Polkupyörän pesu/huolto

Te_Pa-78

Millä pesuaineilla, kemikaaleilla, öjyillä ja välineillä pidätte pyöränne puhtaina ja öljyttyinä?

8

4006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajanmilläajan

      Käsitiskiaine, liina ja hammasharja puhdistukseen. Kiillotus ja kuivaus nukkaamattomalla esim. vanhalla lakanakankaalla ja ohutta öljyä.

    • 55555555555555555555

      Bilteman Vahashampoota olen käyttänyt. Jos ketjut ovat oikein likaiset, otan ne pois ja pesen Wurthin tehopesulla ja tiskiharjalla erikseen. Huuhtelu vedellä ja antaa valua kuivaksi.

      Ketjuöljynä olen viime aikoina käyttänyt CRC Bike Oilia. Huomaathan, ettei mitään nestemäistä voiteluainetta saa koskaan, ikinä valuttaa napoihin. Se vain huuhtelee likaa sisälle ja rasvaa pois. Jos napa tarvitsee huoltoa, se täytyy purkaa.

      • werwerwer

        ketjun "peseminen" vedellä kyllä on melko turha idea.


    • Minäkin käytän ihan peruskamoja.
      Lämpimään veteen Fairia ja vanhat mikroliinat uusiokäyttöön.
      Ketjuihin ja muihin ahtaisiin paikkoihin tekohampaille tarkoitettu hammasharja.
      Pulloharjalla pesen rattaita.
      Ketjuihin ja muihin liikkuviin osiin ohutta aseöljyä tms.
      Aina käytön jälkeen öljyän ja jos puhdistustarvetta on niin sitten puhdistus.

      Säilytän pyörääni kesät olohuoneessa kerrostalon 8. kerroksessa,joten rapa-
      kelillä ajeltuani lukitsen pyörän pihalle ja käyn kotoa vesisangon ja vanhan,
      tyhjän fairypullon ja ruiskuttelen rattaat ja vanteet enimmistä hiekoista puhtaaksi.
      Sitten vien hissillä kotiin tarkempaa puhdistusta varten.

      Sillon tällöin puhdistan ketjut tarkemmin jollakin liuottimella. Esim tärpätti.
      Tämän teen mieluummin ulkona,koska se haisee.

      Onko jollakulla vinkkiä hajuttomasta liottimesta,joka sopisi asunnossakin
      käytettäväksi? Joskus ostin jotakin tököttiä pyöräliikkeestä,mutta se
      taas haisi liikaa sitruunalle.
      Itse kun en haluaisi mitään hajuja asuntooni.
      Ja tietysti mielellään luontoystävällistä,sillä pesisin pyörän mahd usein
      ulkona.

      • werwerwerre

        liuottimista sisäkäyttöön suosittelen lamppuöljyä (eli kerosiini eli valopetroli) ja Marinolia. Tässä järjestyksessä, mutta ei aina välttämättä tarvitse lamppuöljyä.


    • tyhmä(kö)?

      Saako taloyhtiön pihalla pestä polkupyörän? Siis jos käyttää pelkkää vettä eikä mitään puhdistusaineita? Ja tää ei oo kompa. Äiti ei anna pestä ennen kun tarkistan :D Itse en kyllä näe siinä mitään ongelmaa, ainakaan jos pelkkää vettä käyttää..

    • 37män

      En ole kuullu tai nähnyt ainoatakaan kieltoa.
      Jos joku yksittäinen osakas tai asukas raksuttaa selkäsi takana mielipiteitään, siitä ei tarvitse välittää.
      Kieltoon tarvitaan taloyhtiön hallituksen päätös. Mielummin yhtiökokouksen.
      Tietenkään puhdistushommista ei saa jäädä mitään jälkiä pihaan.
      Viisas laitta esim. sanomalehden pyörän alle öljytippojen varalle.

    • fghdf

      näkyypäs ainakin joissain yleisissä taloyhtiöiden säännöissä lukevan että ajoneuvojen pesut huollot korjaukset tehtävä niille varatuilla paikoilla.
      polkupyörähän on ajoneuvo ja jos noin lukee taloyhtiön säännöissä, ja eikä ole merkattua paikkaa niin ???????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe