Mikä on vanha ihminen? Kuka sitten on itsensä pyhittäjä ja lihansa Kristuksen ristille naulaava tekopyhä, joka sovittaa eli tekee puhtaaksi itsensä kuin Pilatus, että tekopyhä saisi itselleen rauhan, kun uskoo olevansa vapaa lihan kiusauksista ja olevansa ainakin osittain täysin pyhä?
Kuitenkin sanoisin näin.
Se on itsekäs minämme, jonka olemme perineet Aadamilta. Se on täynnä vihaa, kiivautta, kateutta, siveettömyyttä, ahneutta, laiskuutta, ylpeyttä ja ennen kaikkea epäuskoa ja elää voiden hyvin lahkolaisten parissa. Sen täyttävät kaikenlaiset paheet, eikä siinä ole luonnostaan mitään hyvää. Mutta kun olemme päässeet Kristuksen valtakuntaan, tuon kaiken pitää joka päivä vähentyä, niin että ajan mittaan tulemme yhä lempeämmiksi, kärsivällisimmiksi ja sovinnollisemmiksi sekä teemme ahneudesta, vihasta, kateudesta ja ylpeydestä yhä selvemmän pesäeron.
ps. lainaus osittain luth. tunnustuksesta.
Mikä on se itsekäs minä ja liha?
11
50
Vastaukset
* Nyt sinä juuri annoit lihallisen MINASI kirjoittaa, TAAS, miten ne lahkolaiset on niin jumalattomia, mutta minä ja muut tavallani uskovat luterilaiset ollaan niitä OIKEAOPPISIA, oi Jumala, tuhoa nuo lahkoperkeleet. Tässä oli hieman karrikoituna ajatuksesi suosta mitä avauksessasi haluat oikeasti sanoa. Minä minä minä eenokki, minä olen se oikeaoppinen joka voin niitata kaikki lahkolaiset. !
Nyt teit Mohis tuhmasti, kun lähdit "lahkoperkelöimään" oman lihasi kiihkossa. Eenokin avauksesta löytyy sovinnollisuutta ja rehellistä totuuden etsintää. Sitäpaitsi hän saattaa olla monessa suhteessa edellä niin sinua kuin minuakin.
Elikkä, lempeä nuhtelu sinulle Mohikaani. Tulit ampuneeksi aloitusta "lännen nopeimman" periaatteella. "Ammu tai tule ammutuksi". Onkohan se oikea lähestymistapa näillä palstoilla, mitä arvelet?
Nimimerkillä 'olinhan siellä minäkin'!
SF- eenokki 12
Niin Mohis tehtävääni kuuluu myös listiä Jumalan sanalla lihavaksi paisuneet paskkakärpäset sen mukaan kun heitä ilmestyy pörräämään palstalle.
Olen kyllä tukena niille maltillisille hellareille en ole heitä vastaan.
Kommentoin suoraan Lutherin tunnustusta, jota olit lainannut aloitukseesi. Ehkä meidän on siltä pohjalta helpompi lähestyä asiaa niin, ettei tarpeeton kiivastuminen pääse tekemään vahinkoa:
>>Mutta kun olemme päässeet Kristuksen valtakuntaan, tuon kaiken pitää joka päivä vähentyä, niin että ajan mittaan tulemme yhä lempeämmiksi, kärsivällisimmiksi ja sovinnollisemmiksi sekä teemme ahneudesta, vihasta, kateudesta ja ylpeydestä yhä selvemmän pesäeron.
ps. lainaus osittain luth. tunnustuksesta.- eenokki 12
En tarkkaan tunne semperiä, mutta älä anna koskaan periksi jos kuulet tai havaitset jonkun puhuvan perkkeleen suulla.
Näin olen tehnyt alusta asti. eenokki 12 kirjoitti:
En tarkkaan tunne semperiä, mutta älä anna koskaan periksi jos kuulet tai havaitset jonkun puhuvan perkkeleen suulla.
Näin olen tehnyt alusta asti.En minäkään tunne sinua eenokki 12, mutta sen olen huomannut, ettei sinua ainakaan liiasta helläkätisyydestä voi moittia.
Innokkuus, kiivauskin evankeliumin totuuden puolesta on oikein, mutta Jumala auttakoon meitä tekemään kaiken rakkaudessa.
Kommenttina kehotukseesi olla antamatta periksi perkkeleelle vastaan Jaakobin sanoilla, joihin uskon koko sydämestäni:
"Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa 'perkelettä, niin se teistä pakenee.
Lähestykää Jumalaa, niin Hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.
Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi.
Nöyrtykää Herran edessä, niin Hän teidät korottaa." Jaak.4:7-10
- änkyräluterus
Se on helluntailaisten ikioma epäjumala nimeltään Vanha Aatu, liekö kuolleista herännyt Hitler. Tämä kuolleista herännyt Vanha Aatu aina houkuttelee heitä lankeamaan, tosin ei aivan syntiin, sillä helluntailainen ei tee syntiä, vaan "lihan heikkouksiin" ja "puutteellisuuksiin", "joita Herra kyllä ymmärtää".
Ristin sovitus on toisaalta heille turha, sillä mitäpä sitä synnittömiä sovittamaan, kun Herra ymmärtää synninkin, anteeksi: "vajavaisuudet".
"Vanhan Aatun" puutteellisuuksista huolimatta helluntailainen pelastuu oman pyhitysohjelmansa kautta. Vanhaa Aatua siis nujerretaan parannusohjelmalla joka alkaa tupakan stumppaamisesta, jos se ei onnistu, niin "Herra ymmärtää", ei kuitenkaan tupakkaa. Myös esim. keinutuolit ovat kiellettyjen esineiden listalla.
Joka muuta oppia opettaa, on varmasti luterilainen ja heitä kohti pitää kolmesti sylkäistä oikean olkapään yli. Ristinmerkkiä ei saa tehdä, se on paholaisesta. - 50GLASS
Aloittajalta puuttuu 'kovuus' tuosta luettelosta.
- eenokki 12
50 GLASS.
Tarkoitatko että olen unohtanut Mohikaanin armottoman kovuuden luettelosta ? - Markku Tampio
Mitä siinä eenokki 12 noin tyhmiä kyselet, kun tiedät vastauksen jo ennakkoon..
Sinä itsehän se noihin vanhan ihmisen mittoihin ainoana passaat, kun itsestäsi aloituksessasi kerran kaikenaikaa puhutkin..
Ainako ne "lahkolaiset" ovat se kaiken pahan alku ja juuri.. - eenokki 12
En minä tuomitessani Jumalan vihollisia tee mitään väärää, mutta
Jumalan rakkaus pakottaa tekemään uskon tekoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911062
- 55732
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35614Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39546Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...49490Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi46475- 31469
- 34447
Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14441- 38434