Katumuksen mysteeri ???????

älkää menkö halpaan

Todellinen mysteeri joka on täysin kirkon isien keksimä, heidän oman arvonsa korottamiseksi. Raamatustahan ei löydy mitään sakramentteja koskevaa, eikä ihme sillä, sakramentithän ovat kotoisin vanhoista mysteeri uskonnoista ja kirkonlatinan sana sacramentum juontaa alkunsa kreikan kielen sanaan mysteerion.
Sacramentum sana tarkoitti roomalaisen sotilaan lippuvalaa, joka oli uskollisuudenvala Rooman keisarille ja armeijalle. Vala olikin luonteeltaan salaisuus, mysteeri, johon liitettiin maagisia voimia. Alkuperältään sakramentti on kuitenkin pakanauskonnollinen rituaali.

Kristus opettaa meitä pyytämään anteeksi niiltä ihmisiltä joita vastaan olemme rikkoneet ja kääntymään Hänen puoleen saadaksemme armahduksen synneistämme. Ei missään, ei missään kehoiteta kääntymään papin puoleen syntien anteeksi saamiseksi.
On totta että syntien tunnustaminen suullaan keventää synnin taakkaa mutta ne on tunnustettava niille joita vastaan on rikkonut, ei millekkään katumus automaatille.

Papisto röyhkeästi ratsastaa sillä vapauttavalla tunteella jonka katuva kokee tunnustaessaan heille suulla syntinsä. Vielä mahtavampi tunne tulee siitä että tunnustamme tekomme heille joita vastaan olemme rikkoneet, kuten Kristus opettaa. Silloin myös todistamme kanssa ihmisille uskostamme.

20

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapeatkäsityksetsull

      Yrityksesi levittää ateistista propagandaa on aivan liian alkeellinen menestyäkseen.

      • aikamoinenkapeikkosu

        Ei tuossa aloituksessa kyll ole mitään ateismiin viittaavaa jos kerran kehoitetaan pyytämään anteeksi niiltä joita vastaan on rikkonut ja kääntymään Jeesuksen puoleen saadakseen armahduksen teoistaan. Joka muuta väittää on itse ateisti


      • On siinä!
        aikamoinenkapeikkosu kirjoitti:

        Ei tuossa aloituksessa kyll ole mitään ateismiin viittaavaa jos kerran kehoitetaan pyytämään anteeksi niiltä joita vastaan on rikkonut ja kääntymään Jeesuksen puoleen saadakseen armahduksen teoistaan. Joka muuta väittää on itse ateisti

        "Ei tuossa aloituksessa kyll ole mitään ateismiin viittaavaa"

        Siinä luulotellaan, että synnit tehdään ihmisiä vastaan.

        Jumalaa vastaanhan ne kristinuskon mukaan tehdään.

        Kyllä tämä päivänselvästi on ateistien tai lahkolaisten alkeellinen yritys kristinuskon perustotuuksien horjuttamiseksi.


      • aikamoinenkapeikkosu
        On siinä! kirjoitti:

        "Ei tuossa aloituksessa kyll ole mitään ateismiin viittaavaa"

        Siinä luulotellaan, että synnit tehdään ihmisiä vastaan.

        Jumalaa vastaanhan ne kristinuskon mukaan tehdään.

        Kyllä tämä päivänselvästi on ateistien tai lahkolaisten alkeellinen yritys kristinuskon perustotuuksien horjuttamiseksi.

        Aika outoo miksköhän Jeesus kehoittaa pyytämään anteeksi niiltä joita vastaan on rikkonut, olikohan Jeesuskin ateisti?


      • Kysymys:
        aikamoinenkapeikkosu kirjoitti:

        Aika outoo miksköhän Jeesus kehoittaa pyytämään anteeksi niiltä joita vastaan on rikkonut, olikohan Jeesuskin ateisti?

        Missä kohtaa kehoittaa?


      • Jаaha
        Kysymys: kirjoitti:

        Missä kohtaa kehoittaa?

        Eipä löytynyt peikkopossulta vastausta.


      • hehheh;)
        aikamoinenkapeikkosu kirjoitti:

        Ei tuossa aloituksessa kyll ole mitään ateismiin viittaavaa jos kerran kehoitetaan pyytämään anteeksi niiltä joita vastaan on rikkonut ja kääntymään Jeesuksen puoleen saadakseen armahduksen teoistaan. Joka muuta väittää on itse ateisti

        Näinhän se menee ei ortodoksin tarvi sopia sen kanssa jota se on loukannu pääasia et käy papin puheilla sillon tällöin. Pystyy luoviin koko elämän läpi ilman et kukaan saa mitään vihiä vakaumuksesta. Tällai sitä lähetys käskyä nuoratetaan


    • -----------:)

      Minulle on mysteeri miten saisi tuon katumuksensakramentin!

      • wendla_Paim

        Katumuksen sakramenttiin pääset vaikka niin, että soitat seurakuntasi kansliaan, tai mahdollisesti kirkkoherralle suoraan. Itse olen aina soittanut suoraan kirkkoherralle (olen Turun seurakunnasta) ja asia on järjestynyt hyvin. Ei pidä pelätä soittaa: et missään nimessä "häiritse" pyytäessäsi tätä.. Päinvastoin: saat siitä sielullesi rauhan ja pystyt puhtaana osallistumaan eukaristiaan.

        Rohkeasti vain soittamaan!


      • syntinen kulkija
        wendla_Paim kirjoitti:

        Katumuksen sakramenttiin pääset vaikka niin, että soitat seurakuntasi kansliaan, tai mahdollisesti kirkkoherralle suoraan. Itse olen aina soittanut suoraan kirkkoherralle (olen Turun seurakunnasta) ja asia on järjestynyt hyvin. Ei pidä pelätä soittaa: et missään nimessä "häiritse" pyytäessäsi tätä.. Päinvastoin: saat siitä sielullesi rauhan ja pystyt puhtaana osallistumaan eukaristiaan.

        Rohkeasti vain soittamaan!

        Onko sinun sielullasi jatkuva rauha kun olet niin lähellä pyhyyttä?


      • wendla_Paim
        syntinen kulkija kirjoitti:

        Onko sinun sielullasi jatkuva rauha kun olet niin lähellä pyhyyttä?

        No en nyt sanoisi, että jatkuva rauha..? Usein on rauhattomuus sydämessä. Katumuksen sakramentista kuitenkin saa voimaa jaksaa tiellä eteenpäin. Enkä sanoisi pyhyydestä mitään, sen verran paljon on aina tunnustettavaa.. :(


      • Sama vika

        "Minulle on mysteeri miten saisi tuon katumuksensakramentin!"

        Minullekin on mysteeri, miten ihmeessä sinä voisit sen saada. Kaikesta päätellen et taida suostua sitä ottamaan vaikka eteiseen tuotaisiin.


      • ---------
        Sama vika kirjoitti:

        "Minulle on mysteeri miten saisi tuon katumuksensakramentin!"

        Minullekin on mysteeri, miten ihmeessä sinä voisit sen saada. Kaikesta päätellen et taida suostua sitä ottamaan vaikka eteiseen tuotaisiin.

        Etsi itsellesi uusi mysteeri.


      • ----!
        Sama vika kirjoitti:

        "Minulle on mysteeri miten saisi tuon katumuksensakramentin!"

        Minullekin on mysteeri, miten ihmeessä sinä voisit sen saada. Kaikesta päätellen et taida suostua sitä ottamaan vaikka eteiseen tuotaisiin.

        Katumus ja katumukseen pakottaminen ja nöyryytys ja vallankäyttö katumuksen yhteydessä on epäkristillistä. Katumusksen sakramentti on sakramentti, ei muuta.


      • noviisina kysyn
        ----! kirjoitti:

        Katumus ja katumukseen pakottaminen ja nöyryytys ja vallankäyttö katumuksen yhteydessä on epäkristillistä. Katumusksen sakramentti on sakramentti, ei muuta.

        Mikä on sakramentti? Löytyykö raamatusta tai Jeesuksen opetuksista?


      • firewjfpirewf
        noviisina kysyn kirjoitti:

        Mikä on sakramentti? Löytyykö raamatusta tai Jeesuksen opetuksista?

        Mene pois harhaoppinen.


      • --------
        ----! kirjoitti:

        Katumus ja katumukseen pakottaminen ja nöyryytys ja vallankäyttö katumuksen yhteydessä on epäkristillistä. Katumusksen sakramentti on sakramentti, ei muuta.

        Nin on! Ilmankin tulee toimeen.


      • Kadilo
        ----! kirjoitti:

        Katumus ja katumukseen pakottaminen ja nöyryytys ja vallankäyttö katumuksen yhteydessä on epäkristillistä. Katumusksen sakramentti on sakramentti, ei muuta.

        Ketään ei pakoteta katumuksen sakramenttiin.
        Ketään ei pakoteta osallistumaan Kristuksen lihsata ja verestä.
        Ketään ei pakoteta osallistumaan koko liturgiaan
        Ketään ei pakoteta kuulumaan ortodoksiseen kirkkoon.

        Mutta nämä sakramentit on tarkoitettu Kirkon jäsenille. Heille ne ovat tärkeitä asioita. Ateistien ei tarvitse olla edes kiinnostuneita Kirkon sakramenteista. Eiköhän heille löydy omia ongelmia ratksaitaviksi. Ateisti on nimensä mukaisesti jumalaton. Hän ei usko Jumalaan. Miksi sitten ateisti yleensäkään on kiinnostunut siitä, mitä uskovaiset tekevät?


    • Behöömi

      No nämä on näitä uskon asioita.

      Toki itsekkin arvostaisin traditioita aivan uudella ja ennenäkemättömällä hartaudella jos siihen kuuluisi hieronta ja komeiden pappiskoikien pusut ja ties mitä muuta nyt haluaisinkaan.

      No kaikella on taustansa se avautuu jos opiskelee vaikka tarpeeksi.On monia näkökulmia lähestyä asioita.Itse haluaisin kuumaan kylpyyn ja kunnon hieronnan päälle mielellään juri siltä oikealta.

      vetäkää nyt herneet nenäänne... huumoria pitää elämässä vähän olla.. vaikka paastoaisikin...

    • Höpö höpö

      Sanoille "sakramentti" ja mysteeri" annetaan kristinuskossa eri merkityssisältö kuin pakanuudessa. Ne eivät viittaa taikavoimiin tai salamenoihin, vaan "mysteeri" on siinä, että Pyhä Henki vaikuttaa sakramenttien kautta järjen ylittävällä tavalla. Sakramenteista ei kerrota yksityiskohtaisesti Uudessa testamentissa, koska niitä koskeva opetus annettiin aina suullisesti. Suullinen traditio oli olemassa ennen Uutta testamenttia (jonka kaanoni muuten määriteltiin ortodoksisessa kirkossa). Uuden testamentin kirjat perustuvat juuri tuohon suulliseen perinteeseen. Siksi kristillisiä oppeja ja käytäntöjä ei voi pitää väärinä vain siksi, että "niitä ei löydy Raamatusta". Sakramentit eivät siis todellakaan ole mitään "isien keksintöä", vaan niitä on toimitettu alusta lähtien. Sen sijaan protestanttien "yksin Raamatusta-periaate" on hatusta vedetty.Sillä ei ole mitään historiallista perustaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe