ARKKIPIISPA PUUTTUI VL-PEDOFILIAAN

OLAVI-ON-AIKA!!!

Arkkipiispa Mäkinen: Vanhoillislestadiolaisen liikkeen katsottava peiliin

Arkkipiispa Kari Mäkinen kannustaa vanhoillislestadiolaisen liikkeen jäseniä katsomaan peiliin. Mäkinen pohti kirkolliskokouksen avajaispuheessaan maanantaina julkisuudessa käytyä keskustelua vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä, hyväksikäyttötapauksista ja hoitokokouksista.

Arkkipiispa Kari Mäkinen kannustaa vanhoillislestadiolaisen liikkeen jäseniä katsomaan peiliin. Mäkinen pohti kirkolliskokouksen avajaispuheessaan maanantaina julkisuudessa käytyä keskustelua vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä, hyväksikäyttötapauksista ja hoitokokouksista.

"Vanhoillislestadiolaisuuden kautta on tullut näkyviin, että kaikilla yhteisöillä on varjonsa. Jos varjoa ei tunnista ja näkee peilissä vain ihanteen sävyttämän kuvan, ei voi aidosti ja pakottomasti iloita omasta hengellisestä perinnöstään", painotti Mäkinen.

Mäkinen sanoo ymmärtävänsä, ettei peiliin katsominen ole helppoa.

Hänen mukaansa hengellisessä yhteisössä voi uskonymmärrys saada ikään kuin jumalallisen auktoriteetin. Hengellinen valta voi kääntyä väkivallaksi.

"Hengellinen väkivalta voi hiipiä mihin tahansa kirkossa. Se on opittava tunnistamaan. Mikään uskontulkinta ei oikeuta asettumaan toisen ihmisen yläpuolelle. Mikään uskontulkinta tai mikään omaksuttu totuus ei oikeuta nujertamaan, alistamaan tai rikkomaan ihmisen sisimpää", painotti Mäkinen.

Torjuntaa on arkkipiispan mukaan sijoittaa ja moraalisesti kauhistella lasten hyväksikäyttöä ja henkistä väkivaltaa erityisesti vanhoillislestadiolaisuudessa. Liikkeeseen on liittynyt myös kirkossa erilaisuuden ja tarkkarajaisen sisäänpäin kääntyneisyyden leima.

"Yhteisössä tapahtuvaa henkistä ja hengellistä väkivaltaa ja lasten seksuaalista hyväksikäyttöä ei voi samastaa. Mutta niillä on jotain yhteistä. Molemmissa on kyse toisen ihmisen alistamisesta ja vallankäytöstä. Molemmat rikkovat ihmistä syvältä ja kohtalokkaasti."

Mäkinen pitää keskustelua tärkeänä. Hänen mukaansa keskustelu on samalla nähtävä osana laajempaa prosessia, jossa perinteiset herätysliikkeet kysyvät omaa identiteettiään suhteessa kirkkoon.


http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/arkkipiispa-makinen-vanhoillislestadiolaisen-liikkeen-katsottava-peiliin/592436/
----------

Rakas Jeesus kiitetty, kun annoit Kalevan julkaista tämän mahtavan jutun!

30

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt on aika

      Hienoa, jo oli aikakin.
      Nyt vaan toimintaa SRK ja johtopäätöksiä! Erotkaa kaikki vanhat ukot!

      • Hemesti

        Siis, tästäkö ei oo vielä tarpeeksi puhuttu lehtien palstoilla. SRK:kin on antanut monta tiedotetta ja julkistanut uusia toimintamuotoja perheitten hyvinvoinniksi. Piispa vielä haluaa lyödä vaikutusvallallaan. Varmaan tarkoittaa ihan hyvää ja näinhän se menee , aika tiimalasissa .


      • chris_hitchens
        Hemesti kirjoitti:

        Siis, tästäkö ei oo vielä tarpeeksi puhuttu lehtien palstoilla. SRK:kin on antanut monta tiedotetta ja julkistanut uusia toimintamuotoja perheitten hyvinvoinniksi. Piispa vielä haluaa lyödä vaikutusvallallaan. Varmaan tarkoittaa ihan hyvää ja näinhän se menee , aika tiimalasissa .

        Voi hi**o Hemesti - ongelmahan onkin siinä kun sanat ja teot eivät kohtaa. SRK ei ole TEHNYT yhtään mitään - pakon edessä vaan joutuu pahoittelemaan jos joku on toiminut "väärin". Vähän sama kuin jos joku vetäisi sinua ankarasti turpaan nakkikoppijonossa ja sitten pahoittelisi jos sinuun sattui.

        Mikäli nettikeskustelut eivät olisi mahdollistaneet kipeiden asioiden pintaannousemista ja purkautumista vaikka Maijan tarinan kautta, ei SRK olisi puuttunut asiaan. Ongelma oli kuitenkin hyvin tiedossa, salailu vaan onnistui aiemmin.


      • Hemesti kirjoitti:

        Siis, tästäkö ei oo vielä tarpeeksi puhuttu lehtien palstoilla. SRK:kin on antanut monta tiedotetta ja julkistanut uusia toimintamuotoja perheitten hyvinvoinniksi. Piispa vielä haluaa lyödä vaikutusvallallaan. Varmaan tarkoittaa ihan hyvää ja näinhän se menee , aika tiimalasissa .

        Tottakai pomot ärähtää, sehän on selvä. Mutta näin kauan meni, ennekö kukaan näki sen aiheelliseksi. Mitähän kirkon miehet, huom. miehet, pelkäävät?

        Mutta oikeasti, ei vanhaa koiraa opeteta, elikkä vanhat pierut ulos ja naisia tilalle.


      • Hemesti
        Wariska kirjoitti:

        Tottakai pomot ärähtää, sehän on selvä. Mutta näin kauan meni, ennekö kukaan näki sen aiheelliseksi. Mitähän kirkon miehet, huom. miehet, pelkäävät?

        Mutta oikeasti, ei vanhaa koiraa opeteta, elikkä vanhat pierut ulos ja naisia tilalle.

        Tarkoitatko, että kirkon miehet nyt pelkäävät kirkon piirissä tapahtuneita lasten hyväksikäyttöjen ilmi tulemista?


      • Hemesti kirjoitti:

        Tarkoitatko, että kirkon miehet nyt pelkäävät kirkon piirissä tapahtuneita lasten hyväksikäyttöjen ilmi tulemista?

        En tarkoita mitään.
        Retorinen kysymys, että mitä pelkäävät.
        Heitin, jotta tulisi keskustelua.

        Aikaa on kulunut siitä, kun ensimmäiset rikokset tulivat esiin. Missä viipyivät luterilaisen kirkon, joka on Suomen valtion kirkko, virkamiesten kannanotot?

        Mielestäni tuollainen yletön varovaisuus johtuu siitä, että jotain pelätään, mutta mitä.

        Olihan se kristitty ja kirkollisissa piireissä tuttu muusikko ja opettaja, käyttänyt hyväkseen oppilastaan. Koska on kysymyksessä muusikko, niin on varmaa, ettei hän ollut vl vaan kirkkouskovainen.

        Minusta on kylläkin väärin sanoa tuollaista pervoa uskovaiseksi.

        Se, että koskee lapseen on lain vastaista, mutta se on myöskin Raamatun vastaista.

        Matt. 25:40
        'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.

        Tämä lause on Jeesuksen sanoma. Toisin sanoen lapsenraiskaaja raiskaa myös Jeesuksen. Miltä se tuntuu?

        Ja se, joka hiljaa hyväksyy asian, hyväksyy myös Jeesuksen raiskaamisen.

        Käsitänkö oikein?

        Saako Jeesuksen raiskaamisen saarnata anteeksi?


      • vl-nainen
        chris_hitchens kirjoitti:

        Voi hi**o Hemesti - ongelmahan onkin siinä kun sanat ja teot eivät kohtaa. SRK ei ole TEHNYT yhtään mitään - pakon edessä vaan joutuu pahoittelemaan jos joku on toiminut "väärin". Vähän sama kuin jos joku vetäisi sinua ankarasti turpaan nakkikoppijonossa ja sitten pahoittelisi jos sinuun sattui.

        Mikäli nettikeskustelut eivät olisi mahdollistaneet kipeiden asioiden pintaannousemista ja purkautumista vaikka Maijan tarinan kautta, ei SRK olisi puuttunut asiaan. Ongelma oli kuitenkin hyvin tiedossa, salailu vaan onnistui aiemmin.

        Seuroissa kyllä puhutaan useinkin, kuinka viime aikoina on Jumalan lapset joutuneet kovan paineen alaiseksi: jatkuvaa pilkkaa ja arvostelelua, vaikka pelkästään hyvää tehdään. Tämä on sitä viimeisten aikain merkkiä se, että joudutaan kaikkien vihattavaksi Jeesuksen nimen tähden


      • Warden5
        vl-nainen kirjoitti:

        Seuroissa kyllä puhutaan useinkin, kuinka viime aikoina on Jumalan lapset joutuneet kovan paineen alaiseksi: jatkuvaa pilkkaa ja arvostelelua, vaikka pelkästään hyvää tehdään. Tämä on sitä viimeisten aikain merkkiä se, että joudutaan kaikkien vihattavaksi Jeesuksen nimen tähden

        Itse asiassa teitä ei vihata jeesuksen nimen tähden vaan omien tekojenne takia. Tämä pätee kaikkiin uskontoihin, ei pelkästään kristinuskoon. Kaikki uskonnot saisi kieltää lailla.


      • Hemesti
        Wariska kirjoitti:

        En tarkoita mitään.
        Retorinen kysymys, että mitä pelkäävät.
        Heitin, jotta tulisi keskustelua.

        Aikaa on kulunut siitä, kun ensimmäiset rikokset tulivat esiin. Missä viipyivät luterilaisen kirkon, joka on Suomen valtion kirkko, virkamiesten kannanotot?

        Mielestäni tuollainen yletön varovaisuus johtuu siitä, että jotain pelätään, mutta mitä.

        Olihan se kristitty ja kirkollisissa piireissä tuttu muusikko ja opettaja, käyttänyt hyväkseen oppilastaan. Koska on kysymyksessä muusikko, niin on varmaa, ettei hän ollut vl vaan kirkkouskovainen.

        Minusta on kylläkin väärin sanoa tuollaista pervoa uskovaiseksi.

        Se, että koskee lapseen on lain vastaista, mutta se on myöskin Raamatun vastaista.

        Matt. 25:40
        'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.

        Tämä lause on Jeesuksen sanoma. Toisin sanoen lapsenraiskaaja raiskaa myös Jeesuksen. Miltä se tuntuu?

        Ja se, joka hiljaa hyväksyy asian, hyväksyy myös Jeesuksen raiskaamisen.

        Käsitänkö oikein?

        Saako Jeesuksen raiskaamisen saarnata anteeksi?

        Ei uskovaisella sydämellä lapsia käytetä hyväksi. Sairaus, ja vakava sellainen on toinen pointti. Wariska n kanssa samaa mieltä.


      • HS alavieskasta
        Hemesti kirjoitti:

        Siis, tästäkö ei oo vielä tarpeeksi puhuttu lehtien palstoilla. SRK:kin on antanut monta tiedotetta ja julkistanut uusia toimintamuotoja perheitten hyvinvoinniksi. Piispa vielä haluaa lyödä vaikutusvallallaan. Varmaan tarkoittaa ihan hyvää ja näinhän se menee , aika tiimalasissa .

        ei vielä tarpeeksi!
        Mielenmuutos ja avoin lämmin kunnioitus keskusteluissa vasta poistaa tarpeen
        Ylermin ylpeä mieli edustaa tämän päiväv vl-eliitiä. Se istuu kuin Heikki Saari hoitopöydän takana


      • ei salailuille
        vl-nainen kirjoitti:

        Seuroissa kyllä puhutaan useinkin, kuinka viime aikoina on Jumalan lapset joutuneet kovan paineen alaiseksi: jatkuvaa pilkkaa ja arvostelelua, vaikka pelkästään hyvää tehdään. Tämä on sitä viimeisten aikain merkkiä se, että joudutaan kaikkien vihattavaksi Jeesuksen nimen tähden

        insesti/ pf-sedät ja heidän peittelijäsieliunhoitajat ovat repineet nöyrien uskovaisten ylle synnin verhon ja väärän julkisuuskuvan.

        Luopukaa syyttelystä peittelijät ja olkaa ystävällisesti hiljaa. Kiitos että suljette umpimieliset ja synkeät lausuntonne huussin seinien sisälle, sillä sinne ne pahat henget kuuluvatkin


      • Peksujef
        Wariska kirjoitti:

        Tottakai pomot ärähtää, sehän on selvä. Mutta näin kauan meni, ennekö kukaan näki sen aiheelliseksi. Mitähän kirkon miehet, huom. miehet, pelkäävät?

        Mutta oikeasti, ei vanhaa koiraa opeteta, elikkä vanhat pierut ulos ja naisia tilalle.

        Hei Wariska, sinähän olet muistaakseni Jehovan Todistaja. Teillä on kummallinen uskonto, mutta harvoin siitä Media toitottaa toisin kuin vanhollislestadiolaisuskonnosta


      • Peksujef kirjoitti:

        Hei Wariska, sinähän olet muistaakseni Jehovan Todistaja. Teillä on kummallinen uskonto, mutta harvoin siitä Media toitottaa toisin kuin vanhollislestadiolaisuskonnosta

        Ihan totta, jehovan todistaja.

        Kaikeksi minua on sanottu, mutta ei vielä jehovan todistajaksi.

        En kuulu mihinkään kirkkoon enkä tunnusta mitään uskontoa.

        Kaikki uskonnot ovat ihmisestä. Ja ne ovat vallan käytön välineitä.

        Jehovista on kyllä tehty omia ohjelmiakin ja jehovista on eronnut paljon ihmisiä, jotka ovat uskonnon vammauttamia. Siellä myös hylätään ihminen kokonaan jos eroaa jehovalahkosta. Heille ei jää mitään.

        Mutta miksi olen juuri tällä palstalla enkä jehovien palstalla johtuu siitä, että vl-lahko on valtion kirkon sisällä ja näin ollen saa verovaroista rahaa myöskin yleisestä verosta eikä vain kirkollisverosta, joten olen osaltani ollut edistämässä lahkon toimintaa, joka alistaa naisia ja jonka sisällä on tapahtunut rikoksia, ilman, että rikolliset ovat joutuneet niistä vastuuseen. Sen takia.

        Jehovat saavat olla minun puolestani rauhassa, hehän maksavat itse omat menonsa.

        Mutta se ei tarkoita sitä, etten pitäisi heitäkin silmällä. Lapset ovat sielläkin kovilla ja samoin oikeastaan jokainen jehova paitsi ne, jotka ovat lahkon johdossa.


      • RIKOS se on.
        Hemesti kirjoitti:

        Ei uskovaisella sydämellä lapsia käytetä hyväksi. Sairaus, ja vakava sellainen on toinen pointti. Wariska n kanssa samaa mieltä.

        Kysymyksessä on erittäin vakava RIKOS!


    • briittä

      Todennäköisesti tuon leipäpiispan kirjoitus vahvisti entisestään vl-uskovien yhteisöllisyyttä. Uskoisin myös Kalevan menettäneen taas kymmeniä tilaajia. Oikeesti hei, toi kuiva piispa on oikeesti aseeton ja ampuu ritsalla sinne minne nyt on muodikastakin ampuu.

      • pieleen menee

        En kerta kaikkiaan voi tajuta, ettei briitta tajua arkkipiispan viestia. Ihan kauheaa, ett tuommost on! Vahvistakoon ihan miten vain jotain sairasta porukkaa, mutta pieleen menee!


      • Kuiva piispa?

        Minkälainen on märkä piispa? :))))))))))))))))))


      • Hyi olkoon!

        "biittä" = vl-vaimo, joka sulkee silmänsä ja korvansa, kun aviomies alkaa raiskata perheen lapsia.


    • salapoliisi

      lestat joutuu vastuuseen pedofiiliasta. teitä tarkkaillaan

      • Briittä

        Te joudutte kaikki vastaamaan tekosistanne viimeisellä tuomiolla, jossa teille sanotaan: menkää siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillenn. Terve menoa vaan helvettiin sinäkin salapoliisi.


      • Briittäko täällä
        Briittä kirjoitti:

        Te joudutte kaikki vastaamaan tekosistanne viimeisellä tuomiolla, jossa teille sanotaan: menkää siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillenn. Terve menoa vaan helvettiin sinäkin salapoliisi.

        salapoliisia helvettiin manaa?? Taitaa Briitälle itselleen tuo tulimeri olla varattuna, taidat olla todellinen pirun lähettiläs kielenkäyttösi perusteella. Jotain rajaa!

        Teikäläiset - lue: VL-positiiviset olette juuri tuollaisia helvettiin manaajia ja olette varanneet kaikki taivaspaikatkin vain lestoille - tekojenne perusteella juuri se tulipunainen pätsi on teikäläisille insesti/pedofiileille, hoitokokousten pitäjille ja itsenne ylentäjille varattuna.


    • uppeeta

      Hieno juttu!!

    • t.m.s.

      Erinomainen asia. Hyvä arkkipiispa!

    • miksei miksei

      Eikö hän puuttunut ollenkaan kirkossa rehottavaan hengelliseen väkivaltaan ja pedofiliaan.

      • Odottanut

        Kaikella on vuoronsa, odota. Kauanpa kesti, ennen kuin vl-mädännäisyyteenkään puututtiin.


      • Hemesti
        Odottanut kirjoitti:

        Kaikella on vuoronsa, odota. Kauanpa kesti, ennen kuin vl-mädännäisyyteenkään puututtiin.

        Siis, poliisiasioihin ! Voiko niihin muut puuttua kuin poliisit. Ei poliisi anna tietojansa . Ne on salaisia uhrien takia.


    • ei kahta ilman 3:tta

      Ensin oikeusministeri, ja sitten arkkipiispa, seuraava vaikutusvaltainen on vaikka bressa. Hyvä kun puututaa, ei ainakaan yhtään liian aikaisin.

    • äkänen vl johtajisto

      VL johtajat eivät paljon piispojenkaan puheita kuuntele, niin kuin ei
      ministereitäkään.
      Kumma, että vl aikuisia miehiä n. 15000 vl piireissä, pystyy
      pitämään piikkiä lihassa joka ainoassa asiassa, pf puollustajia vl löytyy
      melkein kaikki vl porukka.

    • ex Kalevan tilaaja
    • ei ei ei

      Lainaus Piispan puheesta:

      "Peili on niin ankara, että myös etäämpää katsovien on ollut houkutus torjua se. Torjunta tapahtuu sijoittamalla – moraalisesti kauhistellen – lasten hyväksikäyttö ja henkinen ja hengellinen väkivalta nimenomaan ja erityisesti vanhoillislestadiolaisuuteen, koska liikkeeseen on liittynyt myös kirkossa erilaisuuden leima. Sillä tavoin koteloidaan paha itsen ulkopuolelle: eihän tämä meitä koske."

      Miksei Kalevan jutussa otettu tätä kohtaa mitenkään huomioon???

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe