Anoppi työllistää lomat

Oma loma, tos

Tuli tuosta loma -keskustelusta mieleen. Meillä ongelmaksi appivanhempien kanssa lomaillessa muodostuu mielestäni epätasa-arvoinen työnjako.

Kotona työnjakomme on ollut aina luonteva. Mieheni kokkaa, minä siivoan ja pesen pyykit. Appivanhempien kotityöt taas jakautuu: anoppi 98 %, appi 2%. Näiden yhtälöiden sovittaminen yhteen on todella vaivalloista.

Pahinta on huomata kuinka mieheni menee isänsä rooliin ollessamme yhdessä, eikä tee muuta kuin löhöää sohvalla tekemättä mitään. Niinpä minä yritän todella kädettömänä kokkina auttaa anoppia minkä ehdin. Mieheni tietää kyllä etten pidä keittiötöistä, mutta ei oikein uskalla/ pysty rikkoa työnjako-suhdetta vanhempiensa kanssa. Etenkin kun mieheni ei ole edes poikasena saanut osallistua ruan laittoon tai muihin töihin, äitinsä tyrannisoidessa valtaansa keittiössä. Muutaman kerran mieheni on yrittänyt tulla kanssani siivoamaan keittiötä, mutta saanut häädöt anopin säestäessä, että "kyllähän me ...... kanssa pärjätään".

Viime loma meni itseltäni täysin anopin käskytettävänä. Siivosimme koko piha-alueen. Tiskasin päivittäin 10 hengen astiat. Pesimme kahden mökin matot ja maalasimme vajan. Miehet ja muut vieraat lomailivat.

Nyt appivanhemmat ovat pyytäneet meitä kanssaan taas kahdeksi viikoksi mökille. Sanoin miehelleni etten halua lähteä, ja hän kyllä ymmärtää miksi. Mutta kuinka loputtomiin voin keksiä selityksiä ja muita menoja näiden yhteisten pakkolomien tilalle. En vaan haluaisi taas viettää puolta lomaa orjatöissä, katsoen vierestä kun muut pitää hauskaa ja lomaileee.

20

728

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusia haasteita?

Talossa talon tavalla on se ikivanha sanonta, joka näyttää pitävän paikkansa anoppisikin kohdalla.

Ymmärrän kyllä tuntemuksesi, mutta anoppiasi et muuta enää mihinkään. Hän on aina sanellut oman perheensä toimintamallit ja vaikka miehesi olisikin muutoin yhteistyöhaluinen taantuu hän varmasti äitinsä mukaisesti kuin ryhtyisi muokkaamaan heidän suhdetta enää toisenlaiseksi.

Olet kiva miniä auttaessasi anoppiasi ahkerasti, mutta teet aivan oikein pohtiessasi lomallenne muitakin kohteita kuin pönöttää kaksi viikkoa toisten nurkissa toisten ehdoilla.

Onko se mökki niin tärkeä, että teidän on välttämättä oltava siellä joka kesä? Ilman muuta pois jäämisesi herättää ajatuksia, mutta se hinta kannattaa maksaa löytääksesi muutakin tekemistä kuin raatamisen mäöillä. Oma tupa, oma lupa eli pidä linjasi, käy ns. pois jäämisen kriisi läpi, mutta muuten et saa mitä tahdot ja toivot.

Kävin saman kuvion itsekin aikanaan läpi ja pikku hiljaa muut sopeutuivat siihen, että nyt mökin käytöstä sovitaan ihan kohteliaasti kuka milloinkin on siellä ja jokainen saa oman rauhansa. Muutama kina oli miehen kanssa, mutta kinan sai aikaiseksi vain mies, MInä purin hammasta yhteen ja pidin pääni.

• Oma loma

Miksi et voisi sanoa suoraan, erttä mökkilomailu ei ole sinusta enää mukavaa.
      Viikonloppu ehkä, mutta haluat levätä omalla tavallasi.
      Ja jos ajatellaan kotitöiden tekemistä, niin sinunkin kotonasi on paljon tekemätöntä työtä talven jäljilta, ja ne jäävät tekemättä mökkeilyn takia.
      Vetoa siihen, ja sunnittele sukuloimista tai kiertopmatkaa ihan ilman muita seuralaisia, oman perheen kanssa. Moni muukaan ei halua viettää lomaa appivanhempiensa kanssa joka kesä.

Ei ole pakkolomailua. Sano se.

• mk

Nosta kissa pöydälle ja kun seuraavan kerran olette miehen vanhempien kanssa niin lomailemassa niin sanot että olet tullut lomalle ja miehet tekevät puolet kotihommista ja lopetat tekemisen tai annat anopin tehdä kaikki jos ei miestään osaa laittaa tekemään. Kerran kun räjähdät kunnolla ja huudat naama punaisena että et ole mikään orja ja olet tullut lomalle ja jos tiskiä on 10h astiat niin pitää olla tiskikone. Sanot ihan suopraan miehesi vanhemmille että et lomalla pisä siitä että miehet vetävät lonkkaa ja naiset tekevät kaiken ja se ei lopu ennen kun sanot sen suoraan ja lopetat tekemisen että silleen ja seuraavan uhteisen loamn ollessa otat alkoa kunnolla ja jos joku kitisee niin sanot että olen lomalla ja käykää lomaalla ravintolassa syömässä tai tilatkaa pizzaa niin ei tartte kokolomaa keittiössä viettää.
      Muista lomailla itsekkin ja kerrot ettei tämmöinen homma kiinnosta että naiset tekee ja miehet lomailee.

• mökkiläinen

Eipä se ketään kiinnosta.. mutta yllättävän yleistä tuo on.. Että sano anopillesi että sopii jos saat olla viikon tai koko loman vuorostasi sohvalla ja miehet kokkaa sekä siivoaa..

• mk

Mökillä kun ollaan niin kaikki tekevät jotain koska ei siitä mitään muuten tule että silleen. Itsekkin käyn yhden kaverin mökillä ja ne meidan mutta kun kummatkin ovat tottuneet olemaan alkeellisella mökillä niin homma pyörii kuin itsestään ja osataan hommat eli puut saunalle ja grillille tai takkaan että silleen. Ei siitä mitään tule jost oiset tekee ja toiset vetään lonkkaa. Veljenikin rupesi käymään mökillä muutama vuosi sitten mutta kun tein selväksi että polttopuita joko kaadetaa. pilkotaan tai roudataan metsästä puuvajalle niin loppu käyminen kun huomasi että joutuu hommia tekemään. Mökkeily on kivaa mutta ei sovi uusavuttomille henkilöille.

• mökkiläinen

Siis uusavuttomiahan tässä on minusta appiukko ja mies. Minä edelleen sanoisin miehelle etten tule ellen saa lomaillakin..Anopin käskytys ahdistaa lomalla. Sitäpaitsi on mökkejä joissa ei tarvitse tehdä yhtään mitään kun vuokraa riittävän kalliin jossa kaikki koneet ja laitteet..ja hankkii vaan ruuat pääsee minne tahansa suomeen ilman appivanhempia. Syödä voi tuolloin lähimmässä ravintolassakin. Suosittelen kaikille. Suosittelisin myös kokeilemaan kylpylälomaa jos on rasittunut olo työstä.. kun eivät jaksa raataa koko vuotta, välillä kaipaa lepoa ja ikiomaa rauhaa.. edes lomalla. Mikä tässä on vaikeaa käsittää? Joillain on haastava työ..

• miniäanoppi

Pehmeä lasku kumpaankin suuntaan. Viikko mökkilomaa ja toinen viikko lomaa kotona tai muulla reissulla. ei kai siihen sen kummempia syitä tarvi selittää, miksi tulette vain viikoksi.

• ankeatäti

Niin - monipiippuinen juttu. Kukaan ei voi mennä toisen mökille vain löhöilemään. Löhöloma ja lepoloma on haettava muualta. Ei ole kivaa eikä viihtyisää, jos mökillä ei tehdä niitä pakollisia toimia ja välillä niitä vähemmän pakollisiakin. Meillä on mökki ja tiedän kuinka monta työleiriä meidän on pidettävä, jotta joskus voimme kutsua vieraita viihtyisään ja siistiin ympäristöön. Ja jotta joskus voimme itsekin muutaman päivän vain lomailla. Itsestään se ei hoidu - hommia on tehtävä.

Mutta aloittajan tapaukseen: ei tietenkään ole oikein, että joku tekee (jotkut) ja toiset vain nauttivat valmiista. JOS siellä on useampi henkilö parikin viikkoa niin totta kai hommat on jaettava kaikille. (sivuhuom, jos meillä on mökkivieraita illan tai vuorokauden - emme laita heitä töihin. Mutta jos olisivat pitempään tottakai jokainen tekisi osansa. Mitenkään ei voisi tarjota täysihoitoa.)

Aloittajan anoppi ja appi elävät ja toimivat niinkuin toimivat, eikä heitä voi tai kannata yrittää muuttaa. Turhaa skismaa ja ristiriitaa ja hämmennystä vain tulisi.

Kuten täällä on jo neuvottukin - älkää menkö sinne niin pitkäksi aikaa. Eihän tuo kuvio toimi teidän kannaltanne ja ehkäpä ei appiväenkään kannalta. Tehkää pari päivän visiittiä tai korkeintaan viikonloppu ja silloin teette osan hommista tottakai.

Ei teidän tarvitse tuntea syyllisyyttä tai selitellä mitään, että miksi ette tule pariksi viikoksi niinkuin yleensä. Jos kysytään sanotte vain, että on muita suunnitelmia.

Nyt reippaasti ottamaan pientä välimatkaa. Turha appiväkeä on alkaa kouluttamaan, mutta mielestäni teidän kannattaa ottaa nyt askel sivummalle. Voitte saada oikein kivat ja toimivat välit, mutta kriisiyttämällä mökin työnjaon satte vain sotkua aikaan.

• fiksu katsoo tulevaa

Onhan se vaan kauhea kriisi jos tarinan appiukko joutuu tekemään jotain. Sitähän vallan laiska saattaa saada sydärin. Sääli anoppia...

Mutta tämän kaltaisia pariskuntia löytyy paljon 40-50 -luvulla syntyneistä. Onneksi omat vanhemmat, vaikkakin ovat samaan aikaan syntyneet, ovat ihan toista maata ja tukevat toisiaan arjessa.

• ankeatäti
        fiksu katsoo tulevaa kirjoitti:

Onhan se vaan kauhea kriisi jos tarinan appiukko joutuu tekemään jotain. Sitähän vallan laiska saattaa saada sydärin. Sääli anoppia...

Mutta tämän kaltaisia pariskuntia löytyy paljon 40-50 -luvulla syntyneistä. Onneksi omat vanhemmat, vaikkakin ovat samaan aikaan syntyneet, ovat ihan toista maata ja tukevat toisiaan arjessa.

Jep - minäkin säälin anoppia. Mutta on heidän asiansa miten ovat ja elävät. Mielestäni ei ole nuoremman polven tai kenenkään muunkaan asia alkaa heitä opastamaan ja ohjeistamaan.

Muuten - en ole ollenkaan niin varma, että nuoripari halutaan mökille pariksi viikoksi, vaikka kutsu onkin käynyt. Ja muutakin väkeä siellä tuntuu olevan, jos 10 hengen tiskitkin on tiskattavana. Vaikka anoppi saisikin apua miniältä, niin kyllä kova on savotta.

Eli neuvoni on ennallaan - ottakaa nuoret määrätietoisesti mutta lempeästi etäisyyttä.

• Anoppi pelastettava

Ihmettelen, että anopin poikakin makaa reporankana.
      Kuka saunan lämmittää, kuka vedet kantaa? Kuka pilkko polttopuut. kuka käy katiskoilla? Kuka petaa 10 hengen vuoteet, kuka tyhjentää puuseen? Kuka siivoaa?
      Kuka leikkaa nurmikon, kuka hoitaa kasvimaan? Pyykin?

Jos se on anoppi, niin orjanahan se raukka on. On parasta tehdä ilmoitus poliisille. Thaimaalainen pariskuntakin joutui liisteriin, kun pitivät orjatyössä kynsihoitolassa pariskuntaa palkatta.

Tämä ihminen on raatanut kotiorjana vuosikymmenet, tekee vielä remontitkin yksin, jollet ole paikalla.

• mk

Miski tottelet anopin käskyjä ja kun sanot vastaan ja et tee mitään niin kyllä se anoppikin lopettaa sen käskyttämisen että silleen. Itse mihenä minua ei ole sen jälkeen kun täytin 18v kaskyttänyt kuin työnatjani ja muuten teen niinkuin huvittaa. Edesmennyt anoppini yritti tehdä minuta autokuskia mutta huonolla menestyksellä ja taisin kaksi kertaa kyyditä häntä ja siinäkin oli 2 kertaa liikaan kun on parempaakin tekemistä. Sanot kerran ihan suoraan että et ole mikään piika vaikka heidän mökille kutsuvatkin ja että sinäkin tarvitset lomaa etkä puuhasteluja.

• Justiina :))

Mukavat välit miehen äitiin.
      Yhtä hyvät omiin vanhempiin?

Mahdat olla ympäristösi ilopilleri.

• Oma loma, tos

On hyvät välit miehen äitiin... siis edelleen. En vain viitsisi uhrata puolta kesälomastani työleirillä. Mutta tottahan on, että saa sitä aikuinen ihminen lomansa valita itse.

Päätimme sitten käydä vain parin päivän vierailulla. Otetaan kokonaan omat eväät ja tehdään ruoka yhdessä miehen kanssa, tuli mitä tuli :) Toki kutsutaan sitten appivanhemmatkin valmiiseen pöytään. Kaikille reilua!

• mk

Välit ihan hyvät muttä se kaskyjen totteleminen loppuu kun tayttää 18v.

• nykyaikaa

Juu, ei kannata liian suuria osia lomista viettää väkisin muiden kanssa. Pari päivää voi lomastaan käyttää muiden nurkissa mutta enimmäkseen mekin menemme omalle lomalle ulkomaille. Mökki myytiin pois, koska olemme vähentäneet alkoholin käyttöä mutta muu suku tykkää juoda ja missäs se on hauskempaa kuin jonkun mökillä.

Ulkomaan lomat on olleet parhaita. Mennään valmiiseen pöytään syömään ja nautitaan yhteisestä ajasta. Siivooja petaa sängyt ja putsaa lattiat.

• Turhapuroko

Sano sille suoraan et ei kiinnosta työleiri.Lähde etelää halpoja matkoja .Ja voit tehdä mitä haluat.Tuut takaisin uutena ihmisenä.Oon nähnyt samaa touhua mut tei heti lopun.Ja arvaa menikö viesti perille

• Kannattaa kuunnella

Voi, voi teitä nuoria ihmisiä.
      Anoppini ksäkytti niin poikaansa kuin minuakin, kun tarvittiin taloon työmies ja tarvittiin melkein joka viikonloppu, puhelin soi aamukuudelta, että nyt heti tänne.
      Olen itse kitkenyt anopin kasvimaata Juhannupäivänä toisen miniän kanssa, se oli hänen bisnestään, itse hän oli lastenlasten kanssa ja teki ruuan.
      Anoppini oli todellinen persoona, tyttärekseen nimitti, silloin se ei aina ollut mielyttävää, koska arvosteli kaikkea oman näkökantansa mukaan. Kuitenkin pystyimme menemään aika sovussa eteenpäin.

Nyt ymmärrän hänen kantaansa paljon paremmin kuin silloin, hän toisti vain oppimaansa ja oli opetettu tekemään työtä, ilmaiseksi ei saanut mitään, mutta oli se toinenkin puoli, kyllä hän meitä rakasti ja "tavallaan palkan maksoi työstämme ".
      Hänen kohtalonaan oli vaikea sairaus, joka vei hautaan varsin nuorena, voin sanoa että kaipaan hänen tempparamenttiään ja olisin mielelläni suonut lastenikin olla hänen kanssaan, olisivat saaneet edellisen polven ohjeita ja tietoja.
      Ei kaikki ole niin pahaa kuin aina tuntuu, jos osaa itse ottaa vähän huumorilla asioita. Minulle on ainakin jäänyt hyvä kuva anopistani, vaikka hän uskalsikin tuoda eriävän mielipiteen esiin. Anoppini oli minua vain 20 vuotta vanhempi, joten lapsenteon oli aloittanut jo 17-vuotiaana.

• oi ku ihanaa

ohitit koko aloittajan pointin... työnjako miessukupolven kanssa oli aihe :)

• yks.ahkera
        oi ku ihanaa kirjoitti:

ohitit koko aloittajan pointin... työnjako miessukupolven kanssa oli aihe :)

Minusta työn jako pitää olla selvä: ukko saa ja sen pitääkin saada levätä kun se tulee rankan työpäivän jälkeen kotiin, se on nyt puolipäiväisessä työssä puhelinfirmassa. Minun on mukavampaa ahertaa kun se sohvalla katsoo suloisesti olisko jotain tyttöjen jalkapallopeliä tms.
        Mun äiti on sanonut että miestä ei SAA Häiritä KUN sillä on TÄRKEETÄ Menossa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      91
      2184
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      147
      1811
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      754
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      741
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      597
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      571
    Aihe