Kuka puhuja Helsingi Ry:llä kertoi näin?

Pikkupoikana silloin

Puhuja oli väitellyt erään epäuskoisen ihmisen kanssa. Tämä epäuskoinen oli sanonut, että ihminen on kehittynyt apinasta eikä siksi ole Jumalan luoma. Puhuja kertoi kysyneensä mieheltä, että
- Mitä jos vaimosi sitten joku päivä pyöräyttää apinan?

Koko seuraväki räjähti nauramaan. Jäi mieleen tämä humoristinen kohtaus yleensä niin vakavista seurapuheista.

19

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seurakunnan

      reaktio osoittaa vain, miten typerää porukkaa Helsingin ry:llä on.

      • Oretna

        Onneksi ei enää saarnata, kuten 40 vuotta sitten, että maailma luotiin 6000 vuotta sitten. Jotain viisastumista on siis tapahtunut. Kuitenkin puhujat pitävät yhä vedenpaisumusta historiallisena tositapahtumana, vaikka nykyisen tietämyksen mukaan tällaista maailmanlaajuista tulvaa ei ole ollut koskaan.


      • neljäyksviitonen
        Oretna kirjoitti:

        Onneksi ei enää saarnata, kuten 40 vuotta sitten, että maailma luotiin 6000 vuotta sitten. Jotain viisastumista on siis tapahtunut. Kuitenkin puhujat pitävät yhä vedenpaisumusta historiallisena tositapahtumana, vaikka nykyisen tietämyksen mukaan tällaista maailmanlaajuista tulvaa ei ole ollut koskaan.

        Olet vääräss'ä Oretna-hyvä. Niitä on ollut jopa useita. Ja evidenssiäkin löytyy. Mekanismi on esim. seuraava: Vuorten ympäröimään "kattilaan" jää valtava jäämassa, joka aikojen kuluessa silmaston lämmetessä sulaa. Jossain vaiheessa tulee riittävän suuri sade, joka "murtaa kamelin selän" ylhäällä oleva luonnonpato murtuu ja vedenpaisumus täyttää kaiken silminkantamattomiin.
        Kun sen ajan ihmisen "maailma" ei niin valtavan suuri ollut, hänestä kyllä näytti siltä, että "koko maailma" hukkui.
        Todennäköisesti Gipralttarin salmeakaan ei aina ole ollut, voi vain kuvitella millainen vedenpaisumus on syntynyt kun Atlantti on puskenut yhtäkkiä alaville maille ja täyttänyt välimeren nykyisen altaan.
        Että äläpä höpötä ennekuin otat selvää...

        Jumala pystyy tekemään kyllä vedenpaisumuksen jos haluaa, vaikkapa sitten tsunamilla, kuten viime vuosina olemme havainneet, eivätköhän nekin paikallisesti melkoisia vedenpaisumuksia ole olleet, vai mitä olet mieltä?


      • god is god & son
        neljäyksviitonen kirjoitti:

        Olet vääräss'ä Oretna-hyvä. Niitä on ollut jopa useita. Ja evidenssiäkin löytyy. Mekanismi on esim. seuraava: Vuorten ympäröimään "kattilaan" jää valtava jäämassa, joka aikojen kuluessa silmaston lämmetessä sulaa. Jossain vaiheessa tulee riittävän suuri sade, joka "murtaa kamelin selän" ylhäällä oleva luonnonpato murtuu ja vedenpaisumus täyttää kaiken silminkantamattomiin.
        Kun sen ajan ihmisen "maailma" ei niin valtavan suuri ollut, hänestä kyllä näytti siltä, että "koko maailma" hukkui.
        Todennäköisesti Gipralttarin salmeakaan ei aina ole ollut, voi vain kuvitella millainen vedenpaisumus on syntynyt kun Atlantti on puskenut yhtäkkiä alaville maille ja täyttänyt välimeren nykyisen altaan.
        Että äläpä höpötä ennekuin otat selvää...

        Jumala pystyy tekemään kyllä vedenpaisumuksen jos haluaa, vaikkapa sitten tsunamilla, kuten viime vuosina olemme havainneet, eivätköhän nekin paikallisesti melkoisia vedenpaisumuksia ole olleet, vai mitä olet mieltä?

        Mitenköhän se jumala sen tsunamin tekee noin niin kuin metafyysisesti? Kohottaa kätensä, osoittaa sormella vai napsauttaa sormiaan? Vai peräti vaan murahtaa jotain sinne päin kuin Paavo M. Petäjä, täh?? Pikkasen eppäilyttää kyllä.


      • Oretna
        neljäyksviitonen kirjoitti:

        Olet vääräss'ä Oretna-hyvä. Niitä on ollut jopa useita. Ja evidenssiäkin löytyy. Mekanismi on esim. seuraava: Vuorten ympäröimään "kattilaan" jää valtava jäämassa, joka aikojen kuluessa silmaston lämmetessä sulaa. Jossain vaiheessa tulee riittävän suuri sade, joka "murtaa kamelin selän" ylhäällä oleva luonnonpato murtuu ja vedenpaisumus täyttää kaiken silminkantamattomiin.
        Kun sen ajan ihmisen "maailma" ei niin valtavan suuri ollut, hänestä kyllä näytti siltä, että "koko maailma" hukkui.
        Todennäköisesti Gipralttarin salmeakaan ei aina ole ollut, voi vain kuvitella millainen vedenpaisumus on syntynyt kun Atlantti on puskenut yhtäkkiä alaville maille ja täyttänyt välimeren nykyisen altaan.
        Että äläpä höpötä ennekuin otat selvää...

        Jumala pystyy tekemään kyllä vedenpaisumuksen jos haluaa, vaikkapa sitten tsunamilla, kuten viime vuosina olemme havainneet, eivätköhän nekin paikallisesti melkoisia vedenpaisumuksia ole olleet, vai mitä olet mieltä?

        "Olet vääräss'ä Oretna-hyvä. Niitä on ollut jopa useita."


        Aivan niin. Paikallisia vedenpaisumuksia on ollut tiettävästi useita. Tarkoitin mainitsemallani maailmanlaajuisella tulvalla Vanhan Testamentin vedenpaisumuskertomusta. Tässä lisää siitä aiheesta:

        Vedenpaisumus – totta vai tarua?

        Vedenpaisumuskertomuksia on monien kansojen kokemista paikallisista tulvista syntyneessä, aikojen kuluessa eri muotoihin muuttuneessa perimätiedossa. Juutalaisten keskuudessa elänyt versio on otettu Raamattuun.

        Vanhan Testamentin kertomuksen 1. Moos. 6:9-8:19 mukaan vedenpaisumus ei ollut paikallinen tulva vaan koko maapalloa koskeva niin, että kaikki vuoretkin peittyivät sen alle. Kestoaikakin oli varsin pitkä, noin yksi vuosi. Nooan sanotaan rakentaneen niin sanotun arkin eli laivan itsensä, vaimonsa, poikiensa ja heidän vaimojensa pelastamiseksi. Lisäksi arkkiin piti ottaa kaikkia eläimiä, jotta eläinkunta ei tuhoutuisi. Arkin pituudeksi mainitaan 300 kyynärää eli 180 metriä, leveydeksi 50 kyynärää eli 30 metriä ja korkeudeksi 30 kyynärää eli 18 metriä. Tämän autolautan kokoisen aluksen Nooan on täytynyt rakentaa kolmen poikansa kanssa muutamassa vuosikymmenessä pystymetsästä pronssikautisilla työkaluilla.

        Monet seikat kyseenalaistavat vedenpaisumuskertomuksen paikkansa pitävyyden. Arkkiin olisi pitänyt kuljettaa lentorahtina eläimiä eri mantereilta, esimerkiksi pussieläimiä Australiasta ja laiskiaisia y.m. Etelä-Amerikasta. Hyönteisten, pieneläimien ja isompien eläinten sijoittaminen olisi vaatinut satojen tuhansien rasioiden, lokerikkojen, häkkien ja akvaarioiden valmistamisen. Akvaarioiden siksi, että suolaisen meriveden sekoittuminen makeaan veteen olisi surmannut suurimman osan makean veden kalalajeista. Erityisruokavalion järjestäminen koalakarhuille, pandoille ynnä muille olisi ollut vaikeaa. Eläinten jätösten siivoaminen olisi ollut ylivoimaista kahdeksalle ihmiselle. Kasvikunta ja suurin osa siemenistä olisi tuhoutunut ja suolainen vesi pilannut maaperän. Tästä ekokatastrofista toipuminen olisi kestänyt niin kauan, että arkista purkautuneet eläimet olisivat kuolleet nälkään.

        Rekisteriraamatun eli Biblia 1776:n alussa on kaavio, jossa on esitetty Calovin, Calvinin ja Lutherin laskemia aikoja Raamatussa mainituille tapahtumille. Niiden mukaan vedenpaisumus alkoi 2344...2314 eKr.
        Egyptologien tutkimusten mukaan faaraot hallitsivat Egyptiä vuodesta 3000 eKr alkaen vuoteen 30 eKr. Hallituskausissa ei näy katkosta, joten mahdollisen vedenpaisumuksen on täytynyt alkaa tätä aikaisemmin. Australian alkuasukkaiden eli aboriginaalien on todettu harjoittaneen metsästäjä-keräilijäkulttuuriaan yhtäjaksoisesti 40 000 vuoden ajan, joten joudutaan yhä kauemmas. Uusinta tietoa on saatu Grönlannin ja Etelämantereen jäätiköistä poratuista näytteistä. Niihin vangiksi jääneistä pienistä ilmakuplista on voitu määrittää ilmasto-olosuhteet satojen tuhansien vuosien ajalta. Mitään merkkiä maailmanlaajuisesta tulvasta ei ole löytynyt. Lisäksi jos tulvavesi olisi peittänyt nämä jäätiköt, ne olisivat nousseet irti alustastaan, ajautuneet jonnekin muualle ja sulaneet suurelta osin. Tällöin ei olisi mahdollista porata näytteitä, jotka ulottuvat satojen tuhansien vuosien päähän.

        Jeesus viittaa Uudessa Testamentissa vedenpaisumuskertomukseen:
        Matt. 24:37-39: ”Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee.”
        Luuk. 17:26-27: ”Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan päivinä oleva. Ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, ja tulva tuli ja tuhosi heidät kaikki.”

        Jeesus näyttää pitäneen Vanhassa Testamentissa mainittua vedenpaisumusta historiallisena tositapahtumana. Jeesus oli kristinuskon mukaan sekä Jumala että ihminen. On mahdollista, että Jeesus oli ihmisluontonsa puolesta sidottu sen ajan maailmankuvaan. Toinen vaihtoehto on, että Jeesus tiesi, ettei vedenpaisumusta ole tapahtunut, mutta hän kuitenkin käytti sitä vertauskuvallisessa mielessä puheensa osana, koska se kertomus oli kuulijoille yleisesti tunnettu.

        Jos luonnossa oleva ilmoitus ei tue Vanhan Testamentin kertomusta, on perustellumpaa uskoa luonnossa olevaa ilmoitusta, koska siitä voidaan tehdä havaintoja.


      • Eläimet arkkiin
        Oretna kirjoitti:

        "Olet vääräss'ä Oretna-hyvä. Niitä on ollut jopa useita."


        Aivan niin. Paikallisia vedenpaisumuksia on ollut tiettävästi useita. Tarkoitin mainitsemallani maailmanlaajuisella tulvalla Vanhan Testamentin vedenpaisumuskertomusta. Tässä lisää siitä aiheesta:

        Vedenpaisumus – totta vai tarua?

        Vedenpaisumuskertomuksia on monien kansojen kokemista paikallisista tulvista syntyneessä, aikojen kuluessa eri muotoihin muuttuneessa perimätiedossa. Juutalaisten keskuudessa elänyt versio on otettu Raamattuun.

        Vanhan Testamentin kertomuksen 1. Moos. 6:9-8:19 mukaan vedenpaisumus ei ollut paikallinen tulva vaan koko maapalloa koskeva niin, että kaikki vuoretkin peittyivät sen alle. Kestoaikakin oli varsin pitkä, noin yksi vuosi. Nooan sanotaan rakentaneen niin sanotun arkin eli laivan itsensä, vaimonsa, poikiensa ja heidän vaimojensa pelastamiseksi. Lisäksi arkkiin piti ottaa kaikkia eläimiä, jotta eläinkunta ei tuhoutuisi. Arkin pituudeksi mainitaan 300 kyynärää eli 180 metriä, leveydeksi 50 kyynärää eli 30 metriä ja korkeudeksi 30 kyynärää eli 18 metriä. Tämän autolautan kokoisen aluksen Nooan on täytynyt rakentaa kolmen poikansa kanssa muutamassa vuosikymmenessä pystymetsästä pronssikautisilla työkaluilla.

        Monet seikat kyseenalaistavat vedenpaisumuskertomuksen paikkansa pitävyyden. Arkkiin olisi pitänyt kuljettaa lentorahtina eläimiä eri mantereilta, esimerkiksi pussieläimiä Australiasta ja laiskiaisia y.m. Etelä-Amerikasta. Hyönteisten, pieneläimien ja isompien eläinten sijoittaminen olisi vaatinut satojen tuhansien rasioiden, lokerikkojen, häkkien ja akvaarioiden valmistamisen. Akvaarioiden siksi, että suolaisen meriveden sekoittuminen makeaan veteen olisi surmannut suurimman osan makean veden kalalajeista. Erityisruokavalion järjestäminen koalakarhuille, pandoille ynnä muille olisi ollut vaikeaa. Eläinten jätösten siivoaminen olisi ollut ylivoimaista kahdeksalle ihmiselle. Kasvikunta ja suurin osa siemenistä olisi tuhoutunut ja suolainen vesi pilannut maaperän. Tästä ekokatastrofista toipuminen olisi kestänyt niin kauan, että arkista purkautuneet eläimet olisivat kuolleet nälkään.

        Rekisteriraamatun eli Biblia 1776:n alussa on kaavio, jossa on esitetty Calovin, Calvinin ja Lutherin laskemia aikoja Raamatussa mainituille tapahtumille. Niiden mukaan vedenpaisumus alkoi 2344...2314 eKr.
        Egyptologien tutkimusten mukaan faaraot hallitsivat Egyptiä vuodesta 3000 eKr alkaen vuoteen 30 eKr. Hallituskausissa ei näy katkosta, joten mahdollisen vedenpaisumuksen on täytynyt alkaa tätä aikaisemmin. Australian alkuasukkaiden eli aboriginaalien on todettu harjoittaneen metsästäjä-keräilijäkulttuuriaan yhtäjaksoisesti 40 000 vuoden ajan, joten joudutaan yhä kauemmas. Uusinta tietoa on saatu Grönlannin ja Etelämantereen jäätiköistä poratuista näytteistä. Niihin vangiksi jääneistä pienistä ilmakuplista on voitu määrittää ilmasto-olosuhteet satojen tuhansien vuosien ajalta. Mitään merkkiä maailmanlaajuisesta tulvasta ei ole löytynyt. Lisäksi jos tulvavesi olisi peittänyt nämä jäätiköt, ne olisivat nousseet irti alustastaan, ajautuneet jonnekin muualle ja sulaneet suurelta osin. Tällöin ei olisi mahdollista porata näytteitä, jotka ulottuvat satojen tuhansien vuosien päähän.

        Jeesus viittaa Uudessa Testamentissa vedenpaisumuskertomukseen:
        Matt. 24:37-39: ”Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee.”
        Luuk. 17:26-27: ”Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan päivinä oleva. Ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, ja tulva tuli ja tuhosi heidät kaikki.”

        Jeesus näyttää pitäneen Vanhassa Testamentissa mainittua vedenpaisumusta historiallisena tositapahtumana. Jeesus oli kristinuskon mukaan sekä Jumala että ihminen. On mahdollista, että Jeesus oli ihmisluontonsa puolesta sidottu sen ajan maailmankuvaan. Toinen vaihtoehto on, että Jeesus tiesi, ettei vedenpaisumusta ole tapahtunut, mutta hän kuitenkin käytti sitä vertauskuvallisessa mielessä puheensa osana, koska se kertomus oli kuulijoille yleisesti tunnettu.

        Jos luonnossa oleva ilmoitus ei tue Vanhan Testamentin kertomusta, on perustellumpaa uskoa luonnossa olevaa ilmoitusta, koska siitä voidaan tehdä havaintoja.

        >>Arkkiin olisi pitänyt kuljettaa lentorahtina eläimiä eri mantereilta, esimerkiksi pussieläimiä Australiasta ja laiskiaisia


    • 415nen

      jaa-a sen kun tietäis. mutta eiköhän se riitä, että uskoo, että "Hän säät ja ilmat säätää ja aallot tainnuttaa..."

      • Jos kerran pystyy

        Miksi ei tää Jumala tainnuttanut aaltoja vaan hukutti Estonian, mukana manehtyi satoja ihmisiä. Pikkuvauvoja, odottavia äitejä, vanhuksia.


    • kokemuksesta tietoa

      Apinasta ollaa kehittyneet, sehän on päivänselvä, ollaankin kehittyneet aikamoiseksi tappajaksi, usein mitä uskovaisempi sen vähempi pitää esim. lemmikkieläimistä.

      • ??

        Jos ollaan apinoista kehitytty, ja on apinoita ja ihmisiä niin missä majailee näitten välimuoto??


      • Oretna
        ?? kirjoitti:

        Jos ollaan apinoista kehitytty, ja on apinoita ja ihmisiä niin missä majailee näitten välimuoto??

        Endogeenisten retrovirusten löytyminen ihmisten ja apinoiden DNA-juosteiden samoista paikoista viittaa siihen, että ihmisillä ja apinoilla on ollut yhteinen kantamuoto. En kuitenkaan ainakaan vielä usko, että tästä kantamuodosta olisi voinut kehittyä nykyihminen sattumanvaraisten mutaatioiden kautta. Mielestäni tähän on tarvittu suunniteltua perimämuutosten ohjailua. Suunnittelijan olemassaolo onkin sitten jo isompi kysymys.


      • vanahasen tatu
        ?? kirjoitti:

        Jos ollaan apinoista kehitytty, ja on apinoita ja ihmisiä niin missä majailee näitten välimuoto??

        Välimeren molemmin puolin sekä yleisemmin eteläisellä pallonpuoliskolla.


      • näkee sen
        vanahasen tatu kirjoitti:

        Välimeren molemmin puolin sekä yleisemmin eteläisellä pallonpuoliskolla.

        Niin...kyllähän sen näkee...


      • 6+9
        Oretna kirjoitti:

        Endogeenisten retrovirusten löytyminen ihmisten ja apinoiden DNA-juosteiden samoista paikoista viittaa siihen, että ihmisillä ja apinoilla on ollut yhteinen kantamuoto. En kuitenkaan ainakaan vielä usko, että tästä kantamuodosta olisi voinut kehittyä nykyihminen sattumanvaraisten mutaatioiden kautta. Mielestäni tähän on tarvittu suunniteltua perimämuutosten ohjailua. Suunnittelijan olemassaolo onkin sitten jo isompi kysymys.

        Ei ole tarvittu suunnittelijaa ihmisen sen kummemmin kuin muunkaan elollisen synnyssä.

        (Kristityt) ihmiset kuvittelevat olevansa luomakunnan kruunu, johon kaikki evoluutio on tähdännyt. Totuus kuitenkin on, että ihminen on vain eläin, jolla on isot aivot ja näppärät kädet, joiden avulla on sopeutunut elämään maapallolla. Evoluutio ei pääty ihmiseen. Jos elinolot maapallolla muuttuvat niin evoluutio muuttaa ihmistä. Mihin suuntaan, sitä ei kukaan tiedä.


    • ihan kiva

      joo
      kyllä seurapuheissa joskus kuulee jonkun sutkauksen.
      Ei VL:t tiukkapipoja ole, vaikka joskus joku asiasta tietämätön niin väittäisikin.
      Asiat ovat kyllä tärkeysjärjestyksessä ja kun tärkeimmät asiat ovat kunnossa,
      niin jokapäiväinen elämäkin on yleensä ihan mukavaa.

      Itse tykkään kuunnella vanhoja puheita.
      Niistä löytyy tosi helmiä ja huumoriakin välillä.

      • Joskus lähtee.

        Yhden hyvän sutkausen muistan eräästä seurapuheesta vl-häissä, kun puhuja neuvoi nuorta avioparia elämän myöhemmissä vaiheissa: "Kun huomaatte jonkun lapsista haiskahtavan, kannattaa vaan ottaa itse lapsi ja käydä pylly pesemässä eikä odottaa, että puoliso huomaa ja hoitaa. Eihän silläkään teolla taivaaseen pääse, mutta parisuhteessa seuraavaan päivään...")

        Viisaasti ja humoristisesti sanottu.


    • Putous-

      huumori naurattaa ihan lätkänä.

    • 16

      Miksi se jumala niitä vedenpaisumuksia järjestää? Eikös sen pitäisi lämpimästi rakastaa kaikkia ihmisiä?

    • VL-taikauskoa

      Tämä on just sitä vl-taikauskoa, kuten sekin, että "ehkäisyn vuoksi syntymättömät lapset tulevat äidin korvaan huutamaan kuolinvuoteella."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe