälikertomuksia, missä kerrotaan ja valitetaan vuosien ja taas vuosien kohtelusta ottamatta mitään vastuuta itse. Itsellä ei ole muka mitään vastuuta suojella itseään, ei mitään oikeutta erota, ja vaikka olisi miten paha olo, niin toisessa on pakko roikkua.
Mutta tosiasiat ovat niin, että jos alunperin on itse terve, niin eihän tuommoista käytöstä katsele kovin kauaa. Jos joku hullu yrittää lyntätä ja koko ajan tulee paha mieli, niin terve hankkiutuu eroon siitä hullusta. Jos koko ajan tuntuu, että toinen riitelee, manipuloi ja valehtelee, niin sen voi jättää!
Ei tarvitse antaa sitä koiraa pois, jotkut valittaa, miten se käski tehdä sitä ja tätä: käskeköön tehdä mitä käskee, onko pakko totella kun joku lapsi, aivokääpiö, tahdoton nukke? Kyllä ihmisellä on vastuu omista valinnoistaan.
Tässä näämme fiksun ihmisen. Hän ei antanut koiraa pois, käytti omia aivojaan, ja lopulta, kun toinen on hullumpi ja hullumpi, hän sanoo että suksi kuuseen ja etsii paremman.
Näin. Jos nyt joku "uhri" miettii mitä tehdä, niin tässä näätte. Jos toinen on sekopää, niin jättäkää se sekoilemaan yksinään.
Jos toinen syyttää vain teitä, niin antakaa sille vapaus valita parempi.
Jos toinen käskee luopumaan kaikesta omasta, niin luopukaa siitä.
Jos toinen riitelee ja raivoaa, niin etsiköön jonkun vapaaottelijan jonka kanssa voi painia mielinmäärin häkissä.
Jos joku on liian mustavalkoinen, jättäkää se etsimään muita värejä.
Jos joku on teitä kohtaan teoilla ja sanoilla täysi per**läpi, niin tajutkaa, että se vaan ei rakasta teitä, ei nyt, eikä tulevaisuudessa eikä koskaan: se ei rakasta teitä ja se on aivan sama, minkä diagnoosin te kotisohvaltanne annatte.
Joko jäätte itse siihen uhriksi, tai sitten lähdette etsimään jotain parempaa. Jos diagnosointi, roikkuminen ja parantaminen on tärkeämpää, niin itsepähän valitsette. Jos haavekuvassa roikkuminen on niin iso juttu, ettei voi myöntää tosiasioita itselleen, niin eikös teidän sitten niin pidä tehdä, mutta ruikuttamatta? Jos tosiasiat lyö teitä jatkuvasti kasvoille, niin haloo, eikö teillä ole itsellännekin vastuu tajuta jotain?
Enkä tarkoita pahalla, vaan sillä tavalla, että te itse päätätte omasta elämästänne, ja teillä ON voima ja valta itseenne. Vastuu, oikeus ja velvollisuus. Teidän ei ole pakko olla mikään uhri eikä narsisteissa ole mitään taikavoimia eikä maagisuutta. Kus*päisyyttä aimo annos ja jos joku haluaa 3-6 kk:n romantiikan takia kestää mitä tahansa monta vuotta, niin oma on ongelmansa, mutta aikuisen pitäisi jo tajuta että jos se on liian hyvää ollakseen totta, se usein myös on.
Ihmistä ei opi tuntemaan vuodessakaan, ja se pitäisi aikuisena jo tajuta. Ihastua voi ja haaveita voi olla, mutta kun faktat tulevat esiin, ne tulevat esiin. Sitten on oma vastuu päättää.
Ja oikeus.
- wefEDD
ei suhteesta ole helppo lähteä se on helpommin sanottu kuin tehty
- valkoistakultaa
Puhdasverisen narsistisia luonteenpiirteitä omaavan henkilön kanssa ei pysty solmimaan tunnepohjaista, epäitsekästä ja rehellistä suhdetta. Hyvin diplomaattinen ja herkkä, plus heikkoitsetuntoinen ihminen voi seurustella narsistin kanssa, jos se ei haittaa, että ns. unohtaa itsensä kokonaan ja on myös onneton.
Ps. Jos narsistista olisi helppoa päästä eroon, niin aiheesta tuskin puhuttaisikaan niin paljoa. Katsos kun juuri niinä suhteen alkuaikojen ihanina hetkinä tällainen henkilö sitoo sinut itseensä sellaisin konkreettisinkin pauloin, joista on vaikeinta irrottautua. Oma exäni valehteli jopa työnantajalle minusta, manipuloin läheisiäni, vaati kaikki antamansa lahjat käteisenä takaisin asap, väitti että minulla on hänen olematonta omaisuuttaan jne jne. Ja silti, puolisen vuotta taisteltuni, pääsin eroon. Vaati se puh.nroiden vaihtoa, täydellistä miehen blokkaamista joka kanavassa, avointa asiaintilan kertomista töissä ja perheen parissa jne. Muurasin miehen ulos elämästäni, vaikka hän yritti kyykyttää vaikkapa puolen euron kammalla vielä jälkikäteenkin :)
Moni ystävä käänsi selkänsä ja uskoi miestä ennen minua, koska ei kuulema voi olla mahdollista sellainen käytös. Ne tyypit saivat mennäkin. Olen nykyään onnellisempi kuin koskaan. Terveisiä alkoholista turvonneelle exälleni ja hänen samanhenkiselle uudelle siipalleen. No ei todellakaan voi, jollei halua itseään onnettomaksi tehdä.
- fvFVAVA<
mulla on ongelmana se kun kaikki mieheni suku että kaverit luulevat minua sairaaksi vaikka mieheni on täys narsisti voikohan asialle tehdä jotain rasittavaa kun minua haukutaan sairaaksi vaikken ole ????
- ongelmaakerrakseen
Ei kovin paljon muuta kuin lähteä vähin äänin ja kauas. Asia pitää valmistella hyvin ja salassa. Saatat ollakin läheisriippuvainen, ainakin jos jäät vuosikausiksi kuuntelemaan haukkumisia. Tarmokasta kevättä!
P.S. suvulle ja kavereille on ihan turha mitään yrittää selittää, miehesi on jo tehnyt oman osuutensa niin että lähipiiri uskoo hänen olevan se vastuuntuntoinen "hyvis" ja sinun olevan jotenkin peräänkatsottava tapaus. Lähde, on neuvoni!
- -.,.-.,.-
Voi, mutta kunnolla vaan sen ajan, kun ei tajua kumppaniaan narsistiksi. Narsistit ovat aina suhteessa, koska eivät elä ilman ihailua. Harva jaksaa pelkästään ihailla naristia kaikenaikaa, sillä normaali ihminen odottaa suhteelta edes jonkinmoista vuorovaikutusta. Siksi narsistin suhteet alkavat nopeasti ja päättyvät myös. Pidemmän ajan kuluessa tämä alkaa rassata itseään narsistiakin. Suhteen nro 137 on vaikeampi päästä hänestä eroon kuin nron 1-10.
- eroon pääsemässä:)
Totta.Tuttuja juttuja ovat nämä kaikki.Itse juuri tekemässä eroa 3 vuoden suhteen jälkeen narskusta.On se outoa miten itsenäionen oman arvonsa tietävä nainen alistuikin siihen syyttelyyn, huutamiseen ja raivoamiseen näinkin kauan.Jopa selkeitä pettämisen merkkejä joista jäi kiinni.Niistä ei tietnkään puhuttu vaan ne ohitettin aina jotenkin.Eristi mut ystävistä ja melkein jo sukulaisistakin.saattoi laskea tosi typerää leikkiä musta muiden seurassa.Oli meillä hyviäkin hetkiä.Nyt Lauantaina lopullinen ero ja soittaa ja lähettelee vioestejä että mitä helvettiä oot sä muka eronnu musta.Haukkuu päälle kusipääksi ja arvostelee.Ei tätä eroa kai kannattaisi edes surra.Mieluumminki olla ikionnellinen että näin vihdoin kävi.
- yksinäinen mies
Voi ja kannattaakin olla. Ei naiset tykkää kilteistä miehistä joten onnea vaan elämään narsistin kanssa. Sellasen kanssa on turvallista olla.
- yksin kotona
nii just
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892158Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1391797- 1731333
- 229805
- 65744
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10731- 60730
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211619- 49587
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </347550