"mikä on ollut elämäsi haasteellisin kokemus ja kuinka siitä selvisit?"
mulla ei oo mitään hajua mitä vastata tohon! :D en oo kokenu elämässäni mitään superhaasteellista... ei tuu yhtään mitään mieleen :o mitä ite vastaisitte (tai ootte vastannu)?
sosiaali- ja terveysala
17
1974
Vastaukset
- jnedddddddddd
Kaverini vastasi, että hänellä ei ole ollu mitään koettelemuksia. Ei siis ainakaan niin..
Itselläni oli helppo: oman isäni kuoleman käsittely. Jälkeen mietin kyllä, onko tuotakaan järkevää sanoa? Ajatteleeko ne, etten pärjää alalla, jos kuolema on minulle haasteellisin kokemus? Lasketaan tuo edes kokemukseksi?
Minulle haasteellista on ollut myös omilleen muutto tuntemattomaan isoon kaupunkiin ilman ketään tuttua. Vaikeaa sanoa, mikä se voisi olla sinulla. Uusi koulu? Esitelmän pitäminen? Laulaminen julkisesti? - y
mun mielestä ainaki toi läheisen kuolema on just hyvä vastaus tähän.
entä jos laitan että yhteishakuvalinnan tekeminen, onko se huono vastaus? ajatteleeko ne, että mä en tiedä mitä haluan? jos laitan kuitenkin että nyt olen varma päätöksestäni :D- semmostvaa
Mun mielestä toi on huono. Itselleni ainakin tulee sellanen kuva, että sulle on ollu hirveän vaikea päättää, mitä haluat, vaikka sitten lopulta olisitkin jotain päättänyt..
- TAMK sh
semmostvaa kirjoitti:
Mun mielestä toi on huono. Itselleni ainakin tulee sellanen kuva, että sulle on ollu hirveän vaikea päättää, mitä haluat, vaikka sitten lopulta olisitkin jotain päättänyt..
TAMKiin hakemassa? ;) Mä vastasin, että eläminen peliongelmaisen kanssa. Tuo jonkun läheisen kuolema on ainakin yleinen "helppo" vastaus tuohon, mitä nyt oon muiden vastauksia kuunnellut.
- hmmvaikeetapahus!
TAMK sh kirjoitti:
TAMKiin hakemassa? ;) Mä vastasin, että eläminen peliongelmaisen kanssa. Tuo jonkun läheisen kuolema on ainakin yleinen "helppo" vastaus tuohon, mitä nyt oon muiden vastauksia kuunnellut.
Keiden vastauksia? Ovatko sisään päässeitä vai hylättyjä? Faktahan on, että tuo oli minulle suurin koettelemus. En halua kuitenkaan sitä kirjoittaa, mikäli sitä kuvitellaan "keksityksi" ja se on kaikilla ja on siksi huono ja helppo. /:
- y
multa ei ketään kovin läheisiä ihmisiä oo onneks kuollu... se olis tosiaan varmaanki se helpoin.
vanhempien alkoholinkäyttö vois olla yks juttu, mutta en nyt sitten tiiä :| - poiuytrew
Millaisilla vastauksilla olette päässeet sisään?
- TAMK sh
Moi taas, siis en tiedä kuin yhdestä kaveristani, ettei päässyt sisään tuolla läheisen kuolema-vastauksella, mutta mitä juttelin pääsykokeissa muiden kanssa, niin moni oli laittanut vastaavaa. En tiedä heistä pääsivätkö?? Yksi kaveri meinasi laittaa: lasten syntymä!! Ja oli ihan tosissaan, onhan se haasteellista! Onneksi ei laittanut..
- opex
Elämänkokemus on aika vähissä näissä vastauksissa.
Vanhemmuuteen sopeutuminen ja lapsen syntymä ovat elämän stressaavimpia kokemuksia, joten vastaus olisi ollut erinomainen, siksikin, että se on kuitenkin "normaali" eikä kieli erityisistä pulmista. Vauvan syntymä mullistaa kehon, sosiaalisen elämän, mielen, talouden, parisuhteen... Siinä on sopeutumista, missä kaikki eivät koskaan onnistu.
Juuri tällä alalla työskenteleville olisi tärkeää ymmärtää, että kuolemat, syntymät ja sairastamiset ovat haastavia asioita kaikille. Onpa surkeaa, jos sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät eivät tätä tajua. Miten siinä silloin tukee esim. odottavia äitejä, tuoreita vanhempia, sairaan ja kuolevan omaisia jne?
Sen sijaan sen korostaminen, miten vaikea on ollut lapsuus ja kamalat vanhemmat, ei ole viisasta, koska silloin voidaan ajatella, että vastaaja on tasapainoton kokemustensa vuoksi. Ja jos vastaa, että esitelmän pitäminen, niin silloin on kyllä elänyt pumpulissa eikä tiedä mistään mitään ja on lapsen tasolla. - hmmsiishäh
opex kirjoitti:
Elämänkokemus on aika vähissä näissä vastauksissa.
Vanhemmuuteen sopeutuminen ja lapsen syntymä ovat elämän stressaavimpia kokemuksia, joten vastaus olisi ollut erinomainen, siksikin, että se on kuitenkin "normaali" eikä kieli erityisistä pulmista. Vauvan syntymä mullistaa kehon, sosiaalisen elämän, mielen, talouden, parisuhteen... Siinä on sopeutumista, missä kaikki eivät koskaan onnistu.
Juuri tällä alalla työskenteleville olisi tärkeää ymmärtää, että kuolemat, syntymät ja sairastamiset ovat haastavia asioita kaikille. Onpa surkeaa, jos sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät eivät tätä tajua. Miten siinä silloin tukee esim. odottavia äitejä, tuoreita vanhempia, sairaan ja kuolevan omaisia jne?
Sen sijaan sen korostaminen, miten vaikea on ollut lapsuus ja kamalat vanhemmat, ei ole viisasta, koska silloin voidaan ajatella, että vastaaja on tasapainoton kokemustensa vuoksi. Ja jos vastaa, että esitelmän pitäminen, niin silloin on kyllä elänyt pumpulissa eikä tiedä mistään mitään ja on lapsen tasolla.Onko siis parempi laittaa esim. omilleen muutto kuin läheisen kuolema?
- opex
hmmsiishäh kirjoitti:
Onko siis parempi laittaa esim. omilleen muutto kuin läheisen kuolema?
Ööö häh? Ilmeisesti puutteita on myös luetunymmärtämisessä. Ei kai nyt sentään omilleen muutto ole haastavampaa kuin läheisen kuolema? Miksi ja minkä logiikan mukaan päädyit tähän kysymykseen?
- nosiis
opex kirjoitti:
Ööö häh? Ilmeisesti puutteita on myös luetunymmärtämisessä. Ei kai nyt sentään omilleen muutto ole haastavampaa kuin läheisen kuolema? Miksi ja minkä logiikan mukaan päädyit tähän kysymykseen?
"Elämänkokemus on aika vähissä näissä vastauksissa."
Ymmärsin, että edellisissä vastauksissa on mielestäsi liian vähän "elämänkokemusta" ja ne ovat siksi huonoja ja että sinusta tyyliin ainoa hyvä vastaus on lapsen saaminen tai jokin siihen verrattavissa oleva asia.
Kieltämättä menin sekaisin siinä vaiheessa, kun sitten sanoitkin, että kuoleman ymmärtäminen on tärkeää tällä alalla. No, eniveis, ehkä sinäkin voisit opetella kirjoittamaan hieman selkeämmin. - opex
nosiis kirjoitti:
"Elämänkokemus on aika vähissä näissä vastauksissa."
Ymmärsin, että edellisissä vastauksissa on mielestäsi liian vähän "elämänkokemusta" ja ne ovat siksi huonoja ja että sinusta tyyliin ainoa hyvä vastaus on lapsen saaminen tai jokin siihen verrattavissa oleva asia.
Kieltämättä menin sekaisin siinä vaiheessa, kun sitten sanoitkin, että kuoleman ymmärtäminen on tärkeää tällä alalla. No, eniveis, ehkä sinäkin voisit opetella kirjoittamaan hieman selkeämmin."Juuri tällä alalla työskenteleville olisi tärkeä ymmärtää, että kuolemat, syntymät ja sairastamiset ovat haastavia asioita kaikille."
Miten ihmeessä tuosta onnistuu lukemaan, että lapsen saaminen on ainoa hyvä vastaus?
Hhggrrt on oikeassa siinä, että rehellinen vastaus on paras. Ei ollut rehellistä vaihtaa lapsen saamisesta toiseen asiaan kaverin loistavan neuvon takia. Se kertoo epäitsenäisyydestä. Ja se, joka sanoo, että haastavinta on ollut esitelmän pito, todennäköisesti valehtelee tai ei ole kosketuksissa tunne-elämänsä kanssa.
Ja luulisi olevan myös itsestäänselvää, että aihetta oleellisempi seikka on se, miten on vaikeuksista selvinnyt ja miten osaa siitä kertoa. Ei kukaan pääse sisään siksi, että on valinnut lapsen saamisen sijaan läheisen kuoleman haastavimmaksi kokemukseksi tai toisinpäin.
Onneksi ikä opettaa, toivottavasti jo opintojen aikana... Sen sijaan siitä en tiedä, koheneeko tuo luetunymmärtäminen enää. Varmasti opinnoissakin tulee kuitenkin eteen tekstejä, joissa saatetaan käsitellä peräti useampaa aihetta tai näkökulmaa. Siksipä monet tekstit ovatkin kahta lausetta pidempiä! - noniinloistavaa
opex kirjoitti:
"Juuri tällä alalla työskenteleville olisi tärkeä ymmärtää, että kuolemat, syntymät ja sairastamiset ovat haastavia asioita kaikille."
Miten ihmeessä tuosta onnistuu lukemaan, että lapsen saaminen on ainoa hyvä vastaus?
Hhggrrt on oikeassa siinä, että rehellinen vastaus on paras. Ei ollut rehellistä vaihtaa lapsen saamisesta toiseen asiaan kaverin loistavan neuvon takia. Se kertoo epäitsenäisyydestä. Ja se, joka sanoo, että haastavinta on ollut esitelmän pito, todennäköisesti valehtelee tai ei ole kosketuksissa tunne-elämänsä kanssa.
Ja luulisi olevan myös itsestäänselvää, että aihetta oleellisempi seikka on se, miten on vaikeuksista selvinnyt ja miten osaa siitä kertoa. Ei kukaan pääse sisään siksi, että on valinnut lapsen saamisen sijaan läheisen kuoleman haastavimmaksi kokemukseksi tai toisinpäin.
Onneksi ikä opettaa, toivottavasti jo opintojen aikana... Sen sijaan siitä en tiedä, koheneeko tuo luetunymmärtäminen enää. Varmasti opinnoissakin tulee kuitenkin eteen tekstejä, joissa saatetaan käsitellä peräti useampaa aihetta tai näkökulmaa. Siksipä monet tekstit ovatkin kahta lausetta pidempiä!No sinä olet ainakin oppinut ylimieliseksi. Ihanaa kuitenkin, että pystyt yhden kommenttini ansiosta todeta, että luetunymmärrykseni on perseestä ja mukavaa, että sinusta sitä ei pysty mitenkään kehittämään. No, onneksi olet itse täydellinen ja onneksi tiedän itse, mihin kykenen ja mihin en.
Terveisin viiden ällän ylioppilas ja kaksi vuotta sosiaalialaa jo opiskellut.
- hetero1995
Mihin koullun hait? Meillä ei Diakonissaopistolla kysytty mitään tommosia :)
- hhggrrt
Siis kerrotte ihan rehellisesti mikä on ollut elämänne haastavin kokemus, oli se sitten mikä tahansa. En ymmärrä mitä oikein haette tuolla ihmeen kikkailulla. Kenenkään paikka ei jää saamatta siksi että vastasi "läheisen kuolema" eikä "lapsen syntymä". Ei tällaiseen kysymykseen ole oikeaa vastausta. Kokonaisuus ratkaisee eikä mikään yksittäinen kysymys.. ellei sitten jotain ihan törkeää mene laukomaan.. Kaikkein eniten taitaa olla merkitystä persoonalla ja sillä että on AITO hyvä kirjallinen ja suullinen ilmaisu ja hyvät perustelut.
- Sisäänmennyt
Hei Hagert!
Jaas ihmettelet mitä haetaan tuolla # kikkailulla # ?? No SISÄÄNPÄÄSYÄ tietysti!!!!Ihme ettet tajunnut.............................
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483