Vainoharhainen poikaystävä

Olemme seurustelleet noin vuoden poikaystäväni kanssa. Opiskelemme samassa ammattikoulussa, eri aloilla. Tästä johtuen meillä on todella paljon yhteisiä ystäviä ja tuttuja.

Ongelmat olivat mukana heti alussa. Tiesin oikeastaan jo valmiiksi hänen herkästä taipumuksestaan mustasukkaisuuteen. Alkuhuumassa en pitänyt sitä merkittävänä haittana suhteellemme. Tuosta on kuitenkin koitunut meille jo monet riidan aiheet, eivätkä ne tunnu loppuvan. Kinaamme aika ajoin samoista asioista, jotka tuntuvat minusta itsestäänselvyyksiltä, mutta joita hän ei ymmärrä.

Toisinaan olen oikeasti luullut hänen olevan vainoharhainen. Keksiessään jotain hän voi laukoa mitä uskomattomampia syytöksiä. Mustasukkaisuus koskee useimmiten toisia poikia. Hän pitää itseään muita huonompina, eikä voi uskoa, että haluan olla juuri hänen kanssaan. Itsesääli näkyy hänestä usein.

Hän on vaatinut minua selvittämään kaikkien facebook-kavereideni taustat; mistä tunnen, mitä välillämme on ollut. Hän epäilee minun ihastuneen milloin kehenkin.

Aivan uudelle tasolle mentiin, kun häntä alkoi kiinnostaa henkilökohtaisten asioideni penkominen. Hän säntää välittömästi katsomaan kuka minulle meilaa, mesettää tai kirjoittaa fb:ssa. Hän on myös salaa poissaollessani ollut kirjautuneena tunnuksilleni. Hän luki erään vanhemman keskustelun, jossa kerroin eräälle ystävälleni vaikeuksistamme ja mustasukkaisuudesta. Nyt en saisi enää puhua kenellekään asioistamme, sillä puhun hänestä potaskaa.
Tämä on antanut siten uuden, vieläkin paremman syyn udella keskustelujani.

Hän myös vaatii saada tietää mitä olen puhunut ja tehnyt, kun hän ei ole ollut paikalla. Kun kerron, hän vaatii lisää. Myöskään yksin hän ei uskalla minua jättää, tai päästää esim. illanviettoon tyttöjen kanssa. Jos olen jäämässä yksin kotiin (hän asuu muualla, mutta on lähes aina luonani), hän luulee jo tietävänsä, mihin olen lähdössä ja kenen kanssa, ja mitä juonia suunnittelen. Ennen, kun vielä sain käydä ulkona tyttöjen kanssa, hän soitteli ja viestitteli aina koko yön, mm. kyseli kenen kanssa olen, mitä teen, käski olla lähtemättä kenenkään matkaan. Nykyään intoa ei riitä edes lähteä mihinkään, siitä aiheutuu pelkkää stressiä, enkä edes saa lähteä ilman häntä.

Pahinta on silti tekstiviestien lukeminen. Minulla on jo ennen suhteemme alkua ollut puhelimessani näppäimistön suojakoodi. Tämä siksi, koska olen unohtanut/pudottanut puhelimen monta kertaa johonkin, enkä halua, että sitä voivat tuntemattomat käyttää. Poikaystäväni tietää siitä. Kerroin koodin kuitenkin hänelle, jos hän joskus sitä tarvitsisi. Meille alkoi tulla lapsellista riitaa puhelimesta... Kun viestiääni piippasi, hän yritti ehtiä ennen minua sitä lukemaan. Hän ei antanut puhelinta minulle, ennen kuin oli itse lukenut viestin. Meni kuitenkin kauan ennen kuin uskalsin vaihtaa koodin. Siitä hän raivostui, ja se on parin kuukauden ajan ollutkin jatkuva riidanaiheemme. Minulla ei kuulemma tarvitsisi olla koodia, ellei olisi jotain "salattavaa". Sama koskee fb:n, mesen ja sähköpostin viestejä. Kaikki on näytettävä hänelle. Kukaan ystävistäni ei enää kerro minulle kunnolla asioistaan, koska he tietävät, että poikaystävänikin lukee ne. Olen yrittänyt selittää, että minulla on jopa lain mukaan oikeus yksityisyyteen ja omiin asioihin, mutta hänen mielestään "mikään sun elämässä ei taida kuulua mulle".

Tässä ei ole mitään järkeä. En ole ikinä pettänyt tai flirttaillut muiden kanssa. Nykyään saa pelätä kuulustelua siitä, ettei hetkeen puhu mitään tai on poissaoleva. Hän kysyy, että ketä ajattelen. Hän jopa väittää minun välittävän enemmän koirasta kuin hänestä. Hän on todella huomionhakuinen. Kerran hän väitti minun olleen toisen miehen kyydissä, koska oli nähnyt kaverini siinä autossa. Se on kuulemma sama asia. En tiedä miten aion jaksaa tätä.

Toinen mieltä painava asia on se, että hän käytännössä asuu minun luonani, minun kustannuksellani, eikä välitä mistään. Hän pilkkaa harrastuksiani ja mielenkiinnonkohteitani. Tiedän, että tässä ei ole mitään järkeä, mutta en halua jättää häntä. Toisinaan meillä menee paremmin, mutta sitten tulee taas jotain. Naurettavia, lapsellisia keksintöjä...

20

2364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kun kerron, hän vaatii lisää."

Sairaalloinen mustasukkaisuus on juuri tuota. _Sinä_ et voi tehdä mitään jotta se poistuisi, hänen itsensä pitäisi hakeutua terapiaan.

Tiedät kai, että tuollaiset suhteet usein päättyvät väkivaltaan? Poikaystäväsi eristää sinut ystävistäsi ja sukulaisistasi ja vähitellen alat uskoa, että on ihan oikein näyttää kaikki viestit hänelle ja pysyä kotona ja olla katsomatta ketään edes silmiin. Mutta kun mikään ei riitä niin hän ottaa käyttöön väkivallan.

Pakenisit kun vielä voit.

• ff

Mun mielestä ei oo olemassa muuta ratkaisua kuin se, että eroat välittömästi poikaystävästäsi... oikeesti. Tollanen mustasukkaisuus ei tuu koskaan helpottamaan, kohta oot käytännössä vankina omassa kodissas. Kuulostaa siltä, että poikaystäväsi ajattelee vain itseään, parisuhteessa tollanen ei toimi.

• usko huvikses

Nuorena sitä vielä sietää kaikenlaista. Viimeistään sitten kun keski-ikä lähestyy ja työelämän paineet kasvaa, ehkä lapsiakin paapottavana, huomaat että miehesi on vain perässäraahattava kivireki joka verottaa sinun jaksamistasi turhalla riitelyllä, kaventaa elämänpiiriäsi kyttäilyllään, surkastuttaa sosiaalisia suhteitasi outoudellaan, vie lopulta elämänilon. Eli ottaa, ottaa ja ottaa, itse et saa vastineeksi tuonlaisesta suhteesta mitään.

Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta! Usko saamiasi neuvoja ja etsi itsellesi uusi elämä jo nyt!

• Sinkkumies 30 v

Miksi te naiset kerta toisensa jälkeen alatte pyörimään tuollaisten miesten kanssa? Tykkäättekö te siitä että elämä miehen kanssa on jatkuvaa taistelua, epävarmuutta ja draamaa?

• niin miksi?

Niin mistä syystä seurustelet sen kanssa? ja mistä syystä annat sille salasanojasi? En minäkään niitä fiksuimpia ole mut en sentään anna salasanojani ikinä kenellekkään, enkä niitä vaadi myöskään tyttöystävältä. Jotkut asiat pitää pysyä yksityisinä. Ja sano yksikin hyvä syy mikset eroaisi siitä pojasta?
      Poikahan se on kun fiksu mies ei tee noin naiselle. ei määräile toisen tekemisiä.
      Sun elämäsi on paljon helpompaa jos jätät sen miehen heti. Tää on sulle hyvä neuvo.

• tuliko selväksi.

Ei ole pelkästään vainoharhainen. On selvä narsisti ja haluaa määrätä kaikista sun tekemisistäsi. Ei luota sinuun ja. eka virhe oli kun annoit salasanojasi sille ja niitä koodeja. Niin ei ikinä pidä tehdä vaikka olisi kuinka poikaystävä. Sun elämäsi tulee olemaan todella kurjaa jos jatkat sen miehen kanssa oleilua.Otat ystäväsi mukaan ja tapaat sen miehes. sitten sanot sille et tää suhde on ohi tässä ja nytten.
      Tee se jo tänään!

• Toistan sen saman kehoituksen mitä jo aiemmat kirjoittavat ovat sanoneet, eli juokse ja kovaa kun vielä voit. Miehesi mustasukkaisuus, tai peräti jopa vainoharhaisuus, ei tule loppumaan tuosta noin vain, vaan vaatii hänen omien asioiden ja asenteidensa perusteellista läpikäyntiä. Sitä prosessia voi tehdä kukaan muu kuin hän itse, mutta jos hän ei itse nää mitään ongelmaa käyttäytymisessään niin tuskimpa hän tuolle tielle edes eksyy.

Todennäköisesti joudut kokemaan aika helvetin ennenkuin pääset kaverista eroon, mutta tuollaista henkistä riippakiveä ei kenenkään tarvitse sietää (ja mitä pidemmälle menet sitä vaikeammaksi se käy). Sitäpaitsi jos kertomasi on täyttä totta, niin kuulostaa siltä, ettei hänen harjoittamasta henkisestä väkivallasta ole enää montaa askelta ennekuin homma käy fyysiseksi.

Suhteen katkaisu vaatii sinulta aikamoista rohkeutta, mutta aivan varmasti tunnet helpotusta päätöksen tehtyäsi. Toivottavasti sinulla on läheisiä ystäviä, jotka tukevat sinua prosessin aikana.

Miehesi tulee olemaan pitkän aikaa katkera päätöksesi jälkeen, joten varaudu siihen henkisesti.

Jaksamisia!

• onnee vaan...

Onks tää tottakaan tää aloitus.? Miksi naiset rakastuvat idiooteihin, narsistiin ja miehiin jotka käyttää hyväksi. Sua viedään kuin litran mittaa ja sä siedät sitä. Et siis halua jättää sitä. voi vit..tu sentään. Jos haluat elää orjana nii siitä vaan...

• mies ilman naista

Olen entistä vakuuttuneempi et en ikinä saa naista kun kaikki naiset rakastuu idiootteihin, narsisteihin ja miehiin jotka pitävät naistaan orjana.

• olkaa hiljaa

Miten se auttaa näitä naisia että te idiootit olette jokaisessa ketjussa vinkumassa kuinka hyviä miehiä olisitte ja syyllistätte tuntemattomia naisia siitä että he eivät olekaan valinneet JUURI TEITÄ elämänsä miehiksi? Virheitä sattuu ja useinkaan tuollainen käytös ei heti näy päällepäin (ap kylläkin näytti tietävän asiasta joten osittain hänen omaa syytään että on nyt tuossa jamassa).

• Miesssssssssssssssss

Sun mies on mustasukkainen ja paranoidinen luonne. Olen itse ollut parisuhteessa tuollaisen naisen kanssa. Jos olet suhteessa vielä jonkin aikaa lopulta totut siihen käytökseen ja lopulta oletkin sitten henkisesti rikki. Olethan sinä nytkin jo tottumassa siihen, ajattele jos mies olisi alkanut käyttäytyä viikon seurustelun jälkeen tuolla tavalla niin olisitko sietänyt sitä?

Sen voin kertoa ettei tuo tilanne tuosta parane koskaan vaikka kuinka yrittäisit. Ero on ainoa järkevä vaihtoehto. Mitä pikemmin sen parempi.

• Matias

Aikanaan seurustelin naisen kanssa, jolla oli ihan samanlaisia oikkuja. Piti raportoida, keiden kanssa vaihdan sähköposteja, keiden kanssa soittelen, ja minkälainen historia meillä noiden ihmisten kanssa on. MIhinkään en päässyt lähtemään kavereiden kanssa ilman, että raportteja vaaditttin etukäteen, jälkikäteen ja reissujen aikana.

Kestin sitä aikani, ja sitten tajusin ettei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: jäädä suhteeseen kärsimään koko ajan enemmän, tai lähteä suhteesta pois. Lähdin pois, ja sain naiselta lupauksen, että tämä tappaa itsensä. No ei tappanut.

Kun pääsin tuosta pois niin tuntui kuin olisi harso vedetty silmien edestä pois. Elämä alkoi tuntua todella paljon paremmalta!

Lähde pois siitä, ja tee se heti. Mitä kauemmin odotat, sitä vaikeampaa se on. Ota vaikka pari ystävääsi mukaan kun kerrot pojalle, että tämä oli tässä, yhteyttä ei enää pidetä. Varaudu kuitenkin siihen, että poika voi olla melkoinen riippakivi vielä jonkin aikaa suhteen jälkeenkin.

• kok. on

Itsesi tähden sinun tulee erota! Oletko jotenkin läheisriippuvainen tai liian kiltti kun et näe, että teistä kummankaan kohdalla kyse ei ole rakkaudesta? Mies, ei rakasta ketään, vähiten itseään? Sinä taas, kuvittelet rakastavasi.

Rakkaus on nimittäin sitä, että saa vapaasti olla sellainen kun haluaa ja on. Sinä et voi olla sinä, koska tyyppi kontrolloi jokaista liikettäsi. Siis tuo ei ole normaalia, senhän sinä ymmärrät? Ymmärrätkö sitä, että kun annoit hänelle pikkusormen kuvitellen lisääväsi luottamusta, hän käänti senkin sinua vastaan? Sinä et voi häntä parantaa eikä hän parane. Sairaalloinen mustasukkaisuus on se, mikä tuo otsikoita Iltalehteen: mustasukkainen mies tappoi vaimonsa jne tyylisiä..Jos oma henkesi on kallis, niin sinähän lopetat sen suhteen nyt nätisti kun vielä voit. Fiksua voisi olla mennä terapiaan hänen kanssaan ja ohjata hänet sievästi omaan asuntoonsa. Piste. Sinulla ei ole vaihtoehtoja. Kai nyt itse näet kun oman tekstisi luet, että hänhän vain käyttää sinua hyväkseen? Sinä olet törmännyt luonnehäiriöiseen, kukaties narsistiin. Ennen kuin tajuatkaan, hän vääntää asian niin että sinulla se ongelma on, ei hänellä.

Juokse kun vielä voit, en haluaisi lukea taas yhtä turhaa otsikkoa juorulehdistä..

• pöppeliinki84

Juokse ja lujaa. Itse olen nuo samat virheet tehnyt pari vuotta sitten, eikä tuo pääty mihinkään hyvään. Aja tyyppi ulos asunnostasi ja ilmoita että tää oli tässä. Luultavimmin uhkaa tapaa itsensä, niin ne kaikki tekee narsistit ja pahat riippakivet. Omista virheistäni oli pahin juuri se kun omaa puhelintasi ei saanut lukittua pin-koodin taakse joten koko ajan sai vahtia OMAA PUHELINTAAN jos joku sattuu laittamaan siihen viestiä tai vahongossa jätän siihen vaikkapa jonkun työkaverin viestin. Mutta vielä sitä pahempi virhe oli kerran tankatessa antaa hänelle pankkikorttini tunnusluku... Sehän tiesi sitten sitä että mies tankkasi kortillani esim reissuilla tankin täyteen, vaikka minun olisi pitänyt tankata oma autonikin. Ja palkkaa kuitenkin vain noin 300e kuussa...

• D.S.

On aivan olennaista ymmärtää, että luottamus on lopulta päätös, jonka ihminen tekee itse itselleen. Sitten kun sen päätöksen on tehnyt, niin siinä päätöksessä tulee pysyä. Ylpeyden pitää silloin taipua. Näin sen täytyy mennä. Pitää uskaltautua tulla haavoittuvaksi. Kun epäilyjä nousee mieleen, niin silloin pitää tietoisesti palata tähän päätökseen ja muistuttaa itselleen, että on päättänyt.

Luottamuksessa on sellainen valitettava piirre, että kun se kerran sitten menee, niin sitähän ei takaisin saa, vaikka mitä sanoja sanottaisiin.

• djdsgdfsd

Ap:n juttu vaikuttaa ihan samalta, ku mun kauan sitte ollut poikakaveri. Kummallakin ikää sen 16v. ja meno kävi niin tyhmäks ja katastrofaaliksi, Olin yhtenä kauniina päivän sitte törmän kaapinovee ja saanu pienen mustelman ja kuhmun päähäni nii se oli jo soittan poliiseille, et mut on pahoinpidelty ja sit seuraavan aamun piti mennä kuulusteluihin ja olin siel sillee, et WTF?? Poliisit sitte kertoili, et poikakaveri oli soittan ja sanon, et oli muka tällee käynny nii arvatkaa vaa oliko noloa korjata sekin väärinkäsitys, et ei mua kukaa oo pahoinpidelly vaan olin ite törmän oveen. Vittu miten sairasta.. mietin.

Välil ku olin tyttöjen kans uimarannalla nii 5 min välein soi puhelin ja sielt kokoajan tivattii, et "onks sun kaverit tärkeempiä, kuin minä?" ja sitte ku sanoin, et "no mitäs luulet" nii kauhee itku kohtaus..
      Onneks pääsin eroo mokomasta

• oppeliini

Jos sinun todella on aivan pakko hakea ongelmia ja vaikeuksia elämääsi, liimaa vain itsesi tuohon henkisesti sairaaseen ihmiseen. Sinä tiedät nyt jo ettet pysty auttamaan häntä omilla voimavaroillasi ja tiedoillasi. Hän tarvitsee ammatti-ihmisen pitkäaikaista terapiaa. Sinä ET ole tuo ihminen.

Jos tosissasi haluat autaa häntä, ohjaat hänet terapiaan.
      Teistä ei tietenkävn tarvitse tulla vihamiehiä, mutta tee sekä hänelle että itsellesi kristallin kirkkaasti selväksi että sinä et jatka henkilokohtaisempaa suhdetta hänen kanssaan. Hän on vapaa halutessaan etsimään muita ystäviä.

Aivan kuin sinäkin.

JA asuntosi ovet pysyvät hänelle kiinni. Hänellä ei ole sinne enää asiaa.

• onnee loppupeleissä

Sanoisin et olet ihan vääränlaisen miehen ittelles löytänyt. ei muuta kuin kamat kantoon ja uutta elämää ilman sitä narsistia suunnittelemaan. Sulla on tosi kurja tulevaisuus jos vielä kauan aikaa olet sen miehen kanssa.

• fishnchips344334

Mahtava termi tuo narstisti. Heti kun ensimmäisen kerran ilta-lehti toi esille käyttäytymishäiriön nimeltä narsismi, niitä on alkanut löytyä kaikkialta. Naapurinikin on varmasti narsisti kun ei viitsi tuoda minulle omia postejani samalla kun hakee omansa.

Kyseessä nyt vaan on ihan älyttömän mustasukkainen kaveri joka tosiaan tarvisee terapiaa ja pitkää sellaista.

• mies kysyy

Miksi päästät idiootti mustasukkaisen miehen kotiisi asumaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2118
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      39
      509
    Aihe