Eikö ole kumma, että kaikissa tv-mainoksissa ja tuotteissa on aina yksi tai muutamia lähinnä englanninkielistä sanoja. Miksi ei suomenkieli kelpaa? Onkohan tuote muka hienompaa kun on vierasta kieltä mukana....
Mainokset
9
69
Vastaukset
- ihan tajuttavaa
Siksi et me elävät, kouluja käyneet tänäpäivänä ymmärrämme englantia. Noita mainoksia tekevät nuoret aikuiset... ei heitä kiinnosta ettei joku mummu/pappa ymmärrä... teitähän on vähän enää elossa.
- katso-ja
Ei minun inhoni johdu kielen osaamattomuudesta, mutta maassa maan kielellä.
Useinmiten mummuilla ja papoilla on eniten ostovoimaa, omaa, ei lainattua.
- ...
Mnaah.
Pakko kommentoida jotain, noin ammatin takia.
Vieraiden kielten, tai sanojen käyttämisessä ei koskaan ole ollut mitään ihmeellistä. Ei markkinointiviestinnässä tai muussakaan elämässä. Nyt pitää hokata, suurin osa mainostettavista tuotteista on jo ihan tuotemerkiltäänkin vieraskielisiä Mnaah, Coka Cola, Goodyear, siis maailman laajuisia brändejä.
Ja kieli muuttuu jatkuvasti. Parhaiten sen huomaa elektroniikka ja etenkin tietokoneita koskevassa sanastossa. Kaikille sanoille ei yksinkertaisesti ole olemassa suomenkielisiä vastineita. Ei kielitoimisto pysy perässä nykyaikana, eikä niitten ehdotukset aina ole ottaneet ilmaa alle, ei tarttuneet kansan suuhun ollenkaan.
Suuri osa mainonnassa käytettävistä sloganeista on peräisin kv- markkinoinnista. Siis yksi mainos on suunniteltu koko maapalloa varten. Ne vain käännetään eri kielille. Ja tällaiset ilmaukset kuin "super", "ekstra", jne, ne ovat itseasiassa kansainvälistä kieltä, ei pelkästään englantia. Niinjuu, markkinointiviestinnässä käytetään lähinnä amerikanenglantilaisia ilmauksia, sitä on helpompi ymmmärtää glogaalisti, kuin oxfordin englantia, joka on täynnä nyansseja. Jenkit on iso maa ja siellä paljon kansalaisuuksia, kielen pitää olla helppotajuista.
Tää on valtavan laaja asia kaikkinensa. Mutta tossa nyt ainakin joitakin tärkeimpiä syitä markkinointikielen slangista. Perusidea kuitenkin on, kielen pitää olla mahdollisimman selkeää ja mahdollisimman monen kohderyhmään kuuluvan ymmärrettävissä.
Kaikki eivät kuulu mihinkään kohderyhmään, mille erikseen kannattaisi tehdä selkokielisiä mainoksia. Milloin muuten viimeksi olet nähyt telkkarista saamenkielisen, tai edes ruotsinkielisen mainoksen?
=DW=- Oon suomalainen
Tietenkään Coca-Colaa, Nikea etc brandejä ei voi kääntää suomeksi eikä ole tarkoituskaan. Mutta kun kaikki adjektiivitkin esim voiteiden ja hiustuotteiden kohdalla on lähes poikkeuksetta englanniksi, tulee väksinkinkin mieleen että hävetäänkö tässä omaa kieltämme. Ja näinhän suomenkielemme tietysti muuttuu kuten suomenruotsi : Onko sulla tuota cleaning voidetta? Ska vi köpa kukkakaali?
Ja tätäkö sää haluat? - tiinaex...
pakko kommentoida dee weelle kun olin niiiiiiin hirrrrweeeeen paljon hienoja sanoja sun kirjoituksessas etten ihan kaikkia ymmärtäny piti ihan googlettaa sanaa glogaalisti mutta eipä löytyny mun googlesta mulla on niin suomalainen niin suomalainen google.
Jos guuglaat "globaali" glogaalin sijaan niin voit saada jopa vastauksen :)
arvasin sen jo lukiessa mutta kävin kumminkin googlettamassa varulta jos joku sivistyssana olis jääny kuulematta ;)))))
tiinaex kirjoitti:
arvasin sen jo lukiessa mutta kävin kumminkin googlettamassa varulta jos joku sivistyssana olis jääny kuulematta ;)))))
piti vielä sanomani että ite en näitä sivistyssanoja käytä puheessani enkä kirjotuksessani monet niitä mielellään käyttää nyky ihmisistä että saattaapa olla aika vielä mullakin edessä kun joudun käyttämään mutta esim työssäni tän hetkisellä asiakaskunnalla se olis lähinnä pelleilemistä ja itsensä tärkeeksi tekemistä en millään tavalla aliarvioi ketään mutta tällä hetkellä meidän asiakaskunta on vielä melko iäkästä ja tää on mun toisiks pisin työrupeama tässä elämässä ja oon tehny tätäkin jo kohta kuusitoista vuotta .
- turhaa törkyä
Myöskin lehdet on täynnänsä mainoksia.Edellisen viikon yks suosittu naistenlehti,laskin huvikseni,noin 40 kokosivun mainosta,yli 10 puolikasta sivua ja sitten näitä pikku lohkoja ties kuinka paljon.
Annoinkin lehdelle palautetta,samoin siitä että voisivat muotivuilla useimmin ottaa meidät aikuiset naisetkin huomioon.
Ja tv-ohjelmat,muutama minuutti ohjelmaa ja mainoksia,mainoksia!!!
Ja lähes kaikki pitää tulla kaameella huudolla,huh huh!
Niitäkin voisi uusia ettei kuukaudesta toiseen tulisi samoja,vaihdan heti kanavaa tai laitan äänettömälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483