DIABETES-POLIISIT!

Lellu 120 kg

Eikö kukaan, edes lääkärit, voisi puhua täällä vähemmän tuomitsevaan sävyyn niille, jotka ei oikein jaksa elää diabeteksensa kanssa niin kuin kuuluisi?

Epäonnistuminen ja ajoittainen väsyminen tähän hemmetin tautiin on aivan tavallista, eikö ole lääkärit? Te varmasti tapaatte näitä tapauksia aina silloin tällöin?

Kyllä asioista pitää puhua rehellisesti, mutta voisko joku kannustaa niitä jotka ei jaksa, tai niitä jotka esimerkiksi juo tai syö liikaa? Täälläkin saa isot haukut ja ihmetykset jos on esim. alkoholiongelmainen diabeetikko. Harmittaa heidän puolestaan.

Minä syön liikaa, olen välillä niin masentunut tämän tautini kanssa, että tekee mieli luovuttaa kokonaan, lopettaa pistokset ja pillerit, varsinkin jos tuskalla pudotetut kilot tulee kerta toisensa jälkeen takaisin. Silloin ei heru kannustusta lääkäriltä eikä diabeteshoitajalta, kaikki on pettyneitä ja varoituksia ja kehoituksia sataa joka puolelta.

Olisi niin paljon kivempaa kuulla tsempaamista ja myötätuntoa. Toki jotkut on onnistujia ja jaksavat yrittää, kunnioitan heitä, mutta minä olen ikuinen luuseri sairauteni hoidossa, ei voi mitään. Mutta jaksan aina välillä yrittää kun kukaan ei odota minulta liikoja eikä hauku.

7

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä sulle
    • Lellu 120 kg

      Kiitos ihana ihminen! Katsotaan!

      J.K Laihdutin Antti Heikkilän kirjan "Diabeetikon ruokavalio"-ohjeilla yli 20 kiloa, siinä meni n. vuosi. Palautin pikkuhiljaa viljat ruokavaliooni ja kaikki pudotetut kilot tuli puolessa vuodessa takaisin...

      • Älä luovuta

        Aikanaan pudotin painoani samoin parikymmentä kiloa muuttamatta ruokavaliotani mitenkään, vähensin vaan syömääni ruokamäärää. Takaisinhan nuo ovat tulleet ja välillä tulee jojoteltua. Silti jaksan elää diabetekseni kanssa ja huolehtia hyvästä hoidosta ettei tule oheissairauksia. Lääkärini ymmärtää minua ja sieltä taholta saan ymmärrystä. Näitä tuomitsemisia ja "hyviä" ohjeita tippuu enemmän muulta taholta. Nämä keskustelupalstat ovat kaikkein pahimpia, niin moni pitää itseään täysin pätevänä diabeteslääkärinä jonka ohjeet ovat ainoita oikeita. Kaiken maailman linkkejä jaetaan roppakaupalla jopa keskustelupalstan säänöjen vastaisesti. Harmittaa tällainen ylemääräinen sauhuaminen mutta täällä tulee käytyä siksi että joskus löytyy helmiä ja asiallisia kirjoituksia.


      • Lellu 120 kg
        Älä luovuta kirjoitti:

        Aikanaan pudotin painoani samoin parikymmentä kiloa muuttamatta ruokavaliotani mitenkään, vähensin vaan syömääni ruokamäärää. Takaisinhan nuo ovat tulleet ja välillä tulee jojoteltua. Silti jaksan elää diabetekseni kanssa ja huolehtia hyvästä hoidosta ettei tule oheissairauksia. Lääkärini ymmärtää minua ja sieltä taholta saan ymmärrystä. Näitä tuomitsemisia ja "hyviä" ohjeita tippuu enemmän muulta taholta. Nämä keskustelupalstat ovat kaikkein pahimpia, niin moni pitää itseään täysin pätevänä diabeteslääkärinä jonka ohjeet ovat ainoita oikeita. Kaiken maailman linkkejä jaetaan roppakaupalla jopa keskustelupalstan säänöjen vastaisesti. Harmittaa tällainen ylemääräinen sauhuaminen mutta täällä tulee käytyä siksi että joskus löytyy helmiä ja asiallisia kirjoituksia.

        Kiitos kannustuksesta! Totta, täältä löytää välillä helmiä, niin kuin nytkin. :)

        Olen (omasta mielestäni) kokeillut kaikkea, ja 80 % niistä on toiminutkin, mutta pysyviä tuloksia en ole koskaan saavuttanut. Oma vika, voi joku sanoa, ja niin se onkin, koska en ole jaksanut noudattaa kovin kauaa rajoittuneita ruokavalioita, enkä tarkoita tällä nyt sitä, että en onnistunut koska dieetissä ei ollut kakkuja ja karkkeja, vaan koska tarvitsen ruokavaliooni vaihtelua. Karkit ym. herkut ei ole mulle ongelma.

        Suurin ongelma minulle on syödä säännöllisesti. Syön paljon kun on kamala nälkä ja sitten olen syömättä pitkiä aikoja, nytkin olen syönyt viimeksi aamulla ja se ei ole hyvä tapa insuliinin käyttäjälle, mutta kun ei maistu niin ei maistu!

        Seuraavaksi aion kokeilla aivan tavallista normaalia ruokavalioita, jota suositellaan kaikille. Kohtuulliset määrät ja säännöllisyys vain on iso haaste. Kerään nyt voimia ja positiivista asennetta aloittaa uusi elämä?


      • Mielen salattu voima
        Lellu 120 kg kirjoitti:

        Kiitos kannustuksesta! Totta, täältä löytää välillä helmiä, niin kuin nytkin. :)

        Olen (omasta mielestäni) kokeillut kaikkea, ja 80 % niistä on toiminutkin, mutta pysyviä tuloksia en ole koskaan saavuttanut. Oma vika, voi joku sanoa, ja niin se onkin, koska en ole jaksanut noudattaa kovin kauaa rajoittuneita ruokavalioita, enkä tarkoita tällä nyt sitä, että en onnistunut koska dieetissä ei ollut kakkuja ja karkkeja, vaan koska tarvitsen ruokavaliooni vaihtelua. Karkit ym. herkut ei ole mulle ongelma.

        Suurin ongelma minulle on syödä säännöllisesti. Syön paljon kun on kamala nälkä ja sitten olen syömättä pitkiä aikoja, nytkin olen syönyt viimeksi aamulla ja se ei ole hyvä tapa insuliinin käyttäjälle, mutta kun ei maistu niin ei maistu!

        Seuraavaksi aion kokeilla aivan tavallista normaalia ruokavalioita, jota suositellaan kaikille. Kohtuulliset määrät ja säännöllisyys vain on iso haaste. Kerään nyt voimia ja positiivista asennetta aloittaa uusi elämä?

        Moni lääkäri, jolla ei ole omakohtaista kokemusta 2-tyypin biapeteksesta haluaa tieten tahtoen syyllistää biapetekseen sairastuneen, koska yhteiskunnassamme "lihavuus" tuntuu olevan jokin kauhea mörkö. Yleinen uskomus tuntuu olevan että vain ja ainoastaan lihavuus aiheuttaa tuon sairauden!!! Itse sairastuin 52 kiloisena (alipainoisena) 2-tyypin diapetekseen, ja kun verensokerit alkoivat olla jatkuvasti yli 13, alkoi paino nousta huimaa vauhtia. Laihtuminen ja verensokerin laskeminen tuntuu tapahtuvan vain kun vältän suuria hiilihydraatti määriä. Diapetes on hiilihydraatti aineenvaihdunnan häiriö tai voisiko sanoa niin että olen allergisoitunut liian hiilihydraattipitoisille ruoka-aineille ja saanut allergian seurauksena tulehdustilan. Steressi pitää kyllä myös tehokkaasti verensokerin korkealla.
        Haluaisin sinun kokeilevan erästä lapsenmielistä ajatusleikkiä: Kirjoita jokapäivä itsellesi " verensokerini laskee terveen tasolle ja minä laihdun". 2-3 kuukauden kuluttua alat uskoa siihen oikeasti ja teet väkisin valintoja jotka auttavat sinua verensokerin- ja painonhallinnassa. Tämä tuntuu utopiselta, mutta tuntuu toimivan. Minä jokatapauksessa uskon että olet parantumisen alkutaipaleella.


    • Lellu 120 kg

      Lihoin aikuisena hirveät määrät ja aloin inhoamaan itseäni, enkä halunnut katsoa peiliin, ainakaan kokovartalopeiliin pitkiin aikoihin, vältin jopa kadulla katsomasta näyteikkunoihin...

      Minua on joskus naurattanut se, kun kehoitetaan katsomaan itseään peiliin ja sanomaan jotain hyvää itsestään, se kuulema nostaa itsetuntoa jne. Jokatapauksessa, aloin ystävän kehoituksesta kuitenkin katsomaan itseäni joka päivä peiliin, tosin pitkin hampain, ja sanomaan itselleni jotain kivaa, ja on pakko myöntää, että kyllä se vaikutti minuun, enää en inhoa itseäni. En tykkää edelleenkään lihava, mutta hyväksyn että se ei määrittele minua ihmisenä.

      Katsoin dokumentin siitä, miten ajatuksemme ja tapamme vaikuttavat aivojen rakenteisiin, aivot muuttuivat ihan konkreettisesti kun ihminen alkoi olemaan mm. positiivisempi joissain peloissaan, joten en pidä ehdotustasi ihan huuhaana, kiitos sinulle, kokeillaan positiivisuutta edelleen!

      Olen menossa kohta lääkärille, sairastan jatkuvasti jotain tulehdusta, joten lisään listaan: paranen kaikista tulehduksista!

    • zipa123

      Heippa ja kiitos tuosta linkistä, varmasti katsotaan !

      Itse olen nuori (17v.) pullukka, ykköstyypillä varustettu tyttönen ja tosiaan säännölliset käynnit sairaalassa eivät ole mitään herkkua. Omalle kohdalleni on sattunut erityisen inhottava ulkomaalainen mieslääkäri, jolla itsellä sattuu olemaan myös ykköstyypin diabetes. Tämä 'täydellinen' lekuri muistaa joka kontrollikäynnillä kertoa kuinka hyvin hänen omat pitkäaikaisarvonsa ja muu terveytensä ovat TOISINKUIN minulla.. Eikä minulla todellakaan pitkäaikainen kuitenkaan pilvissä huitele. Joskus tekisi mieli ihan vittuillakseen pistää pillit pussiin mutta eipä siitä ole kuin omalle itselle haittaa. Ikäviä kommentteja painosta ja liikunnan tärkeydestä satelee myös usein ja aina muistaa hän timminä miehenä kertoa kuinka se maraton käytiin taas juoksemassa :))

      Tsemppausta ja rohkaisevia sanoja ei ole mailla eikä halmeilla, sarkastisia kommentteja kyllä. Helppohan se on niiden lääkärien käskeä mitä pitää tehdä, joilla ei diabetesta ole mutta tällä kyseisellä on, joten luulisi sen olevan vain hyödyksi :// Sydämelliset hoitajat tuovat kumminkin tasapainoa tähänkin tilanteeseen ! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe