Ihan hukassa? :(

Ei omaa alaa.

Mulla on aina ollut se ongelma, että mua ei ole siis yksinkertaisesti kiinnostanut yhtään mikään ammatti eikä opiskelu. Mulla ei vaan oo mitään omaa alaa.

Peruskoulun jälkeen mua ei kiinnostanut mikään ei ammattikoulu eikä lukio eikä mikään. No, kuitenkin sitten hain lukioon 7.6 keskiarvolla ja vaikeuksien jälkeen sainkin lopulta lakin, ja todella huonot paperit mutta läpi meni. Lukioon menemmisen yks syy oli se että saisin lisää miettimisaikaa, mihin ammattiin haluan.

.... Lukion jälkeen oli taas samassa tilanteessa ettei ollut mitään hajua mihin menisin ja sit loppujen lopuks vaan jotenkin päädyin ammattikouluun ja valmistuinkin sieltä, vaikka tiesin koko ajan että se ei ole mun ala. Sain kyllä heti töitä, mutta se ei kiinnostanut yhtään ja oli kauheeta pakkopullaa. 2 vuoden jälkeen lopetin koulutustani vastaavat työt ja yritin päästä sellaisiin töihin, joihin pääsee ilman koulutusta esim. postinjakaja. Mutta en päässyt mihinkään.

Oltuani vuoden työttömänä ja en saannut töitä mistään niin sitten taas jotenkin ajauduin vaan "vahingossa" ammattikouluun opiskelemaan. Kokeilemaan taas, että kiinnostaisko vaikka tää. Nyt olen vuoden käynnyt ja vuosi on jäljellä ja päivä päivältä asia varmistuu, että tääkään ei oo mun juttu. Mut kai mää tän koulun loppuun käyn kun on enää vuosi jäljellä, mutta tod. näk. en tule tän alan töitä ikinä tekemään.

Jotenkin on ihan hirveetä, että oon kohta 30 vuotta ja mun elämä on vaan mennyt siihen, että mää oon vaan miettinyt mikä musta tulee isona ja käyynnyt turhaan lukioita ja ammattikouluja ja vaan sekoillut eri koulujen välillä. Ja oikeesti oon aina inhonnut opiskelua. En oikeesti tiedä millä mää rupeen elättämään itseni, kun nykyinenkään ammatti, mitä opiskelen ei mulle sovi.

... Ärsyttää kun kaikki muut ihmiset ympärilläni tuntuvat löytävän oman alan "heti" ja mulla ei oo vieläkään mitään hajua yli 10 vuoden miettimisen ja sekoilun jälkeen mitä haluaisin tehdä työkseni.

7

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lorvikatarri

No täällä on samanlaisessa ongelmassa rypijä. Itsellänikään ei ole mitään kutsumusammattia,kouluttauduin kaupalliselle alalle n. 5 vuotta sitten ja sen jälkeen olen ollut kaupassa hommissa. Ärsyttää kun ei ole semmosta kunnianhimoa elämää kohtaan. Opiskelemaan ei viitsi ruveta,kun se on rahallisesti niin stressaavaa enkä tiedä mikä koulutus olisi minulle se oikea,pitäisi varmaan käydä työkkärin ammatinvalintapsykologilla jos siitä tulisi apuja.
      Luulen, että osasyy tämmöiseen passiivisuuteen löytyy kotioloista. Äitini on aikoinaan käynyt kyllä ammattikoulun,mutta ollut koko ikänsä enimmäkseen osa-aikatöissä, isänikään ei ole juuri opiskellut eikä hänen ole tarvinnut pahemmin töissä käydä, rahaa on löytynyt aina tarpeeksi. Olisi hienoa, jos löytyisi semmonen palo työtä ja opiskelua kohtaan,tällä hetkellä olen vaan ja ihmettelen,tyydyn tähän nykyiseen elämääni jaksamatta tehdä asian eteen mitään.... perskule...

• ainavaanduunii

Uskon että sinun kuvitelmasi siitä, että KAIKKI muut ihmiset ympärilläsi löytävät sen unelma-ammatin/kutsumusammatin heti, on väärä. Itse voin ainakin sanoa, että isolla osalla omasta tuttavapiiristäni tämänhetkiseen ammattiin valmistuminen on ollut enemmänkin sattumien summa eikä joku käsittämätön lapsuuden haaveammatti.

Mielestäni aikuisuuteen kuuluu sen tosiasian hyväksyminen, että aina ei voi olla kivaa ja tehdä sitä mitä haluaa. Eipä sitä itsekään aina töihin huvittaisi lähteä, mutta jostain on elanto saatava. Tietysti elämä työkkärin/sossun kanssa on myös yksi vaihtoehto, mutta silloin luopuu tietyistä asioista elämässään. Itse ainakin haluan kivan asunnon, matkustella silloin tällöin tai ostaa joskus uusia vaatteita. Kaikki nämä edellyttävät hiukan enemmän itseltä kuin sossunluukulla käyminen. Toisin sanoen vastineeksi näistä mukavista asioista joudun tekemään töitä.

• 13

Minulla ei ole erityisen suurta panosta tähän aiheeseen, mutta sanon kuitenkin sen verran, että aika harvalla loppujen lopuksi on mitään ns. omaa alaa. Ihmiset tekevät sitä, millä he tulevat toimeen ja mihin ympäristö heidät ajaa. Unohda kuvitelmat omasta alasta ja etsi jotain väh. siedettävää, jonka jälkeen ole hyvä ja tyydy siihen. En tiedä, miksi ihmisillä on sellainen harha, että työn pitäisi olla jollain tavalla hauskaa tai - paremman sanan puutteessa - "omaa". Olisi kyllä todella mukavaa tietää, mistä tällainen kehitys johtuu. Jos tietäisimme syyn, voisimme estää koko sivilisaatiomme romahduksen - valitettavasti se vaikuttaisi olevan edessämme, mitä tahansa ikinä yritämme.

Ei minulla muuta. Kunhan jauhan roskaa tylsyyden tappamiseksi.

• Turbosielu

"En tiedä, miksi ihmisillä on sellainen harha, että työn pitäisi olla jollain tavalla hauskaa tai - paremman sanan puutteessa - "omaa"."

Varmaan se tulee siitä, että suurimman osan lajinkehityksen koko kaaresta ihmiset ovat olleen sosiaalisempia ja välittömämmin kiinni luonnossa, jolloin näitä nykyisiä, korostuneen epähauskoja ja epäomia töitä ei voinut muodostua. Sivilisaatio saattaa kyllä romahtaa, mutta nimenomaan turhaan työhön, ei siihen, että ihmiset eivät tykkää olla turhissa töissä.

• matkailu avartaa

Jos olet noin hukassa, niin tee niinkuin tuttavanikin teki. Myi omaisuutensa ja lähti reppureissaamaan maailmalle! :)

• Jreejee

Juuri näin! Oma onnellisuus täytyy löytää.

• reksit vastuuseen

jotkut opettajat koulussa ovat niin heikkoja etteivät osaa opettaa kunnolla . Miksi rehtorit eivät seuraa opetusta !!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe