Koiraongelmia & ongelmattomia koiria 2.

canis.familiaris

Lainaan:Discovery

"Simpanssi saattaa olla ihmisen lähin sukulainen, mutta simpanssit eivät ymmärrä ihmistä yhtä hyvin kuin koirat. Tuoreen tutkimuksen mukaan koirat keskittyvät ihmiseen paljon tarkemmin.

Koirat nimittäin ymmärtävät ihmisen osoittavia käsimerkkejä paljon paremmin kuin esimerkiksi simpanssit, kertoo PLoS ONE -tiedelehti. Simpansseja ei tuoreen tutkimuksen mukaan edes kiinnosta, kun ihminen osoittaa eri tavaroita, mutta koirat keskittyvät osoittamiseen ja tietävät tarkalleen, mitä ihminen haluaa koiran tekevän.

Tutkimusten mukaan näyttää myös siltä, että koirilla tämä ymmärtämiskyky on jo synnynnäinen, sillä kuusiviikkoinen koiranpentukin ymmärtää tiettyjä osoittavia käsimerkkejä ilman minkäänlaista kouluttamista. Todennäköisesti vuosien saatossa ihmisen kanssa eläneille koirille on kehittynyt kyky keskittyä ja ymmärtää ihmisen visuaalista kommunikointia.

On todettu, että kissatkin ymmärtävät myös ihmisen osoittamisia, mutta tutkijat joutuivat valitsemaan ymmärtävät kissat satojen kissojen joukosta. Täten uskotaan, että vain tietynlaiset kissat jakavat koirien kanssa samaisen kyvyn ymmärtää ihmistä.

Koiraroduissakin oli eroja. Tiedemiehet saivat selville, että lintukoirat ja lammaskoirat olivat parempia ymmärtämään ihmistä kuin esimerkiksi metsästyskoirat tai suojelukoirat"

Niimpä niin.
Muistilapuksi aijemmat ketjut.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10002758 Jupinaa
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9856823 Sitä&Tätä
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9889797 Luonnemääritelmiäkö?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9949026 Tietoa vai huuhaata?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9526233 Näistä on tulossa arkipäivää
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9583140 Laiminlyödäänko pientenkoirien
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10054970
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10088540
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10417063 Koiraongelmia & ongelmattomia koiria 1.

103

439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

Tämä em.tutkimus mm. voisi vahvistaa vielä sitäkin, että koira pyrkii apinoimaan ihmistä, eli heijastaa omistajaansa. Tämä useimmin pitää paikkansa, ellei koiran luonnetta ole tumpattu.

Koira myös paikka ihmisen aiheuttamia puutteita. Vartiointi, merkkaus, ilmaisut..jne..Jos näihin ei vastaa (tietynluonteiset koirat) niin koira alkaa oireilemaan jommalla kummallla päällään. Tekemällä tai ääntämällä.
      Jos ihminen ei reagoi näihinkään vaikutus ulottuu fyysiseen ja/tai henkiseenkin puoleen.....?

• koiran_ehdoilla

Koirat ovat myös niin uskomattoman hyviä lukemaan ihmisen nopeitakin ilmeitä. Tälläkin palstalla juteltiin tästä "tietääkö koira että se on tehnyt väärin jos se on tuhonnut kotona paikkoja". Tilanne siinä keskustelussa taisi olla se että jos koira on tehnyt tuhoja kotona, ja vaikka sitä ei olla koskaan rankaistu tuhojen tekemisestä eikä olla silläkään kertaa koiralle vihaisia niin silti koira käyttäytyy arasti tai varovaisesti.

Olisiko siinäkin tilanteessa ollut kyse siitä, että koira ei tiedä tehneensä "tuhmasti" mutta vaan lukee kotiintulevan ihmisen nopeitakin (mikro)ilmeitä (harmistus/säikähdys/hetkellinen ärtymys tuhon nähtyä) erittäin tehokkaasti ja käyttäytyy sen takia mielistelevästi tai lepytteleväksi. Tämä lepyttelevä käytös tulkitaan ihmisen näkökulmasta sitten anteeksipyytelyksi tai syyllisyyden ilmaisuksi, vaikka saattaapi olla että koira on onnellisen tietämätön siitä että on tehnyt jotain väärin mutta huomaa kyllä että omistaja on nyt vähän ärtynyt ja reagoi siihen.

• canis.familiaris

Totta. Koira tosiaan lukee tarkasti ihmisen ilmeitä. (tarkennettuna kasvojen vasentapuolta /silmänalue) Se kasvojen ilme on yleensä se määräävätekijä, jota ei voi teeskennellä. Esimerkiksi, jos ajattelee miten silmänalue muuttuu hyvinkin pienestä eleestä hyvin erillaiseksi. (kokeile hitaasti hymy, yrmy jne..ja siltä väliltä ja huomioi)

Ihmisiä on vasen ja oikea kätisiä. Onko koira? Nimittäin olen laittanut sellaisen merkille, että osa koirista syö esim.luutaan vasemmalla puolella ja osa oikealla?
        Onko tälläisillä koirilla eroja, kuten on vas. ja oikea kätisillä ihmisillä ja lähinnä aivopuoliskojen käyttöä. (olen vas.kätinen)

Vasenkätisiä on luonnehdittu tietyin asioin (luovuus jne.). Koiria on myös hyvin erillaisia ja tapaisia. Vaikuttaako koiraan tämä sama?

Koira, jota ohjataan kovalla asenteella ja ehkä alistamalla. syntyykö koiralle tämän johdosta puuttellinen "lukutaito" ihmisestä, koska ei vapaasti ole voinut tätä "katsomista silmiin" tehdä (alistuneisuus) tai koiran mielenkiinto on siihen lakannut.? Hyvä pohdittava itse kenellekkin.

Kaiken laumahässäkän keskellä on myös niitä, jotka ei koiran anna katsoa "silmiin" että ei haasta tai jotain...miksi näiden ihmisten koiria (alistus) vaivaa tämä koiran lukutaito enemmän??. Kädettömän koiralla on sama.
        Huomion olen tehnyt jo aiiiiika kauan sitten.

• koiran_ehdoilla
        canis.familiaris kirjoitti:

Totta. Koira tosiaan lukee tarkasti ihmisen ilmeitä. (tarkennettuna kasvojen vasentapuolta /silmänalue) Se kasvojen ilme on yleensä se määräävätekijä, jota ei voi teeskennellä. Esimerkiksi, jos ajattelee miten silmänalue muuttuu hyvinkin pienestä eleestä hyvin erillaiseksi. (kokeile hitaasti hymy, yrmy jne..ja siltä väliltä ja huomioi)

Ihmisiä on vasen ja oikea kätisiä. Onko koira? Nimittäin olen laittanut sellaisen merkille, että osa koirista syö esim.luutaan vasemmalla puolella ja osa oikealla?
        Onko tälläisillä koirilla eroja, kuten on vas. ja oikea kätisillä ihmisillä ja lähinnä aivopuoliskojen käyttöä. (olen vas.kätinen)

Vasenkätisiä on luonnehdittu tietyin asioin (luovuus jne.). Koiria on myös hyvin erillaisia ja tapaisia. Vaikuttaako koiraan tämä sama?

Koira, jota ohjataan kovalla asenteella ja ehkä alistamalla. syntyykö koiralle tämän johdosta puuttellinen "lukutaito" ihmisestä, koska ei vapaasti ole voinut tätä "katsomista silmiin" tehdä (alistuneisuus) tai koiran mielenkiinto on siihen lakannut.? Hyvä pohdittava itse kenellekkin.

Kaiken laumahässäkän keskellä on myös niitä, jotka ei koiran anna katsoa "silmiin" että ei haasta tai jotain...miksi näiden ihmisten koiria (alistus) vaivaa tämä koiran lukutaito enemmän??. Kädettömän koiralla on sama.
        Huomion olen tehnyt jo aiiiiika kauan sitten.

Oma koiralla huomasi hyvin kuinka pikkuhiljaa alkoi katsomaan silmiin enemmän ja enemmän, alkuun minulle tultuaan vältteli suorastaan. Myös alkuun selvästi koki sen, että vieraat ihmiset ja etenkin miehet katsovat silmiin, uhkaavana. Nykyään hakee myös uusiin tuttavuuksiin hyvin katsekontaktia. Olen siis alusta saakka vahvistanut erittäin paljon katsekontaktia sekä arkielämässä että esim. tokon yhteydessä ja myös erilaisissa itsehillintätreeneissä (esim. ei saa ottaa namia kädeltä/maasta suoraan vaan katsomalla silmiin saa luvan ottaa namin jne.), eli töitä sen eteen on tehty. Positiivinen muutos ehdottomasti koiran kanssa tehtävän yhteistyön ja etenkin koiran hyvinvoinnin kannalta!!

• ?
        koiran_ehdoilla kirjoitti:

Oma koiralla huomasi hyvin kuinka pikkuhiljaa alkoi katsomaan silmiin enemmän ja enemmän, alkuun minulle tultuaan vältteli suorastaan. Myös alkuun selvästi koki sen, että vieraat ihmiset ja etenkin miehet katsovat silmiin, uhkaavana. Nykyään hakee myös uusiin tuttavuuksiin hyvin katsekontaktia. Olen siis alusta saakka vahvistanut erittäin paljon katsekontaktia sekä arkielämässä että esim. tokon yhteydessä ja myös erilaisissa itsehillintätreeneissä (esim. ei saa ottaa namia kädeltä/maasta suoraan vaan katsomalla silmiin saa luvan ottaa namin jne.), eli töitä sen eteen on tehty. Positiivinen muutos ehdottomasti koiran kanssa tehtävän yhteistyön ja etenkin koiran hyvinvoinnin kannalta!!

Eikö sun mielestä se silmiin katselu ole vähän eri asia vieraitten ja oman perheen jäsenten kesken? Kyllä minun koirani hakee minuun katsekontaktia ja tuijotellaan toisiamme silmiin välillä pitkät tovit... Kuitenkin oma koirani selvästi ahdistuu, jos esim. kaupungilla kulkiessa vieras ihminen ottaa siihen katsekontaktin tai muuten vain tuijottaa liian intensiivisesti ja pitkään. Totuushan nimittäin on, että koiran ja myös monien muiden eläinten elekielessä katsekontakti on haaste / uhkaus, ja jos katsekontakti otetaan, siitä on hyvin usein seurauksena tappelu.

Olen saanut aikoinaan ohjeen, että vierasta koiraa ei pidä missään nimessä katsoa silmiin tai huomioida mitenkään, koira voi käydä päälle jos on sen laatuinen. Oma koirani ei ole aggressioon taipuvainen, mutta pelkää ja ahdistuu kyylääviä ihmisiä.

Kyllä kai koirillakin on sen verran järkeä, että osaavat tehdä eron oman laumansa ja vieraitten välillä, ja omia perheen jäseniä -niin kissoja, koiria kuin ihmisiäkin katsellaan silmiin ja se on osa keskusteluakin meidän eri lajisten, mutta samaan laumaan kuuluvien välillä, mutta jos vieras koira, kissa, ihminen tulee tuijottelemaan, niin siitä ei useimmat koirat tykkää.

Minusta siitä pitäisi tiedottaa ihmisille enemmän, että ei otettaisi siihen ventovieraaseen murreen katsekontaktia, ja hymyiltäisi ja alettaisi juttelemaan, vaikka se olisi kuinka leppoisan näköinen nallukka, sillä koira saattaa ymmärtää nämä lähestymiset aivan eri tavalla, kuin ihminen ne tarkoittaa.

• ? kirjoitti:

Eikö sun mielestä se silmiin katselu ole vähän eri asia vieraitten ja oman perheen jäsenten kesken? Kyllä minun koirani hakee minuun katsekontaktia ja tuijotellaan toisiamme silmiin välillä pitkät tovit... Kuitenkin oma koirani selvästi ahdistuu, jos esim. kaupungilla kulkiessa vieras ihminen ottaa siihen katsekontaktin tai muuten vain tuijottaa liian intensiivisesti ja pitkään. Totuushan nimittäin on, että koiran ja myös monien muiden eläinten elekielessä katsekontakti on haaste / uhkaus, ja jos katsekontakti otetaan, siitä on hyvin usein seurauksena tappelu.

Olen saanut aikoinaan ohjeen, että vierasta koiraa ei pidä missään nimessä katsoa silmiin tai huomioida mitenkään, koira voi käydä päälle jos on sen laatuinen. Oma koirani ei ole aggressioon taipuvainen, mutta pelkää ja ahdistuu kyylääviä ihmisiä.

Kyllä kai koirillakin on sen verran järkeä, että osaavat tehdä eron oman laumansa ja vieraitten välillä, ja omia perheen jäseniä -niin kissoja, koiria kuin ihmisiäkin katsellaan silmiin ja se on osa keskusteluakin meidän eri lajisten, mutta samaan laumaan kuuluvien välillä, mutta jos vieras koira, kissa, ihminen tulee tuijottelemaan, niin siitä ei useimmat koirat tykkää.

Minusta siitä pitäisi tiedottaa ihmisille enemmän, että ei otettaisi siihen ventovieraaseen murreen katsekontaktia, ja hymyiltäisi ja alettaisi juttelemaan, vaikka se olisi kuinka leppoisan näköinen nallukka, sillä koira saattaa ymmärtää nämä lähestymiset aivan eri tavalla, kuin ihminen ne tarkoittaa.

Kyllähän se on eri asia,tuijotella omaa kuin toisten.Ihan hyvä perusasia tuo on muistaa vieraitten koirien kanssa.
        Uskon myös,että koira osaa erottaa erilaiset katselut.Ihan samoin kuin toisten koirien.
        tosin tässä tullaan taas siihen,että miten hyvä se on sitä kieltä lukemaan.Ristiriidat tulee helposti,jos ei ole kovin hyvä.
        Koiria on tuossakin erilaisia(rodutkin osaltaan voi vaikuttaa).Joku saattaa ihan rennosti itsekkin tuijottaa ihan itsestään ihmistä.Ilman uhkaa.Toinen välttää kaikintavoin(vierasta).Joku ottaa sen uhkana ja kovin täpäkät puolustushaluiset saattaa ottaa sen aina haasteena,eikä itse pahemmin muuten toista tuijota.
        Osalla on kyse itsevarmuudesta,mutta jotkut piirteet myös sen voi tehdä,miten koira reagoi tai ottaa itse selkeää tuijottelua.
        Tuolla olikin puhetta ohjaajaherkistä koirista.Siinä esim.koirista,jotka lukee tarkkaan ihmistä,varsinkin omiaan.Ne myös erottaa hyvin herkästi,millä mielellä mikin ihminen tekee.Jopa katseen merkityksen eri tilanteessa.
        Kyllä itse voin omiani tuijotella,vaikka kuinka intenssiivisesti.Mielenkiintoista sitten ollutkin,miten kukin reagoi.
        Mutta joillekin omilleni en välttämättä sitä suosittelisi muiden tekevän.Siis turhaa sananmukaista tujottelua.
        Normaalit jutut nyt kaikki pitäisi kestää.

• ?
        molossi kirjoitti:

Kyllähän se on eri asia,tuijotella omaa kuin toisten.Ihan hyvä perusasia tuo on muistaa vieraitten koirien kanssa.
        Uskon myös,että koira osaa erottaa erilaiset katselut.Ihan samoin kuin toisten koirien.
        tosin tässä tullaan taas siihen,että miten hyvä se on sitä kieltä lukemaan.Ristiriidat tulee helposti,jos ei ole kovin hyvä.
        Koiria on tuossakin erilaisia(rodutkin osaltaan voi vaikuttaa).Joku saattaa ihan rennosti itsekkin tuijottaa ihan itsestään ihmistä.Ilman uhkaa.Toinen välttää kaikintavoin(vierasta).Joku ottaa sen uhkana ja kovin täpäkät puolustushaluiset saattaa ottaa sen aina haasteena,eikä itse pahemmin muuten toista tuijota.
        Osalla on kyse itsevarmuudesta,mutta jotkut piirteet myös sen voi tehdä,miten koira reagoi tai ottaa itse selkeää tuijottelua.
        Tuolla olikin puhetta ohjaajaherkistä koirista.Siinä esim.koirista,jotka lukee tarkkaan ihmistä,varsinkin omiaan.Ne myös erottaa hyvin herkästi,millä mielellä mikin ihminen tekee.Jopa katseen merkityksen eri tilanteessa.
        Kyllä itse voin omiani tuijotella,vaikka kuinka intenssiivisesti.Mielenkiintoista sitten ollutkin,miten kukin reagoi.
        Mutta joillekin omilleni en välttämättä sitä suosittelisi muiden tekevän.Siis turhaa sananmukaista tujottelua.
        Normaalit jutut nyt kaikki pitäisi kestää.

Tietysti koirissa on eroja siinä mitä kukin kestää vieraiden taholta -onhan ihmisissäkin, jotkut on sosiaalisia ja tykkää alkaa juttusille täysin tuntemattomien kanssa, mutta jotkut ahdistuu, jos joku vieras tulee puhelemaan.

Koirat on kuitenkin vielä vähän ihmisestäkin poikkeavia otuksia, ja vaikka omalta omistajalta ja perheen jäseniltä sietävät pussailua, tuijottamista, halaamista jne. niin vieraalta ei välttämättä, ja koiralla on kuitenkin aika hyvä "aseistus" ja mielettömän nopeat refleksit, joten siksi ihmisiä pitäisi pikemmin opettaa kunnioittamaan ja antamaan vähän tilaa ja rauhaa vieraille koirille, kuin opettaa tuijottelemaan silmiin ja hössöttämään ja tulemaan iholle. Silloinhan se menee oikein, kun annetaan koiralle mahdollisuus tarkkailla ihmistä hetken ja päättää itse, että onko hän sellainen jonka kanssa koira tahtoo alkaa tekemään tuttavuutta.

Tässä yksi erittäin surullinen esimerkki siitä, mihin tällainen voi pahimmillaan johtaa, kun ei yhtään tajuta kuinka erilaisia elukoita tässä loppujen lopuksi ollaan.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012021015188541_ul.shtml

Koira -parka siis tuli pelastetuksi hukkumiselta, mutta nyt taitaa henki lähteä -ja vain siksi, että joidenkin on ihan PAKKO olla pussailemassa ja tunkemassa suurin piirtein suuhun joka ikisen koiran kohdalla. Tämä on myös syy miksi minä en kannustaisi yhtään ketään ottamaan katsekontaktia omaan koiraani tai yhteenkään koiraan, edes koulutustarkoituksessa. Tai vain ja ainoastaan silloin, jos toinen ihminen omistaa myös koiria ja ymmärtää niiden elekieltä. Sellaisille taas, joilla koirista ei ole mitään käsitystä, pitäisi pikemmin paasata tätä "ei katsekontaktia, ei puhetta, ei kosketusta."

• ? kirjoitti:

Tietysti koirissa on eroja siinä mitä kukin kestää vieraiden taholta -onhan ihmisissäkin, jotkut on sosiaalisia ja tykkää alkaa juttusille täysin tuntemattomien kanssa, mutta jotkut ahdistuu, jos joku vieras tulee puhelemaan.

Koirat on kuitenkin vielä vähän ihmisestäkin poikkeavia otuksia, ja vaikka omalta omistajalta ja perheen jäseniltä sietävät pussailua, tuijottamista, halaamista jne. niin vieraalta ei välttämättä, ja koiralla on kuitenkin aika hyvä "aseistus" ja mielettömän nopeat refleksit, joten siksi ihmisiä pitäisi pikemmin opettaa kunnioittamaan ja antamaan vähän tilaa ja rauhaa vieraille koirille, kuin opettaa tuijottelemaan silmiin ja hössöttämään ja tulemaan iholle. Silloinhan se menee oikein, kun annetaan koiralle mahdollisuus tarkkailla ihmistä hetken ja päättää itse, että onko hän sellainen jonka kanssa koira tahtoo alkaa tekemään tuttavuutta.

Tässä yksi erittäin surullinen esimerkki siitä, mihin tällainen voi pahimmillaan johtaa, kun ei yhtään tajuta kuinka erilaisia elukoita tässä loppujen lopuksi ollaan.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012021015188541_ul.shtml

Koira -parka siis tuli pelastetuksi hukkumiselta, mutta nyt taitaa henki lähteä -ja vain siksi, että joidenkin on ihan PAKKO olla pussailemassa ja tunkemassa suurin piirtein suuhun joka ikisen koiran kohdalla. Tämä on myös syy miksi minä en kannustaisi yhtään ketään ottamaan katsekontaktia omaan koiraani tai yhteenkään koiraan, edes koulutustarkoituksessa. Tai vain ja ainoastaan silloin, jos toinen ihminen omistaa myös koiria ja ymmärtää niiden elekieltä. Sellaisille taas, joilla koirista ei ole mitään käsitystä, pitäisi pikemmin paasata tätä "ei katsekontaktia, ei puhetta, ei kosketusta."

Melkoinen törppöilyjen sillisalaatti.
        Koira erittäin stressillisessä paikassa.Pistetty tönöttämään kiinni omistajan jalkoihin,ilman että voi väistää tilanteesta.Omistaja vatkaa hermostuneena koiran korvaa(signaali koiralle).Siihen sitten vieras ihminen tunkee väkipakolla naamalle,ensin käpälöityään naaman aluetta.
        Koira aivan selvästi kertoi jo jonkin aikaa fiksusti epämiellyttävästä olotilastaan,selkein elein.
        Ja ei,ei vaan auta.Mennään vaan yli koiran henkilökohtaisen tilan.
        Tuohon vielä rotu päälle,eli rotuominaisuudet.Sitten napsahtaa voimakkaampi ele päälle ja luontainen koiraeläimelle.
        Että ei lopputulos yllättänyt.Valitettavaa vaan koiran kannalta ja turha ikävä lopputulos myös haastattelijalle.

• ?
        molossi kirjoitti:

Koira erittäin stressillisessä paikassa.Pistetty tönöttämään kiinni omistajan jalkoihin,ilman että voi väistää tilanteesta.Omistaja vatkaa hermostuneena koiran korvaa(signaali koiralle).Siihen sitten vieras ihminen tunkee väkipakolla naamalle,ensin käpälöityään naaman aluetta.
        Koira aivan selvästi kertoi jo jonkin aikaa fiksusti epämiellyttävästä olotilastaan,selkein elein.
        Tuohon vielä rotu päälle,eli rotuominaisuudet.Sitten napsahtaa voimakkaampi ele päälle ja luontainen koiraeläimelle.
        Että ei lopputulos yllättänyt.Valitettavaa vaan koiran kannalta ja turha ikävä lopputulos myös haastattelijalle.

Tuosta videosta tosiaan näkee, että koira kokee olonsa ahdistuneeksi ja se selvästi yrittää kertoa olostaan, mutta ihmiset joko eivät ymmärrä eleitä ollenkaan, tai sitten ovat niin keskittyneitä haastattelutilanteeseen, että ne menevät ohi heiltä. Eleethän on kuitenkin sen verran pieniä mitä tuo koira näyttää, että jos ei ymmärrä näkemäänsä, ei tajua mitä koira yrittää kertoa.

Merkille pantavaa on myös se, että rodustaan huolimatta koira näykkäisee vain kerran, eli ei ala raatelemaan, mutta kun se on voimakas ja iso koira ja ihmisen iho on pehmeää, niin lopputulos on mitä on. Toiselle koirallehan tuosta näykkäyksestä ei olisi mitään tullut, tai ainakaan saman kokoiselle koiralle, kääpiörotuiset on erikseen. Tämä on syy miksi minun mielestäni olisi hyvä korostaa aina ja kaikkialla, että jätetään ne vieraat koirat rauhaan, eikä mennä härkkimään ja tuijottelemaan. Nuo on ihan turhia ja niin surullisia tapauksia kuin olla voi.

• koiran_ehdoilla
        molossi kirjoitti:

Juurikin näin, koira lipoo nenäänsä, läähättää, kääntää päätä pois -> kaikki merkkejä stressistä ja toisen rauhoittelusta... Tässäkin asiassa todellakin valistaminen olisi poikaa sekä jenkeissä että täällä Suomessa! Sophia Yin jenkeissä on tehnyt hyviä ja osuvia julisteita ja videoita koirien elekielestä jne, tietty vähän jenkki-tyyliin mutta ihan päteviä muuten, tässä muutama linkki:

http://www.youtube.com/watch?v=mrQ1KO4j2bc&feature=player_embedded
        http://drsophiayin.com/blog/entry/preventing-dog-bites-by-learning-to-greet-dogs-properly
        http://drsophiayin.com/blog/entry/dog-bite-prevention-dogs-bite-when-humans-greet-inappropriately

Lapset & koirat: http://info.drsophiayin.com/kids-and-dogs-1/

• Joobax

Liekö kysymys nyt simpanssin kyvyssä ymmärtää ihmistä vai motivaatiossa? Esim. älykkäämpi koirakaan ei heilauta viiksikarvaansa ihmisen osoituksille, jos se ei koiraa hyödytä. Palvelualttius pitää nyt erottaa ymmärryskyvystä ja älykkyydestä.

Kyl mäki pyörittelisin silmiäni, jos mut laitettas seuraamaan jottain osotteluja ilman selkeetä tarkotusperää. Näin vertasin itseäni simpanssiin :D

• canis.familiaris

simpanssi pärjää helposti ilman ihmistä ja tekee siitä näin tarpeettoman, koira taas täysin on riippuvainen ihmisestä tai sen elinympäristöstään. Koiralla on myös ihan oma tapa, joka on ihmistävarten, eli hännänheilutus.

• ____________________

Kyllä kyse on suuressa osin kyvystä ymmärtää ihmistä, mutta eihän sillä välttämättä ole hirveästi tekemistä älykkyyden kanssa. Olen nähnyt dokumentin, jossa tätä asiaa käsiteltiin ihmisten, koirien, susien, simpanssien ja bonobojen osalta. Simpanssit eivät tee keskenään yhteistyötä, eli eivät auta kaveria saamaan esim. ruokaa, eivätkä myöskään ymmärrä osoitusta jne. Bonobot sen sijaan (jotka ovat se läheisin sukulainen ihmiselle) tekevät yhteistyötä (auttavat kaveria, ymmärtävät osoituksen..). Sudet eivät myöskään ymmärrä osoitusta, eivätkä osaa pyytää apua ihmiseltä saadakseen esim. laatikossa olevan ruuan. Koira taas ymmärtää osoituksen merkityksen, mikä tässä on jo todettukin, mutta koira myös osaa pyytää apua ihmiseltä halutessaan ruuan, johon se ei itse pääse käsiksi. Koirissa ja susissa ja niiden älykkyydessä oli paljon samaa, mutta tämä kyky tehdä yhteistyötä ihmisen kanssa ja pyytää ihmisen apua, oli omaa luokkaansa, ja tämän koirat tekivät spontaanisti, eli niitä ei oltu opetettu siihen millään tavalla.

• isoisoäiti

simpanssi pärjää helposti ilman ihmistä ja tekee siitä näin tarpeettoman, koira taas täysin on riippuvainen ihmisestä tai sen elinympäristöstään. Koiralla on myös ihan oma tapa, joka on ihmistävarten, eli hännänheilutus.

Onko kukaan laittanut merkille tuosta hännänheilutuksesta koiran luonnetta.Normaali heilutus on tavallaan tervehdys,tai palkka ihmiselle jostain kivasta.
        Sitten on sitä hermostenuneen koiran jatkuvaa hännänheilutusta, joka ei lopu vaikka nyrkillä päähän kolauttaisi.Se saattaa olla myös häkeltyneisyyden merkki, kun jotain outoa tapahtuu.
        Paljon matkustelleena ihmisenä olen käynyt Korkeasaaressakin !! Silloin oli apinoilla pentuja,sellaisia jotka opettelevat ominavuin liikkumista.Yhdellä ressulla oli oikein riiviö kakara, se kiipesi aidalle pienen matkaa,mutta ei uskaltanut tulla alas ja kiljui pahalla äänellä.Kaksi kertaa emo haki sen heti alas mutta kolmannella kerralla se sinusta tarkasteli tilannetta ja antoi pennun riekkua siellä kauan,opetti niinkuin ihminen lasta tai koiraakin.
        Auttoi sen kyllä lopulta alas sieltä ja ipanalle kelpasikin mahanaluskyyti oikein mielellään.Selkeästi se emo ajatteli, oppia ikä kaikki

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Onko kukaan laittanut merkille tuosta hännänheilutuksesta koiran luonnetta.Normaali heilutus on tavallaan tervehdys,tai palkka ihmiselle jostain kivasta.
        Sitten on sitä hermostenuneen koiran jatkuvaa hännänheilutusta, joka ei lopu vaikka nyrkillä päähän kolauttaisi.Se saattaa olla myös häkeltyneisyyden merkki, kun jotain outoa tapahtuu.
        Paljon matkustelleena ihmisenä olen käynyt Korkeasaaressakin !! Silloin oli apinoilla pentuja,sellaisia jotka opettelevat ominavuin liikkumista.Yhdellä ressulla oli oikein riiviö kakara, se kiipesi aidalle pienen matkaa,mutta ei uskaltanut tulla alas ja kiljui pahalla äänellä.Kaksi kertaa emo haki sen heti alas mutta kolmannella kerralla se sinusta tarkasteli tilannetta ja antoi pennun riekkua siellä kauan,opetti niinkuin ihminen lasta tai koiraakin.
        Auttoi sen kyllä lopulta alas sieltä ja ipanalle kelpasikin mahanaluskyyti oikein mielellään.Selkeästi se emo ajatteli, oppia ikä kaikki

Koiran hännänheilutus on nimenomaan koiran ja ihmisen välinen vieti ->singaali, josta välittyy koiran aije. Tätä ei tapahdu muille. Hännän heilutusta tukee eleet ja ilme. Jokatapauksessa sen viesti ei jää epäselväksi ..

Hermostuneen koiran eleet ja ilmeet (viestintä) on ihan jotain muuta.

• isoisoäiti

Koiran hännänheilutus on nimenomaan koiran ja ihmisen välinen vieti ->singaali, josta välittyy koiran aije. Tätä ei tapahdu muille. Hännän heilutusta tukee eleet ja ilme. Jokatapauksessa sen viesti ei jää epäselväksi ..

Hermostuneen koiran eleet ja ilmeet (viestintä) on ihan jotain muuta.

Tuosta asiasta olen vahvasti eri mieltä, hermostunut hyväluontoinen koira saattaa heiluttaa häntäänsä vaikka kuinka ja kauvan päästäkseen pois tilanteesta, muita eleitä ei käytä, näin se vaan joskus on

• canis.familiaris

"Oma koiralla huomasi"..minä olen aina katsonut koiria silmiin. (muutama työkoira poikkeuksena). Olen jotenkin vetänyt oman johtopäätöksen, että koira väistää suoraa katsetta siihen asti, kunnes luottamus on saavutettu. (tai varmistettu toisen aije esim.vieras) Tällöin tätä uhka vs uhka kuva on tarpeeton. Tuo sinun esimerkki käy siihenkin

• isoisoäiti

Jälleen kerran aiheesta sivuun.
        Onko kukaan vielä käynyt koiran kanssa kahvilassa? Eilen otin eka kokeilun taisi nyt toistaiseksi loppuakkin siihen.
        Kuten arvata olisi pitänyt joka paikkaan nää suurmiehet on ensimmäisenä tyrkyllä.Kahvilassa oli nimittäin ennestään yksi koira sellainen piikkipanta,rotukaan ei selvinnyt.Omistaja täysin piittamaton koiran käytöksestä joka hermostui ton meidän tirriäisen nähdessään,sen verran vaivautui hihnasta nyppimään ettei yhtään pöytää kaatunut, mutta voi sitä meteliä.Samanlaisia piikkiä näkyi äijän vaatteissakin kuin koiralla pannassa.Me ei sitten sitä kahvia ostettu,lähdettiin pois.

Nämäkö on taas niitä jotka pilaa tuonkin jutun, harvaan paikkaan nytkään koira pääsee,kohta loppuu ennenkuin ehti oikein alkaakkaan.
        Tulipa yritettyä.

• canis.familiaris

Jaa. Tuon kokemuksen ajattelin jättää ihan suosiolla kokematta. Nämä kohtaamisetkin lenkillä on ihan riittäviä pilaamaan hyvän mielen, saati sitten kahvila. Ei kyllä rehellisesti sanottuna aukea minulle koko tuo kahvila ajatus tuossa muodossa.

• canis.familiaris

Täytyy kelailla vielä tätä foxin kehitystä.

Aluksi oli se ongelma että en oikein tiennyt mitä tämän kanssa oikein olisi alkanut tekemään. Kontakti vaste ja vasteaika oli järkyttävän olematon. Sisällä koira oli tosi ok, mutta ulkona täysin pois oleva. Hajut vain kiinnosti. Mistään ei saanut oikein kiinnostumaan jne. Luonne on tosin ollut poikkeuksellisen hyvä.
      Annoin koiran vain olla miettimättä sen enempää. Annoin aikaa.

Ulkoilu on pääosin (poikkeuksellisesti minulla) ollut hihnakävelyä n.15-20km./pv
      Hihnassa kulkemisen aikana on opetettu eteen ja sivulle, oikea ja vasen sekä vahva seis käsky. Siinä kaikki. Nykyisin kun pidän koiranhihnaa lanteilla, kun juoksen osan lenkistä, niin toimii ihanteellisesti

Edessä olossa hihna on suorana koko ajan, mutte ei vedä. (osaa säätää näköjään) jos otan askeleen oikealla tai vasemmalle koira reagoi todella nopeasti. Tulee sivulle ja menee hyvin eteen. Voi ohittaa edessä jalankulkijat ja pyörät, silti hihna pysyy "suorana" ja kävely tasaisena. Haju juttuihin ei ole aikaa eikä tarvetta. Koirien kohdalla otan sivulle, kun vastaan tulijasta ei aina tiedä.

Pakkasjakson koira nukkui, nukkui, nukkui, ja kävi jo mielessä, että onko koira terve. Nyt on foxi "heräillyt" pikkuhiljaa ja alkanut osoittamaan jo kiinnostusta siihen ja tuohon. Leikkii ym. En tiedä oliko koira sitten niin poikki vai mikä sillä oli, kun meille tuli syyskuussa...nyt odotan mielenkiinnolla mitä kevät tuo tullessaan...Toivottavasti parempaa, kuin viime kevät.

Oli hyvä että tässäkin tuli kuunneltua "sisäistä" ääntä ja en lähtenyt väkisin mitään yrittämään. Annoin aikaa ja hyvä niin. Koirasta kuoriutui oikein hyvä ja mukava koira, vaikka olin varautunut hieman "vilkkaampaan" menoon.

Hyvä juttu tulevan airiksen pennun kannalta. Saan foxin tuunauksen kohdalleen kesään mennessä. Tarkoituksena on ostaa kajakki kesäksi ja tehdä sillä pieniä reissuja Herrra Karppisen kanssa. On niin rauhallinen ja ei oikein reagoi ärsykkeisiin/liike/ääni/haju/ kuin tarkkailemallla rauhassa. On jo treenattu korissa oloa pyörän tarakalla ja hyvin toimii.
      Mökin järvellä on hyvä "reenata" totuttaa alkuun. Ensin veneellä ja sitten kajakilla.

Mukava jamppa tämä foxi kaikenkaikkiaan.

• canis.familiaris

Hei me barffataan1

"Erityisruokavaliot yleistyvät myös koirilla. Uusin trendi on barffaus, jossa koiralle annetaan pääasiassa vain raakaa lihaa, sisäelimiä ja luuta.

Ravintoneuvoja Malin Ekblomin mukaan barffaus on yleistynyt koirien terveysongelmien takia. Koiranomistajat ovat huomanneet, että allergioita ja lisääntymisongelmia on saatu raakaruokinnan avulla vähennettyä.

Valtakunnallisen lemmikkitarvikeketju Mustin ja Mirrin mukaan barffauksen suosio näkyi viime kuussa raakalihan kysynnän huomattavana kasvuna."
      http://www.talouselama.fi/uutiset/uusi dieettivillitys nyt barffataan/a775886

....erityisruokavalio??...uusi trendi??...ainiin, se luonnonmukaisnen ruoka on kaupan papana..=}

• ---------

Vuosikymmeniä sitten koirat oli perheessä pakollisia barffaajia, ne sai ruuan tähteet kuoret yms. kuppiinsa. Koirat ei olleet yliruokittuja eikä ne olleet lihavia. Ihottumat yms. taisi olla utopiaa.

Säilykeruuissa ja nappuloissa on ruuan jatkeena lisäaineet jotka aiheuttaa allergioita. Koirat on suojeltuja ja varjeltuja kaikelta mutta silti ne vaan sairastelevat.

• canis.familiaris
        --------- kirjoitti:

Vuosikymmeniä sitten koirat oli perheessä pakollisia barffaajia, ne sai ruuan tähteet kuoret yms. kuppiinsa. Koirat ei olleet yliruokittuja eikä ne olleet lihavia. Ihottumat yms. taisi olla utopiaa.

Säilykeruuissa ja nappuloissa on ruuan jatkeena lisäaineet jotka aiheuttaa allergioita. Koirat on suojeltuja ja varjeltuja kaikelta mutta silti ne vaan sairastelevat.

"Ihottumat yms. taisi olla utopiaa"...luulisi, että koiran terveys (kuten ihottumatkin) lähtee sisältäpäin. (ruoka)

• ---------

"Ihottumat yms. taisi olla utopiaa"...luulisi, että koiran terveys (kuten ihottumatkin) lähtee sisältäpäin. (ruoka)

Tuskin kaikki barffauskiihkoilijat aina kotimaisia vihanneksia/hedelmiä käyttää, ulkomaisissa vihanneksissa on lisäaineita joka lähtöön. Ahkera pesu ei niitä välttämättä hävitä kokonaan. Lihat/luut voi tulla ulkomailta eikä lähtökohdista ole hajuakaan.

Koira on lihansyöjä kuten susikin, koira on "tottunut" kaikenlaiseen ihmisen muokkaamaan ruokaan. Johtuisko vaan siitä että esim. hyvän lihan syöttäminen on aika kallista. Susi saalistaa lihaa ja äärimmäiseen nälkäänsä syö heinää ja marjoja mm. Sudet jahtaa lihaevästä eikä porkkanapenkkejä. Koira on ollut ihmisen kaveri kauan ja sen ruuan sulatus on "mukautunut" meidän eväisiin. Jos susi totutetaan koiran ruokaan niin ehkä tapahtuu samaa kun koirille, sudet sairastuu.

Monet koirat jo ihan itsekseen maistelee vihanneksia ja hedelmiä, jollei soseuta niin vihannekset ei sula kunnolla.

Oikeastaan tuskin koira on sopeutunut ruokintatilanteisiin joita se saa ihmisen toimesta, sairauskertomukset kertoo vallan jotakin muuta.

• Valitettavasti ollaan tilanteessa,että erityisruokavalioita tarvitaan.Itse olen noita jokusiakin muille tehnyt.Se sitten miksi,niin viimekädessä vaikea sanoa.Itse sanoisin mm.teollinen ruoka,runsaat rokotukset ja ihan väärät "jalostusvalinnat".Eli samoin kuin ihmisillä,on sairauksia,joilla on perinnöllinen alttius.Käytetty sairaita koiria,joita ei olisi pitänyt.Mikä sitten on ilmansaasteiden osuus mm. immuniteettiin viimekädessä,sitäkään ei tiedä.
        Mutta kannattaa noissa muotivillityksissäkin tai ei ole,että järki päässä.Mikään ruokintamuoto ei itsessään poista mitään allergiaakaan.Vaan sieltä pitää poistaa sen aiheuttaja.Myöskin jos/kun lähtee johonkin itselle uuteen mukaan,niin kannattaa tiedostaa rotunsa erityispiirteet.En itse suositteli lähtemään ilman selkeää tietoa ja mieluummin tuloksellista(paino sanalla tuloksellista) kokemusta joltain perehtyneeltä,jos esim.kuuluu erityisryhmään luustollisesti vaikeat rodut(esim.hd ja od ongelmaiset).
        Niinkuin monessa muussakin,hyvä asiakin voidaan saada huonoksi,jos väärin tehdään tai sopimattomaksi.

• Haluan käppänän

Cf:lle kysymys käppänöistä, kun sulla tuntuu olevan monenlaisista roduista kokemusta.

Eli siis -tahtoisin kääpiörodun edustajan, mutta kun ne tuntuu olevan aina niin ärhäköitä luonteeltaan, enkä halua että omasta tulee juuri sellainen pikkukoira, joita monet isompien omistajat inhoaa -eli pikkuräksy, joka provosoi isompia huonoon käytökseen...

No nyt tässä yhtenä päivänä tapasin norwichinterrierin, ja se oli aivan ihana tapaus. Rauhallinen ja ystävällinen ja suloinen kun mikä. En sitten tiedä onko tämä tyypillistä ko. rodulle, vai oliko vain tämä tietty yksilö niin hurmaava. Onko sulla kokemusta tästä rodusta, ja onko nämä vähän vähemmän tulisia kuin monet muut pienet rodut?

Tai mikä kääpiörotu olisi sellainen, että se olisi rauhallinen, terveen itsetunnon omaava (kun yleensähän pikkuiset räksyttää pelosta) ja ehkäpä työkoira alunperin, kun ajattelen että työkoiriksi jalostetut pikkukoirat on helpompia luonteeltaan, kun niissähän on jalostuksessa kiinnitetty luonteeseenkin huomiota kun on jokin käyttötarkoitus -eikä vain ulkoiseen olemukseen.

• canis.familiaris

Ei ole kovin kova kokemus käppänöistä, mutta ymmärrän niitä ja niiden tarpeita.
        Esittämäsi rotu ei ole tuttu, mutta koira muiden joukossa tarpeineen.
        Ei kannata vetää vieraan koirasta johtopäätöksiä, ellei tunne taustoja, ettei tule turhia pettymyksiä.

Mikä tahansa käppänä on varmasti ok, jos siihen alunperin hieman perehtyy ja panostaa. Tarjoaa päivittäiset ja välttämättömät tarpeet jne..Avain sana on kuitenkin määrätietoisuus. Siitä kun pitää kiinni (ei aina niin helppoa =D) niin aika pitkälle pärjää.

Eli kuten jo aijemmin sanottu asetetaan itselle selkeänäkemys ja tavoite käytöksestä, Ei ja jees rajat ja niistä pidetään kiinni, niin hyvä tulee. Kuri ja huolenpito pitää olla tasapainossa.

Ainoa mikä voi tuottaa ongelmia, on tempperementtisuus vs. toiset koirat. Tämä taisto ei ole kuitenkaan välttämätön, jos ensimmäisenä vuotena näkee hieman vaivaa, eli tekee ne pohjat tulevalle.

Pitää olla varautunut liikkumaan säännöllisesti ja riittävästi. Yleensä ongelmat kasautuu tästä -turhautuneisuudesta. Liika energia patoutuu ja siitä oireet käytökseen.

Tämä voi olla tutustumisen arvoinen.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Borderterrieri

Tässä on hyvä kiinnittää huomio siihen, että ei ole kovin kärkäs toisia koiria kohtaan. (siitä alkaa ja rakentuu yleensä isommat ongelmat)

Koiran käytös rakentuu monesta palasta. mm.Omistajasta, elinympäristöstä ja näistä saaduista kokemuksista. Oikea ohjaus näissä tekee ihmeitä.

• canis.familiaris

Ei ole kovin kova kokemus käppänöistä, mutta ymmärrän niitä ja niiden tarpeita.
        Esittämäsi rotu ei ole tuttu, mutta koira muiden joukossa tarpeineen.
        Ei kannata vetää vieraan koirasta johtopäätöksiä, ellei tunne taustoja, ettei tule turhia pettymyksiä.

Mikä tahansa käppänä on varmasti ok, jos siihen alunperin hieman perehtyy ja panostaa. Tarjoaa päivittäiset ja välttämättömät tarpeet jne..Avain sana on kuitenkin määrätietoisuus. Siitä kun pitää kiinni (ei aina niin helppoa =D) niin aika pitkälle pärjää.

Eli kuten jo aijemmin sanottu asetetaan itselle selkeänäkemys ja tavoite käytöksestä, Ei ja jees rajat ja niistä pidetään kiinni, niin hyvä tulee. Kuri ja huolenpito pitää olla tasapainossa.

Ainoa mikä voi tuottaa ongelmia, on tempperementtisuus vs. toiset koirat. Tämä taisto ei ole kuitenkaan välttämätön, jos ensimmäisenä vuotena näkee hieman vaivaa, eli tekee ne pohjat tulevalle.

Pitää olla varautunut liikkumaan säännöllisesti ja riittävästi. Yleensä ongelmat kasautuu tästä -turhautuneisuudesta. Liika energia patoutuu ja siitä oireet käytökseen.

Tämä voi olla tutustumisen arvoinen.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Borderterrieri

Tässä on hyvä kiinnittää huomio siihen, että ei ole kovin kärkäs toisia koiria kohtaan. (siitä alkaa ja rakentuu yleensä isommat ongelmat)

Koiran käytös rakentuu monesta palasta. mm.Omistajasta, elinympäristöstä ja näistä saaduista kokemuksista. Oikea ohjaus näissä tekee ihmeitä.

Lisätään vielä, että suurin virhe käppänän kanssa tehdään siinä, että koira saa vääränlaista ja/tai huomio määrää liikaa. Sitä ei aina pidetä ihan oikeana koirana.

• Haluan käppänän

Lisätään vielä, että suurin virhe käppänän kanssa tehdään siinä, että koira saa vääränlaista ja/tai huomio määrää liikaa. Sitä ei aina pidetä ihan oikeana koirana.

Se pikkuinen norwichinterrieri oli kyllä ihan pehmolelun näköinen :D mutta kyllä minä ihan oikeana koirana sitä pitäisin, ja pyrkisin kouluttamaan ja kohtelemaan niin kuin isompaakin koiraa, eli se ei tulisi olemaan mikään mamin hanipuppeli, jolla on lakatut kynnet ja vaaleanpunainen mekko päällä. Tuo borderterrierikin kyllä vaikuttaa oikein kivalta. :)

• Tarkoitat käppänällä ilmeisesti kääpiökoiria?Käppänä tarkoittaa yleensä kääpiösnautseria ;)
        Ei ne kääppänät ole yhtään sen ärhäkämpiä,kun omistaja sallii :)Kaikki on ihan narunpäästä kiinni,sieltä yläpäästä,kuten isoillakin.Niin räksyttämiset,kuin muutkin huonot käytökset ei ole koko kymysys.
        Toki kääppänissäkin on eroja perusluonteen osalta eli on vaativampia,täpäkämpiä ym.ja sitten toista laitaa.Mitä enemmän puhtaasti seurakoiraksi alunperin jalostettu,niin useinmiten helpommasta päästä.
        Norwichit ei ole "vaikeimmasta" päästä kääpiöitä.Kunhan vaan riittävästi toimintaa ja kunnon peruskasvatus.Ei kylläkään ihan rauhallisimpia ole,muttei mitään "viiropäisemmästäkään".
        Itse sanoisin toisinpäin tuosta lopusta,että mitä enemmän ja kauemmin työkoiraominaisuuksia jalostettu,niin enemmänkin vaativampia,kuin puhtaasti seurakoiraksi tehdyt.Mutta ei tämäkään ihan yksioikoista.Eli viimekädessä ne rotuominaisuudet ylipäätään ja mitä painotettu,tai ei eli jalostus vaikuttaa.

• Haluan käppänän
        molossi kirjoitti:

Tarkoitat käppänällä ilmeisesti kääpiökoiria?Käppänä tarkoittaa yleensä kääpiösnautseria ;)
        Ei ne kääppänät ole yhtään sen ärhäkämpiä,kun omistaja sallii :)Kaikki on ihan narunpäästä kiinni,sieltä yläpäästä,kuten isoillakin.Niin räksyttämiset,kuin muutkin huonot käytökset ei ole koko kymysys.
        Toki kääppänissäkin on eroja perusluonteen osalta eli on vaativampia,täpäkämpiä ym.ja sitten toista laitaa.Mitä enemmän puhtaasti seurakoiraksi alunperin jalostettu,niin useinmiten helpommasta päästä.
        Norwichit ei ole "vaikeimmasta" päästä kääpiöitä.Kunhan vaan riittävästi toimintaa ja kunnon peruskasvatus.Ei kylläkään ihan rauhallisimpia ole,muttei mitään "viiropäisemmästäkään".
        Itse sanoisin toisinpäin tuosta lopusta,että mitä enemmän ja kauemmin työkoiraominaisuuksia jalostettu,niin enemmänkin vaativampia,kuin puhtaasti seurakoiraksi tehdyt.Mutta ei tämäkään ihan yksioikoista.Eli viimekädessä ne rotuominaisuudet ylipäätään ja mitä painotettu,tai ei eli jalostus vaikuttaa.

No kääpiörotuista juuri tarkoitin, olen kuullut monen nimittelevän pikkukoiria käppänöiksi, joten siitä sitten väärä nimitys otuksille. :)

Kyllä minä rajat sille koiralle, mikä ikinä tuleekaan olemaan, asetan ja en anna riekkua ja käyttäytyä miten sattuu. Olen vain kuullut usein väitteen, että isommat rodut, jotka on jalostettu työkoiriksi olisivat luonteeltaan pieniä rotuja helpompia siksi, kun niiden jalostuksessa on kiinnitetty huomiota luonteeseen, että ovat miellyttämishaluisia, yhteistyökykyisiä ja oppimiskykyisiä -ja sitten taas kääpiöillä, jotka on jalostettu seurakoiriksi, olisi keskitytty vain ulkonäköön ja luonne saanut olla mitä tahansa. Lieneekö se sitten tekosyy pikkukoirien omistajille, miksi koirat käyttäytyy huonosti ja niitä ei edes yritetä kouluttaa, kun voi sanoa sen olevan vähän kuin rotuominaisuus..? Tuon ehkä virheellisen väitteen perusteella sitten kuvittelin, että kääpiörotuisissakin työkoiraksi alun perin jalostetut olisivat helpompia kouluttaa.

• Haluan käppänän kirjoitti:

No kääpiörotuista juuri tarkoitin, olen kuullut monen nimittelevän pikkukoiria käppänöiksi, joten siitä sitten väärä nimitys otuksille. :)

Kyllä minä rajat sille koiralle, mikä ikinä tuleekaan olemaan, asetan ja en anna riekkua ja käyttäytyä miten sattuu. Olen vain kuullut usein väitteen, että isommat rodut, jotka on jalostettu työkoiriksi olisivat luonteeltaan pieniä rotuja helpompia siksi, kun niiden jalostuksessa on kiinnitetty huomiota luonteeseen, että ovat miellyttämishaluisia, yhteistyökykyisiä ja oppimiskykyisiä -ja sitten taas kääpiöillä, jotka on jalostettu seurakoiriksi, olisi keskitytty vain ulkonäköön ja luonne saanut olla mitä tahansa. Lieneekö se sitten tekosyy pikkukoirien omistajille, miksi koirat käyttäytyy huonosti ja niitä ei edes yritetä kouluttaa, kun voi sanoa sen olevan vähän kuin rotuominaisuus..? Tuon ehkä virheellisen väitteen perusteella sitten kuvittelin, että kääpiörotuisissakin työkoiraksi alun perin jalostetut olisivat helpompia kouluttaa.

No noit nimitykset menee helposti sekaisin,mutta ei se vaarallista :)

Eli käppänä kääpiösnasu ja kääppänä kääpiökoira.Ja kääpiöpinseri sitten vielä kääkkä :D

Isoilla on ihan sama kuin pienillä.Että se käyttötarkoitus(varsinkin alunperin)vaikuttaa paljon.Sitten se,mitä ominaisuuksia on nyky-yhteiskuntaan haluttu pitää.Ja mitä ylipäätään.Ja sitten,miten rodunomaisia koiria on jalostuksessa käytetty...
        Siitä se lopullinen genotyyppi.

"Lieneekö..."Taidat olla oikeassa.Näin valitettavasti puolustellaan.Koiran genotyyppi tulee siis geeneistä,mutta fenotyyppi tulee sitten muusta.
        Eli tässä tapauksessa voi sanoa,että nimenomaan viimepeleissä siitä,miten on kasvatettu ja koulutettu.

ps.Tapio Eerola on kirjoittanut mielestäni hyvän rotuesittelykirjan.On kyllä siitä realistisemmasta päästä,verrattuna moneen muuhun.Tuo on ihan hyvä kirja,kun vasta miettii rotuja ja vaihtoehtoja.
        Kannattaa tutustua.Saa ihan kirjastoistakin ;)

• Haluan kääppänän! :D
        molossi kirjoitti:

No noit nimitykset menee helposti sekaisin,mutta ei se vaarallista :)

Eli käppänä kääpiösnasu ja kääppänä kääpiökoira.Ja kääpiöpinseri sitten vielä kääkkä :D

Isoilla on ihan sama kuin pienillä.Että se käyttötarkoitus(varsinkin alunperin)vaikuttaa paljon.Sitten se,mitä ominaisuuksia on nyky-yhteiskuntaan haluttu pitää.Ja mitä ylipäätään.Ja sitten,miten rodunomaisia koiria on jalostuksessa käytetty...
        Siitä se lopullinen genotyyppi.

"Lieneekö..."Taidat olla oikeassa.Näin valitettavasti puolustellaan.Koiran genotyyppi tulee siis geeneistä,mutta fenotyyppi tulee sitten muusta.
        Eli tässä tapauksessa voi sanoa,että nimenomaan viimepeleissä siitä,miten on kasvatettu ja koulutettu.

ps.Tapio Eerola on kirjoittanut mielestäni hyvän rotuesittelykirjan.On kyllä siitä realistisemmasta päästä,verrattuna moneen muuhun.Tuo on ihan hyvä kirja,kun vasta miettii rotuja ja vaihtoehtoja.
        Kannattaa tutustua.Saa ihan kirjastoistakin ;)

No nyt on oikeampi nimitys käytössä -eli siis kääppänän. :D

Pitääpä lainata tuo kirja, jos siinä on realistisemmin kerrottu roduista. Ongelma itselle sopivan koiran löytämisessä tahtoo olla se, että lukeepa vähän koirasta kuin koirasta, niin rotumääritelmien mukaan kaikki on aina helppoja, lapsiperheeseen soveltuvia, alunperin hyvinkin erilaisiin tarkoituksiin jalostettuja -mutta nykyisin seurakoiria, tai ainakin sellaiseksi soveltuvia jne... Tuntuu että mistään rodusta ei anneta mitään varoitusta, ja kaikki on vaan niin helppoja ja leppoisia ja mitään ongelmaa ei ole odotettavissa, ottipa sitten chihun tai jonkun pittbullin...

Välillä tulee tunne, että rotumääritelmissä vain koiran koko ja ulkonäkö vaihtelee, mutta luonne on kaikilla lähes sama, ja eihän se nyt niin ole... Sitten voi vaan tulla ikävähköjä yllätyksiä eteen, kun se koira ei olekaan sellainen mitä sen luuli lukemansa perusteella olevan.

• canis.familiaris
        Haluan kääppänän! :D kirjoitti:

No nyt on oikeampi nimitys käytössä -eli siis kääppänän. :D

Pitääpä lainata tuo kirja, jos siinä on realistisemmin kerrottu roduista. Ongelma itselle sopivan koiran löytämisessä tahtoo olla se, että lukeepa vähän koirasta kuin koirasta, niin rotumääritelmien mukaan kaikki on aina helppoja, lapsiperheeseen soveltuvia, alunperin hyvinkin erilaisiin tarkoituksiin jalostettuja -mutta nykyisin seurakoiria, tai ainakin sellaiseksi soveltuvia jne... Tuntuu että mistään rodusta ei anneta mitään varoitusta, ja kaikki on vaan niin helppoja ja leppoisia ja mitään ongelmaa ei ole odotettavissa, ottipa sitten chihun tai jonkun pittbullin...

Välillä tulee tunne, että rotumääritelmissä vain koiran koko ja ulkonäkö vaihtelee, mutta luonne on kaikilla lähes sama, ja eihän se nyt niin ole... Sitten voi vaan tulla ikävähköjä yllätyksiä eteen, kun se koira ei olekaan sellainen mitä sen luuli lukemansa perusteella olevan.

juu sama on huomattu. määritelmät on samat vain kuva muuttuu...

• kauheeta
        molossi kirjoitti:

Tarkoitat käppänällä ilmeisesti kääpiökoiria?Käppänä tarkoittaa yleensä kääpiösnautseria ;)

Kaikes yrität tietää seku vaa ei onnistu keltään.Käppänäksi kutautaan yleisesti määrättä roua jota ei tuossa sepustuksessa näy

• canis.familiaris

"Olen vain kuullut usein väitteen, että isommat rodut, jotka on jalostettu työkoiriksi"..vai sen vuoksi, että soveltuvat siihen itse tarkoitukseen (työhön). Ohjattavuus ns.käyttölinjaisissa on haastavampaa, koska koska kohdennus on koiralla : koira-> työtarkoitus, ei koira ->ohjaaja. Koira pitää tietenkin olla hyvin ohjatavissa, mutta se ei ole se painopiste tai oletus.
      (riippuen tietenkin tarkoituksesta)

• canis.familiaris
      • ----------

Ei tulisi riitoja jos hiihtäjillä olisi omat väylänsä sekä koiraihmisille omat moottorikelkalla ajetut joita voi hankeen uppoamatta kulkea. Väylät pysyy kunnossa jos kulkijoita on paljon.

• canis.familiaris

Millanit ja muut koirakuiskaajat on menneen talven lumia. Nyt tulevat "elänkommunikoijat".....Päästää koulutuksen ikeestä, ja ehkä voidaan kohta kertoa koiralle mitä siltä odotetaan ja koira taas, että mitä sillä on mielenpäällä....
      Hyvästi jääkaudet, kannustukset ja makupalat..Niin se maailma "muuttuu".

http://www.animalstalk.fi/index.php?pageid=9&lang=fi

• isoisoäiti

Näin olis kyllä erinomaista,mutta kun ei minulla ainakaan toimi.
        Jos viikonlopun saikin viettää vähän lämpimimmissä olosuhteissa,eilen alkoi karu todellisuus.Lunta on niin paljon että 160cm korkea aita ei pidä enää yhtä pikkukoiraa,yli menee että heilahtaa.Kaivoin tuosta reunasta lumia eilisen päivää ja aamulla ajattelin(linkkiä lukematta)jos per...vielä hyppäät niin saat kyllä jo selkääs.
        Se ei toimi huonosti kaivettu eikä ajatus auttanut yhtään mitään.Vaatii harjoitusta.

• Että näin. :)

"Koirat saivat oman tv-kanavan USA:ssa

Amerikkalaiskoirat ovat saaneet oman kaapelitelevision. DogTV:n luvataan rauhoittavan lemmikkejä, kun ne jäävät yksin kotiin.

- Koirien tv on erilainen kuin ihmisten televisio. Värit ovat erilaisia, ja videot on kuvattu koiran näkökulmasta, kertoo yhtiön edustaja Lisa Wilhoit McCormick.

Hänen mukaansa monet jättävät tv:n auki koiraansa varten, mutta tavallisten ohjelmien kovat äänet saattavat aiheuttaa eläimille stressiä. DogTV on yrittänyt selvittää, mitä koirat haluavat nähdä ja kuulla televisiosta.

- Jokaisella koiralla on kyllä toisaalta oma makunsa, myöntää kanavapäällikkö Gilead Neumann.

DogTV tuli markkinoille San Diegossa Kaliforniassa alkuviikosta. Kanavan kuukausimaksu on 4,99 dollaria eli vajaat 4 euroa. Mainoksia ei ole."

STT 16.2.2012

• canis.familiaris

"Jokaisella koiralla on kyllä toisaalta oma makunsa, myöntää kanavapäällikkö Gilead Neumann."

"kuukausimaksu on 4,99 dollaria eli vajaat 4 euroa. Mainoksia ei ole"...tuota ööö köhköh....on ilmoja pidellyt.......niin montako ydinasetta tuolla kansakunnalla oli...huolettaa...=O

• Joo, mäkin olen huolestunut...DogTV ilman koiranmakkaramainoksia!!! :P

• canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

Joo, mäkin olen huolestunut...DogTV ilman koiranmakkaramainoksia!!! :P

Juu, mutta minkä helevetin takia niitä koiranmakkara juttuja sitten mainostetaan ihmisille... ;D

• isoisoäiti

Juu, mutta minkä helevetin takia niitä koiranmakkara juttuja sitten mainostetaan ihmisille... ;D

No etkö nyt tuota tiedä, mainostetaan siksi että ihmiset ostais ja vielä syöttäiskin koiralleen , meinaten saa paskaa lapioida sen jälkeen jos vaikka parina päivänä annat.Mainoksen uhri

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

No etkö nyt tuota tiedä, mainostetaan siksi että ihmiset ostais ja vielä syöttäiskin koiralleen , meinaten saa paskaa lapioida sen jälkeen jos vaikka parina päivänä annat.Mainoksen uhri

Nonni. Ostin litlistä sitä ainoaa "valmista" makkaraa mitä tuo foxi syö ja tuubaa väänttää aika tavalla määrällisesti. Normaalisti syötän koirille jänistä ja muuta riistaa. Nyljettiin taas pakkaseen viimereissulla jäniksiä ja mukaan tuli muutakin riistaa. (kuten villisikaa) Nyt on syksyyn asti koirile ja itselle lihapuoli kunnossa...tulisi vain nyt kevät ja se airiksen pentu...kovat täpinät eikä malttia.
        Iso ikävä on vieläkin akkakebnekaista....

• isoäiti

Nonni. Ostin litlistä sitä ainoaa "valmista" makkaraa mitä tuo foxi syö ja tuubaa väänttää aika tavalla määrällisesti. Normaalisti syötän koirille jänistä ja muuta riistaa. Nyljettiin taas pakkaseen viimereissulla jäniksiä ja mukaan tuli muutakin riistaa. (kuten villisikaa) Nyt on syksyyn asti koirile ja itselle lihapuoli kunnossa...tulisi vain nyt kevät ja se airiksen pentu...kovat täpinät eikä malttia.
        Iso ikävä on vieläkin akkakebnekaista....

Silloin aikanaan kun minulta "kultsu" lopettamaan jouduttiin niin viikkotolkullahan minä sille ruokakupin laitoin,ennenkuin taas huomasin miten asiat on ja vähän aina täytyi silmäkulmaa pyyhkäistä.Nyt ei ole kuin kauniit muistot.
        Minä kun olen luullut aina että olet sellainen hellämielinen , mutta sinähän tunnut ampuvan kaikki mikä vähänkin liikkuu,kyllä sen vielä ymmärtäisi että koirille ruoaksi mutta ihan itellekkin,en kyllä jänistä söis

• isoäiti kirjoitti:

Silloin aikanaan kun minulta "kultsu" lopettamaan jouduttiin niin viikkotolkullahan minä sille ruokakupin laitoin,ennenkuin taas huomasin miten asiat on ja vähän aina täytyi silmäkulmaa pyyhkäistä.Nyt ei ole kuin kauniit muistot.
        Minä kun olen luullut aina että olet sellainen hellämielinen , mutta sinähän tunnut ampuvan kaikki mikä vähänkin liikkuu,kyllä sen vielä ymmärtäisi että koirille ruoaksi mutta ihan itellekkin,en kyllä jänistä söis

Sehän siinä on, koirasta tulee olennainen osa arkea... itsellä kun vanha koira kuoli, tuntui pitkään oudolta tulla töistä koirattomaan kotiin... ja tuolissa kun istui, käsi automaattisesti haki rapsutettavaa. Ym. ym.

• isoäiti kirjoitti:

"niin vikkotolkullahan...
        Minä huomaan siirteleväni tavaroita ja mööpeleitä vieläkin heti vaistomaisesti viivasuoraan ja oikeaan paikkaan,kun papparaisen sokeuden takia niin tuli tehtyä...
        Voi voi...

ps.Kadehdittaa tuo c.f:n riistapuoli.Mokomakin brassailija :D

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

"niin vikkotolkullahan...
        Minä huomaan siirteleväni tavaroita ja mööpeleitä vieläkin heti vaistomaisesti viivasuoraan ja oikeaan paikkaan,kun papparaisen sokeuden takia niin tuli tehtyä...
        Voi voi...

ps.Kadehdittaa tuo c.f:n riistapuoli.Mokomakin brassailija :D

"ps.Kadehdittaa tuo c.f:n riistapuoli."...ai se, että vedellään lihamyllyn läpi lihat ja sisäelimet ja koirat kiittää...heh.

• Pitääpäs tulla taas tänne kirjoittamaan ufojuttuja, jotka on muille varmaan selvää pässinlihaa.

Mutta itselle on ollut aika uusi (muutaman kuukauden vanha) asia konkreettisesti ollut huomata, miten tarkkaan tuo mun koiruus lukee mun kehoni kieltä.... aiemmin se tuntui ongelmalta, mutta nykyään monessa asiassa edulta. Ihan simppeleitä asioita ollaan tehty... rappusia, mäkiä, kiipeilyitä paikoissa (=paikat, joihin liittyy jotain innostavia asioita), joissa koiralla on yleensä ollut hirmuinen into päällä ja vauhti sen mukainen.
      Ennen noissa tilanteissa hillitsin koiraa, nykyään hiljennän omaa tahtiani ja viestitän siitä koiralle paitsi kehonliikkeillä, myös katseella ja puhelemalla. Hihnaakin olen alkanut pitämään enemmän niinkuin hevosen ohjia, siis herkemmällä otteella. Käskyä käytän paljon aiempaa vähemmän...

• canis.familiaris

Niin se vain menee, kun asiat on kohdallaan..=) Mukava kuulla ja tiedän tunteen. Se on se palkka, kun "kuuntelee", "näkee" ja antaa koiralle mahdollisuden..eipäs siinä paljon muuta tarvitse....se ymmärtää tämän joka ymmärtää...

Mainitsinkohan asiasta jossain keskustelussa?? Tietyn tilan saavuttamisesta? (kun)..=D...ja siitä että "ole sinä se koiraa kiinnostavin asia" jne..Muista pistää tunne takaraivoon siltä varalta, jos sattuu karkaamaan, jossain elämän vaiheeessa....mukavia nämä UFO jutut..

• canis.familiaris kirjoitti:

Niin se vain menee, kun asiat on kohdallaan..=) Mukava kuulla ja tiedän tunteen. Se on se palkka, kun "kuuntelee", "näkee" ja antaa koiralle mahdollisuden..eipäs siinä paljon muuta tarvitse....se ymmärtää tämän joka ymmärtää...

Mainitsinkohan asiasta jossain keskustelussa?? Tietyn tilan saavuttamisesta? (kun)..=D...ja siitä että "ole sinä se koiraa kiinnostavin asia" jne..Muista pistää tunne takaraivoon siltä varalta, jos sattuu karkaamaan, jossain elämän vaiheeessa....mukavia nämä UFO jutut..

Kylläpä varmaan mainitsit... vaan eipähän sitä tiedä ennen kuin kokee. :)

Sekin avasi silmiä, kun koulutuskentällä yksi ohjaaja sanoi minulle, että "sinulla on helkkarin hyvä koira, luota siihen enemmän"... nyt kun olen luottanut, sen näkee, että koira vastaa siihen...

• canis.familiaris

Kylläpä varmaan mainitsit... vaan eipähän sitä tiedä ennen kuin kokee. :)

Sekin avasi silmiä, kun koulutuskentällä yksi ohjaaja sanoi minulle, että "sinulla on helkkarin hyvä koira, luota siihen enemmän"... nyt kun olen luottanut, sen näkee, että koira vastaa siihen...

"luota siihen enemmän"...hyvä silmäinen ohjaaja, kun kiinnitti huomion.
        Tuosta "fiiliksestä", niin kahden kanssa se vielä onnistuu hyvin, mutta kolmen kautta jo keskenäiset asetelmat hieman muuttuu...(tarkoitan tuota ufojuttua)....voi tietenkin olla että mm. turussa asiat on toisin, eli määrällistä limittiä ei ole. =}

"luota siihen enemmän"...hyvä silmäinen ohjaaja, kun kiinnitti huomion.
        Tuosta "fiiliksestä", niin kahden kanssa se vielä onnistuu hyvin, mutta kolmen kautta jo keskenäiset asetelmat hieman muuttuu...(tarkoitan tuota ufojuttua)....voi tietenkin olla että mm. turussa asiat on toisin, eli määrällistä limittiä ei ole. =}

Juu tuolla on hyvät ohjaajat... monta asiaa loksahtanut kohdilleen siellä...

• isoisoäiti

Juu tuolla on hyvät ohjaajat... monta asiaa loksahtanut kohdilleen siellä...

Osaako koira teeskennellä ?
        Minä olen ihan vakuuttunut että tuo meidän vanhus vedättää mennen tullen minun uskomaan mitä se haluaa.Nyt talvellahan se ei rakasta ulkona oloa yhtään,pissan väliäkin menee 16/h ihan kepeästi ja sittenkin vielä tarvitsee pariinkin kertaan kehoittaa pihalle.Joskus sillä on jalkakin niin kipeä ettei voi päälle astua(milloin mikin kinttu),sitten kun sanon etteihän noin sairaalla tassulla tartte mennä ja vähän silitän,kipittää lujaa takaisin joka tassulla astuen.Toisinaan kun asia ei miellytä se on umpikuuro,tiedän kyllä että kuulossa on vähän sanomista oikeastikkin,mutta asiat joista se tietää hyötyvänsä jotain kuulee vaikka kuiskaten.
        Molissilta piti vielä kysymäni,tunnetko "pellen" noista silmäjutuista?Muistan jossain paneelissa hänen kertoman jutun samojedistä ja papasta joka tuli valittamaan että koira on vieraissa paikoissa ja kylässä muuttunut omituiseksi,törmää mihin sattuu ja muriseekin.Silmät tark. ja pelle meinasi ettei tämä koira ainakaan kahteen vuoteen ole nähnyt mitään, kehtasi ehdottaa lopettamistakin, mutta pappa suuttui ja meni koirineen.Aikaa vierähti ja pappa soitti lekurille, tule katsomaan minkä kärsivän koiran olisit lopettanut.Taloon oli otettu samaa rotua pentu ja se oli jotenkin pienestä lähtien vaistonnut vanhemman puutteen ja alkanut kulkea aina sen vieressä.Kerran sitten ajaessaan siellä suunnalla pelle oli poikennut katsomaan mikä ihme siellä on tapahtunut,sanoi ettei uskonut silmiään kun kaksi koiraa juoksi pitkin peltoa lujaa vauhtia toinen oli se sokea,joka luottavaisesti painoi menemään pennun rinnalla,sanoi sen vievän sitä hienolla kosketustuntumalla,ainostaan karvat hipoivat toisiaan.Pappa oli sanonut että niin ne kulkee ahtaatkin paikat,pentu huomioi toisen tlilatarpeen

• canis.familiaris

"Osaako koira teeskennellä ?...heheh...hauskoja huomioita. Herra Karppinen kyllä osaa teeskennellä. Herra on todellinen luumu! Jos ei aamulla jaksa /halua lähteä ulos niin teeskentelee "nukkuvaa" aika tehokkaasti. Saa ravistella jne..ei lähde. Välillä se menee "jemmaan" jne..hauska jeppe...voi tosiaan olla sen 16h helposti pyytämättä ulos.

• isoisoäiti

Kuulosti ihan hyvälle että muillakin on näitä tessailijoita,ettei kaikki juonijat ole minulle sattuneet

• nasse-tante

Mistä tommosia koiria saa jolla ei ole haluja ulos lähtee X)? Tässä taloudessa ei ole moisesta pelkoa, tänäänkin rontti oli oikeen elementissään vaikka lunta tuli vaakasuoraan vasten naamaa eikä rontillakaan enää silmät pysyny kunnolla auki vaan piti siristellä.

Meillä oli aikanaan mäykkyjä ja se narttu oli oikee vedätyksen maailman mestari ja vielä varsinainen marttyyri siihen kaiken päälle. Sen vedätyksiä kun miettii niin ensimmäisenä tulee mieleen se miten se vedätti illalla itelleen kyydin yläkertaan nukkumaan, sänkyyn siis missä sillä siis oli oma tyyny. Se ensin istuskeli oikeen surkeen näkösenä rappujen alapäässä ja alta kulmien katteli et kuka nyt tulee kantamaan. Kukaan kun ei liikkunu niin se Vaivalloisesti, siis Todella Vaivalloisesti raahautu pari rappua ylöspäin ja jäi niille sijoilleen istumaan tai parhaassa tapauksessa makaamaan ja huokaili ja tuijotti alas. Siitä se sit ei liikkunu mihinkään ennen ku joku kanto sen ylös ja mutsi kun on aina ollu hellämielinen niin sehän sen sit yleensä kävi viemässä =). Muuten kyllä raput mentiin vikkelästi niin ylös kun alaskin, toi oli vaan sen tapa pummia kyyti nukku-matin maahan.
        Aamuulla ulos lähtiessä se sit piti herättää ja kaivaa ulos peittojen alta, siltikkin meno oli aika nihkeetä, saattopa jopa suuttua jos osottaa mieltään jos ei homma kiinnostanu. Uros mikä sillä oli kaverina olikin sit ihan toista maata, aina täynnä tarmoa ja into piukeena menossa mukana. Niin välitöntä ja mahtavaa koiraa ei ole tullu toista vastaan. Narttu kun meni vanhana hirmusen hitaaks eikä oikeen tahtonu jaksaa kävellä, käveli uros aina uskollisena ystävänsä takana ihan ku ois varmistellu et varmasti jaksaa. Narttu kun pysähty lepäämään jäi uros vähän takavasemmalle tai tuli viereen seisomaan. Oli ne mahtavia tapauksia molemmat, toistensa täydelliset vastakohdat mut yhessä pettämätön pari valjakko. Nyyh, meinaa tulla tippa silmäkulmaan kun niitä rupes miettimään...

• Mun lapsuudenkodin pystäri oli myös teeskentelijä...pystärimäiseen tapaan viihtyi ulkona ja oli ottanut itselleen monenlaisia vahdin hommia, yksi oli harakoiden komentaminen pois pihapiiristä. Kerran äitini sitten sattui katsomaan ulos ikkunasta ja näki koiran makoilemassa koppinsa edessä ja harakoiden hyppimässä ympärillä. Äiti meni piruuttansa pihalle ja eikös koira heti pompannut ylös ja alkanut komentaa harakoita... :D

Ps. Hieno seefferin kuva caniksella? Mikäs koira se on? Näyttää jäntevämmältä ja vanhemmalta versiolta mun rakista. :) Ja akkakebnekainenkin päässyt taas galleriaan.

• Ok. Sainkin jo selville mikä...:)

• canis.familiaris

Ok. Sainkin jo selville mikä...:)

Olen armoton lärppäsuu..=D

Olen armoton lärppäsuu..=D

Poistankona tuon mitä kirjoitin ylle! :)

• canis.familiaris

Poistankona tuon mitä kirjoitin ylle! :)

Ei tarvitse. Oikeassa olit, se on THE Koira...mieltä lämmitti mukavasti. Eikä siinä ollut edes osaa koiran "menestyksestä" Pinta raapaisu meriiteistä....

Ei tarvitse. Oikeassa olit, se on THE Koira...mieltä lämmitti mukavasti. Eikä siinä ollut edes osaa koiran "menestyksestä" Pinta raapaisu meriiteistä....

No ennätin jo poistaa...hieno koira!

(suomi24 heitti mut äsken pihalle ja kone meni juntturaan... oli kai vihje siitä, että pitää lähteä lumipyryyn rakkilaisen kanssa! :D)

• canis.familiaris

Tämä ei ole sitten mainokseksi tarkoitettu.
      Tein tilauksen netin terrierrikaupasta, ja se epäonnistu pahasti. Ei vastattu puhelimeen, mailiin, jne..liekkö pystyssä koko kauppa. jos ei niin ala-arvoista touhua.. Yleensä en osta netistä mitään, mutta tämäkin tapa on taas muuttunut (vai pitaisiö sanoa "päivittynyt")

Löysin peten koiratarvikkeen ja tehtyäni tilausta huomasin sen olevan paikallinen liike ja vielä ihan naapurissa, jossa on avattu uusi myymälä.Hilppasin sinne. Ostin mitä ostin, mutta olin Ensimmäinen asiasas 1. (ehkä siksi että liike avataan vasta huomenna, mutta paukkasin vain sisälle tietämättä tätä..=D) Herra Karppisella on nyt hienot vermeet ...

P.s molossi. Minulla olisi asiaa niistä valjaista (tai siitä vedonestojutusta), mutta hukkasin sp.os (eli jälleen kaikki osoitteet..=O). ja yv.nä ei onnistunnut..

• putkis ei rek.

Terrierikaupasta on netin keskustelupalstoilla ollut joitain varotuksia... ongelmia toimitusajoissa, tavoittamisessa tmv.

• canis.familiaris
        putkis ei rek. kirjoitti:

Terrierikaupasta on netin keskustelupalstoilla ollut joitain varotuksia... ongelmia toimitusajoissa, tavoittamisessa tmv.

Huomasin saman...={}.

• isoisoäiti

Huomasin saman...={}.

En onneksi ole koskaan ostanut netin kautta mitään(enkä päivitä)toiset ostaa kenkiäkin, mutta olen niin vanhanaikainen että ne nyt ainakin pitää saada ehdottomasti koittaa ensin.
        Saitko mitään extraa ekana asiakkaana, vaikka tossut koiralle

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

En onneksi ole koskaan ostanut netin kautta mitään(enkä päivitä)toiset ostaa kenkiäkin, mutta olen niin vanhanaikainen että ne nyt ainakin pitää saada ehdottomasti koittaa ensin.
        Saitko mitään extraa ekana asiakkaana, vaikka tossut koiralle

"Saitko mitään extraa"...sain. pipanoita ja papanoita, sekä vielä jotain mitä en ymmärrä (keksejä tai jotain) Sekä kaksi siankorvaa (koiralle)

Harvoin liikkeen ensimmäinen asiakas on leijuva koiraguru (pilkkihaalareissa)
        Kävin sitten hakemassa Herra Karppisen kotoa (ja toiset vaatteet itselle) Niin mentii sitten "miehissä" vermeitä sille sovittelemaan. Ostin hurtan pehmustetut Y-valjaat...Oli kiva kun sain vielä koiran kanssa asioida ja sovittaa. Karppinen edusti itseään (koiraa) todella mallikkaasti, vaikka oli sillekkin (hänelle) ensimmäinen shoppausreissu...pidin sitä vapaana...kyllä koiralla oli silmiä naama täynnä, kun ihmetteli melko isoa myymälää jä sen härpäkkeitä ja herkkuja.. Oli muuten itsellekkin ensimmäinen kerta laatuaan, ja ehkä viimeinen....

• isoisoäiti

"Saitko mitään extraa"...sain. pipanoita ja papanoita, sekä vielä jotain mitä en ymmärrä (keksejä tai jotain) Sekä kaksi siankorvaa (koiralle)

Harvoin liikkeen ensimmäinen asiakas on leijuva koiraguru (pilkkihaalareissa)
        Kävin sitten hakemassa Herra Karppisen kotoa (ja toiset vaatteet itselle) Niin mentii sitten "miehissä" vermeitä sille sovittelemaan. Ostin hurtan pehmustetut Y-valjaat...Oli kiva kun sain vielä koiran kanssa asioida ja sovittaa. Karppinen edusti itseään (koiraa) todella mallikkaasti, vaikka oli sillekkin (hänelle) ensimmäinen shoppausreissu...pidin sitä vapaana...kyllä koiralla oli silmiä naama täynnä, kun ihmetteli melko isoa myymälää jä sen härpäkkeitä ja herkkuja.. Oli muuten itsellekkin ensimmäinen kerta laatuaan, ja ehkä viimeinen....

Älä nyt syö itse niitä keksiä, tarjoa vaikka vieraille.
        Ennen ainakin oli suklaanappia rasioissa koirille, säilytin niitä jääkaapissa ja ihmettelin kerran ääneen kun niitä menee niin paljon,siihen vanhempi poika valitti ettei ne oikein hyviä ole levy on kuulemma parempaa(sokeri puuttu),tietysti niitä annettiin pienemmänkin suuhun.

Kyllä kai sellaisessa kaupassa on koiralle mielenkiintoisia hajuja,vähän kaikkea olisi tehnyt varmasti mieli maistaakkin...harmi koiralle kun olit vierellä.

"kennelpoika" tuossa äsken kehuikin yhdellä piskillä hänen mielestään olevan paremman hajuaistin kuin muilla, tapani mukaan väitin vastaan, voihan se olla että noi muut on nuhasia,oli vastaus.Ei saa kinauskaveria edes

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Älä nyt syö itse niitä keksiä, tarjoa vaikka vieraille.
        Ennen ainakin oli suklaanappia rasioissa koirille, säilytin niitä jääkaapissa ja ihmettelin kerran ääneen kun niitä menee niin paljon,siihen vanhempi poika valitti ettei ne oikein hyviä ole levy on kuulemma parempaa(sokeri puuttu),tietysti niitä annettiin pienemmänkin suuhun.

Kyllä kai sellaisessa kaupassa on koiralle mielenkiintoisia hajuja,vähän kaikkea olisi tehnyt varmasti mieli maistaakkin...harmi koiralle kun olit vierellä.

"kennelpoika" tuossa äsken kehuikin yhdellä piskillä hänen mielestään olevan paremman hajuaistin kuin muilla, tapani mukaan väitin vastaan, voihan se olla että noi muut on nuhasia,oli vastaus.Ei saa kinauskaveria edes

No tytär kun kävi vasta kylässä, niin toi koirille tuliaisiksi BestFriend koiransuklaata. Oli sekaisin valkoista ja tummaa. Kun tytär lähti, vetelin naamariin ne tyytyväisenä ja kattelin siiesaita telkkarista (tai salkkareita)

Hyvää oli....en kehdannut paljastaa likalle kun kyseli, että miten maittoi koirille...Nuo lahja koirankeksit ajattelin syöttää anopille, kun ensi kerran käyn moikkaamassa. Se tietää, että noudatan viljatonta vhh.ta, niin ei edes tarvitse selitellä kun ei minulle kelpaa...Kehuu taas kun hymyilen kahvipöydässä, että ompas minulla mukava vävypoika....;-}

• m.eipääsrek

No tytär kun kävi vasta kylässä, niin toi koirille tuliaisiksi BestFriend koiransuklaata. Oli sekaisin valkoista ja tummaa. Kun tytär lähti, vetelin naamariin ne tyytyväisenä ja kattelin siiesaita telkkarista (tai salkkareita)

Hyvää oli....en kehdannut paljastaa likalle kun kyseli, että miten maittoi koirille...Nuo lahja koirankeksit ajattelin syöttää anopille, kun ensi kerran käyn moikkaamassa. Se tietää, että noudatan viljatonta vhh.ta, niin ei edes tarvitse selitellä kun ei minulle kelpaa...Kehuu taas kun hymyilen kahvipöydässä, että ompas minulla mukava vävypoika....;-}

Minulla oli kerran eräs koira hoidossa muutaman päivää.Omistaja toi jokusiakin lihapiirakoita myös eväinä,kun oli tarkoitus saada näytelmään tulevaan lihoomaan.
        Ukko oli pois kotoa kun tuli,joten pistin lapun jääkaappiin,ettei saa syödä.

Kun tuli kotiin,minä en taas ollut kotona.Kumpikaan ei ollut ehtinyt vielä kauppaan,niin veti sitten ne kaikki lihapiirakat naamaansa.Oli vaan naureskellut,että ähä kuti minun varoituksiani...
        En sitten millään muistanut kaupasta uusia ostaa,joten se kuuri jäi syöttämättä koiralle.En kyllä kehdannut kertoa omistajallekkaan...
        Ne miehet...;D

• canis.familiaris

Nonnii....tuota...kävin taas siellä koirakaupassa...öö...ostin sadeloimen Karppiselle...ettei kastu....Taitaa kevät tulla ilmoista päätellen....ostanko seuraavaksi koiralle uikkarit?....en enä lupaa etten....mitä \?%"

• karvanaku

Tietenkin ostat koska kukaan kunnon koira ei ui alasti varsinkaan jos rannalla on muita koiria.

• isoisoäiti
        karvanaku kirjoitti:

Tietenkin ostat koska kukaan kunnon koira ei ui alasti varsinkaan jos rannalla on muita koiria.

Sadetakki oli ihan asiallinen ostos, niinkuin nyt on moneen kertaan todettu ajattelen aina itseäni miten helpommalla pääsee,Vähemmän kuivattavaa kun tulee sisälle.
        Ethän sunkaan sinäkään vesisateella turkkia päälles laita.
        Vielä kun sais kumpparit Karviselle,ei tarttis niin lujaa mennä (mielummin sellaset kun lonksuu jalassa)

• isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

Sadetakki oli ihan asiallinen ostos, niinkuin nyt on moneen kertaan todettu ajattelen aina itseäni miten helpommalla pääsee,Vähemmän kuivattavaa kun tulee sisälle.
        Ethän sunkaan sinäkään vesisateella turkkia päälles laita.
        Vielä kun sais kumpparit Karviselle,ei tarttis niin lujaa mennä (mielummin sellaset kun lonksuu jalassa)

Ei, kyllä minä herkistyin taas, jos se eläinpuoti ei siitä kohta lähde, niin lähtee Karppinen kun hermostuu vaatetukseen, tai sitten se oppii vetämään oikein tosissaan siinä kaupan kohdalla

• Tokihan Karppinen sadeloimen tarvitsee... jos siinä on blingblingiä, niin huolestu vasta sitten. :P

Minä kävin viikolla eläinkaupassa hakemassa mirreille ruokaa ja samalla vilkaisin koiranpetejä, kun kissa pissasi entisen pilalle... sellainen mustasta mokkajäljitelmästä tehty koristeellinen näytti tosi kivalta... ja varmaan on myös tosi kätevä pitää siistinä... :O.

No, onneksi jäi kauppaan... mulla on kotona parikin vanhaa patjaa, jotka voi leikata puoliksi ja hurauttaa ommella jonkin suojan päälle...

• canis.familiaris

Tokihan Karppinen sadeloimen tarvitsee... jos siinä on blingblingiä, niin huolestu vasta sitten. :P

Minä kävin viikolla eläinkaupassa hakemassa mirreille ruokaa ja samalla vilkaisin koiranpetejä, kun kissa pissasi entisen pilalle... sellainen mustasta mokkajäljitelmästä tehty koristeellinen näytti tosi kivalta... ja varmaan on myös tosi kätevä pitää siistinä... :O.

No, onneksi jäi kauppaan... mulla on kotona parikin vanhaa patjaa, jotka voi leikata puoliksi ja hurauttaa ommella jonkin suojan päälle...

"Tokihan Karppinen sadeloimen tarvitsee... jos siinä on blingblingiä, niin huolestu vasta sitten. :P"...minun tekisi mieli sanoa, että se loimi olisi camo väritykseltään, mutta ei ole. Se on Hurtan-vihreä ja kauluksella..(miten tämä keskustelu on nyt niin vaikeaa..=})

• canis.familiaris

Tokihan Karppinen sadeloimen tarvitsee... jos siinä on blingblingiä, niin huolestu vasta sitten. :P

"samalla vilkaisin koiranpetejä"...no taisin minäkin sellaisen ostaa, kun siinä on sellainen kastumaton pinta...en kyllä olisi muuten ostanut..märälle foxille tarkoitettu...=O Limit merkkinen 80€.

• canis.familiaris

No syytä olisi lähteä. Tuli taas käytyä ja ostelin ihan turhia juttuja. Meinasin vakavasti harkita "kurahaalaria", kun en todellakaan ole miettinyt miten vaikea on kk-foxin turkki hoitaa, jos se on pitempi. Sitä hiekka mujua on hahdoton saada pois ja jatkuva suihkuttelu ei ole hyväksi.

Ei tuossa karvassakaan ole juuri rasvaa, joten (kun on leikelty) turhake on ja tästä lähin pidetään ihan "klanina", mutta sitten se tarvitsee nämä vermeet myös???Koska ei halua mennä "huonollailmalla" ulos. siis mitä £¤\\?$tua.

Parsoni paleli, mutta pysyi vastaavasti liikkeessä säällä kuin säällä, mutta alkoi siinäkin loppuaikana näkymään hiipuvaa intoa mennä ulos -tuli valikoivaksi.

Maalla/mökillä ei tämä sää juttu vaikuta yhtään mitään, vaan koskee lähinnä "kaupunkiaikaa"...jo on....tyhmähän sitä on, jos ei "päivitä" perustellusti asioita.

Kun ihminen on tottunut ikänsä olemaan Saksanpaimenkoiran kanssa (ollut ns.omarotu) niin ihan sama mitä ulkona on. plus tai miinus 40 astetta, satoi tai paistoi, pouta tai myrsky..Sivu seikkoja spk.lle pääasia, on yhdessätekeminen.
      On siinä ihmettelemistä, kun nyt koirat himmailee koko touhua.

On ollut rotikkaa (aika hyvä) mutta dopperi on taas aika huono ja sään rajaama koira....Noo kohta on taas touhua ja tekemistä uuden "airiksen" kanssa. Ehkä tälläinen "rauhallinen" jakso on ihan eduksi....Ollaan lenkitkin rajattu 10km/pv.

Katselin viimeviikolla kuningaskuluttajaa, jossa esiteltiin lumikenkiä ja innostuinkin todella niistä ja nyt harmittaakin, kun on ollut kolme hyvälumista talvea, eikä ole idea päässä käynnyt. On ollut hieman eri mielikuva niistä....pussilinen koiria ja metsään pariksi tunniksi hankeen niin hauskaa tulee....

• "Koska ei halua mennä "huonollailmalla" ulos. siis mitä £¤\\?$tua. "

Höm... ihan kuin olisin joskus lukenut jonkun kirjoittavan, että kyllä koira lähtee ulos aina säässä kuin säässä, ei kun menoksi vaan... hmm, kukahan se oli... :P

Säästä puheen ollen, hieno keli ainakin täällä. Oltiin aamu koiran kanssa metsässä ja nautittiin hangista ja auringonpaisteesta... piti pyykätä aamu, mutta ehtiihän sitä... first things first. :)

• Ps. jos löydät hyvät lumikengät, kerro minkä merkkiset... mun on pitänyt hommata myös... yritin pihistää isältä lumikengät, väitin, ettei vanha mies sellaisia tarvitse, mutta hän oli eri mieltä...

heh, sainpa siihenkin puhtia, kun ei ole moneen vuoteen lumikenkäillyt! :)

• canis.familiaris

"Koska ei halua mennä "huonollailmalla" ulos. siis mitä £¤\\?$tua. "

Höm... ihan kuin olisin joskus lukenut jonkun kirjoittavan, että kyllä koira lähtee ulos aina säässä kuin säässä, ei kun menoksi vaan... hmm, kukahan se oli... :P

Säästä puheen ollen, hieno keli ainakin täällä. Oltiin aamu koiran kanssa metsässä ja nautittiin hangista ja auringonpaisteesta... piti pyykätä aamu, mutta ehtiihän sitä... first things first. :)

"Höm... ihan kuin olisin joskus lukenut"...varmaan joku huumori heikki koiranleuka.

".. piti pyykätä aamu,"...huh onneksi minulla on kone..hehe.

• mol.eipysrek

"Koska ei halua mennä "huonollailmalla" ulos. siis mitä £¤\\?$tua. "

Juu,ja taisi sama tyyppi täällä käydä henkilökohtaisuuksiin eräitten topiikkien yhteydessä ja levitteli jotain tietoa,että täällä ukollani on jotain blingbling pantoja.
        Nyt kun nykyisiä juttuja lukee,niin kenellähän niitä taitaa löytyä...

Ja 80 euron koiranpeti o_O
        Kohta se varmaan kiikuttaa koiransa jonnekkin manikyristille kynsien geelaukseenkin...

ps.Noit,mitä pääasiassa on ollut,niin niillä jostain kummasta syystä koosta riippumatta ollut aivan sama linja.Ilmeisesti ihan meidän huusholliin,kuten kaikessa muussakin,omanlaisensa :D
        Jos sää on vähänkään huono,niin kun pitäisi pihalle potkaista,niin ei millään mennä.Kus hätää ei olisi lainkaan,ja papparainenkin einsteinin älykkyydellä pönki kiireen vilkkaa tyynynpäällisensä sisään,kun tiesi aamulla pihalle joutuvansa ja tunnisti ulkoilman.
        Mutta,jos minä puen lenkkivaatteet päälle,niin tasan tarkkaan ollaan ovella oltu päivystämässä ja meno päällä,eikä jumiteta ulkokuistille.
        Ja ihan sama,oli kelit tai ilmat mitä tahansa.

• canis.familiaris
        mol.eipysrek kirjoitti:

Juu,ja taisi sama tyyppi täällä käydä henkilökohtaisuuksiin eräitten topiikkien yhteydessä ja levitteli jotain tietoa,että täällä ukollani on jotain blingbling pantoja.
        Nyt kun nykyisiä juttuja lukee,niin kenellähän niitä taitaa löytyä...

Ja 80 euron koiranpeti o_O
        Kohta se varmaan kiikuttaa koiransa jonnekkin manikyristille kynsien geelaukseenkin...

ps.Noit,mitä pääasiassa on ollut,niin niillä jostain kummasta syystä koosta riippumatta ollut aivan sama linja.Ilmeisesti ihan meidän huusholliin,kuten kaikessa muussakin,omanlaisensa :D
        Jos sää on vähänkään huono,niin kun pitäisi pihalle potkaista,niin ei millään mennä.Kus hätää ei olisi lainkaan,ja papparainenkin einsteinin älykkyydellä pönki kiireen vilkkaa tyynynpäällisensä sisään,kun tiesi aamulla pihalle joutuvansa ja tunnisti ulkoilman.
        Mutta,jos minä puen lenkkivaatteet päälle,niin tasan tarkkaan ollaan ovella oltu päivystämässä ja meno päällä,eikä jumiteta ulkokuistille.
        Ja ihan sama,oli kelit tai ilmat mitä tahansa.

"Kohta se varmaan kiikuttaa"...ainiiku vaikka trimmaukseen?...juu aika on tilattu.

"Juu,ja taisi sama tyyppi täällä käydä henkilökohtaisuuksiin eräitten topiikkien yhteydessä"...ihme tyyppi. Varmaan joku tyypillinen sakemanni-ihminen....;-}

• canis.familiaris

Viluinen Karppinen saattaisi muuten tykätä tällaisesta:
        http://www.zooplus.fi/shop/koirat/pedit/lampotyynyt/193199

Nonni tuon ostan mökille...siellä olisi käyttöä...Aikas kalliiksi tulee koira. Vaihdoin sohvat ja auton, tuossa joku aika sitten. Heitin uuden divaanin pois, kun alkoi haisemaan ihan lampaalle ja vaihdoin nahkaisiin. Harmittaa, kun tuntuvat aika kalsoilta.

Nonni tuon ostan mökille...siellä olisi käyttöä...Aikas kalliiksi tulee koira. Vaihdoin sohvat ja auton, tuossa joku aika sitten. Heitin uuden divaanin pois, kun alkoi haisemaan ihan lampaalle ja vaihdoin nahkaisiin. Harmittaa, kun tuntuvat aika kalsoilta.

Mä ehkä tilaan tämän: http://www.zooplus.fi/shop/koirat/pedit/terveys/nivelten_hoito/205969. Vaikkei nuori koira onkin! :)

Kissoilla on tällainen: http://www.zooplus.fi/shop/kissat/korit_pedit/ikkunanlautapelit/142727. Pitäisi olla kaksi, on nimittäin molempien kissojen mieleen.

Ja tällainen olisi, mutta kun tää ei ole sopiva mun patteriin:
        http://www.zooplus.fi/shop/kissat/korit_pedit/patteripedit/142728

Laalaa... mutta kissatpa onkin eri juttu...

Niin, ja mulla ei ole autoa. Mutta kohta pitää hankkia, että pääsee koko poppoon kanssa liikkeelle eikä tarvitse aina jättää osaa hoitolaan...

Eikö divaani muista koirista alkanut haista? Vai eikö ne saanut tulla sille? :)

On myös peittoja, joilla voi peittää sohvan...olisi niillä Karppisen kanssa mukavampi loikoilla!

• mol.eirek

Mä ehkä tilaan tämän: http://www.zooplus.fi/shop/koirat/pedit/terveys/nivelten_hoito/205969. Vaikkei nuori koira onkin! :)

Kissoilla on tällainen: http://www.zooplus.fi/shop/kissat/korit_pedit/ikkunanlautapelit/142727. Pitäisi olla kaksi, on nimittäin molempien kissojen mieleen.

Ja tällainen olisi, mutta kun tää ei ole sopiva mun patteriin:
        http://www.zooplus.fi/shop/kissat/korit_pedit/patteripedit/142728

Laalaa... mutta kissatpa onkin eri juttu...

Niin, ja mulla ei ole autoa. Mutta kohta pitää hankkia, että pääsee koko poppoon kanssa liikkeelle eikä tarvitse aina jättää osaa hoitolaan...

Kävin kurkkaamassa tuota tervyspetiä.

Tuli vaan mieleen,että aikoinaan aloittaessa noitten isojen kanssa,niin muutamatkin mm.rotujen vanhaat viisaat neuvoi ,ettei koiran ole,kasvavan,hyvä maata pehmeällä pedillä.Altistaa luustovioille.Ennenvanhaanhan oli koiran aluset jotain mattoa ja vilttiä.
        Noh,tuolla neuvolla olen itse mennyt.Tiedä sitten,mutta miksi noita systeemeitä vaihtamaankaan menisi,kun ok on mennyt.

• canis.familiaris

Eikö divaani muista koirista alkanut haista? Vai eikö ne saanut tulla sille? :)

On myös peittoja, joilla voi peittää sohvan...olisi niillä Karppisen kanssa mukavampi loikoilla!

karppinen oli ja haisi kuin villasukka kun meille tuli. Pitkä karva ja haisi ihan vuohelle...trimmauksen jälkeenkin. Nyt ei haise rasvalle, mutta ei pahemmin tarkenekkaan, alla plus35 astee kekeillä.
        Loimi pitää laittaa suurinpiirtein silloin kun aurinko menee pilveen.

Siistiä on ja koirat on aina saanut loikoilla sohvalla. Se divaanin kangas nyt vain oli huono koirakodissa.

• mol.eirek kirjoitti:

Kävin kurkkaamassa tuota tervyspetiä.

Tuli vaan mieleen,että aikoinaan aloittaessa noitten isojen kanssa,niin muutamatkin mm.rotujen vanhaat viisaat neuvoi ,ettei koiran ole,kasvavan,hyvä maata pehmeällä pedillä.Altistaa luustovioille.Ennenvanhaanhan oli koiran aluset jotain mattoa ja vilttiä.
        Noh,tuolla neuvolla olen itse mennyt.Tiedä sitten,mutta miksi noita systeemeitä vaihtamaankaan menisi,kun ok on mennyt.

Niin... en tiedä, onko tuo miten jämäkkä vai enemmän pehmeä... eikä nettikaupan tuotetta pääse kokeilemaan... ja matto todellakin riittäisi vallan hyvin!

Kuitenkin koiruus jos saa itse valita, mieluummin hakeutuu pehmeään paikkaan kuin kovalle?

Ennen selkävaivaisille ihmisillekin suositeltiin kovia petejä... voipi olla vinha perä siinä, että on hyväksi!

• canis.familiaris

Niin... en tiedä, onko tuo miten jämäkkä vai enemmän pehmeä... eikä nettikaupan tuotetta pääse kokeilemaan... ja matto todellakin riittäisi vallan hyvin!

Kuitenkin koiruus jos saa itse valita, mieluummin hakeutuu pehmeään paikkaan kuin kovalle?

Ennen selkävaivaisille ihmisillekin suositeltiin kovia petejä... voipi olla vinha perä siinä, että on hyväksi!

Tarkemmin mietittynä tuo lämpötyyny ei välttämättä ole paras mahdollinen märälle koiralle (pohjavilla) voi tulla vielä iho-ongelmia...Varsinkin tuollaiselle lampaalle kuin foxi

• canis.familiaris
      • Ok, kiitos linkistä! Pitää perehtyä.

• Tötsö

Tunnustan! itselle aikakin on noiden koirasupermarkettien kannssa karannut mopo käsistä aivan täydellisesti, paljon on tullut hankittua kaikkea, jota muutama vuosi sitten ei edes ajatellut olevan olemassa tai lähinnä entisiä ei koira noita tarvitse luokan kamoja.
      Joskus tulee yllätettyä itsensä pohtimassa vaikka mitä hankintaa....

Itselleni olen luvannut että kaikki hankinnat on melkeen ok niin kauan kun en yllätä itseäni vertailemassa niitä eräässä ketujussa mainittuja kärryjä....
      Sinä päivänä kun näin tapahtuu hyppään benjinin köysi, ei nilkoissa vaan kaulassa...

• canis.familiaris

"Joskus tulee yllätettyä itsensä pohtimassa vaikka mitä hankintaa..."...kuten minä tänään "kurahaalaria koiralle"...katselin sitten ympärilleni, ja huomasin sopeutuvani hyvin varsin tilavaan myymälään. Olin hieman hämmästynyt.

Paljon ihmisiä koirineen "shoppaili" kuin marketissa konsanaan. Sitten hihassani oli yllättäen mummo 80v. joka kehui Herra Karppista vuolaasti, jumittaen minut siihen "blingbling" osastoon...Siinä hetkessä hävisi kuulo ja näin näin vain sen mummon puhumassa naamani edessä, kun suu kävi, niin mietin samalla järkyttynenä, että "mitä hellwettiä...missä olen ja miksi!""...ja ihan vapaaehtoisesti...

• "niin kauan kun en yllätä itseäni vertailemassa niitä eräässä ketujussa mainittuja kärryjä"

Kukahan hankkii sellaiset, sitten kun saa airiksenpennun... :D

• canis.familiaris

"niin kauan kun en yllätä itseäni vertailemassa niitä eräässä ketujussa mainittuja kärryjä"

Kukahan hankkii sellaiset, sitten kun saa airiksenpennun... :D

Tou!

• mol.eipystyei

"Joskus tulee yllätettyä itsensä pohtimassa vaikka mitä hankintaa..."...kuten minä tänään "kurahaalaria koiralle"...katselin sitten ympärilleni, ja huomasin sopeutuvani hyvin varsin tilavaan myymälään. Olin hieman hämmästynyt.

Paljon ihmisiä koirineen "shoppaili" kuin marketissa konsanaan. Sitten hihassani oli yllättäen mummo 80v. joka kehui Herra Karppista vuolaasti, jumittaen minut siihen "blingbling" osastoon...Siinä hetkessä hävisi kuulo ja näin näin vain sen mummon puhumassa naamani edessä, kun suu kävi, niin mietin samalla järkyttynenä, että "mitä hellwettiä...missä olen ja miksi!""...ja ihan vapaaehtoisesti...

"niin mietin samalla..." Tulevaisuus siinä antoi itsestään varoituksen,ennenäyn muodossa...

• canis.familiaris
        mol.eipystyei kirjoitti:

"niin mietin samalla..." Tulevaisuus siinä antoi itsestään varoituksen,ennenäyn muodossa...

=)))....Se mummo oli kyllä todella HELLyyttävä, mutta tilanne keräsi kiusallisesti ohikulkioiden huomion. Aina kun käänsin pään johonkin, hän nappasi hihasta. Olin siinä asennossa kuin pikku-poika.....noo sellaista se vain on, kun omistaa hyväkäytöksisen koiran...tähän on vähän niin kuin tottunut..heh..

• canis.familiaris
        mol.eipystyei kirjoitti:

mahtaako sulla olla koneella kaikki ok, kun pystyt kuitenkin kirjoittamaan, mutta et rekkautumaan? Itsellä ei ole ollut kuin sellaista vikaa ja harvemmin, että kaikki vain kestää turhan kauan....

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      36
      12601
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      627
      3213
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      166
      2217
    4. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      189
      1960
    5. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      105
      1539
    6. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      110
      1363
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      110
      1313
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      335
      1251
    9. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      80
      1228
    10. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      41