Miehelläni on kuin kaksi persoonaa

Sad woman 24.

Paljon puhutaan narsismista ja personallisuushäiriöistä. Täälläkin useissa keskusteluissa spkeluoidaan puolison käytöstä ja tuntuu kun kaikki kusipäiset ihmiset olisivat nykyään narsisteja. Itse en ajattele niin, vaan voihan olla muutenkin v-mäinen ja itsekäs ihminen. Tämän viestin tarkoitus ei siis ole analysoida mieheni mahdollisia persoonallisuushäiriöitä vaan haluaisin kuulla mielipiteitä voiko tällaisen miehen kanssa tulla tulevaisuudesta mitään.

Olen ollut nykyisen mieheni kanssa yhdessä nelisen vuotta. Olen ollut aikaisemmin myös pitkässä suhteessa, joka oli täysin vastakohta nykyiselle.
Olemme nykyisen mieheni kanssa kummatkin hyvin tulisia, vahvoja persoonia. Edellisessä suhteessani taas minä olin dominoivampi osapuoli ja näin jälkikäteen koen suurta syyllisyyttä tajutessani millaista mielipahaa tuolloin käytökselläni aiheutin.
Nykysuhteessa oli siis opettelua monessa eri asiassa, esim riitelyssä. Kaikki tietää miten dramaattiseksi kahden supertemperamenttisen ihmisen väittely voi käydä. Enkä nyt oikeastaan sitä murehdikaan, vaan mieheni tapaa riidellä.

Hän kerää usein kierrokset nollasta sataan hyvin nopeasti. Vaikka asia olisi itsessään ollut mitätön. Usein koitan olla provosoimatta jos näen, että kohta taas mennään. Koitan rauhoitella tilannetta mikä ei yleensä tehoa.
Kohta on volume taas katossa ja alkaa armoton kritisointi, henkilökohtaisella tasolla. Vaikka asia siis itsessään olisi koskenut esimerkiksi likasukkia lattialla.
Saan usein kuulla olevani ämmä, horo, paska ihminen ja nykyään myös kuittailua kiloistani (joita minulla on muutama ylimääräinen). Olen kuitenkin keskellä elämänmuutosta ja tiputtanut jo lähes kolmasosan tavoitteestani. On personaltrainerit, ruokavaliot ja muut. Joten en ole sohvalla itsesäälissä kitisevä laiskimus, joka ehkä jollain tasolla voisi vielä ansaita joskus kuulevansa kritiikkiä olemuksestaan...ehkä.) Mieheni on siis hyvin arvosteleva eikä kestä taas kritiikkiä itsestään.

Missä menee raja? Vaikka itse kai se pitää vetää johonkin. Olen usein miettinyt onko vika oikeasti minussa. Olenko minä vain liian herrkä, kun tuollainen nimittely tuntuu todella, todella pahalta. Mitä pitää sietää, mitä te siedätte?
Olen monesti sanonut etten kuuntele tuollaista kielenkäyttöä ja asioiden on muuttuttava. Riitojen jälkeen mies koittaa hyvitellä käytöstään selittämällä ettei ole tarkoittanut mitään pahaa, vaan halusi suuttuessaan loukata. Kuitenkin jostainhan nuokin sanat kumpuavat? Ja anteeksipyyntöä on turha kaivata, ellen suorastaan vaadi häntä pyytämään anteeksi. ei sekään tunnu normaalilta.

Olen aina ajatellut, etten sietäisi alentavaa tekstiä tai käytöstä mieheltä. Olen aina omannut vahvan itsetunnon, joka on murentunut palasiksi suhteemme aikana. Väliin tulee toki hyviä jaksoja, joskus voi mennä jopa useita kuukausia ilman ensimmäistäkään vakavaa erimielisyyttä ja näinä hetkinä mieheni on kovin ihana ja rakas. Puhuu kauniita sanoja, kertoo rakastavansa joskus jopa useaan otteeseen päivässä. Tiedän, että olen hänelle oikeasti todella tärkeä. Ja hänen käytös on mennyt selkeästi parempaan suuntaan, mutten jaksa olla se, jonka hyvinvoinnin kustannuksella "koulutan" miehestä ihnimillisemmän, vuosien saatossa.

Tuntuu että olen ihan sekaisin myös itse. Viikko sitten olimme muuttamassa yhteen ja riidan tultua en ole kuullut miehestäni mitään kolmeen päivään ja nyt mietin itsekin, onko raja tullut vastaan. Tiedän, ettei kukaan voi tehdä päätöstä puolestani mutta olen vähännukkuneena ihan sekaisin ja hysteerinen, kaipaisin kovasti muidenkin näkökulmia.

3

1443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjvkhvkjh

Riidellään asiat asiana eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. jos sukka on lattialla siihen ei sun kilot tms kuulu!Vaadi arvostamista ja kohteliaisuutta. Parisuhde on parhaimmillaan suhde jossa kumppani on paras ystävä, enemmänkin- kohtelisiko sun ystävät sua näin? Ota etäisyyttä mieheen.

• Lue...

tuolta alempaa "Voiko narsistin kanssa olla parisuhteessa" kirjoitus, ja sieltä loppupuolelta "Ei oikeastaan".
      Ala totuttautua ajatukseen, ettei miehen kanssa suhteessa elämisestä pitemmästi tule mitään. Teillä näköjään jo yhteenmuuttamisvaiheessa homma hajoaa.

• 15+13

Syitä kenessä on vika ja kumman pitäisi muuttua voi toki etsiä, mutta yleensä nämä eivät johda yhtään mihinkään vaan pikemminkin saavat uutta riitaa aikaiseksi.

Periaatteessa voisi tapauksessasi todeta, että toisen tai molempien pitäisi muuttua, mutta tosiasiassa edellinen toteamus sisältää aivan liian monta -isi päätteistä sanomaa ollakseen realistinen. Käytännössä toista voi vaatia muuttumaan, mutta lopputulokset harvemmin ovat osapuolia tyydyttäviä, sillä halu muuttua ja valmius tehdä töitä sen eteen pitää lähteä ihimisestä itsestään ei toisen vaatimuksesta .

Parhaiten pystyy muuttamaan itse itseäsi, eli nimenomaan kovettaa kuortasi ja viitata noille kommenteille villaisella. Kuitenkin rajansa kaikella, kaikkea paskaa ei kannata alkaa sietämään vaan tilanteesta on parempi kävellä pois ja jättää toinen syytelemään kaikkia muita omasta tilanteestaan, jos ei homma keskustelemalla ratkea.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe