Mikä kaupunkipyöräksi aloittelijalle?

Pyörä-Pia

Etsin sopivaa kaupunkipyörää kesäksi. En ole vuosiin pyöräillyt ja pyörää käyttäisin vain kesällä melko lyhyisiin matkoihin kaupungissa muutaman kerran viikossa. Ehkäpä pari viikonloppureissua saatan tehdä saaristossa maisemia ihaillen.

Pyörä saisi maksaa maksimissaan 300e, en siis etsi mitään huippupyörää. Osaisiko joku kokeneempi suositella minulle pyörää? Onko esim. 15kg liian painava tällaiseen käyttöön? Montako vaihdetta ja millaiset jarrut?

Kiitos avusta!

8

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajanmilläajan

      Laita maximiksi 500 euroa niin saat ihan hyvän peruspyörän. Vaihteita 0-7. Käsi- ja jalkajarru. Etukorikin on meille naisille kiva. Saat siihen laukun ja ostokset. Mene pyöräkauppaan kokeilemaan pyörää. Ok tavismerkkejä on Tunturi, Helkama, Crescent, Monark jne. Mukavia pyöräilyhetkiä.

      • Pyörä-Pia

        Kiitos vinkeistä! Tuon suuntaista oli ajatellutkin.. Ainoa ongelma on, että budjettini ei veny yli 300 euroon, mutta pyörän selkään olisi kiva päästä kesäksi :(


      • Ajanmilläajan
        Pyörä-Pia kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä! Tuon suuntaista oli ajatellutkin.. Ainoa ongelma on, että budjettini ei veny yli 300 euroon, mutta pyörän selkään olisi kiva päästä kesäksi :(

        Kyllähän pyöriä saa myös alle 300 eurolla. Mutta mulla ei ole niistä kokemusta. Mutta aika paljon näen työmatkoilla myös Raleigh ja Insera merkkejä. Ehkäpä niistä löytyy budjetille sopiva. Jopoa en hankkisi. Siitä puuttuu vaihteet ja käsijarru. Niin ja käytettynä voisit löytää kelpo pyörän alle 300 eurolla. Mutta silloin tarkista hyvin pyörän kunto ja koeaja se.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Osta Jopo tai joku sen teräsrunkoinen kopio. Se on kaupunkipyöränä loistava.

      Oikeasti retkipyöräksi sopivat pyörät maksavat pitkälti yli tonnin pl. GT:n Peace Tour, jota näyttää olevan vielä vanhaa varastoa joillakin kauppiailla. Sekin on yli tuplasti budjettisi.

      Jos aloitusta verrataan autihin, niin se tarkoittaa jotain tällaista: "Haluan uudeen Smartin, jossa on pienen kuorma-auton lastauskapasiteetti eikä se saa maksaa kuin 5000€:a". Kaikki vain ei ole mahdollista.

      • jiaåfvnjdfonvoaewnv

        No just, no hohhoijjakkaa. Et sitten voinut a) lukea alkuperäistä kysmystä niin että ymmärrät mitä kysyttiin b) olla kommentoimatta c) kommentoida edes jotenkin järkevästi

        Ajanmilläajan antoi varsin hyviä vinkkejä. n.80% aktiivisista pyöräilijöistä ajaa juuri sellaisilla fillareilla. Saaristossa satunaisesti pyöräileville vuokrataan saaristossa juuri sellaisia pyöriä. Jopo on tyylikäs, helppohoitoinen ja varsin kätevä lyhyille siirtymille, siis kaupunkipyöräksi. Mutta nykyään sen kätevyys kaupunkifillarinakin on kyseenalainen, sillä sen lukitsemiseen joutuu tuhraamaan turhan paljon aikaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jiaåfvnjdfonvoaewnv kirjoitti:

        No just, no hohhoijjakkaa. Et sitten voinut a) lukea alkuperäistä kysmystä niin että ymmärrät mitä kysyttiin b) olla kommentoimatta c) kommentoida edes jotenkin järkevästi

        Ajanmilläajan antoi varsin hyviä vinkkejä. n.80% aktiivisista pyöräilijöistä ajaa juuri sellaisilla fillareilla. Saaristossa satunaisesti pyöräileville vuokrataan saaristossa juuri sellaisia pyöriä. Jopo on tyylikäs, helppohoitoinen ja varsin kätevä lyhyille siirtymille, siis kaupunkipyöräksi. Mutta nykyään sen kätevyys kaupunkifillarinakin on kyseenalainen, sillä sen lukitsemiseen joutuu tuhraamaan turhan paljon aikaa.

        Varsin järkevä neuvo sinulta: osta kaupunkioyörän ja vuokraa retkipyörä tarvittaessa. Vuokrauspisteitä saaristoreissuille tiedän ainakin neljä: Helsinki, Turku, Maarianhamina ja Visby.


      • jiaåfvnjdfonvoaewnv
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Varsin järkevä neuvo sinulta: osta kaupunkioyörän ja vuokraa retkipyörä tarvittaessa. Vuokrauspisteitä saaristoreissuille tiedän ainakin neljä: Helsinki, Turku, Maarianhamina ja Visby.

        Olet siis vielä lukutaidotonkin? No en ihmettele. Missähän olen antanut kuvailemasi ohjeen?


      • Käytetty on parempi?
        jiaåfvnjdfonvoaewnv kirjoitti:

        Olet siis vielä lukutaidotonkin? No en ihmettele. Missähän olen antanut kuvailemasi ohjeen?

        Kukaan ei ole vielä vastannut jarrukysymykseen.

        Tatkoittaa varmaan käsi- tai jalkajarrua. Tai sitten voi olla mietinnässä levyjarrut, niitäkin voi ajatella citypyörään. Hankaluus on se mitä muuta sillät budjetilla saa kuin jarrut ja peruskiekot.

        Muutoin jarrukysymys taitaa olla ihan makukysymys -- tuolla budjetilla ostetaan mitä saa, paitsi jos lähtee katseleen käytettyjä.

        Yksi vilkaisu käytettyihin ja tälläinen tuli ensimmäiseksi vastaan
        http://www.huuto.net/kohteet/naisten--polkupyora------espoo-/216279418
        Veikkaan että tuon tasoinen on huomattavasti parempi kuin uudet 300e pyörät. Koko ei välttämättä sovi kysyjälle, mutta se ei kai ole olennaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe