Jos avioliitto ei kiinnosta, mutta näin on hyvä loppuun saakka

avioon kelpaamaton?

Olemme eläneet avoliitossa 6-vuotta ja meillä on yhteisiä lapsia. Emme ole kumpikaan olleet aikaisemmin naimisissa, mutta meillä on aikaisempia parisuhteita takana, myös avoliittoja.

Kun muutimme puolisoni kanssa yhteen, olimme seurustelleet vuoden. Ennen seurustelua minulla oli takana pitkäsuhde ja tämän jälkeen olin viettänyt useamman sinkkuvuoden. Myös puolisoni oli ollut suhteessa, jonka jälkeen sinkkuna useamman vuoden. Tein omasta mielestäni puolisolleni selväksi, että kun muutamme yhteen en tahdo elää vuositolkulla avoliitossa vaan tahdon avioon. Ja mikäli päätämme hankkia lapsia, avioliitto on ehdoton. Tämä kuulosti puolisoni mielestä järkevältä.

Kun olimme eläneet saman katon alla vuoden, kyselin suhteen jatkuvuudesta ja seuraavasta askeleesta. Vastaus oli: näin on mielestäni ihan hyvä. Mainitsin yhteenmuuton aikaan vallinneesta keskustelusta, joka koski avioliittoa. Vastaus oli: eihän tässä ole mihinkään kiire. Myös odotuksien ja niiden jälkeen on ollut puhetta. Tätä on nyt jatkunut 5-vuotta! Aina samat vataukset, lisäksi on tullut: kun ei mene naimisiin, ei tarvitse erota. Olen yrittänyt kertoa, mitä avioliitto minulle merkitsee ja kuinka tärkeää se on juuri minulle. Ja että on aivan sama, onko avo- vai avioliitto, niin ero tulee, jos ei tee töitä parisuhteen eteen. Hänen mielestään avioliitolla ei ole tänä päivänä mitään merkitystä, se on vanhanaikaista. Ja mikäli järjestää juhlat, siihen menee liikaa rahaa. Vaikka mielestäni edes juhlia ei tarvitse, vain kaksi todistajaa ja pappi. Olen yrittänyt sanoa, että jos sillä ei ole hänelle mitään merkitystä, niin eikö ole aivan sama mennä naimisiin, jos se ei muuta hänelle mitään. Minulle se kuitenkin merkitsee paljon. Mielestäni, myös puolisoni mielestä, meillä menee hyvin ja haluamme jatkaa yhdessä loppu elämämme. Joten miksi emme voisi mennä naimisiin. Tahtoisin vain siunauksen tälle yhteiselle elämällemme ja perheellemme saman sukunimen.

Kärsitkö sinä samasta, haluasit viedä puolisosi vihille, mutta puoliso ei halua.
Mikä avioliitossa pelottaa, tai miksi et/-te mene naimisiin, vaikka rakastatte puolisoanne/seurustelukumppanianne. Voisitko mennä naimisiin sen vuoksi, että se on puolisollesi tärkeä asia (tietysti edellyttäen, että olet itse varma yhteisen elämän jatkamisesta).

Kaipaan jotain rakentavaa palautetta, en lapsellisia ja manaavia vastauksia, ne voi jättää kirjoittamatta! Tämä asia vaivaa minua paljon, ja en kohta enään jaksa vastailla ystäville/töissä, että miksi en saa avioliittoa aikaiseksi.

15

426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikionnellinen.,-

Omasta elämästäni en voi esimerkkiä sanoa, koska olen ollut naimissa jo vuosikymmeniä mutta lähipiirissäni on kaksi pariskuntaa, jotka solmivat avioliiton ihan järkisyistä ennen kuin täyttivät 50 vuotta. Onneksi. Toisen naisen puoliso kuoli kuuden vuoden jälkeen avioliiton solmimisesta ja vaikka kaiken piti olla selvää avioliiton solmimisen myötä mm. perintöasiat ja omistusoikeudet, riitahan siitä syntyi ja on meneillään vieläkin, jo toista vuotta. Avioliittolainen on kuitenkin tässäkin riidassa vahvoilla.

Jos asutte yhdessä ja haaveena on viettää vanhuus yhdessä, en näe mitään syytä olla menemättä naimisiin, sen voi tehdä maistraatissa hyvin eleettömästi ja asiallisesti ilman minkäänlaista hössötystä; se on siis pelkkä muodollisuus.

• 7 + 4

Eihän siihen mitään rahaa mene: perinteisestihän morsiamen vanhemmat kustantavat lystin. :-)

Vakavasti puhuen kyllä miehen pitäisi tajuta, ettei aina voi pitää päätään. Naimisiin meneminen, hieman törsäävä vihkisormus ja vähän ylenpalttinen häämatka ovat morsiamelle iso asia, jota ei sitten myöhemmin kumpikaan kuitenkaan kadu.

Kun miehelle se arkipäivän romantiikka on ylivoimaisen vaikea taito, miksi mies ei tarttuisi kiitollisena tilaisuuteen, kun voi tehdä suuren romanttisen teon, ilman että tarvitsee osata olla hirveän romanttinen?

Toisaalta älä sinäkään elä elämääsi tai pakota puolisoasi asioihin vain päteäksesi työkavereille. Kyllä sinun pitäisi jaksaa olla ylpeä miehestäsi, vaikka kaverisi ajattelisivat mitä.

• avioon kelpaamaton ?

Olen toki ylpeä puolisostani, eikä ole kyse pätemisestä. On vain ikävää kierrellä vastauksessa todellista syytä. Pitäisikö minun paukauttaa päin näköä, että menisinhän minä, mutta kun puolisoni ei halua kanssani naimisiin. Tämä tuottaa ison häpeän itselleni! Enkä halua syyllistää puolisoani tässä asiassa.

Voisiko joskus vastata neutraalisti, tai vaikka olettaen, että kirjoittaja voi olla myös mies. Kiitos!

• Siksi ei kiinnosta

Miksi et kiristänyt avioliittoa ennen kuin aloit lasten tekoon? Kuin joku jo sanoikin: avio on pelkkä muodollisuus, virallinen dokumentti. Suhteen nimi ei ratkaise, vaan millainen sen sisältö on, joten älä pilaa hyvää suhdetta avioliitolla, joka on pelkkä mätä jäänne ja laho institutio menneiltä ajoilta.

• avioon kelpaamaton ?

Mielestäni sisältö on kyllä kullan arvoinen, mutta haluan ajatella perheemme tulevaisuutta, mikä sattuu ikävämpiä asioita. Ja jos avioliitto olisi mielestäni mätä jäänne, niin enhän minä siitä haikailisi. Ja onhan avioon menemisellä halvempaa hoitaa perintöasiat kuntoon, kuin että tekee testamentin ja hoitaa muuten byrokraattisesti asiat kuntoon. Sehän on vain yksi tahdon, ja allekirjoitus.

• unmarried2

Avoliitto se vasta laho instituutio onkin. Esim. mies kuolee äkillisesti kesken unelmatalon kunnostusprojektin. Avovaimo saa pakata kimpsunsa ja kampsunsa, ja kaikki jää miehen sukulaisille.
      Mitä mätää rakkauden vannomisessa ja sormusten vaihtamisessa on? Jos vihaat pappeja, voi ottaa siviilivihkimyksenkin. "Avioliitto on yhteiskunnan peruskivi".
      Aloittajalle en oikein osaa neuvoa muuta kuin kääntyä sellaisten ihmisten puoleen, joita asianne myös koskettaa: miehen vanhemmat, sisarukset, vanhemmat ystävät tms. taho jota hän kuuntelee ja kunnioittaa. Itse olet jo varmaan vihjaillut tarpeeksi, nyt vanhemmat ja viisaammat kyselkööt milloin mies aikoo vihkaista lastensa äidin, vihdoin.

• Kalteritango

Fiksut ja viisaat, joilla ei ole päässä lahoa, panevat viralliset ja tärkeät asiat aina 'mustaa valkoisella'. Oli liitto avo- tai avio-, kannattaa testamentilla tms. virallisella dokumentilla ilmoittaa tahtonsa ja tavarainsa jaon, jos / kun itse potkaisee tyhjää. "Vara on viisautta, ei vahingon enne."

Perhe on yhteiskunnan perusyksikkö, mutta se on ihan sama, millä lailla sitoutuneita perheen aikuiset ovat - kunhan vain ovat. Oikeaan rakkauteen ei tarvita sen enempää pappia kuin sormustakaan (eikä mulla ole kumpaakaan vastaan mitään). Avioliitto on jäänne entisistä ajoista eikä se toimi nykyaikana, kuten erot, tapot, yms. hyvin kertovat. Avioliitossa omistetaan ja se tekee ihmissuhteista sairaita; toista ihmistä ei voi omistaa.

• mk

Niin menee mutta jos puolisksi ostettu niin tulee ongelmia perijöillre ja jos yhteisiä lapsia niin lapsi perii vanhemman omaisuuden ja lapsen huoltaja hallitsee sitä jos lapsi alaikäinen että silleen. Jos ruvetaan jotain taloa ostamaan niin paperit kuntoon ja niin edelleen. Itse laitoin aikaan kaikkiin vakuutus ja muihin avovaimoni kun kimppaan muutettiin ja on vieläkin ja yhteinen lapsi ja kimpassa oltu jo yli20v että silleen. Jos haluaa suojata oman suvun tai tulevat perinnöt niin avioehto on keksitty. talot ja asunnot pitää ostaa puoliskis niin e itule ongelmia.

• avioon kelpaamaton ?

Kiitos vastauksestasi. Tosin, voihan esittämälläsi tavalla käydä myös miehelle. Eikä aina avioliittoon haluaminen ole naisen tahto, se myös voi olla miehen tahto. Jos nainen on avioon haluamaton, tulisiko kysellä "vanhemmilta ja viisaammilta" neuvoa. Mutta, jos on jo kyselty. Ainut mitä kuulee, kaiken kyselyn jälkeen, miksi mies ei vie naistaan vihille.

• jk

vai niin

• ennen, ei jälkeen

Ei saa mennä avoliittoon...sen jälkeen ei pääse avioliittoon...se pitää tehdä ennen yhteen muuttoa. Minäkin olen viisastunut tässä asiassa, enkä päästä nykyistä miestä yhteisen katon alle ennen avioitumista.

• "Avioon kelpaamaton", onpa sinulla aikalailla samanlaiset ajatukset kuin itsellänikin oli seurustellessa, ja tietysti on edelleenkin.
      Juurikin noin, jos on aikomus yhdessä elämänsä olla, miksi ei avioituisi? Tuo ajatus, "jos ei mene naimisiin, ei tarvitse erotakaan", on taas ainakin minulle täysin vieras. Nousee väistämättä mieleen, ettei suhteeseen ole edes tarkoituskaan panostaa pidemmäksi aikaa. On ikäänkuin "laukut pakattuina" koko ajan
      Rahallinen panostus hääseremoihin on oma valinta ja se on kyllä tekosyy avioliiton esteenä.
      Työkavereiden, ystävien ja muunkin sosiaalisen painostuksen takia toisaalta, ei kyllä avioon kannata mennä.

• avioon kelpaamaton ?

Tässä ei nyt ole kyse ulkopuolisten painostuksesta, vaan omasta tahdosta. On vain ikävää, kun siitä kysellään, ja itse tahtoisi, mutta puoliso ei.

Kenties pitää siis kysyä, että avioliitto vai tuosta ovesta ulos. On kuitenkin kyse myös lapsista, jonka eteen tulisi mielestäni kaikkien tehdä kaikkensa. Mutta kieltämättä itsellänikin on mielessä, että parempaako odottelee, kun en kelpaa. Olen myös kysynyt, mutta vastaus on ollut: Noin paljonko luotat minuun, haluatko loukata minua.

Noh, kenties sitten viisikymppisenä. Äkkiä se aika menee, kun takaisinpäin katsoo..

• avioon kelpaamaton ? kirjoitti:

Tässä ei nyt ole kyse ulkopuolisten painostuksesta, vaan omasta tahdosta. On vain ikävää, kun siitä kysellään, ja itse tahtoisi, mutta puoliso ei.

Kenties pitää siis kysyä, että avioliitto vai tuosta ovesta ulos. On kuitenkin kyse myös lapsista, jonka eteen tulisi mielestäni kaikkien tehdä kaikkensa. Mutta kieltämättä itsellänikin on mielessä, että parempaako odottelee, kun en kelpaa. Olen myös kysynyt, mutta vastaus on ollut: Noin paljonko luotat minuun, haluatko loukata minua.

Noh, kenties sitten viisikymppisenä. Äkkiä se aika menee, kun takaisinpäin katsoo..

Täytyy tunnustaa, etten ymmärrä, miksi avioon ei halua. Tosiaankin, jos aikoo ja haluaa ansaita luottamuksen ja yhtäläillä luottaa toiseen, miksi elää muussa kuin avioliitossa?
        Toisaalta, noista kyselijöistä, ainahan noita on, kyselemässä elämästäsi ja arvioimassa sitä, eikö?

• sadf sfs fsd

Avoliitossa ei esimerksi saa leskeneläkettä, mikäli toinen sattuu kuolemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1943
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      201
      675
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      192
      556
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe