Vuonna 1971 USA:n asevoimat kaikkialla maailmassa Vietnamissa olevien joukkojen lisäksi olivat siirtyneet jokseenkin täysin "bolsevistiseen tilaan". Omia upseereita ei enää toteltu vaan heitä surmattiin. Upseerien surmaamisesta luvattiin tapporahoja. Aseita ja materiaalia tuhottiin surutta, sotatoimia sabotoitiin, Indokiinassa olevat joukot lopettivat käytännössä taistelemisen, 12-15% sotilaista käytti kovan luokan heroiinia ja 80% käytti tai oli ainakin kokeillut marijuanaa. Sotilaat tappelivat varuskunnissa. Vietnamissa olevissa tukikohdissa ei ollut käytännössä enää edes aseistettuja amerikkalaisjoukkoja, sillä päällystö monin paikoin joutui takavarikoimaan aseet sotilailta lukkojen taakse.
Vuonna 1970 tehtiin varmistettujen lukujen perusteella 271 hyökkäystä päällystöä vastaan granaatein. Niissä kuoli ainakin 209 lähinnä päällystöön kuulunutta amerikkalaista. Lukuun ei sisälly esim. veitsein ja konetuliasein tehdyt hyökkäykset. Vuonna 1971 hyökkäysiä tehtiin jo 425 mutta Pentagon ei paljastanut enää hyökkäyksissä kuolleiden määrää.
Asevoimien tutkimusten mukaan upseereista jotka kuolivat Vietnamissa v. 1961-1973 noin 3% olisi kuollut näissä sabotaaseissa.
"THE MORALE, DISCIPLINE and battleworthiness of the U.S. Armed Forces are, with a few salient exceptions, lower and worse than at anytime in this century and possibly in the history of the United States.
By every conceivable indicator, our army that now remains in Vietnam is in a state approaching collapse, with individual units avoiding or having refused combat, murdering their officers and non commissioned officers, drug-ridden, and dispirited where not near mutinous.
Elsewhere than Vietnam, the situation is nearly as serious. "
http://chss.montclair.edu/english/furr/Vietnam/heinl.html
http://libcom.org/library/harass-the-brass-subversion-us-forces-vietnam-war
Eversti Heinl: "USA:n asevoimat kaaoksessa" (1971)
27
158
Vastaukset
- Penna Tervo
USA:n laivostossa paljastuneita mellakoita ja sabotaasitapauksia (joissa laivaston omat sotilaat tuhosivat ja sabotoivat laivoja niin ettei nämä voineet esim. suunnitellussa ajassa siirtyä Indokiinaan).
- Maaliskuu 1970 SS Columbia Eagle Merchant Armed (kapina/mellakka)
- Toukokuu 1970 USS Anderson Destroyer (sabotaasi)
- Marraskuu 1971 USS Coral Sea A/C Carrier SOS (protestointi/mellakka)
- Kevät 1971 USS Hancock A/C Carrier SOS (protestointi/rettelöinti)
- Kesäkuu 1972 USS Ranger A/C Carrier SOS (protestointi/sabotaaseja)
- Heinäkuu 1972 USS Forestall A/C Carrier Sabotage -(sabotaaseja/tulipalojaa)
- Lokakuu 1972 USS Kitty Hawk A/C Carrier Racial (levottomuuksia/mellakka)
- Lokakuu1972 USS Hassayampa Oil Tanker Racial (levottomuuksia/mellakka)
- Marraskuu 1972 USS Constellation A/C Carrier SOS (protestointia/sabotaaseja) - Mikään ihmekään
sillä koko armeija on onneton jäänne feodaaliajoilta jolloin hallitsijat määräsivät alamaisia. Enää ei olla alamaisia, en lähtisi itsekään kenenkään korruptoituneen ja omia etujaan ajavan poliitikon käskystä henkeäni kauppaamaan, sopii mennä ite jos sotaan on mielitekoja. Eipä se uskaltanut Stalin käydä nimikkokaupunkinsa puolustusta tukemassa eikä lähtenyt valtakunnan ensimmäinen sotilas Hitler Berliiniä puolustamaan. Eikä nähty Mannerheimia Mannerheim-linjalla.
- Kun ei tiedä,
on valehdeltava.
Ylipäällikön tehtävä ei ole hoidettavissa etulinjasta.
Stalin ei tiettävästi käynyt lähelläkään linjoja. Tosin hän ei poistunut Moskovasta, jota saksalaiset olivat lähimmillään muutaman kymmenen kilometrin päässä.
Hitler kävi muutaman kerran armeijaryhmien esikunnissa ja oli vain parinkymmenen kilomterin päässä rintamasta lähimmillään. Hän teki itsemurhan puna-armeijan taistellesa jo Berliinin esikaupungeissa.
Mannerheim kävi rintamalla sotien aikana useaan kertaan, myös aivan etulinjassa.
Joten valehtelit taas kerran oikein reippaasti.
Jäikö hyvä maku? - Missä valehtelin?
Kun ei tiedä, kirjoitti:
on valehdeltava.
Ylipäällikön tehtävä ei ole hoidettavissa etulinjasta.
Stalin ei tiettävästi käynyt lähelläkään linjoja. Tosin hän ei poistunut Moskovasta, jota saksalaiset olivat lähimmillään muutaman kymmenen kilometrin päässä.
Hitler kävi muutaman kerran armeijaryhmien esikunnissa ja oli vain parinkymmenen kilomterin päässä rintamasta lähimmillään. Hän teki itsemurhan puna-armeijan taistellesa jo Berliinin esikaupungeissa.
Mannerheim kävi rintamalla sotien aikana useaan kertaan, myös aivan etulinjassa.
Joten valehtelit taas kerran oikein reippaasti.
Jäikö hyvä maku?Oliko Stalin Stalingradin taisteluissa, taisteliko Hitler Berliinin kaduilla ja kävikö edes Mannerheim Mannerheimlinjalla saati että taisteli siellä? Ehkäpä sinulla sitten on aivan omat tietolähteet jos näin oli?
- Stalinista ja
Missä valehtelin? kirjoitti:
Oliko Stalin Stalingradin taisteluissa, taisteliko Hitler Berliinin kaduilla ja kävikö edes Mannerheim Mannerheimlinjalla saati että taisteli siellä? Ehkäpä sinulla sitten on aivan omat tietolähteet jos näin oli?
Hitleristä en tiedä mutta Marski taisteli Mannerheimlinjalla. Isoisäni on Tyrnävän rykmentissä panssarintorjuntakiväärin tähtääjänä ja hän kertoi usein kuinka taistelun käydessä kuumimmillaan Muokaan kirkonmäellä aivan etulinjan taakse ilmestyi ratsuväkiosasto joka siirtyi hyökkäämään rintaman oikealla siivellä kuin hakkapeliitat Lutzenissa ja että ratsuväkeä johti itse Marski peitsi tanassa.
- niinpä niin
Stalinista ja kirjoitti:
Hitleristä en tiedä mutta Marski taisteli Mannerheimlinjalla. Isoisäni on Tyrnävän rykmentissä panssarintorjuntakiväärin tähtääjänä ja hän kertoi usein kuinka taistelun käydessä kuumimmillaan Muokaan kirkonmäellä aivan etulinjan taakse ilmestyi ratsuväkiosasto joka siirtyi hyökkäämään rintaman oikealla siivellä kuin hakkapeliitat Lutzenissa ja että ratsuväkeä johti itse Marski peitsi tanassa.
Marskin "rintamalla olemisesta" Ilmari Turja tiesi kertoa, että ne oli tarkoin ennalta suunniteltuja pikakäyntejä, jossa ei rohkeutta tarvittu enempää kuin Esa Pakarisen ja Siiri Angerkosken viihdytyskiertueen hommissa. Marski kävi samoilla paikoilla. Käynnit kuvattiin liikkuvalle kuvalle ja still kuville monen kuvaajan toimesta. Felixs Forsrstöm nauroin vuonna 1988 tehdyssä haastattelussa erästäkin kuvausreissua. Piti ennakkoon kertoa kamerojen paikat, otettiinko ääni talteen ja kuinka mahdollinen pilvisyys vaikuttaa. Oli varalla monta sotamiestä heijastamassa valoa "ilmetyn pyhimyksen päälle" kiillotetuilla fläkkipelleillä.
- H.U.Saari
Stalinista ja kirjoitti:
Hitleristä en tiedä mutta Marski taisteli Mannerheimlinjalla. Isoisäni on Tyrnävän rykmentissä panssarintorjuntakiväärin tähtääjänä ja hän kertoi usein kuinka taistelun käydessä kuumimmillaan Muokaan kirkonmäellä aivan etulinjan taakse ilmestyi ratsuväkiosasto joka siirtyi hyökkäämään rintaman oikealla siivellä kuin hakkapeliitat Lutzenissa ja että ratsuväkeä johti itse Marski peitsi tanassa.
Juuri näinhän asia oli.
Mannerheimin temmattua aloitteen agressivisella ratsuväen hyökkäyksella,joka johti huomattavien puna-armeijan panssarivoimien motitukseen koki Stalin niin ankaran shokin,että oli valmis tekemään rauhan lievin ehdoin.
Mannerheimin kerrotaan todenneen:Seuraavan vorscmackin nautin Talvipalatsissa ellei tuo Gruusialainen tule järkiinsä.
Tästä tiedon saatuaan olivat Molotov,Zdanov,Kaganovits ja Berija polvillaan rukoilleet Hozjainia lopettamaan selkkauksen! - Noita väitteitä
Missä valehtelin? kirjoitti:
Oliko Stalin Stalingradin taisteluissa, taisteliko Hitler Berliinin kaduilla ja kävikö edes Mannerheim Mannerheimlinjalla saati että taisteli siellä? Ehkäpä sinulla sitten on aivan omat tietolähteet jos näin oli?
ei ole esittänyt kukaan muu. Todista siis tarinasi tosiksi tai valeiksi.
"Oliko Stalin Stalingradin taisteluissa, taisteliko Hitler Berliinin kaduilla ja kävikö edes Mannerheim Mannerheimlinjalla saati että taisteli siellä? Ehkäpä sinulla sitten on aivan omat tietolähteet jos näin oli? "
Sinänsä on aivan käsittämättömän asiantuntematonta vaatia ylipäällikköjä toimimaan etulinjan taistelijoina. Mutta typeryksiähän näillä palstoilla riittää.
Periaatteessa ylin vastuu etulinjasta oli viime sodissa rykmentinkomentajilla. Sitä ylemmät kävivät edessä oman harkintansa mukaan. Jotkut useinkin, jotkut hyvin harvoin. - Selitystä piisaa mutta
Noita väitteitä kirjoitti:
ei ole esittänyt kukaan muu. Todista siis tarinasi tosiksi tai valeiksi.
"Oliko Stalin Stalingradin taisteluissa, taisteliko Hitler Berliinin kaduilla ja kävikö edes Mannerheim Mannerheimlinjalla saati että taisteli siellä? Ehkäpä sinulla sitten on aivan omat tietolähteet jos näin oli? "
Sinänsä on aivan käsittämättömän asiantuntematonta vaatia ylipäällikköjä toimimaan etulinjan taistelijoina. Mutta typeryksiähän näillä palstoilla riittää.
Periaatteessa ylin vastuu etulinjasta oli viime sodissa rykmentinkomentajilla. Sitä ylemmät kävivät edessä oman harkintansa mukaan. Jotkut useinkin, jotkut hyvin harvoin.Paskahousuisilla pelkureilla vaan ei rohkeus piisannut.
- Selitystä piisaa mutta
Noita väitteitä kirjoitti:
ei ole esittänyt kukaan muu. Todista siis tarinasi tosiksi tai valeiksi.
"Oliko Stalin Stalingradin taisteluissa, taisteliko Hitler Berliinin kaduilla ja kävikö edes Mannerheim Mannerheimlinjalla saati että taisteli siellä? Ehkäpä sinulla sitten on aivan omat tietolähteet jos näin oli? "
Sinänsä on aivan käsittämättömän asiantuntematonta vaatia ylipäällikköjä toimimaan etulinjan taistelijoina. Mutta typeryksiähän näillä palstoilla riittää.
Periaatteessa ylin vastuu etulinjasta oli viime sodissa rykmentinkomentajilla. Sitä ylemmät kävivät edessä oman harkintansa mukaan. Jotkut useinkin, jotkut hyvin harvoin.Paskahousuisilla pelkureilla vaan ei rohkeus piisannut.
- Bolsevistisessa
tilassa on vain ja ennen kaikkea avaaja.
#Vuonna 1971 USA:n asevoimat kaikkialla maailmassa Vietnamissa olevien joukkojen lisäksi olivat siirtyneet jokseenkin täysin "bolsevistiseen tilaan".#- US Army sucks!
Mene nyt sinä lukemaan Valittuja Paloja joissa ylistetään "Amerikan armeijan sotilaiden urhoollisuutta".
- En lue sellaisia
US Army sucks! kirjoitti:
Mene nyt sinä lukemaan Valittuja Paloja joissa ylistetään "Amerikan armeijan sotilaiden urhoollisuutta".
juttuja lainkaan. Sinulle voisi tehdä hyvää katsoa asioita muutenkin kuin jenkkivastaisen propagandan uhrina.
- J.P. Pulkkinen
Kesällä 1969, pian Hamburger Hillin tapahtumien, sotilaiden keskuudessa leviävä "G.I Says"-undergroundjulkaisu lupasi 10 000 dollarin palkkion Hamburgin Hillin typerää operaatiota johtaneen everstiluutnantti Weldon Honeycuttin päästä. Useista murhayrityksistä huolimatta Honeycutt onnistui kuin onnistuikin pääsemään ehjin nahoin takaisin Yhdysvaltoihin. Useat muut upseerit olivat vähemmän onnekkaita. Nykyisin yleisin arvio näiden operaatioiden kuolonuhrien määrästä on lähellä tuhatta upseeria tai aliupseeria. Suuri syy miksi ylin sotilasjohto suositteli sotavoimien vetämistä Vietnamista oli:
1. Sotilaiden kieltäytyminen taistelimesta ja tottelemasta upseereita
2. Esimiesten surmaaminen - Näin todella kävi
USAn asevoimat joutuvat kaaokseen 1970-luvun alussa. Tämän vuoksi Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto otti aloitteen kylmässä sodassa, joka päättyi pari vuotta myöhemmin USan ehdottomaan antautumiseen. Tuota voittoa juhlitaan vieläkin vuosittain Washingtonissa Neuvostoliiton ja Amerikan demokraattisen kansantasavallan asevoimien yhteisparaatilla.
- Missähän päin
tuo juhliva NL mahtaa nykyisin sijaita? Jos lähtisi käymään..
- paska reissu mutta..
Pentagonin virallisten lukemien mukaan vuonna 1969 granaateilla ja muilla räjähteillä olisi surmattu 96 amerikkalaista esimiestä. Seuraavana vuonna kuolleita olisi ollut lähes kolmessasadassa "fragging"-operaatiossa 209. Ja vuonna 1971 kuolleiden määrä yli 400:ssa tällaisessa räjähdyssabotaasissa olisi ollut 333. Mutta sotilasviranomaistenkin mukaan vain osa upseerien ja aliupseerien murhista voitiin todentaa ja suuri osa jäi todentamatta. Eikä näihin lukemiin kuulu esim. veitsin ja konetuliasein surmatut esimiehet joten todellinen luku lienee ollut lähellä tuhatta ellei jopa ylikin.
Käytännössä tällaisissa olosuhteissa upseereiden asema oli suorastaan helvetillinen. Jos ei edes tullut kuolemaa niin sitten takaa päin kyllä. Näin ollen viisas upseeri varoi visusti viemästä miehiään vaarallisiin operaatiohin ja partioihin. Parasta oli pysyä vain upseerimessissä kolpakon ääressä. - USA:n sotilaat
tekivät siis joukolla vallankumouksen. He nostivat punalipun ja valtasivat Valkoisen talon. Amerikan demokraattinen kansantasavalta julistettiin perustetuksi 1.4.1972. Entinen presidentti Nixon pakeni Kuubaan, missä anoi poliittista turvapaikkaoikeutta.
- Kill your commander
Onhan se kunnioitettava suoritus että mahtailevan armeijan sotilaat muutaman turhauttavan sotavuoden jälkeen alkoivat laajalti tappaa omia upseerejaan.
Hollywood ei tule tekemään näistä "fragging"-aiheista koskaan menestyselokuvaa sillä elokuvateollisuus on siellä naimisissa isänmaallisten militarististen idioottien kanssa. - Tuo nyt on aivan
Kill your commander kirjoitti:
Onhan se kunnioitettava suoritus että mahtailevan armeijan sotilaat muutaman turhauttavan sotavuoden jälkeen alkoivat laajalti tappaa omia upseerejaan.
Hollywood ei tule tekemään näistä "fragging"-aiheista koskaan menestyselokuvaa sillä elokuvateollisuus on siellä naimisissa isänmaallisten militarististen idioottien kanssa.typerää inttämistä. Kyllä jernkeillä riitti upseereita ja sotilaita aivan yllin kyllin. Noita juttuja on liioiteltu palstan valehtelijoiden tavalliseen tapaan.
- on tehty jo
Kill your commander kirjoitti:
Onhan se kunnioitettava suoritus että mahtailevan armeijan sotilaat muutaman turhauttavan sotavuoden jälkeen alkoivat laajalti tappaa omia upseerejaan.
Hollywood ei tule tekemään näistä "fragging"-aiheista koskaan menestyselokuvaa sillä elokuvateollisuus on siellä naimisissa isänmaallisten militarististen idioottien kanssa.Heti tulee mieleen ainakin kolme aihetta käsittelevää leffaa kultaiselta 80-luvulta: Apocalypse Now, Platoon ja Platoon Leader.
- entäs Suomessa?
Onko tutkittua tietoa siitä, miten paljon Suomen raskaassa tapettiin omia esimiehiä 1941-1944? Sota ei ollut suosittu miehistön keskuudessa, kuri oli huono, herraviha avointa jne. Päällystötappiothan taisi olla Suomella vielä normaalia suuremmat, mitä on tietty reserviupseeri- ja kapiaispiirien toimesta yritetty selitellä "edestäjohtamisen aiheuttamiksi tappioiksi" mutta voisko totuus olla kuitenkin erilainen...
- Turha haave!!
Upseereita kaatui paljon kovissa taisteluissa ja nimenomaan edestä johtavia rintamaupseereita. Esikuntien ja selustajoukkojen tappiot olivat tietysti vähäisempiä.
Omien miesten ampumia upseereita on hyvin vähän. Aina tietysti jokunen tapaus, mutta nekin yleensä keskinäisissä kähinöissä, ei taisteluissa.
Upseerikaunaisilla luusereilla on tietenkin omat haaveensa tässäkin suhteessa. Valitettavasti toive on turha ihan kuin kuvitelmat homoupseereista. Sellaisiakaan ei ollut, mutta eihän se estä palstan homopoikia haaveilemasta. - no paljonko?
Turha haave!! kirjoitti:
Upseereita kaatui paljon kovissa taisteluissa ja nimenomaan edestä johtavia rintamaupseereita. Esikuntien ja selustajoukkojen tappiot olivat tietysti vähäisempiä.
Omien miesten ampumia upseereita on hyvin vähän. Aina tietysti jokunen tapaus, mutta nekin yleensä keskinäisissä kähinöissä, ei taisteluissa.
Upseerikaunaisilla luusereilla on tietenkin omat haaveensa tässäkin suhteessa. Valitettavasti toive on turha ihan kuin kuvitelmat homoupseereista. Sellaisiakaan ei ollut, mutta eihän se estä palstan homopoikia haaveilemasta."Omien miesten ampumia upseereita on hyvin vähän"
Asiaa on ilmeisesti siis tutkittu ja olet perehtynyt huolella tähän tutkimukseen, kun pystyt moisia laukomaan. Eli paljonko upseereita ja aliupseereita tapettiin omien toimesta 1941-1944?
- Suomen tappioista
ainakin 50 000 oli omien ampumia upseereja. Ja koska esitin älyttömän väitteen, niin minun ei tarvitse mitenkään perustella sitä. Ja jos joku väittää vastaan, ryhdyn jäkättämään sivuasioista saadakseni hienoon ketjuuni mahdollisimman paljon lisää pituutta.
- Nervous GI
Amerikkalaisia oli Vietnamissa vuonna 1971 keskimäärin n. 250 000 eli puolet siitä mitä vuosina 1968-69. Mutta taistelutappioita oli tuskin vain alle 20% noiden vuosien tappioista. Kuitenkin sota jatkui jokseenkin yhtä intensiivisenä koko ajan.
Jo nuo tappiolukematkin kertovat kuinka amerikkalaisten taisteluintensiiivisyys romahti 1970-luvun alussa. Etelä-Vietnamin hallituksen joukkojen tappiot sen sijaan lähes tuplaantuivat vuoteen 1972 mennessä. Jenkeiltä meni hermot kun taas ARVN taisteli sen minkä pystyi.- Stieglitz
USA:n armeijan sotilaat surmasivat satoja omia upseereita Vietnamin sodan kolmen viimeisen vuoden aikana ja uhkailivat vielä useampia. Lopulta kävi niin, että esim partioon komennetut miehet siirtyivät vain muutamia satoja metrejä poispäin näköetäisyydellä ja alkoivat pelata korttia ja polttaa marijuanaa. Sellainen upseeri joka alkoi komennella miehiä vaarallisiin hyökkäyksiin sai kranaatin telttaansa tai luodin selkään miesten lavastaessa yöllisiä taistelukohtauksia. Yleisessä sekamelskassa sitten joku ampui upseerin ja kuittasi yhteiseen kassaan maksetun tapporahan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103865"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71617
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483