Jonah ja Psalmi50.15

greeeeen

Te otsikossa mainitut kirjoittajat,

kopioin tuohon alle toisessa keskusteluketjussa kirjoittamani viestin ja odotan, että kerrotte minulle tässä, mikä siinä on väärin.

Toivon, että esitätte myös tähän toisaalla esillä olevaan asiaan liittyvät kysymyksenne tämän aloituksen alla, edellinen keskustelu kun alkaa mennä tämän nykysysteemin vuoksi melkoisen raskaslukuiseksi.

Psalmi, ethän pahastu, jos pyydän sinulta asiasi tiivistämistä, ainakin näin aluksi... :)

>>greeeeen 29.2.2012 10:46

Psalmi hyvä, ei Raamatusta voi keskustella niin, että käskee toista kommentoimaan vain tiettyjä jakeita, jättäen niitä ympäröivät ulkopuolelle.

Paavali teki Jumalan työtä. Hän taisteli KRISTUKSEN JA EVANKELIUMIN TÄHDEN. Hän taisteli JUMALAN VALITTUJEN TÄHDEN.

Paavali kuritti ruumistaan kärsiessään KRISTUKSEN, EVANKELIUMIN JA JUMALAN VALITTUJEN TÄHDEN! Jeesus sanoi: "joka elämänsä minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava". Paavali teki siis työtä, jossa altisti itsensä kärsimyksille Kristuksen ja evankeliumin vuoksi, jotta olisi itsekin siitä osallinen! Ei hänen kilpajuoksunsa ollut omien himojensa kanssa painiskelua ja oman heikkouden surkuttelua, vaan hän oli vahva Jumalan soturi.

Paavali haastoi myös muita tuohon kilpailuun. Timoteukselle hän sanoi: "Kärsi sinäkin vaivaa niin kuin Kristuksen Jeesuksen kelpo sotilas" ja kertoi, kuinka itse kärsi ja kesti mitä tahansa Kristuksen ja Jumalan valittujen tähden!
_______

24 Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,

(Kol. 1:24)
_______

19 Vaikka olen vapaa ja kaikista riippumaton, olen ruvennut kaikkien orjaksi voittaakseni Kristukselle mahdollisimman monia.

20 Voittaakseni hänen omikseen juutalaisia olen näille ollut kuin juutalainen; voittaakseni lain alaisina eläviä olen näille ollut kuin lain alainen, vaikka en olekaan lain alainen.

21 Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla -- onhan minulla Kristuksen laki.

22 Voittaakseni heikkoja olen näille ollut heikko. Kaikille olen ollut kaikkea, jotta pelastaisin edes muutamia.

23 Kaiken tämän teen evankeliumin vuoksi, jotta olisin itsekin siitä osallinen.

24 Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen!

25 Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman.

26 Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan.

27 Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan, jottei itseäni lopulta hylättäisi, minua, joka olen kutsunut muita kilpailuun.

(1. Kor. 9:19-27)
_______

3 Kärsi sinäkin vaivaa niin kuin Kristuksen Jeesuksen kelpo sotilas.

4 Ei kukaan sotilaana palveleva sekaannu jokapäiväisen elämän toimiin, jos haluaa, että päällikkö on häneen tyytyväinen.

5 Ei myöskään urheilija saa voitonseppelettä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti.

6 Maamiehen, joka raskaan työn tekee, tulee ensimmäisenä saada osansa sadosta.

7 Mieti sanojani! Herra kyllä antaa sinulle ymmärrystä kaikkeen.

8 Muista, että Jeesus Kristus, Daavidin jälkeläinen, on herätetty kuolleista, niin kuin minä julistan.

9 Hänen vuokseen minä kärsin, olen vieläpä kahleissa kuin rikollinen. Mutta Jumalan sana ei ole kahleissa.

10 Siksi kestän mitä tahansa Jumalan valittujen tähden, jotta hekin saavuttaisivat pelastuksen, jonka Kristus Jeesus on hankkinut, ja sen mukana ikuisen kirkkauden.

(2. Tim. 2:3-10)

26

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • greeeeen
    • Minun puolestani voit rauhassa tehtailla uusia aloituksia parhaillaan käsittelyn alla olevista aiheista.
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10468870

Sanot:
      >>>Psalmi, ethän pahastu, jos pyydän sinulta asiasi tiivistämistä, ainakin näin aluksi... :)

• greeeeen

Jonah, kerroin jo syyn uudelle aloitukselle. Miksi haluat olla noin ilkeä?

Minä en todellakaan halua päästä eroon minulle esitetyistä kysymyksistä, vaan nimenomaan PYYSIN ESITTÄMÄÄN NE TÄSSÄ KESKUSTELUSSA!

Näin siis sanoin aloituksessa:

>>Toivon, että esitätte myös tähän toisaalla esillä olevaan asiaan liittyvät kysymyksenne tämän aloituksen alla, edellinen keskustelu kun alkaa mennä tämän nykysysteemin vuoksi melkoisen raskaslukuiseksi.

• greeeeen
        greeeeen kirjoitti:

Jonah, kerroin jo syyn uudelle aloitukselle. Miksi haluat olla noin ilkeä?

Minä en todellakaan halua päästä eroon minulle esitetyistä kysymyksistä, vaan nimenomaan PYYSIN ESITTÄMÄÄN NE TÄSSÄ KESKUSTELUSSA!

Näin siis sanoin aloituksessa:

>>Toivon, että esitätte myös tähän toisaalla esillä olevaan asiaan liittyvät kysymyksenne tämän aloituksen alla, edellinen keskustelu kun alkaa mennä tämän nykysysteemin vuoksi melkoisen raskaslukuiseksi.

Jatkoa edelliseen.

Jonah, kävin tuota aikaisempaa keskustelua lävitse ja etsin sellaisia Psalmin minulle ASIASTA esittämiä kysymyksiä, joihin en olisi vielä vastannut. Löysin kysymyksiä, joihin vastaan niitä seuraavissa viesteissäni, sekä kysymyksiä, jotka liittyvät minuun henkilönä. Niiden lisäksi löysin nämä:

>>Itsekuri:

Mitä sinä mahdat ymmärtää sanalla itsekuri? Minulle se kertoo aika selkeästi oman kehon / ruumiin hallinnasta ja uskoisinpa, että jokainen suomenkielen taitaja ajattelee tästä jotain vastaavaa. Paavali siis kehottaa hillitsemään oman lihansa.

Nyrkkeily:

Tarkoittiko Paavali tällä nyrkkeilyllä sitä, että hän evankeliumia julistaessaan samalla osallistuu kisoihin, tai kenties lyö nyrkillä niitä, jotka eivät ota evankeliumia vastaan tms. Minulle nyrkkeily sana kertoo kaksinkamppailusta, jossa toinen voittaa ja toinen häviää.

Vastaan ensimmäiseen:

Itsekuri tarkoittaa oman käytöksensä hallitsemista. Paavali todellakin noudatti lujaa itsekuria Kristuksen ja evankeliumin puolesta käymässään taistelussa. Hän asetti itsensä alttiiksi monenlaisille kärsimyksille eikä käyttänyt hyväkseen niitä oikeuksia, joita hänellä olisi evankeliumin julistajana ollut.

14 Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista.

15 Mutta minä en ole lainkaan käyttänyt hyväkseni näitä oikeuksia. En nytkään kirjoita tätä vaatiakseni niitä itselleni. Mieluummin vaikka kuolen! Tätä ylpeyden aihetta ei kukaan voi minulta riistää.

(1. Kor. 9:14-15)
        _______

Vastaan toiseen:

Paavali puhui vertauskuvallisesti juoksemisesta ja nyrkkeilystä. Hänellä oli meneillään kilpailu, jossa hän vertauskuvallisesti löi itseään eteenpäin. Hän löi itseään eteenpäin taistelussa Kristuksen, evankeliumin ja Jumalan valittujen puolesta. Paavalin olisi ollut mahdollista elää paljon mukavammin, itseään ajatellen, mutta ei, hän ei tehnyt sitä! Hän oli vahva Jumalan soturi.

• greeeeen

Jonah, sanot näin:

>>Ei se mikään pitkä ketju ole, on niitä pitempiäkin nähty.

• Olen samaa mieltä

Jonahin kanssa:
      "Olen esittänyt omat kommenttini ja
      kysymykseni siellä, samoinkuin
      muutkin kirjoittajat."

Ole hyvä, Greeeeen ja keskity
      lukemaan ja tutkimaan, mitä
      sinulle Psalmi ja Jonah ovat
      jo vastanneet ja lopeta uudet
      aloituksesi samoista asioista
      - palsta on täynnään niitä jo !

• kärsimyksestä

Paavalia paleli. Hänellä oli nälkä. Kuumakin toisinaan. Ei tuo vielä mitään, mutte ne pieksämiset, jotka hän sai osakseen evankeliumin takia. Paavali piestiin sen takia, että hän julisti evankeliumia. Taitaako moni tälläkään palstalla sitä käsittää?

• vastustamisesta

Paavali noudatti Kristuksen ohjetta, ettei pahaa tule vastustaa. Niinpä hänkin alensi itsensä ja kärsi esimerkkinsä mukaisesti voittaakseen pahan hyvällä.

• pohdiskelua
        vastustamisesta kirjoitti:

Paavali noudatti Kristuksen ohjetta, ettei pahaa tule vastustaa. Niinpä hänkin alensi itsensä ja kärsi esimerkkinsä mukaisesti voittaakseen pahan hyvällä.

Paavlille tapahtui hyviä ja pahoja asioita. Miksi Jumala salli senkin yhden laivan joutua myrskyyn juuri silloin, kun Paavali oli matkustajana. Laiva pirskoutui tuhanen päreiksi, mutta kaikki ihmiset selvisivät. Jumala lupasi sen Paavalille ja niin kävi. Entä se käärmeen ryökäle, jotka puri Paavalia. Paavali pudisti sen irti kädestä, eikä ihmisten odottamaa myrkytystä tullut. Nekin satojen kilometrien kävelyt. Luulisi ihmisen olevan rättiväsynyt sellaisesta kävelemisestä. Väliajoilla teki vain telttoja, oppinut mies. Oudon elämäntyylin Paavali valitsi.

Kerrotaan Paavalin ollen rikkaan suvun vesa. Hän oli kuulemma oppinut mies. Miksi hän ei käyttänyt oppineisuutta hyväkseen ja elänyt helppoa elämää sen tuottamalla ansiolla?

• greeeeen
        pohdiskelua kirjoitti:

Paavlille tapahtui hyviä ja pahoja asioita. Miksi Jumala salli senkin yhden laivan joutua myrskyyn juuri silloin, kun Paavali oli matkustajana. Laiva pirskoutui tuhanen päreiksi, mutta kaikki ihmiset selvisivät. Jumala lupasi sen Paavalille ja niin kävi. Entä se käärmeen ryökäle, jotka puri Paavalia. Paavali pudisti sen irti kädestä, eikä ihmisten odottamaa myrkytystä tullut. Nekin satojen kilometrien kävelyt. Luulisi ihmisen olevan rättiväsynyt sellaisesta kävelemisestä. Väliajoilla teki vain telttoja, oppinut mies. Oudon elämäntyylin Paavali valitsi.

Kerrotaan Paavalin ollen rikkaan suvun vesa. Hän oli kuulemma oppinut mies. Miksi hän ei käyttänyt oppineisuutta hyväkseen ja elänyt helppoa elämää sen tuottamalla ansiolla?

Paavali tosiaankin olisi voinut elää paljon helpompaa ja mukavampaa elämää, mutta hän oli uskollinen Jeesukselle, otti ristinsä ja kadotti elämänsä Hänen ja evankeliumin tähden!
        _______

34 Ja hän kutsui tykönsä kansan ynnä opetuslapsensa ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

35 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden, hän pelastaa sen.

(Mark. 8:34-35)

• Paavalista
        pohdiskelua kirjoitti:

Paavali sai nähdä Jeesuksen. Siltä kannalta katsottuna ei ole mikään ihme, että hän valitsi tuollaisen elämäntyylin. Eiköhän jokainen Jeesuksen nähnyt muutu ja ala elää eri tavalla verrattuna entiseen elämään ja muihin ihmisiin.

Näyttäisi tiettävän Paavalin olleen varakkaan perheen poika. Ei se vaikuttanut Paavalin valintoihin, vaan se, että sai nähdä Jeesuksen.

Paavalin elämä
        Tämän sivun tiedot perustuvat Apostolien tekojen tietoihin. Luukas kirjoitti Apostolien teot joitain vuosikymmeniä Paavalin kuoleman jälkeen.

Paavali syntyi Vähässä-Aasiassa, (nykyisessä Turkissa) sijaitsevassa Tarsoksen kaupungissa. Juutalaiselta nimeltään hän oli Saul. Paavalin tarkkaa syntymäikaa ei voida määrittää, mutta sen on täytynyt tapahtua ensimmäisellä vuosikymmenellä jKr. Sen sijaan hänen toimintansa historialliset merkkipaalut voidaan asettaa kohdalleen suhteellisen tarkasti. Hänen vanhempansa olivat juutalaisia Benjaminin heimosta, mutta he olivat Rooman kansalaisia. Uskonnolliselta katsomukseltaan Paavalin perhe lukeutui farisealaisuuteen ja noudatti lakia tarkasti. Perhe oli ilmeisesti myös erittäin varakas.

Vartuttuaan Paavali siirtyi Jerusalemiin opiskelemaan juutalaisuutta. Hänen opettajanaan toimi kuuluisa rabbi Gamaliel I Vanhempi. Hän valmistui rabbiksi eli juutalaisuuden opettajaksi. Hän lienee ollut myös Synedrionin eli juutalaisten suuren neuvoston jäsen, koskapa hän kertoo äänestäneensä kristittyjen vainoamisen puolesta. Tämä on ainut paikka, jossa hän olisi voinut toimia näin. Paavalin tunsi olevansa Jumalan asialla vainotessaan kristittyjä, sillä hänestä kristityt uhkasivat juutalaisen uskon syvimpiä perusteita.

Paavalin kristinuskoon kääntymisen uskotaan tapahtuneen n. vuonna 36 jKr. Matkalla Damaskokseen hän näki yllättäen näyn, jossa taivaaseen astunut Kristus ilmestyi hänelle.

• raivaajat
        Paavalista kirjoitti:

Paavali sai nähdä Jeesuksen. Siltä kannalta katsottuna ei ole mikään ihme, että hän valitsi tuollaisen elämäntyylin. Eiköhän jokainen Jeesuksen nähnyt muutu ja ala elää eri tavalla verrattuna entiseen elämään ja muihin ihmisiin.

Näyttäisi tiettävän Paavalin olleen varakkaan perheen poika. Ei se vaikuttanut Paavalin valintoihin, vaan se, että sai nähdä Jeesuksen.

Paavalin elämä
        Tämän sivun tiedot perustuvat Apostolien tekojen tietoihin. Luukas kirjoitti Apostolien teot joitain vuosikymmeniä Paavalin kuoleman jälkeen.

Paavali syntyi Vähässä-Aasiassa, (nykyisessä Turkissa) sijaitsevassa Tarsoksen kaupungissa. Juutalaiselta nimeltään hän oli Saul. Paavalin tarkkaa syntymäikaa ei voida määrittää, mutta sen on täytynyt tapahtua ensimmäisellä vuosikymmenellä jKr. Sen sijaan hänen toimintansa historialliset merkkipaalut voidaan asettaa kohdalleen suhteellisen tarkasti. Hänen vanhempansa olivat juutalaisia Benjaminin heimosta, mutta he olivat Rooman kansalaisia. Uskonnolliselta katsomukseltaan Paavalin perhe lukeutui farisealaisuuteen ja noudatti lakia tarkasti. Perhe oli ilmeisesti myös erittäin varakas.

Vartuttuaan Paavali siirtyi Jerusalemiin opiskelemaan juutalaisuutta. Hänen opettajanaan toimi kuuluisa rabbi Gamaliel I Vanhempi. Hän valmistui rabbiksi eli juutalaisuuden opettajaksi. Hän lienee ollut myös Synedrionin eli juutalaisten suuren neuvoston jäsen, koskapa hän kertoo äänestäneensä kristittyjen vainoamisen puolesta. Tämä on ainut paikka, jossa hän olisi voinut toimia näin. Paavalin tunsi olevansa Jumalan asialla vainotessaan kristittyjä, sillä hänestä kristityt uhkasivat juutalaisen uskon syvimpiä perusteita.

Paavalin kristinuskoon kääntymisen uskotaan tapahtuneen n. vuonna 36 jKr. Matkalla Damaskokseen hän näki yllättäen näyn, jossa taivaaseen astunut Kristus ilmestyi hänelle.

Sellaiset ihmiset, jotka Jumala valitsee tuomaan murroaikaan oppia, Jumala varustaa erityisillä lahjoilla. Paavali eli vanhan ja uuden liiton murrosaikaa. Hän sai nähdä Herran ja hän sai erityisen voitelun Jumalalta. Paavali oli varma uskossa. Paavalin ja muiden apostolien työn tuloksensa uusi murtautui esiin ja jäi voimaan.

Nyt eletään evankeliumien ja Jeesuksen toisen tulemisen murrosaikaa ja on näkyvissä selvästi, että nyt Jumala varustaa sotilaitaan sotaan. Hän antaa eritysvarustukset tässä ajassa toimiville julistajille. Noiden julsitajien työn tuloksena tie Jeesuksen toiselle tulemukselle valmistuu. Siinä kaattuu helluntailaisuudet ja luterilaisuudet ja kaikki puolueet ja voimaan nousee vain yksi usko, yksi Jumala, yksi kaste.

• Vastasin siihen ketjuun, jossa keskustelua jo käydään. En tähän, vaikka kopioisit kaikki viestini ja omat vastauksesi tähän. Älä pakene paikalta, vaan palaa takaisin siihen ketjuun, jossa keskustelua on käyty.

• greeeeen

Lopettaisitte jo nuo höpötyksenne pakenemisesta. Minä nimenomaan pyysin tuomaan tässä esille ne kysymykset, joita sanotte olevan toisaalla esitetty ja joihin väitätte minun jättäneen vastaamatta. Itse kävin vielä erikseen tuota kyseistä keskustelua lävitse, mutta en löytäyt muita asiaan käyviä suoria kysymyksiä kuin mainitut.

Ei luulisi niille, jotka näistä väitetyistä kysymyksistä tietävät, olevan kovinkaan vaikea tuoda ne kopioituna tähän ketjuun. Onkohan nyt niin ettei niitä olekaan...

• greeeeen

Tässä alla (seur. viesti) on Psalmin vastaus aloituksessa olevaan viestiini. Siinä Psalmi väittää käytännössä, että Paavali alkoi ihan tuosta vain, yhtäkkiä (luvun kolme viimeistä jaetta) kirjoittamaan oman lihansa himojen kanssa painiskelusta, vaikka koko muu luku kertoo siitä, miten hän teki pyyteetöntä työtä Kristuksen, evankeliumin ja Jumalan valittujen tähden.
        _______

Näin Paavali sanoi kolossalaisille:

24 Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,

_______

Ja näin Paavali sanoi filippiläisille:

14 Tehkää kaikki nurisematta ja epäröimättä,

15 että olisitte moitteettomat ja puhtaat, olisitte tahrattomat Jumalan lapset kieron ja nurjan sukukunnan keskellä, joiden joukossa te loistatte niinkuin tähdet maailmassa,

16 tarjolla pitäessänne elämän sanaa, ollen minulle kerskaukseksi Kristuksen päivänä siitä, etten ole turhaan juossut enkä turhaan vaivaa nähnyt.

(Fil. 2:14-14)
        _______

Paavalin kilpajuoksu oli todellakin siinä, että hän pyrki voittamaan Kristukselle mahdollisimman monia. Se ei ollut mitään oman lihansa himojen kanssa painiskelua ja oman pahuutensa surkuttelua!

• greeeeen
        greeeeen kirjoitti:

Tässä alla (seur. viesti) on Psalmin vastaus aloituksessa olevaan viestiini. Siinä Psalmi väittää käytännössä, että Paavali alkoi ihan tuosta vain, yhtäkkiä (luvun kolme viimeistä jaetta) kirjoittamaan oman lihansa himojen kanssa painiskelusta, vaikka koko muu luku kertoo siitä, miten hän teki pyyteetöntä työtä Kristuksen, evankeliumin ja Jumalan valittujen tähden.
        _______

Näin Paavali sanoi kolossalaisille:

_______

Ja näin Paavali sanoi filippiläisille:

14 Tehkää kaikki nurisematta ja epäröimättä,

15 että olisitte moitteettomat ja puhtaat, olisitte tahrattomat Jumalan lapset kieron ja nurjan sukukunnan keskellä, joiden joukossa te loistatte niinkuin tähdet maailmassa,

16 tarjolla pitäessänne elämän sanaa, ollen minulle kerskaukseksi Kristuksen päivänä siitä, etten ole turhaan juossut enkä turhaan vaivaa nähnyt.

(Fil. 2:14-14)
        _______

Paavalin kilpajuoksu oli todellakin siinä, että hän pyrki voittamaan Kristukselle mahdollisimman monia. Se ei ollut mitään oman lihansa himojen kanssa painiskelua ja oman pahuutensa surkuttelua!

>>Psalmi50.15 29.2.2012 17:30

Voi green sinun kanssasi, kun sinä et halua ymmärtää. Etkö sinä tosiaan ymmärrä, että Kristuksen tähden kärsiminen, on eriasia, kun oman lihan kurissa pitäminen / siitä tuleva taistelu. Sinun on jostain syystä vaikea nähdä, että Paavali puhuu näistä kahdesta asiasta samassa yhteydessä, mutta kuitenkin erottaa ne toisistaan. Itse asiassa Kristuksen tähden kärsiminen ja evankeliumin julistukseen antautuminen, edellyttää aina sitä, että julistaja itse noudattaa / elää siinä, mistä puhuu. Tätähän Paavali siinä juuri selitti, kun hän sanoo, ettei hän, joka muille julistaa, tulisi itse hylätyksi. Mihin Paavali viittaa? Siihenkö, että hän tulee hylätyksi, ellei hän julista evankeliumia? Ei tietenkään, vaan hän viittaa julistuksensa sisältöön ja haluaa kertoa, että hänen tulee toimia oman opetuksensa mukaisesti, ettei hän itse tule hylätyksi. Kyse ei ole evankeliumin tähden kärsimisestä, vaan siitä, että hän kutsuu muita kilpailuun, juoksemaan niin, että he voittavat ja noudattamaan itsehillintää / itsekuria / sääntöjä jne….. JA, että hän ei ole itse mitenkään ulkopuolella tämän kisan / näiden sääntöjen. Ne koskettavat myös Paavalia ja siksi hän taistelee omia pyyteitään ja omaa lihaansa vastaan, ettei hän, joka muita kutsuu kisaan, itse tulisi hylätyksi so. itse toimisi oman opetuksensa vastaisesti.

Eihän tätä Paavalin taistelua, jota hän kuvaa nyrkkeilyksi omaa ruumistaan vastaan, voi mitenkään kohdistaa siihen, että Paavali kärsii evankeliumin tähden. Paavali puhuu taistelusta omaa ruumistaan vastaan. Ei taistelusta evankeliumin tähden, koska evankeliumin tähden käytävää taistelua ei käydä omaa ruumista vastaan. Toisaalla Paavali kertoo, että hän kestää sitkeästi vaivat, kuten valvomisen, jatkuvat ihmisten vierailut ja senkin, että hän sai välillä kokea fyysistä kipua (kuten ruoskimista) palvellessaan Jumalaa. Tämä kipu ja vaiva, josta hän kirjoittaa tulee häneen ulkoapäin. Itsehillintä, josta Paavali kirjoitti ja sääntöjen noudattaminen ovat sitten kokonaan toinen asia. Tämä taistelu käydään oman puseron sisällä ja iskut eivät tule ulkoapäin, vaan Paavali ITSE kurittaa itseään, pitääkseen lihansa kurissa. Mikäli laskette polvirukouksen, paastot ja Jumalan palvelemisen tähän itsensä kurittamiseen, olette silloin jälleen kerran harhaopin puolella. Tällainen ajattelu / toiminta ruokkii vain lihaa ja on väärää nöyryyttä, josta Paavali kirjoitti mm. Kolossalaisille.

Evankeliumin tähden taistelu ei koskaan ole pakollista, eikä siinä ole kyse siitä hylkäämisestä, josta Paavali kirjoitti. Ei ketään hylätä, jos hän ei julista evankeliumia, eikä kenenkään tarvitse tässä suhteessa kurittaa itseään, tai pakottaa. Jumalan palveleminenhan on kaikkea muuta kuin pakottamista. En ole koskaan kokenut sitä sellaiseksi, että minun täytyisi pakottaa itseni tottelemaan, harjoittaa itsehillintää, noudattaa sääntöjä, kohdistaa iskuja itseeni, kun palvelen Jumalaa. Tuollainen ajatushan on aivan kauhea. Ellen minä vapaaehtoisesti ja rakkaudesta Jumalaan, mielelläni voi palvella Jumalaa, olen hakoteillä. Siihen ei ketään pakoteta, vaan se on kutsumus, jota tekee mielellään. Siihen on palo ja halu, eikä mikään pakottaminen, josta Paavali kirjoitti. Paavali pakotti ruumiinsa tottelemaan ja kohdisti siihen iskut, että häntä ei hylättäisi. Näin hän kirjoitti ja siitä ei nyt kyllä päästä yli eikä ympäri, että kyse on oman ruumiin = lihan kurissa pitämisestä.

Paavali oli Jumalan soturi, niin kuin kirjoitit, mutta ei hän ollut mitenkään kiusausten yläpuolella, vaan hänellä oli aivan sama ruumis kun meillä kaikilla. Hän itse opetti, että liha haluaa toista, kun Henki ja että meidän tulee kuolettaa ruumiimme. Hän opetti, että huomaa ruumiissaan toteutuvan toisen lain. Sitä hyvää, mitä hän haluaisi tehdä, hän ei tee ja lisäksi hän opetti, että liha on heikko jne. Näin hän opetti ja siksi hän myös kävi taistelua oman lihansa heikkoutta vastaan, pitäen sen kuolleena. Kohdistaen siihen iskuja, masentaakseen sitä, etteivät lihan himot heräisi. Tässä on se taistelu, jossa Paavali oli ja josta hän käytti sanoja, pakotan, juoksen, noudatan sääntöjä, itsehillintää, kohdistan iskut omaan ruumiiseeni, ettei minua hylättäisi. Evankeliumin tähden hän ei näin sanonut ja tällaisen väittäminen on jälleen kerran yksi askel harhaopin puolelle.

• Lopettaisit jo green
        greeeeen kirjoitti:

Lopettaisitte jo nuo höpötyksenne pakenemisesta. Minä nimenomaan pyysin tuomaan tässä esille ne kysymykset, joita sanotte olevan toisaalla esitetty ja joihin väitätte minun jättäneen vastaamatta. Itse kävin vielä erikseen tuota kyseistä keskustelua lävitse, mutta en löytäyt muita asiaan käyviä suoria kysymyksiä kuin mainitut.

Ei luulisi niille, jotka näistä väitetyistä kysymyksistä tietävät, olevan kovinkaan vaikea tuoda ne kopioituna tähän ketjuun. Onkohan nyt niin ettei niitä olekaan...

Semper.Fidelis 28.2.2012 20:33

Sinun henkilöösi en käy, olen täyttänyt toivomuksesi, greeen.

Mutta myös se on tehtävä täysin selväksi, että minä en ole sen demonisen syyttäjähengen johdateltavissa, joka sinun viesteihisi näyttää tavalla taikka toisella loihtivan niiden punaisen langan.

Huomaa toki; annetaan edellisen olla VAIN vertauskuvaa, jotta et pääsisi minua oman energialähteesi analysoinnista kiittelemään.

Olet saanut kaikkiin kysymyksiisi ystävälliset ja moneen kertaan annetut vastaukset. Jokainen keskustelua vähänkään seurannut näkee, että sinulle vastaaminen on verrattavissa moolokin kidan ruokkimiseen. Ei täyty se kita, vaikka sinne kuinka ruokaa ahtaa.

Ystävällisellä mielellä ja rakentavaan keskusteluun yhä valmiina, joskin tähänastiseen kirjoitteluusi jo huomattavan kyllästyneenä,

SF

PS. Sanomattakin on selvää, että haluan sinulle pelkkää hyvää.

• greeeeen
        greeeeen kirjoitti:

>>Psalmi50.15 29.2.2012 17:30

Voi green sinun kanssasi, kun sinä et halua ymmärtää. Etkö sinä tosiaan ymmärrä, että Kristuksen tähden kärsiminen, on eriasia, kun oman lihan kurissa pitäminen / siitä tuleva taistelu. Sinun on jostain syystä vaikea nähdä, että Paavali puhuu näistä kahdesta asiasta samassa yhteydessä, mutta kuitenkin erottaa ne toisistaan. Itse asiassa Kristuksen tähden kärsiminen ja evankeliumin julistukseen antautuminen, edellyttää aina sitä, että julistaja itse noudattaa / elää siinä, mistä puhuu. Tätähän Paavali siinä juuri selitti, kun hän sanoo, ettei hän, joka muille julistaa, tulisi itse hylätyksi. Mihin Paavali viittaa? Siihenkö, että hän tulee hylätyksi, ellei hän julista evankeliumia? Ei tietenkään, vaan hän viittaa julistuksensa sisältöön ja haluaa kertoa, että hänen tulee toimia oman opetuksensa mukaisesti, ettei hän itse tule hylätyksi. Kyse ei ole evankeliumin tähden kärsimisestä, vaan siitä, että hän kutsuu muita kilpailuun, juoksemaan niin, että he voittavat ja noudattamaan itsehillintää / itsekuria / sääntöjä jne….. JA, että hän ei ole itse mitenkään ulkopuolella tämän kisan / näiden sääntöjen. Ne koskettavat myös Paavalia ja siksi hän taistelee omia pyyteitään ja omaa lihaansa vastaan, ettei hän, joka muita kutsuu kisaan, itse tulisi hylätyksi so. itse toimisi oman opetuksensa vastaisesti.

Eihän tätä Paavalin taistelua, jota hän kuvaa nyrkkeilyksi omaa ruumistaan vastaan, voi mitenkään kohdistaa siihen, että Paavali kärsii evankeliumin tähden. Paavali puhuu taistelusta omaa ruumistaan vastaan. Ei taistelusta evankeliumin tähden, koska evankeliumin tähden käytävää taistelua ei käydä omaa ruumista vastaan. Toisaalla Paavali kertoo, että hän kestää sitkeästi vaivat, kuten valvomisen, jatkuvat ihmisten vierailut ja senkin, että hän sai välillä kokea fyysistä kipua (kuten ruoskimista) palvellessaan Jumalaa. Tämä kipu ja vaiva, josta hän kirjoittaa tulee häneen ulkoapäin. Itsehillintä, josta Paavali kirjoitti ja sääntöjen noudattaminen ovat sitten kokonaan toinen asia. Tämä taistelu käydään oman puseron sisällä ja iskut eivät tule ulkoapäin, vaan Paavali ITSE kurittaa itseään, pitääkseen lihansa kurissa. Mikäli laskette polvirukouksen, paastot ja Jumalan palvelemisen tähän itsensä kurittamiseen, olette silloin jälleen kerran harhaopin puolella. Tällainen ajattelu / toiminta ruokkii vain lihaa ja on väärää nöyryyttä, josta Paavali kirjoitti mm. Kolossalaisille.

Evankeliumin tähden taistelu ei koskaan ole pakollista, eikä siinä ole kyse siitä hylkäämisestä, josta Paavali kirjoitti. Ei ketään hylätä, jos hän ei julista evankeliumia, eikä kenenkään tarvitse tässä suhteessa kurittaa itseään, tai pakottaa. Jumalan palveleminenhan on kaikkea muuta kuin pakottamista. En ole koskaan kokenut sitä sellaiseksi, että minun täytyisi pakottaa itseni tottelemaan, harjoittaa itsehillintää, noudattaa sääntöjä, kohdistaa iskuja itseeni, kun palvelen Jumalaa. Tuollainen ajatushan on aivan kauhea. Ellen minä vapaaehtoisesti ja rakkaudesta Jumalaan, mielelläni voi palvella Jumalaa, olen hakoteillä. Siihen ei ketään pakoteta, vaan se on kutsumus, jota tekee mielellään. Siihen on palo ja halu, eikä mikään pakottaminen, josta Paavali kirjoitti. Paavali pakotti ruumiinsa tottelemaan ja kohdisti siihen iskut, että häntä ei hylättäisi. Näin hän kirjoitti ja siitä ei nyt kyllä päästä yli eikä ympäri, että kyse on oman ruumiin = lihan kurissa pitämisestä.

Paavali oli Jumalan soturi, niin kuin kirjoitit, mutta ei hän ollut mitenkään kiusausten yläpuolella, vaan hänellä oli aivan sama ruumis kun meillä kaikilla. Hän itse opetti, että liha haluaa toista, kun Henki ja että meidän tulee kuolettaa ruumiimme. Hän opetti, että huomaa ruumiissaan toteutuvan toisen lain. Sitä hyvää, mitä hän haluaisi tehdä, hän ei tee ja lisäksi hän opetti, että liha on heikko jne. Näin hän opetti ja siksi hän myös kävi taistelua oman lihansa heikkoutta vastaan, pitäen sen kuolleena. Kohdistaen siihen iskuja, masentaakseen sitä, etteivät lihan himot heräisi. Tässä on se taistelu, jossa Paavali oli ja josta hän käytti sanoja, pakotan, juoksen, noudatan sääntöjä, itsehillintää, kohdistan iskut omaan ruumiiseeni, ettei minua hylättäisi. Evankeliumin tähden hän ei näin sanonut ja tällaisen väittäminen on jälleen kerran yksi askel harhaopin puolelle.

Psalmi, Paavalilla todellakin oli OMA HALU tehdä tuota pyyteetöntä Jumalan työtä. Hän ei edes suostunut ottamaan siitä hänelle kuuluvaa palkkiota. Se oli hänelle ylpeyden aihe.

14 Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista.

15 Mutta minä en ole lainkaan käyttänyt hyväkseni näitä oikeuksia. En nytkään kirjoita tätä vaatiakseni niitä itselleni. Mieluummin vaikka kuolen! Tätä ylpeyden aihetta ei kukaan voi minulta riistää.

(1. Kor. 9:14-15)
        _______

Paavali teki sitä, mistä Jeesus puhui tässä..:

34 Ja hän kutsui tykönsä kansan ynnä opetuslapsensa ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

35 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden, hän pelastaa sen.

(Mark. 8:34-35)

...eli hän otti ristinsä ja kadotti elämänsä Kristuksen ja evankeliumin tähden, pelastaen sen samalla -> Paavali sanoi olleensa kaikille kaikkea, että PELASTAISI edes muutamia ja totesi tekevänsä kaiken evankeliumin tähden, jotta olisi itsekin siitä osallinen. Paavalilla oli selkeä päämäärä. Se oli tehdä Jumalan sanan mukaan ja saavuttaa lopulta katoamaton seppele! Paavali ei juossut umpimähkään, eikä taistellut niinkuin ilmaan hosuen. Paavali sanoi KÄRSIVÄNSÄ KRISTUKSEN TÄHDEN ja KESTÄVÄNSÄ MITÄ TAHANSA JUMALAN VALITTUJEN TÄHDEN.
        _______

8 Muista, että Jeesus Kristus, Daavidin jälkeläinen, on herätetty kuolleista, niin kuin minä julistan.

9 Hänen vuokseen minä kärsin, olen vieläpä kahleissa kuin rikollinen. Mutta Jumalan sana ei ole kahleissa.

10 Siksi kestän mitä tahansa Jumalan valittujen tähden, jotta hekin saavuttaisivat pelastuksen, jonka Kristus Jeesus on hankkinut, ja sen mukana ikuisen kirkkauden.

(2. Tim. 2:8-10)
        _______

22 Voittaakseni heikkoja olen näille ollut heikko. Kaikille olen ollut kaikkea, jotta pelastaisin edes muutamia.

23 Kaiken tämän teen evankeliumin vuoksi, jotta olisin itsekin siitä osallinen.

(1. Kor. 9:22-23)

• greeeeen
        Lopettaisit jo green kirjoitti:

Semper.Fidelis 28.2.2012 20:33

Sinun henkilöösi en käy, olen täyttänyt toivomuksesi, greeen.

Mutta myös se on tehtävä täysin selväksi, että minä en ole sen demonisen syyttäjähengen johdateltavissa, joka sinun viesteihisi näyttää tavalla taikka toisella loihtivan niiden punaisen langan.

Huomaa toki; annetaan edellisen olla VAIN vertauskuvaa, jotta et pääsisi minua oman energialähteesi analysoinnista kiittelemään.

Olet saanut kaikkiin kysymyksiisi ystävälliset ja moneen kertaan annetut vastaukset. Jokainen keskustelua vähänkään seurannut näkee, että sinulle vastaaminen on verrattavissa moolokin kidan ruokkimiseen. Ei täyty se kita, vaikka sinne kuinka ruokaa ahtaa.

Ystävällisellä mielellä ja rakentavaan keskusteluun yhä valmiina, joskin tähänastiseen kirjoitteluusi jo huomattavan kyllästyneenä,

SF

PS. Sanomattakin on selvää, että haluan sinulle pelkkää hyvää.

Viestit, joissa väitetään vastatun jo, eivät riitä, vaan ihan oikeat vastaukset. :)

• Sananlaskut:

9:13 Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä.

• tyhmä mikä tyhmä

Osuit naulan kantaan.

• greeeeen
        tyhmä mikä tyhmä kirjoitti:

Osuit naulan kantaan.

Ja tässä näemme jälleen kerran sen, miten ne, jotka eivät kykene asiaan vastaamaan, vievät keskustelun henkilöön..!

• greeeeen

Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, mutta minun täytyy sanoa, että minusta on hirveää, että Paavalia, joka teki niin pyyteetöntä työtä ja altisti itsensä monenlaisille kärsimyksille Kristuksen, evankeliumin ja Jumalan valittujen tähden, verrannollistetaan mitenkään näihin, jotka jäävät koko elämäkseen surkuttelemaan kurjuuttaan ja painiskelemaan oman lihansa himojen kanssa!

Paavali sanoi kestävänsä mitä tahansa Jumalan valittujen tähden ja täyttävänsä sen, mikä vielä puuttui Kristuksen ahdistuksista, omassa lihassaan Hänen ruumiinsa hyväksi!

• happamat jahot?

Jos pussissa olisi puhtaat jauhot, niin ihmiset pystyisivät vastaamaan. Eipä näy vastauksia henkilöiltä, joilta niitä odotit greeeeen.

• Faktaa..

Paavali taisteli Jumalan valittujen takia ja kärsi Jeesuksen nimen takia.

• Ei myöskään fariseuxet ja kirjanoppineetkaan vastanneet Jeesuxelle mitään kun heidät pistettiin totuuteen..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4764
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3865
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2514
    4. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2271
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2084
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1979
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1908
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1778
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1527
    10. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1441
    Aihe