Kertokaa kokemuksia yksinasumisesta

Miten teillä?

Ero-foorumilla saa aika ruusuisen kuvan yksinasumisesta. Ehkä johtuu siitä, että yrittävät puolustella valintaansa muuttaa erilleen.

Miten te ootte sen kokeneet? Kauanko menee, että tottuu, ym. Ehkä yksin asuminen menee ihan hyvin, jos samalla kuitenkin seurustelee?

22

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Daddy Cool

Noin vuodessa olen itse tottunut siihen, että lähellä ei olekaan jatkuvasti toista ihmistä. Sama multa on mennyt yhteisasumienkin totutteluun.

Nyt kun olen tottunut yksinasumiseen, niin vaikea olisi kuvitella luopuvansa omasta tilasta ja vapaudesta tehdä asiat niin kuin itse haluaa.

• .......

Oliko sulla pitkä yhteisasumisen jakso, ennenkuin muutit yksin asumaan?

• NäinMinulla

Oletko muuttanut suoraan vanhempiesi luota kumppanisi kanssa yhteen asumatta sitä ennen yksin vai miksi tuollaista kyselet?

En voi sanoa ymmärtäväni ajatusmaailmaasi tuon aloituksesi perusteella. Miksi yksinasuminen ei voisi olla ruusuista? Miksi kenenkään pitäisi puolustella valintaansa muuttaa erilleen millään tavalla?
      Kysymyksen asettelustasi päätellen olet aika pahasti läheisriippuvainen ihminen. Sellainen kuin eräs kaverini - haku päällä saman tien kun eron 1-vaiheen paperi oli lähtenyt liikkeelle ja ennen kuin ero oli selvä, oli "toyboy" nurkissa, koska kaverini ei sanomansa mukaan "osaa nukkua yksin". Loistava syy aloittaa parisuhde epäluotettavan ex-nuorisorikollisen kanssa!

Kokemuksesta voin sanoa, että yksin asuessaan ihminen oppii seisomaan omilla jaloillaan odottamatta, että joku toinen hoitaa käytännön asiat hänen puolestaan. Tein niin jo ennen eroon päättynyttä liittoani ja tein sen sen jälkeen. Ihminen, joka tuntee, ettei uskalla asua yksin, pakenee itseään ja omia tunteitaan. Vaikka itselläni on suht laaja suku ja kaveripiiri ympärillä, haluan toisinaan olla yksin ilman mitään "tekemistä", miettiä asioita ja kerätä voimia. Seurustelen nykyään - eron jälkeen olin kolme vuotta sinkkuna - mutta en halua saman katon alle muuttaa, koska kahden aikuisen kahden kodin suhdekin tuntuu hyvältä ratkaisulta. Jos minua huvittaa mennä nukkumaan aamu-kahdelta, se ei häiritse ketään. Jos herään siivoamaan aamu-kuudelta, sekään ei häiritse ketään. Onnekseni mies on samaa maata eikä koe kahta kotia "rangaistuksena" tai lupana säheltää omiaan, kun toisen silmä välttää.

• NäinMinulla

Lisäyksenä vielä se, että olin pitkäaikaistyötön eron tultua enkä syntynyt kultalusikka suussa, joten varsin tyhjän päälle lähdin eron tullessa. Selvisin ja nyt tiedän selviäväni monesta muustakin asiasta, jos vain terveyttä riittää.

• Riippuu tilanteesta

Riippuu varmaan... Ensinnäkin siitä, mihin on tottunut. Jos ei ole koskaan kauaa yksin asunut, niin varmaan siinä muutama kuukausi menee. Mutta jos on raha-asiat kunnossa, eli töitä (tai perintö, heh) ja kavereita, harrastuksia, niin eipä siinä nyt kauaa ihmettele. Yksin asuessa on silloin nimenomaan omaa aikaa, omaa tilaa, ja omaa rauhaa. Jos seurustelee, voi välillä tehdä omia juttuja ja kuitenkin olla yhdessäkin.

Jos on köyhä, eikä töitä, on eri asia. Yksin maksaa kaiken, vuokran, sähkön, puhelimen, netin, ruoat, vakuutukset, kulkemisen... Jos on rahasta tiukkaa, se on todella raskasta, koska vastaa kaikesta. Yksin. Jos huolet kaatuu niskaan, ne kaatuu vaan omaan niskaan ja ne kohtaa ja kestää yksin. Pahimmillaan kavereista moni jää, kun ei köyhällä ole varaa missään käydä koskaan, eikä ole lopulta kivaakaan, kun aina tuntuu että joutuu sanomaan, ettei pääse tai joku joutuu tarjoamaan. Jos ei ole siis lokin vikaa. Kaikki sählääminen byrokratian kanssa on pahimmillaan helvetistä.
      Ketään ei tapaa, koska ei voi käydä missään ja sitä rataa. Se voi olla tosi raskasta, yksinäistä elämää, ja jos kavereista saakin pidettyä kiinni jonkun verran, rahahuolet stressaa koko ajan.
      Jos erilleen muutosta kysyt, niin monella taloudellinen tilanne pitää paskaakin liittoa kasassa, koska eihän raha tee onnea kun sitä on, mutta köyhyys tekee kyllä elämästä helevettiä aika äkkiä, kun tapahtuu muutamakin vastoinkäyminen... Raha ei ole tärkeää niin kauan kun sitä on noin suunnilleen tarpeeksi, ja kyllä siitä linnun laulusta ja ruusujen haistelusta on helpompi nauttia, kun ei tarvitse lantrata maitoa vedellä, murehtia seuraavasta (-kin) sähkölaskusta, pelätä luottotietojaan ja miettiä miten ihmeessä saa maksettua kun se ei edes teoriassa ole mahdollista...Kun ruoasta pitää tinkiä, ja suunnitella kaikki sentilleen... Siinä vaiiheessa useinkin saattaa olla huvit vähissä ja linnun laulukin jäädä kuulematta. Yksin tuntee pahimmillaan itsensä ihan irralliseksi, hylätyksi.

Silloin yksin asuminen voi olla melkoista shokkia ja taistelua, ja pahimmillaan, kaverit ei edes ymmärrä. Lisäksi köyhyydestä, työttömyydestä ja yksinäisyydestä ei tässä maassa saa puhua: saa vaan syytöksiä niskaansa... Noin yleisesti, vaikkei valittaisi, haluaisi vaan purkaa sydäntään. Jos töissä on raskasta, siitä saa kertoa vaikka koko kylälle, mutta jos on työtön, siitä syytetään ja saa vaan paskaa niskaan... Kaikki on helppo laittaa "omaksi viaksi" ja "se on asenteesta kiinni" ajatukseksi, kun itellä menee hyvin tai on toivoa jostain syystä.
      Vaikkei varsinaisesti lannistuisikaan tai olisi itsesäälinen, elämä voi olla tosi raskasta ja kovaa, etenkin yksin.

Että riippuu. Jos kaikki perusasiat on ok, eikä ole läheisriippuvainen tai itsesäälissä rypevää tyyppiä (jotka kyllä ruikuttaa aina ja kaikesta), ei pitäisi olla mitään ongelmaa, pieniä vieroitusoireita, muutamia ikävän kyyneliä muttei siihen murru. Suru on joskus ihan normaalikin tunne ja ainahan uusiin tilanteisiin pitää totutella.

Ja on vielä sekin, että jos kaikki asiat on suunnilleen ok, ja se ero on tullut ihan oikeasta syystä, eli liitossa on ollut kertakaikkisen onnetonta, niin yksinolo voi tuntua vapaudelta, ja todella hyvältä asialta. Yleensä se ruusuisin kuva tulee tästä yhdistelmästä, että kaikki on hyvin, ei suurempia huolia, ja ero on ollut syystä, minkä tosiaan tietää: silloin yksin on helpompaa asua, päättää, pärjätä, hoitaa omat asiansa, elää vapaammin. Jos vielä on kavereita, voi nähdä ja tehdä, juhliakin. Jos on harrastuksia, on elämässä sisältöä ja siis hei, töitä, kaikki kunnossa, juhlia, ystäviä, keskusteluja, harrastuksia... Kyllä normaali ihminen niilläkin onnellisen elämän rakentaa, vaikkei parisuhdetta olisikaan.
      Yksin asuminen voi siis olla täysipainoista ja mukavaa elämää ja joillekin jopa ruusuista.

• köyhä onnellinen

Vaikka erossa jouduin tosiaan elämään köyhänä silti olin tosi onnellinen. Rahaongelmat ei haitanneet minua mitenkään kunhan sain olla rauhassa ja päättää omista menoista täysin. Vieläkin olen tosi köyhä mutta vain rahallisesti. Elämässä on niin paljon asiota mistä voi nauttia ja olla onnellinen vaikkei rahaa olisi kuin toimeentulotukinormien verran.

• Niinkun mistä???
        köyhä onnellinen kirjoitti:

Vaikka erossa jouduin tosiaan elämään köyhänä silti olin tosi onnellinen. Rahaongelmat ei haitanneet minua mitenkään kunhan sain olla rauhassa ja päättää omista menoista täysin. Vieläkin olen tosi köyhä mutta vain rahallisesti. Elämässä on niin paljon asiota mistä voi nauttia ja olla onnellinen vaikkei rahaa olisi kuin toimeentulotukinormien verran.

Kiva, jos pystyt. Minä en. Olen jatkuvasti stressaantunut, koska laskut saa juuri ja juuri maksettua, jos saa... Ajoissa ei saa. Täytyy koko ajan sumplia. Velkaa on, on hirveää yrittää huolehtia taloudesta ja tinkiä kaikesta koko ajan. Kaikki minkä voi, pitää lantrata ja käyttää vähän, poistaa ja tinkiä.
        En voi käydä ulkona, ei ole rahaa, ja ilman rahaa ei pääse konsertteihin, baarissa voi tietty juoda vettä: jos pääsee sisään, sekin yleensä maksaa... Mutta kun kaikki se on ruoasta pois, niin ei tule käytyä. Harrastuksia sitten on, niissä saan sovittua onneksi maksut osana ja varusteet ei paljon maksa.

Liikuntavaatteet on 10 vuotta vanhoja. Toki ne saa kunnossa pidettyä, mutta uusiin on varaa todella harvoin, kuten mihinkään muihinkaan vaatteisiin. On tietysti ekologista syödä pääosin kasviksia, käyttää vähemmän pesuaineita ja kemikaaleja, ja olla tuhlaamatta: minun takia tuskin on tehotuotantoa tai kukaan kärsii kehitysmaissa, kyllä ne on toisten kulutusjuhlat, mutta vaikka linnun laulusta silloin tällöin nauttisikin, on silti ainainen huoli.

Miten voi päättää omista menoistaan köyhänä? Kyllä minulla on menot päätetty, ensisijaisena on vuokra, sähköt ja ruoka. Kaikki muu maksetaan miten pystytään. Puhelimen yritän pitää auki ja netti pitää olla: onneksi on vanha tietokone! Mutta siinä ne rahat sitten olikin.

Mistä kaikesta ja "paljosta" sä nautit? Seuraa on seuroissa, kaverit käy, harvoin. Ne on jääneet sinne omiin menoihinsa. Pummilla en kehtaa mukaan mennä ja lainata ei pysty, eiköhän nuo turhat opintolainat jo riitä.
        No joo, ja "mitä sulle kuuluu" on aika teoreettinen kysymys, mihin on alkanut ahdistaa keksiä vastauksia: ei yhtään mitään. Hain töitä, en saanut. Pärjään 2 viikkoa, ja taas en sitä toista kahta viikkoa. Ihan samaa kuin viime kuussa, sitä ennen ja sitä ennen... En tiedä mitä oikein enää kertoa. Sitäpaitsi harva ymmärtää ja harvaa kiinnostaa.

Onnekas olen siinä mielessä, että tietokoneen olen saanut, pesukoneen olen saanut jne. käytettyjä, mutta toimii kunnes lakkaa.
        Sähkövatkainta ei enää ole, se kun 15 vuoden jälkeen hajosi ja toistaiseksi siihen ei ole rahaa.

Toimeentulotukinormit tuntuu olevan vähän eri asioita eri ihmisillä.
        Joillain tuntuu menevän ihan kivasti, ei tarvitse jatkaa maitoa vedellä, ei luopua joka päiväisestä ruoasta eikä monesta muustakaan asiasta. Jos joku lässyttää nyt jotain laista, niin se ei tunnu koskevan kaikkia.

Mietin vaan että oletkohan sinäkin näitä "muka köyhiä", kuten kaverini joskus opiskeluaikoina. He hokivat kaurapuuro-juttujaan, miten ei ole muka varaa syödä, mutta oli varaa ostaa vaatteita, bilettää ja kas kummaa, miten mukavasti elo sujui aina, vaikkei tilille jäänyt muka rahaa... Itse kun en ole onnistunut siinä: jos rahaa on 10 € sitä todella on vaan se. En ole saanut ilmaiseksi vuokraa, ruokia, sähköjä enkä mitään muutakaan, joten jos en maksa niitä ensin, olen ilman. Ja kadulla.

Bussikorttikin voi olla liikaa, mutta kun keskustassa ei voi asua, niin miten pitäisi liikkua. Kun ei ole polkupyörää, kun sekin näet maksaa. Jalkaisin? Hyvin pitkälle joo, mutta harvapa täällä kävelee 20-50 km päivittäin, että on oikeastaan niidenkin turha tekopyhästi inistä ketkä sitä ehdottaa: he eivät itse ole joutuneet asiaa edes miettimään.
        (hetki vielä)

• ei tiijä
        Niinkun mistä??? kirjoitti:

Kiva, jos pystyt. Minä en. Olen jatkuvasti stressaantunut, koska laskut saa juuri ja juuri maksettua, jos saa... Ajoissa ei saa. Täytyy koko ajan sumplia. Velkaa on, on hirveää yrittää huolehtia taloudesta ja tinkiä kaikesta koko ajan. Kaikki minkä voi, pitää lantrata ja käyttää vähän, poistaa ja tinkiä.
        En voi käydä ulkona, ei ole rahaa, ja ilman rahaa ei pääse konsertteihin, baarissa voi tietty juoda vettä: jos pääsee sisään, sekin yleensä maksaa... Mutta kun kaikki se on ruoasta pois, niin ei tule käytyä. Harrastuksia sitten on, niissä saan sovittua onneksi maksut osana ja varusteet ei paljon maksa.

Liikuntavaatteet on 10 vuotta vanhoja. Toki ne saa kunnossa pidettyä, mutta uusiin on varaa todella harvoin, kuten mihinkään muihinkaan vaatteisiin. On tietysti ekologista syödä pääosin kasviksia, käyttää vähemmän pesuaineita ja kemikaaleja, ja olla tuhlaamatta: minun takia tuskin on tehotuotantoa tai kukaan kärsii kehitysmaissa, kyllä ne on toisten kulutusjuhlat, mutta vaikka linnun laulusta silloin tällöin nauttisikin, on silti ainainen huoli.

Miten voi päättää omista menoistaan köyhänä? Kyllä minulla on menot päätetty, ensisijaisena on vuokra, sähköt ja ruoka. Kaikki muu maksetaan miten pystytään. Puhelimen yritän pitää auki ja netti pitää olla: onneksi on vanha tietokone! Mutta siinä ne rahat sitten olikin.

Mistä kaikesta ja "paljosta" sä nautit? Seuraa on seuroissa, kaverit käy, harvoin. Ne on jääneet sinne omiin menoihinsa. Pummilla en kehtaa mukaan mennä ja lainata ei pysty, eiköhän nuo turhat opintolainat jo riitä.
        No joo, ja "mitä sulle kuuluu" on aika teoreettinen kysymys, mihin on alkanut ahdistaa keksiä vastauksia: ei yhtään mitään. Hain töitä, en saanut. Pärjään 2 viikkoa, ja taas en sitä toista kahta viikkoa. Ihan samaa kuin viime kuussa, sitä ennen ja sitä ennen... En tiedä mitä oikein enää kertoa. Sitäpaitsi harva ymmärtää ja harvaa kiinnostaa.

Onnekas olen siinä mielessä, että tietokoneen olen saanut, pesukoneen olen saanut jne. käytettyjä, mutta toimii kunnes lakkaa.
        Sähkövatkainta ei enää ole, se kun 15 vuoden jälkeen hajosi ja toistaiseksi siihen ei ole rahaa.

Toimeentulotukinormit tuntuu olevan vähän eri asioita eri ihmisillä.
        Joillain tuntuu menevän ihan kivasti, ei tarvitse jatkaa maitoa vedellä, ei luopua joka päiväisestä ruoasta eikä monesta muustakaan asiasta. Jos joku lässyttää nyt jotain laista, niin se ei tunnu koskevan kaikkia.

Mietin vaan että oletkohan sinäkin näitä "muka köyhiä", kuten kaverini joskus opiskeluaikoina. He hokivat kaurapuuro-juttujaan, miten ei ole muka varaa syödä, mutta oli varaa ostaa vaatteita, bilettää ja kas kummaa, miten mukavasti elo sujui aina, vaikkei tilille jäänyt muka rahaa... Itse kun en ole onnistunut siinä: jos rahaa on 10 € sitä todella on vaan se. En ole saanut ilmaiseksi vuokraa, ruokia, sähköjä enkä mitään muutakaan, joten jos en maksa niitä ensin, olen ilman. Ja kadulla.

Bussikorttikin voi olla liikaa, mutta kun keskustassa ei voi asua, niin miten pitäisi liikkua. Kun ei ole polkupyörää, kun sekin näet maksaa. Jalkaisin? Hyvin pitkälle joo, mutta harvapa täällä kävelee 20-50 km päivittäin, että on oikeastaan niidenkin turha tekopyhästi inistä ketkä sitä ehdottaa: he eivät itse ole joutuneet asiaa edes miettimään.
        (hetki vielä)

(toinen hetki)
        Mä olen tehnyt kaikenlaista, käynyt kursseja, kouluttautunut, tehnyt pätkiä ja muuta, olen itseopiskellut ja lukenut, yrittänyt ottaa rennostikin ja en siis sääli itseäni. Realismi on toinen juttu kun itsesääli. Kyllä huonomminkin voisi olla asiat ja itsekin saisin ne hyvin pienellä huolimattomuudella vielä huonommiksi. Mutta en tosiaankaan voi väittää olevani onnellinen. Tämä on turhauttavaa, väsyttävää ja rasittavaa. Lannistavaa eikä oikeastaan enää edes tee mieli yrittää toivoa mitään, koska ei halua kestää ensimmäistäkään pettymystä. Muutenkin liian usein miettii, että onko tässä elämässä näin mitään järkeä.

Niin, terveys huolestuttaa joskus myös, kun päästän sen mieleen. Tokihan, liikun, katson että kaikki mitä syön on hyvää, ja hyödyttävää, ja yritän pitää itsestäni huolta. Mutta tosiasia on, ettei minulla ole varaa mihinkään lääkkeisiin... Antibioteihinkaan, ja vaikka kuka selittäisi mitä, se on totta myös, että vaikka lääkäri ne määräisi, sinä et niitä millään ilman rahaa saa. Jos tilillä on euro ja kaksi viikkoa siihen että tulee rahaa ja sairastut... No, paskaa säkää. Gynellä tai hammaslääkärissä ei tarvitse käydä ollenkaan. Parempi onkin siis pitää maksimaalisen hyvin huolta terveydestään.

Sitä en kadu, että joskus erosin, enkä suosittele kenellekään että suhteeseen pitäisi jäädä. Siis se suhde todella oli niin huono. Mutta suosittelisin niille, kenellä ei ole, miettimään aika tarkkaan asiaa ihan järkevästikin. Elämä ei tosiaankaan ole aina ruusuilla tanssimista, ja jos joku pystyykin olemaan onnellinen, niin suurin osa ei oikeasti köyhänä pysty kun hetkittäisiin helpotuksen hetkiin. Jos on hyvä parisuhde, niin varmaan köyhyys on helpompaa sitten sen kanssa, huonolla se on loputon helvetti.

Elämässä ei tosiaankaan ole paljon asioita mistä voi nauttia ilmaiseksi, koska on sovittu, että rahalla maksetaan. Elämässä asioista joutuu maksamaan ja toisin kuin täällä joskus valehdellaan, meillä ei ole edes ilmaista terveyden huoltoa.
        Jos ei oikeasti ole rahaa, niin en kyllä nää mitään runsauden sarvia sillä tavalla, että nytkin kun juuri (sopivasti) maksoin tämän kuun laskut mitkä voin, tajusin että niin paljon en vaan pysty tinkimään, että kaikki saisin kuntoon. Se vaan ei ole mahdollista laski miten päin vaan. Mistä paljoista asioista siis olisi onnellinen? Yksinäisyydestä? Työttömyydestä? Opiskelujen hukkaan menemisestä, turhautumisesta? Ainaisesta kamppailusta? Jatkuvasta tinkimisestä, luopumisesta ja stressistä? Ulkopuoliseksi jäämisestä?

Joo, en kyllä jaa näkemystä.

• En enää jaksa muistaa miltä eron jälkeen tuntui, tuskinpa kovin erilaiselta kuin avioliitossa, koska yksin olin siinäkin käytännössä vastannut kaikesta. Oli vain yksi "lapsi" vähemmän huolehdittavana.

Nyt olisi aika mahdotonta enää kuvitella asuvansa jonkun kanssa, kyllä yksineläminen on tehnyt niin itsenäiseksi ja haluttomaksi kompromisseihin.

• inhoan seurustelua

Minua huolestuttaa juuri tuo asia kumppanissani. Hän on eronnut joitakin kuukausia sitten. Minä haluan yhteisen kodin. Hän sanoo myös, että haluaa, mutta että tarvitsee aikaa, ettei tule hätiköityä päätöksiä. Mutta mistä minä tiedän toisesta, jos hän haluaakin elää yksin loputtomiin? Miten voin sen päätellä? Minäkin olen elänyt yksin paljon avioeron jälkeen mutta en ole kadottanut mihinkään kompromissien teko kykyä, päinvastoin. Mitä vanhemmaksi tulen, sen helpommaksi koen sopeutumisen toiseen ihmiseen. Pelkään, että hukkaan aikaani, koska tavoitteeni on todellakin perinteinen avioliitto. Seurustelu suoraan sanottuna on p...stä.

• kaikkea kokenut

Näin sen oli minullakin, eli olin aviossa ollessa yksinäisempi, sillä puoliso oli uskoton ja piti salaista suhdetta, silloin vasta tunteekin olevansa todella yksin!

Olen myös iloine, että on oma koti ja vapaus, eikä tarvii kestää epäsopivaa kumppania, jolla on joko alkoholi tai muu ongelma, väkivaltanen, pettävä, ym.

Elämä on nyt ruusuista!

• 444224444

Ei yksin asumisessa ole mitään erikoista.

Olen itse muuttanut yksin asumaan noin 20-vuotiaana juuri ammattiin valmistuneena. Jatkoin sitten melkein heti opiskeluja ja kyllä pärjäsin ihan hyvin.

Vuosien saatossa olen ollut erilaisissa rahatilanteissa, mutta aina olen pärjänyt. Hiukan ennakointia tarvitaan esim. laskuissa, mutta kyllä sitä pärjää.

Asuttuani 20 vuotta yksin muutin avoliittoon asumaan ja joskus huomkaan kaipaavani sitä aikaa, kun ei ole kukaan vieressäni. Onneksi puolisolla on vuoro työ joten saan olla aina välillä ihan yksin.

• Jos eroaa koko elämän kestäneestä liitosta (läh. 40 v) ei siihen sinkkuuteen totu ikinä.

• Kaivurinkuski

Oletko Anna-Irmeli kauan ollut nyt sinkkuna? Liikutko esim tansseissa ym?

• Zinguli

Olin elänyt parisuhteessa koko aikuselämäni, ja yksin asuminen oli pahin painajaiseni. Eron tullessa yksin asumisessa ei ollut todellakaan mitään ruusuista, joten varsin pian tulin hankkineeksi laastarin ja muutimme yhteen alta aikayksikön.

Valinta osui todella huonoon vaihtoehtoon, joten aika pian aloin käydä uudestaan eroajatuksia läpi ja työstin myös sitä, että vääjäämättä joutuisin asumaan yksin. Toisen eron koittaessa olin jo paremmin valmistautunut tilanteeseen, ja alkuvaiheen orpouden jälkeen elämä alkoi sujua ihan mallikkaasti. Muutaman kerran tuli mieleen paeta yksineloa taas johonkin säätöön, mutta onneksi maltoin mieleni.

Nyt en tätä enää vaihtaisi mihinkään. Ihmisiä on olemassa ja apua saatavilla, jos sitä tarvitaan, ja toisen kanssa voi seurustella asumatta yhdessä. Yksinmääräämisoikeus vessavuoroihin ja kaukosäätimeen ovat oikeasti ihan ehdottoman upeita juttuja! :D

• qwerty

No kauanko vei, että sinä Ziguli aloit tottumaan siihen niin, että jopa nautitaan siitä?

• Zinguli

Eka vuosi oli varmaan aika hengittämättä hiljaa -meininkiä, mutta sitten tuli juuri tuo luottamus, ettei itsekseen asumisessa ole mitään hätää. Suurin huoli ei mulla koskaan ollut kai niinkään se yksin oleminen, vaan enempi yksin asioista vastaaminen esim. laskut ja korjaushommat ym.

Mut tuli musta sitten aikuinen (yli 40-v!!) ja nyt nautin omasta kodista ja omasta rauhasta ja vapaudesta ihan täysin rinnoin. Enkä ole yksinäinen, on hyviä kavereita ja muutakin.....

• Keittiöpsykologiaa..

"Ero-foorumilla saa aika ruusuisen kuvan yksinasumisesta. Ehkä johtuu siitä, että yrittävät puolustella valintaansa muuttaa erilleen."

Epäilemättä myös niitä jotka ei ole koskaan asuneet yksin. Kotoa muuttaneet vanhemman poikaystävän kämppään. Jäänyt elämänvaihe välistä. Joitakin se sit korpeaa myöhemmin jopa niin paljon et se on päästävä kokemaan.

• ei kivaa

Minä kyllä pärjään mutta en tykkkää asua yksin. Kyllä kaipaan miesystävääni. Hän ei halua jäädä helposti yöksi, koska kokee häiritsevänsä untani. Mutta minä unelmoin taas siitä, että mies olisi siinä vierellä joka yö eli olisi yhteinen koti. Avioliitossa se juuri on parasta, ettei koskaan tarvitse nukkua yksin.

• parasta minulle

Toi on jännä kun ihmiset kokevat eri asiat niin täysin erilailla. Minusta taas avioliitossa oli juuri pahinta se ettei saanut nukkua yksin. Minullakin miesystävä ja en kauheasti halua häntä luokseni nukkumaan. Toinen vieressä vaan häiritsee nukkumistani. Ehkä olen helposti heräilevä. Aamusti herääminen ja aamutoimet sujuvat paljon mukavammin yksin. Muuten on kyllä ihana nauttia toisen seurasta.

• 18+10

"Riippuu tilanteesta" analysoi tlanteen aika hyvin. Itte asunu yksin nyt noin 12 vuotta putkeen, eli kokemusta riittää ja mistään yksin elämiseen "tottumisesta" ei taatusti ole puutetta :)

Yksin eläminen on ihan jees, kun on tarpeeksi muuta sisältöä elämässä. töitä/opinnot, harrastuksia, kavereita joiden kanssa viettää aikaa jne. Ei tarvi sumplia toisen osapuolen aikataulujen mukaan ja voi tehdä mitä itse haluaa.

Kolikolla on toki myös kääntöpuoli. Yksin neljän seinän sisällä jumittaminen 24/7 on ehkä kamalinta mitä elämässä voi tapahtua. Työt menee alta, kaverit elelee omia elämiään ja itse joutuu vain seuraamaan sivusta muiden onnea, samalla kun omassa elämässä on kaikki päin per*että.

Ainut kiinteä sisältö elämässä on se noin 8 tuntia päivässä, joka menee nukkumiseen. Ja kun tarpeeksi alkaa turhauttamaan ei se nukkuminenkaan enää onnistu kunnolla ja ne yöunetkin alkaa jäädä muutamiin tunteihin. Sitten koitat pyöritellä päivän peukaloita sen 16 tuntia, ei töitä jolla saisi tapettua sen 8 tuntia päivässä, ei kavereita, joita kiinnostaisi tavata iltapäivisin, ei rahaa harrastella tai matkustella. Ei sillä, että pelkillä harrastuksilla saisi tapettu aikaa 16 tuntia päivässä muutenkaan.

Se, että törmään kerran kuussa tai parissa entisiin kavereihin jossain kissanristiäisissä ohimennen ei millään riitä tekemään iloiseksi.

• ghostlyly

Itse en ole asunut miehen kanssa kuin yhden kesän ja jännitin sitäkin hirveästi, että miten tuo nyt voi onnistua. Ihan hyvin, kunnes palasimme takaisin opiskelemaan ja suunnittelimme yhteenmuuttamista... sain paniikin ja karkasin koko suhteesta. Olen asunut solussa (kämppikseen ei mitään välejä) 2 vuotta ja nyt muutin alkutalvesta yksiöön ja yksinoleminen maistuu. Ahdistun perheen luona käydessä kun en saa omaa rauhaa ja kavereitakaan en halua nähdä liian pitkiä aikoja. Ja olen nyt sinkku, olen ajatellut olla sitä useamman vuoden, lähinnä kunnes muutan pois tästä opiskelukaupungista ainakin. Mutta minua pelottaa ajatus että jos löydän sitten "sen oikean", pitääkin muuttaa yhteen ja elää sen toisen kanssa jos haluan perheenkin. Apua... pitää olla sitten todella hyvä mies että siihen suostun.

Eli näinkin päin voi olla, että pelkää sitä yhteenmuuttamista enemmän kuin yksinasumista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe