Nyt sattui kohdalleni jo toinen ystävyyssuhde, jossa vastapuoli lopetti yhteydenpidon eikä kertonut minulle miksi. Ensimmäiseltä kysyin syytä, ei koskaan antanut vastausta. Toisen kanssa jäi jutut kesken ja hänen piti ilmoitella minulle miten toimitaan, eipä vastannut hänkään. Toinen ystävyys loppui n.10 vuotta sitten kestettyään yli 15 vuotta, toinen päättyi viime joulun seutuun, kestettyään 22 vuotta.
Mikä ihme aikuisia ihmisiä vaivaa, että he voivatkin olla noin julmia? En todellakaan ole ansainnut tuollaista kohtelua. Kumpikin asia pyörii varmaan lopun ikää mielessäni kun yritän miettiä mitä minä olen tehnyt väärin. En mielestäni ole tehnyt mitään sellaista mikä antaisi aiheen toimia noin miten he ovat tehneet.
En tekisi itse koskaan noin toiselle. Kyllä sen verran pitää olla kanttia, että sanoo jos seura ei kiinnosta. Arvatkaapa tuleeko minulle koskaan ystävää, jolle puhuisin asioista enää mitään? Mietityttää vain, että jos joskus joku tulisi läheiseksi enkä puhuisi, se ystävyys taas kaatuisi sitten luottamuksen puutteeseen minun taholtani.
On käynyt mielessä sekin, että pitäisikö poistaa fb:stakin tuo jälkimmäinen (eka ei edes ole kaverinani) vai annanko olla? Kaunako ylipäätään kannattaa odottaa yhteydenottoa kun huomaa että ystävä on fb:ssä ja keskustelussakin, muttei kuitenkaan ota yhteyttä vaikka tietää että odotan?
Ystävä lopetti yhteydenpidon
31
5983
Vastaukset
- kuten myös
Otan osaa ja kirjoituksesi kuulostaa liiankin tutulta itsellenikin. Erän vanha ystävyys kuoli n.11 vuotta sitten ja kesti yli kymmenen vuotta. Sitten viime joulun aikaan toinenkin ystävyys katosi myös kestettyään n.21 vuotta. Että samanlaista menoa olen itsekin tässä joutunut kokemaan. Erittäinen p*rseestä voisin sanoa!
En todellakaan ymmärrä ihmisten ajatuksenjuoksua, kun vanhoja ystävyyksiä heitetään roskiin kuin postista tulevia pizzamainoksia. Aikuisia ihmisiä tässä kaikenlisäksi pitäisi olla? Vähän rotia ja kyllähän sitä vastauksen ansaitsisi tuollaiselle kohtelulle vanhan kaveruuden nimessä edes. Että älkääs immeiset noin vain kadotko, pistäkää vaikka kirjeellä selitys, jos naamakkain ja puhelimitse on liian vaikeaa. Kiitos! Ihmisiä me kaikki vaan täällä ollaan! - Nimetön30
Ei elämässä kannata pitää sellaista ystävää jolla ei ole tarpeeksi aikaa sinulle tai joka ei osaa soitella. Jos jostain syystä huomasi että teidän luonteet eivät sovi yhteen ja päätti häipyä. Ei varmaan osannut sanoa sitä sinulle tai sitten hänen elämässä tapahtui jotain hyvin järisyttävää eikä voimat enää riittäneet. Mutta jos ystäväsi näin päätti niin menkööt, kyllä sinä halutessa löydän jonkun paremman. Ensi kerralla kun tutustut johonkin niin ota tämä asia puheeksi.
- Meksu
Hei,
Olen itse pannut ns. luiskaan pari pitkää ystävyyssuhdetta joitakin vuosia sitten. Syy oli yksiselitteisesti se, etten kokenut enää mitään yhteistä ao. ihmisten kanssa. Roolimme olivat muuttuneet siten, että olin itse heitä aikoinaan paljon tukenut, mutta sitten olinkin itse siinä asemassa, että olisin tarvinnut oikeaa ystävää - olkapäätä ja käsivartta.
Ystäväni pitivät minua vahvana henkisesti ja fyysisesti. Kun aloin puhua kipeistä asioista, he tulkitsivat minun "ruikuttavan". He olivat saaneet elämänsä kuosiin, oli rakkautta ja substraalia, mutta he eivät kertakaikkiaan pystyneet näkemään minua siinä asemassa, että olisin kaivannut tukea.
En minä niitä neuvoja tarvinnut: tsemppaa, älä valita, olisit onnellinen kun asiat on edes noinkin hyvin. Koin, että olin kelvannut silloin kun olin hauska, valmis bilettämään ja matkustamaan. Kun olin työtön ja sairastunut fyysisesti ja käsittelin lapsettomuuden suunnatonta tuskaa, sain kuullakin olevani itseeni käpertynyt valittaja. En minä sitäkään halunnut kuulla. En halunnut kuulla sitä, miten huonosti muilla menee, enkä halunnut juoruilla toisten harmeilla. Totesin, että ansaitsen parempaa ja aika aikaansa kutakin.
En ymmärrä tuota kantti-näkökulmaa. Mitä se hyödyttää alkaa toista opettaa, kun tajuaa, ettei se tajua sinun näkökulmastasi yhtään mitään. Kanttia on mielestäni se, että näyttää vihdoinkin sen kaapin paikan. Ystävyyden katkeaminen ei voi tulla koskaan pystymetsästä, vaan siihen on aina olemassa syynsä. Joskus ne voivat olla selviteltävissä, joskus eivät. Jos asia jää epäselväksi siitä huolimatta, että olet sitä yrittänyt selvittää, anna olla. Olet tehnyt kaikkesi ja teidän on aika jatkaa matkaa eri polkuja. - Nainen23....
Tuttua minullekkin.
Noin on käynyt kahdessa ystävyyssuhteessani.
Mietin edelleenkin mitä olen tehnyt väärin kun yhetydenpito vain loppui.
En lähde anelemaan ketään takaisin, olkoot jos tahtovat olla.
Sitten yksi hämmennyksen aihe, tämä kaveri kuka vain löi välit poikki, tästä nyt on
kulunut aikaa sellaiset 10 vuotta. Eilen tuli kuitenkin facebookissa kaveripyyntö häneltä ja epäilen vahvasti hänen tarkoitusperiään.
MIksi? Haalikoo hän vain mahdollisimman paljon tuttuja itselleen että näyttäisi
jotenkin kovalta että on niin paljon "ystäviä".
Haluaako hän alkaa elvyttää vanhaa ystävyyttä? Siihen en kyllä suostu, petyin häneen kahdesti ja luottamus meni täysin. En voisi edes aloittaa "kaveri" suhdetta hänen kanssaan.
Olisi tälläisen melko yksinäisen kiva toki saada ystäviä mutta en halua aiheuttaa itselleni turhaan surua ja ressiä siitä koska taas menee välit poikki.
Antaa olla, hän aikoinaan valintansa teki.Sama juttu, yli 10 vuotta hiljaiseloa pitänyt tuttu pyysi kaveruutta. Hylkäsin pyynnön ja sanoin etten ota kavereiksi henkilöitä, jotka olen tuntenut ennen fb-elämää. Parin päivän jälkeen hän laittoi uuden kaveripyynnön. Jätin sinne pyyntölistaan roikkumaan.
- Pettynyt ystäviin
Mun kohdallani ensimmäinen ystävä aina halusi olla kanssani. Meillä oli tosi mukavaa koko tuon ajan ja olimme viikottain useastikin yhdessä. Kyllä mun mielestä pitää kertoa, jos ei jostain piirteestä tms toisessa tykkää. Tuntuu kuin kaikki tuo aika olisi ollut hukkaan heitettyä, jos toinen ei sen vertaa halua edes vihjata. En tosiaan anele koskaan ketään takaisin, mutta minä mielestäni kyllä enemmän kuin antsaitsisin edes jonkinasteisen selityksen.
Toisen ystävän kanssa jaoimme avioerojemme kokemuksia ja pidimme yhteyttä ehkä kuukausittain. Molemmat tiesimme toistemme salaisuuksista ja tulimme muutenkin hyvin toimeen. En sitten tiedä mikä siinäkin mätti. Joku kai, koska en hänen mielestään ansaitse tulla enää huomioiduksi.
Minä itse pidän ystävyyttä tärkeänä enkä kohtele muutoinkaan toista ihmistä inhottavasti tai epäreilusti. Vaikka pelottaisi sanoa, sanon jos aihetta on. Jos siitä suuttuu, sitten suuttuu. Suuttuminen on ok ja suhteen voi halutessaan koittaa korjata. Jos taas toinen ei noteeraa, en ala minäkään kiemurtelemaan hänen jaloissaan.
Ehkä otan senkin vuoksi niin raskaasti nämä 2 ystävyyssuhdetta, koska minulla ei ole enää ketään kenelle uskoutua. Itseasiassa minulla ei ole ketään muutakaan. En syytä ystävää kuitenkaan vaikka rumasti tekikin, mutta en haluaisi myöskään etsiä syitä itsestäni, koska ne asiat olen omissa ajatuksissani jo kalunnut kaikilta osin eikä pää kestä kun ei sitä syytä löydy. Tai no, kestäähän se, mutta kyllähän se vaikuttaa kaikkiin mahdollisiin tuleviin ihmissuhteisiin.
Sanonpahan vaan, että onnellisia ootte te, joilla on todellinen ystävä joka pysyy rinnalla hyvässä ja pahassa. Niitä on harvassa. - 5475474
oma ystävyyssuhteeni on myös lopahtanut. Hän ei itse ota yhteyttä eikä kysy minun vointia, kuulumisia, eikä osoita henkistä kiinostusta. On mennyt vuosia kun puhuttiin puhelimessa .En ole sitten minäkään enää roikkunut hänessä. Muutenkin olin jonkunlainen roskakori, ja vihdoin olen kasvamassa täydeksi ihmiseksi, joka on otettava vakavammin. Pahoja pettymyksiä häneen ihmisenä. Taitaa olla turha teeskennellä jotain kaveruutta enää, tuntuisi vaan nololta.
Ap:lle sanon että sinun kannattaa ehdottomasti mennä käymään ystäväsi luonaan, ja keskustella niin kauan asiasta että saat selvän vastuksen, ja myös otettava se vastaan, olipa se mitä hyvänsä.
Mutta tavallaan toivoakin on, nimittäin olen huomannut että kun itse jaksaa panostaa johonkin tärkeänä pitämäänsä ihmissuhteeseen, niin usein ne ystävyydet voi säilyä ihan pelkällä omalla innostuksella, jos toisella on just silloin vaikeaa tai kiireistä.. Eri juttu sitten että kannattaako se. - Mustakyyy
Huomannut seuraavaa--:
Kateelliseksi muuttunut ystävä hylkää helposti. Tietynlainen katkeruuskin voi kehittyä ajan hamassa niin pahalle tasolle, että heissan. Myös ystäväpiirisi muut "käärmeet" voivat myrkyttää valheillaan ystäväsi niin pahoin, ettei mitään rajaa.
Edellä mainittu ehkä se kaikkein yleisin este ystävyyden jatkumiselle. Naurettavaa, mutta totta.
Älkää tehkö ystäviänne kateellisiiksi, niin ystävyyskin ehkä säilyy, tai sitten ei. Toisin sanoen, älkää nostako tasoanne ystäväänne ylemmälle, muuten Suomalainen perisynti ottaa vallan tässä. - kateus vai esitys?
No voi tavallaan pitää paikkaansa tuo kateus...MUTTA, miksi joku HALUAA käytöksellään koko ajan vuosikausia tehdä vaikkapa parasta ystäväänsä kateelliseksi? Kysypä sitä? ONKO se edes ystävyyttä, mielestäni se on KILPAILUA, ja jatkuvaa toisen henkistä alaspainamista koroittaen omaa itseään? Esimerkiksi ystävä pitää juhlat, muttei kutsu sitä toista ystäväänsä, ei pyydä lapsiensa kummiksi, mikä yleensä suomessa on tapana, ei kutsu vaikka yhteiseen juhannuksen, vapun tai uudenvuodenjuhlintaansa, siis olettaen että hänellä on juhlat silloin. Onko se "kateellinen"ystävä silloin väärässä jos hän on yksin juuri silloin? Mielestäni ei.
Itselläni oli tällainen kilpailija-ystävä, ja voi että sitä jatkuvaa kilpailua ihan pikku asioissa...alkoi menemään maku. Edes muita ystäviään ei voinut jakaa itseni kanssa...eihän nyt sentään, hän olisi menettänyt jonkun valta-asemansa heihin nähden.- jaa-a
Se voi olla myös hyötymistä ystävästä. Ystävää pidetään ystävänä niin kauan kun ystävän kautta saadaan tietoja tai muuta hyötyä.
Mulla on ollut tällainen "ystävä" . Kysyin monta kertaa häntä kahville, shoppailemaan tai muuten ulkoilemaan. Ei se ehdi tai ei sitä kiinnosta. Mutta pitää silti minua ystävänään. Koska kelpaan kyllä hyvin esiliinaksi, kun on menossa tapaamaan tuttua, eikä halua mennä sinne yksin. Yritti koukuttaa minua pysymään ystävänä kertomalla muista yhteisistä tutuista juttuja.
Ja voihan sitä hyötyä "ystävästä" niinkin, että sanoo läheiselleen olleensa ystävän kanssa jossain vaikkei todellisuudessa ollutkaan vaan jonkun toisen. Aika hölmöä kertoa tälle " ystävälle" asia suoraan ja kysyä haittaako se? Mutta se on ohi.
En tiedä kuuluuko nyky maailman henkeen pinnallisuus, jossa on kivaa pitää tuttavarinkiä, joista voi saada mielenkiintoista tietoa miten niillä menee ja muuten ei yhteytä pidä. - Musta mamba
".MUTTA, miksi joku HALUAA käytöksellään koko ajan vuosikausia tehdä vaikkapa parasta ystäväänsä kateelliseksi?"
Ilkeäähän tuollainen olisi, jos noin - mutta jos tämä tosiystävä ei tahallisesti teekään toista kateelliseksi, niin eihän sille voi mitään jos toisesta sitten vain muovautuu kateellinen.
Erittäin hankala paikka tälläinen sanoisin.
Kateudessa on myös se veemäinen puoli, että sitä peitellään, eikä myönnetä yleensä itselleen, tai sitten sitä ei vain itse huomata ja kateuden ystävyyttä tuhoava kierre on valmis.
Yleensä kateelliset haluavat vain uskotella toiselle ja itselle, että tämän jokin kateutta aiheuttava kenties esine on vain turha tai täysin *******.
Eli mitätöidään ja näin helpotetaan sairaalloisen kateellisuuden aikaansaamaa pahaa oloa ja sen mukana tuomaa alemmuuskopleksia.
Toki onhan niitäkin, joille toisen tekeminen katelliseksi voi olla hyvinkin tärkeää. Itse kateuden kohteena olleena voin kuitenkin sanoa, että en ikimaailmassa lähtisi tekemään kenestäkään tahallisesti kateellista ja tuskin moni muukaan tervejärkinen ystävä niin toiselle haluaa tehdä.
Uskon myös, että henkinen taso vaikuttaa ihmisen tarpeeseen olla kateellinen. Siis yleisesti ottaen voisin vaikka väittää, että nämä kateellisimmat ystävät monenkohdalla ovat juurikin niitä kaikkein lapsellisimpia henkiseltä tasoltaan.
Eihän henkisesti aikuisen tasolla oleva ihminen voi olla kateellinen toisten ihmisten leluista.
Uskon myös, että juurikin nämä kateellisimmat ihmiset omaavat erittäin itsekkään persoonan. Kaikki mulle nyt ja muille ei mitään asenteellaan. - paljon voi tehdä
Musta mamba kirjoitti:
".MUTTA, miksi joku HALUAA käytöksellään koko ajan vuosikausia tehdä vaikkapa parasta ystäväänsä kateelliseksi?"
Ilkeäähän tuollainen olisi, jos noin - mutta jos tämä tosiystävä ei tahallisesti teekään toista kateelliseksi, niin eihän sille voi mitään jos toisesta sitten vain muovautuu kateellinen.
Erittäin hankala paikka tälläinen sanoisin.
Kateudessa on myös se veemäinen puoli, että sitä peitellään, eikä myönnetä yleensä itselleen, tai sitten sitä ei vain itse huomata ja kateuden ystävyyttä tuhoava kierre on valmis.
Yleensä kateelliset haluavat vain uskotella toiselle ja itselle, että tämän jokin kateutta aiheuttava kenties esine on vain turha tai täysin *******.
Eli mitätöidään ja näin helpotetaan sairaalloisen kateellisuuden aikaansaamaa pahaa oloa ja sen mukana tuomaa alemmuuskopleksia.
Toki onhan niitäkin, joille toisen tekeminen katelliseksi voi olla hyvinkin tärkeää. Itse kateuden kohteena olleena voin kuitenkin sanoa, että en ikimaailmassa lähtisi tekemään kenestäkään tahallisesti kateellista ja tuskin moni muukaan tervejärkinen ystävä niin toiselle haluaa tehdä.
Uskon myös, että henkinen taso vaikuttaa ihmisen tarpeeseen olla kateellinen. Siis yleisesti ottaen voisin vaikka väittää, että nämä kateellisimmat ystävät monenkohdalla ovat juurikin niitä kaikkein lapsellisimpia henkiseltä tasoltaan.
Eihän henkisesti aikuisen tasolla oleva ihminen voi olla kateellinen toisten ihmisten leluista.
Uskon myös, että juurikin nämä kateellisimmat ihmiset omaavat erittäin itsekkään persoonan. Kaikki mulle nyt ja muille ei mitään asenteellaan.kateus on monimutkainen asia. Toisaalta on luonnollista kadehtia vaikkapa parhaan ystävänsä onnea joka jatkuu ja jatkuu ja jatkuu, ilman ettei hän varsinaisesti tee mitään sen eteen, ja oma onnettomuus kaatuu päälleen. Kaikkihan me tavoittelemme onnea. Mielestäni jos tuntee tai kokee että ystävä on kateellinen itselleen , vaikkapa omasta menestyksestä, niin paljonhan voi itse tehdä ettei käänä veistä haavassa kun näkee että vaikka ystävän perheessä on vain onnettomuuksia onnettomuuden päälle.. esimerkiksi ottamalla osaa surussa tai JAKAMALLA sen onnensa/ilonsa ystävänsä kanssa. Oma paras ystävä ei tehnyt koskaan näin. Kaikki isot hyvät asiat salasi, kertoi joskus jälkikäteen isoista elämän asioista. Kaiken mitä minulla oli hyvää, aina jaoin hänen kanssaan, mutta mm.hänen perheen asiat oli kaikki hys hys, ei saa kertoa, jotain kulissia veti. Silloin kun hänellä meni hyvin, muut eivät olleet mitään, heidän yli sai kävellä, nytpä saa sitten olla yksin. Ansaitsematon onni toisella, ja käsittämätön epäoikeudenmukaisuuden tunne toisen ystävän elämässä tuhoaa ystävyydenkin.
- aöhafafhöla'föhlfölh
Juu on näitä ihmisiä tullut ja enemmänkin mennyt matkan varrella. Ajat on sellaiset, ettei ihmiset välitä aidosti toisista ihmisistä. Näin se vaan on.
- Pettynyt ystäviin
Kilpailijat on mun mielestäni ihan oma sakkinsa ja ne erottaa kyllä aika lyhyen ajan kuluessa. Mieti sitä, jos joku jaksaa olla kiva ja ymmärtävä kaveri 15-20 vuoden ajan ja sitten yhtäkkiä kaikki päättyy. Mitä siitä voi edes ajatella? Ei mitään! Joko päässä on pahemman kerran vinksahtanut tai jotain muuta yhtä ihmeellistä.
Vielä kun keksisi keinon unohtaa kaiken näistäkin ihmissuhteista, niin kaikki olis ok.
Mitä mahtaisi tapahtua jos minäkin menisin jonkun ovikelloa pimputtelemaan ja vaatimaan selityksiä? Ei hyvä idea! Järkevämpi olis lähettää kirje, mutta ehkä teen sen sitten kun olen kuoleman kielissä. Siinä vaiheessa on hyvä purkautua tämmöisessä tapauksessa :) - bbbnnnn
15-20 vuoden ystävyys kun loppuu, voi olla syynä just tuo että tulee viimeinen niitti ja lopullinen kyllästyminen johonkin ongelmaan, joka on alusta asti ollut heidän suhteessaan, ja kun aikuistutaan, siitä tulee ylivoimainen. Itselläni kävi näin. Aina nuorena koin että meillä tulee vielä joku päivä olemaan välienselvittely tai yhteentörmäys, mutta annoin asian silloin olla, koska hän oli kaikista muista lapsista se jonka kanssa oli silloin eniten yhteistä. Nyt aikuistun ehkä reippaasti ennen häntä, koska oli pakko. Hän taas tuntuu jatkavan sellaista pumpulissa kasvaneen lapsellista elämää, en mene yksityiskohtiin. Mutta lapsen tasolle tuntui jääneen kaikessa ja sehän tulee siihen ystävyyssuhteeseen, ei voi mistään syvällisestä puhua tai keskustella, tai saada vastakaikua, ajatusmaailmamme ovat täysin vastakkaiset. Hän on joku "prinsessa" ja kuvittelee että muiden tulee pitää häntä sellaisena, en vaan jaksanut enää sitä.
- Kane-
Et kai sä ole tehnyt mitään väärää. Ihmiset, ajat ja ajatusmaailmat vaan muuttuu aikojen saatossa. Ehkäpä ne ihmiset halusivat vaan mennä eteenpäin elämässään ja sä et enää heidän suunnitelmiinsa kuulunut.
Minkäikäinen sä olet?- Mc Kana-
Mistähän suunnitelmiista puhut ja iästä, jääpalikka???
Sitä kun on ikänsä ollut jonkun huippuystävä,- ei moinen selityksesi vain uppoo. Anteeksi nyt vain.
"..sä et enää heidän suunnitelmiinsa kuulunut." ??
Aito ystävyys ei suunnitelmia kysele. - yrhrthrth
Mc Kana- kirjoitti:
Sitä kun on ikänsä ollut jonkun huippuystävä,- ei moinen selityksesi vain uppoo. Anteeksi nyt vain.
Aito ystävyys ei suunnitelmia kysele.smaa mieltä. Ja tuo kommentti: "ihmiset muuttuu"...ei ne NIIN paljon muutu. Tai sitten on kyse skitsofreniasta, tms. Tuo "muuttuminen" on täydellinen tekosyy itsekkyydelle, laiskuudelle, ja toisten hyväksikäytölle: kun on kaiken saanut irti kaverista, niin voi heivata roskakoriin sen joka oli aina olkapäänä silloin kun itse tarvitse ystävää.
- Mc Kana-
yrhrthrth kirjoitti:
smaa mieltä. Ja tuo kommentti: "ihmiset muuttuu"...ei ne NIIN paljon muutu. Tai sitten on kyse skitsofreniasta, tms. Tuo "muuttuminen" on täydellinen tekosyy itsekkyydelle, laiskuudelle, ja toisten hyväksikäytölle: kun on kaiken saanut irti kaverista, niin voi heivata roskakoriin sen joka oli aina olkapäänä silloin kun itse tarvitse ystävää.
Näin on. Skitsofreniakin voi puhjeta melko vanhanakin. 30 iälläkin tai jopa jälkeen tämän, siis jos ja kun kyse on tai olisi siitä. Mistäpä näistä tietää kun hyvästä ystävästä tulee mulkku siltä seisomalta. Omituista.
"Tuo "muuttuminen" on täydellinen tekosyy itsekkyydelle, laiskuudelle, ja toisten hyväksikäytölle: kun on kaiken saanut irti kaverista, niin voi heivata roskakoriin sen joka oli aina olkapäänä silloin kun itse tarvitse ystävää." - Binary.
yrhrthrth kirjoitti:
smaa mieltä. Ja tuo kommentti: "ihmiset muuttuu"...ei ne NIIN paljon muutu. Tai sitten on kyse skitsofreniasta, tms. Tuo "muuttuminen" on täydellinen tekosyy itsekkyydelle, laiskuudelle, ja toisten hyväksikäytölle: kun on kaiken saanut irti kaverista, niin voi heivata roskakoriin sen joka oli aina olkapäänä silloin kun itse tarvitse ystävää.
Kyllä ne nyt vaan muuttuu ja ns. ystäväänkin voi kyllästyä. Yhteydenpito voi loppua myös, jos toinen osapuoli muuttaa kokonaan toiselle paikkakunnalle. Se voi esim. olla sitä aikojen muuttumista.
- Wake up your saints!
Binary. kirjoitti:
Kyllä ne nyt vaan muuttuu ja ns. ystäväänkin voi kyllästyä. Yhteydenpito voi loppua myös, jos toinen osapuoli muuttaa kokonaan toiselle paikkakunnalle. Se voi esim. olla sitä aikojen muuttumista.
Mihin se aika muuttuu? Mitä se aika on? Ei ole aikaa, tarvin aikaa... Sama aika, mutta erona, että mulla sitä on, toisella ei.
Vanhempana olen huomannut, että minähän se siunattu olen. Muilla ei ole tai tarvivat lisää, mutta mullapa on! Eikä tunnu, että olisin kenelläkään antanut liikaa - olkapäätä tai mitään muutakaan. Joku sanoi mullekin kerran, ettei saa enää mitään. Mietin, kun mulle on maailma tarjonnut yltäkyllin niissä samoissakin naamoissa, että mitähän tuonkin sydämestä sitten puuttuu...?
Olen vähän niinkuin itse taivaani tänne rakentanut. Kun musta tuntuu, että mulla on aikaa, en tarvi lisää ja muut osaa kukin lähtökohdistaan kuunnella ja antaa yltä kyllin tarpeekseni, se kait johtuu siitä, että se kaikki on minussa jo, joten en tarvi niin paljon niiltä muilta sitten. Ei tartte niin paljon ehtoja asettaa muille, kun näkee ja ymmärtää monenlaisia heikkouksia myös itsessään. Kun on kuullut itsensä, riittää se kuuntelemiseksi. Kun on täynnä, ei lakkaa saamasta. Jotenkin silleen... - muuttolintu11
Mc Kana- kirjoitti:
Aito ystävyys ei suunnitelmia kysele.Jos ihminen ei vaikka alusta asti ole ollut ihan tyytyväinen elämäänsä, niin jos sitä meinaa kunnolla muuttaa niin se meinaa olosuhteiden muuttamista siinä samalla. Ihmisuhteet usein ekana, ne kun tuovat tiettyä pysyvyyttä. Monet kokevat kaverin muuttumisen uhkana ja suhtautuvat siihen menetyksenä ja jopa vihamielisesti. Ihminen joka mieluummin haluaisi tsemppausta ja kuulla, että muutu vaan sellaiseksi jollaisena sun on hyvä olla, kokee varmaan myös ristiriitaisia tunteita. Siinä on helpompi vaan jättää ne vanhat kaverit.
Suurin osa ihmisistä ei ole kovin tyytyväisiä elämäänsä. Enenevässä määrin varmasti kyllä kun monet ihmiset näitä muutoksia tekee.
Mten, oletko miettinyt miksi juuri jonkun tietyn henkilön pitää olla ilon lähde elämässäsi? Maailmassa kun on miljoonia ja miljardeja ihmisiä ja Suomessakin aika monta.
Itselläni yhteen ryppääseen sattuneet monen tärkeän läheisen kuolemat herätti ajattelemaan että onnellisuus on jotain minkä pitää olla itsessäni ja mitä en voi ripustaa kenenkään varaan, menetyksiä kun aina tulee.
Hyvää kevättä ja kesää sinulle! : )
- Pettynyt ystäviin
Kiitos muuten teille, nyt tajusin syyn ensimäisen ystävyyden loppumiselle!!!!! Kaverini oli ollut iän kaiken ihastunut veljeeni. Olisiko todella mahdollista, että joku jaksaisi roikkua kanssani sen vuoksi näinkin kauan??? Huh!
- minä
Hei,
Kuinka moni teistä ajattelee että elämässä on hyviä ja huonoja asioita ja kumpiakin suunnilleen saman verran?
Minulla on ollut sellainen näkökanta ja sellaisia "ystäviä", jotka ajattelevat myös noin.
Sittemmin olen ajatellut, että se on myös tosiystävyyttä että pitää elämänsä sen verran järjestyksessä että toisten ei tarvitse olla huolissaan.
Nykyään olen ihmisten kanssa tekemisissä enimmäkseen vaan jos haluan tehdä niiden kanssa jotain mukavaa. Joskus olen autellut kavereita remontissa ynnä muussa ja toiste ollaan sitten vaikka laitettu minun luona ruokaa tai kuntoiltu yhdessä.
Teini-ikä on jatkuvaa ylä- ja alamäkien aikaa, mut ikävä kyllä se jää monilla päälle.
Itse huomasin tämän itsessäni ja nyt olen ruvennut ennakoimaan monia asioita ja nykyään ei tuu yllätyksenä niin että olisin pulassa ja voihkimassa.
Myöskin olen ruvennut ihan tarkoituksella tuomaan hyviä asiota elämääni ja jättämään huonompia pois. Esimerkiksi tietynlaisia uutisia en lue enää ollenkaan, vaan keskityn enemmän sellaisiin asioihin mihin voin vaikuttaa.
Arvostakaa ihmiset itseänne ja elämäänne, varmasti kun näin on niin löytyy niitä muitakin siihen ympärille keiden kanssa voi nauttia elämästä.
Hyvää kevättä ja kesää kaikille! : )
t. entinen jurnuttaja, nykyään enenevässä määrin elämästä nauttija- 18+10
Heh. Mun mielestä on tosi naivia ajatella, että hyvät ja huonot asiat jakautus mitenkään tasaisesti omassa elämässä saati sitten eri ihmisten kesken.
Oikeastaan edellinen positiivinen tapahtuma elämässä tais olla joskus vuonna 2008. Sen jälkeen onkin sitte tullu lunta tupaan kaikilla elämän osa-alueilla.
Ja toisaalta sitä ennen oli joku reilu puolen vuoden ajanjakso, jolloin kaikki asiat tuntu onnistuvan, eikä ikävistä asioista ollut tietoakaan.
Mutta eipä tässä auta kun odottaa ja jatkaa yrittämistä, ja toivoa, että onni kääntyy taas jossain vaiheessa ja jotain positiivisia asioita alkaisi taas tapahtumaan.
Kai se aurinko vielä joskus paistaa risukasaankin. - ahdistus868899
18+10 kirjoitti:
Heh. Mun mielestä on tosi naivia ajatella, että hyvät ja huonot asiat jakautus mitenkään tasaisesti omassa elämässä saati sitten eri ihmisten kesken.
Oikeastaan edellinen positiivinen tapahtuma elämässä tais olla joskus vuonna 2008. Sen jälkeen onkin sitte tullu lunta tupaan kaikilla elämän osa-alueilla.
Ja toisaalta sitä ennen oli joku reilu puolen vuoden ajanjakso, jolloin kaikki asiat tuntu onnistuvan, eikä ikävistä asioista ollut tietoakaan.
Mutta eipä tässä auta kun odottaa ja jatkaa yrittämistä, ja toivoa, että onni kääntyy taas jossain vaiheessa ja jotain positiivisia asioita alkaisi taas tapahtumaan.
Kai se aurinko vielä joskus paistaa risukasaankin.Mitäs jos ystävä ei ole kateellinen. Hän ei jaksa liikaa takertumista ja kaipaisi omaa aikaa. Mutta tää toinen ei tajua sitä vaan haluaa siipeillä hänen elämällä. Pitää nähdä ja ilmoitella, joka viikko. Tuntuu kun ei sais mistään ilmaa ja niskaa hengitetään. Hulluks siinä tulee.
- Keskustele
ahdistus868899 kirjoitti:
Mitäs jos ystävä ei ole kateellinen. Hän ei jaksa liikaa takertumista ja kaipaisi omaa aikaa. Mutta tää toinen ei tajua sitä vaan haluaa siipeillä hänen elämällä. Pitää nähdä ja ilmoitella, joka viikko. Tuntuu kun ei sais mistään ilmaa ja niskaa hengitetään. Hulluks siinä tulee.
Jospa keskustelisit ystävän kanssa. Tosi ystävä ymmärtää antaa myös omaa aikaa. Miten se on silleen muuttunut? aiemmin ei ole ollut niin paljon tekemisessä sinun kanssa?
- Ei tarvita ystävää
Mihkä te tarvitsette ystäviä tai yleensäkään ketään puhe / harrastus kaveria???. Itsellehän jokainen elää ei muille. Ei siihen ketään muita tarvita omaa elämää sotkemaan !.
Terveisin erakkoluonteinen onnellisesta elämästä nauttiva jeppe. - peiliin voi katsoa
Joskus on pakko lopettaa pitkäkin "ystävyys", kun huomaa että toinen onkin sen verran narsistinen luonne, ettei jaksa oikeasti jaksa enää sitä säätämistä! Tosin eihän narsistit sitä koskaan ymmärtäisi ja syy olisi AINA tietenkin vain jättäjässä.
- kilopp
no kun sulle on käynyt noin jo monta kertaa niin oletko miettinyt että voisiko itsessäsi olla jotain sellaista miksi suhteet katkennu?en heti syyllistä mutta pitää osata katsoa peiliin ja tuo on kyllä väärin et jos eivät sanoneet syytä,tosin onhan se varmasti vaikeaa sanoa jos kyse on vaan jostain luonteenpiirteestä.itse olen jättänyt kolme kaverisuhdetta enkä mitän syitä alkanut latelee,kaikki eivät vain ole samalla aaltopituudella tai sitten luonteessa saattaa olla minulle jotain ärsyttäviä piirteitä tai jos menee liian omituiseksi tai lapselliseksi mutta kaikista pahin syy miksi jätin yhden kaverini oli kateus/katkeruus muita ihmisiä kohtaan ja kun huomasin että myös minua kohtaan vaikka olin hänelle aina niin hyvä niin yhteyttä en enään pitänyt
- Näin on helpompaa
Mää jätin mun ystävän (perheellisen), kun se oli vaan liian raskasta seuraa. Ja alko alkoholisoitumaan.
Se soitteli mulle (yksinasuja, vuorotyö), iltaisin kun oli saanut alle kouluikäiset poikansa nukkumaan. Se otti siinä samalla olutta ja kertoi kuinka huonosti naapurit kasvattaa lapsiaan. Se oli semmonen dominoiva tyyppi, ei kuunnellut muita. Puhui,puhui ja puhui.
Monesti katselin samalla telkkaria ja mutisin sille lyhyitä "jaa", "joo" vastauksia.
Sitten me oltiin Kanarialla viikon matkalla. Se alko aina päivät litralla olutta... ja siitä se juominen jatkui, se joi ja joi ja puhui ja puhui.
Puolivälissä matkaa mää kyllästyin, lähdin eri suuntaan. Se loppu siihen.
Joskus vuosia myöhemmin se oli jättänyt kännissä puheviestin mun työpuhelimeen että eikö olis jo aika tavata. Ei oo, ajattelin.
Mulla on muitakin ystäviä. Onneksi. Ja ovat sattumalta tässä vuosien aikana tavanneet tuota, joka juo ja juo ja puhuu ja puhuu. "Aivan kamala ihminen, onko se aina ollut tommonen. Nyt ymmärrän ei sen kans voi olla"
Ammattiapuahan hän tarttis. Tiedän kyllä, että hänellä on nuoruuden aikaiset ystävät (ihan kunnollisia).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731930Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471217
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462